بایننس کوین چیست: ۴ نکته درباره تاریخچه و کاربردهای ارز دیجیتال بایننس (BNB)

بایننس کوین چیست؟ بایننس کوین یک رمز ارز است که توسط صرافی بایننس منتشر شده و با نماد BNB معامله می‌شود. بایننس کوین در ابتدا، بر روی بلاک چین اتریوم، با استاندارد ERC20 فعالیت می‌کرد، ولی مدتی است که به کوین بومی زنجیره‌ی بایننس تبدیل شده است.

بایننس کوین دقیقا حداکثر دارای ۲۰۰ میلیون توکن BNB است.

از آپریل ۲۰۲۱، صرافی بایننس با پشتیبانی از بیش از ۱.۴ میلیون تراکنش در ثانیه، به بزرگ‌ترین صرافی رمز ارز در دنیا تبدیل شده است.

بایننس کوین یک رمز ارز است که توسط صرافی بایننس ایجاد شده و با نماد BNB معامله می‌شود.

BNB ابتدا بر روی شبکه‌ی اتریوم حضور داشت، ولی اکنون ارز بومی بلاک چین مخصوص بایننس، یعنی زنجیره‌ی بایننس، به شمار می‌رود.

هر سه ماه یک بار، بایننس یک‌پنجم سود خود را صرف خرید و نابود کردن دائمی، یا به اصطلاح “‌سوزاندن‌”‌ بایننس کوین‌های موجود در خزانه‌ی خود می‌کند.

بایننس در ۲۰۱۷ به عنوان یک توکن کاربردی برای تخفیف کارمزدهای تجاری به وجود آمد، ولی سپس، کاربردهای متعدد و گسترده‌ای به دست آورد، از جمله پرداخت کارمزدهای تراکنش (بر زنجیره‌ی بایننس)، رزرو هتل و هواپیما، سرگرمی، خدمات آنلاین، و خدمات مالی.

در زمان نگارش این مقاله، سرمایه‌ی بازار بایننس معادل ۸۸،۲۷۶،۹۹۳،۱۱۸ دلار است، و از نظر حجم معاملات نیز پس از بیت کوین و اتریوم در مقام سوم قرار دارد.

۱. تاریخچه‌ی بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین در طول عرضه اولیه‌ی کوین (ICO) در ۲۰۱۷، راه‌اندازی شد.

بایننس ۱۰ درصد، یا ۲۰ میلیون، توکن BNB را به سرمایه‌گذاران فرشته، ۴۰ درصد، یا ۸۰ میلیون، توکن را به گروه موسس، و مابقی ۵۰ درصد، یا ۱۰۰ میلیون، توکن را نیز از طریق فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی کوین به شرکت‌کنندگان مختلف ارائه داد.

تقریبا نیمی از سرمایه‌ای که در طول فرایند عرضه‌ی اولیه‌ی کوین افزایش یافته بود، به برندینگ و بازاریابی بایننس اختصاص یافت، در حالی که حدود یک‌سوم از آن نیز صرف ایجاد پلتفرم بایننس و اجرای آپگریدها یا ارتقای نسخه‌ی لازم برای اکوسیستم بایننس شد.

BNB در ابتدای کار بر روی شبکه‌ی اتریوم فعالیت داشت، ولی اکنون به عنوان ارز بومی بلاک چین مخصوص بایننس، یعنی زنجیره‌ی بایننس شناخته می‌شود.

۲. کوین سوزی بایننس کوین (BNB)

با این‌که در ابتدا ۱۰۰ میلیون توکن بایننس به صورت عرضه‌ی اولیه‌ی کوین ارائه شد، مجموع عرضه‌ی کنونی آن کم‌تر از این رقم است.

هر سه ماه یک بار، بایننس یک‌پنجم از سود خود را صرف خرید مجدد و از بین بردن دائمی یا “‌سوزاندن‌”‌ بایننس کوین‌های موجود در خزانه‌ی خود می‌کند.

بایننس به طور مرتب این کوین سوزی‌ها را انجام می‌دهد. آخرین کوین سوزی BNB در ۱۵ آپریل ۲۰۲۱ انجام شد؛ در این زمان، بایننس در مجموع ۱،۰۹۹،۸۸۸ BNB، معادل ۵۹۵،۳۱۴،۳۸۰ دلار از توکن‌های خود را سوزاند. این پانزدهمین کوین سوزی BNB و بزرگ‌ترین مورد آن، از نظر ارزش کوین‌های از دست رفته به دلار آمریکا بود – این کوین‌ سوزی‌ها هر سه ماه یک بار تکرار می‌شوند.

مجموع عرضه‌ی BNB از ۱۷۰،۵۳۲،۸۲۵ به رقم ۱۶۹،۴۳۲،۹۳۷کاهش یافته است.

۳. کاربردها و پشتیبانی از بایننس کوین (BNB)

بایننس در ۲۰۱۷ به عنوان یک توکن کاربردی برای تخفیف در کارمزدهای معاملاتی به وجود آمد. ولی از آن پس، کاربردهای متعدد آن، بر روی شمار زیادی از پلتفرم‌ها، گسترش یافت.

از بایننس برای پرداخت کارمزدهای تراکنش‌ها بر روی Binance.com، بایننس دکس، و زنجیره‌ی بایننس استفاده می‌شود.

رپورتاژ

از این کوین، هم‌چنین، برای پرداخت هزینه‌ها (در پلتفرم‌هایی نظیر Crypto.com، مونتا، و اچ‌تی‌سی)؛ برای رزرو اقامتگاه‌های مسافران (مثلا در سایت‌هایی نظیر TravelbyBit، Trip.io، و Travala.com)؛ برای انواع سرگرمی‌ها (نظیر هدایای مجازی، کارت‌های بازی، لاتاری‌ها)؛ برای پرداخت هزینه‌های خدمات آنلاین (بیت‌تورنت، کانوا، و استورم)؛ و حتی برای خدمات مالی (دریافت وام از شرکت ای‌تی‌اچ‌لند یا انجام سرمایه‌‌گذاری در شرکت موئدا) استفاده می‌شود.

هم‌چنین، از بایننس کوین برای سرمایه‌گذاری در برخی عرضه‌های اولیه‌ی کوین (ICO) که در فهرست برنامه‌ی سکوی راه‌اندازی بایننس قرار دارند، می‌توان استفاده کرد. فهرست رمز ارزهای جدید در صرافی بایننس، و کاربرد بایننس بازار بی‌عیب و نقصی را برای معامله با انواع متنوعی از توکن‌های مجازی باسابقه یا جدید فراهم کرده است.

این توکن رمزنگاری شده پشتیبانی سایر شرکا را نیز به دست آورده، و همین مسئله به گسترش کاربردهای آن کمک کرده است. برای مثال، بایننس با یک پلتفرم درجه‌ یک و باکیفیت آسیایی استریمینگ (پخش جاری) ویدئو به نام آپ‌لایو، قرار شراکت گذاشته است – این پلتفرم هدایای مجازی خود را در پایگاه قدرتمند و پرجمعیت کاربران خود که به ۲۰ میلیون نفر می‌رسند، با استفاده از توکن‌های BNB به فروش می‌رساند.

هم‌چنین، بایننس کوین توسط پلتفرم، اپلیکیشن گوشی هوشمند، و کارت نقدی ویزا موناکو پشتیبانی می‌شود؛ ویزا موناکو یک پلتفرم پیشرو در صنعت پرداخت و رمز ارزها به شمار می‌رود.

در زمان نگارش این مقاله، سرمایه‌ی بازار بایننس معادل ۸۸،۲۷۶،۹۹۳،۱۱۸ دلار است.

در ۸ آپریل ۲۰۲۱، زنجیره‌ی هوشمند بایننس (Smart Chain) به بیش از ۴.۹ میلیون تراکنش روزانه دست یافت – سه برابر میزان بالاترین حد تراکنش‌های روزانه‌ی اتریوم از زمان راه‌اندازی آن.

۴. پرسش و پاسخ‌های متداول در خصوص بایننس کوین (BNB)

بایننس کوین (BNB) چیست؟

بایننس کوین یک رمز ارز است که در اصل برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و معاملات در صرافی بایننس استفاده می‌شود.

کاربردهای بایننس کوین چه هستند؟

بایننس کوین، فراتر از صرافی بایننس، کاربردهای فراوانی دارد؛ از جمله قابلیت آن برای

  • پرداخت‌های کارت اعتباری
  • پرداخت برای رزرو هتل و غیره (در وبسایت‌های منتخب)
  • خرید هدایای مجازی
  • پردازش پرداخت‌ها
  • سرمایه‌گذاری
  • دریافت و انتقال وام
  • کمک به امور خیریه

تبدیل داست (dust) به BNB یعنی چه؟

در دنیای رمز ارزها، داست (dust) – در انگلیسی به معنی گرد و غبار – به هر میزان از کوین یا توکن گفته می‌شود که آن‌قدر کوچک باشد که غیر قابل معامله است و معمولا نادیده گرفته می‌شوند. داست اساسا بخش‌ بسیار خرد و اندک باقی‌مانده از معاملات است.

باینسس این امکان را برای معامله‌گران فراهم کرده است که بتوانند داست خود را نیز به BNB تبدیل کنند.

بازار BNB چیست؟

بازار BNB صرفا به مکانی گفته می‌شود که BNB در آن خرید و فروش می‌شود. بیش‌تر خریدهای BNB در بازار ثانویه انجام می‌شوند.

معامله‌گران قادر هستند Binance.com و هم‌چنین، سایر پلتفرم‌ها به خرید و فروش BNB بپردازند.

آیا بایننس در ایالات متحده ممنوع است؟

بلومبرگ، در ۱۳ می ۲۰۲۱، گزارش داد، وزارت دادگستری و خدمات درآمد داخلی ایالات متحده در حال تحقیق و بررسی در مورد فعالیت‌های هلدینگ بایننس است. طبق این گزارش، تحقیقات در خصوص پول‌شویی و فرار مالیاتی به شناسایی افرادی منجر شده‌اند که با کسب و کار بایننس در ارتباط هستند.

سخنگوی شرکت بایننس، جسیکا جانگ، در این مورد گفته است، “‌ما همیشه به طور جدی تعهدات قانونی‌مان را رعایت می‌کنیم و به شیوه‌ای کاملا متعهدانه با ناظران و مجریان قانون همکاری می‌کنیم. ما سخت تلاش کرده‌ایم برنامه‌ای قدرتمند و منطبق با قوانین طراحی کنیم که شامل اصول ضد پول‌شویی و ابزارهای مورد نیاز موسسات مالی برای شناسایی و مقابله با فعالیت‌های مشکوک است.‌”‌

شرکت بایننس در جزایر کیمن تاسیس شده است.

 

نوشته‌های مرتبط