خواص زنجبیل: 50 فایده علمی زنجبیل برای سلامتی، لاغری، زیبایی پوست و مو

زنجبیل گیاهی گلدار است که به عنوان ادویه و به دلیل خواص دارویی آن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. طعمی تند دارد و معمولا در آشپزی به ویژه در غذاهای آسیایی و هندی استفاده می شود. زنجبیل، به دلیل فواید گوناگون‌اش برای سلامتی، در طب آیورودا به نام “‌گنجینه‌ی دارویی‌”‌ معروف است. خواص درمانی و تاثیرات پیشگیرنده‌ی زنجبیل، آن را به عنوان یکی از گزینه‌های درمانی مناسب برای امراض گوناگون تبدیل کرده‌اند.می توان آن را به صورت تازه، خشک، یا به شکل چای زنجبیل، دمنوش زنجبیل یا مکمل های زنجبیل مصرف کرد. زنجبیل دارای طیف گسترده ای از خواص است که آن را به یک ادویه و گیاه دارویی محبوب تبدیل می کند. برخی از خواص زنجبیل برای سلامتی و درمان بیماری های مختلف و سلامتی، لاغری، زیبایی پوست و مو و تقویت قوای جنسی و مشکلات زنان در ادامه آمده است.

خواص زنجبیل

۱. درمان گلودرد

مطالعات نشان داده‌ است، زنجبیل در مبارزه علیه باکتری استرپتوکوک نیز موثر است. اگر در ناحیه‌ی گلوی‌تان احساس سوزش کرده‌اید، پیش از مراجعه به مطب پزشک، و امیدواری به تجویز مقداری آنتی‌بیوتیک، برای چند روز مقداری دمنوش زنجبیل بنوشید. دمنوش زنجبیل نه تنها به روش طبیعی با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، بلکه شما را از پرداخت هزینه‌ی پزشک نیز در امان نگه می‌دارد.

به طور کلی، زنجبیل یک گیاه همه کاره با طیف گسترده ای از خواص است که آن را به یک افزودنی ارزشمند برای روش های آشپزی و دارویی تبدیل می کند. طعم منحصر به فرد آن، همراه با فواید سلامتی بالقوه آن، آن را به یک عنصر محبوب در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان تبدیل کرده است.

۲. کمک به هضم غذا

زنجبیل از دیرباز به عنوان درمانی برای مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، نفخ و حالت تهوع استفاده می شده است. این می تواند به تحریک تولید آنزیم های گوارشی و تسریع تخلیه معده کمک کند، که می تواند علائم سوء هاضمه و نفخ را کاهش دهد.

۹ خواص برتر چای زنجبیل برای سرماخوردگی و سرفه

۳. کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر

آلزایمر نوعی بیماری ناشی از التهاب است. به طور کلی، کاهش قدرت شناختی و افزایش سن با التهاب و آسیب دیدن تدریجی بخش‌هایی از مغز در ارتباط هستند. زنجبیل می‌تواند از بروز واکنش‌های التهابی در مغز جلوگیری کند. به علاوه، مصرف زنجبیل ممکن است برای کارکرد شناختی نیز مفید باشد. طی یک مطالعه، سرعت واکنش و کارکرد حافظه زنان شرکت کننده بعد از مصرف زنجبیل بهبود یافت. مطالعات بر روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهند، زنجبیل می‌تواند به بازیابی مغز – بعد از بروز آسیب مغزی – و بهبود اختلال حافظه کمک کند. این پژوهش نشان داد، با مصرف دمنوش زنجبیل می‌توانید حافظه‌تان را تقویت کنید.

۴. کمک به لاغری و تناسب اندام

اگر می‌خواهید وزن‌تان را کاهش دهید، بهتر است بدانید زنجبیل می‌تواند کمک بزرگی به شما بکند، زیرا در فرایند کاهش وزن نقش اساسی ایفا می‌کند. گفته می‌شود، زنجبیل یکی از بزرگ‌ترین چربی‌سوزهای موجود است ، زیرا نه تنها به فرایند کلی کاهش وزن کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین می‌تواند چربی‌های سمج را در بدن‌تان از بین ببرد. مصرف مکمل‌های زنجبیل باعث می‌شود، حتی بعد از خوردن یک وعده‌ی کوچک غذا، احساس سیری کنید. این مسئله باعث محدود شدن مصرف غذا، و بنابراین باعث کاهش وزن‌تان می‌شود.

۵. بهبود اوضاع تنفس و درمان سرفه

زنجبیل می‌تواند با حذف موکوس از ریه‌ها که ممکن است علت اصلی بروز سرفه باشد، سیستم تنفسی را تمیز و پاکسازی کند. علاوه بر این، زنجبیل همچنین یک آرامش‌دهنده‌ی طبیعی برای عضلات است که می‌تواند به کاهش اسپاسم کمک کند. بنابراین، اگر چای زنجبیل بخورید، یا قفسه‌ی سینه را با روغن زنجبیل، ماساژ بدهید تا حد زیادی اوضاع تنفسی‌تان که تحت تاثیر سرماخوردگی با اختلال مواجه شده، بهبود می‌یابد.

۱۵ بهترین گیاه دارویی برای سلامت ریه که شگفت زده تان می کنند

۶. ضد تهوع

زنجبیل به دلیل توانایی آن در کاهش حالت تهوع از جمله حالت تهوع، حالت تهوع صبحگاهی در دوران بارداری و تهوع مربوط به شیمی درمانی شناخته شده است. اعتقاد بر این است که با تأثیر بر سیستم عصبی و دستگاه گوارش کار می کند. طبق یافته‌های علمی، میزان اثربخشی زنجبیل در درمان دریازدگی به اندازه‌ی دیمن هیدرانات است. بنابراین، اگر سوار قایق یا کشتی می‌شوید یا قرار است سفر جاده‌ای داشته باشید، فلاسک‌تان را پر از چای یا دمنوش زنجبیل کنید و با خیال راحت، بدون حالت تهوع، از مسافرت‌تان لذت ببرید.

دمنوش زنجبیل: ۱۴ خاصیت دمنوش زنجبیل + طرز تهیه و مضرات

۷. افزایش میل جنسی مردان

باور ‌می‌کنید یا نه، ولی زنجبیل واقعا می‌تواند میل جنسی‌تان را دیوانه‌وار افزایش دهد! زنجبیل به طور طبیعی گردش خون را در سراسر بدن بهبود می‌بخشد، به همین دلیل نیز برای آرتروز و سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر مفید است. به این ترتیب، زنجبیل گردش خون را در ناحیه‌ی اندام‌های جنسی نیز بهبود می‌بخشد. بنابراین، میزان خون موجود در اطراف اندام‌های جنسی بیش‌تر می‌شود؛ و به این معنی است که دیگر می‌توانید رابطه‌ی جنسی خوب و دوری از مشکلات نعوظ داشته باشید.

۸. تسکین درد

برخی مطالعات نشان داده اند که زنجبیل ممکن است خواص تسکین دهنده درد، به ویژه برای شرایطی مانند آرتروز و درد عضلانی داشته باشد. ممکن است به کاهش درد و بهبود تحرک در افراد مبتلا به این شرایط کمک کند. با این‌که ممکن است دردتان با مصرف زنجبیل به سرعت تسکین نیابد؛ ولی این چاشنی قدرتمند از طریق کاهش تدریجی و روز به روز درد، می‌تواند به کاهش آن دسته از دردهای ماهیچه‌ای که روز به روز افزایش پیدا می‌کنند، کمک کند. برای کسب بهترین نتیجه، باید زنجبیل را مرتبا مصرف کنید.

۹. ضد میکروب

زنجبیل دارای خواص ضد میکروبی است که می تواند به مبارزه با باکتری ها و ویروس های مضر کمک کند. این می تواند به تقویت سیستم ایمنی و محافظت در برابر عفونت ها کمک کند. زنجبیل با استفاده از ترکیبات فعال خود از جمله گینجرول، می‌تواند در مبارزه علیه باکتری‌ها به بدن کمک کند. این ماده به عنوان عاملی برای توقف رشد باکتری‌ها شناخته می‌شود. طی یک مطالعه، اثر سیر و زنجبیل علیه باکتری‌هایی که در برابر دارو مقاوم شده بودند، مورد آزمایش قرار گرفت. اثربخشی این دو ماده‌ی خوراکی قطعا امیدوار کننده است، زیرا بسیاری از باکتری‌ها در برابر داروهای آنتی‌بیوتیک رایج که توسط پزشکان تجویز می‌شوند، مقاوم شده‌اند. بنابراین، اگر احساس می‌کنید بدن‌تان دچار عفونت شده است، پیش از مراجعه به پزشک، زنجبیل را امتحان کنید.

۱۰. بهبود سیستم ایمنی بدن

زنجبیل با داشتن خواص ضد باکتری و ضد التهابی، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. به علاوه در جلوگیری از عفونت و التهاب نیز دخیل است. از این رو، تردید نکنید و در فصل سرما و گسترش ویروس سرماخوردگی به طور منظم چای زنجبیل بنوشید.

مضرات زنجبیل: ۱۱ جدی ترین مضرات و عوارض زنجبیل که باید بدانید

۱۱. ضد التهاب

زنجبیل حاوی ترکیبات فعال زیستی مانند جینجرول است که اثرات ضدالتهابی دارد. این می تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند و ممکن است برای شرایطی مانند آرتریت و سایر بیماری های التهابی مفید باشد. نتایج یک مطالعه نشان دادند، درد بیماران مبتلا به آرتروز – وضعیتی ناشی از التهاب مفاصل – با مصرف زنجبیل، و با عوارض جانبی بسیار خفیف، کاهش می‌یابد. این اثربخشی احتمالا با ترکیب خواص ضد التهابی و ضد درد موجود در زنجبیل در ارتباط است. هم‌چنین، پژوهشگران با مقایسه‌ی بیماران مبتلا به آرتروز که زنجبیل مصرف کرده بودند با بیماران گروه کنترل دریافتند، مصرف زنجبیل تا ۳۰ درصد درد بیماران مبتلا به آرتروز را کاهش می‌دهد. بنابراین، زنجبیل نه تنها با تسکین اثرات التهاب باعث بهبود وضعیت سلامتی می‌شوند، بلکه هم‌چنین می‌تواند کیفیت زندگی بیماران مبتلا به آرتروز را بهبود ببخشد.

۱۲. درمان سردرد

زنجبیل به کاهش سردردهای میگرنی کمک می‌کند. این گیاه دارویی هم‌چنین با حالت تهوعی که غالبا بعد از این سردردهای عذاب‌آور ایجاد می‌شود، مبارزه می‌نماید. این درمان خانگی تقریبا به سرعت یک قرص آسپیرین می‌تواند سردردتان را کاهش دهد. به علاوه مزیت زنجبیل نسبت به آسپیرین این است که لازم نیست نگران مصرف بیش از حد آن باشید.

۱۳. درمان پرخوری عصبی

استفاده از زنجبیل برای بولیمیا، فواید زیادی برای سلامتی دارد. افراد مبتلا به بولیمیا معمولا با تمایل به خوردن درگیرند. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف زنجبیل در زمان بولیمیا نه تنها گرسنگی را کاهش می‌دهد بلکه تاثیر قابل توجهی بر سرعت سوختن کالری‌ها می‌گذارد. بنابراین، این گیاه شگفت انگیز، در کنترل وزن به شما کمک می‌کنند.

۱۴. درمان درد ساق پا

زنجبیل دارای ترکیب شیمیایی پیچیده از جمله زینجیبرن، فلاندرن، کتون‌ها، سیترال، کپسایسین، دی‌فنیل-هپتان و مواد دیگر است و از این یکی از درمان‌های کمتر شناخته شده برای درد ساق پا است. در زنجبیل تازه، آنزیم، پروتئین‌ها را به اسیدهای آمینه تبدیل می‌کند که باعث هضم راحت غذا شده و شاخه‌های پپتید که در برابر حساسیت‌های غذای مقاوم هستند را از بین می‌برد. زنجبیل خاصیت گرم کنندگی بدن را دارد زیرا یک عامل وازواکتیو بوده و قلب را تقویت می‌کند. زنجبیل، رگ‌ها را باز کرده و تعریق را افزایش می‌دهد. زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان است و از تشکیل مواد التهابی (پروستاگلندین) جلوگیری می‌کند.

۱۵. درمان لوزه سوم کودکان

زنجبیل مانند سیر به عنوان یک درمان عالی برای رشد غیرطبیعی آدنوئید عمل می‌کند. چنین تاثیری به دلیل این واقعیت است که زنجبیل عامل ضد باکتری و ضد ویروسی قدرتمندی است. به علاوه، این ریشه‌ی خوراکی همچنین می‌تواند به دلیل خواص ضد التهابی که دارد با مشکل آدنوئیدها مبارزه کند. به منظور استفاده از زنجبیل برای درمان رشد غیرطبیعی آدنوئید، ۴ قطره آب زنجبیل و آب لیمو را با یک قاشق چایخوری عسل مخلوط کنید. فرزندتان باید این ترکیب را چندین بار به مدت دست کم ۵ روز مصرف کند. شما همچنین می‌توانید زنجبیل را ۱۵ دقیقه در آب بجوشانید و بعد ترکیب را صاف کنید و کمی عسل به آن اضافه کنید. این دمنوش دارویی را هر روز به کودک‌تان بدهید تا زمانی که متوجه تاثیر آن روی بدن او شوید.

۱۶. کاهش مشکلات بیماری سفلیس

حالت تهوع و مشکلات گوارشی علائم رایج سیفلیس هستند. در طب سنتی قرن‌ها از زنجبیل برای درمان حالت تهوع استفاده شده است و درمانی موثر برای حالت تهوع ناشی از سیفلیس است. از زنجبیل همچنین به عنوان یک آنتی بیوتیک نیز استفاده شده است چون توانایی درمان عفونت‌های بدن را دارد. در حالی که هیچ پژوهش علمی در زمینه‌ی اثرات زنجبیل بر سیفلیس وجود ندارد، اما دست کم این گیاه علائم حالت تهوع مزمن ناشی از بیماری‌ها را درمان می‌کند. همچنین زنجبیل درمان طبیعی بی‌نظیری برای سلامت روده‌ها است و در صورتی که آنتی بیوتیک مصرف کنید به بازیابی تعادل هورمونی موجود در روده کمک خواهد کرد.

 ۱۷.  درمان آبله مرغان

شاید باورتان نشود ولی این گیاه دارویی برای درمان آبله مرغان هم مفید است. دو روش برای استفاده از زنجبیل برای این بیماری وجود دارد.

روش اول

  • ریشه های زنجبیل را بایک فنجان آب به قابلمه اضافه کنید. مخلوط را روی حرارت کم قرار دهید و بگذارید چند دقیقه بجوشد.
  • سپس حرارت را خاموش کنید و مخلوط را صاف کنید.
  • سپس کمی آب لیمو و عسل اضافه کنید. (یک قاشق سوپ خوری) مخلوط را دوبار در روز بنوشید.

روش دوم

  • یک وان پر از آب گرم را آماده کنید.
  • نصف فنجان پودر زنجبیل را به داخل وان بریزید و به مدت نیم ساعت خود را خیس کنید.
  • این کار را هر روز انجام دهید.

۱۸. ضد نفخ معده

زنجبیل یک ضد میکروب قدرتمند است که می‌تواند به کاهش احساس تهوع و سوء هاضمه کمک کند. از آن صدها سال به عنوان درمان خانگی استفراغ، ناراحتی‌های معده و حتی تهوع دوران بارداری استفاده می‌شده است. چای زنجبیل تازه به خاطر خواص ضد التهابی و بادشکنی به طور ویژه در تسکین نفخ شکم موثر است. زنجبیل به سیستم گوارشی هم کمک می‌کند تا سریع‌تر و موثرتر تخلیه شود که همین امر به پیشگیری از احساس «سنگینی» که پس از صرف یک وعده‌ی غذایی دارید کمک می‌کند.

۱۹. سم زدای کلیه

زنجبیل با آن بوی تند و دلپذیرش، غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کارکرد کلیه‌ها کمک می‌کنند. طبق نتایج یک مطالعه، زنجبیل می‌تواند از بروز آسیب‌های کلیوی در حیوانات پیشگیری کند. خواص ضد التهابی قدرتمند موجود در آن نیز به مبارزه علیه ناراحتی‌ها و عفونت‌های کلیه کمک می‌کنند.

۲۰. درمان آرتریت

طبق شواهد علمی و تجربی، زنجبیل ماده‌ی غذایی بسیار مفید و اثربخشی است و صدها سال است در طب سنتی مناطق مختلف کاربرد دارد. برای تسکین علائم آرتریت روماتوئید می‌توانید روی نواحی آسیب دیده مقداری روغن زنجبیل بمالید، یا به راحتی فقط دو تکه زنجبیل را به طور روزانه در دهان بجوید. هم‌چنین استفاده از دمنوش زنجبیل نیز روش ساده‌ی دیگری برای بهره‌مندی از فواید زنجبیل به شمار می‌رود.

۲۱. کنترل سطح قند خون

بر اساس برخی مطالعات که در کشور ایران به عمل آمده‌اند، برخی مواد شیمیایی گیاهی موجود در زنجبیل از قبیل گینجرول و سایر ترکیبات مذکور می‌توانند سطح قند خون را کاهش دهند. مطالعه‌ای که در مدت بیش از ۳۰ روز بر روی برخی بیماران دیابتی به عمل آمد نشان داد، این بیماران بعد از یک دوره‌ی درمانی به وسیله‌ی زنجبیل، شاهد کاهش سطح قند خون، و متعاقبا حفظ سطح خون طبیعی‌شان بودند. اثر زنجبیل بر کاهش سطح قند خون ممکن است به دلیل مهار آنزیم هپاتیک فسفریلاز باشد که گلیکوژن (مولکول ذخیره‌ساز گلوکز) را به گلوکز تجزیه می‌کند. اگر گلیکوژن به گلوکز تجزیه شود، سطح قند خون بالا خواهد رفت.

۲۲. آنتی اکسیدان

زنجبیل حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که می تواند به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. این می تواند به کاهش خطر بیماری های مزمن کمک کند .

۲۳. درمان سندروم روده تحریک پذیر

یا سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر در ایالات متحده به شدت شیوع دارد، و 25 تا 45 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند. این بیماری می‌تواند بسیار دردناک باشد، و باعث نفخ، باد شکم، گرفتگی ماهیچه، اسهال، و حتی یبوست شود. ولی اگر دچار IBS یا نفخ هستید، خوشبختانه زنجبیل می‌تواند دردتان را واقعا تسکین دهد. زنجبیل روده‌ها را آرام و سبک می‌کند، و باعث مي‌شود تمام علائم IBS برطرف گردد.

۲۴. مبارزه با سلول های سرطانی

پزشکان مرکز جامع سرطان دانشگاه میشیگان پس از انجام پژوهش‌ها دریافتند زنجبیل می‌تواند سلول‌های سرطان تخمدان را از بین ببرد. سرعت زنجبیل در از میان بردن سلول‌های سرطانی در مقایسه با داروهای شیمی‌درمانی پلاتینی که معمولا در مورد بیماران مبتلا به سرطان تخمدان تجویز می‌شود، بیش‌تر و مطمئن‌تر است. هم‌چنین گزارش‌های علمی نشان می‌دهند آن‌هایی که ریشه‌ی زنجبیل مصرف می‌کنند کم‌تر از دیگران در معرض التهاب روده‌ی کوچک و بزرگ قرار می‌گیرند؛ و از این طریق، احتمال ابتلای‌شان به سرطان روده‌ی بزرگ کاهش می‌یابد.

۲۵. کاهش درد دندان

به دلیل خواص زنجبیل در کاهش درد، نسل‌ها است که از این گیاه پرخاصیت برای کاهش دندان درد استفاده می‌کنند. بسیاری از مبتلایان به دندان درد با مالیدن زنجبیل تازه به لثه‌هاشان به سرعت می‌توانند احساس آرامش ‌کنند؛ و به عنوان روشی دیگر می‌توانید زنجبیل را در آب جوش بیندازید و پس از مدتی آن را از روی حرارت بردارید و بگذارید کمی خنک شود؛ و سپس از آن به عنوان دهان‌شویه استفاده کنید.

۲۶. کاهش مشکلات ویار زنان باردار

رپورتاژ

اکیدا و قویا به زنان باردار توصیه می‌شود پیش از مصرف هرگونه داروی گیاهی یا شیمیایی با پزشک متخصص مشورت کنند. به گفته‌ی برخی زنان مصرف زنجبیل به کاهش تهوع و استفراغ در آن‌ها کمک کرده است. معمولا میزان مصرف زنجبیل به صورت قرص‌های ۲۰۰ میلی‌گرمی و هر چهار ساعت تجویز می‌شود.

۲۷. بهبود کارکرد کبد دیابتی ها

آدم‌های مبتلا به دیابت در مقایسه با سایرین، بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی قرار دارند. بیماری کبد چرب وضعیتی است که در آن، چربی‌های اضافه به کبد متصل، و باعث اختلال در کارکرد آن می‌شوند. هم‌چنین، این وضعیت می‌تواند باعث ایجاد مشکلات جدی‌ترین نظیر سیروز شود. طبق تایید مطالعات علمی، مصرف عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند به حفظ سلامت کبد و کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب کمک کند.

۲۸. کمک به فرایند گوارش

زنجبیل به عنوان یکی از بهترین داروهای گیاهی برای کمک به گوارش به شمار می‌رود. مصرف زنجبیل کیسه‌ی صفرا را به ترشح صفرا تحریک می‌کند، و از این طریق، باعث بهبود فرایند گوارش می‌شود. این کار به جذب و ترکیب مواد مغذی موجود در غذاهای مصرفی‌مان کمک می‌کند. علاوه بر این‌ها، زنجبیل هم‌چنین باعث تسکین گرفتگی معده، اسهال، و نفخ ناشی از گاستریت یا ورم معده می‌شود. می‌توانید برای کمک به فرایند گوارش، زنجبیل را به صورت دمنوش (چای) یا به شکل مکمل دارویی مصرف کنید.

۲۹. درمان تهوع ناشی از شیمی‌ درمانی

شیمی‌درمانی بخشی از فرایند درمانی سرطان است که بعد از انجام عمل جراحی، جهت از بین بردن سلول‌های سرطانی توصیه می‌شود، تا احتمال بازگشت این بیماری به حداقل برسد. مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل در کاهش حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی، به سایر داروهای ضد استفراغ کمک می‌کند. به گفته‌ی دکتر جولی رایان، پژوهشگر ارشد شرکت‌کننده در نشست انجمن آمریکایی انکولوژی بالینی، فلوریدا، بیش از ۷۰ درصد بیماران سرطانی که در معرض اشعه‌های شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، دچار استفراغ و حالت تهوع می‌شوند. مصرف مکمل ریشه‌ی زنجبیل یا آب زنجبیل قبل از انجام شیمی‌درمانی علائم تهوع و استفراغ را کاهش می‌دهد، زیرا ریشه‌ی زنجبیل برای بدن دارای خواص ضد التهابی است. هم‌چنین، پژوهشگران دریافتند زنجبیل برای درمان احساس تهوع مرتبط با بیماری حرکت، دریازدگی و غیره نیز موثر است.

۳۰. تسکین قاعدگی دردناک زنان

مصرف زنجبیل در ابتدای دوره‌ی قاعدگی می‌تواند علائم درد قاعدگی را در برخی زنان کاهش دهد. غالبا در طب چینی، برای درمان قاعدگی دردناک و مشکلات رحم و تخمدان زنان و حتی برخی موراد برای باردار شدن از دمنوش زنجبیل به همراه شکر قهوه‌ای استفاده می‌شود.

۳۱. تسکین درد ماهیچه‌ی ناشی از ورزش

مطالعه‌ای که در دانشگاه جورجیا بر روی ۷۰ داوطلب به عمل آمد، نشان داد مصرف روزانه‌ی مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل درد ماهیچه‌ی ناشی از ورزش را تا ۲۵ درصد کاهش می‌دهد. دو مطالعه‌ی علمی که بر روی تاثیرات مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل خام و حرارت به عمل آمدند، نشان دادند مصرف مرتب ریشه‌ی زنجبیل در رژیم غذایی به کاهش درد ماهیچه‌ی ناشی از ورزش کمک می‌کند. در طول این پژوهش‌ها، از شرکت‌کنندگان خواسته شد برای ۱۱ روز متوالی، روزانه مکمل‌های زنجبیل مصرف کنند. در روز هشتم، هنگامی که شرکت‌کنندگان جهت ایجاد حداقل آسیب به ماهیچه‌های بازو، ورزش سنگینی را با ماهیچه‌های فلکسور آرنج به عمل آوردند، پژوهشگران دریافتند، به دلیل افزایش حرارت داخلی بدن تحت تاثیر مصرف ریشه‌ی زنجبیل، التهاب ماهیچه و سطوح درد این افراد به اندازه‌ی قابل ملاحظه‌ای اندک بود.

۳۲. درمان میگرن

زنجبیل باعث آرام شدن سردرد‌های میگرنی می‌شود، زیرا می‌تواند پروستاگلاندین‌هایی را که باعث درد و التهاب در عروق خونی می‌شوند، مهار کند. مالیدن خمیر نرم و رقیق زنجبیل بر روی پیشانی می‌تواند دردهای میگرنی را آرام کند.

۳۳.کمک به کاهش وزن

دمنوش زنجبیل با کاهش احساس گرسنگی، دست‌کم تا شش ساعت، کمک‌تان می‌کند تا به هدف‌تان برسید. شرکت‌ کنندگان در یک مطالعه که زنجبیل مصرف کرده‌ بودند، در مقایسه با گروه دارونما (پلاسیبو) به مدت طولانی‌تری احساس سیری کردند. برای استفاده از دمنوش زنجبیل جهت کمک به کاهش وزن، باید با استفاده از حدود ۲ گرم پودر زنجبیل یک دمنوش تهیه کنید و بعد از هر غذا میل کنید. این راه حل ساده به تلاش‌های‌تان برای کاهش وزن کمک زیادی می‌کند. مصرف دمنوش یا چای زنجبیل به همراه حفظ سبک زندگی سالم می‌تواند در مسیر کاهش وزن اضافی و رسیدن به تناسب اندام، باعث پیشرفت‌تان شود. حتی می‌توانید به همراه دمنوش زنجبیل، چای سبز نیز نوش جان کنید. چای سبز فواید مهمی برای کاهش وزن به همراه دارد و مکمل خوبی برای چای زنجبیل به شمار می‌رود.

۳۴. کاهش کلسترول و فشار خون

خواص آنتی‌اکسیدانی روغن‌های معطر موجود در ریشه‌ی زنجبیل تاثیر بالایی در درمان مشکلات مفصلی، تب، سرفه، دندان‌درد، برونشیت، روماتیسم مفصلی، پوکی استخوان، و کاهش علائم تاندونیت دارند. برخی مطالعات نشان داده‌اند مصرف مکمل‌های ریشه‌ی زنجبیل می‌تواند کلسترول و فشار خون را پایین بیاورد. زنجبیل هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌کند.

۳۵.  کنترل پوکی استخوان

خواص دارویی موجود در زنجبیل به کاهش التهاب ناشی از بیماری‌های استخوانی نظیر پوکی استخوان کمک می‌کنند. طبق نتایج مطالعات، زنجبیل می‌تواند سطح انرژی افراد مبتلا به چنین بیماری‌هایی را افزایش دهد. با مصرف نوشیدنی تخمیری زنجبیل تحرک مفاصل افزایش می‌یابد، هم‌زمان باعث آرامش‌تان می‌شود. زنجبیل به بهبود انعطاف‌پذیری بدن و هم‌چنین خلق‌وخو کمک می‌کند. مدت زمانی که زنجبیل نیاز دارد تا این تاثیرات را بر بدن‌تان بگذارد، به سطح شدت بیماری استخوانی‌تان بستگی دارد.

۳۶. تقویت قلب‌

طبق دستورات طب چینی، نوشیدنی تخمیری زنجبیل در تقویت قلب بسیار موثر است. با نوشیدن مرتب نوشیدنی زنجبیل، سطوح کلسترول پایین می‌آیند، و هم‌چنین از ایجاد لخته‌های خونی در داخل بدن پیشگیری می‌شود. این اثر نقش مهمی در پیشگیری از ایجاد شرایطی نظیر سکته‌ی مغزی ایفا می‌کند. جهت محافظت از قلب، مصرف این نوشیدنی تخمیری بسیار خوشمزه را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

۳۷. از بین برنده رادیکال‌های آزاد

نوشیدنی زنجبیل دارای خواص آنتی‌اکسیدانی است که به از بین بردن رادیکال‌های آزادی کمک می‌کند که ممکن است در اثر واکنش‌های متابولیک (سوخت و سازی) داخل بدن‌تان ایجاد شوند. این اثر زنجبیل، باعث محافظت از بافت‌های بدن در برابر آسیب‌ها می‌شود. هم‌چنین، سلول‌های بدن نیز ممکن است توسط رادیکال‌های آزاد آسیب ببینند، زیرا دیواره‌های این سلول‌ها شکننده‌ و ضعیف هستند. این آسیب ممکن است به جهش سلولی منجر شود. سلول‌های جهش یافته باعث ایجاد مشکلاتی نظیر روماتیسم، آرتروز، و آب مروارید می‌شوند.

۳۸. گرم کننده بدن

تاثیر حرارتی زنجبیل باعث می‌شود بدن گرم بماند و از بدن در برابر سرما محافظت می‌کند. پژوهشگران دریافته‌اند خواص گرمازایی زنجبیل از طریق توانایی آن در اتساع عروق خونی ثابت می‌شود. این اثر زنجبیل می‌تواند از بدن در برابر هیپوترمی و سایر وضعیت‌های پزشکی ناشی از هوای سرد محافظت کند. کارکردهای بیولوژیک بدن نیز با افزایش جریان خون حاصل از اتساع عروق خونی بهبود می‌یابند.

۳۹. دفع سنگ‌های کلیه

افراد مبتلا به مشکلات کلیوی می‌توانند به مقدار قابل توجهی از فواید مصرف مرتب نوشیدنی تخمیری زنجبیل بهره ببرند. مصرف زنجبیل یکی از درمان‌های شناخته شده برای از بین بردن سنگ‌های کلیه به شمار می‌رود. جهت اجتناب از انجام عمل جراحی برای درمان این مشکل، به طور مرتب نوشیدنی زنجبیل بنوشید تا سنگ‌های کلیه‌تان به طور طبیعی از بین بروند.

۴۰. درمان مسمومیت‌های غذایی

مسمومیت غذایی می‌تواند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سمی یا به دلیل خوردن غذاهای آلوده و مانده ایجاد می‌شود. چنان‌چه مسمومیت به موقع درمان نشود، می‌تواند پیامدهای خطرناک و ناخوشایندی داشته باشد. روغن زنجبیل یکی از بهترین درمان‌های خانگی است که می‌تواند مسمومیت ناشی از غذاهای آلوده را به سرعت از بین ببرد.

هم‌چنین، مصرف روغن زنجبیل می‌تواند در درمان دیسانتری باکتریایی و انواع مختلف عفونت‌های روده موثر باشد.

۴۱. کاهش التهاب بیضه‌ها

بیضه‌ها اندام بسیار مهم و حساسی برای مردان هستند، و التهاب این ناحیه می‌تواند باعث ایجاد درد غیر قابل تحملی شود. به گفته‌ی پژوهشگران، استفاده از روغن زنجبیل بر روی التهاب می‌تواند به اندازه‌ی قابل توجهی باعث کاهش درد آن شود.

۴۲.  درمان سلولیت

روغن معطر زنجبیل در کاهش سلولیت و علائم رگ‌های واریسی موثر است. با وجود این، در صورتی که دارای پوست بسیار حساسی هستید، باید آن را در ترکیب با سایر روغن‌های معطر از قبیل روغن سرو یا رزماری استفاده کنید.

۴۳. تسکین سوختگی‌ها

مالیدن آب زنجبیل تازه به سوختگی‌ها، از طریق بازیابی پوست به حالت طبیعی، می‌تواند به تسکین سوزش و ترمیم زخم‌های سوختگی کمک می‌کند. هم‌چنین می‌توانید جهت از بین رفتن جای سوختگی، روزی دو تا سه بار به مدت ۶ تا ۱۲ هفته، تکه‌های زنجبیل تازه را روی پوست‌تان بمالید. در هر بار انجام این کار حتما از تکه‌ی تازه‌ای از زنجبیل استفاده کنید.

۴۴. آکنه و لک‌ها را پاک می‌کند

زنجبیل که به عنوان یک عامل ضد عفونی کننده و پاکسازی قدرتمند شناخته می‌شود، به حفظ تمیزی پوست کمک، و آن را صاف و عاری از لک می‌کند. به علاوه، زنجبیل پوست‌تان را تقویت می‌کند و زنده نگه می‌دارد. این گیاه دارویی هم‌چنین به عنوان بهترین سلاح ضد آکنه‌ی طبیعی شناخته می‌شود، زیرا سرعت تشکیل و بروز آکنه را از طریق نابودی و پاکسازی باکتری‌های عامل آکنه به حداقل می‌رساند.

۴۵. باعث تحریک رشد مو می‌شود

زنجبیل گردش خون را در پوست سر افزایش می‌دهد، و در نتیجه، میزان خون‌رسانی به پوست سر را بالا می‌برد. بنابراین، این گیاه دارویی فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند و باعث رشد آن‌ها می‌شود. اسیدهای چرب موجود در زنجبیل برای تقویت موهای ضعیف و نازک مفید هستند. با ترکیب یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی زنجبیل رنده شده و یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا در یک کاسه‌ی کوچک می‌توانید ماسک مو درست کنید. پوست سرتان را با این ماسک، و با حرکت چرخشی ماساژ دهید و اجازه دهید ۳۰ دقیقه یا بیش‌تر روی سرتان بماند. سپس موهای‌تان را با استفاده از شامپوی معمول‌تان شستشو دهید. این کار با ریزش و نازکی مو مبارزه می‌کند و باعث تحریک رشد مو می‌شود.

۴۶. به درمان موخوره کمک می‌کند

موخوره هنگامی به وجود می‌آید که فولیکول‌های مو به دلیل قرار گرفتن در معرض آلودگی‌ها و حرارت بیش از حد آسیب می‌بینند. عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند به درمان فولیکول‌های آسیب دیده‌ی مو کمک کند.

۴۷. به درمان شوره‌ی سر کمک می‌کند

شوره یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به پوست سر است. زنجبیل دارای خواص ضد عفونی کننده‌ای است که می‌تواند به خلاصی‌تان از شر شوره‌ی سر کمک کند. روغن زنجبیل درمان موثری برای مبارزه‌ی طبیعی با شوره به شمار می‌آید. به این منظور، می‌توانید دو قاشق غذاخوری زنجبیل تازه‌ی زنده شده را با سه قاشق غذاخوری روغن کنجد یا زیتون، و مقدار آب لیمو ترکیب کنید. پوست سرتان را با این ترکیب ماساژ دهید و بعد از ۱۵ الی ۳۰ دقیقه، سرتان را بشویید. این کار را باید روزی به مرتبه انجام دهید تا از شر شوره‌ی سر خلاص شوید.

۴۸. مهار و پیشگیری از بروز قارچ

محتویات موجود در روغن‌های معطر زنجبیل، علاوه بر این‌که قادر هستند از قرار گرفتن پوست در معرض قارچ پیشگیری کنند، می‌تواند ایجاد و گسترش قارچ‌ها را نیز مهار کنند. چنان‌چه قارچی در بدن وجود داشته باشد، روغن‌های معطر زنجبیل در برابرشان واکنش نشان خواهند داد.

روغن زنجبیل قرمز دارای اثر ضد قارچی است، زیرا حاوی گینجرول، شوگاول، زینجیبرین، اوژنول، و مونوترپن است. فنول یا اسید کربولیک نیز می‌تواند دیواره‌ی سلول‌های قارچ‌ها را مسدود کند. ترکیبات مشتق شده از فنول از طریق فرایند جذب سطحی به همراه پیوند هیدروژنی با سلول‌های قارچ مقابله می‌کنند.

فنول و پروتئین، در سطوح پایین، به یکدیگر پیوند می‌خورند و یک پروتئین – فنول پیچیده تشکیل می‌دهند. این پروتئین – فنول پیچیده دارای پیوندهای ضعیفی است و فورا تجزیه می‌شود. آن‌گاه، فنول به سلول‌های قارچ نفوذ می‌کند و باعث ته‌نشینی و واسرشتن پروتئین می‌شود.

ترکیبات مونوترپن (آلفا-پینن، بتا-پینن، و آلفا-ترپینن) در کارکرد غشاء سلولی قارچ‌ها اختلال ایجاد می‌کنند. ریزوم‌ها زنجبیل نیز حاوی ترکیبات ضد میکروبی فنول، فلاونوئید، و روغن‌های معطر هستند که می‌توانند رشد میکروب‌ها را مهار کنند.

۴۹. به عنوان خوشبو کننده در ترکیب عطرهای مختلف وجود دارد

امروزه در بازار انواع مختلفی از عطرها یا خوشبو کننده‌های هوا، با رایحه‌های مختلف وجود دارند. رایحه‌ی ساخته شده از مواد اولیه‌ی خوشبو کننده‌ی طبیعی از روغن‌های معطری تولید می‌شوند که دارای منابع گیاهی مختلفی هستند.

گیاهان معمولا خواص مختلفی دارند و می‌توانید خوشبو کننده‌ی دلخواه‌تان را از هر یک به دست آورید. بسیاری از انواع خاص روغن‌های معطر دارای ترکیباتی از زنجبیل هستند.

۵۰. آنتی‌اکسیدان‌های زنجبیل برای دیابت نوع ۲ مفید است

یکی از بزرگ‌ترین عوامل دیابت نوع ۲ سبک زندگی و مواد غذایی ناسالم است. انتخاب زنجبیل و گنجاندن آن در رژیم غذایی می‌تواند تاثیر آنتی‌اکسیدانی مثبتی بر روی دیابت نوع ۲ داشته باشد.

دستور تهیه‌ی نوشیدنی تخمیری زنجبیل

امروزه، بسیاری از آدم‌ها ترجیح می‌دهند نوشیدنی تخمیری زنجبیل را در خانه‌شان درست کنند. حتی وقتی بفهمید این کار چه‌قدر آسان است، متعجب می‌شوید. برای این کار لازم نیست مواد مختلفی داشته باشید و پول زیادی خرج کنید. در حقیقت، یکی از مزایا تهیه‌ی نوشیدنی تخمیری زنجبیل این است که نیازی به خرج پول زیاد نیست، و در عوض، مطمئن خواهید بود مواد استفاده شده در تهیه‌ی آن کاملا تازه و سالم هستند. اگر می‌خواهید نوشیدنی تخمیری ۱۰۰ درصد طبیعی زنجبیل نوش جان کنید، آن را بدون دردسر در آشپزخانه‌تان درست کنید. نوشیدنی تخمیری زنجبیل یک نوشیدنی بدون الکل و سالم است که حتما از نوشیدن‌اش لذت خواهید برد.

مواد مورد نیاز  برای تهیه‌ی نوشیدنی تخمیری زنجبیل در خانه

الف. تکه‌های زنجبیل ارگانیک تازه – یک و نیم فنجان
ب. آب لیموی تازه – نصف فنجان
پ. شکر – یک و نیم فنجان
ت. آب گازدار – یک لیتر

دستورالعمل

الف. زنجبیل، شکر، و مقداری آب را در یک ماهیتابه بریزید و آب را به جوش بیاورید. آب و شکر را خوب به هم بزنید تا شکر کاملا حل شود.
ب. شعله را کم کنید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه‌ی دیگر نیز حرارت ببیند، تا کاملا به شکل شربت در بیاید.
پ. این شربت را از صافی عبور دهید و اجازه دهید خنک شود.
ت. سپس آب لیمو را نیز به آن اضافه کنید و خوب به هم بزنید.
ث. در آخر نیز،‌آب گازدار نیز اضافه کنید.

مواد مذکور در این دستورالعمل، برای تهیه‌ی ۸ لیوان نوشیدنی خوشمزه‌ی تخمیری زنجبیل کافی است.

نوشته‌های مرتبط