علت خشک شدن برگ درخت گردو درتابستان

خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان نشانه­ای است که می­تواند منجر به کاهش تولید میوه و یا ریز ماندن میوه­ها شود و باغداران را نگران می­کند، خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان دلایل متعددی می­تواند داشته باشد که در این خبرنامه ضمن بررسی دلایل آن به راهکارهای حل این مشکل نیز اشاره خواهیم کرد.

آبیاری غیر اصولی در تابستان علت اول در خشک شدن برگ درخت گردو

اولین دلیلی که می­تواند منجر به خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان شود آبیاری غیر اصولی است، چیزی که از آن تحت عنوان تنش آبی یاد می­شود می­تواند خسارت­های زیادی به همراه داشته باشد و خشک شدن برگ درختان گردو نیز یکی از این خسارت­ها است.

تنش آبی به این معنا است که به عنوان مثال درختان گردوی شما به آبیاری هر ده روز یکبار در تابستان عادت دارند اما شما دور آبیاری را به هر علتی ممکن است افزایش دهید، افزایش دور آبیاری به مدت یک الی دو روز مشکلی ایجاد نمی­کند اما در اوج گرمای تابستان که درخت در حال رساندن آب و مواد غذایی به میوه­ها است تنش آبی بیش از دو روز برای برخی از ارقام گردو می­تواند بسیار خسارت بار باشد.

دور آبیاری مناسب برای هر رقم گردو در دوران بلوغ و در تابستان را می­توانید با مراجعه به وبسایت فروش نهال گردو یعنی پالیز نهال (www.paliznahal.ir) مطالعه کنید، دور آبیاری ممکن است بر اساس برخی از شرایط مانند بارندگی که البته در تابستان کمتر رخ می­دهد تغییر کند و در واقع تنها موضوع با اهمیت رساندن آب کفی در زمان مناسب به درختان گردو است.

گرمای بیش از حد تحمل دلیل خشک شدن برگ درخت گردو

یکی دیگر از مشکلاتی که به ویژه برای درختان گردو در فصل تابستان ممکن است رخ داده و سبب خشک شدن برگ درختان گردو شود مشکل گرمای هوا است، ارقام مختلف گردو نسبت به گرمای هوا تحمل متفاوتی از خود نشان می­دهند و به همین دلیل است که باغداران باید در زمان خرید نهال گردو به تناسب شرایط آب و هوایی منطقه­ی خود با تحمل رقم مورد نظر خود به طور کامل واقف باشند.

شما باید بدانید رقمی را که انتخاب کرده­اید تا چه حد گرما و سرما را می­تواند تحمل کند و حداکثر و حداقل ما در منطقه­ی شما در چه دامنه­ای است، در صورتی که رقمی را انتخاب کنید که تحمل گرمای هوای تابستان در منطقه­ی شما را نداشته باشد با خشک شدن برگ درخت گردو در تابستان مواجه می­شوید.

در برخی از سال­ها ممکن است در یک منطقه گرمای ناگهانی و غیر قابل پیش بینی حادث شود که این از کنترل باغداران خارج بوده و قطعا آنها را با خشک شدن برگ درختان مواجه می­کند، این مورد ممکن است تنها یک بار رخ دهد و با از بین رفتن گرمای هوا نیز خشک شدن برگ درختان برطرف می­شود.

کود دهی غیر اصولی دلیل خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان

در فصل تابستان درختان گردو به دلیل غذا رسانی به میوه­ها و باردهی نیاز بیشتری به کود و عناصر غذایی دارند اما این دلیل نمی­شود که شما درختان گردو را با انواع کودها بمباران کنید، کودهایی که ممکن است حتی به آنها نیاز هم نداشته باشند و استفاده­ی بیش از اندازه از برخی از عناصر می­تواند منجر به خشک شدن برگ درختان گردو شود.

از طرفی بی توجهی به کود دهی و تغذیه­ی درختان در این فصل نیز می­تواند علائم خشک شدن برگ درختان گردو را به دنبال داشته باشد، به عنوان مثال کمبود عنصر پتاسیم سبب سوختگی برگ درخت گردو از نوک و حاشیه به سمت مرکز می­شود.

باغداران باید نیاز غذایی درختان گردو را در درجه­ی اول با چالکود در زمستان به صورت طولانی مدت تامین نمایند و در مرداد ماه که درخت در اوج نیاز به عناصر غذایی قرار دارد باید از برگ درختان خود آزمایش تجزیه بگیرند و ببینند که درخت دقیقا به چه عناصر غذایی نیاز دارد، تامین عناصر غذایی به اندازه­ی مورد نیاز و در زمان درست مانع از خشک شدن برگ درختان در فصل تابستان می­شود.

رپورتاژ

ابتلا به بیماری­های برگی قارچی و باکتریایی دلیل خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان

در فصل تابستان به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی رشد و تکثیر بیماری­های برگی و خاکزاد در باغ گردو توسعه پیدا می­کند، در این فصل از یک سو درخت در حال تامین انرژی برای برگ و میوه و رشد رویشی است و از طرفی ممکن است تحت تاثیر حمله­ی برخی از قارچ­ها و باکتری­های بیمارگر برگی مانند بلایت و آنتراکنوز قرار گرفته باشد.

بیماری­های برگی قارچی و باکتریایی مانند بلایت و آنتراکنوز در فصل تابستان به اوج خسارت خود رسیده و در باغاتی که شدیدا درگیر باشند می­توانند ایجاد خسارت به صورت سوختگی و خشک شدن برگ­ها کنند.

برای کنترل خسارت این بیماری­های در تابستان شما باید از زمستان اقدام به کنترل کنید، برگ و میوه­های ریخته در باغ را جمع آوری کرده و بسوزانید، شاخه­های آلوده را هرس کرده و بسوزانید و در باغات دارای علائم در ابتدای بهار باید حتما سم پاشی با سموم مناسب را انجام دهید، توجه داشته باشید که احداث باغ با ارقام مقاوم گردو می­تواند از خسارت این مورد جلوگیری کند.

قیمت نهال گردو با توجه به میزان مقاومت که بر اساس نوع پایه در ارقام پیوندی تعیین می­شود متفاوت بوه و بنابراین در هنگام انتخاب رقم و حتی نهالستان برای خرید نهال باید نهایت دقت را داشته باشید.

دلایل چند گانه موثر در خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان

باغ یک اکوسیستم استف یعنی محیطی که انواع موجودات زنده به جز درختان شما در آن زندگی کرده و زندگی آنها با هم بر یکدیگر تاثیر می­گذارد، علاوه بر آن شرایط محیطی نیز مدام در حال تغییر بوده و بنابراین ممکن است باغ شما و درختان گردو در آن واحد تحت تاثیر چند عامل با هم قرار گرفته و علائم خشک شدن برگ­ها را نشان دهند.

به عنوان مثال ممکن است شما در آبیاری درختان بی دقتی کرده باشید، کود دهی اصولی انجام نداده باشید و همزمان درختان شما تحت تاثیر بیمارگرهای برگی نیز قرار گرفته و هوا نیز ناگهان گرم شده باشد، مجموعه­ی این عوامل سبب می­شود که شما ناگهان با حجم زیادی از سوختگی و خشک شدن برگ درختان در باغ مواجه شوید.

کلام آخر

برای اینکه بتوانید خشک شدن برگ درختان گردو را کنترل کنید با توجه به دلایلی که برای آنها ذکر کردم باید در درجه­ی اول بدانید که چرا برگ درختان خشک می­شوند و سپس با توجه به دلیل و با رفع دلیل خشک شدن برگ درختان را کنترل کنید.

شاید پیدا کردن دلیل خشک شدن برگ درختان گردو در تابستان برای شما دشوار باشد اما این کار برای متخصصان گیاهپزشک ساده است، این کارشناسان با بررسی شرایط و جمع بندی و البته نمونه برداری و توجه به نوع علائم و نحوه­ی خشک شدن برگ درختان می­توانند به سادگی متوجه شوند دلیل خشک شدن برگ گردو چیست و راهکار اصولی را به شما پیشنهاد می­دهند.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

نوشته‌های مرتبط