30 نشانه افسردگی و 30 درمان افسردگی که همه باید بدانند

افسردگی چیزی بیش از احساس ناراحتی صرف است. این بیماری نوعی اختلال خلقی است که می‌تواند زندگی روزمره‌ی فرد مبتلا را مختل کند. مطابق با نظر کارشناسان پزشکی، شش نوع اصلی افسردگی وجود دارد: افسردگی شدید، افسردگی غیر معمول، دیس تایمی (کج‌خلقی)، افسردگی پس‌زایمانی، اختلال ناخوشی پیشاقاعدگی و اختلال عاطفی فصلی. افسردگی همراه با شیدایی هم به عنوان اختلال دوقطبی شناخته شده‌است.

عدم درمان افسردگی می‌تواند زندگی شما را به مدت چند ماه، و گاه شاید چند سال، دچار مشکل کند. اختلال افسردگی شدید می‌تواند منجر به بروز افکار خودکشی در ذهن فرد شود. در این نوشتار ۳۰ نشانه افسردگی و ۳۰ درمان افسردگی را می‌بینید که توسط متخصصان بهداشت روان توضیح داده شده‌اند. اگر یکی یا بیش‌تر از این علائم را تجربه می‌کنید، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید و بعد از این درمان های خانگی استفاده کنید.

۳۰ نشانه افسردگی

۳۰. احساس غم و اندوه

افرادی که افسرده هستند اغلب به عنوان “غمگین” توصیف می‌شوند. آنها ممکن است احساس غم و اندوه و ناتوانی در شاد بودن را تجربه کنند. این احساس ممکن است به هر بخشی از فعالیت‌های روزمره‌ی آنها نفوذ کند.

۲۹. تحریک‌پذیری

برخی افراد افسرده خشم و تحریک‌پذیری را تجربه می‌کنند. این افراد ممکن است از زندگی و فعالیت‌های موجود در آن ناراضی باشند. حتی ممکن است مدام در چیزهای مختلف و آدم‌هایی که قبلا موجب شادی آنها بوده‌اند، اشکال و اشتباه پیدا کنند.

۲۸. ناامیدی

افراد افسرده ممکن است در زندگی روزمره‌شان از چیزهای ساده ناراحت شوند. مثلا این‌که به نظرشان هیچ چیز جذابی در برنامه‌های تلویزیونی وجود ندارد. آنها ممکن است به راحتی از دست خودشان و دیگر عزیزان‌شان ناراحت و مایوس شوند.

۲۷. تمرکز بر موضوعات کوچک و بی‌ارزش

افراد مبتلا به افسردگی معمولا روی مسائل کوچک تمرکز دارند که کم‌اهمیت و جزئی هستند. این مشکلات کوچک ممکن است به شدت آنها را به هم بریزد. در واقع آنها قادر به دیدن تصویر بزرگ نیستند.

۲۶. ناتوانی در داشتن لذت و خوشی

به نظر می‌رسد بعضی از افرادی که افسرده هستند دیگر قادر به لذت بردن از زندگی و شاد بودن نیستند. آنها ممکن است چند ساعت یا دوره‌ای از زمان را خوب بگذرانند و خوش باشند، اما پس از پایان آن فعالیت یا زمان لذت‌بخش، دوباره به حالت افسردگی بازمی‌گردند.

۲۵. کم شدن میل جنسی

افراد افسرده ممکن است برخی نشانه‌های فیزیکی را تجربه کنند که می‌تواند در ناتوانی آنها برای لذت بردن از رابطه‌ی جنسی نمود کند. آنها ممکن است دیگر به همان اندازه‌ای که قبلا از رابطه‌ی جنسی‌شان لذت می‌بردند، لذت نبرند.

۲۴. از بین رفتن علاقه به انجام فعالیت‌های روزانه

افرادی که افسرده هستند ممکن است علاقه‌شان را به انجام فعالیت‌های روزمره و معمول خود از دست بدهند. این بی‌علاقگی می‌تواند به سادگی عدم تمایل برای رفتن به محل کار و به خطرناکی عدم میل به خوردن داروهای‌شان باشد.

۲۳. بی‌خوابی

برخی از آدم‌هایی که افسرده هستند شب‌ها را با نگرانی می‌گذرانند و در نتیجه بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. آنها ممکن است به مصرف داروهای خواب یا نوشیدن الکل روی بیاورند تا بتوانند کمی استراحت کنند.

۲۲. بیش از حد خوابیدن

افراد افسرده ممکن است خواب بیش از حد را نیز تجربه کنند. آنها ممکن است تمایل به جدا شدن از رختخواب نداشته باشند و حتی می‌توانند ساعت‌ها در رختخواب بمانند. حتی ممکن است در زمان‌های نامناسب به خواب بروند.

۲۱. بیش از حد خوردن

افرادی که افسرده هستند ممکن است از بیش از حد غذا بخورند. برخی افراد به اشتباه خودشان را با مواد غذایی نامناسب و هله هوله مانند بستنی و فست‌فود تسکین می‌دهند. چنین رفتاری به این دلیل است که خوردن، مواد شیمیایی لذت را در مغز آزاد می‌کند و می‌تواند به طور موقت احساس بهتری را در فرد ایجاد کند، هرچند این احساس تماما مصنوعی و غیرواقعی است. این احساس اغلب دوام چندانی ندارد.

۲۰. از دست دادن اشتها

طرف مقابل پرخوری از دست دادن اشتها است. در واقع برخی از افرادی که افسرده هستند، از دست دادن اشتها را تجربه می‌کنند. این حالت ممکن است در اثر اضطراب و حالت تهوع باشد. آنها همچنین در تلاش برای کنترل بخشی از دنیا‌ی‌شان ممکن است گرفتار عادت‌های مخرب خوردن شوند.

۱۹. بی‌قراری

افراد افسرده ممکن است احساس بی‌قراری داشته باشند، مثل این‌که می‌خواهند کاری انجام دهند، اما نمی‌دانند چه کاری. این علامت می‌تواند خود را با ضربه زدن به زمین با نوک پا و تیک‌های عصبی نشان بدهد. کسانی که افسرده‌اند، ممکن است دارای دامنه‌ی تمرکز کوتاهی باشند و از فعالیتی به فعالیت دیگر بپردازند در حالی که از هیچ یک از آنها لذت نبرده‌اند.

۱۸. از کوره در رفتن

افرادی که افسرده هستند ممکن است بدون هیچ دلیلی عصبانی شوند. آنها درک نمی‌کنند که چه اتفاقی در ذهنشان رخ می‌دهد و ممکن است احساس کنند که به ستوه رسیده‌اند، حالتی که می‌تواند سبب شود که فرد در زمان نامناسبی از کوره دربرود و افرادی را که واقعا گناهی ندارند، ناراحت کند.

۱۷. کند شدن روند تفکر

بعضی از افرادی که افسرده هستند ممکن است در روند تفکرشان تاخیر را تجربه کنند، به عنوان مثال، آن‌چه گفته‌اند یا انجام داده‌اند را به سرعت از یاد می‌برند. برای یک فرد جوان، این پیامد می‌تواند در محیط مدرسه دشواری‌هایی به بار بیاورد.

۱۶. حرکات آهسته

افراد افسرده کندی در حرکات‌شان را نیز می‌توانند تجربه کنند. ممکن است سرعت راه رفتن‌شان مثل سابق نباشد. اگر سابقا فعال بوده‌اند، ممکن است دیگر ورزش نکنند.

۱۵. بلاتکلیفی

افرادی که افسرده هستند ممکن است در زندگی روزمره‌ی خود دچار حس بلاتکلیفی باشند. آنها می‌دانند که فعالیت‌های خاصی آنها را خوشحال نخواهد کرد، بنابراین نمی‌توانند تصمیم بگیرند که چه کاری انجام دهند و مدام حالت بلاتکلیفی دارند.

۱۴. حواس‌پرتی

برخی از افرادی که افسرده هستند، به راحتی حواس‌شان پرت می‌شود. هیچ فعالیتی سبب نمی‌شود که تمرکزشان را حفظ کنند. زمانی که باید کارشان را انجام بدهند، ممکن است ساعت‌های زیادی را به تماشای تلویزیون یا گشت و‌گذار در اینترنت بگذرانند.

۱۳. کاهش تمرکز

افراد افسرده ممکن است دچار کاهش تمرکز شوند. به ویژه مطالعه ممکن است برای‌شان به شدت سخت باشد. آنها می‌توانند به جای تمرکز روی کار، به دور و برشان خیره شوند.

۱۲. خستگی

افرادی که افسرده هستند ممکن است خستگی شدیدی را تجربه کنند. این حالت می‌تواند ناشی از نامناسب بودن اوضاع خواب‌شان باشد. ممکن است مدام میل به خواب داشته باشند، زیرا اراده یا انرژی لازم را برای انجام کارهای دیگر ندارند.

۱۱. از دست دادن انرژی

برخی از افرادی که افسرده هستند از نداشتن انرژی رنج می‌برند. این حالت می‌تواند جسمانی باشد، به این صورت که آنها دست از انجام فعالیت‌های عادی می‌کشند. همچنین می‌تواند ذهنی و عاطفی باشد، به این ترتیب که آدم‌های مورد علاقه‌شان را کنار می‌زنند.

۱۰. احساس بی‌ارزش بودن

افراد افسرده ممکن است احساس کنند که بی‌ارزش هستند و هیچکس آنها را دوست ندارد. آنها احساس می‌کنند که هیچ فایده‌ای برای جامعه ندارند و مردم از آنها متنفر هستند. این حالت می‌تواند منجر به افکار مخربی مانند خودکشی شود.

۹. احساس گناه

افرادی که افسرده هستند ممکن است به دلیل داشتن یک اختلال روانی احساس گناه کنند. آنها احساس می‌کنند که غم و اندوه خود را روی دیگران تحمیل می‌کنند. حتی ممکن است فکر کنند که اگر قوی‌تر بودند، هیچ کس مجبور نبود به خاطر آنها اذیت شود.

۸. تمرکز بر اشتباهات گذشته

برخی از افرادی که افسرده هستند، مدام در مورد اشتباهات و شکست‌های گذشته فکر می‌کنند. این اشتباهات ممکن است بسیار بی‌اهمیت باشند، چیزهایی مثل سوزاندن غذایی که برای شام آماده می‌کردند. با این حال، این اشتباهات ساده می‌تواند برای کسانی که افسردگی دارند، ناتوان‌کننده و عذاب‌آور باشند.

۷. وجود مشکل در روند فکر کردن

افراد افسرده ممکن است در واضح فکر کردن مشکل داشته باشند. افکار آنها مبهم و گیج‌کننده هستند. افسردگی آنها در مسیر تفکر عادی قرار می‌گیرد و آن را بر هم می‌زند.

۶. مشکل در تمرکز کردن

افرادی که افسرده هستند ممکن است برای تمرکز بر کارهای روزمره دشواری داشته باشند. شستشوی لباس‌ها یا پخت و پز ممکن است برای آنها بسیار سخت و طاقت‌فرسا باشد.

۵. مشکل در یادآوری

برخی از افرادی که افسرده هستند، در یادآوری اطلاعات مهم مشکل دارند. آنها ممکن است تاریخ‌ها و تعطیلات مهم یا چیزهای کوچک‌تر را فراموش کنند. حتی ممکن است فراموش کنند که غذا بخورند و بهداشت شخصی را رعایت کنند.

۴. گریه کردن بدون دلیل

افراد افسرده ممکن است بدون هیچ دلیلی گریه کنند. آنها ممکن است یک آگهی غم‌انگیز در تلویزیون ببینند و شروع به گریه کنند. ممکن است در طول گفت‌وگو با مردم گریه کنند. ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی، فقط در اثر غم و اندوه درونی‌شان گریه کنند.

۳. فکر کردن به خودکشی

افرادی که افسرده هستند ممکن است کم کم به فکر خودکشی بیفتند. افکار آنها می‌تواند بی‌نهایت مخرب باشد. اگر شخصی به شما بگوید که به فکر خودکشی است، حتما این موضوع را به خانواده و عزیزان وی گزارش دهید یا آنها را راضی کنید با یک متخصص حرفه‌ای صحبت کنند.

۲. فکر کردن مرگ

برخی از افرادی که افسرده هستند، نه تنها به مرگ خودشان بلکه به مرگ دیگران فکر می‌کنند. آنها ممکن است دیگران را تهدید کنند یا در مورد فعالیت‌های مخرب صحبت کنند. اگر فکر می‌کنید یک فرد در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا دیگران است، بهتر است بلافاصله با پلیس تماس بگیرید.

۱. دردهای جسمانی

افراد افسرده همچنین ممکن است درد فیزیکی ناشی از درد عاطفی را تجربه کنند. آنها ممکن است به طور مکررتری به بیماری مبتلا شوند و به طور کلی ناخوش باشند. حتی ممکن است سردرد و میگرن را تجربه کنند. تجربه‌ی درد و سفتی عضلات هم در این افراد رخ می‌دهد.

رپورتاژ

درمان افسردگی

۱. سیب

“خوردن یک سیب در روز افسردگی را از شما دور نگه می‌دارد.” هزاران سال است که سیب به عنوان میوه‌ای که تمام انواع بیماری‌ها را از انسان دور نگه می‌دارد، شناخته شده‌است. این میوه برای افسردگی بسیار موثر است. تکه‌های ریز و خرد شده‌ی نیمی از یک سیب و نصف قاشق چای خوری عسل را در یک لیوان شیر بریزید. این ترکیب را به صورت روزانه مصرف کنید. اگر شیر دوست ندارید، می‌توانید آب سیب بنوشید.

۲. زعفران

زعفران سطح سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد، در نتیجه افسردگی خفیف را درمان می‌کند. این گیاه یک چاشنی خوشمزه برای تهیه‌ی غذاها و خوراکی‌ها است. شما می‌توانید کمی از آن را به طور منظم بخورید یا آن را به غذاهای‌تان اضافه کنید.

۳. گلبرگ گل رز

۲۵-۳۰ گلبرگ گل رز تازه را در آب بریزید. آن را به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه بجوشانید. صبر کنید تا خنک شود و سپس به آن شکر اضافه کنید. این مخلوط را دو یا سه بار در روز بنوشید. این درمان خانگی موثر شما را از حملات افسردگی خلاص می‌کند.

۴. هل

بوی دل‌انگیز هل عصب‌های مغزمان را آرام می‌کند. کمی چای برای خودتان آماده کنید. پودر دانه‌های هل را به آن اضافه کنید. چای‌تان را کم‌کم بنوشید.

۵. قهوه

با یک فنجان قهوه روزتان را پرطراوت آغاز کنید. کافئین موجود در قهوه بهبود دهنده‌ی خوب خلق و خوی است و باعث می‌شود شما احساس بهتری داشته باشید. ۱ تا ۲ فنجان قهوه در روز افسردگی خفیف را از بین می‌برد. اما اجازه ندهید مصرف‌تان از ۲ فنجان در روز فراتر رود. در غیر این صورت، ممکن است افسردگی‌تان افزایش بیابد.توجه داشته باشید که این پیشنهاد فقط برای کسانی است که قهوه دوست دارند، دیگران ممکن است از آن پرهیز کنند.

۶. زردچوبه

اگر شما مبتلا به افسردگی ناشی از تغییرات فصلی هستید، زردچوبه می‌تواند درمان بسیار خوبی برای شما باشد. کورکومینموجود در زردچوبه به شیوه‌ای مثبت بر مسیرهای سروتونین در مغز تاثیر می‌گذارد و در نتیجه، افسردگی را کاهش می‌دهد.

۷. چای سبز

نوشیدن ۲-۳ فنجان چای سبز در روز به کاهش علائم افسردگی کمک می‌کند. چای سبز به دلیل وجود اسیدهای آمینه در آن، دارای اثرات تسکین‌دهنده در مغز است.

۸. چای زنجبیل

۱ قاشق چای خوری پودر زنجبیل را در آب داغ به مدت چند دقیقه بجوشانید. اجازه بدهید که این مایع خنک شود. آن را دو بار در روز بنوشید. این نوشیدنی، درمان فوق‌العاده‌ای برای افسردگی است.

۹. سیر

به غذاهای‌تان سیر اضافه کنید چرا که این ماده‌ی خوراکی علائم مربوط به افسردگی، خستگی و بی‌خوابی را از بین می‌برد.

۱۰. جوز هندی

آب انگور فرنگی هندی را بگیرید. ۸/۱ قاشق چایخوری پودر جوز هندی به آن اضافه کنید. این ترکیب را سه بار در روز بنوشید.

۱۱. بلغور جوی دوسر

۴ تا ۵ قاشق غذاخوری بلغور جوی دوسر را در ۱ فنجان شیر سویا یا شیرِ برنج بپزید. میوه‌های خشک، بادام، آجیل، عسل یا شیره‌ی افرا به آن اضافه کنید. این ترکیب آرام‌تان می‌کند و افسردگی را از شما دور نگه می‌دارد، بنابراین، آن را به صورت منظم مصرف کنید.

۱۲. بادام زمینی

بادام زمینی قلب‌تان را سالم نگه می‌دارد چرا که سرشار از ویتامین B و B۲ است. این مغز ذهن‌تان را نیز زنده و سالم نگه می‌دارد. شما همچنین می‌توانید ۵ تا ۸ بادام زمینی را پودر کنید و هر روز آن را با یک لیوان شیر بخورید.

۱۳. تخمه‌ی کدو تنبل

تخمه‌ی کدو نه تنها بسیار خوشمزه است، بلکه سرشار است از عناصر مغذی مانند اسید گلوتامیک، آرژینین، فسفر، منیزیم، مس، آهن، فیبر، پروتئین و غیره. عطر و طعم این دانه‌ها شبیه به عطر بادام زمینی است و می‌توانید آنها را به سوپ یا سالاد اضافه کنید، و حتی می‌توانید آنها را به عنوان یک میان‌وعده مصرف کنید. دیگر غذاهای غنی از منیزیم کنجد و تخمه‌ی آفتابگردان هستند.

۱۴. اسید فولیک

کلم پیچ به خوبی استرس را از بین می‌برد چرا که منبع فوق‌العاده‌ی ویتامین C و اسید فولیک است. شما می‌توانید خوراک کاری کلم بخار‌پز یا سوپ کلم درست کنید یا می‌توانید آن را به صورت سالاد مصرف کنید.

– اسفناج منبع خوبی از اسید فولیک است که عملکرد خوبی در برابر افسردگی دارد. شما باید برای تامین نیاز روزانه‌تان به اسید فولیک ۴/۳ فنجان اسفناج در روز مصرف کنید.

۱۵. اسیدهای چرب امگا ۳

اسیدهای چرب امگا ۳ مانند اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) برای عملکرد بهینه‌ی مغز و کاهش خطر ابتلا به افسردگی ضروری هستند. ماهی‌هایی مانند ماهی سالمون یا ماهی تن، تخم کتان، ماهی روغن، سویا، پولاک(زغال ماهی)، کفشک ماهی و گردو سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند. روغنِ ماهی نیز در برابر افسردگی مقاومت می‌کند. بنابراین، شما باید ماهی و روغن ماهی را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

۱۶. گیاه دارویی به‌لیمو

۲۵ گرم گیاه به‌لیمو را در آب سرد بریزید. اجازه بدهید که به مدت ۱۲ تا ۱۵ ساعت بماند. این مرهم را دو یا سه بار در روز استفاده کنید.

۱۷. مارچوبه

ریشه‌ی خشک مارچوبه را به شکل پودر دربیاورید. ۱ تا ۲ گرم از این پودر را حداقل یک بار در روز همراه کمی آب بخورید.

۱۸. سنبل هندی

گفته می‌شود که عصاره‌ی ساقه‌ی زیرزمینی و ریشه‌های گیاه سنبل هندی اثرات آرامش‌بخش روی مغز دارد. این گیاه یک آرام‌بخش ملایم است که باعث می‌شود پرخاشگری کاهش بیابد.

۱۹. خنده

خنده با بهبود خلق و خو و تأثیر مطلوب بر روابط اجتماعی، به تعدیل علائم افسردگی کمک می‌کند. گذشته از این‌ها، “خنده بهترین دارو است.”

۲۰. ورزش

برای بهبود خلق و خوی، آرامش ذهن، بالا بردن عزت نفس، و حفظ سلامت روان‌تان، بسیار مهم است که مشغول نوعی فعالیت فیزیکی ملایم شوید. تمرینات تنفسی و شل‌کننده‌ی عضلات برای افراد مبتلا به افسردگی عالی در نظر گرفته می‌شوند. آرام دویدن و راه رفتن نیز به همان اندازه موثر هستند.

۲۱. یوگا و مراقبه

مراقبه (مدیتیشن) و یوگا بیوشیمی مغز را تغییر می‌دهد. زمانی که در طول یوگا بدن‌تان را کش می‌دهید، از طریق نخاع پیامی به مغزتان می‌فرستید. این پیام باعث بروز “احساس خوب” می‌شود. انجام تمرینات آسانا و پرانایاما به طور روزانه شما را از سودازدگی دور نگه می‌دارد.

۲۲. حمام آفتاب

سطح مواد ضد افسردگی که به صورت طبیعی در مغز وجود دارد با قرار گرفتن در معرض نور خورشید افزایش می‌یابد. یک تحقیق نشان داده‌است که مغز ما در روزهای آفتابی سروتونین بیش‌تری – یک ماده شیمیایی که خلق و خوی را بهبود می‌دهد- تولید می‌کند در مقایسه با روزهایی که هوا تاریک و ابری است. بنابراین، هر زمانی که نیاز دارید گرم شوید، به مدت دست کم ۳۰ دقیقه حمام آفتاب بگیرید.

۲۳. استحمام

از آنجا‌یی که حمام آفتاب گرفتن در شب یا روزهایی که هوا به شدت گرم است، امکان‌پذیر نیست، هر بار که احساس اندوه و افسردگی داشتید، دوش بگیرید. غافلگیر شدید؟ محققان کشف کرده‌اند که حمام کردن یا غوطه‌ور شدن در آب ذهن را آرام می‌کند و خلق و خوی را بهبودی می‌بخشد.

۲۴. درمان شناختی- رفتاری

این روش درمانی روی افکار شما متمرکز است. شما می‌توانید با توسعه‌ی یک چشم‌انداز خوش‌بینانه و تغییر شیوه‌ی تفکرتان به راحتی در برابر افسردگی مقاومت کنید. افکار بدبینانه سبب بروز احساس تنهایی و کم‌اهمیت بودن به شما می‌دهد، اما شما می‌توانید با تمرکز صرف بر جنبه‌ی مثبت هر چیزی که برای‌تان رخ می‌دهد، بر این وضعیت غلبه کنید. این یک درمان کوتاه مدت است که به مدت ۱۰ تا ۲۰ جلسه طول می‌کشد و افسردگی خفیف تا متوسط را به طور موثر درمان می‌کند.

۲۵. ماساژ

قبل از رفتن به رختخواب، کف پای‌تان را با روغن آفتابگردان یا نارگیل ماساژ بدهید. این کار اعصاب‌تان را احیا می‌کند و باعث می‌شود شما احساس بهتری پیدا کنید.

۲۶. طب سوزنی

طب سوزنی به عنوان یک راه طبیعی برای دور شدن از افسردگی در نظر گرفته می‌شود چرا که خلق و خوی فرد را بهبود می‌دهد و ذهن را آرام می‌کند. مطالعات این واقعیت را کشف کرده‌اند که طب سوزنی آزاد شدن نورهورمون‌ها (هورمون ساخته شده توسط بافت عصبی) و انتقال دهنده‌های عصبی را تغییر می‌دهد، در نتیجه شیمی مغز به طرز مطلوبی تغییر می‌کند.

۲۷. تجسم خلاق

تجسم خلاق روشی است که در آن ذهن و بدن‌تان از طریق لامسه، چشایی، بویایی و بینایی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. این روش شامل تجسم چیزهایی است که افکار مثبت را به ذهن‌تان می‌آورد چیزهایی مانند کوه، آبشار، طلوع و غروب خورشید در ساحل و غیره. شما تلاش می‌کنید که نسیم و بوی گل را احساس کنید و صدای طبیعت را بشنوید. شما می‌توانید این کار را در طول لمس‌درمانی و ماساژ درمانی تمرین کنید. مهارت‌های تجسم فکری را نمی‌توانید یک شبه کسب کنید. باید به طور مداوم تمرین کنید و صبر داشته باشید و زمان بگذارید تا در آن مهارت پیدا کنید.

۲۸. موسیقی درمانی

موسیقی درمانی یک روش غیر پزشکی برای غلبه بر غم و اندوه، اضطراب، ترس و استرس است. این روش روح‌تان را به طور طبیعی آرام می‌کند و برای همه‌ی آدم‌ها در هر سنی که باشند، خوب است. هدفون را در گوش‌تان بگذارید و به ملودی‌های قدیمی و کلاسیک یا راک بسته به سلیقه و خلق و خوی‌تان گوش بدهید.

۲۹. نور درمانی

در این روش درمانی، فرد افسرده نزدیک به یک جعبه‌ی چراغ به شدت روشن می‌نشیند. این جعبه محیط بیرون را تقلید می‌کند. در ابتدا، بیمار به مدت ۱۵ دقیقه در معرض این جعبه قرار می‌گیرد، اما بسته به شدت علائم، محدوده‌ی زمانی ممکن است تا ۲ ساعت در هر روز گسترش بیابد. شدت نور نیز با توجه به میزان افسردگی تعیین می‌شود. این روش درمانی تنها علائم مرتبط با سودازدگی را تسکین می‌دهد؛ اما به طور کامل افسردگی را درمان نمی‌کند.

۳۰. نوشتن درمانی

یک دفترچه مخصوص یادداشت کردن خلق و خو‌ی‌تان و یک قلم داشته باشید تا همه‌ی چیزهای مثبتی که در اطراف‌تان رخ می‌دهد را یادداشت کنید. در مورد رخدادهای منفی چیزی ننویسید. اگر احساس کردید هر روز نوشتن در این دفترچه برای‌تان دشوار است، دست کم یک بار در هفته بنویسید. هر زمان که احساس اندوه داشتید، دفترچه‌تان را بردارید و آن را بخوانید. این کار روزهای خوب خود را به یادتان می‌آورد و کمک می‌کند که لبخند روی صورت‌تان بنشیند.

به طور کلی، بیرون ریختن مکنونات قلبی‌تان از طریق نوشتن به گفته‌ی محققان شفابخش است. بنابراین، توصیه‌ی ما به شما این است که بیش‌تر بنویسید، مطمئنا این کار عوارض جانبی ندارد.

نوشته‌های مرتبط