15 شگفت‌انگیزترین خواص عرق زیره برای سلامتی، پوست و مو

می‌خواهید یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید؟ پس روز خود را با یک لیوان عرق زیره آغاز کنید! این را دکتر آنجو سود، متخصص تغذیه در هندوستان توصیه می‌کند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کمی دانه زیره را در آب بجوشانید، سپس بگذارید سرد شود و صبح‌ها آن را به صورت ناشتا بخورید. خواص عرق زیره برای سلامتی، پوست و مو بسیار زیاد است و عرق زیره، درمانی طبیعی برای بسیاری از مشکلات مربوط به سلامتی است و فایده بسیاری برای بدن دارد. به گفته دکتر آنجو سود، نوشیدن روزانه عرق زیره، ضروری است.

خواص عرق زیره برای سلامتی

۱. مفید برای معده

به گفته دکتر آشوتوش گواتام، عرق زیره به رفع نفخ کمک کرده و سوء هاضمه را برطرف می‌کند. عرق زیره مانند یک مسکن عمل کرده و برای درمان درد معده و دردهای شکمی مفید است. این عرق، ترشح آنزیم‌های گوارشی را تحریک می‌کند و فرآیند گوارش را سرعت می‌بخشد، در نتیجه در مبارزه با مشکلات گوارشی به شما کمک می‌کند.

۲. بهبود گوارش در دوران بارداری

به گفته دکتر سود، عرق زیره، گوارش را در دوران بارداری بهبود می‌بخشد زیرا مانند یک عامل محرک تولید آنزیم‌های مورد نیاز برای گوارش کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها عمل می‌کند. دانه زیره، ادویه‌ای‌ جادویی است که بسیاری از مشکلات مادران باردار را کاهش می‌دهد.

خواص زیره: ۲۵ فایده‌ی شگفت انگیز زیره برای زیبایی و سلامتی

۳. افزایش شیر مادر

دکتر آنجو می‌گوید: عرق زیره، ترشح شیر را در غدد پستانی تسهیل کرده و شیر مادر را افزایش می‌دهد. زیره، منبعی سرشار از آهن نیز هست و به تقویت بنیه پس از زایمان نیز کمک می‌کند. یک لیوان عرق زیره به سلامت مادر و نوزاد کمک می‌کند.

۴. تقویت سیستم ایمنی

دکتر مانوج آهوجا از بیمارستان فورتیس می‌گوید، زیره منبعی عالی از آهن و فیبر رژیمی است. نوشیدن عرق زیره برای عملکرد درست سیستم ایمنی بدن ضروری است زیرا با بیماری‌ها مبارزه کرده و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد.

۵. درمان دیابت

به گفته دکتر آشوتوش، عرق زیره برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است. برای کاهش سطح قند خون، می‌توانید آن را به صورت ناشتا مصرف کنید. دانه زیره تولید انسولین را در بدن تحریک می‌کند که در کنترل قند خون بدن تاثیر دارد.

خواص زیره سیاه: ۱۹ خاصیت زیره سیاه برای لاغری، سلامتی و زیبایی

۶. کمک به دستگاه تنفسی

دکتر مانوج آهوجا می‌گوید: عرق زیره تاثیر مثبتی بر دستگاه تنفسی دارد. این ماده، ماهیتی ضد احتقان دارد و به رفع خلط تجمع یافته در قفسه سینه کمک می‌کند. نوشیدن یک لیوان عرق زیره به صورت ناشتا می‌تواند اختلالات تنفسی را بهبود بخشد.

۷. تنظیم فشار خون

رپورتاژ

به گفته دکتر آهوجا، عرق زیره سرشار از پتاسیم است. پتاسیم یک ماده معدنی مهم است که بدن برای داشتن عملکرد درست به آن نیاز دارد. این ماده با متعادل کردن تاثیرات نمک، به تنظیم فشار خون کمک می‌کند.

۸. افزایش انرژی

دانه زیره یک تقویت‌کننده طبیعی انرژی است. زیره، سرشار از مواد مغذی متعدد است که به تامین انرژی روزانه بدن کمک می‌کند. دکتر آنجو می‌گوید: اگر سرعت متابولیک شما پایین است، عرق زیره بنوشید. عرق زیره، سطح انرژی شما را بالا برده و باعث می‌شود احساس بهتری داشته باشید.

۹. مفید برای کبد

زیره خاصیت سم‌زدایی بدن را داشته و تولید آنزیم‌های گوارشی را افزایش می‌دهد. دکتر گواتام می‌گوید: عرق زیره، سموم بدن را دفع کرده و تولید صفرا را تسهیل می‌کند. بنابراین برای کبد بسیار مفید است.

۱۰. درمان کم‌خونی

دکتر آهوجا از بیمارستان فورتیس می‌گوید: آهن یکی از ضروری‌ترین مواد معدنی است و نقش مهمی در عملکرد درست بدن ایفا می‌کند. زیره مقدار زیادی آهن دارد و به درمان کم‌خونی کمک می‌کند. برای مبارزه با فقر آهن شدید، می‌توانید عرق زیره مصرف کنید.

۱۱. کاهش دردهای قاعدگی

به گفته دکتر آشوتوش گواتام، برای تسکین دردهای قاعدگی می‌توانید عرق زیره بنوشید. عرق زیره، تاثیر آرام‌بخش دارد و خواص ضد اسپاسم و ضد التهاب آن برای رفع دردهای قاعدگی مفید هستند.

۱۲. مفید برای پوست

دکتر ساپنا وی. روشنی از مرکز Cocoona Centre of Aesthetic Transformation says می‌گوید: عرق زیره پوست را جوان کرده و درخششی که همیشه به دنبالش بودید را به شما هدیه می‌دهد. عرق زیره حاوی مقادیر زیادی پتاسیم، کلسیم، سلنیوم، مس و منگنز است که به جوانسازی پوست کمک می‌کنند. از ماسک صورت عرق زیره و زردچوبه استفاده کنید تا پوستی درخشان داشته باشید. به گفته دکتر گواتام، عرق زیره برای نرمی، انعطاف‌پذیری و صافی پوست ضروری است.

۱۳. ضد پیری

به گفته دکتر ساپنا، زیره مقادیر زیادی ویتامین E دارد و به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان شناخته شده است. زیره با رادیکال‌های آزاد مبارزه کرده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که می‌تواند جلوی پیری زودرس را بگیرد. به همین دلیل، مصرف زیره اهمیت زیادی دارد.

۱۴. درمان آکنه

عرق زیره راهی عالی برای رفع طبیعی آکنه است چرا که ماهیتی ضد باکتری دارد. دکتر روشنی می‌گوید: برای داشتن پوستی صاف و بی‌عیب و نقص، از عرق زیره به صورت موضعی استفاده کنید. زیرا عرق زیره خواص ضد التهابی نیز دارد که به درخشان شدن پوست کمک می‌کند.

۱۵. افزایش سلامت مو

دکتر روشنی می‌گوید: عرق زیره مواد مغذی بسیاری دارد که برای مو مفید بوده و به تغذیه ریشه‌های مو کمک می‌کند. این نوشیدنی با نازک شدن مو و ریزش آن مبارزه می‌کند. عرق زیره، پروتئین، چربی، آب و کربوهیدرات دارد که رشد موها را افزایش داده و به تغذیه آنها از ریشه کمک می‌کند.

نوشته‌های مرتبط