اجاره اولین آپارتمان: راهنمای کامل اجاره خانه برای اولین بار

چه تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده باشید و تصمیم گرفته باشید از خانه‌ی پدری نقل مکان کنید، یا اینکه با محبوب زندگیتان ازدواج کرده اید و باید به فکر خانه جدیدی باشید تا تشکیل زندگی دهید این راهنمای اجاره اولین آپارتمان به شما کمک خواهد کرد درک کنید چطور مکان مورد علاقه‌تان را پیدا کنید نکات لازم اجاره خانه برای اولین بار را به شما می گوید.

راهنمای کامل اجاره اولین آپارتمان یا خانه

بودجه و امور مالی

هنگام اجاره اولین آپارتمان ، مهم است یادتان باشد که هر دو هزینه‌های کوتاه مدت و بلند مدت لحاظ شده باشد. هزینه‌های بلند مدت اساسا شامل اجاره‌بها و قبوض خدمات است. هزینه‌های کوتاه مدت شامل حق کمیسیون املاک، ودیعه یا پول پیش، و سایر هزینه ها می‌شود که تا حدود زیادی به صاحبخانه مربوط می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است مجبور باشید وقتی آپارتمان را اجاره می‌کنید برای امکانات درخواست و ثبت نام کنید، که در این صورت لازم خواهد بود بیعانه پرداخت کنید. بعضی صاحبخانه‌ها از شما می‌خواهند برای اولین و آخرین ماه سکونت از پیش اجاره پرداخت کنید.

مهم است که کمی پول نقد اضافی همیشه دم دست داشته باشید تا بتوانید هزینه‌های اسباب کشی و جابجایی یا سایر مخارجی که ممکن است یکهو ظاهر شوند را مدیریت کنید، مراقب باشید که هزینه‌های‌تان ممکن است از شهری به شهر دیگر متفاوت باشد.

قرارداد رسمی اجاره با کدرهگیری رایگان

معیارها و موقعیت مکانی

در یک آپارتمان به دنبال چه چیزی هستید؟ آیا یک اتاق کار می‌خواهید یا یک تک خوابه؟ آیا دوست دارید نزدیک ایستگاه مترو/اتوبوس باشید؟ تمام معیارهایی برای آپارتمان ایده‌آل‌تان در نظر دارید روی کاغذ بنویسید، و آن فهرست را همیشه موقع گشتن دنبال خانه با خود داشته باشید. وبسایت‌ها، مانند جامانا، به شما اجازه می‌دهند فیلترهای مشخصی را انتخاب کنید، پس مجبور نیستید نگران آن باشید که سرتان کلاه برود.

اگر محله‌ی مشخصی را دوست دارید، از روی گوگل مپ جستجو کنید تا درباره‌ی وضعیت ترافیک و رفت و آمد درون و بیرون آن منطقه مطالبی دست‌تان بیاید. سعی کنید بفهمید آیا گزینه‌های حمل و نقل دیگری آن اطراف وجود دارد. در طول روز محله را بگردید و بعد عصر هم همین کار را بکنید. بگردید تا با حس و حال منطقه آشنا شوید.

شروع اولین جستجو برای آپارتمان

در اینجا بعضی از چیزها درباره‌ی شروع پروسه‌ی جستجوی ملک را از نظر می‌گذرانیم…

– قفل‌های درها و پنجره‌های آپارتمان را چک کنید، تا مطمئن شوید به درستی باز و بسته می‌شوند. اگر پنجره‌های گرفت و گیر داشته باشند، خوب بسته نمی‌شوند.

– ببینید آیا کف خانه شیب دار است و/یا کج و کله نشده است، چون می تواند نشانه‌ی وجود نشستی قبلی یا در حال حاضر باشد.

رپورتاژ

– یک نشانه‌ی دیگر نشتی: مطمئن شوید هیچ لکه‌ای روی سقف یا دیوارها نباشد.

– شیر آب را باز کنید تا مطمئن شوید فشار آب کافی است.

– چک کنید ببینید کلید و پریزهای خانه در جای مناسبی کار گذاشته شده‌اند یا نه.

– توجه کنید به این که آپارتمان چقدر نورگیر است.

– لوازم خانه را چک کنید. اگر چیزی کار نمی‌کند، از صاحبخانه بپرسید آیا قصد تعمیر یا تعویضش را دارد.

– اگر در کفپوش چوبی آپارتمان سوراخ‌ها کوچکی دیدید، نشانه‌ی آن است که احتمالا حشراتی آنجا بوده‌اند.

– اگر ماشین دارید، درباره‌ی فراهم بودن پارکینگ، امنیت و هزینه‌های ماهانه سوال کنید.

هنگام بازدید، از فرصت استفاده کنید و از مستاجر فعلی درباره‌ی چیزهایی بپرسید که ممکن است شما هم در آن مجتمع مسکونی تجربه کنید.

۱۲ توصیه طلایی پس انداز پول برای مستاجران

درخواست اجاره

پس از آنکه آپارتمان مورد نظرتان را پیدا کردید، قدم بعدی آن است که یک درخواست به مالک یا املاک بدهید. به عنوان بخشی از فرایند تقاضا، ممکن است لازم باشد اطلاعات شغلی استخدامی‌تان، موجودی بانکی، اعتبار مالی، و … خود را به مالک ارائه کنید.در بعضی موارد اگر مجرد یا خیلی جوان باشید، ممکن است از شما خواسته شود برای اجاره‌نامه ضامن ببرید، به ویژه از آنجایی که این اولین آپارتمان اجاره‌ای شما محسوب می‌شود.

اجاره‌نامه

وقتی اجاره نامه دست‌تان بود، آن را به دقت بخوانید، و خجالت نکشید که جهت روشن شدن و در صورت نیاز سوال بپرسید. اگر نظر شخص دیگری را هم می‌خواهید بدانید، از یک دوست یا عضو خانواده که با تجربه است بخواهید به اجاره‌نامه نگاهی بیندازد. حتما مطمئن شوید از اطلاعات و حقایق مهم مطلع هستید، مثلا تاریخ مقرر پرداخت اجاره هر ماه، سیاست نگهداری ملک در حین سکونت، هزینه‌ی امکانات، سیاست اجاره به غیر، هزینه‌ی پارکینگ و غیره…

نقل مکان کردن و رفتن به اولین‌ آپارتمان استیجاری ممکن است فرایندی طاقت فرسا و سنگین به نظر برسد، اما این یکی از اولین مراحل بزرگ شدن است، پس به خودتان به خاطر چنین پیشرفتی تبریک بگویید. وقتی رفتید و مستقر شدید، از مکان جدید زندگی‌تان لذت ببرید. و بار بعد که مجبور به جابجایی شدید، خواهید دانست که چطور عمل کنید.

نوشته‌های مرتبط