خواص فلفل شیرین: ۱۶ خاصیت فلفل شیرین که باید بدانید

در اوایل ۲۰۱۸، وبلاگ‌نویسان و متخصصان مسائل غذایی مطالب فراوانی درباره‌ی خواص فلفل شیرین (شیشیتو) بیان کردند. آن‌ها درباره‌ی طعم شگفت‌انگیز این میراث سبز ژاپنی مطالبی زیاد گفتند. آن‌ها حتی در باغ‌های‌شان شروع به پرورش فلفل شیرین کردند. جالب‌ترین مطلب درباره‌ی شیشیتو (shishito) این است که علی‌رغم این‌که جزئی از خانواده‌ی فلفل‌ها به شمار می‌رود، به هیچ عنوان تند نیست.

البته همه‌ی این فلفل‌ها شیرین نیستند؛ به گفته‌ی آن‌ها از هر ۱۰ فلفل شیشیتو فقط یک عدد ممکن است تند باشد. بنابراین، وقتی با لذت در حال میل کردن این فلفل‌های شیرین هستید، هم‌چنان لازم است کمی مراقب باشید تا دهان‌تان نسوزد. با این حال، بیش‌تر این فلفل‌ها شیرین و آبدار هستند.

بسیاری از آدم‌ها علاقه دارند این فلفل‌ها را کباب کنند، حرارت دهند، یا در ماهیتابه سرخ کنند، و هم‌زمان طعم دودی نیز به آن‌ها بدهند. این فلفل‌های زیبای ژاپنی، علاوه بر طعم دلپذیر، به طرز شگفت‌انگیزی دارای برخی خواص مفید برای سلامتی هستند که باید آن‌ها را بدانید.

اطلاعات تغذیه‌ای فلفل شیرین

خواص فلفل شیرین برای سلامتی عمدتا به دلیل وجود مواد مغذی بسیار مفید در ساختار آن است. بر اساس نتایج یک مطالعه، فلفل شیرین دارای ارزش غذایی بالایی است؛ مواد مغذی موجود در فلفل از قرار زیر هستند:

  • کربوهیدرات
  • فیبر غذایی
  • پروتئین
  • ویتامین A
  • ویتامین E
  • ویتامین B1
  • ویتامین B2
  • نیاسین
  • ویتامین B6
  • اسید فولیک
  • اسید پانتوتنیک
  • بیوتین
  • ویتامین C
  • سدیم
  • پتاسیم
  • کلسیم
  • منیزیوم
  • فسفر
  • آهن
  • روی (زینک)
  • مس
  • منگنز
  • سلنیوم
  • کروم
  • مولیبدن

خواص فلفل شیرین برای سلامتی

بر اساس نتایج برخی مطالعات و پژوهش‌ها، فهرست مختصری را درباره‌ی خواص فلفل شیرین برای سلامتی گردآوری کرده‌ایم؛ تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید:

۱. پیشگیری از سرطان

فلفل شیرین غنی از آنتی‌اکسیدان است و در مبارزه علیه عامل اصلی سرطان، یعنی رادیکال‌های آزاد بسیار خوب عمل می‌کند. با مصرف پیوسته‌ی این سبزی پر خاصیت، با شیوه‌ی صحیح، می‌توانید خطر ابتلا به سرطان را در خود کاهش دهید. بنابراین، درنگ نکنید و فلفل شیرین آبدار را در رژیم غذایی روزانه‌تان قرار دهید. طبق نتایج یک مطالعه، مصرف فلفل شیرین می‌تواند خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را کاهش دهد.

۲. کنترل وزن

یکی از خواص فلفل شیرین برای سلامتی، کمک موثر به کنترل وزن است. این نوع فلفل حاوی مقدار مناسبی فیبر غذایی است. همان‌طور که می‌دانید، مصرف مواد غذایی سرشار از فیبر می‌تواند ولع و اشتهای‌تان را کنترل کند، و مدت زمان بیش‌تری سیر نگه‌تان دارد. از این طریق، قادر خواهید بود به آسانی وزن‌تان را کنترل کنید و چند کیلویی نیز از آن بکاهید.

۳. پیشگیری از یبوست

فیبر غذایی موجود در فلفل شیرین نه تنها برای کنترل وزن مفید است، بلکه باعث بهبود وضعیت کلی دستگاه گوارش می‌شود و از بروز مشکلات گوارشی نیز پیشگیری می‌کند. به این ترتیب، فلفل شیرین قادر است از طریق بهبود حرکات روده از بروز یبوست پیشگیری کند.

۴. پیشگیری از هموروئید (بواسیر)

قابلیت فلفل شیرین در بهبود حرکات روده و اجابت مزاج می‌تواند خطر ابتلا به هموروئید (بواسیر) را نیز کاهش دهد. همان‌طور که می‌دانید، علت اصلی بروز هموروئید سبک زندگی ناسالم و عدم مصرف فیبر غذایی به اندازه‌ي کافی است. در این خصوص، فلفل شیرین می‌تواند به اندازه‌ی کافی فیبر غذایی بدن‌تان را تامین کند تا بدنی سالم داشته باشید.

۵. مفید برای روده‌ها

فیبر غذایی موجود در فلفل شیرین، هم‌چنین، اثرات مثبتی برای روده‌ها نیز به همراه دارد. فلفل شیرین قادر است از دیواره‌ی داخلی روده‌ها محافظت کند و از نفوذ میکروب‌ها، عناصر سمی، و سایر تهدیدات مخرب برای دستگاه گوارش‌تان پیشگیری کند.

۶. کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

جذب آنتی‌اکسیدان‌های موجود در فلفل شیرین نه فقط برای پیشگیری از سرطان مفید است، بلکه هم‌چنین می‌تواند خطر بروز بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد. ویتامین C موجود در فلفل شیرین،‌ به عنوان یک آنتی‌اکسیدان، قادر است با پیشگیری از ایجاد لخته‌های خونی که ممکن است منجر به بروز سکته‌ی قلبی، ایست قلبی، و سکته‌ی مغزی شوند، به حفظ سلامت قلب کمک کند.

۷. بهبود دستگاه ایمنی بدن

فلفل شیرین غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. برخی ویتامین‌های موجود در فلفل شیرین عبارت هستند از ویتامین B6، ویتامین C، و ویتامین E. همان‌طور که می‌دانید، این ویتامین‌ها برای بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن بسیار ضروری هستند. ویتامین C به حفظ تناسب اندام، ویتامین B6 به بهبود عملکرد دستگاه عصبی، و ویتامین E به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌ها کمک می‌کند؛ به این ترتیب، مصرف فلفل شیرین می‌تواند به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک کند.

رپورتاژ

۸. مفید برای پوست

هم‌چنین، ویتامین C و ویتامین E موجود در فلفل شیرین به محافظت از سلامت پوست نیز کمک می‌کنند. این ویتامین‌ها به تشکیل کلاژن در پوست، و حفظ سفتی، سلامتی، و جوانی آن کمک می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید، ویتامین E نیز می‌تواند از پوست در برابر آسیب محافظت کند و به سرعت باعث ترمیم سلول‌های آسیب دیده شود.

۹. پیشگیری از بروز اختلالات تباهی لکه‌ی زرد چشم

فلفل سبز و شیرین ژاپنی نه تنها حاوی مقدار زیادی ویتامین C، و ویتامین E است،‌ بلکه ویتامین A موجود در خود را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین، مصرف فلفل شیرین می‌تواند به طور موثر به بهبود وضعیت سلامت چشم‌ها کمک کند، و باعث پیشگیری از بروز اختلالات تباهی لکه‌ی زرد (دژنراسیون ماکولا) شود.

۱۰. درمان عفونت پوست

فلفل شیرین حاوی مواد مغذی گیاهی است که برای مقابله با مشکلات پوستی بسیار مفید هستند. مواد مغذی گیاهی قادر هستند به درمان برخی عفونت‌های پوستی نظیر آکنه (جوش)، لکه‌های پوستی و غیره کمک کنند. از این رو، مصرف مرتب فلفل شیرین به عنوان راه حل مناسبی برای برخی مشکلات پوستی به شمار می‌رود.

۱۱. کمک به درمان بیماری آسم

مصرف فلفل شیرین می‌تواند به حفظ سلامت دستگاه تنفسی‌تان نیز کمک کند. بنابراین، به بیماران مبتلا به آسم توصیه می‌شود فلفل شیرین مصرف کنند، زیرا این فلفل برای آرام کردن مجاری تنفسی و کاهش نفس‌نفس زدن بسیار مفید است. این خاصیت فلفل شیرین در کمک به سلامت دستگاه تنفسی، به خاطر وجود مواد مغذی گیاهی در این سبزی است.

۱۲. عامل ضد التهابی

فلفل شیرین،‌ درست مانند سایر انواع فلفل نظیر فلفل قرمز دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند التهاب را کاهش دهد. از این رو، فلفل شیرین قادر است برخی مشکلات مربوط به التهاب در بدن، نظیر درد و تورم را برطرف کند.

۱۳. حفظ سلامت دهان

یکی از مواد معدنی موجود در فلفل شیرین کلسیم است. کلسیم برای حفظ سلامت دهان انسان بسیار مفید است. کلسیم به حفظ سلامت لثه‌ها، و هم‌چنین حفظ استحکام دندان‌ها کمک می‌کند. این مسئله بسیار شگفت‌انگیز است. این خاصیت فلفل شیرین در ترکیب با سایر مواد غذایی سرشار از ویتامین C و کلسیم نظیر لیمو چند برابر می‌شود.

۱۴. استحکام استخوان‌ها

فلفل شیرین غنی از کلسیم است و می‌تواند به بهبود استحکام استخوان‌ها کمک کند. تمام بخش‌های قابل خوردن فلفل شیرین از جمله دانه‌های آن برای حفظ سلامت استخوان‌ها مفید هستند. برای حفظ بیش‌تر سلامت استخوان‌ها می‌توانیم لوبیا را نیز در رژیم غذایی‌ وارد کنیم، زیرا این ماده‌ی غذایی نیز سرشار از کلسیم است.

۱۵. تحریک رشد مو

فلفل شیرین به طرز شگفت‌انگیزی برای کمک به زیبایی انسان نیز بسیار مفید است. خواص فلفل شیرین برای سلامتی و زیبایی فقط به حفظ سلامت پوست محدود نمی‌شود، بلکه می‌تواند به حفظ سلامتی موها نیز کمک کند. فلفل شیرین با کمک به بهبود گردش خون در سرتاسر پوست سر و ریشه‌های مو باعث تحریک رشد موها می‌شود.

۱۶. پیشگیری از آسیب مو

هم‌چنین، مصرف آب فلفل شیرین تازه می‌تواند به پیشگیری از بروز آسیب در موها کمک کند. این فلفل از فولیکول‌های مو در برابر مواد و شرایط مخرب محیط محافظت می‌کند. در نتیجه، با مصرف فلفل شیرین دچار ریزش، شکستگی، و موخوره نمی‌شویم. خواص فلفل شیرین برای موی سر ناشی از وجود ویتامین C و آهن در این ماده‌ی غذایی پر خاصیت است. فلفل دلمه‌ای سبز نیز از این لحاظ شبیه فلفل شیرین عمل می‌کند.

توصیه‌هایی برای مصرف فلفل شیرین

بسیاری از آدم‌ها علاقه دارند فلفل شیرین را کباب و برشته کنند، زیرا در این حالت طعم این فلفل شیرین‌تر خواهد شد. ولی در ژاپن، خاستگاه اصلی این نوع فلفل، آدم‌ها علاقه دارند با فلفل شیرین تمپورا درست کنند. آن‌ها فلفل شیرین را به آرد آغشته و در روغن داغ و فراوان سرخ می‌کنند. معمولا با میگو یا خرچنگ تمپورا درست می‌شود، ولی تمپورای فلفل شیرین دارای پوستی ترد و بسیار دلپذیر، و طعمی شیرین و خوشمزه است.

هم‌چنین می‌توانید فلفل شیرین را کمی سرخ کنید و مقداری گوشت قرمز، گوشت مرغ، یا سایر سبزیجات را به آن بیفزایید. ولی هنگام سرخ کردن فلفل شیرین باید مراقب باشید این سبزی بیش از اندازه‌ سرخ نشود، زیرا آب خود را از دست می‌دهد. هم‌چنین، مصرف فلفل شیرین به همراه کاری، ترشی، یا املت بسیار دلپذیر خواهد بود.

جالب‌ترین نکته در مورد فلفل شیرین این است که لازم نیست این فلفل را قبل از مصرف خرد کنید، یا سر آن را جدا کنید؛ زیرا همه جای این فلفل قابل خوردن است؛ به علاوه، فلفل شیرین دارای اندازه‌ی مناسبی است که می‌توان آن را به راحتی داخل دهان گذاشت. مصرف فلفل شیرین روش بسیار جالب و دلپذیری برای رسیدن به سلامتی است؛ این طور نیست؟

 

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط