8 روش خانگی برای درمان درد گردن و کمر که بسیار آسان است

بروز اسپاسم‌های ماهیچه‌ای معمولا نشانه‌ای از این حقیقت است که عادات نادرستی در سبک زندگی‌مان وجود دارند. شاید هنگام ورزش کردن فشار بیش‌ از اندازه‌ای بر ماهیچه‌های کمرتان وارد کرده‌اید، وضعیت ایستادن یا نشستن‌تان پشت کامپیوتر در طول روز اشتباه است، یا شب گذشته به مدت طولانی روی مبل قوز کرده و تلویزیون تماشا کرده‌اید. خوشبختانه، راه‌های متعددی برای تسکین درد گردن و کمر و پیشگیری از بروز آن‌ها در آینده وجود دارد.

ما در سایت بازده به سلامتی و راحتی مخاطبان‌مان اهمیت می‌دهیم، و به همین خاطر توصیه‌های زیر را به شما ارائه می‌دهیم تا بتوانید با استفاده از آن‌ها از شر درد گردن و کمر خلاص شوید.

۱. گرما و یخ درمانی

پزشکان توصیه می‌کنند، طی ۴۸ الی ۷۲ ساعت نخست، می‌توانید روی محل درد یخ بگذارید (۱۰ الی ۲۰ دقیقه در هر نوبت). استفاده از کمپرس سرد یا یخ درمانی به پیشگیری از التهاب کمک می‌کند، تکانه‌های عصبی را کاهش می‌دهد، و به این ترتیب، به کاهش درد کمک می‌کند. اگر پس از انجام این کار، ماهیچه‌های‌تان هم‌چنان سفت و دردناک هستند، با استفاده از دوش آب گرم یا کمپرس گرم محل دردتان را گرم نگه دارید. این کار باعث افزایش گردش خون و شل شدن ماهیچه‌ها می‌شود.

۲. ماساژ ملایم

کمک گرفتن از یک ماساژور متخصص و حرفه‌ای کار بسیار مناسب و مفیدی است، ولی اگر وضعیت‌تان آن‌چنان جدی نباشد، می‌توانید از یکی از اطرافیان‌تان بخواهید این کار را برای‌ شما انجام دهد (حتی خودتان نیز می‌توانید). ابتدا ماهیچه‌های دچار اسپاسم را به آرامی بمالید و نواحی را دردناک را با ملایمت فشار دهید. اگر این روش کارساز نبود، سعی کنید محل درد را فشار دهید و نگه دارید.

۳. حفظ آبرسانی به بدن

متخصصان و پزشکان هشدار می‌دهند، یکی از پیامدهای متعدد و مخرب عدم آبرسانی به بدن به اندازه‌ی کافی در طول روز، ابتلا به اسپاسم‌ها و گرفتگی‌های ماهیچه‌ای است. بنابراین، حتما به طور مرتب آب بنوشید. و برای اطمینان از این مسئله می‌توانید مقاله‌ی خواص آب برای پوست: ۵ فایده نوشیدن آب برای زیبایی و سلامتی پوست را مطالعه بفرمایید.

۴. انجام فعالیت بدنی، ولی نه به محض احساس درد

اگر با مشکل اسپاسم‌های گردن یا کمر مواجه می‌شوید، به احتمال بسیار زیاد این مسئله به خاطر فعالیت فیزیکی‌تان است. متخصصان توصیه می‌کنند، ظرف چند روز پس از احساس درد، فعالیت‌های بدنی‌تان را متوقف کنید؛ سپس به انجام فعالیت‌های ملایم و حرکات کششی بپردازید.

آن دسته از فعالیت‌های بدنی که در طول این دوره باید از انجام‌شان اجتناب کنید، عبارت هستند از:

الف. دویدن
ب. رقصیدن
پ. دراز و نشست
ت. گلف
ث. ورزش‌های پر از درگیری و غیره

رپورتاژ

برای انجام حرکات کششی، می‌توانید شانه‌های‌تان را کمی بالا بیاورید و به سمت پایین برگردانید، و سپس آن‌ها را به سمت جلو و عقب بچرخانید. البته برای آگاهی از سایر حرکات کششی و فعالیت‌های بدنی مناسب برای وضعیت فعلی‌تان بهتر است با یک پزشک یا متخصص فیزیوتراپی مشورت کنید.

پس از گذشت ۲ الی ۳ هفته می‌توانید به روال سابق زندگی‌تان برگردید.

۵. استفاده از بالش‌های طبی و مناسب

یکی از علت‌های شایع ایجاد درد در نواحی گردن و کمر خوابیدن بر روی بالش‌ها و تشک‌های نامناسبی است که گردن‌تان را به خوبی نگه نمی‌دارند. توصیه می‌شود از بالش‌های خاص و مناسب برای خوابیدن استفاده کنید. استفاده از بالش پَر یا مموری فوم که وضعیت سر و گردن‌تان را در حالت خوابیده به خوبی نگه می‌دارد، می‌تواند برای‌تان مفید باشد. هم‌چنین، بالش‌تان نباید بیش از اندازه بالا یا سفت باشد.

۶. استفاده از گردنبند طبی نرم

پوشیدن یک گردنبند طبی نرم به شکل قابل ملاحظه‌ای حرکات گردن را محدود می‌کند؛ البته قبل از انجام این کار حتما با پزشک مشورت کنید.

۷. دراز کشیدن و استراحت کردن

اسپاسم‌های ماهیچه‌ای نشانه‌‌ای آشکار از این حقیقت هستند که شما به استراحت نیاز دارید؛ این کار باعث می‌شود دردتان به سرعت آرام شود. پزشکان و متخصصان به بیماران‌شان توصیه می‌کنند، به صورت طاق باز دراز بکشند، یک بالش طبی مخصوص درد گردن زیر سرشان و یک بالش دیگر زیر زانو‌های‌شان بگذارند. برای آن‌که بتوانید بهتر استراحت کنید و به آرامش برسید، موسیقی مورد علاقه‌تان را گوش دهید یا از رایحه درمانی استفاده کنید.

۸. پیشگیری از بروز کمر یا گردن درد در آینده

راه‌های بسیاری برای پیشگیری از بروز کمردرد و گردن درد وجود دارند – در ادامه، به چند توصیه‌ی پزشکی در این مورد اشاره می‌کنیم:

الف. اگر دائما پشت کامپیوتر کار می‌کنید، به طور مرتب (هر یک ساعت یک بار) به انجام حرکات کششی بپردازید.
ب. صفحه‌ی مانیتور، کتاب، یا گوشی همراه‌تان را به شکلی در برابر صورت‌تان نگه دارید که کاملا با چشم‌های‌تان هم‌سطح باشند و گردن‌تان صاف قرار بگیرد.
پ. کفش‌های پاشنه بلند نپوشید.

هم‌چنین، گنجاندن ویتامین D و کلسیم به اندازه‌ی کافی در رژیم غذایی‌ نیز بسیار بااهمیت است.

امیدوار هستیم این نکات بتوانند در خلاصی‌تان از شر اسپاسم‌های ماهیچه‌ای و لذت بردن از یک زندگی بدون درد به شما کمک کنند!

نوشته‌های مرتبط