افزایش هموگلوبین: ۲۷ خوراکی برای افزایش سطح هموگلوبین خون

شما احتمالا می‌دانید که هموگلوبین برای عملکرد درست بدن‌تان چه‌قدر اهمیت دارد. همچنین ممکن است بدانید که با آهن، سلو‌های قرمز خون، و کم خونی مرتبط است. اما، آیا می‌دانستید که افزایش هموگلوبین خون مستلزم چیزهایی بیش از افزایش دادن مصرف آهن است؟

کنجکاو شدید؟ این نوشتار را بخوانید تا بیش‌تر در مورد هموگلوبین و دلایل مهم بودن آن بدانید:

تولید هموگلوبین برای بدن شما حیاتی است، و آهن و ویتامین‌های B۱۲، B۹ و C نقش مهمی در تولید آن ایفا می‌کنند. لازم است که یک رژیم غذایی مناسب برای حفظ سطح مطلوب هموگلوبین داشته باشید. به منظور این‌که این اتفاق بیفتد، باید مصرف مواد غذایی را که به سنتز هموگلوبین کمک می‌کنند، افزایش بدهید.

اما، چرا هموگلوبین مهم است؟

هموگلوبین پروتئینی است که در گلبول‌های قرمز خون یافت می‌شود. مهم‌ترین عملکرد هموگلوبین انتقال اکسیژن از ریه‌ها به تمام سلول‌های دیگر است؛ این امر به حفظ سلول‌ها کمک می‌کند.

پایین بودن سطح هموگلوبین به کم‌خونی منجر می‌شود و تحت تاثیر عوامل زیادی قرار دارد. عادات بد غذا خوردن، جذب ضعیف مواد مغذی لازم برای تولید هموگلوبین، افزایش دوز مورد نیاز به دلیل حاملگی، از دست دادن خون و حتی مصرف برخی از داروها- همه و همه می‌توانند منجر به پایین آمدن سطح هموگلوبین شوند.

شایع‌ترین نشانه‌های پایین بودن هموگلوبین عبارتند از خستگی، تنگی نفس، سرگیجه، سردرد، و درد در قفسه‌ی سینه. پایین بودن میزان هموگلوبین می‌تواند به عواقب جدی منجر شود و سیستم قلبی و عروقی شما را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

هر چه لازم بود در مورد هموگلوبین بدانید، همین بود. حالا بیایید نگاهی داشته باشیم به مواد خوراکی مهمی که می‌توانند به افزایش سطح هموگلوبین کمک کنند. با ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید:

در ادامه ۲۷ ماده‌ی غذایی غنی از هموگلوبین را می شناسیم

الف. گوشت

این یک حقیقت شناخته‌شده است که گوشت، به خصوص گوشت قرمز، منبع بسیار خوبی از آهن است. در این‌جا انواع مختلف گوشت را می‌بینید که می‌توانند به افزایش سطح هموگلوبین شما کمک کنند:

۱. جگر

بالاترین غلظت آهن، ویتامین B۱۲ و فولات را می‌توانیم در جگر پیدا کنیم. جگر بره دارای بالاترین میزان ویتامین B۱۲ است به این ترتیب که ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۸۵.۷ میکروگرم از این ویتامین است. جگر همچنین منبع قابل توجهی از فولات، آهن و ویتامین C است و از هر کدام از این ویتامین‌ها به ترتیب ۴۰۰ میکروگرم، ۱۰.۲ میلی‌گرم و ۱۳ میلی‌گرم دارد.

رپورتاژ

دیگر منابع خوب جگر عبارتند از جگر گاو، بوقلمون و مرغ.

۲. گوشت چرخ‌کرده‌ی گاو

گوشت گاو چرخ‌کرده (بدون چربی) منبع خوبی از آهن است. هر ۸۵ گرم گوشت گاو چرخ‌کرده ۲.۱ میلی‌گرم آهن به بدن‌تان می‌رساند.

۳. سینه مرغ

سینه‌ی مرغ نیز منبع خوبی از آهن است.

شما می‌توانید در حدود ۰.۷ میلی‌گرم آهن از هر ۱۰۰ گرم سینه مرغ دریافت کنید.

ب. غذاهای دریایی

غذاهای دریایی، مانند صدف دریایی، و خاویار می‌توانند آهن و ویتامین B۱۲ را بیش از نیاز روزانه‌تان به شما برسانند.

۴. صدف

صدف غنی‌ترین منبع آهن است به این ترتیب که هر ۱۰۰ گرم صدف حاوی ۲۸ میلی‌گرم آهن، ۲۲.۱ میلی‌گرم ویتامین C و ۹۸.۹ میکروگرم ویتامین B۱۲ است.

پ. حبوبات

اگر شما یک گیاهخوار هستید، لازم است که غذاهای غنی از آهن را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. حبوبات، و همین‌طور محصولات تولید شده از آن‌ها، می‌توانند منبع خوبی از آهن باشند. مصرف دانه‌ی سویا، لوبیا قرمز، نخود و حبوبات توصیه می‌شود.

۵. دانه سویا

هر ۱۰۰ گرم دانه‌ی سویا حاوی ۱۵.۷ میلی‌گرم آهن، ۳۷۵ میکروگ%

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط