17 روش برای افزایش اندورفین در مغز

اندورفین احساس مثبتی شبیه مورفین در بدن ایجاد می‌کند. مثلا، احساسی که در پی دویدن یا ورزش در فرد ایجاد می‌شود اغلب با عنوان “سرخوشی” توصیف می‌شود. این احساس سرخوشی می‌تواند با نگرشی مثبت و انرژی‌زا نسبت به زندگی همراه باشد. در اینجا به موضوعاتی نظیر روش های افزایش اندورفین در مغز و کارآیی اندروفین در ورزش و اینکه اصولا اندورفین چیست می پردازیم.

اندورفین در گروه “نوروپیتیدهای مخدر درون‌ریز” قرار می‌گیرد. به عبارت دیگر، این مواد شیمیایی در مغز، درست مانند مرفین و دیگر مواد مخدر قوی‌تر(و مضرتر)، روحیه‌ی کلی و نگرش‌مان را تقویت می‌کنند. در نتیجه: ما می‌توانیم تولید اندورفین را افزایش دهیم، که در نهایت، کمک‌مان می‌کند بدون عوارض جانبی ناخوشایند و خطر وابستگی، احساس بهتری داشته‌باشیم.

ما برای کمک به شما در این راه، ۱۷ روش مختلف افزایش اندورفین در مغز را توصیف کرده‌ایم. همه‌ی ما با دنبال کردن توصیه‌هایی که در ادامه آمده‌است می‌توانیم روحیه‌ی بهتر و نگرشی مثبت‌تر به زندگی را تجربه کنیم.

مطلب مرتبط : ۱۰ راه افزایش اکسی توسین(هورمون عشق) در بدن

در این نوشتار ۱۷ روش بالا بردن میزان اندورفین در مغز آمده‌است: ‌

۱: لبخند را در هیچ لحظه از روز فراموش نکنید

خنده حقیقتا قدرتمند است. پژوهش‌های مختلف نشان داده‌است خنده به تقویت ایمنی بدن، کاهش هورمون‌های استرس، ایجاد حس سلامتی، و البته ترشح اندورفین کمک می‌کند. جنبه‌ی ناراحت‌کننده‌ی این موضوع این است که ما اغلب با بالا رفتن سن خیلی کم‌تر می‌خندیم. در نظر بگیرید: کودکان بیش از ۳۰۰ مرتبه در روز می‌خندند، در حالی که بیشتر بزرگ‌سالان روزانه حدود ۵ بار می‌خندند. وقت آن است که ما بزرگ‌ترها این فاصله را کم کنیم.

۲: نزدیکی داشته‌باشید

تکامل باعث شده‌است عمل تولید مثل دشوار شود، هرچند برای لذت بردن از مزایایی که نزدیکی یا رابطه‌ی جنسی برای سلامتی دارد، تولید مثل ضروری نیست. پژوهش نشان داده‌است عمل نزدیکی- نوازش، ماساژ، و دخول- به کاهش سطح هورمون استرس کمک زیادی می‌کند. این لحظات نزدیکی نه‌تنها برای یک رابطه‌ی نزدیک و عاشقانه، بلکه برای سلامت و حس امنیت ما ضروری است. از این گذشته، نزدیکی ترشح هورمون اندورفین را که هورمون “حس خوب” است، در مغز تحریک می‌کند.

مطلب مرتبط : ۱۰ روش افزایش دوپامین در مغز

۳: کمی شکلات بخورید

خواص شکلات: ۲۱ فایده باورنکردنی شکلات برای سلامتی

در مواردی که برای خوردن کمی شکلات لذیذ به دلیل نیاز دارید، ما به فهرست دلایل خوردن آن یک گزینه اضافه کرده‌ایم. علاوه بر فواید بی‌شماری که شکلات برای سلامتی دارد-بهبود سلامت قلب، کاهش کلسترول، کاهش التهاب، و غیره- این خوراکی ترشح اندورفین را نیز فعال می‌کند. خبر مثبت دیگر این است که ما برای بهره‌مند شدن از این فواید فقط مقدار کمی شکلات نیاز داریم، یک یا دو تکه‌ی کوچک در روز.

۴: خوراکی‌های تند بخورید

آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید چرا بعضی از ما با وجود آب‌ریزش بینی و سراریز شدن اشک از چشم باز هم حریصانه به خوردن خوراکی‌های تند ادامه می‌دهیم؟ خوب، شاید به علت ترشح هورمون اندورفین باشد. “سوزش” ناشی از خوراکی‌های تند با احساسات سلامتی که با ترشح سریع اندورفین در مغز به ما دست می‌دهد، خنثی می‌شود. به علاوه، خوراکی‌های تند با افزایش عملکرد دستگاه ایمنی، به از بین بردن پاتوژن‌ها و باکتری‌های دیگر کمک می‌کند.

۵: موسیقی گوش کنید

موسیقی روشی متمایز برای بالا بردن روحیه‌مان است، و ما اکنون می‌توانیم علت علمی این پدیده را درک کنیم. پخش شدن آهنگ مورد علاقه‌مان کمک‌مان می‌کند احساس بهتری داشته‌باشیم، چون باعث ترشح آنی اندورفین در مغز می‌شود. بدیهی است هنگامی که به موسیقی مورد علاقه‌مان گوش می‌کنیم این تاثیر خیلی قوی‌تر است. به عبارت دیگر، کسانی که عاشق موسیقی محلی هستند، هنگام گوش کردن به موزیک رپ ترشح شدید مواد شیمیایی را که باعث ایجاد احساس خوب در ما می‌شوند، تجربه نمی‌کنند.

مطلب مرتبط : ۱۲ عامل افزایش سروتونین(هورمون ضد افسردگی)

۶: کمی جینسینگ بخورید

تقویت اسپرم, افزایش تعداد اسپرم, جینسینگ چینی

اخیرا، فواید جینسنگ در تعدادی از پژوهش‌‌های علمی و پزشکی آشکار شده‌است. کسانی که دچار خستگی مفرط و استرس هستند همیشه جینسنگ را ستایش می‌کنند. از نظر فیزیولوژیکی، جینسنگ از طریق ترشح کنترل‌شده‌ی هورمون‌های استرس از اندام‌های متفاوت حمایت می‌کند، و نشان داده شده‌است تحمل را بالا می‌برد. به علاوه، گفته می‌شود جینسنگ برای تمرکز و عملکردهای شناختی مفید است، بعضی از بیماری‌های قلبی عروقی را درمان می‌کند و ترشح بعضی مواد شیمیایی احساس خوب، از جمله اندورفین، را تحریک می‌کند.

۷: وانیل یا اسطوخودوس استنشاق کنید

به هر حال پشت “رایحه‌درمانی” منطقی وجود دارد. مشاهده شده‌است بعضی رایحه‌ها با ترشح اندورفین در بدن روحیه‌ی آدم‌ها را بالا می‌برند. در یک پژوهش خاص، بیمارانی که باید تحت ام‌آر‌آی قرار می‌گرفتند وانیل استنشاق کردند و گزارش شد اضطراب‌شان ۶۳ درصد کاهش داشته‌است. در ضمن، پژوهش‌های زیادی وجود دارد که از فواید رایحه‌درمانی حمایت می‌کند. ما همیشه گفته‌ایم “تا امتحان نکرده‌اید چیزی را رد نکنید.”

رپورتاژ

مطلب مرتبط : ۷ روش کاهش کورتیزول در بدن

۸: به همراه دیگران ورزش کنید

برای آن دسته از آدم‌ها که ورزش انفرادی را ترجیح می‌دهند، ممکن است این کمی عجیب باشد. شکی نیست که ورزش ترشح اندورفین را تحریک می‌کند، اما پژوهش‌های اخیر نشان داده‌است کسانی که در ورزش‌های گروهی شرکت می‌کنند ممکن است ترشح اندورفین در بدن‌شان کمی بیش‌تر باشد. بدون در نظر گرفتن ترجیحات شخصی، هر نوع ورزش-گروهی یا غیرگروهی- باعث ترشح اندورفین و دیگر مواد شیمیایی شادی‌آور در مغز می‌شود. برای کسانی که هنوز به جلسات دوچرخه‌سواری گروهی بی‌تمایل هستند، ورزش‌های انفرادی مانند آهسته دویدن، ایروبیک، ورزش‌های سبک یا وزنه‌برداری هم همان فواید را دارد.

۹. طب سوزنی انجام دهید

طب سوزنی برای لاغری

چرا یک آدم عاقل باید دلش بخواهد مدام با سوزن سوراخ شود؟ تحقیقات نشان می‌دهد این درد مستقیما پیغامی را به مغز می فرستد که برای درمان اندورفین‌ها را آزاد مي‌کند و افزایش سریع اندورفین اتفاق خوشایند بعدی است!

۱۰. آجیل بخورید

هرچند دشوار است اما باور کنید که فقط سه عدد گردو در روز (گردوی برزیلی) به اندازه‌ی کافی سلنیوم به بدن شما می‌رساند. و سلنیوم  سبب افزایش دوپامین و آزاد شدن اندورفین می‌شود.

۱۱. کمی از وقت‌تان را به گردش در بیرون از خانه سپری کنید

هرچه بیش‌تر در ‌خانه بمانید بیش‌تر دچار ملالت و تشویش می‌شوید. بیرون از خانه بودن به شما ویتامین D می‌دهد و همین به بدن کمک می‌کند که نوراپی‌نفرین، استیل‌ کولین و دوپامین تولید کند. شما احساس خوشبختی بیش‌تری خواهید داشت و می‌توانید به مدت طولانی‌تری متمرکز بمانید.

۱۲. ویتامین‌های گروه B را مصرف کنید

دوز مناسب ویتامین B سلامت سیستم عصبی مرکزی شما را حفظ می‌کند و به بدن کمک می‌کند که نوراپی‌نفرین، سروتونین و دوپامین تولید کند. همه‌ی این‌ها انتقال‌دهنده‌های عصبی هستند که سبب می‌شوند همیشه احساس خوشحالی داشته باشید.

۱۳. درست نفس بکشید

فواید تمرین تنفس عمیق برای سلامتی

اگر هر روز برای عمیق نفس کشیدن وقت بگذارید، می‌توانید بدن‌تان را آرام کنید و به این ترتیب با ارسال اندورفین و متعادل کردن سیستم عصبی احساس خوبی خواهید داشت و در نهایت باعث افزایش سریع اندورفین در بدن‌تان شوید.

۱۴.  از جملات تاکیدی مثبت استفاده کنید

اگر شما تا به حال برای‌تان پیش آمده باشد که یک نقل قول را بخوانید و از خواندن آن حس خوبی به شما دست داده باشد، پس می‌دانید که جملات و عبارات تاکیدی مثبت واقعا تاثیرگذار هستند. ثابت شده‌است که جملات تاکیدی قادر به افزایش تعداد اندورفین در بدن شما هستند. حتی یک چیز ساده مانند بازتعریف کردن یک جمله‌ی خوب می‌تواند فورا خلق و خوی شما را بهبود دهد.

۱۵. در یک کلاس فیتنس گروهی شرکت کنید

یک مطالعه‌ی کوچک در بریتانیا دریافت ورزشکارانی که با هم پارو می‌زدند دوبرابر بیش‌تر از ورزشکارانی که به تنهایی پارو می‌زدند درد را تحمل می‌کردند (نشانه‌ی حضور اندورفین‌ها). ورزش با دیگران جریان اندورفین‌تان را بهبود می‌دهد.

۱۶. خوراکی‌های خیلی محبوب‌تان را بخورید

تحقیقات نشان می‌دهد شکلات تنها خوراکی نیست که می‌تواند باعث احساس سرخوشی شود. تمام خوراکی‌های خوش‌مزه باعث می‌شوند مغزتان اندورفین ترشح کند تا خلق‌تان بهبود یابد. سیب‌زمینی سرخ‌شده‌ها، سلام!

۱۷. در برنامه های کمدی و پرشور شرکت کنید

شرکت در یک برنامه‌ی کمدی، میزان اندورفین را افزایش می‌دهد. در طول روز حس شوخ‌طبعی‌تان را به کار بیندازید، آن پیام خنده‌دار را به دیگران ارسال کنید، و بهانه‌های مختلفی برای خندیدن پیدا کنید. این‌ها روش‌های فوق‌العاده‌ای هستند که از پزشک دوری کنید.

نوشته‌های مرتبط