درمان درد آرتریت: 28 درمان خانگی برای درد آرتریت در انگشتان، کمر و پاها

آرتریت به وضعیت‌های روماتیسمی گفته می‌شود که با درد، ناراحتی، گرفتگی، و تورم در داخل یا اطراف یک یا چند مفصل همراه هستند. این علائم می‌توانند به طور ناگهانی یا به تدریج ایجاد شوند. برخی انواع وضعیت‌های روماتیسمی می‌توانند دستگاه ایمنی و اندام‌های مختلف داخلی بدن را درگیر کنند. جهت درک چگونگی درمان آرتریت در خانه و به صورت طبیعی، دانستن موضوعاتی از قبیل این‌که آرتریت چیست، علت‌های آرتریت کدام‌اند، و علائم این وضعیت چیست، بسیار مهم به نظر می‌رسد. سایت بازده قصد دارد، ابتدا در این مقاله، برخی اطلاعات پایه را درباره‌ي آرتریت برای‌تان بازگو کند؛ سپس می‌توانید از برترین درمان‌های خانگی برای درمان درد آرتریت در انگشتان، کمر، و پاها آگاهی یابید. با سایت بازده همراه باشید!

 آرتریت چیست؟

آرتریت عبارت است از بروز التهاب در مفاصل که می‌تواند بر یک مفصل یا چندین مفصل تاثیر بگذارد. تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۰۰ نوع مختلف از آرتریت وجود داشته باشد که هر یک دارای علت‌ها، و هم‌چنین درمان‌های مختلفی هستند. با وجود این، شایع‌ترین انواع آرتریت عبارت هستند از آرتروز و روماتیسم مفصلی.

این وضعیت معمولا در آدم‌های بالای ۶۵ سال مشاهده می‌شود، ولی ممکن است حتی در کودکان، نوجوانان، و جوانان نیز ایجاد شود. در واقع، آرتریت بیش‌تر در میان زنان، و هم‌چنین آدم‌های مبتلا به چاقی مفرط یا اضافه وزن شایع است.  علائم آرتریت غالبا به مرور زمان بیش‌تر می‌شوند؛ هر چند، این علائم گاهی اوقات به طور ناگهانی ناپدید نیز می‌شوند.

 انواع آرتریت کدام‌اند؟

تخمین زده می‌شود، بیش از ۱۰۰ نوع آرتریت وجود داشته باشد؛‌ انواع مختلف آرتریت به ۷ گروه عمده تقسیم می‌شوند:

الف. آرتریت دژنراتیو (تباه کننده)
ب. آرتریت التهابی
پ. کمر درد
ت. آرتریت عفونی
ث. آرتریت سوخت و سازی (متابولیک)
ج. بیماری بافت همبند
چ. درد ماهیچه‌ای اسکلتی بافت نرم

 علت‌های بروز آرتریت کدام‌اند؟

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، دو نوع اصلی آرتریت وجود دارد که از طرق مختلف به مفاصل‌مان آسیب می‌رسانند.

آرتروز شایع‌ترین نوع آرتریت به شمار می‌رود که باعث ایجاد آسیب‌های استهلاکی به غضروف مفاصل می‌شود. غضروف پوشش نرم و محکمی است که در انتهای استخوان‌ها قرار دارد. وقتی آسیب به غضروف تا حدود زیادی شدید باشد، باعث می‌شود استخوان‌ها مستقیما روی هم سایش پیدا کنند؛ همین مسئله به ایجاد محدودیت در حرکت و درد منجر می‌شود. اگر ابتلا به آرتروز در خانواده‌تان سابقه داشته باشد، احتمال ابتلای شما نیز به این وضعیت بیش‌تر می‌شود.

روماتیسم مفصلی نوعی اختلال خود ایمنی است، و هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به بافت‌های خود حمله‌ور می‌شود. این حملات بر غشاء زلاله‌ای تاثیر می‌گذارند؛ این غشاء شامل بافت نرمی در مفصل است که با تولید مایع زلاله‌ای باعث تغذیه‌ی غضروف و هم‌چنین روان‌سازی حرکت مفاصل می‌شود. روند پیشرفت بیماری روماتیسم مفصلی، در نهایت، به بروز آسیب به غضروف و استخوان مفاصل منجر می‌شود.

علائم آرتریت کدام‌اند؟

سفتی، درد، و تورم مفاصل از جمله علائم شایع بیماری آرتریت هستند. دامنه‌ی حرکت آدم‌های مبتلا به آرتریت کاهش می‌یابد، و آن‌ها ممکن است شاهد بروز قرمزی پوست اطراف مفصل آسیب دیده‌شان باشند. طبق گزارش مبتلایان به آرتریت، علائم این بیماری صبح‌ها به بدترین حالت خود می‌رسد.

در اصل، التهاب مفاصل آسیب دیده به بروز تورم، سفتی مفصل، قرمزی، و افزایش حرارت آن ناحیه منجر می‌شود. هم‌چنین این ناحیه ممکن است بسیار حساس شود. آرتریت می‌تواند هر مفصلی را در بدن انسان تحت تاثیر قرار دهد؛ از جمله مفاصل باسن، زانوها، انگشتان، مچ، قوزک پا، کمر، گردن، و پاها. درد مربوط به آرتریت ممکن است دائمی یا متناوب باشد. حتی برخی از انواع آرتریت باعث بروز نشانه‌ها و علائم حاد نیز می‌شوند.

التهاب ناشی از آرتریت ممکن است باعث بروز برخی علائمی شود که به طور کلی به علائم آنفولانزا شباهت دارند. علائمی از قبیل:

الف. احساس لرز و سرما
ب. تب
پ. سر درد
ت. خستگی مفرط
ث. سفتی ماهیچه
ج. کمبود انرژی
چ. کاهش اشتها

چه عواملی باعث تحریک علائم التهاب آرتریت می‌شوند؟ در حقیقت، هنگامی که التهاب ایجاد می‌شود، برخی مواد شیمیایی موجود در بدن به طور خودکار در خون یا بافت‌های آسیب دیده ترشح می‌شوند. ترشح این مواد شیمیایی باعث افزایش جریان خون در نواحی جراحت دیده یا آسیب دیده می‌شود و ممکن است باعث افزایش حرارت و ایجاد قرمزی در آن ناحیه شود. مقداری مواد شیمیایی نیز ممکن است باعث نشت مایع زلاله‌ای به بافت‌ها و ایجاد تورم شود. این فرایند ممکن است باعث تحریک اعصاب و در نتیجه، ‌باعث بروز درد شود.

 چه کسانی در معرض خطر ابتلا به آرتریت هستند؟

برخی عوامل خطر ابتلا به آرتریت عبارت هستند از:

الف. سن

خطر ابتلا به آرتریت با افزایش سن، بیش‌تر مي‌شود.

ب. سابقه‌ی خانوادگی

بروز برخی انواع آرتریت به سابقه‌ی خانوادگی افراد بستگی دارد. اگر مادر و پدر یا سایر بستگان‌تان به این اختلال دچار شده‌اند، احتمال ابتلای شما به این بیماری افزایش می‌یابد. ژن‌های موجود در بدن‌تان می‌توانند شما را در مقابل عوامل محیطی عامل بیماری آرتریت آسیب‌ پذیرتر کنند.

پ. جنسیت

طبق شواهد علمی، احتمال ابتلای زنان به آرتریت بیش‌تر از مردان است. با وجود این، بیش‌تر آدم‌های مبتلا به نقرس – نوعی دیگر از آرتریت – مرد هستند.

ت. چاقی مفرط

خطر ابتلا به آرتریت در میان آدم‌هایی که اضافه وزن دارند، بیش‌تر است، زیرا وزن اضافه‌ی آن‌ها باعث وارد آمدن استرس بیش‌تری به مفاصل‌شان می‌شود؛ به خصوص مفاصل ستون فقرات، زانوها، و باسن.

ث. سابقه‌ی آسیب مفصلی

آدم‌هایی که دارای سابقه‌ی آسیب مفصلی هستند، ممکن است هنگام انجام ورزش یا فعالیت بدنی،‌ نسبت به سایر آدم‌ها در برابر ابتلا به آرتریت یا درد مفصل آسیب پذیرتر باشند.

۲۹ درمان‌ خانگی طبیعی برای درد آرتریت در انگشتان، شانه، کمر، و پاها

۱. درمان‌های خانگی برای آرتریت – سرکه سیب

برای یک دوره‌ي زمانی طولانی، سرکه به عنوانی یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای درد آرتریت در انگشتان، کمر، و پاها شناخته می‌شد. سرکه سیب حاوی آنتی‌اکسیدان، اسید استیک، و بتا کاروتن است که می‌توانند از آسیب‌های بافتی و سلولی مرتبط با آرتریت پیشگیری کنند. هم‌چنین منیزیوم موجود در سرکه سیب می‌تواند جذب کلسیم را افزایش دهد؛ کلسیم جزء مواد معدنی ضروری برای تقویت استخوان است.

به علاوه، سرکه سیب سرشار از آنزیم‌ها و هم‌چنین اسیدهایی است که عملکرد دستگاه گوارش را به طور مناسبی بهبود می‌بخشند و قابلیت آن را برای جذب مواد مغذی ضروری برای مفاصل افزایش می‌دهند. درد آرتریت به علت پسماندهای متابولیکی (سوخت و سازی) ایجاد می‌شود که در بافت‌های همبند ذخیره می‌شوند. خوشبختانه، اسید استیک، پکتین، و اسید مالیک می‌توانند به جذب سموم و دفع آن‌ها از بدن کمک کنند.

چند راه برای استفاده از سرکه سیب برای درمان درد ناشی از آرتریت وجود دارد. در این بخش به بیان موثرترین راه‌های درمان خانگی آن می‌پردازیم:

روش اول: ترکیب سرکه سیب و آب گیلاس

از آن‌جا که گیلاس و هم‌خانواده‌های آن سرشار از آنتوسیانین هستند،‌ و می‌توانند مبارزه با التهاب در بدن مبارزه کنند، می‌توانید آن‌ها را با سرکه سیب ترکیب کنید و از این ترکیب به عنوان راه‌حلی برای درمان درد آرتریت استفاده کنید.

الف. یک قاشق چای خوری سرکه سیب را به یک لیوان آب تازه‌ی گیلاس اضافه کنید.
ب. جهت تسکین علائم درد آرتریت، این نوشیدنی را روزی دو بار بنوشید.

یا این‌که، در رژیم غذایی روزانه‌تان به مقدار بیش‌‌تری از گیلاس و هم‌خانواده‌های‌اش و هم‌چنین سرکه سیب استفاده کنید تا توان ایمنی بدن و سطح انرژی‌تان را بالا ببرید.

روش دوم: ترکیب آب و سرکه سیب

الف. ۱ الی ۳ قاشق چای خوری سرکه سیب را در حدود ۲۳۰ میلی‌لیتر آب حل کنید، و در صورت تمایل، مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.
ب. این نوشیدنی را روزی سه مرتبه، قبل از غذا میل کنید.

این ترکیب به طور موثر به تسکین دردهای خارجی‌تان کمک می‌کند.

روش سوم: قرار دادن مفصل آسیب دیده در محلول آب و سرکه سیب

الف. سرکه سیب و آب گرم را با نسبت ۱ به ۶ با هم ترکیب کنید.
ب. مفصل آسیب دیده‌تان را به مدت ۳۰ دقیقه، یا بیش‌تر، در آن قرار دهید.
پ. هر گاه در مفصل‌تان احساس درد کردید، این کار را به صورت مرتب انجام دهید.

روش چهارم: ترکیب سرکه سیب با روغن‌های حامل

الف. سرکه سیب و یکی از روغن‌های حامل، نظیر روغن نارگیل یا روغن زیتون را با نسبت ۲ به ۱ با هم ترکیب کنید.
ب. این ترکیب را چندین دقیقه روی مفصل آسیب دیده ماساژ دهید و سپس، چند دقیقه‌ی دیگر نیز به مفصل‌تان استراحت دهید، و در نهایت، آن ناحیه‌ را بشویید.
پ. برای کسب بهترین نتایج، این کار را به صورت مرتب تکرار کنید.

روش پنجم: ساخت داروی تقویتی با استفاده از سرکه سیب

این داروی تقویتی دارای خواص ضد قارچی و ضد باکتری است؛ بنابراین، نقش داروی ضد اسید را نیز ایفا کند.

الف. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک قاشق چای خوری دارچین و یک قاشق چای خوری عسل ترکیب کنید.
ب. این ترکیب را در لیوانی حاوی حدود ۳۰۰ میلی‌لیتر دمنوش نعناع فلفلی بریزید.
پ. این نوشیدنی را هر روز میل کنید.

روش ششم: حمام با سرکه سیب

الف. یک تا دو فنجان سرکه سیب را در وان حمام حاوی آب گرم بریزید.
ب. به مدت ۳۰ دقیقه داخل وان بروید و بدن‌تان را ماساژ دهید.
پ. برای ماساژ از حرکات ملایم استفاده کنید و هرگز پوست‌تان را به سمت پایین نکشید.
ت. این کار را هر روز به طور مرتب تکرار کنید تا به نتایج قابل ملاحظه‌ای دست یابید.

روش هفتم: ترکیب سرکه سیب با آب انگور

الف. سرکه سیب، آب انگور، و آب سیب را با نسبت‌های ۱، ۵، و ۳ با یکدیگر ترکیب کنید.
ب. هر روز نصف فنجان از این محلول بنوشید.

روش هشتم: استفاده از سرکه سیب به عنوان ضماد

الف. نصف فنجان سرکه سیب و یک و نیم فنجان آب معمولی را در یک کاسه‌ي فلزی با هم ترکیب کنید.
ب. این محلول را تا حدی حرارت دهید که داغ شود ولی بتوان دست را در آن فرو برد.
پ. حوله‌ی پاکیزه‌ای را به این محلول آغشته کنید، و آب اضافه‌اش را بچلانید.
ت. حوله را به مدت ۱۵ دقیقه روی مفصل آسیب دیده قرار دهید.
ث. در صورت نیاز، این کار را مرتبا تکرار کنید.

موارد احتیاط

الف. در صورت استفاده از سرکه سیب جهت درمان درد آرتریت و کسب بهترین نتایج باید سرکه سیب خام، ارگانیک، تصفیه نشده، و پاستوریزه نشده تهیه کنید.
ب. اگر هر گونه دارویی مصرف می‌کنید، پیش از استفاده از سرکه سیب با پزشک معالج خود مشورت کنید.
پ. سرکه سیب ممکن است به ایجاد درد معده یا گلو منجر شود، یا این‌که این وضعیت‌ها را وخیم‌تر کند.
ت. سرکه سیب (حتی سرکه سیب رقیق شده با آب) را با نی بنوشید، در غیر این صورت، ممکن است بر مینای دندان‌تان تاثیر منفی داشته باشد.
ث. برخی آدم‌ها در صورت مصرف سرکه سیب دچار واکنش‌های حساسیتی (آلرژیک) می‌شوند.

۲. زنجبیل

یکی دیگر از گزینه‌های موجود در فهرست بهترین درمان‌های خانگی برای درد آرتریت استفاده از زنجبیل است. زنجبیل می‌تواند در کاهش درد مفصل و تسکین التهاب به بیماران مبتلا به آرتریت کمک کند. هم‌چنین زنجبیل جریان خون را در آدم‌های مبتلا به سندرم رینود افزایش می‌دهد.

زنجبیل قرن‌ها است به خاطر دارا بودن خواص ضد التهابی مشهور است؛ و از همین خاصیت جهت تسکین درد مربوط به آرتریت استفاده می‌شود. طی یک مطالعه‌ي برون تنی که در ۲۰۱۲ به عمل آمد، دانشمندان مشاهده کردند، نوع خاصی از عصاره‌ی زنجبیل به نام Eurovita Extract 77 توانست مانند یک داروی استروئیدی واکنش‌های التهابی را در افراد مبتلا به روماتیسم مفصلی کاهش دهد. این خواص زنجبیل به دلیل وجود گینجرول و شوگاول است؛ این دو مواد شیمیایی گیاهی قدرتمند می‌توانند علیه التهاب مبارزه کنند، جلوی درد را بگیرند، باعث ایجاد گرما شوند، و هم‌زمان از نابودی غضروف ناشی از آرتریت پیشگیری کنند. هم‌چنین زنجبیل حاوی سالیسیلات است که در بدن انسان به اسید سالیسیلیک تبدیل می‌شود. این اسید می‌تواند از تولید پروستاگلاندین‌های عامل درد و ناراحتی پیشگیری کند.

برای کسب بهترین نتایج می‌توانید زنجبیل را به طور کامل، به صورت پودر شده، از طریق کپسول، و هم‌چنین به شکل مکمل مصرف کنید. در ادامه‌ی این بخش، به برخی از روش‌ها جهت درمان درد آرتریت به وسیله‌ی زنجبیل اشاره ‌می‌کنیم:

روش اول:

الف. ۶ قاشق چای خوری زنجبیل خشک شده، ۳ قاشق چای خوری پودر فلفل سیاه، و ۶ قاشق چای خوری پودر دانه‌ی زیره‌ی سیاه را با هم ترکیب کنید.
ب. روزی یک مرتبه،‌ نصف قاشق چای خوری از این ترکیب را در آب حل کنید و نوش جان کنید.

روش دوم: روغن زنجبیل

الف. هر روز روغن زنجبیل را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید تا سفتی، درد، و التهاب آن کاهش یابد.

روش سوم: دمنوش زنجبیل

الف. تکه‌ای زنجبیل تازه را خرد کنید.
ب. زنجبیل‌های خرده را در یک فنجان آب جوش بریزید؛ در ظرف را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه داخل آب جوش دم بکشند.
پ. سپس، تکه‌های زنجبیل را از داخل دمنوش خارج کنید و آن را به آهستگی نوش جان کنید.
ت. روزی ۲ الی ۳ مرتبه از این روش استفاده کنید.

روش چهارم: زنجبیل و لیمو

لیمو سرشار از ویتامین C و می‌تواند به تولید کلاژن، ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی غضروف در مفصل، کمک کند.

الف. به اندازه‌ي ۳ سانتی‌متر از زنجبیل تازه را در یک لیتر آب داغ بیندازید.
ب. اجازه‌ دهید زنجبیل حدود ۱۰ دقیقه داخل آب داغ دم بکشد و سپس آن را خارج کنید.
پ. یک قاشق چای خوری عسل، و به همان اندازه، آب لیمو به این محلول اضافه کنید.
ت. این دمنوش را روزی دو بار نوش جان کنید.

روش پنجم: زنجبیل و زردچوبه

زردچوبه به خاطر دارا بودن ماده‌ی فعالی به نام کورکومین می‌تواند از طریق کاهش علائمی نظیر التهاب، تورم، سفتی و غیره به درمان آرتریت کمک کند. ترکیب زردچوبه و زنجبیل به شکلی شایسته به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای آرتریت شناخته می‌شود. برای بهره‌مندی از فواید این ترکیب، مراحل زیر را طی کنید:

الف. یک قاشق چای خوری زنجبیل و یک قاشق چای خوری زردچوبه‌ی تازه‌ي رنده شده را با یکدیگر ترکیب کنید و داخل لیوانی حاوی آب ولرم بریزید.
ب. اجازه دهید زردچوبه و زنجبیل به مدت ۵ دقیقه در آب دم بکشند، و سپس، یک قاشق چای خوری فلفل سیاه را به آن اضافه کنید.
ت. این دمنوش را خوب به هم بزنید، و روزی یک الی دو بار آن را بنوشید.

نکته: در این روش، استفاده از فلفل سیاه ضروری است، زیرا به افزایش جذب کورکومین در بدن کمک می‌کند.

روش ششم: زنجبیل و سیر

سیر دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند تولید مواد التهاب‌زایی به نام سیتوکین را مهار کند. دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. ۳ الی ۴ حبه سیر تازه و حدود یک و نیم سانتی‌متر زنجبیل تازه را بکوبید و خمیر نرمی از آن‌ها تهیه کنید.
ب. یک قاشق غذاخوری از این ترکیب را به همراه یک لیوان آب گرم میل کنید.
پ. این کار را روزی ۱ الی ۲ بار انجام دهید.

روش هفتم:‌ زنجبیل و روغن نارگیل

استفاده از روغن نارگیل، چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی، برای تسکین درد آرتریت مفید است؛ زیرا اثرات ضد التهابی روغن نارگیل می‌توانند درد ناشی از آرتریت را تسکین، و حرکت ماهیچه‌ها و مفاصل را روان‌سازی کنند.

الف. به اندازه‌ی یک فنجان آب را گرم کنید و سپس، یک قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ي خرد شده را به همراه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل به آن بیفزایید.
ب. این ترکیب را خوب به هم بزنید و روزی یک یا دو بار، صبح و بعد از ظهر بنوشید.

روش هشتم: باز هم روغن زنجبیل

علاوه بر مورد دوم این بخش،‌ به شیوه‌ی دیگری نیز می‌توانید از فواید روغن زنجبیل جهت تسکین درد آرتریت بهره‌مند شوید. این روغن دارای برخی مواد شیمیایی است که با اثر ضد التهابی و ضد دردشان می‌توانند به طور قابل ملاحظه‌ای درد را تسکین دهند.

الف. ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون (فرا بکر) را به مدت ۳ دقیقه یا بیش‌تر حرارت دهید.
ب. سپس، ۳ الی ۴ قطره روغن زنجبیل را به آن اضافه کنید و اجازه دهید دمای این محلول کاهش یابد.
پ. با استفاده از این ترکیب، مفاصل آسیب دیده‌تان را به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ دهید؛ جهت پیشگیری از بروز درد و آسیب بیش‌تر، سعی کنید این نواحی آسیب دیده را به نرمی و آرامی ماساژ دهید.
ت. این کار را به طور مرتب،‌ روزی دو بار انجام دهید.

جهت تسریع در اثربخشی این روش درمانی، می‌توانید نصف قاشق چای خوری زردچوبه را نیز به محلول اضافه کنید.

روش نهم: زنجبیل و نمک اپسوم

از آن‌جا که نمک اپسوم حاوی سولفات منیزیوم  است، می‌تواند انتهای اعصاب و هم‌چنین ماهیچه‌ها را آرام کند؛ ترکیب نمک اپسوم و زنجبیل می‌تواند باعث تسکین علائم ناشی از آرتریت، به ویژه درد و سفتی مفاصل، شود.

الف. حدود ۱۳ سانتی‌متر زنجبیل تازه و ۲ لیتر آب را در یک کتری بریزید.
ب. کتری را برای ۵ الی ۷ دقیقه روی حرارت قرار دهید.
پ. سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید کمی از دمای آن کاهش یابد.
ت. در مرحله‌ی بعد، نصف فنجان نمک اپسوم را به این محلول اضافه کنید. آن را داخل یک لگن بریزید و مفصل آسیب دیده‌تان را به مدت ۱۵ دقیقه درون آن قرار دهید.
ث. این روش درمانی را روزی یک بار انجام دهید.

نکته: اگر با قرار دادن مفصل آسیب دیده‌تان درون لگن احساس ناراحتی می‌کنید، می‌توانید آن را درون وام حمام‌تان بریزید.

روش دهم: روغن زنجبیل روغن خردل

آخرین پیشنهاد در مورد درمان‌های خانگی برای درد آرتریت، ترکیب روغن زنجبیل با روغن خردل است. روغن خردل حاوی اسیدهای چرب امگا-۳ ، سلنیوم، و منیزیوم است که می‌توانند التهاب و درد ناشی از آرتریت را تسکین دهند.

الف. ۲ قطره روغن زنجبیل و یک قاشق غذاخوری روغن خردل گرم را با هم ترکیب کنید.
ب. این ترکیب را روی نواحی دردناک مفاصل‌تان ماساژ دهید تا درد و تورم آن نواحی کاهش یابد.
پ. از این روش روزی سه مرتبه استفاده کنید.

نکته: هم‌چنین می‌توانید جهت تسریع روند درمان،‌ از روغن خردل در آشپزی روزانه‌تان نیز استفاده کنید.

۳. درمان‌های خانگی برای آرتریت – ماساژ

وقتی صحبت از درمان‌های خانگی برای آرتریت به میان می‌آید، استفاده از ماساژ بیش از سایر درمان‌ها توصیه می‌شود. ماساژ دارای فنون متعددی است که می‌توانید چند مورد از آن‌ها را انتخاب کنید. معمولا از ماساژ جهت تسکین علائم شایع انواع آرتریت استفاده می‌شود؛ ماساژ می‌تواند سفتی و درد مفاصل را کاهش دهد، دامنه‌ی حرکتی مفاصل را بهبود ببخشد،‌ اضطراب را کم کند، و باعث بهبود وضعیت بیمار شود. به گفته‌ی دکتر تیفانی فیلد، پژوهشگر روانشناسی در دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه میامی، ماساژ می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای درد را تسکین بدهد. همه‌ی انواع ماساژ درمانی مربوط به کل بدن که شامل اعمال فشارهای ملایم باشند، می‌توانند درد و هم‌چنین تنش ناشی از آرتریت را تسکین دهند.

اگر بتوانید به مراکز ماساژ درمانی بروید، یا فردی را در اطرافیان‌تان بشناسید که بتواند این کار را انجام دهد، با استفاده از ماساژ درمانی حتما به شکل قابل توجهی می‌توانید درد ناشی از آرتریت خود را کاهش دهید. هفته‌ای یک یا دو بار دریافت ماساژ مناسب می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای به بهبود وضعیت بیماری‌تان کمک کند. کاهش تنش اطراف مفاصل آسیب دیده به تسکین فشار روی استخوان‌ها و احساس آرامش در مفاصل‌تان کمک می‌کند.

با وجود این، جهت تحریک مناسب گیرنده‌های فشار در زیر پوست‌تان و ارسال پیام‌هایی به مغز مبنی بر کاهش درد، و هم‌چنین جهت ترشح مواد شیمیایی عصبی و کاهنده‌ی استرس نظیر سروتونین، رعایت اعتدال در انجام ماساژ درمانی و روش‌های انتخابی آن، و هم‌چنین میزان فشار برای ماساژ از اهمیت بالایی برخوردار هستند. برخی انواع فنون ماساژ برای درمان درد آرتریت مناسب هستند؛ از جمله ماساژ سوئدی، ماساژ بافت عمیق،‌ ماساژ سنگ داغ، ماساژ آیورودا،‌ ماساژ آنما، ماساژ تایلندی، ماساژ آزادسازی میوفاسیال، بازتاب درمانی، رولفینگ و غیره.

برخی از روش‌های ماساژ درمانی برای تسکین درد آرتریت از قرار زیر هستند:

روش اول:

الف. مقدار اندکی روغن خردل را آن‌قدر حرارت دهید تا کمی گرم شود.
ب. هم‌چنین در صورت تمایل می‌توانید آن را با مقدار مساوی آب پیاز ترکیب کنید و سپس، به آرامی روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید.
پ. مفصل آسیب دیده را به وسیله‌ی سلفون بپوشانید.
ت. هر شب پیش از خواب این کار را تکرار کنید تا به نتایج خوبی برسید.

روش دوم:

الف. روغن اکالیپتوس را با روغن وینترگرین ترکیب کنید. روغن اکالیپتوس برای تسکین التهاب مفید است.
ب. این ترکیب را روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید و آن را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید تا به نتایج قابل توجهی برسید.

۴. زردچوبه

استفاده‌ی مرتب از زردچوبه می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای التهاب‌تان را کاهش دهد. همان‌طور که پیش‌تر در بخش دوم از فهرست “‌۲۹ بهترین درمان خانگی برای آرتریت‌”‌ گفته شد، زردچوبه به خاطر دارای بودن کورکومین و به دلیل اثرات ضد التهابی این ماده، می‌تواند به طور موثری با روماتیسم مفصلی مقابله کند. هم‌چنین طبق شواهد علمی، کورکومین به عنوان ماده‌ی شیمیایی کلیدی در ساختار زردچوبه، دارای خواص آنتی‌اکسیدانی، ضد سرطانی، و محافظت کنندگی از اعصاب است و می‌تواند درد و سفتی ناشی از روماتیسم مفصلی و آرتروز را کاهش دهد. از گذشته‌های دور تاکنون، در طب چینی و هم‌چنین طب آیورودا جهت درمان آرتریت از زردچوبه استفاده می‌شود. از آن‌جا که استفاده از شکل طبیعی زردچوبه بی‌خطر و بدون ضرر تلقی می‌شود، می‌توان آن را به رژیم غذایی روزانه اضافه کرد. به منظور تهیه‌ی زردچوبه‌ی با کیفیت، بهتر است ریزوم یا زمین ساقه‌ی زردچوبه را با استفاده از آسیاب به پودر تبدیل کنید. در حقیقت، به شیوه‌های گوناگون می‌توانید زردچوبه / کورکومین را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. می‌توانید از زردچوبه به عنوان ادویه، یا ماده‌ی اصلی تهیه‌ی دمنوش، یا به صورت مکمل استفاده کنید. در ادامه‌ی این بخش، به برخی روش‌ها جهت استفاده از زردچوبه برای درمان درد آرتریت در خانه اشاره می‌کنیم:

روش اول: استفاده از زردچوبه به عنوان ادویه

پودر زردچوبه را به اسموتی‌ها، کاری‌ها، یا سالادها اضافه کنید. هم‌چنین جهت بهبود جذب کورکومین در بدن‌تان، باید مقداری فلفل سیاه را نیز به غذاهای‌تان بیفزایید.

روش دوم: استفاده از زردچوبه به صورت دمنوش

می‌توانید دمنوش زردچوبه را به صورت آماده، یا در خانه تهیه کنید. برای این‌ کار کافی است طبق دستورالعمل زیر عمل کنید:

الف. یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه و نصف قاشق چای خوری فلفل سیاه را به ظرفی حاوی دو فنجان آب اضافه کنید.
ب. آب را بجوشانید، و اجازه دهید مواد به مدت ۱۵ دقیقه در آب دم بکشند.
پ. برای بهبود طعم دمنوش، می‌توانید مقداری شیر یا عسل نیز به آن اضافه کنید.
ت. این دمنوش را روزی ۲ تا ۳ بار بنوشید تا به نتایج خوبی برسید.

روش سوم: استفاده از زردچوبه به صورت مکمل

طبق تجربه، مصرف کپسول‌ها و مکمل‌های کورکومین موثرترین راه برای استفاده از فواید این ماده به شمار می‌روند. بسیاری از این مکمل‌ها حاوی مواد اضافه‌ای هستند که سطح جذب کورکومین را در بدن بهبود می‌بخشند. باید روزی دو بار به میزان ۵۰۰ میلی‌گرم کورکومین مصرف کنید.

با وجود این، پیش از مصرف هر گونه مکمل، باید با پزشک مشورت کنید.

هشدار: از آن‌جا که مصرف زیاد زردچوبه می‌تواند باعث رقیق شدن خون و ایجاد ناراحتی معده شود، چنان‌چه از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، به زودی عمل جراحی در پیش دارید، دچار بیماری سنگ کیسه‌ی صفرا، یا باردار هستید، بهتر است از مصرف زردچوبه / کورکومین خودداری کنید.

به علاوه، زردچوبه سطح گلوکز خون را نیز پایین می‌آورد. از این رو، آدم‌هایی که از داروهای خوراکی ضد دیابت استفاده می‌کنند، هم‌زمان با مصرف زردچوبه باید سطح گلوکز خون‌شان را دقیقا کنترل کنند تا دچار افت ناگهانی گلوکز نشوند.

۵. نمک اپسوم

یکی از موثرترین درمان‌های خانگی برای آرتریت استفاده از نمک اپسوم است؛ زیرا این نمک خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی دارد. به گزارش مایو کلینیک، استفاده از نمک اپسوم ممکن است سفتی مفاصل و هم‌چنین درد ناشی از آرتریت را کاهش دهد. ماده‌ی اصلی تشکیل دهنده‌ی نمک اپسوم منیزیوم است. استفاده از نمک اپسوم می‌تواند باعث کاهش التهاب، و به این ترتیب، باعث تسکین درد و گرفتگی ماهیچه‌ها شود. با وجود این، قبل از شروع به استفاده از نمک اپسوم در رژیم غذایی‌تان باید با پزشک مشورت کنید.

جهت استفاده از نمک اپسوم به عنوان یکی از درمان‌های خانگی برای درمان درد آرتریت باید به روش‌های زیر عمل کنید:

روش اول:

الف. نصف قاشق چای خوری پودر دارچین و یک قاشق غذاخوری عسل را با هم ترکیب کنید.
ب. این دو ماده را در یک فنجان آب گرم حاوی نمک اپسوم حل کنید، و هنگام صبح پیش از صبحانه میل کنید.
پ. این کار را به مدت چند روز ادامه دهید تا به نتایج خوبی برسید.

روش دوم:

الف. دارچین، عسل، و نمک اپسوم را با یکدیگر ترکیب کنید و از آن‌ها خمیر نرمی بسازید.
ب. این خمیر را روی مفاصل آسیب دیده‌تان بمالید تا درد آرتریت تسکین یابد.

روش سوم:

الف. ۲ فنجان نمک اپسوم را به وان حاوی آب گرم اضافه کنید.
ب. به مدت ۳۰ دقیقه در وان بمانید.
پ. جهت تسکین التهاب و درد ناشی از آرتریت، هفته‌ای ۲ الی ۳ مرتبه از این روش استفاده کنید.

هم‌چنین استفاده از نمک اپسوم روش خوبی است برای تامین منیزیوم مورد نیاز بدن.

هشدار: اگر به برخی از مشکلات خاص نظیر بیماری کلیوی یا بیماری قلبی مبتلا هستید، مصرف بیش از اندازه‌ی منیزیوم (از طریق مصرف نمک اپسوم) ممکن است به گرفتگی‌ها، حالت تهوع، و برخی دیگر از ناهنجاری‌ها منجر شود.

۶. درمان‌های خانگی برای آرتریت – دارچین

استفاده از دارچین معمولا به عنوان یکی از درمان‌های طبیعی برای تسکین امراض و دردهای مختلف از جمله درد آرتریت شناخته می‌شود. آرتریت نوعی بیماری خود ایمنی است که در آن، دستگاه ایمنی بدن به مفاصل حمله‌ور می‌شود و باعث از دست رفتن استخوان، التهاب، تورم، و هم‌چنین درد غیر قابل تحملی می شود. استفاده از دارچین می‌تواند بدون بروز هیچ گونه‌ی عارضه‌ی جانبی، به شیوه‌ای طبیعی درد را تسکین دهد. به همین خاطر نیز دارچین را در فهرست درمان‌های خانگی برای درمان درد آرتریت قرار داده‌ایم. ماده‌ی شیمیایی به نام سینامالدهید در دارچین وجود دارد که دارای خاصیت ضد التهابی است و می‌تواند التهاب اطراف مفاصل را کاهش دهد. طبق یافته‌های دانشمندان ژاپنی، دارچین می‌تواند سرعت از دست رفتن استخوان مفاصل را کاهش دهد، و هم‌زمان از بروز آسیب بافتی در مفاصل نیز پیشگیری کند. جهت استفاده از دارچین برای درمان درد آرتریت ، از دستورالعمل‌های زیر پیروی کنید:

روش اول:

رپورتاژ

الف. یک قاشق غذاخوری عسل، و نصف قاشق چای خوری دارچین را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید.
ب. اجازه‌ دهید مواد به مدت چندین دقیقه در آب جوش دم بکشند، سپس دمنوش را صاف کنید؛ روزی دو بار این دمنوش را بنوشید، یک بار صبح، و یک بار شب.

روش دوم:

هنگام تهیه‌ی پلو، کاری، و سالاد یا ماست مقداری دارچین به آن‌ها اضافه کنید تا از فواید این ادویه‌ی خوش طعم و پر خاصیت بهره‌مند شوید.

روش سوم:

با ترکیب عسل و دارچین خمیری تهیه کنید و آن را روی ناحیه‌ی مفصل آسیب دیده بمالید تا درد آن ناحیه به طور طبیعی تسکین یابد.

موارد احتیاط

ادویه‌ی دارچین را می‌توانید بر حسب نیاز، به دستور پزشک، یا با مشورت وی مصرف کنید. میزان مصرف مشخصی برای استفاده از دارویی از دارچین وجود ندارد؛ ولی، روزانه بیش‌تر از ۱۱ ‌گرم دارچین مصرف نکنید.

الف. مصرف دارچین دارای برخی عوارض جانبی نیز هست. در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی دارچین، ممکن است دچار ناراحتی یا زخم معده، و هم‌چنین افزایش ضربان قلب شوید.
ب. دارچین می‌تواند مانند داروی رقیق کننده‌ی خون عمل کند؛ بنابراین، اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید،‌ پیش از مصرف دارچین بهتر است با پزشک معالج خود مشورت کنید.

۷. روغن ماهی

استفاده از روغن ماهی، به عنوان یکی از بی ضررترین درمان‌های خانگی برای آرتریت به شمار می‌رود. روغن ماهی از ماهی‌های آب سرد نظیر سالمون، تن، هرینگ، هلیبوت، کاد، و خال خالی گرفته می‌شود. روغن ماهی می‌تواند التهاب و هم‌چنین سفتی مفاصل را در هنگام صبح کاهش دهد. روغن ماهی منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ (DHA و EPA) به شمار می‌رود. امگا-۳ می‌تواند سیتوکین‌ها و هم‌چنین پروستاگلاندین‌های التهاب‌زا را متوقف کند. طبق نتایج مطالعات، DHA یا اسید دوکوزاهگزانوئیک و EPA یا اسید ایکوزاپنتانوییک به طور قابل ملاحظه‌ای سفتی و دردناکی مفصل را در بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی کاهش می‌دهند. طبق شواهد علمی، مصرف روغن ماهی به همراه روغن زیتون اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به آرتریت دارد.

بنابراین، جهت تسکین درد آرتریت باید چه مقدار روغن ماهی مصرف کنید؟ به گزارش سازمان غذا و داروی ایالات متحده، بهتر است روزانه بیش‌تر از ۳۰۰۰ میلی‌گرم امگا-۳ مصرف نکنید. جهت بهره‌مندی از فواید روغن ماهی، به سادگی می‌توانید روزانه ۱ الی ۲ قاشق چای خوری روغن ماهی نوش جان کنید. یا این‌که صبح‌ها پیش از صبحانه از مکمل‌های روغن ماهی استفاده کنید تا سفتی مفاصل‌تان هنگام صبح کاهش یابد.

جهت بهبود فرایند درمان درد آرتریت توصیه می‌شود در رژیم غذایی‌تان از مقدار بیش‌تری ماهی آب‌های سرد و سایر مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا-۳  استفاده کنید.

۸. یونجه

انگلیسی‌زبان‌ها به یونجه “‌ Alfalfa‌”‌ به معنی “‌پدر همه‌ی خوراکی‌ها‌”‌ می‌گویند، و حقیقتا این نام شایسته‌ی این گیاه است. یونجه که حاوی مواد معدنی گوناگونی از قبیل کلسیم، منیزیوم، سولفور، سدیم، کلر، سیلیسیم، پتاسیم، ویتامین E، ویتامین C، و ویتامین K، و هم‌چنین برخی عناصر کم مقدار است، می‌تواند برای مقاصد گوناگونی به کار رود. یونجه به پاکسازی خون، کمک به لخته شدن خون،‌ کاهش تهوع بارداری (بیماری صبحگاهی)، تسکین تمام انواع آرتریت و غیره کمک می‌کند.

جهت بهره‌مندی از خواص یونجه برای درمان آرتریت،‌ می‌توانید آن را به دمنوش‌های گیاهی، غذاها، و تنتورها اضافه کنید. در ادامه‌ی این بخش به برخی روش‌های استفاده از یونجه برای درمان درد آرتریت اشاره می‌کنیم:

روش اول:

الف. نصف الی یک قاشق چای خوری تخم یونجه را داخل یک فنجان آب جوش بریزید.
ب. اجازه‌ دهید تخم‌های یونجه حدود ۲۰ دقیقه در آب جوش بمانند تا دم بکشند.
پ. این دمنوش را به مدت ۲ الی ۳ هفته، روزی دو بار بنوشید تا التهاب‌تان کاهش یابد.

روش دوم:

کپسول‌ یونجه را می‌توانید از طریق عطاری‌ها یا داروخانه‌ها تهیه کنید، و هر روز میل کنید تا از فواید آن برای درمان درد آرتریت بهره‌مند شوید.

۹. درمان‌های خانگی برای آرتریت – گیلاس

استفاده از گیلاس، به عنوان یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درد آرتریت، می‌تواند به کنترل درد ناشی از آرتروز و نقرس کمک کند. دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه بوستون دریافتند، مصرف حداقل ۱۰ عدد گیلاس در روز می‌تواند از افراد در برابر حملات عود کننده‌ی نقرس و آرتریت محافظت کند. آنتوسیانین‌های موجود در میوه‌های قرمز و ارغوانی نظیر گیلاس برای درمان آرتریت مفید هستند. در میان میوه‌های عضو خانواده‌ی گیلاس، آلبالو بیش‌ترین فواید را دارد. این میوه‌ی قرمز رنگ به دلیل دارا بودن آنتوسیانین حاوی خواص ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی است. این خواص، آلبالو را به دارویی طبیعی برای بیماران مبتلا به آرتروز و عاملی برای کاهش دفعات بروز حملات درد در بیماران مبتلا به نقرس تبدیل کرده‌اند. این میوه که حاوی پتاسیم و منیزیوم است، می‌تواند به عنوان یک داروی مسکن طبیعی با التهاب در بدن مبارزه کند.

می‌توانید روزانه ۸ الی ۱۰ عدد گیلاس نوش جان کنید. هم‌چنین این خانواده از میوه‌ها را می‌توانید به صورت تازه، منجمد، و کنسرو شده از فروشگاه‌های مواد غذایی تهیه کنید.

به علاوه، نوشیدن عصاره‌ی گیلاس نیز می‌تواند از تمام فواید این میوه بهره‌مندتان کند. برای تهیه‌ی عصاره‌ی گیلاس فقط کافی است دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. مقداری گیلاس را آن‌قدر در آب بجوشانید تا به شربتی غلیظ و شیرین تبدیل شود.
ب. هر روز به مدت چند ماه از این شربت نوش جان کنید تا به نتایج خوبی دست یابید.

۱۰. گل گاوزبان

گل گاوزبان، به ویژه روغن گل گاوزبان، یکی از درمان‌های خانگی ناشناخته، ولی بسیار موثر برای درمان درد آرتریت است. از گل‌ها، برگ‌ها، و روغن این گیاه برای مقاصد درمانی استفاده می‌شود. روغن دانه‌ی گل گاوزبان معمولا برای درمان بسیاری از اختلالات پوستی و روماتیسم مفصلی کاربرد دارد. گل و برگ این گیاه برای درمان افسردگی، سرفه، و تب نیز به کار می‌رود. هنگام صحبت از فواید روغن دانه‌ی گل گاوزبان برای آرتریت، باید گفت این داروی گیاهی سرشار از اسیدهای چرب ضروری است و می‌تواند دستگاه ایمنی بدن را تنظیم و با التهاب مفاصل مبارزه کند.

گفته می‌شود روغن دانه‌ی گل گاوزبان حاوی سطوح بالایی از دو نوع اسید چرب امگا ۶ چند اشباع نشده است. این دو نوع اسید چرب عبارت هستند از اسید گاما-لینولنیک (GLA) و اسید لینولئیک (LA). وجود اسید گاما-لینولنیک در بدن برای حفظ ساختار سلولی و کارکرد مفاصل ضروری است.

هیچ یک از مطالعات علمی تاکنون بی‌خطر بودن استفاده از روغن دانه‌ی گل گاوزبان را برای افراد مبتلا به آرتریت و سایر وضعیت‌های مرتبط به آن ارزیابی نکرده‌اند، ولی بسیاری از مطالعات درباره‌ی سایر روغن‌های غنی از اسید گاما-لینولنیک،‌ ادعا می‌کنند این روغن‌ها کاملا بی‌خطر و عاری از عوارض جانبی هستند. در ادامه‌ی این بخش به برخی از روش‌های استفاده از روغن گل گاوزبان برای درمان آرتریت اشاره می‌کنیم:

روش اول:

روغن دانه‌ی گل گاوزبان را به طور مرتب روی مفاصل آسیب دیده ماساژ دهید تا فرایند درمان تورم و دردناکی این مفاصل بهبود یابد.

روش دوم:

هر روز یک قاشق چای خوری روغن دانه‌ی گل گاوزبان میل کنید تا دردتان تسکین یابد.

ولی نباید دانه‌های این گیاه را مانند سایر بخش‌های آن به صورت خوراکی مصرف کنید؛ زیرا ممکن است برای سلامتی‌تان ضرر داشته باشد.

موارد احتیاط

الف. روغن گل گاوزبان به طور کلی بی‌ضرر است، ولی وقتی حاوی آلکالوئیدهای پیرولیزیدین باشد،‌ آن‌گاه ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد. این مواد شیمیایی مضر می‌توانند داخل بدن انسان مشکلاتی را ایجاد کنند.
ب. مصرف روغن گل گاوزبان برای زنان باردار و شیرده مضر است، زیرا ممکن است باعث بروز بیماری کبدی و سرطان در مادران، و نقص مادرزادی در نوزادان شود.
پ. هم‌چنین روغن گل گاوزبان ممکن است باعث ایجاد کبودی و خونریزی شود. از این رو، اگر دچار اختلالات خونی هستید،‌ باید هنگام استفاده از این داروی گیاهی مراقبت‌های لازم را انجام دهید.

۱۱. افزایش مصرف منیزیوم

اگر می‌خواهید آرتریت را یک بار برای همیشه درمان کنید باید این توصیه‌ی بسیار مهم را رعایت کنید. منیزیوم نوعی ماده‌ی معدنی ضروری است که بدن انسان نمی‌تواند آن را درون خون تولید کند. منیزیوم در بیش از ۳۰۰ واکنش بیومکانیک در بدن انسان کاربرد دارد. منیزیوم می‌تواند ماهیچه‌ها و هم‌چنین انتهای اعصاب را آرام کند، و از این طریق، به تسکین درد و سفتی مفاصل بپردازد. به علاوه، این عنصر باعث افزایش تراکم مواد معدنی موجود در استخوان‌ها می‌شود. به گزارش مجلهی آمریکایی تغذیهی بالینی،‌آدم‌هایی که از رژیم غذایی سرشار از منیزیوم یا مکمل‌های منیزیوم استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین دارای تراکم استخوانی بالاتر و استخوان‌های قدرتمندتری هستند. می‌توانید از طریق مواد غذایی، روغن‌ها، یا مکمل‌ها منیزیوم مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید.

درباره‌ی مکمل‌ها باید گفت، اگر هم‌زمان با مصرف کپسول‌های منیزیوم رژیم غذایی‌تان را نیز بهبود ببخشید، بهترین نتایج را کسب خواهید کرد.

جهت افزودن منیزیوم به رژیم غذایی باید مصرف خوراکی‌های سرشار از منیزیوم نظیر سبزیجات پهن برگ از جمله اسفناج، هم‌چنین حبوبات و آجیل را افزایش دهید.

روغن منیزیوم را می‌توانید به صورت موضعی استفاده کنید؛ در این صورت، منیزیوم از طریق پوست جذب می‌شود. جهت تسکین درد باید این روغن را به مفاصل آسیب دیده بمالید.

۱۲. درمان درد آرتریت – روغن زیتون

روغن زیتون فرا بکر از زیتون تازه و باکیفیت، و با استفاده از وسایل مکانیکی و پرس سرد به دست می‌آید. روغن زیتون دارای ترکیباتی است که خواص ضد التهابی دارند. طبق شواهد علمی، افراد مبتلا به آرتریت در صورت مصرف روزانه ۴ قاشق چای خوری روغن زیتون، به مدت حدود ۱۲ هفته،‌ کاهش قابل ملاحظه‌ای در سفتی و درد مفاصل‌شان مشاهده خواهند کرد. هم‌چنین، اسیدهای چرب امگا-۳  موجود در روغن زیتون به خاطر فواید و خواص‌شان در کاهش التهاب شهرت دارند. اگر با دقت و به آرامی روغن زیتون را روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید،‌ دردتان تسکین می‌یابد و احساس آرامش خواهید کرد. دستورالعمل‌های زیر را انجام دهید تا از فواید روغن زیتون برای درمان درد آرتریت بهره‌مند شوید:

روش اول:

الف. مقداری برگ تازه یا خشک‌ شده‌ی کدو تنبل را خرد کنید.
ب. برگ‌های خرد شده‌ی کدو تنبل را در ظرفی حاوی مقداری روغن زیتون فرا بکر بریزید، و چندین دقیقه صبر کنید تا برگ‌ها کاملا در روغن خیس شوند.
پ. سپس آن‌ها را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیر روغنی یک دستی ایجاد شود.
ت. این خمیر را روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید، و این کار را مرتبا برای ۷ الی ۱۰ روز تکرار کنید.
ث. اگر اثربخشی این روش درمانی را مشاهده کردید، این کار را هر از گاهی تکرار کنید.

روش دوم:

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری روغن زیتون فرا بکر را روزی دو بار روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

هم‌چنین می‌توانید با افزودن روغن زیتون به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان نیز از فواید آن بهره‌مند شوید. ولی به خاطر بسپارید،‌ گرم کردن روغن زیتون با حرارت بالا می‌تواند برخی از خواص سودمند آن را از بین ببرد. با نگهداری روغن زیتون در انبار یا کمد خنک، یا یخچال به دور از نور، می‌توانید خواص و فواید آن را برای سلامتی حفظ کنید. هم‌چنین، از آن‌جا که روغن زیتون مملو از کالری است، هنگام گنجاندن آن در رژیم غذایی‌تان احتیاط لازم را به عمل آورید.

۱۳. برگ‌های قاصدک

برگ‌های قاصدک دارای خواص قدرتمند ضد التهابی هستند. لی هچمن، نویسنده‌ی کتاب “‌ پزشکی طبیعی بالینی‌‌”‌ در این مورد می‌گوید،‌ برگ‌های قاصدک می‌توانند اینترلوکین‌ها و سایر مولکول‌های دستگاه ایمنی را که باعث تحریک التهاب می‌شوند، مهار کنند. هم‌چنین قاصدک مملو از کلسیم ارگانیک است که برای سلامت استخوان‌ها ضروری است. به علاوه، این گیاه به طور قابل توجهی سرشار از ویتامین A و ویتامین C است که می‌توانند به طور طبیعی بافت آسیب دیده را ترمیم کنند. اسید لینولئیک موجود در قاصدک جزء یکی از اسیدهای چرب ضروری است که می‌تواند واکنش‌های ایمنی بدن را تنظیم و التهاب را سرکوب کند. با انجام دستورالعمل زیر می‌توانید از فواید برگ‌های قاصدک برای تسکین درد آرتریت بهره‌مند شوید:

الف. ۳ قاشق چای خوری برگ قاصدک تازه (یا یک قاشق چای خوری برگ خشک شده) را در یک فنجان آب بجوشانید.
ب. در صورت تمایل، مقداری عسل به آن اضافه کنید تا طعم خوبی پیدا کند.
پ. این نوشیدنی را صاف کنید و دو بار نوش جان کنید.

هم‌چنین ریختن برگ‌های قاصدک در سالاد یا خوردن آن به همراه مقداری روغن زیتون فرا بکر میز فواید مشابه‌ای به همراه خواهد داشت.

۱۴.  ملاس سیاه

ملاس سیاه سرشار از پتاسیم، کلسیم، و منیزیوم است؛ به همین خاطر، این ماده به عنوان راه‌حلی عالی برای آن‌هایی شناخته می‌شود که برای درمان درد آرتریت به دنبال درمان‌های خانگی موثر هستند. استفاده از ملاس سیاه به عنوان یکی از بهترین روش‌های درمان خانگی برای مشکلات ناشی از استخوان به شمار می‌رود. مواد ضروری موجود در ترکیب ملاس سیاه می‌توانند تنش ماهیچه‌ها و کارکرد اعصاب را تنظیم، و هم‌زمان استخوان‌ها را تقویت کنند. برای بهره‌مندی از خواص این ماده فقط کافی است طبق دستور زیر عمل کنید:

الف. یک فنجان آب گرم تهیه کنید و یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه را داخل آن بریزید.
ب. این محلول را خوب به هم بزنید و روزی یک بار نوش جان کنید.

به علاوه، مصرف یک قاشق غذاخوری ملاس سیاه، هر روز صبح، می‌تواند به تسکین درد آرتریت کمک کند. طبق گزارش بیش‌تر آدم‌هایی که از این روش درمانی استفاده کرده‌اند، درد آرتریت آن‌ها بعد از ۲۰ دقیقه از بین رفته است.

موارد احتیاط

الف. گاهی اوقات ملاس سیاه می‌تواند مانند ملین عمل کند.
ب. ملاس سیاه مملو از قند است. این میزان قند برای سلامت عمومی بدن مضر است؛ از این رو، هنگام مصرف ملاس سیاه احتیاط بیش‌تری به خرج دهید.

۱۵. بید سفید

پوست درخت بید سفید معمولا دارای کاربردهای دارویی است. پوست این درخت خواص ضد درد و ضد التهابی دارد، و این خواص از گذشته‌های دور شناسایی شده‌اند. ماده‌ی سالیسین، یکی از ترکیبات فعال موجود در پوست درخت بید سفید، مشابه‌ی آسپیرین عمل می‌کند، و برای تسکین طبیعی درد کاربرد دارد. به همین دلیل نیز پوست درخت بید سفید به صورت بالقوه به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای درد آرتریت به شمار می‌رود. طبق گزارش یک آزمایش علمی،‌ درد بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی با مصرف پوست درخت بید سفید تا ۱۵ درصد کاهش یافت.

پوست درخت بید سفید را می‌توان به اشکال مختلفی استفاده کرد. رایج‌ترین روش استفاده از این داروی گیاهی، مصرف مستقیم آن است. این درخت دارای پوستی خشک است، بنابراین، جهت بهره‌مندی از حداکثر فواید آن، می‌توانید آن را به طور مرتب بجوید.

هم‌چنین می‌توانید پودر پوست درخت بید سفید را در آب جوش بریزید،‌ و بعد از صاف کردن آن، دمنوش حاصل را به طور مرتب نوش جان کنید. از این دمنوش می‌توان به عنوان دهان‌شویه نیز استفاده کرد؛ به علاوه، می‌توانید آن را مستقیما روی مفصل آسیب دیده بمالید.

علاوه بر این‌ها، می‌توانید پودر پوست درخت بید سفید را روی مواد غذایی‌تان بپاشید و از این طریق نیز، آن را مرتبا مصرف کنید. کپسول‌های عصاره‌ی پوست درخت بید سفید نیز در برخی فروشگاه‌ها موجود هستند، که می‌توانید تحت نظارت پزشک، از آن‌ها نیز استفاده کنید.

در ادامه‌ی این بخش، به دستورالعمل تهیه‌ی دمنوش پوست درخت بید سفید اشاره می‌کنیم:

الف. به اندازه‌ی یک فنجان آب معمولی را در ظرفی بجوشانید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای با شعله‌ی کم حرارت ببیند.
ب. ۲ قاشق چای خوری پوست درخت بید سفید را به صورت خرد یا پودر به آن اضافه کنید، و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب روی شعله‌ی کم بجوشد.
پ. ظرف را از روی حرارت بردارید، و اکنون اجازه دهید ۳۰ دقیقه دم بکشد.
ت. در صورت تمایل، مقداری عسل و لیمو نیز به آن اضافه کنید.
ث. برای کسب بهترین نتیجه، روزی دو بار از این دمنوش میل کنید.

۱۶. روغن نعناع فلفلی و اکالیپتوس

با این‌که اکالیپتوس و نعناع فلفلی تغییری در وضعیت بیماری آرتریت ایجاد نمی‌کنند، ولی می‌توانند با خواص ضد درد و تسکین‌ دهندگی‌شان، علائم مربوط به آرتریت را تسکین دهند. ایجاد احساس خنکی ناشی از ترکیب روغن نعناع فلفلی و اکالیپتوس می‌تواند ناراحتی‌تان را کاهش دهد و باعث تسکین درد ناشی از آرتریت شود.

دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. ۵ تا ۱۰ قطره روغن نعناع فلفلی و روغن اکالیپتوس را با هم ترکیب کنید.
ب. برای رقیق شدن این ترکیب، ۱ تا ۲ قاشق چای خوری از روغن حامل دلخواه‌تان را به آن اضافه کنید؛ به عنوان مثال می‌توانید از روغن هسته‌ی انگور یا روغن زیتون استفاده کنید.
پ. این ترکیب را در بطری شیشه‌ای تیره رنگ و دور از نور نگهداری کنید، و برای تسکین دردتان، بر حسب نیاز، آن را روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید.

۱۷.  دمنوش میوه‌ی ارس

اگر به دنبال درمان خانگی موثر و خوشنامی برای درمان درد آرتریت هستید، استفاده از دمنوش میوه‌ی ارس را فراموش نکنید. گونه‌های متعددی از خانواده‌ی این گیاه وجود دارند، که برخی از آن‌ها دارای خواص تسکین دهندگی و ضد التهابی هستند. استفاده از میوه‌ی ارس شاید به مذاق برخی افراد خوش نیاید، زیرا این میوه طعم تلخی دارد. طبق نتایج آزمایش و پژوهشی که در ۲۰۰۹ در “‌مجلهی اتنوفارماکولوژی‌”‌ منتشر شد، میوه‌ی ارس به دلیل دارا بودن ترکیبی به نام ترپینن-۴-ال می‌تواند به بیماران مبتلا به آرتریت کمک کند. این ماده می‌تواند نوعی از گلبول‌های سفید خون به نام مونوسیت را مهار کند؛ مونوسیت‌ها به نشانه‌های التهاب واکنش نشان می‌دهند. اگر به طور مرتب از میوه‌ی ارس استفاده کنید، ماده‌ی ترپینن موجود در آن می‌‌تواند التهاب دردناک‌تان را کاهش دهد.

برای بهره‌مندی از خواص میوه‌ی ارس کافی است طبق روش نیز عمل کنید:

الف. یک فنجان آب جوش تهیه کنید و یک قاشق غذاخوری میوه‌ی خشک شده‌ی ارس را نیز در یک لیوان بزرگ بریزید.
ب. سپس، آب جوش را به میوه‌ی خشک شده اضافه کنید،‌ و اجازه دهید میوه‌ی خشک به مدت ۲۹ دقیقه در آب جوش دم بکشد.
پ. در صورت تمایل، مقداری عسل نیز به آن اضافه کنید.
ت. این دمنوش را صاف کنید، و روزی دو بار بنوشید.

هشدار: اگر باردار هستید، از مصرف دمنوش میوه‌ی ارس خودداری کنید.

۱۸. مکمل‌های کندر

صمغ کندر یا کندر بیش‌تر در کشورهای آسیایی و آفریقایی یافت می‌شوند. این گیاه گلدار دارای صمغ رزینی است و عصاره‌ي آن به عنوان داروی گیاهی ضد التهاب و هم‌چنین ضد درد عمل می‌کند. این داروی گیاهی گلبول‌های سفیدی را باعث تورم می‌شوند، از کار می‌اندازد؛ و به این ترتیب، باعث کاهش تورم بافت‌هایی می‌شود که در اثر بیماری ملتهب و دردناک شده‌اند. کندر می‌تواند به کاهش التهاب و پیشگیری از بیماری‌های خود ایمنی کمک کند. این قبیل خواص کندر به خاطر وجود ماده‌ای به نام ترپین است که خواص ضد التهابی قدرتمندی دارد و می‌تواند از سلول‌های سالم بدن نیز محافظت کند. نتایج مطالعه‌ای که در پایگاه جامع داروهای طبیعی منتشر شد، نشان می‌دهند عصاره‌ی کندر می‌تواند تورم، درد، و مشکلات حرکتی بیماران مبتلا به آرتریت یا آرتروز را کاهش دهد.

کندر را می‌توانید، مانند ویتامین‌ها، به صورت مکمل یا به صورت طبیعی از داروخانه‌ها یا عطاری‌ها تهیه کنید. قیمت این داروی گیاهی در مقایسه با بهای سایر مکمل‌ها بسیار مناسب است.

۱۹.  پکتین و آب انگور

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درمان درد آرتریت استفاده از ترکیب آب انگور و پکتین است. پکتین، در حقیقت، ماده‌ی کربوهیدرات محلول در آب است و آن را می‌توان دیواره‌های سلولی گیاهان پیدا کرد. همین ماده باعث میوه‌ها هنگام رسیدن سفتی‌شان را از دست ندهند. این ماده را از میوه‌ها استخراج می‌کند و آن را جهت سفت شدن ژله‌ها و مرباها به آن‌ها می‌افزایند. برخی دانشمندان بر این عقیده هستند که این ماده به بازگشت بافت زلاله‌ای به حالت روان و انعطاف پذیر سابق، و در نتیجه، افزایش توانایی بیمار در انجام حرکات بدون درد کمک می‌کند. با این‌که مطالعات چندانی درباره‌ی پکتین و بافت‌های همبند به عمل نیامده است، بسیاری از بیماران گزارش داده‌اند با مصرف این ماده، درد ناشی از آرتریت در آن‌ها تسکین یافته است. آب انگور نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. از این رو، توصیه می‌شود دستورالعمل زیر را انجام دهید:

الف. یک قاشق غذاخوری پکتین مایع و حدود ۲۳۰ میلی‌لیتر آب انگور را با هم ترکیب کنید.
ب. برای کسب نتایج رضایت‌بخش، این نوشیدنی را روزی یک الی دو بار، به مدت ۲ الی ۳ هفته بنوشید.

۲۰. فلفل هندی

فلفل هندی حاوی کپسایسین است؛ کپسایسین می‌تواند چیزی به نام ماده‌ی P را مهار کند. در حقیقت، ماده‌ی P به انتقال نشانه‌های درد به مغز انسان کمک می‌کند. وقتی کپسایسین در کار ماده‌ی P اختلال ایجاد می‌کند، هشدارهای درد و ناراحتی، و در نتیجه، خود ناراحتی به حداقل می‌رسد. می‌توانید با استفاده‌ی موضعی از پماد “‌کپسایسین‌”‌ فلفل هندی به درمان درد آرتریت کمک کند؛ هم‌چنین می‌تواند این پماد را در خانه بسازید.

با وجود این، ناگفته نماند، در میان درمان‌های خانگی برای درد آرتریت در انگشتان، کمر، و پاها، استفاده از فلفل هندی جزء درمان‌های موقتی به شمار می‌رود، و باید گاهی اوقات و بر حسب نیاز به کار رود. پژوهشگران دانشگاه هاروارد اعلام کرده‌اند، آن‌ها قویا معتقدند کپسایسین می‌تواند بدون اثرگذاری بر سلول‌های عصبی و ایجاد عوارض جانبی، گیرنده‌های درد را مورد هدف قرار دهد.

هم‌چنین می‌توانید فلفل هندی را به صورت کپسول‌های خوراکی نیز استفاده کنید؛ میزان مصرف معمول این کپسول، روزی سه مرتبه، حدود ۳۰ الی ۱۲۰ میلی‌گرم است.

در ادامه‌ی این بخش، به برخی روش‌های برای ساخت پماد خانگی ضد درد آرتریت با استفاده از فلفل هندی اشاره می‌کنیم:

روش اول:

الف. ۳ قاشق غذاخوری پودر فلفل هندی را با یک فنجان روغن هسته‌ی انگور (یا روغن جوجوبا، روغن زیتون، یا روغن بادام) ترکیب کنید.
ب. ظرفی را پر از آب کنید و روی شعله‌ی متوسط بگذارید. سپس ترکیب بالا را در ظرف کوچک‌تری بریزید، و ظرف را داخل ظرف بزرگ‌تر قرار دهید.
پ. نصف فنجان موم رنده شده‌ی زنبور عسل را نیز به این ترکیب اضافه کنید، و آن‌قدر آن را به هم بزنید تا کاملا ذوب شود.
ت. بعد از خنک شدن ظرف، آن را به مدت ۱۰ دقیقه در یخچال قرار دهید، و سپس بار دیگر خوب به هم بزنید.
ث. بار دیگر آن را به مدت ۱۰ دقیقه درون یخچال بگذارید، و این بار، پیش از انتقال آن به ظرف شیشه‌ای در بسته، و قرار دادن آن در یخچال، مواد را خوب به هم بزنید. این ترکیب را می‌توان بدون تغییر در میزان اثربخشی‌اش، تا بیش از یک نگهداری کرد.
ج. این پماد را می‌تواند بر حسب نیاز، هر روز روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید.

روش دوم:

قبل از انجام این دستورالعمل، به خاطر بسپارید، هر چه فلفل تندتر باشد، میزان کپسایسین موجود در آن بیش‌تر، و در نتیجه، اثربخشی آن بیش‌تر می‌شود.

الف. ۴ فنجان روغن هسته‌ی انگور / روغن زیتون را با ۴ قاشق غذاخوری فلفل هابانرو (یا همان فلفل هندی) مخلوط کنید و به روش بالا حرارت دهید.
ب. این ترکیب را با شعله‌ی ملایم، به مدت ۱۰ دقیقه حرارت دهید.
پ. موم زنبور عسل را نیز به این ترکیب اضافه کنید، و کل مواد را خوب به هم بزنید تا به خوبی با هم مخلوط شوند و ماده‌ي نرمی حاصل شود.
ت. به شیوه‌ی بالا، این ترکیب را ۱۰ دقیقه در یخچال بگذارید، و سپس بار دیگر به هم بزنید.
ث. مجددا آن را در یخچال بگذارید،‌ سپس یک بار دیگر نیز به هم بزنید، و در نهایت،‌ آن را به یک ظرف شیشه‌ای در بسته منتقل کنید.
ج. پماد را در یخچال بگذارید و بر حسب نیاز، روی مفصل آسیب دیده‌تان بمالید.

این پماد را نیز می‌توانید به مدت بیش از یک هفته نگهداری کنید. در صورتی که استفاده از این پماد باعث ایجاد ناراحتی شود، استفاده از آن را متوقف کنید.

موارد احتیاط

الف. اگر از داروهای کاهنده‌ی اسید معده استفاده می‌کنید، از مصرف فلفل هندی خودداری کنید.
ب. مصرف کپسایسین برای افرادی که از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنند، یا دچار خونریزی هستند خطرناک است.
پ. از مصرف دارویی فلفل هندی بدون مشورت با پزشک خودداری کنید.

۲۱. طب سوزنی

طب سوزنی، به عنوان یکی از روش‌های درمانی سنتی چینی، به دلیل اثربخشی‌اش بر درمان بسیاری از بیماری‌ها و وضعیت‌ها نظیر آرتریت محبوبیت زیادی به دست آورده است. با این‌که شواهد علمی محدودی درباره‌ی اثربخشی طب سوزنی وجود دارد، آدم‌های زیادی هم‌چنان استفاده از آن را برای درمان بسیاری از بیماری‌ها توصیه می‌کنند. طب سوزنی به دنبال اصلاح عدم تعادل انرژی در بدن انسان است. متخصصان طب سوزنی با استفاده از سوزن‌های فولادی و استریل به تحریک ۱۴ کانال اصلی انتقال انرژی در بدن می‌پردازند. استفاده از طب سوزنی باعث افزایش ترشح مسکن‌های طبیعی داخل بدن می‌شوند؛ این مسکن‌های طبیعی اندورفین نام دارند.

مزیت اصلی طب سوزنی نسبت به داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی و هم‌چنین سایر داروهای آرتریت عاری بودن‌اش از عوارض جانبی است.

با وجود این، طب سوزنی ممکن است برای همه‌ی افراد کارساز نباشد. این روش درمانی دارای سبک‌ها و متخصصان متعددی است. برای انجام این کار باید نزد یک متخصص مجاز بروید که فنون صحیح استفاده از طب سوزنی برای درمان آرتریت را بلد باشد. در این صورت، می‌توانید از وی درباره‌ی صحیح‌ترین نوع انجام طب سوزنی برای بیماری‌تان را جویا شوید.

هشدار: اگر باردار هستید، پیش از انجام طب سوزنی باید با پزشک یا فرد متخصص مشورت کنید، زیرا باید از انجام برخی انواع خاص طب سوزنی در دوران بارداری خودداری کنید.

۲۲.  امگا-۳

طبق یافته‌های برخی آزمایش‌های بالینی، مصرف روزی ۳ گرم چربی ماهی می‌تواند به تسکین درد مفصل، سفتی صبحگاهی مفصل، و درمان درد آرتریت کمک کند و میزان نیاز بیمار را به مصرف دارو کاهش دهد. در واقع، روغن ماهی می‌تواند التهاب عامل علائم روماتیسم مفصلی را کاهش دهد. دو نوع اسید چرب امگا-۳ در روغن ماهی وجود دارد: DHA و EPA. این اسیدهای چرب می‌توانند التهاب عامل درد و تورم را کاهش دهد. حتی برخی مطالعات ثابت کرده‌اند، این اسیدها ممکن است به سرکوب فعالیت‌های مضر دستگاه ایمنی بدن کمک کنند. تمام این خواص و فواید، روغن ماهی را به سلاح قدرتمندی علیه آرتریت تبدیل کرده‌اند.

امگا-۳ را می‌توان در ماهی‌های آب‌های سرد نظیر ماهی خال خالی یا سالمون، و هم‌چنین مکمل‌های غذایی حاوی جلبک و ماهی پیدا کرد. با وجود این، منابع غذایی ممکن است به تنهایی جهت تامین اثرات مفید امگا-۳ برای بدن کافی نباشد، زیرا روش‌های کشاورزی و پرورش ماهی مدرن میزان امگا-۳ را در فراورده‌های غذایی کاهش داده‌اند. منابع گیاهی امگا-۳ عبارت هستند از اسفناج، کلم کالی، کلم بروکسل، دانه‌ی کتان، گردو، و دانه‌ی چیا.

اگر از مکمل‌های حاوی دانه‌ی کتان یا روغن ماهی استفاده می‌کنید، باید محصولاتی را انتخاب کنید که روی برچسب‌شان عبارت “‌بدون جیوه‌”‌ قید شده باشد.

موارد احتیاط

الف. درباره‌ي بروز احتمالی تداخل‌های دارویی با پزشک مشورت کنید.
ب. روغن ماهی دارای اثر رقیق کنندگی خون است؛ بنابراین، اگر از داروهای رقیق کننده‌ی خون استفاده می‌کنید، در میزان مصرف روغن ماهی احتیاط کنید.

۲۳. فعالیت بدنی

یکی دیگر از درمان‌های خانگی برای درد آرتریت، پرداختن به فعالیت‌های بدنی است که می‌توانید آن را در خانه انجام دهید. اثربخشی فعالیت بدنی برای درمان آرتریت مسئله‌ای بحث برانگیز است. فعالیت‌های بدنی سبک فراوانی نظیر آهسته دویدن، شنا، یا پیاده‌روی وجود دارند که می‌توانید در خانه یا نزدیک‌ترین مجموعه‌ی ورزشی انجام دهید، و از فواید آن‌ها برای درمان آرتریت بهره‌مند شوید. این فعالیت‌ها به طور قابل ملاحظه‌ای می‌توانند در بازسازی بدن و بهبود وضعیت سلامتی‌تان به شما کمک کنند. به علاوه، وزنه زدن نیز می‌تواند ماهیچه‌های‌تان را تقویت کند، و استرس و فشار وارد آمده بر مفاصل‌تان را کاهش دهد.

۲۴. کمپرس گرم / سرد

مفصل آسیب دیده‌تان را می‌توانید با کمک کمپرس‌های گرم، پد گرمایی، پک گرمایی، یا حمام داغ گرم کنید. از سویی دیگر، می‌توان با کمک بسته‌های یخ، پک سرمایی، یا بسته‌ی سبزیجات منجمد درد مفصل را کاهش داد.

این روش درمانی مي‌تواند باعث کاهش درد آرتریت شود، زیرا اسپاسم‌های ماهیچه‌ای اساسا می‌توانند باعث کاهش جریان خون شود. از این رو، گرما از طریق افزایش جریان خون در نواحی آسیب دیده و دردناک می‌تواند باعث آرامش ماهیچه‌ها شود. احساس سرما نیز در مسیر آکسون‌های بزرگ قرار می‌گیرند، و از این طریق، جایگزین احساس درد می‌شوند. سرما از طریق منقبض کردن عروق خونی باعث کاهش التهاب و تورم می‌شود.

در واقع،‌ وقتی صحبت از درمان‌های خانگی برای درد آرتریت به میان می‌آید، باید گفت، به نظر می‌رسد گرما نسبت به سرما اثربخش‌تر است. جهت تسکین درد می‌توانید روزی ۲ الی ۳ مرتبه، هر بار به مدت ۱۵ دقیقه، مفصل آسیب دیده‌تان را گرم کنید. هم‌چنین می‌توانید از فواید “‌حمام موم پارافین گرم‌”‌ نیز بهره‌مند شوید. استفاده از این روش برای بیماران مبتلا به روماتیسم مفصلی، به خصوص برای تسکین درد در ناحیه‌ی دست، بسیار اثربخش است.

به نظر می‌رسد، سرما برای کاهش التهاب ناشی از صدماتی نظیر کشیدگی، پیچ خوردگی، و کشیدگی تاندون و هم‌چنین ماهیچه اثربخش‌تر باشد. فقط کافی است روزی ۲ الی ۴ مرتبه به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید تا تورم و دردتان تسکین یابد.

موارد احتیاط

الف. گرما ممکن است صدمات حادی نظیر درد یا کشیدگی ماهیچه‌ها را تشدید کند، از این رو، این رو می‌تواند باعث افزایش التهاب و تورم شود.
ب. در حین انجام این روش درمانی، از سرما یا گرما شدید استفاده نکنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد سوختگی شوند.
پ. کمپرس سرد یا گرم را روی پوست لخت بدن نگذارید.

۲۵. درمان درد آرتریت – مراقبه

شاید این مورد در میان درمان‌های خانگی برای درد آرتریت کمی عجیب به نظر برسد. مراقبه نوعی تمرین است که طی آن، فرد سعی می‌کند عمیقا حواسش را متمرکز کند. گفته می‌شود، مراقبه شامل طیفی از فنون ذهنی – بدنی و تمدد اعصاب است که به تسکین درد کمک می‌کنند.

مراقبه با کمک فنون تمدد اعصاب می‌تواند استرس را کاهش دهد، و از این طریق، به کاهش التهاب و درد نیز کمک کند. هم‌چنین مراقبه به آرام‌سازی ماهیچه‌هایی که تحت تاثیر درد دچار تنش شده‌اند، نیز کمک می‌کند. مطالعات متعددی ثابت کرده‌اند که انجام مرتب تمرینات مراقبه می‌تواند واکنش مغز را به درد کاهش دهد. فقط کافی است ۴ الی ۵ نفس عمیق بکشید و با هر دم و بازدم تا ۱۰ بشمارید. این کار را ۴ الی ۵ بار در روز انجام دهید، و تاثیر آن را بر وضعیت کلی سلامتی و چشم‌انداز زندگی‌تان مشاهده کنید.

گذشته‌ از همه این‌ها، مراقبه هیچ عارضه‌ی جانبی ندارد. از این رو، دلیلی برای نادیده گرفتن این درمان خانگی برای درد آرتریت وجود ندارد.

۲۶. گزنه

جهت کمک به مبارزه علیه التهاب ناشی از آرتریت، می‌توانید به صورت موضعی و خوراکی از گزنه استفاده کنید. به گفته‌ی دانشمندان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، میزان اثربخشی عصاره‌ی گزنه بر کاهش التهاب می‌تواند حتی از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی معمول نیز بیش‌تر باشد. گزنه گیاه هرز رایجی است که معمولا در نواحی دارای خاک نیتروژن‌دار علاقه به رشد دارد. یکی از روش‌های قدیمی استفاده از گزنه برای درمان درد آرتریت شامل ماساژ مفصل آسیب دیده و مالیدن برگ تازه‌ی گزنه روی آن می‌شود. هم‌چنین می‌تواند گزنه را به صورت مکمل از داروخانه‌ها تهیه و مصرف کنید.

۲۷. نیش زنبور عسل

اگر به آرتریت مبتلا هستید، جالب است بدانید برخی پژوهشگران روش درمانی جایگزین عجیبی را توصیه می‌کنند که در آن از نیش زنبور عسل برای درمان آرتریت استفاده می‌شود. قرن‌ها است از این روش درمانی برای مقابل با طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و وضعیت‌ها استفاده می‌شود. برای نمونه، این روش در کشور کره به طور گسترده مورد پژوهش قرار گرفته است و کاربرد دارد. امروزه، معمولا این روش را نیز در کنار طب سوزنی قرار داده‌اند.

در این روش، ابتدا زهر زنبور عسل را خارج، و سپس آن را رقیق می‌کنند؛ و در نهایت، این زهر رقیق شده را به نقاط خاصی از بدن تزریق می‌کنند. طبق گزارش افرادی از این روش استفاده کرده‌اند،‌ آن‌ها در مقایسه با گروه دیگری از افراد که دارونما (پلاسیبو) استفاده کردند، کم‌تر دچار سفتی ، تورم،‌ و دردناکی مفصل می‌شوند. علی‌رغم وجود نتایج امیدوار کننده در کاربرد نیش زنبور عسل برای درمان آرتریت، جهت آزمایش فواید این روش در پیشگیری و درمان این بیماری، هم‌چنان به انجام پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است.

۲۸. درمان درد آرتریت – ایجاد تغییر در رژیم غذایی

آخرین مورد از درمان‌های خانگی برای درد آرتریت در این مقاله، ایجاد تغییر در رژیم غذایی است که در کنترل علائم این بیماری نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. بهترین اقدام برای کنترل درد ناشی از آرتریت، اتخاذ رژیم غذایی ضد التهاب است. ابتدا باید برنامه‌ی غذایی سالم و مناسبی برای وضعیت‌تان طراحی کنید. در این برنامه‌ی غذایی باید از مصرف خوراکی‌های محرک آرتریت خودداری کنید؛ برخی از این قبیل خوراکی‌ها عبارت هستند از:

الف. خوراکی‌های سرخ شده و فرآوری شده
ب. خوراکی‌هایی که با دماهای بالا تهیه شده‌اند، نظیر خوراکی‌های گریل شده، پاستوریزه شده، یا سرخ شده
پ. محصولات لبنی
ت. تنباکو و الکل
ث. نمک و مواد نگهدارنده
ج. روغن ذرت

در عوض، باید میوه، سبزی، ماهی، بروکلی، سویا، انواع روغن‌های طبیعی، گیلاس، چای سبز، مرکبات، غلات، لوبیا، آجیل، و سیر مصرف کنید. در حقیقت، اجرای یک برنامه‌ی غذایی سالم می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای علائم دردناک آرتریت را تسکین دهد.

در واقع، آرتریت بیماری شایعی است که نمی‌توان آن را به طور کامل درمان کرد، ولی علائم آن را می‌توانید با کمک ۲۹ درمان خانگی مذکور در این مقاله برای درمان درد آرتریت کاهش دهید. این درمان‌های خانگی برای درد آرتریت را امتحان کنید و متوجه شوید کدام‌یک بهتر می‌تواند به حل مشکل‌تان کمک کند. این توصیه را نیز به خاطر بسپارید: چنان‌چه با کمک این درمان‌های خانگی نتوانستید دردتان را کاهش دهید، حتما به پزشک مراجعه کنید. اگر درباره‌ي این موضوع – درمان‌های خانگی برای درد آرتریت در انگشتان، کمر، و پاها‌”‌ هر گونه ایده و نظری دارید، درنگ نکنید و نظرات‌تان را در بخش ارسال دیدگاه در پایین این صفحه برای ما و سایر خوانندگان بفرستید.

نوشته‌های مرتبط