ورم پا :۱۰ بهترین درمان خانگی ورم پا

چند سال پیش در سفری با خانمی که کنارم نشسته بود شروع به صحبت کردم. از ورم پا و مچ پا شکایت می‌کرد، و وقتی دقیق‌تر نگاه کردم، متوجه ورم روی پای او شدم. همیشه وقتی می‌بینم پای کسی ورم کرده است نگران می‌شوم. به تمام بیماری های جدی که ممکن است با این نشانه مرتبط باشند فکر می‌کنم، از جمله مشکلات قلبی و کلیوی یا لخته‌ی خون. در این نوشتار با بازده همراه باشید تا درباره این مشکل بسیار رایج ورم پا و ۱۰ بهترین درمان خانگی ورم پا بیشتر بدانید.

به واقع، اگر اندام تحتانی شما ورم کرد و علائم بدخیم دیگری- مثل تنگی نفس، تب، کبودی پوست(رنج کبود) و درد قفسه سینه- با آن همراه بود سریعا به اورژانس مراجعه کنید. همچنین اگر یکی از پاها متورم است، درحالی که پای دیگر عادی به نظر می‌رسد، به پزشک مراجعه کنید، چون این عدم تقارن می‌تواند نشانه‌ی ترمبوز سیاهرگی عمقی باشد. بعضی از داروهای تجویزی نیز می‌توانند باعث تورم شوند، مثل قرص‌های ضد بارداری، داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون بالا.

در مورد مربوط به همسفر من، اوضاع چندان خطرناک نبود- فقط کمی این مسئله برای او ناراحت کننده بود. زیاد پیش می‌آمد که وقت زیادی را صرف نشستن در قطارها و اتوبوس‌ها بکند، و همچنین داشت با آب‌وهوای گرمسیری مرطوب خودش را وفق می‌داد، به همین خاطر کمی احساس کم آبی می‌کرد. او خوشبختانه به سفرهای خود ادامه داد و ظرف مدت چند روز حالش خوب شد.

هر مورد تورمی که پیش میآید لازم است در موقعیت خودش بررسی شود تا اطمینان حاصل کنید از یک بیماری جدی بالقوه‌  غفلت نکرده باشید. لازم است که بین ورم بی ضرر و خیز تفاوت قائل شوید. در مورد خیز، اگر ناحیه‌ی باد کرده را فشار دهید، تا چند ثانیه بعد جای آن چال می‌ماند. این می‌تواند نشانه‌ی مشکلات قلبی، کبدی یا کلیوی باشد.

اغلب اوقات می‌توان با اقدامات ساده و فنون DIY(خودت انجام بده) از ورم پا جلوگیری کرد. در اینجا بعضی از مثال‌هایی که می‌توانید برای جلوگیری از تورم، یا بازگشت به وضعیت بدون تورم قبلی‌تان از آن‌ها استفاده کنید ذکر می‌گردد:

در ادامه ۱۰ بهترین درمان خانگی ورم پا آمده است:

۱. ورزش کنید!

ورزش کردن گردش خون را تحریک می‌کند و از تجمع خون در اندام تحتانی‌تان جلوگیری می‌کند. اگر از درد و التهاب پا رنج می‌برید، شنا کردن می‌تواند راه حل کاملی باشد. وقتی شناور می‌شوید، فشار از روی پاهای‌تان برداشته می‌شود که شما را از درد و ناراحتی آسوده می‌کند. بنابراین یک استخر پیدا کنید، یا در دریا یا رودخانه‌ی نزدیک خانه‌تان غوطه ور شوید. اگر یوگا انجام می‌دهید، به انجام حالتی بپرازید که پاها را بالاتر از سر نگه می‌دارد. به این کار وارونگی می‌گویند و مزایای زیادی برای سلامتی دارد، شامل بهبود سیستم ایمنی و هاضمه. بنابراین به محض اینکه متوجه ورم پاهای‌تان شدید روی سرتان بایستید… و هیجان حاصل از این حرکت را تجربه کنید.

گنجاندن فعالیت‌های فیزیکی به زندگی روزمره یکی از ۷۰ عادتی است که در کتاب الکترونیکی من ۷۰ عادت قدرتمند برای سلامتی فوق‌العاده نشان داده شده است که شما را در زمینه‌ی چگونگی برداشتن گام‌های مثبت برای بهبود صحت و سلامت کلی‌تان راهنمایی خواهد کرد.

مطلب مرتبط: با این روش درد مفاصل و پاها را در ۷ روز از بین ببرید

۲. پاهای‌تان را بالا ببرید.

اگر برای حالت ایستادن روی سر و دست‌ها هنوز کاملا آمادگی ندارید، بلند کردن پاهای‌تان را با قرار دادن آن‌ها روی یک سطح بلندتر امتحان کنید به طوری که پاهای‌تان بالاتر از قلب‌ قرار بگیرد. این کار را به مدت 30 دقیقه، سه بار در روز انجام دهید و تفاوت را احساس کنید. وقتی روی تخت خواب هستید، یک بالش زیر قوزک پاهای‌تان قرار دهید. این کار کمک خواهد کرد مایع اضافی را بکشید، تا بعدا بتوان آن را جذب بدن، یا از طریق ادرار دفع کرد.

۳. اگر در روز به مدت طولانی در حالت نشسته قرار می‌گیرید، بلند شوید و کمی قدم بزنید.

وقتی رئیس‌تان از شما پرسید چه کار می‌کنید، توضیح دهید که فقط دارید سعی می‌کنید مانع از تورم پاهای‌تان بشوید. قدم زدن به مدت ۱۰ دقیقه، و سه بار در روز، باید برای سالم و سرحال نگه داشتن پاهای‌تان کافی باشد.

۴. هنگام مسافرت، در نظر داشته باشید که جوراب‌های واریس بپوشید.

می‌دانم که به پا داشتن آن‌ها کار سختی است، اما به بهترین نحو هدفی را که از آن ها انتظار می‌رود برآورده می‌کنند. آن‌ها با قابلیت ارتجاعی‌شان به رگ‌های خونی کمک می‌کنند، تا این که خون در پاهای‌تان جمع نشود. به علاوه، مانع واریسی شدن رگ‌ها می‌شوند. در پروازهای طولانی و در سفرهای طولانی با اتوبوس و قطار از آن‌ها استفاده کنید. دوست همسفر من قطعا از پوشیدن آن‌ها سود خواهد برد. همچنین، اگر در حال حاضر از ورم پا رنج می‌برید، پوشیدن جوراب‌های واریس/ساپورت می‌تواند برای شما خوب باشد.

مطلب مرتبط: این نوشیدنی آسان برای درمان درد مفاصل در ۵ روز معجزه می کند

رپورتاژ

۵. خوراک سالم بخورید و از خوردن زیاد نمک پرهیز کنید.

کمی نمک برای شما خوب است، و در واقع برای عملکرد خوب بدن لازم است. اما نمک بیش از اندازه می‌تواند باعث احتباس آب شود و باید از آن پرهیز کرد. کافئین نیز در این زمینه یکی از مقصران شناخته شده است. بنابراین از نمک کمتر استفاده و سعی کنید میزان نوشیدن قهوه را به حداقل برسانید. اگر اضافه وزن دارید، به فکر وزن کم کردن باشید، تا فشاری را که روی ماهیچه‌ها، مفاصل، و استخوان‌های‌تان وارد می‌شود کاهش دهید. هر ذره از کاهش وزن کمک کننده است. برای دستیابی به ایده‌هایی که می‌‌تواند به شما کمک کند وزن‌تان را کاهش دهید، می‌توانید نگاهی به مقاله‌های قبلی من بیندازید: ۱۲ ترفند ساده برای کاهش وزن و رسیدن به سلامتی ایده‌آل و ۹ راز کاهش وزن بدون رژیم غذایی.

۶. دخانیات را ترک کنید!

سیگار کشیدن یکی از ۱۰ عادتی است که اگر می‌خواهید سالم باشید باید همین حالا ترکشان کنید. می‌دانم در عمل کار سختی است. اما به تمام پاداش‌هایی فکر کنید که با ترک سیگار به آن‌ها دست پیدا می‌کنید. تورم کمتر پاهای‌تان فقط یکی از آن‌ها است. همچنین، سیگار کشیدن با بسیاری از بیماری‌های زمینه‌ای(جدی‌تر) در ارتباط است که می‌تواند باعث تورم اندام تحتانی شود.

۷. آب فراوان بنوشید.

همه‌ی ما در ننوشیدن مایعات کافی مقصر هستیم. با نوشیدن آب در طول روز، به بافت‌های‌مان آب می‌رسانیم و از بدن‌مان سم زدایی می‌کنیم. سدیم و کافئین، که از عوامل ورم پا هستند، اگر به اندازه‌ی کافی به بدن‌مان آبرسانی کنیم، رقیق‌تر می‌شوند. هشت تا ده لیوان در روز اندازه‌ای استاندارد است. اما اگر الکل نوشیده‌اید، کمی بیشتر از این مقدار آب مصرف کنید. پس اطمینان حاصل کنید که بطری آب همراه‌تان باشد. برای ارزش انتی‌اکسیدانی بیشتر، کمی لیمو در آن بچکانید یا آب طعم‌دار مخصوص به خودتان را تهیه کنید.

۸. ناحیه‌ی دردناک را ماساژ بدهید.

یا حتی بهتر از آن، از کس دیگری بخواهید این کار را برای‌تان انجام دهد. ماساژ دادن پاها فوق‌العاده آرامش‌بخش است و جریان خون‌تان را بهبود می‌بخشد. از حرکات ملایم اما محکم استفاده کنید و همیشه در مسیر حرکت به سمت قلب پیش بروید.

۹. پاهای‌تان را در مایع سولفات دومنیزی فرو ببرید و لذت آن را احساس کنید.

من اخیرا درباره‌ی استفاده‌های بی‌نظیر سولفات دومنیزی مطلبی نوشته‌ام، و مطمئن هستم ساق و مچ پای‌تان از چنین توجهی که به آن‌ها می‌کنید از شما سپاسگزار خواهند بود. اگر فکر می‌کنید که دوست دارید خودتان را کاملا در آب فرو ببرید، چند فنجان نمک دریا به آب وان حمام اضافه کنید و تمام بدن‌تان را در آن فرو ببرید. روغن‌های معطر نیز می‌توانند به تسکین درد و ناراحتی کمک کنند. بعضی از گزینه‌های محبوب نعناع، اکالیپتوس، لیمو و اسطوخودوس هستند که همه به داشتن خواص زد تورمی معروف هستند.

اگر علاقمند هستید درباره‌ی روغن‌های معطر بیشتر بدانید می‌توانید در کتاب الکترونیکی من آروماتراپی جادویی اطلاعات مفیدی به دست آورید. این کتاب الکترونیکی به شما کمک خواهد کرد به قدرت روغن‌های معطر و کارآمدترین راه‌های استفاده‌ی آن‌ها پی ببرید.

مطلب مرتبط: ماساژ درمانی : ۱۰ روش و فایده ماساژ درمانی برای تسکین درد و سلامتی

۱۰. مکمل‌های منیزیم مصرف کنید.

اغلب التهاب پا، که به ورم پا دردناک منتهی می‌شود، به کمبود منیزیم ربط دارد. دوز ۳۵۰ میلی‌گرم در روز می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما همیشه قبل از مصرف هر مکملی با پزشک‌تان مشورت کنید.

پاهای‌تان را سالم و بی‌درد نگه دارید. به یاد داشته باشید که در طی چندین و چند سال چقدر خوب به شما خدمت کرده‌اند، پس لطف آن‌ها را بی پاسخ نگذارید!

ترک(پاشنه) پا مسئله‌ی دیگری است که آدم‌های بسیاری مجبور هستند با آن دست و پنجه نرم کنند و هیچ کس نیست که با داشتن چنین مشکلی خیالی آسوده داشته باشد. اگر شما هم از ترک پا رنج می‌برید، می‌توانید در لینک زیر راهکار درمان آن را پیدا کنید:

بهترین درمان‌های طبیعی برای ترک پا

نوشته‌های مرتبط