۲۰ بهترین گیاه دارویی که باید در باغچه سلامت خانگی‌ تان پرورش دهید

آیا تاکنون این سوال به ذهن‌تان رسیده که بهتر است کدام‌یک از گیاهان دارویی را در باغچه‌ی سلامت خانگی‌تان پرورش دهید، ولی در آخر، سردرگم شوید و ندانید باید از کجا شروع کنید؟ گیاهان دارویی بسیاری با خواصی فوق‌العاده وجود دارند که می‌توانید پرورش دهید تا باغچه‌ی سلامت کامل و مفیدی داشته باشید. در این مقاله، به ۲۰ بهترین گیاه دارویی اشاره می‌کنیم که می‌توانید در باغچه سلامت خانگی‌تان پرورش دهید؛ هم‌چنین، نحوه‌ی رشد و استفاده از هر یک از این گیاهان دارویی را نیز توضیح خواهیم داد.

ولی باید اعتراف کنیم، محدود کردن این فهرست فقط به ۲۰ مورد از گیاهان دارویی کار بسیار دشواری بود. مثلا گیاهان دارویی نظیر خوک طلایی، درخت عرعر، گل همیشه بهار، زردچوبه و بسیاری دیگر از گیاهان مفید وجود داشتند که می‌توانستند – و باید – در این فهرست قرار بگیرند. ولی اگر قرار بود همه‌ی آن‌ها را به این فهرست اضافه کنیم، باید یک کتاب می‌نوشتیم!

بر اساس نکات زیر، این فهرست را محدود کردیم و گلچینی از این گیاهان را به دست آورده‌ایم:‌

۱. میزان آسان بودن پرورش این گیاهان
۲. میزان آسان بودن تهیه یا کوددهی به آن‌ها و حفظ کیفیت‌شان
۳. فایده‌ی کلی آن‌ها برای مشکلات متعدد

اگر یک گیاه دارویی فقط یک خاصیت داشته باشد، باید دید آیا این گیاه دارویی ارزش اشغال کردن فضای ارزشمند باغچه‌تان را دارد یا خیر … مگر آن‌که فضای نامحدودی داشته باشید! در این صورت، تمام گیاهان دارویی را در آن پرورش دهید!

گیاهان دارویی که در این مقاله معرفی می‌کنیم، همگی جزء گیاهانی هستند که برای درمان‌های طبیعی متعدد کاربرد دارند، همه می‌توانند بیشترشان را پرورش دهند – حتی در آب‌وهوای سخت – و مابقی گیاهان را نیز می‌توان در صورت نیاز به راحتی خریداری کرد.

به این ترتیب، شما می‌توانید به این گیاهان دارویی دسترسی داشته باشید – حتی اگر در شرایط آب‌و‌هوایی متفاوت زندگی می‌کنید. اگر این شانس را دارید که در ناحیه‌ی حاصلخیز و خوش آب‌وهوا زندگی کنید، برای راه‌اندازی باغچه‌ی سلامت خانگی‌تان و پرورش این گیاهان با مشکل چندانی مواجه نخواهید شد.

علاوه بر گیاهان دارویی که در این مقاله برای‌تان فهرست کرده‌ایم، به شما توصیه می‌کنیم با کلیک بر روی این لینک، به سایر مطالب مرتبط در سایت بازده نیز دسترسی پیدا کنید.

۲۰ بهترین گیاه دارویی که می‌توانید در باغچه‌ سلامت خانگی‌تان پرورش دهید

۱. کالاندولا

کالاندولا همواره جزء پنج گیاه دارویی برتر در بسیاری از فهرست‌ها بوده است. رنگ زرد آفتابی یا رخ نارنجی آن همیشه باعث ایجاد حس شادابی و گرمی می‌شود. در فصل تابستان، این گیاه به سرعت رشد می‌کند – تقریبا در همه جا؛ و درست مانند سایر گل‌ها، زنبورها عاشق آن هستند.

کالاندولا دارای خواص عالی التیام‌بخش و تقویت‌کنندگی پوست است، و در ماه‌های آفتابی سال می‌توان آن را با روغن زیتون ترکیب کرد و به عنوان مرهم، صابون، و سایر محصولات مراقبت از پوست به کار بست. در واقع، وقتی با استفاده از کالاندولا صابون درست می‌کنید، محصول‌تان رنگ زرد بسیار زیبایی به خود می‌گیرد.

کالاندولا قابل خوردن نیز هست؛ حتی می‌توانید چند عدد از گل‌های کالاندولا را روی سالادتان قرار دهید. افزودن کالاندولا به هر چیزی واقعا رنگ شاد و زیبایی به آن می‌بخشد. حتما عاشق کالاندولا می‌شوید!

۲. فلفل هندی

این نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی است که باید در هر باغچه‌ای باشد. این نوع فلفل بسیار تند و قرمز رنگ است، و کاربردهای فراوانی در آشپزی دارد و به هر غذایی طعمی دلپذیر می‌بخشد.

هم‌چنین، فلفل هندی برای مشکلات گردش خون بسیار مفید است؛ از این گیاه دارویی می‌توان برای کمک به توقف خونریزی استفاده کرد، زیرا این یک گیاه هموستاز است. به علاوه، شواهد نشان داده‌اند، فلفل هندی برای کمک به کاهش سرعت یا حتی توقف حمله‌ی قلبی نیز مفید است.

هم‌چنین، این یک گیاه بسیار جذاب است؛ رنگ قرمز زیبای میوه‌ی فلفل هندی در ترکیب با رنگ سبز تیره‌ی برگ‌های این گیاه بسیار زیبا و چشم‌نواز به نظر می‌رسد. این جزء گیاهانی است که اگر می‌توانید باید در باغچه‌تان پرورش دهید، و فلفل هندی را همیشه در قفسه‌ی داروهای گیاهی‌تان داشته باشید.

برای آگاهی بیش‌تر از خواص انواع فلفل توصیه می‌کنیم، مقاله‌های ۱۹ خاصیت شگفت ‌انگیز پاپریکا برای پوست، مو و سلامتی و هم‌چنین، ۱۶ خاصیت فلفل شیرین که باید بدانید را نیز مطالعه کنید.

۳. بابونه بهترین گیاه دارویی

باغچه‌ی گیاهان دارویی بدون گیاهانی مانند اسطوخودوس و بابونه چه لطفی می‌تواند داشته باشد؟ رایحه‌ی عسلی و طعم شیرین آن واقعا دلپذیر است. به علاوه، بابونه یک گیاه دارویی آرام‌بخش محبوب و خواب‌آور خفیف است.

آیا می‌خواهید استرس‌تان برطرف شود؟ مقداری دمنوش بابونه بنوشید!

هم‌چنین، بابونه دارای خاصیت ضد التهابی است، زیرا حاوی سطوح زیادی آزولن است. بابونه به تسکین درد، مثلا درد آرتریت کمک می‌کند. اگر وقتی به تخت‌خواب می‌روید کمی احساس درد می‌کنید، مقداری دمنوش بابونه بنوشید! طی یک مطالعه‌ی بالینی، دمنوش بابونه توانست از میان ۱۲ نفر، مشکل خواب ۱۰ نفر را حل کند.

پرورش بابونه در آب‌وهوای بسیار گرم ممکن است دشوار باشد. بابونه عاشق آفتاب است، ولی هوای خنک را ترجیح می‌دهد. به علاوه، بابونه نیاز به خاک چندان قدرتمندی ندارد، و در مقایسه با سایر گیاهان لازم نیست کود چندانی به آن بدهید.

مصرف بابونه یکی از ۳۵ روش علمی برای درمان سریع میگرن نیز به شمار می‌رود.

۴. گیاه دانه قناری

گیاه دانه قناری یا گندمک رایج یکی دیگر از آن‌ دسته “علف‌هایی‌”‌ است که مورد سوءبرداشت قرار گرفته ولی خواص دارویی بسیار خوبی دارد.

نام لاتین آن stellaria است – به معنی استار یا ستاره؛ زیرا دارای گل‌های سفید کوچک و زیبای ستاره‌ای‌شکل است. پرورش آن آسان و است و کاربردهای فراوانی دارد.

گیاه دانه‌ی قناری به خاطر مواد مغذی‌ و خواص ادرارآورش برای سلامت کبد و کلیه مفید است. هم‌چنین، استفاده از آن در تهیه‌ی مرهم برای درمان مشکلات پوستی نظیر جوش، اگزما، و خشکی پوست بسیار موثر است.

۵. قاصدک بهترین گیاه دارویی

شاید خیلی از شما همیشه مقدار زیادی از این علف پربار را در باغچه‌ی خانه‌تان مشاهده کرده‌ باشید؛ قاصدک در حقیقت یک گیاه دارویی مفید و قدرتمند است! قاصدک با خاصیت ادرارآورش، برای سلامت کبد و کلیه‌های‌تان بسیار مفید است.

هم‌چنین، قاصدک یک گیاه خوراکی است! شما می‌توانید ریشه‌های آن را بو بدهید، آن را به دمنوش‌های‌تان اضافه کنید و حتی برای خوش‌طعم کردن قهوه‌، کمی از آن را به این نوشیدنی بیفزایید – و هم‌زمان از فواید بی‌نظیر آن برای سلامتی بهره‌مند شوید. برگ‌های قاصدک را نیز می‌توانید به همراه سالاد یا سایر غذاها میل کنید.

آیا می‌دانستید، قاصدک تقریبا در همه جا می‌روید؟ فقط کافی کمی از بذر آن را روی هر خاکی بریزید و کمی آن را آبیاری کنید – به این ترتیب، می‌توانید مقداری زیاد از این گیاه دارویی را در باغچه‌تان داشته باشید؛ فقط باید مراقب باشید، حیوانات علف‌خوار قبل از شما تمام‌اشایا  نکنند!

آیا می‌خواهید به روشی کاملا طبیعی شیرتان را افزایش دهید و نوزادتان را تقویت کنید؟‌ استفاده از قاصدک یکی از ۳۰ روش و خوراکی طبیعی برای افزایش شیر مادران به شمار می‌رود.

۶. بابونه گاوی

بابونه گاوی دارای گل‌های سفید بسیار دوست‌داشتنی است؛‌ شاید در برخی نقاط جغرافیایی،‌ این گیاه جزء پوشش گیاهی بومی نباشد، ولی چه اهمیتی دارد؟ بابونه‌ی گاوی فواید دارویی و سلامتی بسیاری به همراه دارد.

نام انگلیسی بابونه‌ی گیاهی Feverfew است؛ fever به معنی تب است، و همان‌طور که از نام آن بر می‌آید، می‌تواند به کاهش تب کمک کند. با وجود این، به تازگی شواهد علمی نشان داده‌اند، بابونه گاوی می‌تواند به تسکین میگرن کمک کند – یعنی هم از شدت و زمان آن بکاهد و هم از بروز آن‌ پیشگیری کند.

با استفاده از بابونه‌ی گاوی می‌توانید یک دمنوش‌ محبوب برای کمک به افراد مبتلا به میگرن تهیه کنید: یک قسمت بابونه‌ی گاوی، یک قسمت سوسنبر، و یک قسمت هم بادرنجبویه. این یک ترکیب آرامش‌بخش است که با مصرف آن، علاوه بر فواید بابونه گاوی و تقویت روزانه‌ی بدن‌تان، می‌توانید از فواید سایر گیاهان دارویی نیز بهره‌مند شوید.

هم‌چنین، بابونه‌ی گاوی برای گزش خفیف حشرات نیز مفید است. فقط کافی است از این گیاه دارویی تنتور درست کنید و روی محل گزش بگذارید. از آن‌جا که این ترکیب می‌تواند دردهای خفیف را نیز تسکین دهد، ناراحتی ناشی از گزش حشرات را تا حدودی آرام می‌کند.

۷. سیر

سیر واقعا یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می‌توانید در باغچه‌تان پرورش دهید. سیر برای درمان سرماخوردگی، آنفولانزا، گلودرد، و مشکلات گوارشی مفید است. سیر با افزایش و تحریک تولید گلبول‌های سفید در خون باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود.

سیر یک ماده‌‌ی غذایی ضدعفونی‌کننده، ضد باکتری، و ضد کرم است – انگل‌ها را نابود می‌کند. هم‌چنین، سیر به عنوان یک پاک‌کننده‌ی خون عمل می‌کند و گردش خون را بهبود می‌بخشد. به علاوه، سیر می‌تواند به تنظیم سطوح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

سیر، علاوه بر تمام این فواید فوق‌العاده، بسیار خوشمزه نیز هست! به دلیل طعم و عطری که به غذاها می‌بخشد، از آن در تهیه‌ی بسیاری از غذاها استفاده می‌شود. البته، طرز استفاده از سیر به عنوان یک گیاه دارویی با طرز استفاده از آن در آشپزی متفاوت است؛ ولی اگر واقعا به فکر سلامتی‌تان هستید، مصرف سیر در غذاها نیز می‌تواند شروع خوبی برای بهره‌مندی از فواید آن باشد.

به همین دلیل، یک دستور غذای فوق‌العاده خوشمزه برای‌تان داریم:‌ طرز تهیه خوراک مرغ با سیر و لیمو که طعم بهشتی دارد

۸. زنجبیل

دنیای گیاهان دارویی بدون زنجبیل چه می‌کرد؟ برخلاف باور بسیاری از آدم‌ها، زنجبیل، با آن طعم شیرین و بسیار تند، در حقیقت یک ریزوم (ساقه‌ی زیرزمینی) است، نه ریشه‌ی گیاه. یعنی این مسئله که بخش مفید این گیاه زیر زمین رشد می‌کند، باعث می‌شود عده‌ای به اشتباه بیفتند.

زنجبیل یک ماده‌ی محرک است و می‌توان آن را به دمنوش‌ها، تنتورها، غذاهای تخمیری، و هم‌چنین انواع غذاها اضافه کرد. زنجبیل دارای خواص ضد التهابی و ضد احتقان است، گردش خون را افزایش می‌دهد و بدن را گرم می‌کند. هم‌چنین، زنجبیل برای درمان نفخ و مشکلات معده، نظیر حالت تهوع نیز بسیار مفید است.

زنجبیل عاشق آب‌وهوای گرمسیری است – یعنی گرم و مرطوب. از این رو، اگر در چنین محیطی زندگی نمی‌کنید، ناچار هستید زنجبیل را در گلخانه پرورش دهید.

دمنوش یا چای زنجبیل نیز فواید زیادی به همراه دارد؛ مثلا می‌توان به ۹ خواص برتر چای زنجبیل برای سرماخوردگی و سرفه اشاره کرد.

۹. اسطوخودوس بهترین گیاه دارویی

دنیای گیاهان دارویی بدون اسطوخودوس نیز چیز مهمی را از دست خواهد داد. اسطوخودوس فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد. اسطوخودوس رایحه‌ی فوق‌العاده‌ای دارد، زنبورها عاشق‌اش هستند؛ این گیاه کاربردهای دارویی بسیار خوبی دارد؛ و البته، گل‌های آن نیز بسیار زیبا هستند. اسطوخودوس برای تازه و خوشبو کردن هوا و معطر کردن محیط‌های بسته، نظیر کشوی لباس‌ها، بسیار مفید است. به همین خاطر، ساشه‌های حاوی اسطوخودوس محبوبیت فراوانی دارند.

اسطوخودوس در واقع، گیاه مقاومی است، و در مناطق معتدل به خوبی رشد می‌کند. اگر در نواحی سردتر زندگی می‌کنید، باید اسطوخودوس را در مکان‌هایی بکارید که نور آفتاب به آن بتابد و تا آن‌جا که ممکن است گرم باشند. اگر زمستان‌های سردی دارید، لازم است از گیاه‌تان در برابر سختی‌های زمستان، به خصوص بادهای سرد محافظت کنید.

مثلا در نواحی کوهستانی می‌توانید آن را در گلدان بکارید؛ این گیاه تمام طول تابستان را به خوبی سر می‌کند؛ حتی در هوای برفی نیز به خوبی سالم می‌ماند. ولی اسطوخودوس در برابر بادهای شدید دوام نمی‌آورد.

روغن اسطوخودوس فواید درمانی نیز دارد؛ استفاده از این گیاه دارویی یکی از ۴۹ درمان خانگی گیجی، خستگی مفرط و سرگیجه است.

۱۰. بادرنجبویه

بادرنجبویه یکی از گونه‌های دوست‌داشتنی نعناع است. رایحه‌ی آن عالی است؛ زنبورها عاشق‌اش هستند، و تقریبا در همه‌ جا به خوبی می‌روید. بادرنجبویه دارای طعمی شبیه لیمو است و دمنوش‌های گیاهی را بسیار خوشمزه می‌کند. این گیاه دارویی هم ارزش غذایی دارد و هم می‌تواند دردها را تسکین دهد و بدن را آرام کند.

رپورتاژ

هم‌چنین، برای درمان بیش‌فعالی نیز می‌توانید از این گیاه دارویی استفاده کنید؛‌ زیرا استفاده از بادرنجبویه جزء ۴۰ مهم‌ترین درمان خانگی بیش فعالی به حساب می‌آید.

۱۱. گل ختمی

شاید عده‌ای فکر کنند گل ختمی را نباید در فهرست گیاهانی قرار دارد که باید در باغچه‌ی سلامت‌مان بکاریم، ولی این گیاه واقعا ضروری است. این یک گیاه تسکین‌دهنده و آرام‌بخش است، و مکمل بسیار خوبی برای گیاهان دارویی با طبع گرم‌تر است. هم‌چنین، گل ختمی التهاب موجود در غشاء مخاطی را تسکین می‌دهد، و یکی از گیاهان دارویی محبوب برای تهیه‌ی ترکیبات یا دمنوش‌های ضد آلرژی است که می‌تواند هر نوع التهابی را در بدن کاهش دهد.

گل ختمی از آن دسته گیاهانی است که قد می‌کشد؛ این گیاه گونه‌های کوچک‌تری نیز دارد. در واقع، شما می‌توانید گونه‌ای از گل ختمی را انتخاب کنید که با منطقه‌ی جغرافیایی‌تان سازگار باشد؛ ترکیبات شیمیایی و در نتیجه، خواص موجود در همه‌ی گونه‌های گل ختمی بسیار شبیه هم هستند.

گل‌های ختمی صورت روشن و بسیار زیبا هستند. کل این گیاه قابل خوردن و برای مقاصد درمانی مفید است. تعدادی از گل‌های ختمی را می‌توانید روی سالادتان بگذارید تا سفره‌تان را بیش از پیش زیبا کنید!

گل ختمی نه تنها جزء ۱۰ برترین و محبوب‌ترین گل جهان که حتما باید ببینید است، بلکه ریشه‌ی آن نیز به عنوان یکی از ۲۹ درمان خانگی برای بزرگ و سفت کردن سینه به کار می‌رود.

۱۲. گل ماهور

گل ماهور نیز از دسته گیاهانی است که عده‌ای فکر می‌کنند، علف هرز است؛ ولی در واقع خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد. گل ماهور گیاهی است که از یک رزت با برگ‌های پرزدار و بزرگ رشد می‌کند و ساقه‌ی بلندی از آن قد می‌کشد که گاهی اوقات ارتفاع آن به بیش از ۲ متر می‌رسد؛ این گیاه در اواسط تابستان پوشیده از گل می‌شود.

گل ماهور زیر نور کامل آفتاب، با آب زیاد، و در مناطق خنک به بیش‌ترین شکوفایی می‌رسد. این گیاه در بستر نهرها در نواحی کوهستانی واقعا به خوبی رشد می‌کند، ولی تقریبا در همه جا می‌تواند دوام بیاورد. اگر این گیاه به صورت خودرو در اطراف خانه‌تان رشد نمی‌کند، توصیه می‌کنیم حتما آن را در باغچه‌تان بکارید.

گل ماهور یکی از بهترین گیاهان دارویی است که می‌تواند از دستگاه تنفسی محافظت کند و به درمان بیماری‌هایی که بر ریه، سینوس‌ها، و تنفس تاثیر می‌گذرند، کمک کند. آن را می‌توان به صورت دمنوش یا تنتور مصرف کرد؛ و از برگ‌های بزرگ این گیاه می‌توان به عنوان یک ضماد برای پوشاندن اورژانسی محل زخم یا التهاب استفاده کرد.

هم‌چنین، برگ‌های گل ماهور به عنوان یکی از ۴۰ درمان خانگی ورم غدد لنفاوی گردن و گلو که باید بدانید کاربرد دارد.

۱۳. ارگانو یا پونه کوهی

برخی‌ها فکر می‌کنند پونه کوهی یا ارگانو باغچه‌شان را نابود می‌کند. آن‌ها یک بار این گیاه را می‌کارند، و ناگهان کنترل از دست‌شان در می‌رود. این گیاه به راحتی و به سرعت رشد می‌کند و گسترش می‌یابد. تنها چیزی که باید بدانید، این است که چگونه بتوانید پونه کوهی را مدیریت کنید.

ارگانو یک گیاه فوق‌العاده خوشبو و خوش‌طعم و مناسب برای آشپزی است؛ اگر تاکنون سس پیتزا یا مارینارا خریده باشید، حتما طعم دلپذیر این گیاه دارویی مدیترانه‌ای را چشیده‌اید. بهترین محیط برای پرورش پونه کوهی مناطق گرم و خشک است، ولی این گیاه به طور کلی بسیار مقاوم است و در فصل زمستان حتی می‌تواند تا دمای حدود دو یا سه درجه را نیز تحمل کند.

ارگانو نام یونانی پونه کوهی است که از دو بخش ار به معنی کوه و گانو به معنی درخشش شادی تشکیل شده است. این گیاه دارای کاربردهای دارویی فوق‌العاده‌ای است؛ پونه کوهی دارای خواص ضد ویروسی، آنتی بیوتیک، ضد قارچی و هم‌چنین، آنتی‌اکسیدانی است. ارگانو یک گیاه فوق‌العاده برای پوست و هم‌چنین، گوارش است.

ارگانو را به اشکال مختلف می‌توان مصرف کرد: به صورت تنتور، دم‌کرده‌ی روغنی، به همراه غذا، و به صورت یک روغن عصاره‌ای. همه‌ی این‌ها ممکن است قوت، شدت، و کاربردهای مختلفی داشته باشند.

تنتور آسان‌ترین راه برای استفاده از خواص دارویی این گیاه است؛ هم‌چنین، می‌توانید از ارگانو یک دمنوش گیاهی پرخاصیت نیز تهیه کنید.

۱۴. نعناع فلفلی بهترین گیاه دارویی

این گیاه را تقریبا در همه جا و بسیار آسان می‌توانید پرورش دهید. نعناع فلفلی یک گیاه چند ساله‌ی پخش‌شونده است و اگر شما اجازه دهید، می‌تواند به سرعت کل باغچه‌تان را پر کند! نعناع فلفلی دارای رایحه‌ی قوی و تندی است که تقریبا همه آن را می‌شناسند؛ زیرا این گیاه یک افزودنی محبوب به انواع خوراکی‌ها، به خصوص آب‌نبات‌ها است.

از لحاظ خواص دارویی، نعناع فلفلی به خوبی می‌تواند به گوارش و رفع نفخ معده کمک کند. این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم اندکی است؛ بنابراین، اگر دچار اسپاسم شده‌اید، به خصوص نوع گوارشی یا گرفتگی ناشی از قاعدگی، این گیاه دارویی می‌تواند به شما کمک کند.

از نعناع فلفلی در درمان بیماری‌های شایع: ۱۲ بیماری رایج و درمان خانگی آن‌ها استفاده می‌شود.

۱۵. بارهنگ

بارهنگ نیز یکی دیگر از علف‌هایی است که برخی آدم‌ها فکر می‌کنند علف هرز و بی‌فایده‌ای است، ولی در واقع این یک گیاه دارویی فوق‌العاده مفید است!

بارهنگ تقریبا در همه جا می‌روید، و اگر شما به آن اجازه دهید، می‌تواند کل باغچه‌‌تان را بگیرد. با وجود این، بارهنگ در مناطق کم ارتفاع و خشک یا در کوهستان‌ها ممکن است نتواند به خوبی گسترش یابد.

بارهنگ برای سلامت کبد، سم زدایی و پاکسازی خون، و خارج کردن سموم از بدن بسیار مفید است. برای تهیه‌ی مرهم می‌توانید آن را در روغن دم کنید. هم‌چنین، استفاده از بارهنگ یکی از ۱۸ درمان خانگی رگ‌های عنکبوتی صورت (مویرگ‌های خونی) است.

۱۶. رزماری بهترین گیاه دارویی

رزماری یک چاشنی محبوب برای آشپزی است؛ افزودن آن به گوشت قرمز و غذاهایی با طعم قوی و تند می‌تواند این غذاها را بسیار خوشمزه‌تر کند. به علاوه، طبق شواهد علمی، رزماری برای مغز، به خصوص کارکرد حافظه، مفید است.

رزماری غنی از آنتی‌اکسیدان است و تا حدودی خواص ضد درد و تسکین‌دهندگی دارد. رزماری یک گیاه تحریک‌کننده است و می‌تواند به گردش خون و افت فشار خون کمک کند. بنابراین، افرادی که دچار فشار خون بالا هستند، هنگام استفاده از رزماری به عنوان یک گیاه دارویی باید احتیاط بیش‌تری به خرج دهند.

رزماری در آب‌وهوای گرم و خشک به خوبی رشد می‌کند؛ این گیاه جزء گیاهان بومی کشورهای جنوب اروپا است.  رزماری در بخش‌هایی از آمریکا که تابستان‌ها دمای هوا به ۴۸ درجه می‌رسد نیز به خوبی می‌تواند رشد کند! با وجود این، شاید در مناطق کوهستانی و سرد قادر به شکوفایی نباشد. در چنین مناطقی می‌توانید آن را داخل گلدان در آشپزخانه پرورش دهید و تابستان‌ها بیرون از خانه بگذارید.

رزماری یک گیاه دوست‌داشتنی است؛ این گیاه را می‌توانید در تمام طول سال و در هر شرایطی در گلخانه پرورش دهید.

هم‌چنین، رزماری به عنوان یکی از ۲۵ مواد غذایی سرشار از اسید فولیک که باید در رژیم غذایی‌تان  بگنجانید، شناخته می‌شود.

۱۷. گل راعی

گل راعی از آن دسته گیاهان دارویی است که گمنام مانده‌اند. ولی چند سالی است که توجهات بیش‌تری را به خود جلب کرده است؛ گل راعی را به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی می‌شناسند. گل راعی مسلما می‌تواند به تسکین افسردگی خفیف، اندوه، غم، و اختلال عاطفی فصلی کمک کند، ولی قادر به درمان‌شان نیست.

لازم است بدانید، گل راعی ممکن است با برخی داروهای خاص تداخل داشته باشد؛ بنابراین، پیش از مصرف این گیاه دارویی باید با پزشک معالج‌تان مشورت کنید (البته، این توصیه برای تمام گیاهان دارویی صدق می‌کند).

هم‌چنین، گل راعی برای تسکین درد عصبی نیز مفید است؛ این گیاه دارویی را می‌توانید در برنامه‌ی درمانی کمر درد و سیاتیک خود بگنجانید و نتایج مطلوبی به دست بیاورید. به علاوه، اگر احساس می‌کنید کمی بی‌حوصله هستید، می‌توانید از تنتور گل راعی نیز استفاده کنید.

گل راعی، علاوه بر تمام خواص دارویی‌اش، گیاه بسیار زیبایی نیز هست. با وجود این، شما نمی‌توانید این گیاه را در مناطق به شدت گرم پرورش دهید – دست‌کم کار بسیار سختی است. این گیاه در نواحی کوهستانی با آفتاب کامل یا اندکی سایه و در هوای خنک به خوبی رشد می‌کند.

یکی از روش‌های محبوب برای بهره‌مندی از فواید راعی تهیه‌ی روغن دم‌کرده‌ی گیاهی است. این گیاه دارویی مایع قرمز رنگ روشنی را در روغن پخش می‌کند، و این محصول را دوست‌داشتنی‌تر می‌کند.

استفاده از گل راعی به عنوان یکی از ۴۰ مهم‌ترین درمان خانگی بیش فعالی شناخته می‌شود.

یکی دیگر از نکاتی که هنگام پرورش این گیاه در باغچه‌تان باید به آن توجه کنید، این است که گل راعی به طور بالقوه دارای سمیت نوری است؛ به خصوص، اگر حیوانات چرنده بیش از اندازه این آن بخورند. بنابراین، اگر در اطراف باغچه‌تان از برخی چرندگان نیز نگهداری می‌کنید، باید به این مسئله دقت کنید.

۱۸. آویشن

به اعتقاد بسیاری، آویشن یکی از بهترین گیاهانی است که می‌توانید در باغچه‌تان بکارید. این گیاه زنبورها را به سمت خود می‌کشد، بوی بسیار دوست‌داشتنی دارد، و به طرز باورنکردنی برای سلامتی مفید است. آویشن یک گیاه کوچک رونده است (اگرچه برخی گونه‌های آن می‌توانند رشد قدی داشته باشند) و نسبتا مقاومت بالایی دارد؛ بنابراین، اگر زمستان‌های سختی دارید، آویشن می‌تواند به خوبی این فصل را بگذارند … پس از پایان زمستان، و در فصل بهار شاهد گل‌های زیبا و خوشبوی ارغوانی آن خواهید بود.

گاهی اوقات، قابلیت آویشن به عنوان یک داروی گیاهی پیشگیرنده یا درمان‌کننده‌ی سرماخوردگی و آنفولانزا فراموش می‌شود، ولی شواهد علمی نشان داده‌اند، این گیاه می‌تواند با سرماخوردگی مبارزه کند.

هم‌چنین، آویشن دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی است، و می‌تواند به عنوان یک ماده‌ی شوینده‌ی عالی برای عفونت‌های پوستی یا دارویی خوب برای بهبود گلودرد استفاده ‌شود. دو نوع آویشن، یعنی آویشن معمولی و آویشن مرکبات، دارای بیش‌ترین کاربرد هستند.

آویشن فواید زیادی برای سلامتی به همراه دارد، ولی بهتر است از مضرات آویشن: ۱۰ جدی‌ترین مضرات و عوارض آویشن که باید بدانید نیز آگاه شوید.

۱۹. سنبل ‌الطیب

این گیاه گل‌دار باشکوه می‌تواند تا حدود ۱۲۰ سانتی‌متر قد بکشد و دارای گل‌های خوشه‌ای سفید و توری‌شکلی است. سنبل‌الطیب نه تنها به باغچه‌تان زیبایی فوق‌العاده‌ای می‌بخشد، بلکه گیاه بسیار مفیدی نیز هست. سنبل‌الطیب یک داروی مسکن قوی و در عین حال بی‌خطر است، و به تسکین اضطراب، مشکلات خواب، و درد کمک می‌کند.

سنبل‌الطیب به دلیل خواص عصبی قدرتمندش کاربرد فراوانی دارد، و نه تنها یکی از ۹ محبوب‌ترین گیاهان دارویی در جهان است، بلکه به عنوان یکی از ۴۱ درمان خانگی تپش قلب که بسیار موثر است نیز کاربرد دارد.

البته، باید به خاطر داشته باشید، سنبل‌الطیب می‌تواند در برخی افراد اثر معکوس داشته باشد؛ بنابراین، اگر قرار است آن را برای نخستین بار استفاده کنید، این کار هنگام شب انجام دهید تا تاثیر بدی بر عملکرد روزانه‌تان نداشته باشد. هم‌چنین، گفته می‌شود سنبل‌الطیب در برخی از افراد نیز اثر منفی دارد، اگرچه این اتفاق به ندرت رخ می‌دهد.

۲۰. بومادران بهترین گیاه دارویی

بومادران دارای گل‌های خوشه‌ای کوچک و سفید متعدد و برگ‌های خاکستری رنگ و شبیه پر است. بومادران گیاه واقعا زیبایی برای باغچه‌تان است. به علاوه، بخش‌هایی از این گیاه که بالاتر از سطح زمین رشد می‌کنند (برگ‌ها، ساقه‌ها، و گل‌ها) دارای خواص دارویی هستند و هزاران سال است که از آن برای درمان استفاده می‌شود.

بومادران یک گیاه دارویی التیام‌دهنده‌ی زخم و هموستاز (متوقف‌کننده‌ی خونریزی) است. علاوه بر التیام زخم و بند آوردن خونریزی، بومادران برای کمک به کاهش تب، التهاب مخاط بینی آلرژیک، و مبارزه با سرماخوردگی نیز مفید است. لازم است به خاطر داشته باشید، بومادران به عنوان یک کاهنده‌ی تب باعث افزایش تعریق می‌شود، بنابراین، اگر فردی به تب شدید مبتلا شده است، شاید بومادران گزینه‌ی مناسبی برای وی نباشد.

به علاوه، بومادران برای درمان سندرم تونل کارپال نیز مفید است و به عنوان یکی از ۳۵ درمان خانگی برای نشانگان مجرای مچ دستی (همان سندرم تونل کارپال) شناخته می‌شود.

سخن آخر

وقتی به این فکر می‌کنید چه گیاهانی در باغچه‌ی خانه‌تان بکارید، به خصوص وقتی می‌خواهید گیاهان دارویی پرورش دهید، گزینه‌های بسیار زیادی پیش روی‌تان قرار می‌گیرند. چگونه باید انتخاب کنید؟

به نیازهای افراد خانواده‌تان فکر کنید. سپس، پوشش گیاهی منطقه‌ی جغرافیایی‌تان را در نظر بگیرید، و ببینید چه گیاهانی در باغچه‌تان رشد می‌کنند و کدام‌یک شانسی برای رشد ندارند. آیا برای پرورش هر یک از این گیاهان دارویی به گلخانه نیاز دارید؟‌ اگر پاسخ این سوال‌ها را نمی‌دانید، مشکلی وجود ندارد! می‌توانید خودتان تجربه کنید، تا در نهایت به پاسخ‌های درست پی ببرید.

۲۰ گیاه دارویی که در این مقاله به شما معرفی کرده‌ایم، به طور کلی به آسانی رشد می‌کنند، کاربردهای فراوانی دارند، و هم‌چنین، نمای زیبایی به باغچه‌تان می‌بخشند! زودتر دست به کار شوید و دانه‌ها را در زمین بکارید، یا این‌که ببینید می‌توانید نهال بذری آن‌ها را تهیه کنید؛ زیرا بسیاری از گلخانه‌ها مجموعه‌ای از گیاهانی را که هم کاربرد دارویی و هم کاربرد آشپزی دارند (مانند آویشن، ارگانو، رزماری، فلفل، و بسیاری دیگر)، پرورش می‌دهند.

نوشته‌های مرتبط