مضرات آویشن: ۱۰ جدی ترین مضرات و عوارض آویشن که باید بدانید

سرانجام، رفته رفته آدم‌ها جهت یافتن پاسخی برای مشکلات سلامتی خود به طبیعت روی می‌آورند. وقتی صحبت از درمان های طبیعی می‌شود بی‌گمان گیاهان دارویی بسیار محبوب و معروف هستند. اما هر چیزی در این جهان دو جنبه دارد. جنبه خوب و جنبه بد. آویشن، که مملو از تیمول است، یک عامل ضد قارچی، آنتی اکسیدانی، ضد درد، و ضد میکروبی قدرتمند به شمار می‌آید. آویشن، به عنوان یک درمان سنتی طیف وسیعی از ناراحتی‌ها و بیماری‌ها، سردردها و سرفه را نیز درمان می‌کند. اما هرگز نباید از مضرات آویشن هم غافل شوید. در این نوشتار ۱۰ جدی ترین مضرات و عوارض جانبی آویشن را با هم مرور می کنیم.

با وجود این، مشابه سایر درمان‌های گیاهی، آویشن نیز یک سری مضرات و عوارض جانبی دارد. در حالی که اکثر آن‌ عارضه‌ها و مضرات چیز چندان نگران کننده ای نیستند، اما حتی مواردی از ایست قلبی به خاطر مصرف آویشن نیز گزارش شده است. بنابراین، مهم است که از اثرات نامطلوب آویشن اطلاع داشته باشیم تا بتوانیم به طور کامل از فایده‌های این گیاه شگفت‌انگیز استفاده ببریم.

بیایید نگاهی بیندازیم به برخی از مضرات آویشن

۱. تحریک غشاء مخاطی

آویشن حاوی دو ترکیب است – تیمول و کارواکرول. مطالعات نشان می‌دهند که آدم‌ها، به خصوص کسانی که حساس هستند، ممکن است بعد از استفاده‌ و مصرف این گیاه از تحریک غشاهای مخاطی رنج ببرند. اگر شما هم تا به حال تجربه‌ی چنین واکنشی را داشته‌اید، پس از تماس آن با غشاء مخاطی جلوگیری کنید. به طور خلاصه، استفاده از آویشن به صورت خوردنی را متوقف کنید.

۲. ممکن است باعث آلرژی به آویشن شود

اگر به ریحان، علف گربه، کرفس، رزماری، و پونه کوهی آلرژی دارید، پس مواظب استفاده از آویشن باشید. بعضی از افراد، طبق مطالعات انجام شده، به خانواده‌ی نعنائیان آلرژی دارند. و چون آویشن نیز به این خانواده تعلق دارد، در صورت داشتن چنین سابقه‌ی حساسیتی از خوردن آن اجتناب کنید.

۳. برای کسانی که فشار خون دارند بی‌خطر نیست

چنین معروف است که آویشن حاوی خواص افزایش فشار خون است. اگر از فشار خون بالا رنج می‌برید، پس از آویشن، به شکل گیاه، روغن معطر، و همین‌طور چای دوری کنید.

مضرات آویشن ۴: تاثیر بدی بر تیروئید دارد

این به گونه‌ی خاصی از آویشن مربوط می‌شود – یعنی سوسنبر (آویشن وحشی). در بعضی از مطالعات انجام شده توسط گروهی از پژوهشگران آلمانی به این نتیجه رسیده‌اند که آویشن می‌تواند بر غده‌ی تیروئید تاثیری منفی داشته باشد. در مطالعه‌ای که در ژوئن ۱۹۸۲ به چاپ رسید اشاره می‌شود که آویشن، و همین‌طور خویشاوندانش، بر هورمون غده‌ی هیپوفیز که تیروئید را تحریک می‌کند تاثیر بد می‌گذارد. این مطالعه بر روی موش‌ها انجام شد، اما با قیاس می‌توانید به این نکته پی ببرید که مصرف منظم آویشن ممکن است به کاهش سطح هورمون تیروئید منجر شود.

۵. در دوران بارداری و شیردهی آویشن مصرف نکنید

در حالی که هیچ شواهد مستدلی وجود ندارد که ثابت کند این گیاه برای زنان باردار و شیرده بی‌خطر است، هیچ شواهدی خلاف آن هم وجود ندارد. با وجود این، از آن‌جایی که در گذر زمان ثابت شده است آویشن به عنوان یک درمان قاعدگی را تحریک می‌کند، این احتمال وجود دارد که زنان باردار در خطر سقط جنین قرار بگیرند. بنابراین، لطفا هنگام استفاده از آویشن نهایت دقت و احتیاط را به خرج بدهید. اگر واقعا دوست دارید در چنین دورانی از زندگی خود از این گیاه استفاده کنید، می‌توانید با پزشک خود مشورت کنید.

۶. برای کودکان زیر ۱۸ سال خطرناک است

رپورتاژ

کودکان، به خصوص کسانی که زیر ۱۰ سال هستند و اطفال، باید از تمامی اشکال مختلف آویشن دور نگه داشته شوند. حتی از دهانشویه‌ی لیسترین هم که حاوی آویشن است به عنوان ضدعفونی کننده‌ی دهان استفاده نکنید، مگر آن که دندانپزشک برایتان تجویز کرده باشد.

مضرات آویشن ۷: سلامت قلب به خطر می‌افتد

موارد خاصی گزارش شده است که افرادی که آویشن می‌خورند – به خصوص روغن آویشن – از ناراحتی‌های شدید مختلفی رنج می‌برند من جمله تندنفسی، تشنج، ایست قلبی، و حتی به کما رفته‌اند. در حالی که شواهدی برای اثبات دلیل واقعی نهفته در پس این بیماری‌های جدی وجود ندارد، فرض می‌شود که دوز زیاد یا آلرژی به خانواده‌ی نعنائیان می‌تواند موجب بروز این‌ها شده باشد.

۸. التهابات پوستی ایجاد میکند

در گزارش‌های خاصی به این اشاره شده است که کسانی که از لیسترین به عنوان یک ضد عفونی کننده برای درمان عقربک مزمن انگشت پا استفاده می‌کنند دچار التهابات پوستی می‌شوند. در حالی که این می‌تواند یک واکنش آلرژیک باشد، توصیه می‌شود از استعمال آویشن موجود در مواد تشکیل دهنده‌ی محصولات درمانی بر روی جراحات پوستی و در افراد مبتلا به آتوپی بپرهیزید.

مضرات آویشن ۹: تداخل با داروهای تجویزی دارد

کسانی که داروهای ضد تیروئید و جایگزین تیروئید مصرف می‌کنند باید از استفاده‌ی آویشن اجتناب کنند چون گفته می‌شود با این داروها واکنش معکوس می‌دهد، و عملکرد آن‌ها را مختل می‌کند.

کسانی که داروهای فشار خون مصرف می‌کنند نیز باید استفاده از آویشن را ترک کنند.

مطالعات انجام شده در شرایط آزمایشگاهی نشان می‌دهند که آویشن در عملکرد گیرنده‌ی پروژسترون و استروژن اختلال ایجاد می‌کند. بنابراین اگر قرص ضد بارداری یا داروهای جایگزین هورمونی مصرف می‌کنید، قبل از استفاده‌ی این گیاه با پزشک مشورت کنید.

گفته می‌شود استعمال موضعی آویشن، به شکل تیمول، باعث جذب فلوروراسیل (داروی درمان سرطان) می‌شود که از عناصر استفاده شده در شیمی درمانی است. بنابراین، در صورتی که تحت شیمی درمانی هستید قبل از استفاده‌ی تیمول با پزشک خود مشورت کنید.

۱۰. تداخل با سایر گیاهان دارویی دارد

مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از آویشن به همراه مکمل‌ها و چند گیاه خاص دیگر می‌تواند بر تاثیرات هورمونی مورد انتظار آن گیاهان یا مکمل‌ها تاثیر منفی بگذارد.

در حالی که عوارض جانبی فهرست شده‌ی آویشن کمیاب هستند، همیشه بهتر است هنگام استفاده از این گیاه محتاط باشید. اگر حساسیت فوق‌العاده دارید یا تحت درمان خاصی هستید، لطفا قبل از مصرف آویشن با پزشک مشورت کنید.

شما چطور؟ آیا تا به حال هیچ یک از این اثرات منفی استفاده از آویشن را تجربه کرده‌اید؟

منبع stylecraze
نوشته‌های مرتبط