خواص جو دو سر: 30 فایده علمی جو پرک برای سلامتی و درمان بیماری ها

ممکن است به پیاله‌ی فرنی‌تان چشم دوخته باشید بی آنکه نسبت به صبحانه‌تان احساس خوبی داشته باشید. اما، یک عده‌ی دیگر به جو دو سر که نگاه می‌کنند – هم از لحاظ مزه و هم خواص جو دو سر برای سلامتی – دچار حس شگفت زدگی می‌شوند. اصلا تعجبی ندارد که جو دو سر و جو پرک به عنوان یکی از دلخواه‌ترین غلات صبحانه‌، دوباره به عرصه‌ی خوراکی‌ها باز گشته است. خوراک جو دو سر محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده است، چون منبع بی‌نظیر پروتئین و راهی خوشمزه برای شروع کردن روزی تازه است. جو دو سر پرک قرن‌ها است که وجود دارد، اما آیا تا به حال به فکر بهره بردن از خواص جو دو سر و جو پرک برای سلامتی افتاده‌اید؟ انواع بسیار مختلفی از جو دو سر وجود دارد که می‌توانید از بین آن‌ها دست به انتخاب بزنید. در واقع، راه‌های بسیار مختلفی برای مصرف جو دو سر پرک وجود دارد، و این راه‌های مصرف جو دو سر چندین و چند فایده به همراه دارند.

تاریخچه

شواهد مستحکم کمی درباره‌ی ثبت اولین استفاده و مصرف جو دو سر وجود دارد. مطالعات باستان شناختی ارجعاتی به جو دو سر پرک یافته‌اند که به ۲.۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردند. البته، این جو دو سر به شیوه‌ای که ما امروزه آن را مصرف می‌کنیم استفاده نمی‌شده است. بعد از ۲.۰۰۰ سال از کشت آن، جو دو سر پرک نهایتا به اروپا برده شد. رومیان و یونانیان جو دو سر را یک نوع نا مطبوع از گندم به حساب می‌آوردند، که به همین خاطر بسیاری از کشورها جو دو سر پرک را بیشتر مناسب خوراک حیوانات می‌دانستند. در عصر مفرغ ارپا، جو دو سر یک محصول درجه‌ی دوم به حساب می‌آمد، و بیشتر به عنوان هرزه‌گیاه شناخته می‌شد. پیش از آنکه جو دو سر پرک به غلات صبحانه‌ یا ماده‌ی آشپزی محبوبی تبدیل شود، بیشتر با مقاصد پزشکی و درمانی مورد استفاده قرار می‌گرفت. نهایتا، جو دو سر در اسکاتلند، آلمان، ایرلند، و حوزه‌ی اسکاندیناوی محبوب و معروف شد. بعد محبوبیت فرنی در این یکی دو قرن اخیر به اوج خود رسید. جو دو سر پرک در اسکاتلند آنقدر رایج شد که در خانه‌ها «کشوی مخصوص فرنی» داشتند. آن‌ها فرنی را نگه می‌داشتند تا سفت شود و بعد به صورت یک تکه فرنی آن را مصرف می‌کردند. اسکاتلندی‌ها نهایتا در قرن ۱۷ام جو دو سر را به آمریکای شمالی بردند. در ۱۸۵۰، فردیناند شوماخر شرکت غلات آمریکایی جرمن میلز را در اوهایو تاسیس کرد. و تا ۱۸۷۷، جو دو سر پرکQuaker به اولین غلات صبحانه‌ی رسما ثبت شده تبدیل شد. از آن به بعد، جو دو سر شروع به محبوبیت یافتن کرد و به عنوان غلات صبحانه در سرتاسر آمریکای شمالی مورد استفاده قرار گرفت. تا سال ۱۹۹۵، سازمان غذا و داروی آمریکا جو دو سر پرک را به عنوان خوراکی مفید برای سلامت قلب و کاهش کلسترول به رسمیت شناخته بود.

جو دو سر چگونه می‌روید

جو دو سر پرک گیاه سالپای است. به عبارت دیگر، چرخه‌ی حیات آن ظرف یک سال کامل می‌شود. محبوب‌ترین انواع جو دو سر، جو دو سر سفید و جو دو سر قرمز هستند. گیاه جو دو سر پرک را باید در اوایل بهار کاشت. بر خلاف جو و گندم، جو دو سر پرک تحمل بالایی در مقایل باران و احتیاج کمی به گرما دارد. در واقع، جو دو سر برای جوانه‌ زدن سالم و درست به خاک مرطوب نیاز دارد. جو دو سر هر جایی از ۷ تا ۲۰ روز جوانه خواهد زد، و برای حاصل خوب دادن به نور کامل خورشید نیاز دارد. گیاه جو دو سر با بریدن گیاه ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین درو می‌شود. بعد می‌گذارند گیاه خشک شود و آن را بسته بندی می‌کنند.

تنوع گیاهی

جو دو سر پرک می‌تواند جزء اصلی صبحانه باشد، اما آیا می‌دانستید که در واقع چند نوع مختلف جو دو سر وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را از بازار تهیه کنید؟

تمام جوهای دو سر به یک روش شروع به رشد می‌کنند – به عنوان غلات جو دو سر. قبل از پردازش، غلات جو دو سر در دمای پایین برشته می‌شود. حدودی که غلات جو دو سر پردازش می‌شوند نوع جو دو سری را که به دست می‌آید تعیین می‌کند. در ادامه معروفترین انواع جو دو سر را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. جو دو سر پرک فوری (Instant Oats)

جو دو سر پرک فوری، که گاهی به آن «جو دو سر فی‌الفور» هم می‌گویند، بسیار سریع‌تر از تمام انواع جوها پخته می‌شود. فقط کافی است به جو دو سر پرک فوری آب داغ اضافه کنید، آن وقت ظرف یک یا دو دقیقه پخته خواهد شد. این نوع از جو دو سر قبلا بخار داده شده و به تکه‌های ریز خرد شده است. بنابراین، اغلب بافتی خمیر مانند و طعمی ساده دارند.

۲. جو دو سر خرد شده (Steel-Cut Oats)

وقتی بلغورهای جو دو سر به قطعه‌های ریز مختلف تبدیل می‌شود (به جای آن که به حالت پرک درآید)، به آن جو دو سر خرد شده می‌گویند. این جوها (که گاهی به آن‌ها جو دو سر اسکاتلندی هم می‌گویند)، تقریبا شبیه دانه‌های برنج شکسته به نظر می‌رسند. پختن این نوع جو دو سر زمان بیشتری طول می‌کشد تا پخته شود. بافت جو دو سر خرد شده به نحوی است که اغلب نیاز به جویدن زیاد دارد، و حتی بعد از پخته شدن نیز شکل خود را حفظ خواهد کرد.

۳. جو دو سر پرک (Rolled oats)

جوهای دو سر پرک دارای ظاهری بزرگ، گرد، و تخت هستند. این ظاهر آن‌ها در حین پردازش شکل می‌گیرد، وقتی جوهای دو سر را بخار می‌دهند و پرس می‌کنند. جو دو سر پرک را اغلب جو دو سر ساده هم می‌نامند. زمان پخت این نوع جو ها سریع تر از جو دو سر خرد شده است – به خاطر شکل و تراکمی که جو دو سر پرک دارد و باعث جذب سریع‌تر مایعات می‌شود.

جو دو سر پرک بیشتر در محصولات پخته شده و فرنی‌های صبحانه استفاده می‌شود.

حقایق جالب

هزاران سال است که جو دو سر وجود داشته است که همین امر آن را به مطلوب‌ترین غلات صبحانه تبدیل کرده است.

در ادامه چند حقیقت جالب درباره‌ی بلغور جو دو سر را با شما در میان می‌گذاریم:

– سه کشور برتر در حوزه‌ی تولید جو دو سر روسیه، کانادا و لهستان هستند. اما، شرکتی که بیشتر از همه جو دو سر پرک تولید می‌کند  Cedar Rapids در آیوا است – که خانه‌ی محبوب‌ترین برند جو دو سر یعنی، Quaker Oats، است.

– روز ملی جو دو سر ۲۹ اکتبر است.

– اما، ماه ملی جو دو سر ژانویه است، که در آن فروش جو دو سر پرک بیشترین مقدار را دارد.

– فقط ۵۱۰ گرم بلغور جو دو سر حاوی بیش از ۲۶.۰۰۰ دانه جو است.

– در ایالات متحده، بلغور جو دو سر ۱۵ درصد هر وعده‌ی مصرفی است.

– گیاه جو دو سر قرمز بومی کشور چین است.

– کوهنوردان و دوندگان استقامت ترجیح می‌دهند از بلغور جو دو سر به عنوان منبع سالم کربوهیدرات‌ها استفاده کنند – تا در طول روز انرژي خود را حفظ کنند.

– یونانی‌ها اولین کسانی بودند که از جو دو سر به عنوان غلات صبحانه استفاده کردند.

– طبق گزارش‌ها، فقط ۵٪ از بلغور جو دو سر را انسان‌ها مصرف می‌کنند، و سایر مقدار باقیمانده را حیوانات مصرف می‌کنند.

– هر ساله World Porridge Making Championship میزبان رقابت‌های درست کردن فرنی بلغور جو دو سر است.

– علاوه بر غلات، کلوچه‌های جو دو سر نیز جزو دستورهای پخت غذایی هستند که از جو دو سر استفاده می‌کنند.

ارزش غذایی

جو دو سر ارگانیک ارزش غذایی بیشتری نسبت به جو دو سر معمولی دارد، که معمولا در پاکت ریخته می‌شوند. جو دو سر ارگانیک حاوی ۶۸ کالری در هر وعده‌ی مصرفی ۱۰۰ گرمی است، در حالی که جو دو سر آماده حاوی ۳۷۶ کالری در هر وعده‌ی مصرفی۱۰۰ گرمی است. در جو دو سر بسته‌ بندی شده، در مقایسه با مصرف جو دو سر خرد شده یا پرک قند و چربی بیشتری نیز وجود داردو جو دو سر منبع بی‌نظیری از پروتئين‌ کم هزینه محسوب می‌شود. بنابراین، برای کسانی که سبک زندگی سالم و پر فعالیتی دارند غلات صبحانه‌ی ایده‌آلی به حساب می‌آید. جو دو سر پرک منبع خوبی از چربی‌های رژیمی نیز هست، و نسبت به سایر غلات چربی‌های (لیپیدهای) بیشتری دارد. لیپیدها انرژی بدن را تامین می‌کنند و لایه‌ی بیرونی سلول‌های سالم بدن را می‌پوشانند.

و حالا ارزش غذایی ۱۰۰ گرم جو دو سر – این فهرست به بلغور جو دو سر ارگانیک مربوط می‌شود:

چربی کل ۱.۴ گرم
سدیم ۴۹ میلی گرم
چربی اشباع شده ۰.۲ گرم
چربی چند اشباع نشده ۰.۴ گرم
چربی تک اشباع نشده ۰.۴ گرم
چربی ترانس ۰ گرم
پتاسیم ۶۱ میلی گرم
کربوهیدرات کل ۱۲ گرم
فیبر رژیمی ۱.۷ گرم
قند ۰.۵ گرم
پروتئین ۲.۴ گرم
ویتامین‌ها و مواد معدنی
ویتامین A ۸٪
ویتامین C ۰٪
کلسیم ۸٪
آهن ۳۳٪
ویتامین D ۰٪
ویتامین B6 ۱۵٪
ویتامین B12 ۰٪
منیزیم ۶٪

 

خواص جو دو سر برای سلامتی

اگر به بلغور جو دو سر به عنوان یکی از غلات صبحانه‌ی لزج و چسبناکی نگاه می‌کنید که پدر بزرگ‌ و مادربزرگ‌های‌تان عادت به خوردن آن داشته‌اند، پس لازم است که فایده‌های واقعی مصرف منظم جو دو سر پرک را به شما معرفی کنیم.

جو دو سر می‌تواند شیرین یا خوش طعم باشد، و چندین و چند فایده برای سلامتی دارد که با گنجاندن این خوراکی در رژیم غذایی روزانه‌تان می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.

۱. سرشار از آنتی اکسیدان است

جو دو سر پرک مملو از آنتی اکسیدان است، که برای حفظ سلامتی بدن بسیار مفید هستند. آنتی‌اکسیدان‌ها برای هر رژیم غذایی سالمی ضروری هستند. آن‌ها از بدن در برابر مولکول‌های مضری به نام رادیکال‌های آزاد (یا اکسیدان‌ها) محافظت می‌کنند. این آنتی اکسیدان‌ها حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری هستند (مانند ویتامین E و C و سلنیوم معدنی). اکسیدان‌ها توسط بدن برای مبارزه با میکروب‌ها و ویروس‌های مضر تولید می‌شوند. اما، اگر بدن از اکسیدان‌ها پر شود، آن‌ها به سلول‌های‌تان حمله خواهند کرد. آنتی اکسیدان‌ها جلوی این فرایند را خواهند گرفت و از سلول‌ها در برابر آسیب حفاظت خواهند کرد.

۲. یبوست را رفع می‌کند

برای به حرکت وا داشتن چیزهای درون روده وجود فیبر ضروری است. کسانی که از مشکلات روده رنج می‌برند با استفاده از جو دو سر بهبودی خواهند یافت. هر فنجان جو دو سر پرک حاوی ۸ گرم فیبر محلول و نامحلول است. فیبر نامحلول موجود در جو دو سر آب را جذب خواهد کرد که بعدا باعث خیس شدن مدفوع گیر افتاده در روده خواهد شد. وقتی مدفوع پر از آب شود، نرم می‌شود و خارج شدنش راحت‌تر صورت خواهد پذیرفت. برای رفع یبوست، کم کم میزان فیبر مصرفی‌تان را افزایش دهید. آن وقت از تشکیل گاز در معده، نفخ و اسهال نیز جلوگیری خواهد شد. حتما آب زیادی در طول روز بنوشید.

۳. حساسیت به انسولین را بهبود می‌بخشد

جو دو سر حساسیت بدن به انسولین را بهبود می‌بخشد که هورمونی تولید شده توسط لوزالمعده است که نقش‌های بسیاری در بدن ایفا می‌کند. یکی از این نقش‌ها تبدیل کربوهیدرات‌ها به انرژی است. انسولین همچنین در سوخت و ساز بدن عملکردی حیاتی دارد. داشتن حساسیت به انسولین یعنی مقاومت بدن شما نسبت به انسولین پایین است. این چیز خوبی است، به ویژه اگر درگیر بیماری دیابت باشید.

جو دو سر پرک شاخص گلیسمی پایینی دارد، که به متعادل ساختن و حفظ سطح گلوکزی که موجب دردسر شده است کمک می‌کند. اگر از دیابت رنج می‌برید، وقت آن است که جو دو سر را به وعده‌ی غذایی خود اضافه کنید.

۴. به پیشگیری از دیابت کمک می‌کند

دیابت یک بیماری متابولیک است، که سطح گلوکز خون را افزایش می‌دهد و ممکن است به تاری دید، تکرر ادرار و خستگی مفرط منجر شود. دیابت همچنین می‌تواند ناراحتی‌های جدی‌تری نیز به همراه داشته باشد، من جمله آسیب عصبی یا کلیوی، مشکلات قلبی و عروقی، سکته، و اختلالات شنوایی.

جو دو سر مملو از فیبر است. مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی مملو از فیبر ممکن است خطر ابتلا به دیابت را تا ۳۰٪ کاهش دهد.

۵. باعث تقویت انرژی می‌شود

جو دو سر صبحانه‌ی مطلوبی برای بدنسازان و ورزشکاران است، چون حاوی خواص تقویت کننده انرژی است. جو دو سر پرک حاوی کربوهیدرات‌های پیچیده و سرشار از پروتئین است، که بدن را (بدون آسیب) سرشار از انرژی خواهد کرد. غلات کامل به آرامی در بدن جذب می‌شوند، که این یعنی برای مدت زمان بیشتری احساس سیری خواهید داشت. این فایده بالاخص برای ورزش‌ روزانه حائز اهمیت است چون بدن بعد از ورزش احساس خستگی شدید نخواهد کرد. جو دو سر حاوی تیامین، نیاسین، و فولات است. این ویتامین‌های B به متابولیزه کردن انرژی کمک می‌کنند و به بدن قدرتی را که نیاز دارد می‌بخشند تا در طول روز پر انرژی و فعال بماند.

۶. به تولید هموگلوبین کمک می‌کند

هر وعده‌ی مصرفی جو دو سر حاوی دوز مناسبی از آهن است که برای تشکیل هموگلوبین ضروری است. هموگلوبین پروتئین موجود در گلبول‌های قرمز خون است. این مولکول‌ها اکسیژن را به سرتاسر بدن منتقل خواهند کرد و دی اکسید کربن را از بافت‌ها به ریه باز می‌گردانند. تعداد پایین هموگلوبین ممکن است به مشکلات جدی برای سلامتی منجر شود.

۷. سطح کلسترول را پایین می‌آورد

کلسترول بالا یکی از ناراحتی‌های اصلی سلامتی به شمار می‌رود، و می‌تواند به ناراحتی‌های جدی‌تری (مانند حمله‌ی قلبی، سکته، و بیماری قلبی) منجر شود. جو دو سر سرشار از فیبر محلول در آب است، که سطح کلسترول بد را کاهش می‌دهد. فیبر محلول همچنین می‌تواند جذب کلسترول را در جریان خون کاهش دهد.

۸. به افزایش توده‌ی عضلانی کمک می‌کند

اگر به دنبال گنده کردن هیکل‌تان هستید (یا اینکه فقط می‌خواهید حجم و توده‌ی عضلانی بدن‌تان را افزایش دهید)، سعی کنید صبح خود را با یک کاسه جو دو سر خرد شده شروع کنید. جو دو سر منبع بی‌نظیری از کربوهیدرات‌های سالم است چون حاوی شاخص گلیسمی پایینی است، که این یعنی به کاهش چربی و مراقبت از عضلات در حین تمرین ورزشی کمک خواهد کرد.

رپورتاژ

جو دو سر برای کسانی که هر روز حجم عضلانی خود را اندازه می‌گیرند خوراکی بسیار محبوبی است. فقط یک دوم فنجان جو دو سر خرد شده حاوی ۵ گرم پروتئین، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم چربی، و مقادیر زیادی فیبر است.

۹. به کاهش وزن کمک می‌کند

از آنجایی که جو دو سر جزو کربیوهیدرات‌ها دسته بندی می‌شود، بعضی‌ها احساس می‌کنند که هنگام کاهش وزن باید از مصرف آن اجتناب کنند. اما، کاملا بر عکس این قضیه صادق است. جو دو سر ارزش غذایی بالایی دارد، انرژی را افزایش می‌دهد، و می‌تواند به برنامه‌ی کاهش وزن‌تان کمک کند. فیبرهای محلول موجود در جو دو سر نسبت به سایر خوراکی‌های مخصوص صبحانه زمان زیادی طول می‌کشد تا در بدن تجزیه شوند. چون جو دو سر حاوی کربوهیدرات‌های سالم است، باعث می‌شود بیشتر احساس سیری کنید. بلغور جو دو سر هیچ اثری بر سطح قند خون نخواهد داشت یا اگر هم داشته باشد بسیار اندک خواهد بود. آنچه جو دو سر را برای کاهش وزن مطلوب می‌سازد مقاومتش نسبت به نشاسته است. به عبارت دیگر، بدن به ترشح اسیدهای گوارشی تحریک خواهد شد که کالری‌های سوزانده شده در طول فعالیت‌های روزانه را تسریع خواهد کرد.

جو دو سر سوخت و سازتان را تحریک می‌کند، که همین امر باعث کاهش وزن می‌شود.

۱۰. به بازیابی سلامت عضلات کمک می‌کند

کربوهیدرات‌ها و پروتئین‌ها برای ساختن و بهبود سلامت عضلات مفید هستند. جو دو سر هم حاوی پروتئین است و هم حاوی کربوهیدرات. بدن از این کربوهیدرات‌ها برای ساخت عضلات استفاده می‌کند. در جو دو سر پرک آهن نیز وجود دارد. این ماده‌ی معدنی مهمی برای حمل اکسیژن از طریق جریان خون به عضلات است. کربوهیدرات‌های موجود در جو دو سر به انرژی تبدیل می‌شوند. بدن بعدا این انرژی را در طول تمرینات ورزشی می‌سوزاند، به جای آنکه از حجم عضلانی که به زحمت به آن دست یافته‌اید چیزی بکاهد.

۱۱. خطر ابتلا به آسم را در کودکان کاهش می‌دهد

در کشورمان میلیون‌ها نفر با مشکل آسم درگیر هستند، و این بیماری یکی از رایج‌ترین بیماری‌ها در بین کودکان است. بیماری مزمن بر مجرای تنفسی و ریه‌ها تاثیر مستقیم دارد. اثرات جانبی این اختلال شامل حساسیت تنفسی به گرما و سرمای شدید، خس خس کردن، التهاب مجرای تنفسی، سرفه، درد قفسه سینه، و تنگی نفس می‌شود.

در مطالعه‌ای آشکار شده است که افزودن جو دو سر به رژیم غذایی کودکان قبل از ۶ ماهگی ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

۱۲. سرشار از پروتئین است

پروتئين برای سلامتی بدن انسان بسیار ضروری است. میزان مصرفی توصیه شده‌ی روزانه‌ی پروتئین از ۴۶ تا ۵۷ گرم در روز، بسته به سن و جنسیت، تعیین شده است. ناخن‌ها، مو، استخوان، خون، و عضلات همه از پروتئين تشکیل شده‌اند. پروتئین همچنین به ترمیم بافت و تولید هورمون‌ها و آنزیم‌ها کمک خواهد کرد. پروتئین به تک تک سلول‌های موجود در بدن کمک می‌کند. یک فنجان جو دو سر خشک حاوی ۱۲ گرم پروتئين است، که آن را برای افزودن به رژیم غذایی به موردی ارزشمند تبدیل می‌کند.

۱۳. به تعادل استروژن کمک می‌کند

شما می‌توانید با افزودن بلغور جو دو سر به رژیم غذایی‌تان هورمون‌های بدن‌تان را متعادل سازید. علائم عدم تعادل هورمونی یا کاهش آن شامل حواس پرتی، قوای جنسی پایین، گیجی، اضطراب، افسردگی، گرگرفتگی، کاهش وزن، و خستگی مفرط می‌شوند. جو دو سر حاوی فیبر بسیار بالایی است. فیبر خودش را به استروژن می‌چسباند و هورمون‌ها اضافی یا غیر ضروری را از بین می‌برد.

۱۴. قدرت بینایی را افزایش می‌دهد

ویتامین A از ترکیب‌های آنتی اکسیدانی تشکیل شده است. این ترکیب‌ها برای شکل گیری استخوان‌ها، سیستم ایمنی بدن، و قدرت بینایی ضروری هستند. ویتامین A از قرنیه‌ی چشم محافظت می‌کند. این ویتامین در برابر ویروس‌ها و باکتری‌هایی که می‌توانند باعث عفونت چشم شوند سدی ایجاد می‌کند. ویتامین A همچنین می‌تواند برای درمان خشکی چشم موثر باشد. به علاوه، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند این ویتامین در کاهش خطر دژنراسیون ماکولار که باعث کاهش بینایی می‌شود نقش ایفا می‌کند.

۱۵. به بهبود روحیه و خلق و خو کمک می‌کند

خوردن خوراکی‌های فاقد ارزش غذایی (هله هوله) می‌تواند باعث افسردگی شود. اما، جو دو سر پرک با افسردگی مبارزه می‌کند و روحیه‌تان را بهبود می‌بخشد. جو دو سر حاوی کربوهیدرات‌های سالم است که به تحریک تولید سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین یک انتقال دهنده‌ی عصبی تولید شده توسط تریپتوفان است. این انتقال دهنده تاثیر مستقیمی بر اشتها، کنترل ضربان، خواب و بهبود روحیه‌ دارد.

۱۶. از آسیب اختلالات عضلانی جلوگیری می‌کند

جو دو سر در هر وعده‌ی مصرفی ۱۰۰ گرمی حاوی ۶۱ میلی گرم پتاسیم است. پتاسیم، که عموما نام آن با نام موز عجین است، برای حفظ انقباضات سالم عضلانی مفید است. آهن ترشح شده توسط پتاسیم در سلول‌های عضلات یافت می‌شوند. این آهن‌ به رفلاکس‌ها و واکنش‌ها، و همچنین به عملکرد مغز و سیستم عصبی مربوط به عضلات کمک می‌کند.

۱۷. دی اکسید کربن اضافی را از بین می‌برد

میزان مصرف توصیه شده‌ی روزانه‌ی سدیم در بزرگسالان سالم ۱۵۰۰ میلی گرم است. جو دو سر حاوی ۴۹ میلی گرم سدیم در هر ۱۰۰ گرم است. سدیم برای از بین بردن دی اکسید کربن اضافی در بدن که می‌تواند باعث مشکلات تنفسی، آسیب سیستم عصبی، و آسیب سلولی شود، ضروری است.

۱۸. به پیشگیری از میگرن کمک می‌کند

مطالعات نشان می‌دهند کسانی که از میگرن‌های مزمن رنج می‌برند اغلب نسبت به سایرین از سطح منیزیم پایین‌تری برخوردارند. بنابراین، تعادل مناسب منیزیم ممکن است به پیشگیری از میگرن کمک کند. منیزیم یکی از ۵ برترین مواد معدنی فراوان موجود در بدن است، و برای عملکرد عصبی درست ضروری است. یک فنجان جو دو سر پخته شده حاوی ۱۵٪ نیاز روزانه‌ی توصیه‌ شده‌ی منیزیم بدن است.

۱۹. به تولید مثل کمک می‌کند

خوردن روزانه‌ی جو دو سر می‌تواند به حفظ سلامت نیروی جنسی، اندام‌های جنسی و غدد تولید مثل کمک کند. کمبود ویتامین A ممکن است باعث تحلیل رفتن و ضعف تخمدان‌ها شود، و در تولید هورمون‌های جنسی مردان و زنان کاهش ایجاد کند.

ویتامین A به ویژه برای قدرت تولید مثل مردان بسیار حیاتی است. کمبود این ویتامین می‌تواند بر تفاوت اسپرماتوگونیال و تحلیل رفتن بیضه‌ها تاثیر بگذارد.

۲۰. فشار خون را کاهش می‌دهد

فشار خون بالا مشکلی جدی است که بسیاری از مردم درگیر آن هستند. فشار خون بالا ممکن است به حمله‌ی قلبی، اختلال عملکرد قلب، بیماری قلبی و رسوب در شریان‌ها منجر شود. در بیش از ۲۰ مطالعه‌ی انجام شده (درباره‌ی اثراتی که فیبر بر فشار خون دارد) دریافته‌اند کسانی که رژیم غذایی پر فیبری را رعایت می‌کنند شاهد کاهش چشمگیرتری در فشار خون هستند.

۲۱. با کم خونی مبارزه می‌کند

جو دو سر مملو از آهن است، که می‌تواند به مبارزه با کم خونی کمک کند. کم‌خونی وقتی اتفاق می‌افتد که بدن با کمبود گلبول‌های قرمز خون مواجه باشد. علائم کم خونی شامل خستگی مفرط، رنگ باختگی چهره، ورم زبان، احساس مور مور شدن پاها، تنگی نفس، سرگیجه و سردرد می‌شوند.

۲۲. از پرخوری جلوگیری می‌کند

اگر مدام احساس گرسنگی می‌کنید، ممکن است جو دو سر پرک بهترین گزینه‌ی انتخابی شما برای پیشگیری از پرخوری باشد. جو دو سر حاوی ترکیبی به نام بتاگلوکان است. این ترکیب هورمونی به نام کوله‌سیستوکینین را تحریک می‌کند که مسئول القای احساس سیری به بدن‌تان است. به خاطر آنکه جو دو سر سرشار از پروتئین و فیبر است، به شما کمک می‌کند برای دوره‌ی زمانی طولانی‌تری احساس سیری کنید. چنین اثری از پرخوری شما در وعده‌ی غذایی بعدی جلوگیری خواهد کرد چون بدن‌تان هنوز احساس سیری و پر انرژي بودن می‌کند.

۲۳. درمانی برای سندرم پیش از قاعدگی است

جو دو سر حاوی ویتامین B6 است که در تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی موثر است. این ویتامین می‌تواند به مبارزه با اختلالات خلقی مربوط به سندرم پیش از قاعدگی کمک کند چون ویتامین B6 به تولید انتقال دهنده‌های آمینو اسیدی (مانند دوپامین و ملاتونین) کمک می‌کند.

این اجزاء اصلی رفتار و خلق و خو را تعیین می‌کنند. یک وعده مصرف روزانه‌ی ویتامین B6 می‌تواند به کاهش بداخلاقی و افسردگی که معمولا به سندرم پیش از قاعدگی مربوط می‌شود کمک کند.

۲۴. در درمان جوش موثر است

جو دو سر چربی‌های اضافی پوست را بدون مسدود کردن منافذ پوست کاهش می‌دهد. بنابراین، این یک درمان طبیعی فوق‌العاده برای مبارزه با جوش است.

۲۵. تعادل الکترولیتی بدن را تنظیم می‌کند

اگر تا به حال نوشیدنی ورزشی مصرف کرده باشید، احتمالا می‌دانید که الکترولیت‌ها برای هیدراته نگه داشتن بدن بسیار مهم هستند. الکترولیت‌ها از منیزیم، پتاسیم، سدیم، کلسیم، کلراید، و فسفر است. عملکرد الکترولیت‌ها شامل انقباض عضلات، تنظیم ضربان قلب، و متعادل ساختن سطح مایعات در سلول‌ها می‌شود.

وقتی بدن‌تان عدم تعادل الکترولیت داشته باشد، ممکن است احساس خستگی مفرط، حالت تهوع، گرفتگی عضلات، تپش قلب نا منظم و سردرد داشته باشید. جو دو سر حاوی مقدار قابل توجهی پتاسیم است و این امر به تنظیم تعادل الکترولیت بدن‌تان کمک می‌کند.

۲۶. خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد

بتا گلوکان موجود در جو دو سر علاوه بر مبارزه با خستگی مفرط، خطر ابتلاء به بیماری کرونر قلب را نیز کاهش می‌دهد. یک مطالعه‌ی ۱۹ ساله در آرشیو پزشکی داخلی مشخص کرد که خوراکی‌های سرشار از فیبر می‌توانند به پیشگیری از بیماری قلبی کمک کنند.

نشان داده شد که احتمال ابتلاء شرکت کنندگان به بیماری قلبی عروق کرونر کمتر از سایر مردم است.

۲۷. اگزما را تسکین می‌دهد

اگزما یک ناراحتی پوستی است که شامل التهاب مزمن می‌شود. علائم اگزما، که گاهی به آن درماتیت آتوپیک هم می‌گویند، شامل خارش و قرمز شدن پوست به همراه ظاهری راش مانند می‌شوند.

کسانی که از اگزما رنج می‌برند ممکن است در قسمتی از بدن‌شان شاهد گسترش این ناراحتی پوستی باشند. جو دو سر فقط مصرف خوراکی ندارد. بلکه می‌توان از این غله‌ی کامل به صورت موضعی بر روی پوست استفاده کرد و نهایت بهره را برد. چه دچار واکنش‌های آلرژیک شده باشید یا ناراحتی‌های پوستی، جو دو سر باعث تسکین پوست‌تان می‌شود.

۲۸. خطر سکته را کاهش می‌دهد

معمولا رژیم غذایی ما کمبود پتاسیم دارد. این ماده‌ی معدنی از بدن در برابر آسیب استرس اکسیداتیو به رگ‌های خونی محافظت می‌کند و ضخامت دیواره‌های رگ‌های خونی‌تان را در سطح مناسبی نگه می‌دارد. پتاسیم اثری را که نمک بر بدن می‌گذارد کاهش می‌دهد. به عنوان مثال، می‌تواند از افزایش فشار خون که ممکن است منجر به سکته شود جلوگیری کند. مطالعات نشان می‌دهند کم کردن مصرف نمک و افزایش مصرف پتاسیم می‌تواند خطر سکته را تا ۲۱٪ کاهش دهد.

۲۹. خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش می‌دهد

جو دو سر پرک، به عنوان یک غله‌ی کامل، در مبارزه با سرطان یک ستیزنده‌ی قهار است. جو دو سر حاوی سلنیوم است، که آنتی اکسیدانی است که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت و آن‌ها را ترمیم می‌کند. بنابراین آنتی اکسیدان‌ها به ترمیم DNA و مبارزه با سلول‌های سرطانی کمک می‌کنند. در نتیجه، جو دو سر ممکن است خطر ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد.

۳۰. به عملکرد مغز کمک می‌کند

هر وعده‌ی ۱۰۰ گرمی جو دو سر حاوی ۶ میلی گرم آهن است. آهن برای حفظ عملکرد بهینه‌ی مغز ضروری است چون اکسيژن لازم برای جریان خون را فراهم می‌آورد. این اکسیژن در سرتاسر بدن منتقل می‌شود (از سلولی به سلول دیگر) تا قادر به انجام عملکردهای اصلی بدن باشیم. مغز ۲۰٪ از این اکسیژن را در حین عملکرد خود مصرف می‌کند. بنابراین، به مغز کمک می‌کند هوشیاری خود را حفظ کند و عملکرد فیزیکی بدن را افزایش می‌دهد. آهن همچنین به سلامت مغز اطفال در حال رشد کمک شایانی می‌کند.

نتیجه گیری

برای پیر یا جوان، فعال یا نیمه فعال، جو دو سر حاوی خاصیت‌ها و فایده‌ها‌ی تاثیرگذاری است. جو دو سر پرک خوراکی مقرون به صرفه و خوشمزه‌ای است و مملو از مواد مغذی است که برای بدن و مغز مفید هستند. کسانی که سبک زندگی پر جنب و جوشی دارند از مصرف دوز روزانه‌ی جو دو سر فایده‌ی بسیاری خواهند برد.

چه به دنبال دریافت فیبر بیشتری از رژیم غذایی‌تان باشید یا فقط بخواهید از فایده‌های که مصرف جو دو سر برای سلامتی دارد بهره‌مند شوید، این غله قطعا ارزش آن را دارد که همیشه دم دست و مورد استفاده‌تان باشد.

 

نوشته‌های مرتبط