8 مهمترین فایده طب آیورودا برای سلامتی و خنک ماندن بدن

همه‌ی ما با روزهای گرم تابستان دست و پنجه نرم کرده‌ايم و اغلب اوقات از این همه گرما نفرت داریم. سوختن پوست، عرق کردن و کم شدن آب بدن! بله تابستان این مشکلات را نیز همراه خود دارد. با این حال، به لطف آیورودا که علم سلامت طبیعی است و نکات مفیدی برای ارائه دارد می‌توانیم این روزهای داغ را راحت‌تر سپری کنیم. بنابراین، توصیه می‌شود که خنک بمانید و اجازه ندهید که اوضاع پیتا دشا در شما وخیم شود.

بنا به گفته‌ی برخی از یوگی‌ها مهم است که غذاهای قلیایی را به میزان بیش‌تری مصرف کنید تا بتوانید با گرمای درون بدن مبارزه کنید. غذاهای پر از آب میل کنید که نه تنها بدن‌ را هیدراته می‌کنند، بلکه آنتی‌اکسیدان‌هایی دارند که سبب حفظ سلامت بدن‌تان می‌شوند. پیاز و سبزیجات سبز مصرف کنید  و به میزان فراوانی آب بنوشید. در اصل، باید اطمینان حاصل کنید که هیچ خشکی وجود ندارد که سبب گرم شدن بدن و متعاقبا بروز مشکلات مختلف سلامتی شود.

در این نوشتار با چند نکته از طب آیورودا آشنا خواهید شد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید بدن‌تان را خنک نگه دارید. حتما این نکات را دنبال کنید تا حرارت بدن را از بین ببرید.

۱. غذاهایی را بخورید که پیتا را تسکین می‌دهند

شما باید غذاهایی را بخورید که بدن شما را خنک می‌کنند و شدت گرمای بدن‌تان را کاهش می‌دهند. میوه‌های غنی از آب مانند هندوانه، گلابی، سیب، آلو و انواع توت را به میزان فراوان میل کنید. سبزیجاتی مانند مارچوبه، کلم بروکلی، کلم بروکسل و خیار نیز بسیار کمک‌کننده هستند.

۲. از خوردن مواد غذایی که بدن‌تان را گرم می‌کنند، پرهیز کنید

از مصرف مواد غذایی که در بدن شما گرما تولید می‌کنند و خطرناک می‌شوند، پرهیز کنید. به عنوان مثال میوه‌های ترش، چغندر و هویج را از برنامه‌ی غذایی‌تان حذف کنید یا حجم آن‌ها را کاهش بدهید چرا که بدن‌تان را گرم می‌کنند. مصرف سیر، گوجه‌فرنگی، خامه ترش و پنیر شور را محدود کنید تا سیستم بدن‌تان دچار مشکل نشود. سالاد را به میزان بیش‌تری میل کنید، چرا که خنک‌کننده‌ی بدن است، به خصوص هنگامی که همراه با وعده‌ی ناهار آن را مصرف کنید. تا جایی که برای‌تان مقدور است از خوردن گوشت تیره اجتناب کنید زیرا بدن را گرم می‌کند.

۳. در زمان مناسب غذا بخورید

همیشه زمانی غذا بخورید که سیستم گوارشی در قدرتمندترین حالت خود قرار دارد؛ در زمان ناهار (اواسط روز) سیستم گوارشی بسیار قوی است. عدم صرف ناهار شما در طول تابستان برابر است با ایجاد مشکل برای پیتا دشا، روندی که باعث می‌شود عصبی و تحریک‌پذیر شوید.

۴. روغن نارگیل را به عنوان یک منجی بپذیرید

بر اساس آیورودا صبح‌ها، به عنوان بخشی از کارهای روزانه‌تان، قبل از حمام کردن حدود ۱۷۰ گرم روغن نارگیل را روی بدن‌تان بمالید. این کار یک اثر تسکین‌دهنده، خنک‌کننده و آرام‌بخش روی پوست دارد. از روغن آفتابگردان نیز می‌توانید استفاده کنید.

۵. از خوردن نوشیدنی‌های داغ و آب داغ پرهیز کنید

نوشیدن نوشیدنی‌های گرم پیتا دشا را آزار می‌دهد. به همین دلیل است که شما همیشه باید نوشیدنی‌هایی را بنوشید که در دمای اتاق هستند تا بتوانید آن را متعادل کنید.

۶. از انجام تمرینات سنگین ورزشی پرهیز کنید

همیشه خوب است که صبح زود ورزش کنید، زیرا جالب‌ترین قسمت روز است. درگیر شدن در تمرینات شدید در زمان‌های دیگری از روز ممکن است بدن را گرم کرده و به آن آسیب وارد کند.

۷. از روغن‌های خنک‌کننده استفاده کنید

روغن‌های خنک‌کننده از جمله چوب صندل و یاسمن را به عنوان نجات‌دهنده‌های‌تان مصرف کنید. آن‌ها نه فقط عطر تسکین‌دهنده‌ای دارند، بلکه دارای خواص خنک‌کننده هم هستند.

۸. از نوشیدنی‌ها یخ دوری کنید

نوشیدنی‌هایی که به شدت سرد هستند تنها روند هضم را دچار مشکل می‌کنند و سبب ایجاد سمومی در بدن می‌شوند، که آما نام دارند. سیستم گوارش شما دارای آتش گوارشی است که مسئولیت تبدیل غذا به انرژی را بر عهده دارد. نوشیدن آب یا نوشیدنی یخ تقریبا شبیه خاموش کردن آتش گوارش است، اتفاقی که موجب مشکلات مختلفی برای سلامتی می‌شود.

۹. مواد غذایی شیرین

غذاهای شیرین مهم هستند زیرا آن‌ها رطوبت را در بدن ترویج می‌دهند، که البته آتش را فرومی‌نشاند. اضافه کردن غذاهای شیرین به این معنی نیست که به هر چه می‌خورید عسل یا قند اضافه کنید، یا قندهای فرآوری‌شده را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید، بلکه به این معنا است که غذاهای به طور طبیعی شیرین را به میزان بیش‌تری مصرف کنید.

برخی از غذاهای شیرین زیر را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار بدهید تا حرارت این تابستان را متعادل کنید:

– برنج

– نان

– شیر

– کره و روغن حیوانی

میوه‌های کاملا رسیده نیز منبع خوبی از قندهای سالم برای بدن در آب و هوای گرم هستند. به بازار کشاورزان محلی بروید و برخی از این میوه‌های رسیده را خریداری کنید:

– انگور

– آناناس

– هندوانه

خربزه

گیلاس

رپورتاژ

– گلابی

– انبه

۱۰. سبزیجات تلخ

غالب سبزیجاتی که پیتا را تسکین می‌دهند، عطر و طعم تلخ دارند. طعم تلخ برای کم کردن حرارت بسیار عالی است، زیرا دارای خواص خشک‌کننده است. این سبزیجات با خشك كردن عرق بدن را خنک می‌کنند. برخی از گزینه‌ها عبارتند از:

– کلم بروکلی

لوبیا سبز

– سبزیجات برگداری مانند کولارد، قاصدک و کلم کالی

– کدو سبز

– مارچوبه

۱۱. مواد غذایی قابض

غذاهای قابض پیشگیری کننده هستند. آن‌ها مانند مواد غذایی تلخ خشک‌کننده هستند، اما به طور عمقی‌تر – آن‌ها در واقع به جای این‌که فقط گرما را فروبنشانند به جلوگیری از فعالیت بیش از حد پیتا کمک می‌کنند. چند مورد از خوراکی‌های قابض عبارتند از:

– سیب

– انار

– حبوبات از هر نوع، به ویژه لوبیا قرمز، ماش، نخود و عدس.

– کرنبری

آرتیشو

۱۲. ادویه‌ها

شما می‌توانید مواد قید شده در این نوشتار را با استفاده از گیاهان و ادویه‌هایی که آرام‌بخشِ پیتا هستند استفاده کنید. برخی از مواردی که می‌توانید امتحان کنید عبارتند از:

شوید (می‌توانید آن را روی لوبیا بپاشید)

رازیانه (این یکی با کدو سبز عالی می‌شود.)

– نعنا (اضافه کردن مقداری نعناع تازه و کمی آب لیمو به هندوانه‌تان معجزه می‌کند،‌ یامی!)

دارچین (روی برش‌های گلابی کمی پودر دارچین بپاشید)

– هل

گشنیز (این گیاه را می‌توانید خام همراه با غذاها مصرف کنید)

استفاده از روغن نارگیل یا روغن آفتابگردان را در آب و هوای گرم فراموش نکنید تا پیتا را در بهترین حالت خود حفظ کنید.

مواد غذایی که باید از خوردن‌شان اجتناب کنید

برای ایجاد تعادل کامل به سبک آیورودا و تسکین دادن پیتا، باید تا جایی که ممکن است از نمک، فلفل، سرکه و سیر دور بمانید، زیرا همه‌ی آن‌ها گرما را در بدن افزایش می‌دهند.

هرچند این مواد ماهیت قابض دارند، توانایی گرم کردن آن‌ها بسیار قوی‌تر است.

مصرف سبزیجاتی که دارای خواص گرم‌کننده هستند کم کنید و غذاهای شور را تا جایی که ممکن است کاهش دهید.

قطعا از ادویه‌های گرم مانند زنجبیل خشک، فلفل کاین و دانه‌های خردل دور بمانید و مصرف غذاهای ترش مانند ماست، باترمیلک و خامه ترش را محدود کنید چرا که شما را گرم می‌کنند.

وعده‌های غذایی‌تان را محدود کنید

در نهایت، کنترل سایز وعده‌های غذایی اهمیت حیاتی دارد. صبحانه شما باید بزرگ‌ترین وعده‌ی غذایی‌تان باشد. اندازه‌ی آن باید طوری باشد که در طول روز انرژی سالم و کافی داشته باشید. شام باید کوچک‌ترین وعده‌ی غذایی باشد و حاوی مقدار بیش‌تری از غذاهای خنک باشد تا زمانی که در خواب هستید گرم‌تان نشود.

راهکار شما برای این‌که در تابستان خنک بمانید چیست؟

نوشته‌های مرتبط