خشکی چشم: 35 درمان خانگی خشکی چشم که ساده و طبیعی است

بدون شک چشم یکی از مهم‌ترین بخش‌های بدن است؛ و وقتی در چشمان‌تان علائمی نظیر قرمزی، احساس وجود یک شی خارجی، احساس درد و خارش یا خشکی، تاری، حساسیت به نور، و هم‌چنین ترشح مخاط (در داخل یا اطراف آن‌ها) ایجاد می‌شود، احتمالا به سندرم خشکی چشم مبتلا شده‌اید. و آیا می‌خواهید بدانید دلایل بروز خشکی چشم چه چیزهایی هستند؟ این دلایل شامل عوامل محیطی، سن و سال، برخی بیماری‌ها و ناراحتی‌ها، و هم‌چنین مصرف برخی داروها هستند. اگر شما هم گرفتار این موارد هستید، حتما احساس ناراحتی غیرقابل تحملی می‌کنید. بنابراین، اکنون لازم است چه کاری انجام دهید؟ اولین گزینه این است که نزد پزشک بروید و وضعیت‌تان را بررسی کنید. ولی این کار دربردارنده‌ی هزینه‌های زیادی است. بنابراین با این شرایط، چرا برخی روش‌های درمانی را برای تسکین خشکی چشم امتحان نمی‌کنید؛ روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از وسایل و مواد موجود در آشپزخانه‌تان انجام دهید. آیا مایل هستید از این روش‌ها مطلع شوید؟ اگر جواب‌تان مثبت است، لطفا ادامه‌ی این مقاله را مطالعه نمایید که ۳۵ برترین درمان خانگی، طبیعی، و ساده را برای خشکی چشم به شما ارائه می‌دهد که با پیروی از آن‌ها می‌توانید به سرعت این مشکل چشمی را برطرف کنید.

درمان خانگی خشکی چشم

اگر از خشکی چشم و برخی علائمی که در بخش بالا گفته شد، رنج می‌برید؛ اصلا نگران نباشید. در واقع، خشکی چشم از آن دسته بیماری‌هایی نیست که بتواند زندگی‌تان را تهدید کند. وضعیت رایجی است که به دلیل خشک شدن چشم یا به اصطلاح، عدم روغنکاری کافی چشم‌های‌تان، بروز می‌کند. اشک در لیز و مرطوب نگه داشتن چشم‌ها، حفظ سلامتی آن‌ها، و پیشگیری از ابتلا به ناراحتی‌های چشمی نظیر خشکی چشم نقش مهمی ایفا می‌کند. ولی به دلایل متعدد، ممکن است اشک نتواند نقش خود را به خوبی ایفا نماید. برای مثال، وقتی چشم‌ها به اندازه‌ی کافی اشک ترشح نمی‌کنند یا وقتی چشم‌های‌تان اشک کم کیفیت ترشح می‌کنند، ممکن است به خشکی چشم و بسیاری دیگر از ناراحتی‌های چشمی مبتلا شوید. علائم خشکی چشم نظیر سوزش و خارش چشم ناراحت‌کننده هستند. برخی شرایط ممکن است خطر ایجاد خشکی چشم را افزایش دهند؛ ‌برای مثال، اتاقی که در آن کولر گازی روشن باشد، درون هواپیما،ساعت‌ها کار در مقابل رایانه، یا دوچرخه سواری. درمان‌های خشکی چشم نظیر قطره‌های چشمی یا تغییر سبک زندگی می‌توانند این علائم را تسکین دهند و به شما احساس راحتی و آرامش هدیه دهند. خشکی چشم را می‌توان با استفاده از قطره‌های چشمی یا درمان‌های خانگی موثر در داخل منزل نیز درمان نمود. با وجود این، اگر بعد از گذشت چند روز خشکی چشم‌تان بهبود نیافت و اگر علائمی نظیر ناراحتی، قرمزی، درد یا خستگی چشم‌های‌تان به درازا کشید، حتما باید به پزشک مراجعه کنید و این مسئله را بسیار مهم و جدی تلقی کنید. پزشک با استفاده از برخی آزمایش‌ها به دنبال تشخیص برخی عوامل پنهان برای خشکی چشم‌تان می‌گردد و سپس، درمان‌های مناسب را به شما ارائه می‌دهد. وقتی با پزشک قرار ملاقات می‌گذارید،‌ باید هر گونه علائمی را که باعث ناراحتی‌تان می‌شود و هم‌چنین اطلاعات شخصی نظیر هر گونه تغییر تازه در سبک زندگی، فهرستی از ویتامین‌ها،‌ داروها، و مکمل‌هایی که به تازگی مصرف می‌کنید، به وی بازگو کنید. در بیش‌تر موارد، خشکی چشم را می‌توان با کمک قطره‌های چشمی و درمان‌های خانگی طبیعی ظرف چند روز درمان نمود. در ادامه به ۳۵ درمان خانگی طبیعی و ساده برای تسکین خشکی چشم اشاره می‌کنیم که می‌توانید برای خلاصی از شر این عارضه از آن‌ها استفاده کنید:

۱. اسیدهای چرب امگا ۳

در مورد فواید اسیدهای چرب امگا ۳ مطالعات فراوانی به عمل آمده است. اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش افسردگی، تسکین روماتیسم مفصلی، کاهش فشار خون، بهبود سلامت قلبی و عروقی، پیشگیری از زایمان زودرس، و کاهش خطر ابتلا به تباهی لکه‌ی زرد مفید است. در این مقاله در مورد درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی چشم، قصد داریم اسیدهای چرب امگا ۳ را به عنوان ماده‌ای مغذی و ضروری برای سلامت چشم معرفی کنیم. اسیدهای چرب امگا ۳ دارای این قابلیت هستند که ناراحتی‌های ناشی از خشکی چشم را تسکین دهند. به علاوه، خواص ضد التهابی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند به تحریک تولید اشک با کیفیت‌تر کمک کنند. برای محافظت از چشم‌های‌تان و بهبود سلامت آن‌ها می‌توانید از مکمل‌های اسیدهای چرب امگا ۳ استفاده کنید یا غذاهایی را مصرف نمایید که سرشار از این مواد مغذی هستند. برخی منابع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ عبارت هستند از روغن تخم کتان، دانه‌ی چیا، روغن نخل، گردو، روغن دانه‌ی سویا، تخم ‌مرغ، و ماهی‌های چرب نظیر ماهی خال خالی، ساردین، سالمون و تن.

۲. آنتی‌اکسیدان‌ها

خشکی چشم می‌تواند با کمک آنتی‌اکسیدان‌ها درمان شود. تاثیر مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها به این دلیل است که خشکی چشم ممکن است به دلیل آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد ایجاد شود؛ آسیب‌هایی نظیر استرس اکسیداتیو که خودْ ناشی از افزایش سن، رژیم غذایی ناسالم، عدم انجام فعالیت‌های بدنی، استرس مزمن، استفاده از داروهای مختلف، و سبک زندگی ناسالم نظیر مصرف سیگار یا نوشیدنی‌های الکلی ایجاد می‌شوند. آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش سرعت فرایند اکسیده شدن بدن نقشی مهم ایفا می‌کند. به منظور تسکین خشکی چشم و تسریع فرایند بهبودی، باید به اندازه‌ی کافی از سبزیجات پهن‌برگ و میوه‌های رنگی نظیر آسرولا، برگ چغندر، کلم کالی، گوجی بری، آسای، اسفناج و غیره مصرف نمایید.

۳. ویتامین‌ها

مصرف ویتامین‌ها برای داشتن یک رژیم غذایی سالم بسیار حائز اهمیت است. ویتامین‌ها برای پوست، سلامت عمومی و حتی سلامت چشم‌های‌تان مفید هستند. می‌توانید از مکمل‌های ویتامینی استفاده کنید که در همه‌ی فروشگاه‌های‌ بهداشتی و مواد خوراکی سالم و با قیمت ارزان در دسترس هستند. با وجود این، هم‌چنان بهتر است میزان ویتامین مصرفی‌تان را از طریق خوراکی‌ها افزایش دهید.

چشم‌های خشک نیازمند مصرف ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E هستند. این ویتامین‌ها حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی هستند.

مواد غذایی که به عنوان منبع غنی از ویتامین A به شمار می‌روند عبارت هستند از جگر مرغ، گوشت اردک، گوشت خوک، گوشت ماهی، تخم مرغ، تخم اردک، ماهی کپور، و شیر.

ویتامین C در انواع مختلفی از خوراکی‌ها نظیر گریپ فروت، لیمو، توت فرنگی، آناناس، پرتقال، سورسوپ، ترگیل و غیره یافت می‌شود. هم‌چنین این ویتامین در برخی سبزیجات مانند گوجه فرنگی، انواع فلفل‌ها، کلم و پیاز به وفور وجود دارد.

خوراکی‌هایی که سرشار از ویتامین E هستند شامل بادام زمینی، تخمه آفتاب‌گردان، جوانه‌ی لوبیا و کنجد می‌شوند. هم‌چنین ویتامین E را می‌توان در آجیل، شیر، مارچوبه، جگر گاو و گوسفند، و ماهی چرب پیدا کرد.

۴. خواب عمیق کافی

خشکی چشم ممکن است به دلیل کم‌ خوابی نیز ایجاد شود. بنابراین، خواب عمیق نیز یکی دیگر از راه‌های درمان خانگی طبیعی برای خشکی چشم به شمار می‌رود. خوابیدن می‌تواند برای بهبود هر گونه ناراحتی و مشکلات سلامتی، زمان کافی را در اختیار بدن قرار دهد. پس از ساعت‌های طولانی مشغولیت به کار و مطالعه، چشم‌ها و هم‌چنین بدن‌تان به ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل شبانه نیاز دارد. اگر به خوبی نخوابید، ممکن است چشم‌های‌تان گود برود و دایره‌های سیاهی دور آن‌ها حلقه بزند. به علاوه، کار کردن یا بازی کردن در مقابل صفحه نمایش رایانه به مدت طولانی نیز بر سلامت چشم‌ها تاثیر منفی می‌گذارد و باعث خستگی، قرمزی و خشکی آن‌ها می‌شود. بنابراین، استراحت دادن به چشم‌ها از طریق اجتناب از استفاده از رایانه تا آخر شب، خودداری از شب بیداری، و زود خوابیدن برای سلامت چشم‌ها بسیار حائز اهمیت است. در  طول شبانه روز حداقل ۷ ساعت بخوابید و هر از گاهی چشم‌های‌تان را از صفحه نمایش رایانه بردارید و به آن‌ها استراحت دهید. با انجام این کارهای به ظاهر کوچک بعد از یک هفته می‌توانید نتیجه‌ی متفاوت قابل توجه آن را مشاهده نمایید.

۵. نور و روشنایی کافی

بسیاری از آدم‌ها همواره مرتکب این اشتباه می‌شوند که هنگام تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه نور محیط را بسیار کم می‌کنند. تاریکی اتاق و نوری که از صفحه نمایش تلویزیون و رایانه خارج می‌شود می‌توانند باعث خستگی چشم‌ها شوند. از این رو، توصیه می‌شود کنار تلویزیون یا رایانه‌تان یک وسیله‌ی روشنایی با نور کافی قرار دهید. این کار نه تنها به شما کمک می‌کند تصاویر صفحه نمایش را شفاف‌تر مشاهده کنید، بلکه از چشم‌های‌تان در برابر ضعیف شدن و خشکی محافظت می‌کند.

هنگام مطالعه‌ی کتاب از چراغ مطالعه استفاده کنید. چراغ‌های مطالعه نور را دقیقا روی صفحات کتاب‌تان متمرکز می‌کنند. به علاوه، به آن‌هایی که به شدت علاقه به مطالعه دارند و حتی در تخت‌خواب هم کتاب‌های‌شان را رها نمی‌کنند، توصیه می‌شود از روشنایی‌های بالای تخت استفاده کنند. این چراغ‌های روشنایی که در بالای تخت تعبیه می‌شوند، می‌توانند به پیشگیری از خستگی چشم‌های‌تان کمک کنند.

وقتی رو به روی رایانه به کار یا بازی مشغول هستید، باید از چراغ‌های حباب دار استفاده کنید؛ زیرا آن‌ها به طور موثر می‌توانند فضای اتاق و صفحه‌ی کلیدتان را روشن نمایند.

توصیه می‌شود هنگام رانندگی در جاده از عینک‌های محافظ چشم استفاده کنید. عینک‌های محافظ چشم می‌توانند از چشم‌های‌تان در برابر گرد و غبار و از آن مهم‌تر، نور خورشید محافظت کنند. به علاوه، اگر همیشه چشم‌های‌تان در برابر نور آفتاب قرار دارد، استفاده از عینک آفتابی برای‌تان بسیار ضروری است. نور آفتاب ممکن است بر چشم‌های‌تان تاثیر بگذارد و باعث خشک‌تر شدن‌شان شود.

۶. کمپرس گرم

اشک حاوی آب و ترشحات روغنی است که از غده‌های اشکی ترشح می‌شوند. کمپرس گرم می‌تواند با افزایش سطح گردش خون در اطراف چشم‌ها باعث تحریک تولید اشک با کیفیت‌تر شود. این کار به باز شدن انسداد مجرای غدد میبومین و نرم شدن چربی شفاف چشم (میبوم) کمک می‌کند که در اثر خشکی سخت شده است؛ و به این ترتیب، باعث تسکین خشکی چشم می‌شود. تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که چشم‌های‌تان را ببندید و کمپرس گرم را روی آن‌ها قرار دهید. برای انجام این کار لازم است کمپرس گرم‌تان حرارت مناسبی داشته باشد. عدم پیگیری مرتب یا استفاده‌ی کوتاه مدت از کمپرس گرم با دماهای مختلف ممکن است به نتایج مطلوبی منجر نشود. طبق توصیه‌ی پژوهشگران، حرارت ایده‌ال کمپرس گرم باید حدود ۴۲ درجه‌ی سانتی‌گراد باشد.

برای انجام کمپرس گرم به این وسایل نیاز دارید: آب گرم؛ و یک حوله یا پارچه‌ی تمیز

و باید آن را به این روش انجام دهید:

الف. ابتدا پارچه یا حوله را در آب گرم خیس کنید

ب. سپس آن را بچلانید تا آب اضافه از آن خارج شود

پ. حوله یا پارچه‌ی مرطوب را روی پلک‌های بسته‌تان قرار دهید

ت. مدت ۱۰ دقیقه به همین شکل بمانید

ث. تا دستیابی به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی دو مرتبه تکرار کنید.

۷. تغییر محیط

عوامل محیطی نظیر گردو غبار، مواد حساسیت‌زا (آلرژن)، و نور آفتاب از عوامل خشکی چشم به شمار می‌روند. اگر در محیطی نامطلوب و ناسالم زندگی می‌کنید، باید در آن محیط کمی تغییرات مثبت اعمال نمایید. از برخی از توصیه‌های زیر پیروی کنید تا علاوه بر پیشگیری از وخامت خشکی چشم‌تان، به فرایند بهبودی آن سرعت ببخشید.

الف. از سیگار کشیدن و حضور در اطراف آدم‌هایی که سیگار می‌کشند، خودداری کنید. دلیل این توصیه این است که دود سیگار نه تنها بر سلامت عمومی بدن‌تان تاثیر منفی می‌گذارد، بلکه باعث خشکی چشم‌تان نیز می‌شود.

ب. چنان‌چه هوا طوفانی است و باد شدیدی می‌وزد از خانه خارج نشوید. باد ممکن است باعث خشک‌تر شدن چشم‌ها و ایجاد مشکلات متعدد برای آن‌ها شود. توصیه می‌شود اگر اصرار دارید در فعالیت‌های خارج از خانه نظیر اسکی بازی، دوچرخه یا موتور سواری، یا راندن وسایل نقلیه‌ی بدون سقف حضور داشته باشید، برای محافظت از چشم‌های‌تان در برابر باد و غبار حتما از عینک‌های محافظ استفاده نمایید.

پ. برای حفظ رطوبت چشم‌های‌تان پس از ساعت‌های طولانی مطالعه یا کار، در اتاق‌تان از دستگاه‌های بخور استفاده کنید تا رطوبت فضای اتاق افزایش یابد.

۸. استراحت

وقتی به مدت طولانی از رایانه یا لپ‌تاپ استفاده می‌کنید ممکن است چشم‌های‌تان خسته، قرمز، و خشک شوند. توصیه می‌شود هر از گاهی چشم‌های‌تان را از صفحه‌ی نمایش رایانه بردارید و به چیزهایی در حدود ۶ متری خودتان نگاهی بیندازید. وقتی بر روی چشم‌های‌تان فشار و خستگی احساس می‌کنید، باید پلک‌های‌تان را ببندید و حداقل ۲۰ دقیقه استراحت کنید،‌ و سپس کار یا مطالعه‌تان را از سر بگیرید. این نکته‌ای بسیار آسان برای درمان خشکی و تسکین خستگی چشم است که می‌توانید در همه جا از آن استفاده کنید.

۹. پلک زدن

اگر به دنبال درمان خانگی و طبیعی برای خشکی چشم‌تان هستید، توصیه می‌شود مرتبا پلک بزنید. عدم پلک زدن مرتب ممکن است وضعیت چشم‌های‌تان را وخیم‌تر کنید. یک آدم طبیعی می‌تواند در هر دقیقه حدود ۲۲ دفعه پلک بزند. با وجود این،‌ آدم‌هایی که زمان زیادی را رو به روی تلویزیون یا صفحه نمایش رایانه سپری می‌کنند، کم‌تر از ۷ بار در دقیقه پلک می‌زنند. در نتیجه، این وضعیت باعث خشک شدن چشم‌های‌شان می‌شود. وقتی برای مدت طولانی به یک نقطه‌ی خاص خیره می‌شوید، چشم‌های‌تان دچار کمبود رطوبت می‌شوند. پلک زدن باعث پخش شدن مایع در سراسر کره‌ی چشم و حفظ رطوبت چشم‌ها می‌شود.

۱۰. شستشوی مرتب پلک‌ها

شستشوی مرتب پلک‌ها یکی از راه‌های درمان خانگی خشکی چشم محسوب می‌شود. این راه درمانی برای آدم‌هایی توصیه می‌شود که بیماری بلفاریت یا برخی بیماری‌های چشمی مرتبط با التهاب پلک‌ها در آن‌ها تشخیص داده شده است. از این رو، توصیه می‌شود به طور مرتب پلک‌های‌تان را بشویید.

برای تمیز کردن و شستشوی پلک‌ها می‌توانید از صابون‌ها و شوینده‌های ملایم استفاده کنید.

روش یک: استفاده از صابون ملایم

مواد و لوازم مورد نیاز: شامپو بچه یا هر گونه صابون ملایم دیگر که توسط پزشک توصیه شده باشد

روش انجام کار:

الف. نوک انگشتان‌تان را به صابون آغشته کنید

ب. سپس آن‌ها را روی پلک‌های بسته‌تان بگذارید و به آرامی ماساژ دهید

پ. با استفاده از آب ولرم، صابون را از پلک‌های‌تان به خوبی بشویید

روش دو: استفاده از مواد شوینده‌ی ملایم

مواد و لوازم مورد نیاز: مواد شوینده‌ی ملایم پلک چشم (یا به جای آن می‌توانید از ترکیب شامپوی بچه با آب استفاده کنید)

روش انجام کار:

الف. چشم‌های‌تان را ببندید

ب. با استفاده از ماده‌ی شوینده‌ی ملایم پلک‌های‌تان را به آرامی ماساژ دهید

پ. چشم‌های‌تان را با آب ملایم بشویید

۱۱. آب

نوشیدن آب یکی دیگر از درمان‌های موثر خانگی برای خشکی چشم به حساب می‌آید. کم‌ آبی ممکن است خطر خشکی چشم را افزایش دهد. بنابراین، توصیه می‌شود در طول روز میزان نوشیدن آب را افزایش دهید. آب در بالا بردن میزان فعالیت‌های سوخت و سازی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند. میزان نیاز به آب بسته به سن و سال، جنسیت، و شرایط جسمانی تغییر می‌کند. یک زن برای رساندن آب کافی به همه‌ی نقاط بدن باید روزانه بیش از دو و نیم لیتر آب بنوشد؛ در حالی که یک مرد در طول روز حداقل به بیش از سه و نیم لیتر آب نیاز دارد. ۲۰ درصد از آب مورد نیازتان از طریق خوردن مواد غذایی تامین می‌شود؛ و لازم است ۸۰ درصد مابقی را با نوشیدن آب (نه انواع نوشیدنی دیگر نظیر نوشابه و غیره) تامین نمایید.

۱۲. چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای

امروزه چای سبز به شکلی گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ زیرا این چای برای سلامتی و زیبایی انسان فواید شگفت‌انگیزی به همراه دارد. به علاوه، چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای برای درمان خشکی چشم مفید هستند. چای سبز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنول‌هایی است که باعث فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی شده‌اند؛ از جمله‌ی این فواید می‌توان به کاهش خطر ابتلا به سرطان، پیشگیری از بیماری قلبی، کمک به درمان دیابت نوع ۲، و کمک به کاهش وزن اشاره کرد. چای سبز می‌تواند با آب رسانی به چشم‌ها، خشکی چشم را درمان کند. بدون شک، چای سبز یا چای سبز کیسه‌ای به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی و ساده برای بر طرف کردن خشکی چشم‌ها به شمار می‌رود.

در ادامه به دستورالعمل استفاده از چای سبز کیسه‌ای برای تسکین خشکی چشم اشاره می‌کنیم.

مواد و لوازم مورد نیاز: ۲ تا ۳ عدد چای کیسه‌ای؛ ۱ فنجان آب داغ؛ ۲ تکه پنبه

روش انجام کار:

الف. کیسه‌های چای سبز را در آب داغ بیندازید

ب. اجازه دهید این کیسه‌ها چند دقیقه در آب خیس بخورند

پ. دو تکه پنبه را به چای آغشته کنید

ت. روی سطح صاف بخوابید و این دو پنبه‌ی آغشته به چای سبز را روی پلک‌های‌تان قرار دهید

ث. اجازه دهید این پنبه‌ها ۵ تا ۱۰ دقیقه بر روی چشم‌های بسته‌تان باقی بمانند

ج. سپس بلند شوید و پلک‌های‌تان را با آب گرم بشویید.

برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب باید این روش درمانی را هفته‌ای دو یا سه دفعه تکرار کنید.

۱۳. پتاسیم

توصیه می‌شود برای داشتن چشم‌هایی سالم مصرف پتاسیم‌ را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید. پتاسیم ماده‌ای مغذی است که حضورش در بدن برای لایه‌ی اشکی، حفظ بافت پوششی قرنیه و ضخامت قرنیه ضروری است. به منظور حفظ سلامت چشم و تسکین خشکی آن، باید میزان پتاسیم مصرفی‌تان را چه از طریق مکمل‌ها و چه با مصرف غذاهای مختلف سرشار از پتاسیم افزایش دهید. پیش از آن‌که تصمیم به مصرف قرص‌های مکمل پتاسیم بگیرید، با پزشک‌تان مشورت کنید و دستورالعمل موجود در بسته‌ی قرص را نیز به دقت مطالعه نمایید. خوراکی‌های غنی از پتاسیم عبارت هستند از موز، دولس (نوعی جلبک دریایی)، کتانجک، گردو پیکن، آووکادو، بادام، جوانه‌ی گندم، کشمش، خرما، و انجیر.

۱۴. روی

علاوه بر پتاسیم، روی نیز به عنوان یکی از مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم‌ها به شمار می‌رود. کمبود روی ممکن است باعث خشکی چشم و هم‌چنین دیگر مشکلات بینایی شود. روی در حفظ عملکرد مناسب دستگاه‌های مختلف بدن و تحریک فعالیت نزدیک به ۱۰۰ آنزیم، به ويژه آنزیم‌های لایه‌ی عروقی چشم نقش مهمی ایفا می‌کند.

آدم‌هایی که در رژیم غذایی‌شان به اندازه‌ی کافی روی مصرف نمی‌کنند در برابر بیماری‌ها و مشکلات جسمانی آسیب‌پذیر می‌شوند. میزان مصرف روزانه‌ی توصیه شده‌ی روی برای زنان ۸ میلی‌گرم است؛ در حالی که مردان روزانه به مصرف ۱۱ میلی‌گرم روی نیاز دارند. برای رسیدن سریع و آسان به نتیجه‌ی مطلوب، پس از مشورت با پزشک یا کارشناس مراقبت‌های بهداشتی، می‌توانید از مکمل‌های روی استفاده نمایید. با وجود این، توصیه می‌شود روی مورد نیاز بدن‌تان را از طریق مصرف خوراکی‌های سرشار از روی نظیر ماهی، حبوبات، قارچ، کتانجک، جگر، مخمرها، تخمه آفتابگردان، غلات کامل و غیره تامین کنید.

۱۵. روغن کرچک

گفته می‌شود روغن کرچک باعث بهبود گردش لنفوسیت‌ها می‌شود، و به صورت ضمادی شگفت‌انگیز در بدن عمل می‌کند؛ از این رو، روغن کرچک به عنوان یکی از درمان‌های خانگی موثر برای خشکی چشم به شمار می‌آید که می‌توانید به آسانی در خانه از آن استفاده کنید. این روغن غالبا در طب آیورودا برای درمان و پیشگیری از آب مروارید مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علاوه، روغن کرچک می‌تواند به آلودگی زدایی از چشم نیز کمک کند. نتایج بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند روغن کرچک می‌تواند برای درمان خشکی چشم ناشی از اختلال عملکرد غدد میبومین موثر باشد.

به منظور درمان خشکی چشم فقط کافی است هر شب ۲ قطره روغن کرچک را در هر دو چشم‌تان بچکانید. آن قدر باید این روش درمانی را ادامه دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید.

۱۶. گوجه فرنگی، آب لیمو، پودر زردچوبه،‌ و عدس نارنجی 

استفاده از مخلوط گوجه فرنگی، آب لیمو، پودر زردچوبه و عدس نارنجی از دیگر درمان‌های موثر برای خشکی چشم به شمار می‌رود. این مخلوط می‌تواند چشم‌های‌تان را آب رسانی و مرطوب کند. به علاوه، آب لیمو منبعی غنی از پتاسیم محسوب می‌شود که برای محو کردن حلقه‌های تیره‌ی دور چشم مفید است. فقط کافی است همه‌ی این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید و روی چشم‌تان قرار دهید.   

مواد و لوازم مورد نیاز: مقداری آرد عدس نارنجی؛ دو قطره آب لیمو؛ مقداری گوجه فرنگی پوره یا له شده؛ پودر زردچوبه

روش انجام کار:

الف. پودر زردچوبه، پوره‌ی گوجه فرنگی، دو قطره آب لیمو، ‌و آرد عدس نارنجی را با یکدیگر مخلوط کنید تا خمیر نرمی از آن درست شود

ب. این خمیر را زیر چشم‌های‌تان بمالید

پ. مدت ۱۰ دقیقه به همین صورت بمانید

ت. صورت‌تان را با آب گرم خوب بشویید.

اگر استفاده از پودر زردچوبه باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک (حساسیت) در بدن‌تان می‌شود، می‌توانید از پودر تمبر هندی به عنوان جایگزین خوبی برای زردچوبه استفاده کنید.

۱۷. هسته‌ی تمبر هندی

تمبر هندی به عنوان میوه‌ی‌ گیاهی به نام علمی تاماریندوس ایندیکا شناخته می‌شود. این میوه به شکلی گسترده در کشور هندوستان تولید می‌شود و غالبا از آن در آشپزی هندی استفاده می‌کنند. آدم‌های ساکن نواحی روستایی هند، هسته‌ی بو داده شده‌ی تمبر هندی را به عنوان یکی از تنقلات خوشمزه و سالم محلی مورد استفاده قرار می‌دهند. این هسته‌ها را در فصل خشکی و دوره‌ی کم باران می‌توان پیدا نمود. هسته‌ی تمبر هندی سرشار از پتاسیم، فسفر، منیزیوم، ویتامین C، کلسیم، و اسیدهای آمینه است. مصرف هسته‌ی تمبر هندی، به دلیل دارا بودن مواد مغذی زیاد، فواید فراوانی برای سلامتی انسان به همراه دارد. یکی از این فواید، درمان خشکی چشم است.

مواد و لوازم مورد نیاز: آب گرم؛ مقداری هسته‌ی تمبر هندی

روش انجام کار:

الف. مقداری هسته‌ی تمبر هندی را در آب بریزید

ب. بگذارید این هسته‌ها ۵ تا ۱۰ دقیقه در آب بمانند

پ. محلول را از صافی عبور دهید

ت. محلول نهایی را اطراف چشم‌های‌تان بمالید

ث. بعد از مدتی چشم‌های‌تان را با آب گرم بشویید

توصیه می‌شود برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب، این کار را روزی یک یا دو مرتبه انجام دهید.

۱۸. شیر بادام، زردچوبه، دارچین، عسل، و میخک

ترکیب شیر بادام، زردچوبه، دارچین، عسل، و میخک از جمله درمان‌های خانگی است که برای رفع خشکی چشم به شدت توصیه می‌شود. زردچوبه سرشار از خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی است؛ به علاوه، بادام نیز حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی نظیر پروتئین، فیبر، ویتامین E، ویتامین B2، منگنز، منیزیوم، و فسفر است. هم‌چنین، دارچین دارای اثر ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است که می‌تواند حساسیت به انسولین را افزایش دهد. عسل حاوی خواص ضد باکتری و ضد قارچی است؛ و در نهایت، میخک نیز سرشار از خواص ضد جهش‌زایی (آنتی‌ موتاژنیک یا ضد سرطانی)، ضد میکروبی و تقویت‌ کننده‌ی نیروی جنسی است. استفاده‌ی مرتب از ترکیب شیر بادام، زردچوبه، دارچین، عسل و میخک می‌تواند برای درمان خشکی چشم مفید باشد.

مواد و لوازم مورد نیاز: یک هشتم قاشق غذاخوری میخک؛ ۱ قاشق غذاخوری پودر زردچوبه؛ ۱ قاشق چای خوری عسل؛ نصف قاشق غذاخوری پودر دارچین؛ و شیر بادام به میزان لازم

روش انجام کار:

الف. شیر بادام را گرم کنید

ب. پودر دارچین، زردچوبه، و میخک را به میزان تعیین شده در شیر بادام گرم بریزید

پ. ۱ قاشق چای خوری عسل را نیز به این ترکیب بیفزایید

ت. همه‌ی مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید

ث. این ترکیب را نوش جان نمایید

پس از آن‌که روزانه به مدت چند هفته این کار را انجام بدهید، قطعا به شکل مشهود نتیجه‌ی مطلوبی به دست خواهید آورد. این ترکیب علاوه بر درمان خشکی چشم، در پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و ناراحتی‌های مرتبط با چشم مفید خواهد بود.

۱۹. قاشق سرد

چنان‌چه به دنبال درمان خانگی موثری برای خشکی چشم‌تان هستید، هرگز نباید استفاده از قاشق سرد را نادیده بگیرید. دمای پایین راهی موثر برای منقبض کردن رگ‌های خونی و درمان خشکی چشم ناشی از خستگی به شمار می‌رود. به علاوه، از قاشق سرد برای درمان پف کردگی و قرمزی اطراف چشم نیز استفاده می‌شود.

روش انجام کار:

الف. چهار قاشق فلزی تمیز را به مدت چند دقیقه در یخچال یا در یک لیوان آب یخ قرار دهید

ب. دو قاشق سرد را روی دو چشم‌تان بگذارید

پ. چند دقیقه به همان حالت بمانید

ت. اکنون جای این قاشق‌ها را با دو قاشق دیگر که هنوز سرد هستند، عوض کنید

ث. این کار را مدتی تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب‌تان برسید

این روش درمانی می‌تواند به تسکین خستگی چشم‌های‌تان نیز کمک نماید.

۲۰. گلاب (آب گل رز)

استفاده از گلاب به عنوان یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی و سوزش چشم توصیه می‌شود. استفاده‌ی مرتب از گلاب می‌تواند برای‌تان آرامش قابل توجهی به ارمغان بیاورد. وقتی از محلول گلاب استفاده می‌کنید، ناراحتی و سوزش ناشی از خشکی چشم بعد از حدود پنج دقیقه برطرف می‌شود.

روش انجام کار:

الف. دو تکه پنبه را به مقداری گلاب آغشته کنید

ب. چشم‌های‌تان را ببندید و پنبه‌ها را روی پلک‌های‌تان بگذارید

پ. چند دقیقه‌ای صبر کنید

ت. تکه‌های پنبه را از روی چشم‌های‌تان بردارید

توصیه می‌شود برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب و رضایت‌بخش، این روش درمانی را چندین بار در روز تکرار کنید

۲۱. شیر سرد

همان‌طور که می‌دانید شیر نوشیدنی سالمی است که مواد مغذی بسیاری را در خود جای داده است. نوشیدن شیر برای سلامتی‌تان مفید است زیرا می‌تواند به استحکام استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، و بهبود سلامت عمومی کمک کند. ولی فواید شیر بیش از این‌ها است. با استفاده از شیر سرد می‌توانید خشکی چشم‌تان را نیز درمان کنید. شیر سرد می‌تواند خستگی چشم را برطرف کند و به سرعت نیز چشم‌های خشک و خسته را تسکین بخشد.

مواد و لوازم مورد نیاز: ۱ فنجان شیر سرد؛ دو تکه پنبه؛ مقداری گلاب

روش انجام کار:

الف. مقداری گلاب را در یک فنجان شیر سرد بریزید

ب. دو تکه پنبه را به این محلول آغشته نمایید

پ. پنبه‌ها را روی چشم‌های‌تان قرار دهید

ت. چند دقیقه به همین حالت در آرامش بمانید و سپس، چشم‌های‌تان را با آب ولرم بشویید

توصیه می‌شود این راه درمانی را چندین بار در هفته انجام دهید تا به نتیجه‌ی قابل توجهی برسید.

۲۲. نعنا

گفته می‌شود استفاده از نعناع روش خانگی فوق‌العاده‌ای برای تسکین خشکی چشم محسوب می‌شود.

نعناع حاوی منتول است که می‌تواند به تحریک تولید اشک کمک نماید. به علاوه، نعناع باعث می‌شود در چشم‌های‌تان احساس شادابی و انرژی کنید. اگر به دنبال درمان خشکی‌ چشم‌های‌تان هستید، دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. ابتدا ۱۰ تا ۱۲ عدد برگ تازه‌ی نعناع را به دقت جدا کنید و بشویید

ب. سپس آن‌ها را در آب بجوشانید

پ. بعد از آن‌که آب حاوی برگ‌های نعناع به جوش آمد، آن را از روی حرارت بر دارید و حداقل ۲۰ دقیقه کنار بگذارید تا خنک شود

ت. سپس پارچه‌ی تمیزی آماده کنید

ث. پارچه‌ی تمیز را کاملا به محلول آب و نعناع آغشته نمایید

رپورتاژ

ج. در نهایت، پارچه را روی چشم‌های‌تان قرار دهید؛ و بعد از مدتی، چشم‌های‌تان را بشویید

چ. این کار را چندین بار در روز تکرار کنید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دست یابید

۲۳. آب گشنیز

گشنیز که به جعفری چینی نیز مشهور است، در شبه قاره‌ی هند و برخی نواحی اروپا بیش‌تر از سایر نقاط جهان کشت می‌شود. گشنیز گیاه دارویی شگفت‌انگیزی است که به دلایل و مقاصد بسیاری در سراسر جهان محبوبیت دارد. این گیاه دارای شش نوع اسید، مواد معدنی، ویتامین‌ها و بسیاری خواص و فواید دیگر برای سلامتی انسان است. گشنیز سرشار از ویتامین A، ویتامین C، آنتی‌اکسیدان‌ها و فسفر است؛ بنابراین، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به اختلالات بینایی و تباهی لکه‌ی زرد کمک کند. گشنیز فشار و استرس و خستگی را از چشم‌ها می‌زداید. بتاکاروتن موجود در گشنیز می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های چشمی نظیر خشکی چشم پیشگیری، یا آن‌ها را درمان کند. گشنیز یکی از درمان‌های خانگی طبیعی برای خشکی چشم است که به شدت مورد علاقه‌ی مولف این مقاله قرار دارد. چنان‌چه می‌خواهید از شر خشکی چشم خلاص شوید، می‌توانید در خانه با استفاده از آب گشنیز به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید. گشنیز به برطرف شدن خارش و احساس شی خارجی در چشم کمک می‌کند. پس از مطالعه‌ی دستورالعمل کامل این درمان خانگی، آن را امتحان نمایید و به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

الف. مقداری برگ تازه‌ی گشنیز تهیه کنید

ب. سپس، آن‌قدر آن‌ها را بکوبید تا عصاره‌شان خارج شود

پ. آب گشنیز را در یک قطره چکان بریزید

ت. سرانجام، دو قطره از عصاره‌ی گشنیز را در چشم‌تان بچکانید

ث. این کار را حداقل روزی دو مرتبه انجام دهید

ج. این کار را هر روز آن قدر تکرار کنید تا بهبودی حاصل گردد

۲۴. چای بابونه

چای بابونه که از شکوفه‌های خشک شده‌ی گیاه بابونه درست می‌شود، غالبا برای درمان بیماری‌ها و مشکلات متعدد سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فواید فراوان چای بابونه ناشی از وجود ماده‌ای به نام بیسابولول است. بیسابولول حاوی خواص ضد میکروبی و آرامش‌بخش است. به علاوه، چای بابونه با اثر خنک کنندگی و ضد التهابی‌اش می‌تواند به بازیابی رطوبت از دست رفته و تسکین خستگی چشم‌های‌تان کمک نماید. از این رو، چای بابونه نیز از جمله درمان‌های خانگی موثر برای خشکی چشم به شمار می‌رود. اگر مایل هستید از این راه درمانی استفاده کنید، لازم است کارهای زیر را انجام دهید:

مواد و لوازم مورد نیاز: ۱ قاشق چای خوری گل بابونه‌ی خشک؛ ۲ تکه پنبه؛ ۲۰۰ میلی‌لیتر آب جوش

روش انجام کار:

الف. ۱ قاشق چای خوری گل بابونه تهیه کنید (به جای آن می‌توانید از چای کیسه‌ای بابونه نیز استفاده نمایید)

ب. آن را در آب جوش بریزید

پ. اجازه دهید گل خشک شده‌ یا چای کیسه‌ای بابونه به مدت ۱۵ دقیقه در آب جوشیده بماند تا دم بکشد

ت. سپس اجازه دهید چای بابونه خنک شود

ث. دو تکه پنبه را به چای بابونه‌ی خنک شده آغشته کنید

ج. دو تکه پنبه را روی پلک‌ها و سطوح اطراف چشم‌های‌تان قرار دهید.

چ. به مدت ۱۵ دقیقه در همان حالت بمانید

ح. اگر پنبه‌های آغشته به چای بابونه به تدریج خشک شدند، دو تکه پنبه‌ی دیگر را به آن آغشته کنید و روی چشم‌های‌تان قرار دهید

خ. در صورت تمایل می‌توانید تا هر زمان که احساس شادابی کنید و خشکی چشم‌های‌تان به شکل قابل توجهی تسکین یابد، این کار را تکرار کنید

د. چشم‌های‌تان را با آب گرم بشویید

ذ. این روش درمانی را روزی دو مرتبه انجام دهید تا بهبودی دلخواه‌تان حاصل شود

هنگام انجام این کار، حتما چشم‌های‌تان را ببندید تا چای بابونه وارد چشم‌های‌تان نشود. هم‌چنین گاهی اوقات می‌توانید به جای پنبه از کیسه‌ی چای بابونه نیز استفاده کنید؛ به این ترتیب که پس از نوشیدن چای کیسه‌ای بابونه، کیسه‌ی آن را روی چشم‌های‌تان قرار دهید (برای هر کدام از چشم‌های‌تان کیسه‌ای متفاوت استفاده کنید). این کار کمک‌تان می‌کند از شر قرمزی چشم نیز خلاصی یابید.

۲۵. آلوئه‌ورا

هم‌چنین، گفته می‌شود آلوئه‌ورا نیز برای درمان خشکی چشم فوق‌العاده مفید است. برگ‌های آلوئه‌ورا حاوی ماده‌ای غلیظ و ژله مانند است که استفاده از آن برای درمان خشکی پوست، سوختگی‌ها، ‌و هم‌چنین دیگر بیماری‌های پوستی مفید است. به علاوه، خواص ضد عفونی کننده و ضدالتهابی آلوئه‌ورا، استفاده از این گیاه پر خاصیت را به یکی از درمان‌های خانگی طبیعی موثر برای رفع علائم خشکی چشم تبدیل ساخته است. با استفاده از آلوئه‌ورا در خانه چشم‌های‌تان می‌توانند به آرامش قابل توجهی دست یابند. با وجود این، استفاده از آلوئه‌ورا ممکن است به احساس ناراحتی و سوزش در چشم‌های‌تان نیز منجر شود. به همین خاطر، بهتر است پیش از تصمیم به استفاده از آلوئه‌ورا برای درمان خشکی چشم‌تان با پزشک مشورت کنید. برای پیشگیری از بروز ناراحتی پوستی یا هر گونه عوارض جانبی دیگر، ابتدا بهتر است مقدار اندکی از آلوئه‌ورا را روی سطح پوست پلک‌تان بمالید. چنان‌چه با هر گونه واکنش آلرژیک (حساسیت) مواجه شدید، فورا پوست پلک‌تان را بشویید. به منظور خلاصی از شر خشکی چشم،‌ می‌توانید جزئیات دستورالعمل زیر را مو به مو اجرا کنید.

الف. ابتدا یک تکه از برگ آلوئه‌ورا را آماده کنید

ب. سپس، آن را با دقت بشویید

پ. اکنون برگ آلوئه‌ورا را ببرید

ت. سپس محتویات داخل برگ را خارج کنید و در فریزر قرار دهید

ث. عصاره‌ی یخ زده‌ی برگ آلوئه‌ورا را در آب خنک بیندازید

ج. بعد از چند دقیقه، پارچه‌ی تمیزی را کاملا به این مایع آغشته کنید.

چ. سرانجام، پارچه را روی چشم‌های‌تان قرار دهید

ح. این عملیات را روزی دو بار انجام دهید

خ. آن‌قدر این کار را ادامه دهید تا به نتیجه‌ی مطلوب و رضایت‌بخشی برسید

۲۶. آب انگور فرنگی و عسل

استفاده‌ ار ترکیب آب انگور فرنگی و عسل نیز برای درمان خشکی چشم ایده‌ی خوبی به حساب می‌آید. آب انگور فرنگی به صورت طبیعی در تقویت دستگاه ایمنی بدن تاثیرگذار است و می‌تواند با عفونت‌ها نیز مبارزه کند. اگر به دنبال راه درمان خوبی برای خشکی چشم‌ هستید، بهتر است از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

الف. مقداری انگور فرنگی تهیه کنید

ب. آب آن را بگیرید

پ. سپس ۱ قاشق چای خوری عسل به آن اضافه نمایید

ت. این دو را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید

ث. در نهایت، این مخلوط را نوش جان کنید

ج. روزانه این کار را دو تا سه بار تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید و بهبودی حاصل کنید

۲۷. روغن بادام با روغن کرچک

دانشمندان دریافته‌اند روغن بادام دارای فواید مختلفی برای سلامتی و زیبایی انسان است. روغن بادام از میوه‌ی بادامی به دست می‌آید که در نواحی مدیترانه و جنوب شرقی آسیا بیش‌تر از سایر نقاط جهان تولید می‌شود. روغن بادام برای بهبود سلامت قلب و درمان خیلی از ناراحتی‌های پوستی بسیار مفید است. این روغن شفابخش منبعی غنی از اسیدهای چرب تک اشباع نشده، ویتامین E، پتاسیم، پروتئین، ‌و روی به شمار می‌رود.

روغن کرچک که از دانه‌های گیاه کرچک تولید می‌شود، زرد رنگ است. خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی روغن کرچک، باعث شده است این روغن کاربردها و فواید دارویی و درمانی مختلفی پیدا کند. به همین خاطر است که از روغن کرچک به شکل گسترده در تولید محصولات زیبایی و آرایشی، صابون‌ها، داروها، روغن ماساژ و دیگر محصولات استفاده می‌شود. روغن کرچک می‌تواند رطوبت از دست رفته را به پوست‌تان، به ویژه پوست اطراف چشم‌های‌تان، بازگرداند. از این رو، غالبا از این روغن شگفت‌انگیز در درمان بسیاری از ناراحتی‌های مربوط به چشم استفاده می‌شود.

ترکیب روغن کرچک و روغن بادام نیز درمان خانگی طبیعی و موثری برای تسکین خشکی چشم محسوب می‌شود. فقط کافی است دستورالعمل نیز را انجام دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان برسید.

مواد و لوازم مورد نیاز: نصف قاشق چای خوری روغن بادام؛ نصف قاشق چای خوری روغن کرچک

روش انجام کار:

الف. ابتدا چند قطره روغن بادام و هم‌چنین، چند قطره روغن کرچک آماده کنید

ب. سپس آن‌ها را با یکدیگر مخلوط نمایید

پ. پیش از رفتن به تخت‌خواب، کمی از مخلوط این دو روغن را زیر چشم‌های‌تان بمالید

ت. این کار را هر شب تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود

به علاوه، در صورت تمایل و نیاز، از این ترکیب روغنی در طول روز نیز می‌توانید استفاده نمایید. استفاده از این محلول روغنی در طول روز به پیشگیری از تاری چشم کمک می‌کند.

۲۸. روغن اسطوخودوس (لوندر) 

استفاده از این روغن نیز به عنوان یکی دیگر از درمان خانگی موثر و مفید برای خشکی چشم به شمار می‌رود. این روغن قادر است رطوبت و چربی از دست رفته‌ی چشم را به آن باز ‌گرداند و از این طریق، می‌تواند به درمان خشکی چشم کمک نماید. بنابراین، برای رسیدن به این هدف لازم است از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

الف. یک کاسه آب گرم آماده کنید

ب. اکنون، ۲ تا ۳ قطره روغن اسطوخودوس در آن بچکانید

پ. آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط نمایید

ت. سپس دو تکه پنبه را کاملا به این مخلوط آغشته کنید

ث. پنبه‌ها را بچلانید تا آب اضافه‌شان گرفته شود

ج. در نهایت، پنبه‌ها را روی چشم‌های‌تان قرار دهید. به خاطر بسپارید، پیش از گذاشتن پنبه‌ها روی چشم، حتما پلک‌های‌تان را ببندید.

چ. این کار را روزی دو الی سه مرتبه انجام دهید تا وضعیت‌ چشم‌های‌تان بهبود یابد

۲۹. خیار

استفاده از خیار یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان خشکی چشم به حساب می‌آید. خیار می‌تواند به آرامش و حفظ رطوبت چشم‌های‌تان کمک کند، زیرا ۹۵ درصد خیار را آب تشکیل داده است. هم‌چنین استفاده از خیار می‌تواند به رفع سمومی کمک کند که ممکن است باعث ایجاد ناراحتی‌های چشمی از جمله خشکی چشم شوند. به علاوه، خواص ضد التهابی خیار برای تسکین پف چشم‌ها و درمان خشکی آن‌ها بسیار مفید است. برای دستیابی به بهترین نتیجه، پیش از شروع کار باید برش‌های خیار را چند دقیقه در یخچال قرار دهید. سرما می‌تواند احساس خشکی چشم را برطرف کند. بنابراین، هر وقت در چشم‌های‌تان احساس خشکی کردید، به آشپزخانه بروید، یک خیار بردارید و دستورالعمل زیر را انجام دهید.

الف. ابتدا یک خیار تازه را حلقه حلقه خرد کنید

ب. برش‌های خیار را به مدت چند دقیقه در یخچال قرار دهید تا به خوبی خنک شوند

پ. سپس آن‌ها را از یخچال بیرون بیاورید

ت. اکنون چشم‌های‌تان را ببندید

ث. در نهایت، برش‌های خیار را روی پلک‌های بسته‌تان قرار دهید و دست کم ۲۰ دقیقه در آرامش دراز بکشید

ج. در صورت تمایل و نیاز، این کار چندین بار در روز انجام دهید

چ. همه روزه آن قدر این کار را تکرار کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب دست یابید

۳۰ . سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات و ویتامین C است؛ از این رو، استفاده از سیب زمینی برای حفظ سلامت بدن، پوست، و موهای‌تان مفید است. یکی از درمان‌های خانگی طبیعی و موثر برای خشکی چشم، بدون شک استفاده از سیب زمینی است. دلیل عمده‌ی تاثیر سیب زمینی بر درمان خشکی چشم نیز خاصیت خنک کنندگی آن است. به عبارت دیگر، سیب زمینی علاوه بر تسکین ناراحتی ناشی از خشکی چشم‌ها، به آب رسانی به آن‌ها نیز کمک می‌کند. سیب زمینی کمک می‌کند از شر سیاهی دور چشم‌های‌تان خلاص شوید؛ و با تاثیر خنک کنندگی و آب رسانی‌اش باعث تسکین ناراحتی‌ها و سوزش‌های ناشی از خشکی چشم می‌شود. به سادگی می‌توانید در خانه از سیب زمینی برای درمان خشکی چشم‌های‌تان استفاده کنید. در ادامه به نحوه‌ی انجام این کار اشاره می‌کنیم.

الف. یک عدد سیب زمینی آماده کنید

ب. سپس آن را رنده کنید

پ. پیش از رفتن به تخت‌خواب، سیب زمینی رنده شده را روی چشم‌های‌تان قرار دهید

ت. هر شب این کار را تکرار کنید تا بهبودی حاصل شود.

۳۱. کمپرس سرد

چنان‌چه برای انجام روش‌های درمانی که تاکنون گفته شد، به اندازه‌ی کافی وقت ندارید، می‌توانید کمپرس سرد را امتحان کنید. کمپرس سرد باعث تسکین فوری خشکی چشم می‌شود. اگر به این روش علاقه‌مند شدید، دستورالعمل زیر را انجام دهید.

الف. تعدادی یخ مکعبی کوچک آماده کنید

ب. یک عدد حوله‌ی پارچه‌ای بردارید، یخ‌ها را وسط آن بریزید و اطراف آن را تا بزنید و ببندید

پ. اکنون چشم‌های‌تان را ببندید

ت. در نهایت، حوله‌ را با یخ‌های درون‌اش، روی چشم‌های‌تان بگذارید

ث. روزی یک تا دو بار این کار را تکرار کنید

ج. آن قدر به این کار ادامه دهید تا احساس بهبودی نمایید

۳۲. گیاه خوک طلایی

وقتی صحبت از درمان خانگی مناسب برای خشکی چشم به میان می‌آید، می‌توانید روی گیاه خوک طلایی نیز حساب کرد (البته اگر در دسترس باشد). برای اجرای این درمان خانگی، لازم است از دستورالعمل زیر پیروی نمایید.

الف. ۲ قاشق چای خوری از گیاه خوک طلایی به همراه یک فنجان آب جوش آماده کنید

ب. این گیاه درمانی را در آب جوش بریزید

پ. به خوبی آن‌ها را با هم مخلوط کنید

ت. این محلول را به مدت ۵ دقیقه به حال خود رها کنید

ث. سپس این محلول را از صافی عبور دهید

ج. پارچه‌ی تمیزی را کاملا به این محلول آغشته کنید

چ. پارچه را به خوبی بچلانید تا آب اضافی از آن خارج شود؛ و سپس پارچه را مانند یک کمپرس گرم روی چشم‌های بسته‌تان قرار دهید

ح. این کار را روزی سه مرتبه انجام دهید تا بهبودی کامل حاصل شود

به علاوه، از این محلول می‌توانید به عنوان قطره‌ی چشمی نیز استفاده کنید. فقط کافی است روزی دو تا سه مرتبه ۲ تا ۳ قطره از این محلول را در چشم‌های‌تان بچکانید. این کار را هر روز ادامه دهید تا به نتیجه‌ی دلخواه‌تان دست یابید.

۳۳. شیر گرم و عسل

عسل از نظر خواص ضد باکتریایی بسیار شگفت‌انگیز است. در ضمن، شیر نیز دارای خواص تسکین دهندگی هست. بنابراین، وقتی هر دو ماده را با یکدیگر مخلوط می‌کنید، ترکیبی به وجود می‌آید که می‌تواند مشکل خشکی چشم‌تان را برطرف کند. اگر می‌خواهید از شر خشکی چشم خلاص شوید، می‌توانید از دستورالعمل زیر پیروی کنید.

الف. به یک میزان عسل و شیر گرم آماده نمایید

ب. آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید

پ. آن‌قدر این مخلوط را به هم بزنید تا عسل کاملا در شیر حل شود

ت. سپس آن را در قطره چکان بریزید

ث. روزی ۲ تا ۳ قطره از این محلول را در چشم‌های‌تان بچکانید تا وضعیت خشکی چشم‌تان برطرف شود

۳۴. سرکه سیب

استفاده از سرکه سیب نیز از دیگر درمان‌های خانگی موثر و قابل توصیه برای خشکی چشم است. سرکه سیب با اسید مالیک موجود در آن می‌تواند به آسانی با عفونت‌های باکتریایی مبارزه کند. اگر به این روش علاقه‌مند هستید، می‌توانید کارهای زیر را به ترتیب انجام دهید تا از شر خشکی چشم خلاصی یابید.

الف. یک فنجان آب به همراه یک قاشق غذاخوری سرکه سیب آماده کنید

ب. آن‌ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط نمایید

پ. یک تکه‌ی بزرگ پنبه را به این محلول آغشته کنید

ت. پنبه را بچلانید تا آب اضافه از آن خارج شود

ث. با استفاده از آن پنبه چشم‌های‌تان را به خوبی تمیز کنید؛ روزی یک بار این کار را انجام دهید و آن قدر به انجام این کار ادامه دهید تا به نتیجه‌ی رضایت‌بخشی دست پیدا کنید

۳۵. جوش شیرین و آب

به منظور درمان خشکی چشم می‌توان از ترکیب آب و جوش شیرین نیز استفاده نمود. در ادامه، می‌توانید نحوه‌ی انجام این کار را مطالعه نمایید.

الف. ابتدا نصف فنجان آب و یک چهارم قاشق چای خوری جوش شیرین آماده کنید

ب. آن دو را با یکدیگر مخلوط نمایید؛ ترکیب آب و جوش شیرین، محلول شستشو و تسکین دهنده‌ی چشم بسیار موثری است

پ. اکنون، چشم‌تان را کاملا در این محلول فرو ببرید

ت. چشم‌های‌تان را باز نگه دارید و به مدت یک دقیقه آن را به اطراف بچرخانید

ث. روزی یک مرتبه این کار را انجام دهید

ج. آن قدر این کار را تکرار نمایید تا در وضعیت چشم‌تان بهبودی حاصل آید

نکات تکمیلی

برای تسکین خشکی چشم‌تان می‌توانید یکی از درمان‌های خانگی بالا را انتخاب کنید و انجام دهید؛ ولی به منظور درمان قطعی یا پیشگیری از خشکی چشم باید نکات زیر را هم رعایت نمایید:

۱. از تبخیر رطوبت چشم‌های‌تان جلوگیری کنید

۲. هنگام بیرون رفتن در روزهای آفتابی حتما از عینک‌ آفتابی استفاده کنید

۳. همیشه پلک‌های‌تان را با صابون ملایم یا شامپو بچه بشویید

۴. از سیگار کشیدن یا مصرف الکل خودداری کنید

۵. در طول روز آب زیاد بنوشید (روزانه ۸ تا ۱۰ لیوان)

۶. به چشم‌های‌تان فشار نیاورید

۷. هر وقت در چشم‌های‌تان احساس ناراحتی می‌کنید، از قطره‌های اشک مصنوعی استفاده نمایید

۸. مصرف نمک را در رژیم غذایی‌تان کاهش دهید

۹. هر از گاهی روی چشم‌های‌تان پارچه‌ی گرم بگذارید

۱۰. در هوای بادی و طوفانی بیرون نروید

۱۱. برای معاینه‌ي چشم‌های‌تان به صورت مرتب به پزشک مراجعه نمایید

۱۲. مصرف غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید

۱۳. میزان مصرف سبزیجات را بیش‌تر کنید

۱۴. روزی دو مرتبه پلک‌های بالا و پایین را ماساژ دهید

۱۵. حتی‌الامکان از استفاده از لنزهای چشمی خودداری نمایید

به منظور حفظ سلامت چشم‌ها و آب رسانی مناسب به آن‌ها، همواره باید رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید. نکته‌ی حائز اهمیت برای شما این است که همیشه خودتان را از عوامل ایجاد کننده‌ی خشکی و خستگی چشم دور کنید. حتما ۷ تا ۸ ساعت خواب کامل شبانه داشته باشید و هرگز تا دیر وقت از رایانه استفاده نکنید. برای تسکین خشکی چشم‌های‌تان یکی از درمان‌های خانگی ساده و طبیعی را که در بالا به آن‌ها اشاره شد، انجام دهید؛ و هم‌زمان سبک زندگی‌تان را بهبود ببخشید تا به نتایج چشمگیری برسید. امیدوار هستیم پس از مطالعه‌ی این مقاله در مورد ۳۵ درمان خانگی ساده و طبیعی برای تسکین خشکی چشم، بتوانید با انتخاب بهترین و مناسب‌ترین روش، به سرعت و به آسانی از شر خشکی چشم رهایی یابید. ولی با وجود همه‌ی این‌ها، این مقاله صرفا با هدف انتقال اطلاعات به مخاطب تهیه شده است؛ بنابراین، توصیه می‌شود پیش از انجام هر کدام از درمان‌های خانگی برای تسکین خشکی چشم به پزشک مراجعه و با وی مشورت کنید.

نوشته‌های مرتبط