رژیم غذایی آرتریت: 10 بهترین و بدترین خوراکی ها برای التهاب مفاصل

با این‌که نمی‌توان آرتریت یا التهاب مفاصل را با مواد غذایی درمان کرد، مصرف برخی از مواد غذایی می‌تواند درد مفاصل‌تان را کاهش دهد. به همین خاطر، از برخی متخصصان تغذیه خواسته‌ایم، رژیم غذایی ایده‌آلی را برای مبارزه با آرتریت و کاهش درد آن به ما معرفی کنند. بنابراین، برای مبارزه با این بیماری سعی کنید این رژیم غذایی آرتریت شامل ۵ بهترین ماده غذایی و نیز ۵ بدترین خوراکی برای آرتریت را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

شاید شما هم فکر ‌می‌کنید آرتریت فقط یک نوع بیماری است، ولی اشتباه نکنید؛ طبق تعریف بنیاد آرتریت ایالات متحده، این اصطلاح در واقع بیش از ۱۰۰ بیماری مربوط به مفاصل را شامل می‌شود. هم‌چنین، آرتریت وضعیتی نیست که فقط سالمندان را تحت تاثیر قرار دهد. بیش از ۵۰ میلیون بزرگسال آمریکایی و ۳۰۰،۰۰۰ کودک در ایالات متحده دست‌کم به یک نوع آرتریت مبتلا هستند؛ از جمله آرتریت التهابی (نظیر آرتریت روماتوئید)، آرتریت سپتیک یا عفونی (نظیر هپاتیت C)، آرتریت دژنراتیو یا تباه کننده (نظیر آرتروز)، آرتریت متابولیک یا سوخت و سازی (نظیر نقرس).

ریچل فاین، متخصص تغذیه و صاحب یک مرکز مربوط به تغذیه و تناسب اندام در نیویورک، می‌گوید، “انواع مختلفی از آرتریت وجود دارد، ولی برای کمک به کاهش التهاب و ‌تسکین برخی از دردهای مفصلی ناشی از آرتریت، می‌توان از یک رژیم غذایی واحد برای تمام موارد مرتبط با بیماری آرتریت استفاده کرد.‌”‌

بر همین اساس، در مقاله‌ی دیگری به ۱۱ ماده غذایی موثر برای تسکین درد آرتریت اشاره شده است.

ولی به هر شکل، پیش از آن‌که بخواهیم وارد جزییات مربوط به مواد غذایی و آرتریت شویم، باید نکته‌ای را به شما یادآوری کنیم: نمی‌توان آرتریت را فقط از طریق رژیم غذایی درمان کرد.

مونیکا اوسلندر مورنو، کارشناس ارشد و متخصص تغذیه، و مشاور تغذیه در یک موسسه‌ی مربوط به علوم تغذیه در میامی، می‌گوید، “‌لازم است مدیریت درد توسط پزشک و با راهنمایی وی انجام شود. این فرایند باید ترکیبی از درمان‌های جسمی، مدیریت استرس، انجام فعالیت بدنی، رژیم غذایی ضد التهابی، و احتمالا جراحی یا مداخلات دارویی باشد.‌”

اکنون که به اندازه‌ی کافی به مسائل مقدماتی پرداختیم، وقت آن رسیده است که به بیان بهترین رژیم غذایی برای مقابله با آرتریت و کاهش درد و ناراحتی ناشی از آن بپردازیم (البته، افزودن یا حذف برخی خوراکی‌ها در رژیم غذایی به منظور مقابله با آرتریت باید به همراه ایجاد برخی تغییرات دیگر در سبک زندگی انجام پذیرد).

هرگاه احساس درد داشتید، قبل از آن‌که به سراغ داروی مسکن بروید، ۱۰ ماده غذایی ضد درد که شما را از مسکن بی‌نیاز می‌کند را امتحان کنید.

رژیم غذایی آرتریت: بدترین مواد غذایی برای آرتریت

برای تسکین برخی از دردهای مفصلی ناشی از آرتریت، باید از مصرف خوراکی‌ها و مواد غذایی زیر پرهیز کنید.

۱. کربوهیدرات‌های تصفیه شده

مصرف آرد سفید و شکر به اندازه‌ی متعادل در رژیم غذایی مسئله‌ای قابل قبول است؛ با این حال، این دو ماده‌ی غذایی در جوامع مدرن به شکل گسترده و به دور از تعادل مصرف می‌شود. به گفته‌ی ریچل فاین، “مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه شده ممکن است به تولید محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE) در بدن منجر شود؛ شواهد علمی نشان داده‌اند، تولید این محصولات در بدن باعث تحریک التهاب می‌شود.‌”‌ هم‌چنین، پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند، شکر و آرد سفید نظیر هر آن‌چه در بسیاری از محصولات غذایی و تنقلات بسته‌بندی شده یافت می‌شود، تاثیرات خاصی بر وضعیت سلامت گوارش می‌گذارند؛ مثلا میکروبیوم آن را تغییر می‌دهند، و همین عامل سبب وخامت التهاب در بدن می‌شود.

۲. نوشیدنی‌های پر از قند

هم‌چنین، قندهای به شدت فرآوری شده‌ی موجود در نوشیدنی‌های شیرین (و افزایش ناگهانی قند خون ناشی از مصرف آن‌ها) با افزایش احتمال خطر ابتلا به التهاب مزمن در ارتباط هستند. به خصوص، شواهد علمی نشان داده‌اند، مصرف نوشیدنی‌های گازدار یا سودا باعث افزایش علائم آرتریت در زنان می‌شود. طبق نتایج یک مطالعه که در مجله‌ی آمریکایی تغذیه‌ی بالینی به چاپ رسیدند، فقط مصرف روزانه ۳۵۰ میلی‌لیتر نوشابه‌ی گازدار خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید را تا ۶۳ درصد افزایش می‌دهد.‌

مضرات این قبیل نوشیدنی‌ها فقط به این مسئله محدود نمی‌شوند؛ شاید با آگاهی از ۱۰ عارضه‌ جانبی نوشابه که واقعا خطرناک است، میزان مصرف نوشابه‌تان را کاهش دهید.

۳. چربی امگا-۶

در صورت امکان مصرف روغن‌های آفتابگردان، گلرنگ، ذرت، سویا و هسته‌ی انگور را در رژیم غذایی‌تان محدود کنید، زیرا نسبت اسیدهای چرب امگا-۶  به امگا-۳ در آن‌ها در مقایسه با سایر روغن‌ها بسیار بالاتر است. به گفته‌ی ریچل فاین، مولکولی به نام ایکوزانوئید که از  اسیدهای چرب امگا-۶ مشتق می‌شود، می‌تواند باعث افزایش فشار خون، تحریک واکنش دستگاه ایمنی بدن، و وخامت التهاب در بدن شود.

۴. گوشت‌های فرآوری شده

رپورتاژ

گوشت‌های فرآوری شده نظیر بیکن، سوسیس، و کالباس در مقایسه با گزینه‌های کم‌تر فرآوری شده نظیر گوشت گوساله یا مرغ تازه حاوی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGE) بیش‌تری هستند. به علاوه، این مواد غذایی مضر برای آرتریت، معمولا مملو از سدیم نیز هستند؛ به همین خاطر، باعث افزایش احتباس آب در بدن می‌شوند. این وضعیت ممکن است با ایجاد تورم در مفاصل منجر شود.

هم‌چنین، بهتر است بدانید گوشت‌های فرآوری شده جزء ۱۰ خوراکی تحریک کننده میگرن نیز هستند که باید از آن ها پرهیز کنید.

۵. پیتزا

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده، پیتزا یکی از اصلی‌ترین منابع سدیم در رژیم غذایی معمول مردم آمریکا است؛ بنابراین، مصرف بیش از اندازه‌ی این غذا ممکن است باعث ایجاد التهاب در مفاصل شود. این تاثیر مخرب پیتزا در صورتی که آن را پر از کربوهیدرات‌های تصفیه شده کنید و هم‌چنین، گوشت‌های فرآوری شده نیز به آن‌ اضافه کنید، چندین برابر می‌شود؛ یعنی با خوردن چنین پیتزایی، ترکیبی از سه بدترین مواد غذایی برای آرتریت را یک‌جا وارد بدن‌تان می‌کنید.

رژیم غذایی آرتریت : بهترین مواد غذایی برای مبارزه با آرتریت

بهبود رژیم غذایی برای مبارزه با آرتریت و تسکین درد ناشی از آن فقط با حذف برخی از مواد غذایی مضر انجام نمی‌شود، بلکه هم‌چنین باید برخی مواد غذایی سالم و مفید را نیز به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. با استفاده از فهرست زیر، این کار را آغاز کنید.

۱. بروکلی

گاهی اوقات، بهترین مواد غذایی برای مبارزه با آرتریت شاید همان‌هایی باشند که حتی فکرشان را هم نمی‌کنید. این سبزی مورد علاقه‌ی گیاهخواران به خاطر ترکیبی از مواد مغذی‌اش از جمله ویتامین C و K، و هم‌چنین، سولفورافان (همان بخش از سبزی که هنگام پخته شدن باعث ایجاد بویی خاص می‌شود) بسیار شهرت دارد. طبق گزارش بنیاد آرتروز ایالات متحده، دانشمندان معتقدند، سولفورافان ممکن است سرعت فرایند ایجاد و پیشرفت علائم آرتروز را کاهش دهد. هم‌چنین، بروکلی یک خاصیت مهم دیگر نیز برای بیماران مبتلا به آرتریت دارد؛ این ماده‌ی غذایی مفید حاوی کلسیم است (۲۱ میلی‌گرم در هر فنجان) که می‌تواند به تقویت استخوان‌های ضعیف کمک کند.

برای آن‌که بتوانید بروکلی را در رژیم غذایی‌تان وارد کنید، بهتر است از ۲ طرز تهیه سوپ کلم بروکلی بسیار خوشمزه و مجلسی استفاده کنید.

۲. گیلاس

ریچل فاین در این مورد می‌گوید، “‌مواد گیاهی شیمیایی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگ به کاهش التهاب و خطر ابتلا به بیماری کمک می‌کنند.‌”‌ هم‌چنین، به گفته‌ی اوسلندر مورنو، گیلاس و میوه‌های هم‌خانواده‌ی آن به دلیل غنی بودن‌شان از آنتوسیانین‌ (فلاونوئیدی که باعث قرمز یا ارغوانی شدن رنگ برخی میوه‌ها یا سبزی‌ها می‌شود) و سایر آنتی‌اکسیدان‌هایی که باعث افزایش جریان خون و به طور بالقوه باعث کاهش درد می‌شوند، به شکل ویژه‌ای، جزء بهترین گزینه‌های غذایی برای مبارزه با آرتریت به شمار می‌روند. به علاوه، همیشه به یاد داشته باشید، به گفته‌ی بنیاد آرتریت، هر چه هر چه میوه پررنگ‌تر باشد، در بیش‌تر موارد، میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن بیش‌تر است.

۳. چای ماچا

تمام انواع چای سبز غنی از آنتی‌اکسیدان هستند؛ پژوهشگران طی مطالعات محدود بر روی حیوانات به این حقیقت پی بردند که ترکیبات موجود در برگ‌های چای سبز ممکن است بتوانند شدت درد و ناراحتی‌های ناشی از آرتریت روماتوئید را کاهش دهند. چای ماچا حاوی میزان زیادی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب سلولی مبارزه می‌کنند؛‌ به این ترتیب، اوسلندر مورنو تایید می‌کند که این چای توانایی ویژه‌ای برای تسکین علائم آرتریت دارد. اگر نوشیدنی حاصل از دم کردن ماچا به تنهایی در آب جوش برای‌تان تلخ و بد مزه است، می‌توانید آن را با کمی عسل یا سایر شیرین‌کننده‌های طبیعی بنوشید.

اگر هم به چای ماچا دسترسی ندارید، نگران نباشید؛ زیرا ۱۰ مهم‌ترین خواص چای سبز برای درد مفاصل، آرتروز و سایر بیماری‌ها می‌توانند به حل مشکل‌تان کمک کنند.

۴. چربی‌های امگا-۳

طبق گزارش بنیاد آرتریت، مصرف ۸۵ الی ۱۱۰ گرم ماهی قزل‌آلا، هرینگ، سالمون، ساردین و غیره هفته‌ای دو بار یا بیش‌تر می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند و تمام التهاب بدن را نیز کاهش دهد. اوسلندر مورنو در این مورد می‌گوید، “‌مصرف مواد غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳، به خصوص مصرف مرتب ماهی‌های چرب (و حتی‌الامکان غیر پرورشی) سالمون، هرینگ، ساردین، آنچووی، یا خالخالی می‌تواند به بهبود علائم آرتریت کمک کند.‌” اگر برای افزودن امگا-۳ به رژیم غذایی‌تان به اندازه‌ی کافی قانع نشده‌اید، از ۹ دلیل مهم که باید اسیدهای چرب امگا ۳ بیش‌تری مصرف کنید، آگاه شوید.

۵. زردچوبه

زردچوبه یکی از ادویه‌ی بسیار محبوبی است که فواید بسیاری نیز برای سلامت به همراه دارد. هر یک قاشق چای خوری از این چاشنی زرد رنگ و محبوب که در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی و حتی نوشیدنی‌ها کاربرد دارد، سرشار از فواید مختلف برای سلامتی انسان است. اوسلندر مورنو در این مورد نیز می‌گوید، “جهت بهره‌مندی از حداکثر خاصیت زردچوبه برای تسکین درد و التهاب ناشی از آرتریت، کورکومین، ترکیب شیمیایی موجود در زردچوبه، را با یک منبع چربی سالم (نظیر آووکادو، آجیل، کره‌ی بادام زمینی، یا روغن ماهی) و فلفل سیاه مخلوط و نوش جان کنید.‌‌”‌

با این‌که استفاده از روش‌های پزشکی و داروی برای درمان آرتریت یک ضرورت است، با مصرف مواد غذایی مفید و حذف موارد مضر در رژیم غذایی‌تان می‌توانید درد و ناراحتی این بیماری را کم‌تر کنید. اگر به دنبال یک رژیم غذایی مفید و موثر برای مبارزه با علائم آرتریت هستید، مطالعات ثابت کرده‌اند پیروی از یک رژیم غذایی متعادل حاوی غذاهای کامل و خوراکی‌های گیاهی نظیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند برای‌تان کارساز باشد.

نوشته‌های مرتبط