بهترین روش‌های رفع گرفتگی توالت

احتمالا برای شما پیش آمده است که وسط یک روز شلوغ و پرکار متوجه شوید که توالت شما دچار مشکل شده و قادر به استفاده از آن نیستید. معمولا رایج‌ترین مشکلی که برای توالت‌ها ایجاد می‌شود گرفتگی چاه و عدم تخلیه فاضلاب است که برای رفع گرفتگی توالت شما نیاز به وسایل و روش‌های مناسب برای رفع عیب هستید و خبر خوب این است که در این مقاله قرار است که ما موثرترین روش‌های رفع گرفتگی توالت را به شما آموزش دهیم.

دلایل گرفتگی توالت چیست؟

اگر توالت شما دچار گرفتگی شده باشد زمانی که قصد استفاده از توالت را داشته باشید آب پایین نرفته و با تجمع آب در کاسه توالت پس از چند دقیقه بوی نامطبوع و وضعیت بسیار شرم آوری ایجاد می‌شود. برای رفع این عیب در سرویس بهداشتی به دلایل رایج خواهیم پرداخت و روش‌های رفع آن را نیز به شما آموزش می‌دهیم.

معمولا دلایل گرفتگی چاه توالت شامل موارد زیر می‌شوند:

  • گرفتگی توالت با اشیا
  • گرفتگی توالت با مدفوع
  • گرفتگی توالت با صابون
  • گرفتگی توالت با مو
  • گرفتگی توالت با دستمال کاغذی
  • گرفتگی توالت به دلیل رسوب
  • گرفتگی توالت با پارچه
  • گرفتگی توالت با پد روزانه بانوان

در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت و رفع گرفتگی توالت شما را به صورت کامل آموزش می‌دهیم.

آموزش رفع گرفتگی توالت به دلیل دستمال کاغذی

یکی از رایج‌ترین مشکلات و دلایل مهم گرفتگی توالت گیر کردن دستمال کاغذی است که معمولا برای بیشتر سرویس‌های بهداشتی اتفاق می‌افتد. این نوع گرفتگی به راحتی قبل حل است و جای نگرانی نیست اما از آن‌جایی که پیشگیری بهتر از هر کاری است بهتر است که سطل زباله‌ی کوچکی کنار سرویس بهداشتی خود قرار دهید و دستمال را داخل چاه نیاندازید. معمولا وقتی گرفتگی‌هایی از این نوع ایجاد می‌شود بهترین کار فنر زدن چاه است که توسط سرویس‌کارهای فاضلاب انجام می‌شوند. معمولا وقتی دستمال‌ها باعث ایجاد گرفتگی می‌شوند، آب در کاسه تجمع پیدا می‌کند و ممکن است شما را دچار این اشتباه کند که فاضلاب پر شده و نیاز به تخلیه چاه دارید اما این در حالی است که با فنر زدن چاه، آب به راحتی پایین رفته و مشکل حل می‌شود.

پس تا حد ممکن دستمال‌ها را در سطل زباله انداخته و از انداختن آن به درون چاه خودداری کنید.

بهترین روش‌های رفع گرفتگی توالت

در این بخش روش‌هایی که کارآمد هستند و برای رفع گرفتگی توالت مورداستفاده قرار می‌گیرند را شرح داده و به شما آموزش می‌دهیم. توجه داشته باشید که پیش از هر اقدامی ابتدا وسایل موردنظر را تهیه کرده و روش مورد نظر خود را با توجه به نوع گرفتگی انتخاب کنید.

رفع گرفتگی توالت توسط چسب نواری

اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید و توالت شما دچار گرفتگی شده است با چسب نواری پنج سانتی متری کاسه توالت را دور تا دور چسب بزنید، طوری که کاسه توالت توسط چسب بسته شود و درزی باقی نگذارید. هدف از این کار ایجاد اثر تلمبه است و در تله انداختن هوا درون کاسه، سپس فشار هوا به درون چاه که معمولا باعث رفع گرفتگی توالت می‌شود. خرید بهترین توالت فرنگی از برندهای معتبر کمک می‌کند تا گرفتگی کمتر ایجاد شود.

رپورتاژ

بهترین روش‌های رفع گرفتگی توالت

رفع گرفتگی توالت توسط ریختن آب گرم

یکی از دم دستی‌ترین راهکارهای رفع گرفتگی توالت استفاده از آب گرم است که می‌تواند در برخی موارد کافی باشد. در این روش شما باید از آب گرم شیر استفاده کنید و آن را با سطلی درون کاسه توالت خالی کنید. پس از دقایقی اگر آب تخلیه شد به این معنی است که عمل شما موفقیت آمیز بوده است و اگر مشکل رفع نشد باید دست به دامن روش‌های دیگر شوید. در این روش باید توجه داشته باشید که به هیچ وجه از آب جوش استفاده نکنید زیرا باعث ترک خوردن سنگ توالت شما می‌شود.

رفع گرفتگی توالت توسط آویز لباس

این روش شاید برای شما بسیار عجیب به‌نظر برسد ولی بسیار کارآمد است و تنها چیزی که نیاز دارید یک گیره لباس یا همان چوب لباسی است. ابتدا سر آویز را به شکل قلاب در آورده و برای این‌که آسیبی به لوله فاضلاب نرسد سر گیره که به شکل قلاب درآورده‌اید را با پارچه نازک بپوشانید. مرحله بعد این است که گیره را درون چاه کنید و فشار دهید تا با گرفتگی برخورد کند و سپس با چند ضربه آرام گرفتگی را باز کنید. اگر این روش برای گرفتگی جواب نداد بهتر است سراغ روش‌های دیگر بروید زیرا گرفتگی شدید است و این روش نمی‌تواند گرفتگی سیفون را باز کند.

رفع گرفتگی توالت توسط سرکه و جوش شیرین

سرکه و جوش شیرین در بسیاری از اوقات مانند آب و آتش عمل می‌کنند و می‌توانند باهم یک محلول باز کننده بسیار قوی را ایجاد کنند. این محلول می‌تواند در عرض چند دقیقه مشکل گرفتگی توالت شما را رفع کنند. برای درست کردن این ترکیب ابتدا یک فنجان آب گرم را با نصف فنجان سرکه مخلوط کنید و سپس نصف فنجان جوش شیرین را به آن اضافه کنید. حالا محلول را درون چاه ریخته و منتظر بمانید تا تخلیه چاه صورت بگیرد. اگر بعد نیم ساعت تخلیه اتفاق نیافتاد بهتر است روش‌های دیگر را امتحان کنید. این محلول بوی بد فاضلاب را نیز از بین می‌برد.

رفع گرفتگی توالت توسط مواد شوینده

اگر از روش‌های بالا نتوانستید استفاده کنید بهتر است که از مواد شوینده کمک بگیرید. تنها کافی است که نصف لیوان مواد شوینده را درون کاسه دستشویی ریخته و با آب گرم روی آن بریزید تا موادی که باعث گرفتگی شده‌اند باز شده و گرفتگی توالت رفع شود.

بهترین روش‌های رفع گرفتگی توالت

رفع گرفتگی توالت توسط استفاده از تلمبه پلاستیکی

یکی از روش‌های قدیمی باز کردن گرفتگی توالت استفاده از تلمبه‌های پلاستیکی است که باید ابتدا روی کاسه قرار داده و روی آن آب داغ بریزید تا هوا خارج یا وارد نشود و سپس کار تلمبه زدن را شروع کنید.

کلام آخر

اگر روش‌های بالا برای شما راحت نبود توصیه ما این است که از کمک سرویس‌کارهای حرفه‌ای و با تجربه بهره ببرید و در اسرع وقت اقدام به رفع گرفتگی توالت خود کنید. همچنین توجه داشته باشید که بیشتر خانه‌ها امروزه به فاضلاب شهری متصل بوده و خیلی بعید است که فاضلاب شما پر شود و از این رو معمولا گرفتگی‌های فاضلاب به لوله کشی‌های داخلی مرتبط است. استفاده از فلاش تانک باعث می‌شود گرفتگی‌های توالت کمتر شود. این روزها اکثر سرویس‌های بهداشتی به فلاش تانک مجهز هستند ولی اگر سرویس بهداشتی شما فلاش تانک ندارد بهتر است به فکر نصب آن باشید.

نوشته‌های مرتبط