مضرات ذرت: 10 جدی ترین عوارض ذرت برای سلامتی

ذرت چه مشکلی ممکن است داشته باشد؟ خوشمزه است، کاربردهای فراوان دارد، مغذی است – چیز دیگری هم هست که باید بدانیم؟ آیا می‌خواهید درباره مضرات ذرت بدانید؟ ذرت، نیازی به معرفی ندارد. اما همه ما این باور غلط را داریم که فکر می‌کنیم ذرت نوعی سبزیجات است. اما کاملا در اشتباهیم! در واقع ذرت یک دانه خوراکی است! ذرت ابتدا فقط در آمریکای مرکزی و مکزیک کشت می‌شد اما امروزه در تمام جهان یافت می‌شود.

این دانه‌های آبدار، شیرین و زردرنگ، واقعا جذاب هستند. اما قرار نیست ذرت همیشه زردرنگ باشد! امروزه ذرت قهوه‌ای، بنفش و آبی نیز وجود دارد. ذرت سفید و زرد به نام ذرت شکر و کره شناخته شده و خوراکی محبوب کودکان و بزرگسالان محسوب می‌شوند!

ذرت را به صورت کبابی می‌خورند، روی پیتزا می‌ریزند، به صورت یک غذای جداگانه می‌پزند یا به عنوان ذرت شیرین می‌خورند – روش‌های تهیه ذرت، بسیارند اما خواص ذرت تغییری نمی‌کند. اما آیا ذرت مضراتی نیز دارد؟ آیا خوردن ذرت می‌تواند عوارض جانبی به دنبال داشته باشد؟

در واقع، بله! ذرت عوارض جانبی خود را دارد. بسیاری از این عوارض جانبی ذرت را می‌توان نادیده گرفت اما برخی از آن‌ها را نه!

مضرات ذرت

برخی از عوارض جانبی ذرت را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. واکنش‌های حساسیتی

خوردن ذرت می‌تواند باعث حساسیت و علائمی مانند راش پوستی، تورم غشای مخاطی، استفراغ و غیره شود. برخی افراد بعد از خوردن ذرت به حمله آسم و آنافیلاکسی نیز دچار می‌شوند. دلیل اصلی حساسیت‌ها، پروتئین خوراکی موجود در ذرت است.

۲. خطر پلاگرا

ذرت غذای اصلی بسیاری از مردم است. اگر ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنید، در خطر ابتلا به پلاگرا قرار خواهید گرفت. پلاگرا همان کمبود ویتامین، به ویژه نیاسین است. مقدار اسیدهای آمینه (لیسین و تریپتوفان) و نیاسین – که در برابر پلاگرا از بدن محافظت می‌کنند – در ذرت بسیار پایین است. اگر ذرت، ماده اصلی رژیم غذایی شماست، باید خوراکی‌های سرشار از ویتامین را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا از بروز پلاگرا جلوگیری کنید.

۳. مضر برای افراد دیابتی

ذرت بر افراد مبتلا به دیابت تاثیر منفی می‌گذارد زیرا قند خون بدن را افزایش می‌دهد. ذرت کربوهیدرات بالایی دارد که به بالا رفتن قند خون می‌انجامد. بنابراین افراد مبتلا به دیابت نباید ذرت را در مقادیر زیاد مصرف کنند.

۴. ایجاد نفخ

ذرت، درصد بالایی نشاسته دارد. زمانی که ذرت مصرف می‌کنید، نشاسته در روده بزرگ می‌شکند و گاز زیادی تولید می‌کند. بنابراین اگر فردی مقدار زیادی ذرت مصرف کند، به نفخ دچار می‌شود.

رپورتاژ

۵. سوء هاضمه و ناراحتی معده

ذرت منبع خوبی از فیبر و مواد مغذی حیاتی است که به دفع سموم از بدن کمک می‌کند. اما مقدار بیش از اندازه این فیبر می‌تواند برای معده مضرباشد. اگر مقدار زیادی غلات نیز بخورید، به سوء هاضمه و معده درد دچار خواهید شد! بنابراین، مراقب میزان مصرف ذرت – به هر شکلی – باشید.

۶. تحریک روده و اسهال

ذرت را نباید خام خورد چرا که می‌تواند باعث اسهال شود. ذرت به اختلالات روده‌ای متعددی نیز منجر می‌شود. اگر علائم خاصی را در خود دیدید، به پزشک مراجعه کنید.

۷. پوسیدگی دندان

ذرت، حاوی قند است بنابراین می‌تواند باعث پوسیدگی دندان در برخی افراد شود. پوسیدگی دندان، یکی از عوارض نسبتا نادر ذرت است اما نباید آن را نادیده گرفت! بعد از خوردن ذرت، مراقب بهداشت دهان خود باشید و مسواک بزنید.

۸. پوکی استخوان

افرادی که ذرت را به عنوان ماده اصلی در رژیم غذایی خود می‌گنجانند ممکن است به پوکی استخوان دچار شوند زیرا ذرت، کلسیم بسیار کمی دارد. اما این مسئله فقط زمانی به وجود می‌آید که خوراکی‌های سرشار از کلسیم مصرف نکنید.

۹. افزایش وزن

همان‌گونه که قبلا گفته شد، ذرت، قند و کربوهیدرات بالایی دارد. خوردن بیش از اندازه آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود. افرادی که رژیم غذایی دارند، باید از مصرف ذرت خودداری کنند.

۱۰. خواب‌آلودگی و رخوت

ذرت، نشاسته بالایی دارد. نشاسته می‌تواند باعث خواب‌آلودگی و رخوت شود.

این‌ها عوارض جانبی ذرت هستند. بسیاری از این تاثیرات به اصطلاح منفی را می‌توان با خوردن وعده‌های غذایی متعادل، مهار کرد. برای بقیه آن‌ها، به میزان مصرف خود توجه کنید!

امیدواریم از این مطلب خوشتان آمده باشد. آیا ذرت دوست دارید؟ دوست دارید آن را چگونه بخورید؟ کبابی؟ آب‌پز یا برای روی غذا؟

نوشته‌های مرتبط