چطور دفتر کار امن تری داشته باشیم؟

افزایش امنیت محل کار و خانه یکی از دغدغه‌های اصلی همه ما محسوب می‌شود. به همین دلیل برای حل این مشکل به دنبال راه حلی جدی و اصولی خواهیم بود تا بتوانیم این اماکن مهم را در مقابل خطر سرقت حفظ کرده و امنیت بیشتری را در آن‌ها برقرار کنیم. در حال حاضر فناوری‌های بسیار پیشرفته‌ای برای افزایش امنیت در محل کار و خانه به وجود آمده‌اند که هر کدام از آن‌ها به نوعی می‌توانند باعث افزایش ایمنی محیط زندگی شوند. با توجه به اهمیت این موضوع، در ادامه مطلب قصد داریم برخی نکات مهم در زمینه افزایش امنیت محیط زندگی و محل کار و اینکه چگونه می‌توان یک دفتر کار امن تر ساخت را ارائه کنیم.

لزوم افزایش امنیت محل کار

آمارهای مربوط به سرقت و ورود غیر مجاز به منازل و دفاتر کار در شهرهای مختلف کشور، نشان می‌دهد میزان جرم در این زمینه به شدت افزایش یافته و در بسیاری از آن‌ها نیز سارقان با تسلط بر بسیاری از فناوری‌های پیشرفته و تکنولوژی‌های به روز توانسته‌اند به راحتی اقدام به سرقت کنند. حفظ اموال و دارایی‌ها در محیط کار و نظارت بر آن یکی از موارد بسیار مهم محسوب می‌شود.

در حال حاضر متداول‌ترین روش‌های پایش محیط کار و افزایش امنیت آن استفاده از دوربین‌های مداربسته است که به راحتی امکان مشاهده مکان مورد نظر را از راه دور فراهم می‌کند. علاوه بر این تجهیزات، موارد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند در محیط کار مورد استفاده قرار گرفته و تا حدودی از وقوع سرقت و دزدی جلوگیری کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا با تکنیک‌های مربوط به افزایش امنیت در این گونه محیط‌ها آشنا شوید.

به کارگیری دوربین‌های هوشمند و سیستم پایش از راه دور

نصب دوربین برای امنیت محل کار

یکی از رایج‌ترین روش‌های افزایش امنیت محل کار، استفاده از دوربین‌های مداربسته هوشمند و سیستم‌هایی نظیر سیستم دزدگیر است که می‌تواند در تمام ساعات شبانه روز از دفتر کار مراقبت کرده و کوچک‌ترین تغییری را به صاحبان کسب‌وکار اطلاع‌رسانی کند. این دوربین‌های هوشمند می‌توانند تمامی نقاط مربوط به دفتر کار را پوشش داده و حتی یک نقطه کور هم باقی نگذارند.

همچنین به دلیل کیفیت بالای فناوری‌های به کار رفته در آن‌ها، می‌توان تنظیمات را به گونه انجام داد که کلیه رفت و آمدها و تغییرات ایجاد شده حتی در شب به ثبت رسیده و یا در صورت امکان از طریق نرم‌افزار تلفن همراه به صاحب دفتر کار اطلاع رسانی شود. همچنین با استفاده از دوربین‌های هوشمند می‌توان ویدیوهای ثبت شده را در هارد دیسک ذخیره‌سازی کرده و در صورت نیاز مجدداً به آن‌ها مراجعه کرد.

سیستم دزدگیر در کنار دوربین‌های مداربسته

در برخی موارد دیده شده است که سارقین پس از اقدام به سرقت، هارد مربوط به این دوربین‌ها را نیز به سرقت برده‌اند. از این رو در کنار دوربین‌های مداربسته، از سیستم دزدگیر نیز استفاده می‌شود. در صورت فعال شدن این سیستم، امکان ورود افراد به داخل دفتر کار وجود ندارد و در صورتی که کسی پس از ساعت اداری به این محیط وارد شود، آژیر دزدگیر به صدا درآمده و به صاحب دفتر کار نیز اطلاع رسانی خواهد شد. نصب این تجهیزات معمولاً توسط افراد حرفه‌ای انجام می‌گیرد؛ زیرا در صورتی که این سیستم‌ها به شکلی نادرست نصب شوند، امکان استفاده از آن‌ها وجود ندارد.

دزدگیر برای امنیت محل کار

چشمی های حرکتی و وزنی دزدگیرها برای افزایش امنیت محل کار

اکثر دزدگیرهای موجود در بازار دارای سنسور یا چشمی‌های متفاوتی هستند که می‌توانند در محیط‌های مختلف مورد استفاده گرفته و امنیت محل کار را تامین کنند. برخی از آن‌ها از نوع حرکتی هستند که در صورت نصب در محل مورد نظر تنها حرکت موجودات را شناسایی کرده و بدین ترتیب آژیر به صدا در می‌آید.

دسته دیگری از سنسورها از نوع وزنی بوده و تنها می‌توانند بر اساس وزن و حجم اجسام آن‌ها را تشخیص دهند. بدین ترتیب در صورت ورود غیر مجاز به محیط کار آن را تشخیص خواهند داد. مهم‌ترین مزیت سنسورهای وزنی، فعال شدن آن‌ها تنها برای وزن‌های بالا بوده و امکان تشخیص حیوانات کوچک از قبیل موش و گربه را نخواهند داشت.

رپورتاژ

نصب درب ضد سرقت به همراه دستگیره‌های هوشمند

دستگیره هوشمند برای امنیت محل کار

یکی دیگر از روش‌های افزایش امنیت محیط کار استفاده از درب‌های ضد سرقت است که به دلیل طراحی ویژه و متریال به کار رفته در آن، امکان سرقت و نفوذ را در محیط‌های کاری بسیار کاهش می‌دهد. همچنین به دلیل پوشش‌های خاص امکان برش و تخریب روی این دست از درب‌ها وجود نداشته و طراحی زیبای آن می‌تواند برای محیط کار بسیار مناسب باشد. خرید دستگیره هوشمند ارزان قیمت نیز می‌تواند بالاترین سطح ایمنی را در محیط کار ایجاد کند.

از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگیره‌های هوشمند می‌توان به قابلیت اتصال آن‌ها به وای فای و گوشی موبایل به همراه به کارگیری اپلیکیشن‌های موجود روی موبایل، استفاده از اثر انگشت برای ورود به محیط کار بدون نیاز به کلیدهای کنونی، ثبت ورودی و خروجی‌ها، امکان محدودسازی ورود به محیط کار و فعال کردن آن تنها برای افراد خاص اشاره کرد.

استفاده از نورپردازی برای افزایش امنیت محیط کار

بیشتر سارقین تاریکی شب را برای انجام سرقت‌های خود انتخاب می‌کنند. به همین دلیل طراحی خاص دفتر کار و افزایش روشنایی در محیط می‌تواند تا حدودی باعث افزایش امنیت محل کار شود. اگرچه این روش نسبت به دیگر روش‌های موجود کمی قدیمی به نظر می‌رسد، اما استفاده از آن می‌تواند باعث تردید سارقان شده و تا حدودی روی این موضوع تاثیرگذار باشد.

استفاده از سنسورهای درب و پنجره

یکی از فناوری‌های قابل استفاده برای افزایش امنیت محیط، سنسورهای درب و پنجره هستند که به صورت اختصاصی برای این بخش از ساختمان طراحی شده‌اند. این سنسورها می‌توانند با ثبت اطلاعاتی از قبیل ورود و خروج افراد به داخل ساختمان به صورت خودکار یا باز و بسته شدن درب و پنجره، در صورت لزوم مالک دفتر کار را از طریق یک تماس تلفنی آگاه کنند.

عملکرد این سنسورها بسیار حساس بوده و حتی کوچک‌ترین اعمال فشار و یا تغییر در این بخش از واحدهای مسکونی و تجاری را ثبت خواهند کرد. به دلیل قابلیت‌های فراوان و نصب بسیار آسان، یکی از تجهیزات بسیار مناسب در افزایش امنیت دفتر کار به شمار رفته و حتی در مدیریت ورود و خروج افراد نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

استفاده از سیستم‌های ورود و خروج هوشمند برای امنیت محل کار

بیشترین افرادی که معمولاً به دفتر کار وارد و یا از آن خارج می‌شوند، اعضای شرکت و یا افرادی هستند که از قبل برای حضور در دفتر کار هماهنگی‌های لازم را انجام داده‌اند. بنابراین با استفاده از سیستم‌های ورود و خروج هوشمند می‌توان از ورود افراد متفرقه به محیط کار جلوگیری کرد. این تجهیزات هوشمند امکان ایجاد محیط امن و سالم را برای کارمندان فراهم می‌کنند.

سیستم‌های ورود و خروج هوشمند در بسیاری از شرکت‌های بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و در صورت به کارگیری آن، علاوه بر ثبت ورود و خروج کارمندان می‌توان از دیگر مزایای آن از قبیل تامین امنیت محل کار، کنترل رفت و آمد با استفاده از ویژگی‌های بیومتریک یا کارت و پیاده سازی پروتکل‌های امنیتی بهره‌مند شد.

حرف آخر

در دنیای امروز افزایش امنیت و دفاع از حریم شخصی یکی از اولویت‌های مهم به شمار می‌رود که برای ایجاد آن به کارگیری سیستم‌ها و تجهیزات حفاظتی و امنیتی لازم و ضروری است. در صورتی که خواستار افزایش امنیت محیط کار و یا شرکت خود هستید، بهتر است به این تجهیزات دیجیتالی اطمینان کرده و با خیال راحت از آن‌ها استفاده کنید. همچنین باید این موضوع را در نظر داشته باشید که سارقان نیز همراه با فناوری‌های موجود پیشرفت کرده و به بسیاری از ابزارهای امنیتی تسلط پیدا کرده‌اند. از این رو بهتر است پیش از وقوع حادثه به طور مداوم تجهیزات امنیتی محیط کار خود را ارتقا دهید.

نوشته‌های مرتبط