واریس صورت: 18 درمان خانگی رگ های عنکبوتی صورت (مویرگ های خونی)

وقتی جلوی آینه می‌روید و به دقت به پوست گونه‌ها، بینی، چانه، و گوش‌ها نگاه می‌کنید ممکن است متوجه مویرگ های خونی قرمز و آبی شوید. آن ها همیشه وجود داشته اند، اما وقتی بزرگ یا گشاد می‌شوند، بیشتر به چشم می‌آیند و می‌توانند به طور مشخص تری نمایان شوند. به رغم آنچه از نام آن بر می آید، آن‌ها واقعا نترکیده‌اند. این پدیده بزرگ شدن مویرگ های خونی صورت به رگ های عنکبوتی صورت نیز مشهور هستند و بیماری واریس صورت است. در این نوشتار با ما همراه باشید تا چند روش درمان واریس صورت و به عبارت دیگر ۱۸ درمان خانگی رگ های عنکبوتی صورت را بدانید.

دلیل این که به آن رگ‌های عنکبوتی می‌گویند آن است که ظاهر رگ‌ها در ناحیه‌ی آسیب دیده شبیه تارهای عنکبوت می‌شوند. با این که هیچ آسیبی به ما نمی‌زنند، اما این احتمال وجود دارد که به خاطر وجود ناراحتی‌های پوستی دیگری به وجود بیایند. علت هرچه باشد، اگر دلتان نمی‌خواهد مجبور شوید صورت‌تان را بپوشانید برای رهایی از رگ های خونی صورت یا واریس صورت و سایر آسیب‌پذیری‌های پوست صورت، به استفاده از این درمان‌های خانگی نیاز خواهید داشت.

این ناراحتی، در حالی که به خودی خود ضرری ندارد، اما می‌تواند نشانه‌ی اسکلرودرمی یا درماتومیوزیت باشد. بنابراین، توصیه می‌شود در صورت ادامه دار بودن این مشکل حتما به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

ناهنجاری‌های مختلف، در رگ‌های خونی باعث پاره شدن این رگ های خونی می‌شود، و دلایل این ناهنجاری‌ها نیز مختلف است. گاهی، خون، که اکسیژن را از ریه‌ها به سایر بخش‌های بدن حمل می‌کند، با سرعتی بیش از حد معمول پمپاژ می‌شود، که باعث فشار آمدن به شریان‌های خونی می‌شود. این فشار باعث می‌شود خون با شدت به رگ‌های کوچکتر خونی که مویرگ‌ها و شریانچه‌ها نامیده می‌شوند وارد شود. عملکرد این رگ‌ها آن است که از طریق انتقال خون اکسیژن را به تمام بافت‌های بدن برساند.

گاهی جریان‌های خون مستقیما از شریان‌ها به رگ‌ها می‌روند بدون آنکه به مویرگ‌ها وارد شوند. این پدیده بدشکلی شریانی‌‌وریدی نامیده می‌شود، و باعث می‌شود رگ‌های نزدیک به پوست به رنگ قرمز تیره دیده شوند. این موضوع همچنین باعث پاره شد رگ‌های خونی می‌شود، و به آن سندرم اسلر وبر راندو می‌گویند.

اگر مدتی طولانی شاهد این وضعیت بودید، می‌تواند سندرم اسلر وبر راندو باشد و به درمان و مراقبت پزشکی فوری نیاز دارد چون در صورتی که فشار بیش از اندازه شود می‌تواند باعث خونریزی شود. خونریزی بینی نشانه‌‌ی رایج دیگری از این ناراحتی است که می‌تواند بر مغز، کبد، ریه‌ها و سایر ارگان‌های بدن به شدت تاثیر بگذارد. این ناراحتی سه نوع دارد، و تمام آن‌ها شدید هستند. یکی بر کودکان اثر می‌گذارد و دو نوع دیگر بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، اما تمام آن‌ها حاد هستند و به مراقبت پزشکی نیاز دارند.

چه چیزی باعث رگ های خونی صورت یا واریس صورت می‌شود؟

اگر به دنبال علل به وجود آمدن رگ های خونی صورت یا واریس صورت، دست‌ها، نزدیک گوش‌ها، بینی و سایر جاهای بدن هستید، در ادامه‌ی این نوشتار با ما همراه باشید تا علل اصلی که باعث گشاد شدن رگ‌ های خونی زیر پوست می‌شوند را برای‌تان توضیح بدهیم. همچنین بعضی از بیماری‌ها وجود دارند که می‌توانند باعث رگ های خونی صورت یا واریس صورت بشوند که تحت عنوان علل اصلی به آن‌ها اشاره می‌شود.

علل رایج

– قرار گرفتن در معرض نور خورشید: قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید می‌تواند باعث شود رگ های خونیتان ورم کنند و به طرز عجیبی تیره به نظر برسند. این کاملا موقتی است و به راحتی می‌توان آن را با درمان خانگی ساده معالجه کرد.

بارداری: زنان باردار نیز ممکن است از این ناراحتی رنج ببرند چون در بدنشان تغییراتی رخ می‌دهد. این مشکل می‌تواند حتی مدتی بعد از بارداری هم ادامه پیدا کند.

رگ‌ های واریسی: رگ‌ های واریسی نیز ناراحتی است که در آن رگ‌ ها کمی دچار پیچ خوردگی می‌شوند که همین امر باعث افزایش فشار در آن‌ها می‌شود و باعث می‌شود تیره تر به نظر برسند.

– ژنتیک: همان طور که در مورد آن بحث کردیم، ژنتیک در به وجود آمدن این ناراحتی نقش مهمی دارد. سندرم اسلر وبر راندو یکی از نمونه‌های بسیار رایج آن است، که می‌تواند باعث به وجود آمدن رگ  های خونی صورت و واریس صورت شود.

– افزایش سن: افزایش سن عامل مهمی برای به وجود آمدن چنین تغییراتی در بدن است. هر گونه ناهنجاری در رگ‌های خونی به خاطر افزایش سن می‌تواند به این سندرم منجر شود.

خال لکه شرابی: این یعنی خال مادرزادی. دو نوع خال مادرزادی وجود دارد، یکی رنگدانه‌ای است و دیگری قرمز است. لکه‌های مادرزادی قرمز از رگ های خونی قرمز تشکیل شده است و ممکن است باعث به وجود آمدن ظاهری مانند گشاد شدگی مویرگ ها می‌شود.

علل اصلی

آتاکسی-تلانژکتازی: یک بیماری ارثی در کودکان است. به این صورت که باعث عدم تعادل در راه رفتن و پیدایش رگ‌های خونی متورم می‌شود.

آکنه روزاسه: این بیماری باعث قرمز شدن پوست می‌شود، به خصوص در ناحیه‌ی صورت و می‌تواند به کورک، ورم کردن رگ های خونی، و لکه های قرمز پوستی منجر شود.

بیماری خال لکه شرابی: در این بیماری کودک یک لکه‌ی شرابی رنگ مادرزادی روی پوستش (معمولا صورت) دارد. این ناراحتی معمولا با سیستم عصبی ضعیف همراه است.

کوتیس مارموراتا: این بیماری ترکیبی از سه بیماری است و در هنگام تولد می‌توان متوجه آن شد. این بیماری به پوست مربوط می‌شود و شما متوجه لکه‌هایی روی پوست و همچنین رگ های خونی گشاده شده در سطح پوست در پنج سال اول عمر کودک خواهید شد.

گزرودرما پیگمنتوزوم: در این بیماری، کودکان در نواحی اطراف چشم‌شان به صورت ارثی پوستی حساس خواهند داشت. این ناحیه به پرتوهای فرابنفش حساسیت دارد و ممکن است به خاطر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید باعث ورم کردن رگ های خونی شود.

سندرم کلیپل ترنونه: این ناراحتی است که باعث جلوگیری از پیشرفت رشد کودک می‌شود. این بیماری بر رگ‌های خونی، بافت‌های نرم، و استخوان‌ها تاثیر می‌گذارد.

سندرم بلوم: بچه ها این بیماری را به ارث می‌برند، که باعث عقب ماندگی شدید رشد و به وجود آمدن راش‌هایی بر روی پوست به خاطر قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شود.

رگ های عنکبوتی (اسپایدر آنژیوم): این بیماری باعث تجمع خون در رگ‌های سطح پوست می‌شود که نتیجتا موجب آن می‌شود که رگ های خون به صورت تار عنکبوت و به شکلی عجیب به نظر برسند.

سندرم اسلر وبر راندو: همان طور که پیشتر بحث شد، این بیماری به خاطر عملکرد نادرست رگ های خونی به وجود می‌آید و باعث می‌شود رگ های نزدیک به پوست به خاطر افزایش فشار به شکلی عجیب و به رنگ شاه بلوط تیره دیده شوند.

اگر بتوانید متوجه هر یک از این ناهنجاری‌ها بشوید، مثلا مویرگ‌های پاره شده در صورت یا رگ های خونی برجسته در هر قسمتی از بدن، قطعا می‌خواهید بدانید که آیا از بیماری خاصی رنج می‌برید یا فقط یک مشکل کوچک است که می‌توانید آن را در خانه درمان کنید. خب، برای مطمئن شدن، می‌توانید درمان‌های خانگی زیر را انجام دهید و مدتی منتظر بمانید تا ببینید آیا پیشرفتی حاصل می‌شود یا نه. اگر پیشرفتی مشاهده کردید، پس حالتان خوب است. اما اگر پیشرفتی حاصل نشد، آن وقت باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. ما همچنین یک سری از توصیه‌ها برای شما فراهم آورده‌ایم که به شما کمک می‌کند رگ‌های خونی بزرگ شده را پنهان کنید که همی امر ظاهر شما را پوشش خواهد داد به خصوص در ناحیه‌ی صورت.

چگونه از دست بیماری رگ های خونی صورت یا واریس صورت و هر حساسیت پوستی سطحی دیگری خلاص شویم؟

درمان‌های زیر فقط برای مدتی کوتاه مشکل شما را حل می‌کنند چون این پدیده معمولا یا ارثی است یا بخشی از یک بیماری دیگر است، و فقط با برطرف شدن آن بیماری درمان می‌شود. اگر دیدید درمان‌های خانگی کارساز واقع نمی‌شوند، آن وقت یا به خاطر بیماری است که از وجود آن خبر ندارید، یا ارثی است. در ادامه فهرستی از درمان‌های خانگی امتحان شده برای درمان، تسکین، و پنهان کردن رگ های خونی صورت یا واریس صورت به شما ارائه می‌شود:

۱. روغن آرنیکا

روغن آرنیکا روغن معطر بسیار مفیدی است که از آرنیکا گرفته می‌شود، که یک گیاه دارویی سالپای است که از خانواده‌ی آفتابگردان‌ها است. این گیاه معمولا در نواحی سردتر مانند آمریکای شمالی، نواحی قطبی، و بعضی از قسمت‌های اوراسیا رشد می‌کند. این روغن اگر به مقدار زیاد مصرف شود سمی است، بنابراین، باید هنگام استفاده جانب احتیاط را رعایت کنید. بعضی از افراد به این گیاه آلرژی دارند، بنابراین باید قبل از استفاده‌ی آن بر روی پوست‌تان باید با متخصص پوست مشورت کنید. اگر به هر حال آن را استفاده کردید،، و باعث حساسیت پوست‌تان شد، باید به سراغ درمان خانگی دیگری بروید.

روغن آرنیکا برای درمان درد عضلات، کبودی‌ها، نیش حشرات، تاول، جای جوش و غیره استفاده می‌شود. همچنین در بعضی از داروهای استفاده شده برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. یکی دو مورد سندرم سوئیت وجود داشته است که به خاطر استعمال مداوم این روغن بر روی پوست افرادی که به آن آلرژی دارند به وجود آمده‌اند، پس اگر از این درمان به صورت مداوم استفاده می‌کنید باید مراقب باشید.

۲. کمپرس سرد

کمپرس سرد درمانی برای اکثر مشکلات پوستی است که می‌توان آن را در خانه انجام داد. این درمان یک راه واقعا عالی برای کاهش التهاب ناشی از راش، نیش حشرات، یا هر دلیل دیگری است. همچنین به عنوان یک منقبض کننده‌ی رگ‌های خونی و کاهش درد عضلات شناخته می‌شود. کمپرس سرد جریان خون را در ناحیه‌ی استفاده شده کاهش می‌دهد. این امر جریان خون اضافی را در رگ‌ها محدود می‌کند، و باعث می‌شود آن‌ها نازک‌تر و معمولی به نظر برسند، یعنی همان جوری که باید باشند.

شما می‌توانید کمپرس سرد را به شیوه‌های بسیار مختلفی روی ناحیه‌ی آسیب دیده استفاده کنید، مثلا یک بسته‌ی یخ، یک قاشق سرد، یک کیسه سبزیجات یا گوشت یخ زده، و غیره. حتما مواظب باشید که اقلام یخ زده و پوست‌تان با هم تماس مستقیم نداشته باشند، همیشه آن‌ها را قبل از قرار دادن روی پوست داخل یک پارچه بپیچید، در غیر این صورت، ممکن است باعث آسیب به پوست و بافت زیر آن شود. شما می‌توانید از این روش چند بار در روز اما برای یک دوره‌ی زمانی کوتاه استفاده کنید. بیشترین زمان برای سرما درمانی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه  در هر بار است و نه بیشتر. این درمان را می‌توان برای درمان مویرگ‌های ترکیده بر روی صورت و سایر قسمت‌های بدن، راش‌ها، درد عضلات، کوفتگی‌ها، و غیره … استفاده کرد.

۳. آلوئه ورا

آلوئه ورا به عنوان یک درمان کننده‌ی عالی زخم‌ها شناخته می‌شود. این گیاه شبیه کاکتوس به نظر می‌رسد و به رنگ سبز روشن است. این گیاه به خانواده‌ی سوسنیان تعلق دارد و در آب و هوای گرمسیری رشد می‌کند. به راحتی می‌توانید این گیاه را در آمریکای جنوبی، آفریقا، و جنوب آسیا پرورش دهید. حالا در عرصه‌ی درمان گیاهی به نامی جدید تبدیل شده است. به همین خاطر است که در فهرست ما هم جای گرفته است. ژل به دست آمده از آلوئه ورا، که با عنوان لیزاب نیز شناخته می‌شود، حاوی خواص ضد التهابی، ضد میکروبی، ضد قارچی، و محرک سلولی است. فعالیت تحریک سلولی چیزی است که آن را به درمان خانگی بی نظیری برای درمان گشاد شدگی مویرگ‌ها تبدیل می‌کند.

برای استفاده از آلوئه ورا، می‌توانید برگ آن را از یک طرف باز کنید و ژل را از آن خارج کنید. قبل از استفاده‌ی موضعی این ژل ناحیه‌ی مربوطه را خوب بشویید. ژل را به مدت یک دقیقه روی محل مربوطه بمالید تا اینکه به طور کامل جذب پوست‌تان بشود. ژل را با یک صابون ملایم از روی پوست‌تان بشویید و پوست‌تان را خیلی آرام خشک کنید. این کار را دو بار در روز تکرار کنید تا شاهد نتایج آن باشید. حتما یادتان باشد که آن را به صورت داخلی یا بر روی بریدگی‌ها یا زخم‌های باز استفاده نکنید. برای بچه‌ها، ژل آلوئه ورا را فقط باید بعد از مشورت با پزشک استفاده کرد.

۴. مریم گلی

مریم گلی یک گیاه مدیترانه‌ای است که دانشمندان و پژوهشگران به آن Salvia officinalis نیز می‌گویند. این گیاه در مزارع اروپا، و به خصوص در کشور لهستان می‌روید. رنگ این گیاهه خاکستری و کرک دار است و بویی شبیه کافور دارد. برگ‌های این گیاه حاوی عناصر بسیاری است، که خواص پزشکی مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها عبارتند از اسید فنولیک، تریترپین، روغن‌های معطر، و تانن‌های نوع کاتچین.

این عناصر خواص ضد درد، ضد باکتری، و ضد التهابی دارند. خواص ضد درد مریم گلی برای منقبض کردن سلول‌ها و بافت‌های پوست استفاده می‌شود. در صورت ورم رگ‌های خونی، عصاره‌‌ی مریم گلی برای منقبض کردن رگ‌ های خونی بسیار مفید است و التهاب را کاهش می‌دهد. نه تنها برای رگ های خونی صورت و واریس صورت، بلکه برای هر جای دیگری می‌توانید آن را استفاده کنید تا مویرگ‌های باد کرده را کاهش دهد. پزشکان توصیه کرده‌اند که از مریم گلی برای بچه‌های زیر ۱۸ سال، و زنان باردار استفاده نکنید، چون داده‌ها و اطلاعاتی زیادی در این باره موجود نیست.

عصاره‌ی برگ مریم گلی ممکن است به راحتی موجود و در دسترس نباشد، و حتی در صورت موجود بودن، کارآمدی متفاوتی داشته باشد. به عنوان روشی کم خطرتر برای استفاده در ناحیه‌ی آسیب دیده در خانه شیر مریم گلی تهیه کنید. به همین خاطر، حدودا ۴ قاشق چایخوری مریم گلی خشک، ۲۰۰ میلی لیتر آب، و ۲۰۰ میلی‌لیتر شیر نیاز دارید. آب را به همراه مریم گلی خشک شده بجوشانید و بعد شعله را خاموش کنید. بگذارید به مدت حداقل ۱۰ دقیقه خیس بخورد و بعد مخلوط را صاف کنید. برگ‌ها را دور بریزید و شیر را به آب حاوی عصاره‌ی مریم گلی استفاده کنید. صورتتان را با این شیر مریم گلی تمیز کنید و بگذارید به مدت ۵ دقیقه بماند. با شیر مریم گلی باقیمانده صورت‌تان را بشویید و بعد با آب سرد و یک شستشو دهنده‌ی ملایم صورت آن را شستشو دهید. می‌توانید از این روش چند بار در هفته استفاده کنید تا شاهد نتایج خوبی باشید.

۵. بومادران معمولی

این گیاه، که تقریبا در هر قسمتی از جهان یافت می‌شود، بومی سه قاره‌ی مختلف است: اروپا، آسیا، و آمریکای شمالی. این گیاه اندازه‌ای بسیار کوچک و گل‌هایی به رنگ سفید دارد و برگ‌های بسیاری به شکل گل‌آذین دارد. دانشمندان به آن آشیلا میله‌فولیوم می‌گویند، اما اکثر مردم آن را با نام بومادران می‌شناسند. این گیاه سرشار از روغن‌های معطر است که حاوی سسکویتپنس، تانن، آلفا پینن و بتا پینن، سسکویتپنس لاکتونز، و فلاونوئيدها (لوتئولین، آپیژنین، ایزورامنتین، روتین). این عناصر بومادران را به به یک عامل ضد درد و ضد التهابی عالی تبدیل می‌کند، که می‌توان از آن برای درمان پوست استفاده کرد. این خواص همچنین آن را برای رگ های خونی صورت یا واریس صورت و هر التهابی آن را به ماده‌ای شگفت انگیز تبدیل می‌کند. عناصر ضد درد بومادران به منقبض کردن هر سلول یا بافتی که بر روی آن استفاده شود کمک می‌کنند، بنابراین، شما هم می‌توانید آن را بر روی پوست‌تان استفاده کنید و شاهد نتایج آن باشید. قبل از استفاده از این کیاه در مورد هر گونه آلرژی باید با متخصص پوست مشورت کنید.

پیدا کردن بومادران خشک شده چندان کار دشواری نیست چون در بازار موجود است و حتی به صورت آنلاین هم می‌توانید آن را پیدا کنید. بومادران خشک شده، که می‌توانید از آن برای درست کردن چای استفاده کنید و به صورت موضعی می‌تواند استفاده شود، در بازار قابل یافتن است. برای انجام این درمان، به حدود ۵ قاشق غذاخوری بومادران خشک شده و ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب احتیاج دارید. آب را بجوشانید و بومادران خشک شده را داخل آن بریزید. شعله را خاموش کنید و بگذارید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه خیس بخورد. بومادران را صاف کنید و تفاله‌ی آن را دور بریزید. چای را خنک کنید و صورت‌تان را با آن به مدت ۵-۱۰ دقیقه بشویید. نهایتا، آن را با آب سرد و شوینده‌ی صورت ملایم بشویید. بعد با حوله‌ای تمیز آن را خشک کنید.

۶. بارهنگ نیزه‌ای

بارهنگ نیزه‌ای که نام علمی آن Plantago lanceolata است، گیاهی سال‌پای است که از تیره‌ی بارهنگیان است. درسرتاسر جهان، به آن بارهنگ انگلیسی، بارهنگ نیزه‌ای، بارهنگ زبان بره‌ای و … می‌گویند. این گیاهی رایج است که در زمین کاشته می‌شود و در هر قسمتی از جهان قابل یافتن است، بجز جاهایی که از دمای هوای شدیدی برخوردار هستند. این گیاه برگ‌های بزرگی دارد که نیزه مانند است و از مرکز شروع می‌شود و به تمام جهات رشد می‌کند و باعث می‌شودشبیه یک گل به نظر برسد. عناصری که به این گیاه خواص ضد درد، تسکین دهنده، نرم کننده و ضد التهابی می‌دهند عبارتند از فنیلیتانوئید، پلی ساکاریدهای چسبناک، ایریدوئیدها و تانن‌ها. اثر این گیاه آن قدر قوی استکه رقیبی برای داروهای پزشکی مرسوم به نام هیدروکورتیزون، فنیلبوتازون، و دیکلوفناک به شمارمی‌رود. از این گیاه همچنین می‌توان برای التهاب و زخم‌هایی که دیر خوب می‌شوند استفاده کرد و همچنین معالجه‌ای برای مویرگ های گشاده شده به شمار می‌رود و اثرات تسکین دهنده دارد و التهاب را کاهش می‌دهد.

یا می‌توانید از روغن بارهنگ نیزه‌ای بر روی پوست‌تان استفاده کنید، یا می‌توانید خود آن را مستقیما روی پوست‌تان بمالید. برای درست کردن  روغن، به گیاه خشک شده و روغن زیتون نیاز دارید. برگ‌های بارهنگ را بکوبید و آن‌ها را داخل ظرفی بریزید. روغن زیتون را روی آن بریزید تا تمام برگها در روغن خیس بخورند. بگذارید این روغن برای مدت حداقل دو هفته در معرض نور آفتاب بماند. روغن را صاف کنید و آن را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد از آن، روغن را با آب و صابون ملایم بشویید. پوست را با حوله‌ای نرم و تمیز خشک کنید.

۷. پوست درخت بلوط

بلوط درخت بسیار معروفی است که در صنعت نوشیدنی سازی از آن استفاده می‌شود و اکثر بشکه‌های نوشیدنی از چوب درخت بلوط ساخته می‌شود این درخت همچنین با نام گیاهی Quercus نیز شناخته می‌شود و در نیمکره‌ی شمالی جهان که آب و هوایی سرد دارد یافت می‌شود. درختان بلوط در نواحی کوهستانی مناطق گرمسیری نیز می‌رویند. درخت بلوطی که بیش از همه به خاطر خواص پزشکی‌اش استفاده می‌شود درخت بلوط انگلیسی است. تانن‌های موجود در پوست درخت بلوط بیشترین اهمیت را در کاربرد درمانی آن دارد. همچنین خواص ضد التهابی دارد، و می‌توان از آن برای درمان رگ های خونی صورت یا واریس صورت و سایر قسمت‌های بدن استفاده کرد چون توانایی فشرده کردن رگ‌های خونی را دارد، و آ‌ن‌ها را به حالت اصلی و طبیعی‌شان بر می‌گرداند. ورم نیز به خاطر خواص ضد التهابی این درخت کاهش پیدا می‌کند. همچنین از آن به صورت سنتی برای درمان اگزما و یخ زدگی بافت‌های بدن استفاده می‌شود. به طرق مختلفی از آن می‌توان استفاده کرد من جمله حمام کردن، ضماد، و شستشوی موضعی و غیره. بعضی افراد بعد از استفاده‌ی پوست درخت بلوط روی پوست‌شان واکنش های آلرژیک را گزارش داده‌اند، بنابراین، باید حتما قبل از تماس آن با پوست خود با متخصص پوست مشورت کنید. پزشکان استفاده از پوست بلوط را به هیچ وجه برای کودکان زیر ۱۸ سال به مدت بیش از یک هفته توصیه نمی‌کنند.

می‌توانید از بازار پوست درخت بلوط را خریداری کنید و با دم کردن از آن یک جوشنده‌ی قوی درست کنید، که می‌توان از آن بر روی پوست به صورت یک شستشو دهنده جهت درمان و تسکین رگ های خونی صورت و واریس صورت استفاده کرد. یا اینکه، می‌توانید آن را رقیق کنید و برای استفاده در نواحی بزرگتر در وان حمام بریزید. همچنین می‌توانید آن‌ها را فریز کنید و به عنوان کمپرس سرد از آن بر روی ناحیه ی آسیب دیده استفاده کنید تا به بهبودی دست پیدا کنید به خصوص اگر دچار ورم شده‌‌اید. پوست درخت بلوط خشک شده بهترین گزینه به هنگام دم کردن چای است. حدود نصف فنجانن پوست درخت بلوط و ۳۵۰ میلی لیتر آب را مخلوط کنید. آب را با پوست درخت بلوط خشک شده بجوشانید و بگذارید روی شعله‌ی پایین ۲۰-۳۰ دقیقه خیس بخورد. شعله را خاموش کنید و چای را صاف کنید. پوست درخت را دوور بریزید و از چای به صوورت روش‌های فوق‌الذکر جهت کاهش رگ‌ های خونی صورت و واریس صورت استفاده کنید.

۸. برگ گردو

نه تنها گردو با فراهم آوردن جربی رژیمی مورد نیاز بدن برای سلامتی‌مان خوب است، بلکه حتی برگ‌های آن نیز کاربردهای درمانی زیادی دارد. درخت گردو در لهستان بسیار معروف است، اما در اکثر نقاط دنیا که آب و هوایی نسبتا سرد دارند یافت می‌شود. این درخت اندازه‌ای عظیم دارد و ماهیتش خنثی است. برگ‌های آن بیضی شکل و بزرگ است،  و حاوی محتوای تانن است، که برگ‌های گردو را به یک ضد درد موثر تبدیل می‌کند. این برگ‌ها همچنین در موارد التهاب ملایم و سطحی نیز مفید هستند. همچنین از آن برای شوره‌، خارش پوست سر، آفتاب سوختگی، و سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. اثرات آن وقتی همراه با درخت گردو  استفاده می‌شود چند برابر می‌گردد.

می‌توانید از کمپرس سرد یا حمام‌های کوچک برای نواحی بخصوص استفاده کنید. به خاطر فعالیت سرطان زایی و جهش دهندگی عنصر جاگلون موجود در برگ‌ها نباید آن را مستقیم روی پوست بمالید. برای تهیه کردن کمپرس سرد یا حمام، لازم است از برگ‌های گردو چای درست کنید. برای این کار، به برگ‌های خشک شده‌ی گردو و ۴۰۰-۵۰۰ میلی‌ لیتر آب نیاز دارید. در این دستورالعمل از آب بیشتری استفاده می‌شود چون عناصر قدرتمندی در برگ‌های گردو وجود دارد. آب را با برگ‌های گردوی درون آن بجوشانید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه روی شعله‌ی خاموش خیس بخورد. این مخلوط را صاف کنید و قبل از استفاده خنک کنید. حتما بعد از استفاده محل مورد نظر را با آب  سرد و صابون ملایم بشویید.

۹. روغن دانه‌ی شاه بلوط هندی

نام علمی درخت شاه بلوط هندی Aesculus hippocastanum است. این گیاهی است که از سرده‌ی شاه‌بلوط است و درخت آن گل می‌دهد. برگ‌های آن تقریبا ۳۰ سانتی متر طول دارد و به شکل نعل اسب هستند. روغن دانه‌های این درخت در بازار یافت، و از آن برای درمان بیماری‌های بسیاری مانند نارسایی مزمن وریدی، شکنندگی مویرگی، برای کاهش ورم و غیره استفاده می‌شود. ترکیب اصلی موجود در این روغن اسین است که یک نوع ساپونین به شمار می‌رود. در مطالعه‌ای ۶۵ گونه‌ی گیاهی مختلف را مورد آزمایش قرار دادند، و این یکی به لحاظ توانایی پاکسازی اکسیژن فعال در صدر قرار گرفت، که آن را به یک گیاه آنتی اکسیدانی و ضد پیری تبدیل می‌کند. این روغن سرشار از فلاونوئیدهایی است که بر رگ‌ های خونی تاثیر مثبت می‌گذارند. جلوگیری از شکنندگی و کاهش ورم رگ‌ها این ماده را به یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای شکنندگی و ترکیدن رگ های خونی تبدیل می‌کند.

این ماده به راحتی در بازار یافت می‌شود، و این روغن را می‌توان مستقیما روی قسمتی از پوست مالید که رگ‌های آن به ظاهر برجسته‌تر از بقیه‌ی جاها به نظر می‌رسد. فقط کافی است کمی روغن را روی ناحیه‌ی مبتلا به رگ های خونی یا واریس به مدت حدودا ۵-۸ دقیقه ماساژ دهیدو بگذارید یک شب بماند. صبح فردا، آن را با آب سرد و صابون صورت ملایم بشویید. هنگام شستشو نرم و ملایم عمل کنید و بعد با یک حولهی تمیز و خشک صورت‌تان را خشک کنید.

۱۰. هسته انگور

نه تنها میوه‌ی به خاطر وجود تانن‌های موجود در آن برای سلامتی مفید است، بلکه هسته‌های انگور نیز به دلایل مختلفی بسیار مفید هستند. هنگام خوردن انگور هسته‌های آن را دور نریزید بلکه آن‌ها را هم بخورید، چون در آینده به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد. بیماری‌هایی مانند رگ های واریسی ممکن است باعث به ترکیدن رگ های خونی شوند، و هسته‌ی انگور و روغن آن درمان خانگی کاملی برای این بیماری هستند. هسته‌های انگور سرشار از ویتامین ‌E، فلاونوئیدها، اسید لینولئیک، و آنتی اکسیدان است. پوست انگور نیز حاوی این عناصر هست اما مقدار آن ناچیز است. باید کلی انگور بخورید تا از این فایده‌ها بهره مند شوید. نوع آنتی اکسیدان‌های موجود هسته‌های انگور با تشکیل ساختار بافت پیوندی در رگ‌های خونی جلوی التهاب را می‌گیرد. این امر باعث می‌شود رگ‌ های خونی بدن از آسیب رادیکال های آزاد در امان باشند و سنتز ویتامین C را به شدت تقویت می‌کند، که باعث تشکیل کلاژن می‌شود. فایده‌ی دیگری که این هسته‌ها دارند آن است که حالت ارتجاعی دیواره‌های رگ های خونی را افزایش می‌دهد، که از آن‌ها در برابر پارگی، خونریزی، و عفونت محافظت می‌کند.

حالا که دانستید هسته‌ی انگور برای رگ های عنکبوتی و پارگی رگ های خونی چه اندازه مفید است، ممکن است دلتان بخواهد نهایت استفاده را از فایده‌های آن ببرید. روغن آن را می‌توان مستقیما دو بار در روز بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده مالید و باید بگذارید حداقل یک ساعت بماند. اگر هسته‌های انگور را در خانه نگه داشته‌اید، می‌توانید آن‌ها را آسیاب و از آن‌ها پودردرست کنید، که به شکل غذا می‌توانید آن‌ها را مصرف کنید. فقط کافی است پودر هسته‌های انگور را به شکل ادویه روی غذا بریزید و مصرف کنید. جویدن آن را توصیه نمی‌کنیم چون این هسته ها تلخ هستند اما هیچ گزارشی درباره‌ی آسیب حاصل از جویدن آن‌ها گزارش نشده است، بنابراین اگر می‌توانید مزه‌ی تلخ آن را تحمل کنید، مشکلی نیست؛ آن را بجوید. فقط به هیچ وجه این درمان را برای زنان باردار، بچه‌های زیر ۱۶ سال، مادران شیرده، و کسانی که داروهای رقیق کننده‌ی خون مصرف می‌کنند نباید به کار بست. دستورالعمل زیر متشکل از مواد تشکیل دهنده‌ی مختلف، شامل روغن هسته‌ی انگور، است که اگر به صورت مستقیم ماساژ داده شود اثرات حیرت انگیزی خواهد داشت:

مواد لازم:

– ۳ قاشق چایخوری روغن هسته‌ی انگور

– ۳ قاشق چایخوری روغن جوجوبا

– ۸ قطره روغن معطر مورد علاقه‌تان

دستورالعمل:

۱. در یک بطری اسپری کوچک، تمام این روغن‌ها را بریزید و با قدرت تکان بدهید تا به خوبی با هم مخلوط شوند.

۲. چند قطره از آن را کف هر دو دست‌تان بریزید و دست‌هایتان را به هم بمالید تا کمی گرم شود.

۳. ناحیه‌‌ای را که مویرگ‌ها یا رگ های متورم شده دارد به دقت ولی آرام ماساژ بدهید.

۴. به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ بدهید و بگذارید یکی دو ساعت بماند و بعد آن را بشویید. می‌توانید برای حصول نتایج بهتر بگذارید یک شب بماند.

۱۱. پوست درخت کاج

درست مثل پوست درخت بلوط، مصرف درخت کاج نیز می‌تواند برای درمان رگ های خونی صورت و واریس صورت مفید باشد. کاج گیاهی مخروطی و همیشه سبز است که مجموعه‌ای از برگ‌های بلند و سفت دارد، که تشکیل یک مخروط می‌دهند. چوب این درخت برای ساخت مبلمان، و خمیر آن برای تولید قیر و تربانتین (قندرون) استفاده می‌شود.

پوست درخت کاج حاوی  OPC (مجموعه‌های پروآنتوسیاندین الیگومری) است که یک نوع آنتی اکسیدان موجود در هسته‌های انگور است. تمام گیاهان و درختان حاوی OPC هستند و برای درمان رگ های خونی پاره شده از آن‌ها استفاده می‌شود، چون با استفاده از آن‌ها، جریان خون افزایش پیدا می‌کند، و بافت‌های دیواره‌های رگ‌های خونی توسط این OPC ها ترمیم می‌شوند.

سوای این، پوست درخت کاج می‌تواند ساق‌های ورم کرده و سفت شده را درمان کند. پروآنتوسیاندین‌های موجود در پوست کاج به کلاژن موجود در مویرگ‌ها و سایر رگ‌های خونی می‌چسبند تا قابلیت ارتجاعی آن‌ها را افزایش دهند. این امر به بهبود جریان خون صحیح و تنظیم سطح فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند. عملکرد ویتامین C و E نیز توسط OPC ها تقویت می‌شود که کلاژن ایجاد می‌کنند.

رپورتاژ

می‌توانید عصاره‌ی پوست درخت کاج را از بازار خرید کنید. فقط مطمئن شوید هیچ ماده‌ی شیمیایی در آن نباشد چون گرفتن عصاره‌ی OPCها از پوست درخت کاج بدون استفاده از هرگونه ماده‌ی شیمیایی بسیار آسان است. این عصاره را می‌توان مستقیما بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید، یا می‌توان آن را به صورت خوراکی و به عنوان یک مکمل رژیمی استفاده کرد.

حتما قبل از مصرف آن به صورت خوراکی در رابطه با دوز صحیح و آلرژی‌های احتمالی ناشی از آن با پزشک‌تان مشورت کنید. وقتی آن را مستقیما روی پوستتان می‌مالید، فقط به مقدار کمی استفاده کنید، و اگر احساس ناراحتی یا حس سوزش کردید، یعنی اینکه به آن آلرژی دارید. اگر نه، می‌توانید آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید و ۵-۷ دقیقه ماساژ دهید، و بگذارید یک ساعت دیگر بماند تا کار خود را انجام دهد. اگر نمی‌توانید عصاره‌ی پوست درخت کاج را پیدا کنید، می‌توانید با استفاده از دستورالعمل زیر آن را در خانه تهیه و به همان روش شرح داده شده استفاده کنید:

مواد لازم:

۱. یک مشت پوست درخت کاج

۲. ۱۲ لیوان آب

۳. یک پارچه‌ی توری مخصوص صاف کردن پنیر

دستورالعمل:

۱. پوست درخت کاج را خوب بشویید چون نباید هیچ ماده‌ی اضافی در عصاره‌ی آن وجود داشته باشد.

۲. در یک ظرف، ۸ لیوان آب اضافه کنید و بگذارید بجوشد.

۳. پوست کاج را اضافه کنید و روی ظرف را بپوشانید تا مواد موجود در آن تبخیر نشوند.

۴. این مخلوط را بجوشانید تا نصف آن باقی بماند.

۵. مایع به دست آمده را با استفاده از پارچه‌ی توری پنیر صاف کنید و پوست درخت را به ظرف اضافه کنید.

۶. ۴ لیوان آب باقیمانده را به ظرف اضافه کنید و آن را بجوشانید تا زمانیکه نصف مایع باقی بماند.

۷. این مایع را به همان روش و با استفاده از پارچه‌ی توری پنیر صاف کنید.

۸. حالا هر دو مایع را با هم مخلوط کنید و آن‌ها را بجوشانید تا یک چهارم مقدار اولیه در ظرف باقی بماند.

۹. بگذارید این عصاره خنک شود و آن  را داخل یک بطری بریزید.

۱۰. تا آنجا که می‌توانید به دفعات از آن برای ماساژ دادن پوست‌تان استفاده کنید.

۱۲. گیاه آب قاشقی (قدح مریم)

این گیاه به یک گونه‌ی سالپای جنگلی گیاهی از خانواده‌ی چتریان و زیرخانواده‌ی Mackinlayoideae تعلق دارد. و بومی زمین‌های مرطوب آسیا است که از آن به صورت سبزی استفاده می‌شود و همچنین گیاهی درمانی در طب آیورودا است، که اساسا برای درمان سریع‌تر زخم‌ها از آن استفاده می‌شود. کاربردهای آن شامل درمان ورم، درد، خستگی، حالت تهوع، و نشت مایع از رگ‌ها می‌شوند. این کاربردها آن را به درمانی کامل برای رگ‌ های خونی صورت و واریس صورت تبدیل می‌کند که پارگی رگ ‌های خونی هم می‌تواند جزوی از آن باشد. برگ‌های آن حاوی تریترپینز است که رگ های خوی را سالم و از دژنراسیون در امان نگه می‌دارد. مصرف این گیاه بی خطر است و پزشکان آن را منع نکرده اند اما اگر آلرژی دارید یا اگر دارو مصرف می‌کنید، به خصوص داروهای مربوط به کبد، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

۱۳. خاک رنگ بر

از خاک رنگ بر در طب بومی هند برای درمان بسیاری از مشکلات مربوط به پوست مانند لکه‌ها، جوش، تیرگی پوست، قهوه‌ای شدن پوست استفاده می‌شده است. به آن خاک سفید کننده هم می‌گویند. این ماده رنگ‌ها و لکه‌های پوست شما را تمیز می‌کند و باعث می‌شود نرم‌تر و درخشان تر به نظر برسد. این خاک به شکل قطعات کلوخی یا در قالب پودر یافت می‌شود. و سرشار از کلسیم است، اما نه کلسیمی که بتوانید آن را بخورید. دانشمندان اثر این خاک را بر رگ‌ های واریسی مطالعه کرده‌اند، که یکی از دلایل ورم کردن رگ های خونی است. این که چگونه عمل می‌کند همچنان به تحقیقات بیشتری نیاز دارد اما واقعا کارساز است.

برای استفاده از این خاک، باید با ۳ قاشق چایخوری خاک رنگ بر (پودر خاک) و آب یک پک صورت درست کنید. از آب برای قوام بخشیدن به خاک استفاده می‌شود. در کاسه،با استفاده از پودر و آب یک خمیر نرم و صاف درست کنید. قبل از استفاده‌ی آن روی پوست‌تان، اگر به خاک رنگ بر آلرژی دارید با پزشک مشورت کنید یا ابتدائا مقدار کمی از آن را روی پوست خود بمالید و بگذارید خشک شود تا ببینید آیا هیچ واکنش آلرژیکی رخ می‌دهد یا نه. اگر مشکلی نبود، این خمیر را روی پوست‌تان بمالید و بگذارید – ترجیحا یک شب – خشک شود. قبل از آنکه خشک شود به رختخواب نروید وگرنه رختخواب‌تان را کثیف خواهید کرد. صبح روز بعد، آن را با آب سرد بشویید و پوست‌تان را با حوله‌ی تمیز خشک کنید. این کار را ۳-۴ بار در روز انجام دهید تا شاهد تغییرات حاصل از آن باشید..

۱۴. گل جعفری

گل جعفری گیاهی از خانواده‌ی گل آفتابگردان است. اینگیاه بومی جنوب اروپا است و در باغ‌های سرتاسر جهان کاشته می‌شود چون گل‌های زرد-پرتقالی بسیار زیبایی دارد. این گیاه در مناطق گرمسیری آسیا، آفریقا، جنوب آمریکا و … می‌روید. گل‌های آن سرشار از فلاونوئیدها و تریترپین‌ها هستند که برای سلامت رگ های خونی و خلاص شدن از بیماری های مربوط به آن‌ها بسیار مهم هستند.

این گیاه ضد التهاب، و کنترل کننده‌ی خونریزی، است و خواص شفابخش آن وقتی بافتی آسیب می‌بیند و رگ‌ها دچار دژنراسیون می‌شوند موثر واقع می‌شوند. همچنین نشان داده شده است که درد و ورم رگ های واریسی را کاهش می‌دهد یا حتی به طور کامل به واریس رگ ها پایان می‌دهد.

به دو روش می‌توانید از گل جعفری استفاده کنید:

۱. خمیر گل جعفری: این خمیر به کاهش رگ های خونی و واریس رگ ها کمک می‌کند در صورتی که حداقل و به طور منظم یک بار در هفته استفاده شود. برای درست کردن این خمیر به یک مشت گلبرگ گل جعفری نیاز دارید، که باید به صورت کامل شسته شده باشد. این گلبرگ‌ها را خرد کنید تا از آن‌ها خمیر درست کنید. این خمیر را بعد از شستن و خشک کردن صورت‌تان، مستقیما روی پوست‌تان و در قسمت مبتلا به رگ های خونی صورت یا واریس صورت بمالید. بگذارید خمیر خشک شود و یک شب بماند. صبح روز بعد آن را با یک صابون ملایم بشویید و بعد با یک حوله تمیز خشک کنید.

۲. پماد گل جعفری: شما همچنین می‌توانید پماد درست کنید و آن را ۲-۳ بار در روز روی قسمت‌هایی از صورت تان که بیشتر دچار رگ های خونی صورت یا ورایس صورت شده است بمالید. این پماد واقعا کارساز است چون نیازی نیست آن را بشویید. برای درست کردن آن به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم:

– ۲ مشت پر از گل، برگ،  و ساقه ی گل جعفری

– ۵۰۰ گرم چربی گوشن

– پارچه‌ی صاف کردن پنیر

– یک شیشه‌ی ۵۰۰ میلی لیتری با یک درپوش محکم و بدون درز.

دستورالعمل:

– برگ ها، گل‌ها، و ساقه‌ها را به خوبی خرد کنید.

– چربی گوشت را گرم کنید و برگ ها، گل ها، و ساقه‌ها را به آن اضافه کنید.

– وقتی چربی کاملا گرم شد، آن را از روی شعله بر دارید، روی آن را بپوشانید، و بگذارید به مدت حداقل ۲۴ ساعت بماند.

– این مخلوط را کمی بعد از تکمیل شدن ۲۴ ساعت گرم کنید و با استفاده از یک پارچه‌ی صافی پنیر داخل ظرف شیشه‌ای صاف کنید.

۱۵. سرکه‌ سیب

سرکه سیب یکی از مهم ترین موادی است که باید در خانه داشته باشید چون به شما کمک می‌کند از شر بیماری‌های بسیار زیادی خلاص شوید، من جمله سوزش سر دل، رگ های واریسی، درد، التهاب و غیره. این ماده تحت عنوان ACV شناخته می‌شود، و عناصری دارد که به بهبود جریان خون کمک می‌کنند. این ماده به کاهش گشادی و ترکیدن رگ های خونی صورت کمک می‌کند و هر دو این‌ها نتیجه‌ی جریان خون ضعیف هستند.

اکثر آدم‌ها به هیچ یک از عناصر سرکه سیب آلرژی ندارند به همین خاطر استفاده از آن در تهیه‌ی بسیاری از غذاها بسیار رایج است، و شما هم حتما یک بار از آن مصرف کرده‌اید. بنابراین، درمان خانگی بسیار بی خطر و موثری برای رگ های خونی ورم کرده است.

راه های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها از سرکه‌ی سیب استفاده کنید. می‌توانید آن را مستقیما با یک لیوان آب مصرف کنید یا روی پوست‌تان بمالید. در ادامه راه‌های مختلفی که می‌توانید از سرکه‌ی سیب بهره مند شوید به شما ارائه می‌شود:

– یک لیوان پر از آب را با ۲ قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب بنوشید و این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

– یک گاز پانسمان بردارید و آن را در سرکه سیب خیس کنید. از آن به عنوان کمپرس مستقیما به مدت ۲۰-۳۰ دقیقه استفاده کنید.

– یک تکه پارچه بردارید و در سرکه‌ی سیب فرو کنید. آن را روی ناحیه‌ی آسیب دیده بزنید و به آرامی اطراف آن بمالید.

– همچنین می‌توانید سرکه سیب را با کرم/لوسیون پوست‌تان مخلوط و از آن به همان صورت که از لوسیون استفاده می‌کردید استفاده کنید. هر دو آن‌ها را به مقادیر مساوی با هم مخلوط کنید.

چگونه رگ های خونی صورت یا واریس صورت را پنهان کنیم

در حالی که این روش‌ها کارکرد شگفت‌ انگیزی دارند، خانم‌هایی که این مقاله را می‌خوانند ممکن است به یک طرح دوم (پلن ‌B) نیاز داشته باشند که آن‌ها را درمان کنند چون با وجود چنین لک و رگ های خونی روی پوست نمی‌توان به میهمانی رفت. طرح دوم آرایش است. در حالی که همچنان این وضعیت به ظاهر ناخوشایند را درمان می‌کنید و قرار است است در یک میهمانی هم شرکت کنید، توصیه‌های مربوط به آرایش زیر نیز می‌توانند برای‌تان مفید واقع شوند:

۱۶. کرم پودر

شما از معجزه‌هایی که کرم پودر می‌تواند انجام دهد کاملا آگاهی دارید، البته ممکن است از این که می‌تواند هر لک و پیس بسیار کوچکی را پنهان کند. به عنوان یک کرم غلیظ و کرم پودر فشرده اولین قدم در هر فرایند آرایشی است، اما قادر نیست چیزهایی که خیلی پر رنگ یا برجسته هستند را پنهان کند، مثلا مویرگ های دارای رنگ بسیار تیره، چون رنگ آن‌ها می‌تواند از قهوه‌ای تا تقریبا سیاه متغیر باشد. اگر این عمل روی پوست شما جواب نداد، به خواندن مقاله ادامه دهید، چراکه روش‌های بهتری در راه است.

۱۷. کانسیلر

بعد از استفاده از کرم پودر، اگر همچنان رگ های خونی صورت یا واریس صورت تان مشخص بود، یکی دیگر از لوازم آرایشی که می‌توانید از آن استفاده کنید کانسیلر است. کدر کنندگی کانسیلر در اینجا برای پوشش خط‌های تیره بسیار مفید است، و روشنی آن باعث نخواهد شد بر روی صورت‌تان عجیب و غریب به نظر برسد. فقط یادتان باشد که آن‌ را به صورت یک دست روی ناحیه‌ی سطحی بزرگ بمالید تا با بقیه‌ی پوست صورت‌تان هماهنگ شود و روی پوست‌تان مثل یک تکه رنگ اضافی و توی ذوق زن دیده نشود. برای انجام این کار، اگر کانسیلر ندارید می‌توانید بروید و از بازار کانسیلر کرمی بخرید چون در روش حاضر بهترین عملکرد را دارد.

برای انجام این کار کافی است از یک قلم مو یا انگشت حلقه خود به عنوان قلم مو استفاده کنید و به آرامی کانسیلر را روی ناحیه‌ی مبتلا به مویرگ‌ های برجسته بمالید. اگر این ناحیه، که رگ های خونی برجسته دارد، بزرگ باشد می‌توانید از یک اسفنج گلابی شکل – که برای مالیدن کرم پودر استفاده می‌شود – استفاده کنید. فقط یادتان باشد به دنبال رنگی باشید که با رنگ کرم پودری که زیر کانسیلر استفاده می‌کنید همخوانی داشته باشد.

۱۸. تصحیح رنگ (کالور کارکشن)

فقط در صورتی باید از تصحیح رنگ استفاده کنید که رگ های خونی صورت‌تان خیلی گسترده باشد و لکه های پوسی بزرگ باشند و باعث شوند پوست‌تان قرمز باشد. برای رسیدن به این هدف، باید از یک تصحیح رنگ سبز استفاده کنید که در بازار هم با نام «کانسیلر سبز» فروخته می‌شود.

این یک قانون حتمی و سفت و سخت نیست چون هر پوستی رنگ متفاوت و همین طور کیفیت مختص به خود را دارد، وو حتی رنگ مویرگ ها هم متفاوت هستند چون دلایل مختلفی می‌توانند باعث ورم کردن رگ های خونی شده باشند. بعضی‌ها از رنگ سبز روشن استفاده کرده‌اند، و برای آن‌ها عالی عمل کرده است، در حالی که بعضی دیگر از آدم‌ها باید رنگ های تیره تر استفاده کنند تا کارساز باشد. اگر رنگی نسبتا بنفش داشته باشد، باید از یک سایه‌ی سبز با زردی بیشتر استفاده کنید. اگر درباره‌ی رنگ که برای شما از همه بهتر است مطمئن نیستید، همیشه می‌توانید نمونه‌هایی را امتحان کنید تا ببیید کدام یک برای‌تان بهتر است و همان تصحیح کننده رنگ را خریداری کنید. فقط حواس‌تان باشد بیش از اندازه از آن استفاده نکنید چون این فقط یک نوع کانسیلر است، که از آن قبل از مالیدن کرم پودر استفاده می‌شود، شما می‌توانید به راحتی بفهمید که چه وقت بیش از حد از آن استفاده کرده‌اید، چون در چنین حالتی بر روی کرم پودر حالت روشنایی لرزانی خواهد داشت (سو سو می‌زند).

بایدها و نبایدها

 

روش‌های فوق الذکر به میزان زیادی به درمان رگ های خونی صورت و واریس صورت کمک خواهند کرد و باعث می‌شوند پوست تان بهتر به نظر برسد. اگر نمی‌خواهید دوباره با چنین منظره‌ای روبرو شوید، بهتر است به فهرست زیر نگاهی بیندازید، که به شما نشان می‌دهد برای جلوگیری از رخداد دوباره‌ی رگ های خونی صورت یا واریس صورت چه باید بکنید و چه نباید بکنید.

بایدها

– چربی‌ها را آب کنید. چاق بودن به هیچ وجه هیچ کمکی به بدن شما نخواهد کرد.

– وعده‌های غذایی متعادلی مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات فیبر دار احتمال ورم کردن رگ های خونی را کاهش خواهند داد.

– وقتی بیرون زیر آفتاب می‌روید از کرم ها و لوسیون‌های ضد آفتاب استفاده کنید.

– از صابون‌ها و/یا شستشو دهنده‌های ملایم برای صورت خود استفاده کنید.

– وقتی به ساحل می‌روید یا در طول روز زیر نور آفتاب قرار می‌گیرید کلاه بگذارید و عینک آفتابی بزنید.

– به طور منظم ورزش کنید، به خصوص ورزش‌های قلبی عروقی چون به جریان خون کمک خواهند کرد.

نبایدها

– از مصرف اقلام خوراکی یا نوشیدنی‌های بسیار سرد یا بسیار داغ پرهیز کنید.

– از مصرف غذاهای تند ، الکل، سیگار کشیدن، یا هر چیز دیگری که معنی آن زندگی ناسالم است خودداری کنید.

– از ماندن در دماهای شدید به مدت طولانی و بدون پوشاندن صورت پرهیز کنید، چه بیش از حد داغ باشد چه بیش از حد سرد.

– از بیرون رفتن بدون مالیدن یک لایه‌ی محافظ کرم ضد آفتاب بر روی پوست‌تان یا پوشیدن لباس‌های آستین دار خودداری کنید.

نتیجه گیری:

باید بدانید که رگ های خونی صورت یا واریس صورت می‌تواند یک بیماری جدی باشد که به آرامی و طی مدتی طولانی به وجود آمده است، یا این که می‌تواند فقط نقصی در سیستم گردش خون بشد که به چند روش فوق الذکر می‌توان آن را درمان کرد . نوع آن مهم نیست، این همیشه ایده‌ی خوبی بوده است که اگر این ناراحتی برای مدت بیش از یک هفته ادامه پیدا کرد،‌ حتی بعد از استفاده از بعضی درمان‌های خانگی، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. اگر این مشکل به خاطر رگ های واریسی، گزرودرما پیگمنتوزوم، سندرم کلیپل ترنونه، سندرم بلوم، یا هر نوع بیماری دیگری به وجود آمده باشد که به مراقبت و توجه پزشکی فوری نیاز دارد، نباید آن را سر سری بگیرید و باید بلافاصله با پزشک مشورت کنید. درمان های خانگی که در بالا به آن‌ ها اشاره کردیم را باید با رعایت احتیاط و دقت کافی انجام دهید چون ممکن است از بعضی آلرژی هایی که احتمال دارد با استفاده ی آن‌ها دچارشان شوید بی خبر باشید. این همیشه ایده و فکر خوبی است که کمی از ماده‌ی درمانی را روی پوست‌تان بمالید تا ببینید آیا واکنش آلرژیکی به وجود می‌آید یا نه. در پایان، آگاهی خود را افزایش دهید و سعی کنید از خطرات در امان بمانید، هرگز چیزی را بیش از حد سرسری نگیرید، چون ممکن است آن مورد بسیار حادتر و جدی تر از چیزی باشد که تصور می‌کنید.

نوشته‌های مرتبط