خواص گلاب برای پوست خشک: 17 فایده گلاب برای خشکی پوست

خشکی پوست ممکن است برای بعضی از آدم‌ها مشکل آفرین بشود. در مقایسه با پوست چرب، خطر بیشتری پوست خشک را تهدید می‌کند، چون ممکن است چنین پنداشته شود که پوست خشک بیشتر مستعد پیری است. چین و چروک و خطوط چهره در پوست‌های خشک راحت‌تر به وجود می‌آیند. به علاوه، بعضی از مشکلات پوستی دیگر نیز، مانند پسوریازیس و پوسته پوسته شدن، در پوست‌های خشک بیشتر اتفاق می‌افتد.

می‌توانیم چنین نتیجه بگیریم که پوست خشک هم از درون و هم از بیرون به درمان ویژه نیاز دارد. جهت درمان درونی، می‌توانیم مواد مغذی مورد نیاز پوست‌مان را با مصرف خوراکی‌های سالم حاوی ویتامین C و E و مواد معدنی فراهم آوریم. می‌توانیم همین ارزش‌های غذایی را با خوردن میوه‌هایی مانند آوکادوو نیز به دست آوریم.

همچنین نوشیدن آب به میزان فراوان برای هیدراته نگه داشتن پوست مهم است. با نوشیدن آب زیاد یعنی ۶ تا ۸ لیوان در روز به پوست‌تان آبرسانی خواهید کرد، و برای درمان بیرونی می‌توانیم از انواع مختلف محصولات مراقبتی چه طبیعی و چه شیمیایی استفاده کنیم. اما، نباید قابلیت گلاب را نادیده بگیرید. ویژگی مرسوم و اصلی آن در درمان‌های زیبایی است. خب، خواص گلاب برای پوست خشک سال های سال مورد نظر انسان ها بوده و از این ماده خوشبو برای سلامتی و زیبایی استفاده می‌شده است.

خواص گلاب برای پوست خشک

گلاب مدت‌های مدیدی، به ویژه در خاور میانه و جنوب آسیا استفاده می‌شده است. آن‌ها از گلاب یا برای رایحه‌ درمانی استفاده می‌کرده‌اند یا به عنوان محصول مراقبت پوست. گلاب طبیعی از تقطیر گل رز به دست می‌آید. این فرایند نه تنها گلاب را خوشبو می‌کند بلکه برای تمام انواع پوست نیز خوب است. در این مقاله، قصد داریم درباره‌ی فایده‌های گلاب برای پوست‌های خشک صحبت کنیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید:

۱. از چین و چروک جلوگیری می‌کند

گلاب خودش مقدار بسیار خوبی آنتی اکسیدان دارد. بنابراین، استفاده از گلاب به عنوان درمان اصلی برای پوست به محافظت از آن در برابر خطوط و چین و چروک کمک می‌کند. در عین این که فرایند پیری را به تعویق می‌اندازد مرطوب کننده نیز هست. همان طور که می‌دانیم، فرایند پیری با پیدا شدن چین و چروک سر و کله‌اش پیدا می‌شود. برای پیشگیری از چین و چروک، می‌توانیم خودمان را به مصرف کلاژن زیاد ببندیم و از فایده‌های این ماده برای سلامتی پوست نهایت استفاده را ببریم.

۲. از پوسته پوسته شدن پوست جلوگیری می‌کند

پوست شدیدا خشک بسیار مستعد پوسته پوسته شدن است. این مسئله نه تنها عذاب‌آور است، بلکه باعث ناراحتی و آزار فرد مبتلا نیز می‌شود. ما نمی‌توانیم خیلی ساده آن را نادیده بگیریم و با چیزی بپوشانیمش. ما باید آن را معالجه و درمان کنیم. در این صورت، می‌توانیم از گلاب استفاده کنیم. گلاب پوست را مرطوب خواهد کرد، به بازسازی سلول‌های جدید کمک می‌کند و پوسته‌ّهای ایجاد شده را از بین می‌برد.

۳. شوره را بر طرف می‌کند

خشکی پوست ممکن است به پوسته پوسته شدن بینجامد، و همین مورد می‌تواند برای پوست سر نیز اتفاق بیفتد. فایده‌های گلاب برای پوست خشک شامل توانایی تغذیه‌ی پوست خشک سر نیز می‌شود.

شوره در نتیجه‌ی خشکی و التهاب جزئی پوست سر ایجاد می‌کند. در این صورت، گلاب درمانی کامل برای این مشکل فراهم می‌آورد بدون آنکه به مانند شامپوها باعث خشکی پوست سر شود. به علاوه، استفاده از گلاب بر روی پوست سر ممکن است به رشد موی سر و مرطوب کردن آن نیز کمک کند.

۴. پوست را آبرسانی می‌کند

درست است که می‌توانیم با مصرف خوراکی‌های سالمی مانند سبزیجات، میوه‌ها، به پوست سر آبرسانی کنیم. اما، می‌توانیم با استفاده از درمان‌هایی مانند لوسیون‌ها نیز پوست را هیدراته کنیم. خب، در واقع ما می‌توانیم از گلاب به عنوان یک لوسیون پوست استفاده کنیم تا آب پوست را حفظ کنیم. گلاب برای پوست‌های خشک بسیار مفید است.

۵. خاصیت ضد التهابی دارد

در بعضی موارد، پوستمان دچار التهاب می‌شود. این امر به خاطر تابش نور آفتاب، حساسیت، و سایر مشکلات پوستی پوست خشک اتفاق می‌افتد. اما نگران نباشید. بسیاری از متخصصان پوست می‌ گویند که گلاب قادر است پوست را تسکین دهد و ناحیه ملتهب را به نحو موثری تسکین دهد. بهتر است از گلاب خنک استفاده کنید تا سریع‌تر از التهاب خلاص شوید.

۶. به بازسازی پوست کمک می‌کند

یکی از فایده‌های گلاب برای پوست خشک آن است که می‌تواند به بازسازی پوست کمک کند. از این رو، ما می‌توانیم از گلاب برای استرلیزه کردن زخم و کمک به بهبود آن کمک کنیم. خب، آدم‌ها معمولا از الکل برای این منظور استفاده می‌کنند. اما، الکل ممکن است پوست خشک را حتی خشک تر نیز بکند.

بنابراین، بهتر است از گلاب به جای الکل برای درمان زخم روی پوست خشک استفاده کنید. توانایی گلاب در بازسازی سلول‌های جدید می‌تواند به خاصیت ضد پیری موجود در آن مربوط باشد.

۷. خاصیت ضد باکتریایی دارد

همان طور که پیشتر اشاره شد، گلاب را می‌توان به جای الکل برای پوست خشک استفاده کرد. همچنین این حقیقت که گلاب حاوی خواص ضد باکتریایی است نیز بر توانایی آن در مرطوب کردن پوست می‌افزاید. بنابراین، استفاده از گلاب برای زخم‌های روی پوست خشک می‌تواند بدون خشک کردن بیش از حد آن در حین پروسه‌ی بهبود زخم‌ها را درمان کند.

۸. پوست را کاملا پاکسازی می‌کند

یکی از فایده‌های گلاب برای خشکی پوست توانایی پاک نگه داشتن پوست صورت و جلوگیری از مسدود شدن منافذ آن است. توصیه می‌شود قبل از فرایند پاکسازی برای باز کردن منافذ ابتدا بخور بگیرید چون این کار پاکسازی پوست را آسان‌تر می‌سازد. بعد از آن، می‌توانید فقط گلاب را با استفاده از گلوله‌ی دنبه روی پوست‌تان بمالید تا آلودگی را برطرف کنید و منافذ را بعد از فرایند پاکسازی تنگ‌تر کنید.

۹. می‌تواند آرایش را پاک کند

رپورتاژ

بله درست است که می‌توانیم محصولات پاک کننده‌ی آرایش را از فروشگاه‌ها تهیه کنیم. اما، تمام محصولات پاک کننده برای پوست ما بی‌خطر نیستند. بعضی از محصولات حاوی الکل هستند که باعث خشک‌تر شدن و حتی حساسیت پوست می‌شوند.

در رابطه با این مسئله، بهتر است کسانی که پوست خشک دارند از پاک کننده‌ی آرایشی استفاده کنند که از روغن‌های معطر تشکیل شده باشد. در غیر اینصورت، می‌توانید از گلاب نیز برای پاک کردن آرایش از روی پوست های خشک استفاده کنید. خاصیت قبض کنندگی گلاب می‌تواند لکه‌های ناشی از آرایش را به خوبی پاکسازی کند.

۱۰. به عنوان اسپری صورت استفاده می‌شود

پوست خشک خیلی راحت در هوای آزاد خشک‌تر می‌شود. بنابراین، اگر پوست‌تان از نوع پوست‌ّهای خشک است و فعالیت‌های زیادی بیرون از خانه انجام می‌دهید، ممکن است مرتبا نیاز به مرطوب کننده داشته باشید. اما، آیا مدام به بهانه‌ی رفتن به دستشویی برای استفاده از مرطوب کننده، و مجددا انجام آرایش باعث عذاب‌ و آزارتان نمی‌شود؟

کار ساده‌تر آن است که مرطوب کننده‌ را هر زمان که توانستید روی پوست‌تان اسپری کنید. یک لحظه صبر کنید، آيا ممکن است؟ پاسخ مثبت است. شما می‌توانید کمی گلاب را داخل بطری اسپری بریزید تا آنکه بتوانید از آن هر موقع که احساس کردید پوست‌تان خشک شده است بدون نگرانی از پاک شدن آرایش‌تان روی پوست خود اسپری کنید. این کار ظرف مدت کوتاهی به شما ظاهری باطراوت‌تر می‌بخشد.

۱۱. ناحیه‌ی پای چشم‌ها را درمان می‌کند

ناحیه‌ی پای شم بسیار ظریف و خشک‌تر از سایر قسمت‌های صورت است. بنابراین، به مراقبت بیشتری نسبت به سایر اعضای صورت نیاز دارد. اما، همین ناحیه‌ی پای چشم در معرض خطر بیشتری از بابت ابتلا به لکه‌های سیاه، پف زیر چشم و چین و چروک قرار دارد. مرتبا با استفاده از یک گلوله‌ی پنبه قبل از خواب اطراف چشم‌تان را گلاب بمالید. به آرامی این کار را انجام دهید تا ناحیه‌ی زیر چشم‌تان خنک شود و صبح هنگام ظاهری پر طراوت‌تر داشته باشید.

۱۲. لکه‌ها را پاک می‌کند

استفاده ی منظم از گلاب به عنوان پاک کننده‌ی صورت شما را از شر لکه‌های پوستی نیز خلاص خواهد کرد. این ماده قادر است لکه‌های تیره را که نشانه‌ی سالخوردگی هستند کم کم محو کند و جای زخم‌های ناشی از ترکاندن جوش‌ها را از بین ببرد. بنابراین، این آب خوش رایحه برای درخشان‌تر کردن چهره‌تان مفید است.

سایر فایده‌های گلاب برای پوست‌های خشک عبارتند از:

 

۱۳.  قرمزی پوست را از بین می‌برد

 

۱۴. پوست را روشن تر می‌کند

 

۱۵. درماتیت (ورم پوست) را درمان می‌کند

 

۱۶. آفتاب سوختگی را درمان می کند

 

۱۷. اگزما را درمان می‌کند

 

توصیه‌ّهایی جهت استفاده از گلاب برای رفع خشکی پوست

راه‌های بسیاری برای استفاده بردن از فایده‌های گلاب جهت رفع خشکی پوست وجود دارد. بعضی از آن‌ها را در بالا برای‌تان شرح دادیم. بنابراین توصیه‌های ما برای استفاده از گلاب جهت پوست‌های خشک به قرار زیر است:

– پاک کننده

– اسپری

– پاک کننده‌ی ضد آب آرایش

– ماسک صورت

– کمپرس چشم

– لوسیون مو و پوست

– حمام با رایحه‌ی گل رز (گلاب)

برای استفاده از گلاب به شیوه‌های توصیه شده‌ی فوق، می‌توانید گلاب را با سایر مواد مفید مانند روغن زیتون ترکیب کنید تا از فایده‌های روغن زیتون برای پوست به عنوان لوسیون پوست نیز بهره مند شوید یا با موز له شده ترکیب کنید تا از آن یک ماسک صورت بسازید و از فایده‌هایی که ماسک صورت موز و گلاب برای پوست صورت‌تان دارد به طور کامل بهره‌مند شوید.

نوشته‌های مرتبط