خواص گوشت بز: ۲۸ خاصیت گوشت بز برای سلامتی

آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بزرگ‌ترین مصرف کننده‌های گوشت در دنیا هستند اما گوشت بز در فهرست آن‌ها، اولویت ندارد. گوشت بز فقط در آسیا و به ویژه در هندوستان محبوب است ، اگرچه غذاهایی با گوشت بز در سفره مکزیکی‌ها هم یافت می‌شود. گوشت بز را نباید با گوشت گوسفند اشتباه گرفت چرا که دو حیوان کاملا متفاوت هستند. گوشت بز را می‌توان در سوپ، استیک و غذاهای دیگر به کار برد. در این نوشتار با خواص گوشت بز آشنا خواهید شد.

چرا باید مصرف گوشت بز را در نظر بگیریم؟

با این همه محبوبیتی که گوشت گاو و مرغ دارند چرا باید گوشت بز یکی از انتخاب‌های شما باشد؟ مشکل گوشت بز این است که با برخی از مشکلات قلبی عروقی به ویژه پرفشاری خون یا بالا رفتن فشار خون در ارتباط است. افرادی که این مشکلات را دارند باید کاملا از مصرف گوشت بز اجتناب کنند. آیا تمام گوشت‌ها در صورت مصرف در مقادیر زیاد، باعث این مشکلات می‌شوند؟ چیزهای زیادی در مورد گوشت بز وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را بدانید و پس از آن باید با دلایل ضرورت وجود این گوشت بر میز غذای‌تان آشنا شوید.

گوشت بز، کم‌چربی‌ترین گوشت است. باور کنید یا نه، چربی موجود در گوشت بز از چربی گوشت مرغ کمتر است. بنابراین، سینه مرغ تنها منبع پروتئین بدون چربی برای سبک زندگی سالم شما نیست بلکه گوشت بز نیز می‌تواند گزینه خوبی باشد.

– در مقایسه با گاو و مرغ که در مزارع بزرگ کارخانه‌ای پرورش می‌یابند، گوشت بز تمیزتر است زیرا بز در مزارع کوچک پرورش می‌یابد و از علوفه طبیعی تغذیه می‌کند. باید بدانید که گوشت‌های گاو و مرغی که در مزارع بزرگ کارخانه‌ای پرورش یافته‌اند کاملا طبیعی نیستند و ممکن است در فرآیند رشد آن‌ها  از هورمون و آنتی بیوتیک نیز استفاده شده باشد. به همین دلیل است که گوشت بز می‌تواند انتخاب سالم‌تری باشد.

– بیشتر گوشت بزی که در بازار می‌بینید از مزارع محلی می‌آید. بنابراین می‌توانید گوشت تازه را از قصابی محل و یا مستقیما از مزرعه‌دار بگیرید که گوشت بز را به صورت تازه و در صورت سفارش، تهیه می‌کند.

خلاصه بگوییم، بز برای محیط مفید است. خوب، حداقل در حال حاضر برای محیط خوب است زیرا تقاضا برای گوشت بز به اندازه گوشت گاو و مرغ نیست بنابراین بز می‌تواند به صورت طبیعی پرورش یابد. به هر حال در آینده که مردم از خواص گوشت بز باخبر می‌شوند، ممکن است این سه مورد بالا خیلی هم مرتبط به نظر نرسند.

مواد مغذی موجود در گوشت بز

گوشت بز میزان مصرف: ۱۰۰ گرم
موارد کلی ارزش روزانه٪
انرژی ۱۰۹ کیلوکالری
پروتئین ۲۰.۶ گرم
آب ۷۵.۸۴ گرم
خاکستر ۱.۱۱ گرم
چربی کل
چربی اشباع ۰.۷۱ گرم
چربی تک غیر اشباع ۱ گرم
چربی چند غیر اشباع ۰.۱۷ گرم
کلسترول ۵۷ گرم
ویتامینها
تیامین ۰.۱۱ میلی‌گرم
ریبوفلاوین ۰.۴۹ میلی‌گرم
نیاسین ۳.۵۷ میلی‌گرم
ویتامین B6 ۰.۲۶ میلی‌گرم
اسید پانتوتنیک ۰.۴۵ میلی‌گرم
فولات ۵ میکروگرم
ویتامین B12 ۱۱۲ میکروگرم
ویتامین A ۳ میکروگرم
ویتامین E ۱ میلی‌گرم
ویتامین C ۱ میلی‌گرم
ویتامین K ۲ میکروگرم
مواد معدنی
کلسیم ۱۳ میلی‌گرم
آهن ۲.۸۳ میلی‌گرم
فسفر ۱۸۰ میلی‌گرم
زینک ۴ میلی‌گرم
مس ۰.۲۵ میلی‌گرم
منگنز ۰.۰۳۸ میلی‌گرم
سلنیوم ۸.۸ میکروگرم
الکترولیتها
پتاسیم ۳۸۵ میلی‌گرم
سدیم ۸۲ میلی‌گرم

 

حالا که دلایل قرار دادن این گوشت بر میز غذاخوری خود را می‌دانید، شاید بهتر باشد با خواص گوشت بز آن برای سلامتی نیز آشنا شوید.

۱. خطر التهاب در رگ‌های خونی را کاهش می‌دهد

یکی از خواص شگفت انگیز گوشت بز کاهش التهاب به ویژه در رگ‌های خونی است. این خاصیت به دلیل وجود CLA در گوشت بز است. CLA یا لینولئیک اسید مزدوج یکی از اسیدهای چرب است که توانایی جلوگیری و کاهش خطر التهاب را دارد.

۲. ضربان قلب را تثبیت می‌کند

هنگام خواندن نوشتار خواص گوشت بز شاید باور کنید یا نه، ولی گوشت بز در تثبیت ضربان قلب موثر است. به همین دلیل است که گوشت بز ارتباط نزدیکی با سلامت سرخرگ قلب دارد. زیرا مقدار چربی غیر اشباع در گوشت بز، از چربی اشباع بیشتر است که آن را برای ضربان طبیعی قلب مفید می‌کند.

۳. دارای اسید چرب جلوگیری کننده از سرطان است

یک نوع اسید چرب که می‌تواند از سرطان جلوگیری کند، CLA یا اسید لینولئیک مزدوج است. در مورد پیشرفت سلول‌های سرطان نیز باید گفت که گوشت بز دارای مقادیر بالایی ویتامین B کمپلکس مانند تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین و اسید پانتوتنیک و همچنین سلنیوم و کولین است که برای جلوگیری از سرطان مفید هستند.

۴. پروتئین نسبتا بالایی دارد

پروتئین چه کاری برای سلامتی شما انجام می‌دهد؟ کارهای زیادی! بدون پروتئین، ورزش شما بی فایده است زیرا چربی خود را می‌سوزانید و دیگر ماهیچه‌ای نخواهید داشت. همچنین، پروتئین برای رژیم غذایی شما بسیار مفید است و اگر می‌خواهید پروتئین را به بهترین شکل از گوشت بز تهیه کنید، باید از مصرف چربی پرهیز کنید.

۵. چربی اشباع کمتری نسبت به گوشت گاو دارد

چربی اشباع یکی از دلایل ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی است و چربی غیر اشباع در نقطه برابر آن قرار دارد. چون گوشت بز چربی اشباع کمتری نسبت به گوشت گاو دارد، منبع پروئینی بهتری نسبت به گوشت گاو است. همچنین، به دلیل داشتن چربی غیر اشباع بالاتر نسبت به گوشت گاو، فواید بیشتری دارد.

۶. به چربی سوزی کمک می‌کند

آیا می‌دانید بز در مقایسه با گاو، کم‌چربی‌ترین حیوان مزرعه است؟ دلیل آن پرورش محلی و سنتی بز است. چون نسبت به گوشت‌های دیگر چربی کمتری دارد، برای برنامه غذایی بهتر است. علاوه بر این، گوشت بز به دلیل سرشار بودن از ویتامین B توانایی چربی‌سوزی و کنترل وزن دارد.

۷. دارای سلنیوم و کلر است

راه‌های زیادی برای جلوگیری از سرطان وجود دارد که یکی از آن‌ها مصرف خوراکی‌های حاوی سلنیوم و کلر است. گوشت بز یکی از این خوراکی‌ها است. بنابراین فکر نکنید خوراکی‌های قرمز به اندازه سبزها قوی نیستند زیرا گوشت بز خلاف این را اثبات کرده است.

۸. از کم‌خونی جلوگیری می‌کند

همه گوشت‌ها برای کم‌خونی مفید هستند و گوشت بز یکی از گوشت‌های برتر این فهرست است. زیرا حاوی مقادیر بالایی آهن است. همچنین، گوشت بز برای زنان باردار خطری ندارد زیرا کم‌خونی یکی از مشکلاتی است که معمولا در دوران بارداری به وجود می‌آید. این یکی دیگر از بهترین خواص گوشت بز محسوب می شود.

۹. تولید هموگلوبین را افزایش می‌دهد

هموگلوبین یکی از انواع پروتئین است که در متابولیسم بدن نقش دارد. برخی از آن‌ها اکسیژن را به تمام سلول‌های بدن انتقال می‌دهند. هموگلوبین برای رشد جنین در دوران بارداری نیز اهمیت دارد. گوشت بز به دلیل داشتن ویتامین B12 و آهن بالا، نقش مهمی در تولید سلول‌های قرمز خون و هموگلوبین ایفا می‌کند.

۱۰. برای گردش خون مفید است

مردم معمولا از مصرف گوشت قرمز خودداری می‌کنند زیرا تاثیرات بدی بر خون و قلب می‌گذارد. گوشت بز در این مورد یک استثناء است زیرا به دلیل داشتن آهن و ویتامین B12 برای گردش خون مفید است. گوشت بز سرشار از پتاسیم نیز هست که برای قلب بسیار مفید است. پس با استفاده از این گوشت از خواص گوشت بز بهره مند شوید.

۱۱. از نقص‌های مادرزادی جلوگیری می‌کند

دلایل زیادی برای این‌که زن باردار نباید نگران مصرف گوشت بز باشد وجود دارد. یکی از این دلایل توانایی گوشت بز در جلوگیری از بروز نقص‌های مادرزادی است. زیرا گوشت بز حاوی آهن و ویتامین B12 است که در تولید سلول‌های قرمز خون نقش دارد. با کمبود سلول‌های قرمز خون، در رشد جنین اختلال ایجاد شده و ممکن است نقص مادرزادی که بدترین حالت ممکن است به وجود بیاید.

۱۲. علائم سندرم پیش از قاعدگی را تسکین می‌دهد

علامت سندرم پیش از قاعدگی فقط درد نیست بلکه احساس ناراحتی و نوسان خلق و خو نیز از علائم آن محسوب می‌شوند. اگر در دوران پیش از قاعدگی اشتهای خود را از دست نمی‌دهید، شاید افزودن گوشت بز به رژیم غذایی بتواند در کاهش و تسکین علائم به شما کمک کند.

۱۳. برای رفع استرس مفید است

یکی از خواص گوشت بز که بسیار خوب است، توانایی آن در بهبود خلق و خو است. بنابراین اگر به دلیل کار، رفتار رییس در محل کار، سندرم پیش از قاعدگی یا بدون دلیل تحت استرس و فشار هستید، چرا به دنبال خوردن چیزی که استرس را کاهش می‌دهد نیستید؟ مطمئن باشید گوشت بز چیزی است که در مهار استرس به شما کمک می‌کند.

۱۴. از افسردگی جلوگیری می‌کند

استرس ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. استرس در کوتاه مدت طبیعی است اما اگر فردی برای مدت طولانی تحت استرس باشد، سلامت روانی او به خطر افتاده و ممکن است دچار افسردگی شود. برای رفع آن باید با یک متخصص مشورت کرد. فراموش نکنید که برای جلوگیری از افسردگی، گوشت بز را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۱۵. حاوی اسید چرب امگا۳ است

رپورتاژ

اکثر افراد فکر می‌کنند اسید چرب امگا۳ فقط در ماهی یافت می‌شود اما اگر محصولات دریایی در منطقه شما یافت نمی‌شود می‌توانید گوشت بز را جایگزین آن کنید. امروزه بسیاری از افراد تصمیم گرفته‌اند از مکمل‌های اسید چرب امگا۳ برای مصرف روزانه خود استفاده کنند اما می‌توانید از گوشت بز به عنوان یک منبع طبیعی امگا۳ استفاده کنید.

۱۶. سدیم پایین و پتاسیم بالایی دارد

همه می‌دانند سدیم برای قلب مضر است اما پتاسیم بهترین جیز برای قلب است. کار اصلی پتاسیم، چسبیدن به سدیم اضافی در جریان خون و از بین بردن آن است. به همین دلیل گوشت بز برای سلامت قلب مفید است اما افرادی که مشکلات قلبی یا فشار خون دارند، از این گوشت به عنوان دارو استفاده نکنند.

۱۷. برای استخوان‌ها مفید است

از دیگر خواص گوشت بز مواد معدنی زیادی است که در این گوشت وجود دارد و یکی از آن‌ها کلسیم است. دریافت کلسیم کافی در روز می‌تواند به حفظ سلامت استخوان کمک کند. همچنین می‌توانید با دریافت کلسیم از مشکلات مربوط به سلامتی و تراکم استخوان جلوگیری کنید.

۱۸. کلسترول را متعادل می‌کند

بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر چیز خوشمزه‌ای مانند گوشت قرمز برای کلسترول مضر است. شاید ندانید که این خود گوشت نیست که برای کلسترول ضرر دارد بلکه چربی اشباع موجود در آن است که دلیل کلسترول بد شما است. به همین دلیل است که گوشت بز انتخاب خوبی است؛ چربی غیر اشباع آن از چربی اشباع بالاتر است و به همین دلیل می‌تواند سطح کلسترول را کنترل کند.

۱۹. خطر چاقی را کاهش می‌دهد

برخی افراد به طور طبیعی اندام خوبی دارند اما اکثر افراد باید برای داشتن اندام خوب تلاش کنند. اگر استعداد چاقی دارید، باید چیزهایی که می‌خورید را کنترل کنید. آیا می‌دانید داشتن اندام خوب فقط به شمارش کالری ربط ندارد بلکه درمورد مصرف غذاهای چربی‌سوز نیز هست؟ گوشت بز سرشار از ویتامین B است که می‌تواند به سوختن چربی اضافی و خوش اندام ماندن شما کمک کند.

۲۰. حاوی آهن است

آهن یکی از مواد معدنی مهم است که نقش مهمی در متابولیسم بدن ایفا می‌کند. کمبود آهن می‌تواند به بیماری‌های خطرناک و جدی مانند کم‌خونی شدید و تباهی لکه زرد منجر شود زیرا سلول‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند تا توسط هموگلوبین توزیع شود. کمبود آهن در دوران بارداری بسیار خطرناک است.

۲۱. توانایی جنسی مردان را افزایش می‌دهد

در برخی از موارد بالا گفته شد که گوشت بز برای زنان خوب است اما مردان چه؟ خوب، این مسئله در میان مردم آسیا شهرت دارد که گوشت بز می‌تواند توانایی جنسی مردان را بالا ببرد – اگرچه درمیان آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها محبوبیتی ندارد. بنابراین اگر در عملکرد جنسی خود مشکل دارید، گوشت بز را امتحان کنید. می‌توانید گوشت بز را به صورت استیک آبدار، سوپ گرم و یا هر دو استفاده کنید زیرا هم گرسنگی را رفع کرده و هم توانایی جنسی را افزایش می‌دهد.

۲۲. برای متابولیسم بدن مفید است

متابولیسم بدن به معنای همه چیز است. می‌شود گفت عملکرد تمام بخش‌های بدن به نحوه متابولیسم بدن ربط دارد. همچنین، متابولیسم سالم به جذب مناسب مواد مغذی کمک می‌کند، بنابراین برای کنترل وزن خوب است.

۲۳. سسیتم ایمنی را تقویت می‌کند

سیستم ایمنی مانند یک لایه است که در برابر بیماری از شما محافظت می‌کند. به همین دلیل است که حفظ آن مهم‌‌ترین کار شماست. گوشت بز در این مورد به شما کمک می‌کند. مصرف متعادل آن نکته مهمی است که باید به خاطر بسپارید.

۲۴. قند خون را کنترل می‌کند

افرادی که به دیات مبتلا هستند تمام تلاش خود را برای کنترل رژیم می‌کنند. متاسفانه، بیشتر آن‌ها نمی‌دانند که یک نوع گوشت قرمز وجود دارد که برای کنترل قند خون مفید است. این گوشت، گوشت بز است. علاوه بر این، گوشت بز سرشار از ویتامین B  است که برای کنترل وزن مناسب بوده و از چاقی که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خطرناک است جلوگیری می‌کند.

خواص گوشت بز برای زیبایی

۲۵. مانند یک عامل ضد پیری عمل می‌کند

یک مسئله شگفت انگیز دیگر درباره گوشت بز این است که می‌تواند مانند یک عامل ضد پیری عمل کند. زیرا گوشت بز سرشار از مواد معدنی به ویژه آهن است که می‌تواند بازسازی سلول‌ها را بهبود بخشیده و تولید سلول‌های جدید را افزایش دهد. بنابراین، مصرف منظم گوشت بز می‌تواند باعث جوان‌تر شدن ظاهرتان شود.

۲۶. برای پوست و مو مفید است

احتمالا اکثر شما نمی‌دانید که گوشت بز برای سلامت پوست و رشد مو مفید است. مواد معدنی و ویتامین B12 موجود در گوشت بز بازسازی سلول‌های پوست را بهبود می‌بخشند. همچنین، گوشت بز راهی برای مقابله با مشکلات پوستی مانند اگزما و آکنه بوده و در درمان راش و خشکی پوست تاثیر دارد.

خواص گوشت بز برای مغز

۲۷. رشد مغز را بهبود می‌بخشد

گوشت بز به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی به ویژه آهن و فولات برای دوران بارداری توصیه می‌شود زیرا تولید سلول‌های قرمز خونی لازم برای رشد مغز جنین را افزایش می‌دهد. به هر حال، مصرف گوشت بز در کودکان نیز توصیه می‌شود زیرا در تقویت حافظه نقش دارد.

۲۸. گوشت بز در درمان اوتیسم موثر است

شاید اکثر افراد از این مسئله آگاهی نداشته باشند که گوشت بز قادر به درمان اوتیسم است. بسیاری از افراد نمی‌دانند که گوشت بز حاوی اسید چرب امگا۳ نیز است. چون اسید چرب امگا۳ در درمان کودکان مبتلا به اوتیسم نقش دارد، بنابراین گوشت بز نیز می‌تواند گزینه خوبی برای این افراد باشد.

احتیاط‌هایی در مورد گوشت بز

مصرف بیش از اندازه گوشت بز نیز مانند دیگر گوشت‌ها ضررهایی دارد. برخی موارد احتیاطی در این مورد را این‌جا آورده‌ایم:

۱. مصرف دائمی و بیش از اندازه گوشت بز می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی مانند چاقی، افزایش وزن و مسمومیت غذایی شود.

۲. اگرچه مصرف گوشت بز برای قلب خوب است اما آن‌هایی که مشکلات قلبی دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

۳. گوشت بز می‌تواند باعث ایجاد مشکل در دستگاه گوارش شود. به همین دلیل نحوه پخت آن اهمیت بسیاری دارد.

۴. چون برای گوشت بز مانند گوشت گاو و مرغ استانداردی وجود ندارد، اطمینان از سالم بودن آن، کار سختی است زیرا معمولا بزها در مزارع محلی پرورش می‌یابند.

خلاصه این‌که با استناد به این فهرست می توان به خواص گوشت بز برای سلامتی پی برد و مصرف منظم آن مشکلی ایجاد نمی‌کند اما میزان مصرف بسیار مهم است و باید مراقب باشید که از حد مجاز بیشتر نشود. به هر حال در مورد سوال «چه‌قدر؟» باید بگوییم که افراد با هم فرق دارند. باید مصرف کننده باهوشی باشید تا بتوانید این گوشت را در مقادیر مناسب مصرف کنید.

برای مطالعه خواص سایر خوراکی ها اینجا کلیک کنید

خواص گوشت گاو: ۱۷ فایده غیر منتظره گوشت گاو برای سلامتی

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط