خواص تخم شربتی: ۳۰ فایده تخم شربتی که حتما باید بدانید

خواص تخم شربتی برای سلامتی بسیار زیاد و عالی است. و در این مقاله هم به ۳۰ فایده تخم شربتی اشاره می کنیم. اما قبل از اینکه به خواص تخم شربتی بپردازیم خوب است کمی درباره گیهای که تخم شربتی از آن به دست می‌آید بدانیم. ریحان شیرین یا اوکیموم باسیلیکوم گیاهی است که تخم شربتی از آن به‌دست می‌آید.

ریحان شیرین گیاهی با برگ‌های ساده‌ی بیضی شکل است که گل‌هایی سفید، صورتی یا ارغوانی رنگ می‌دهد. این گیاه بومی کشورهای آسیایی است و انواع مختلفی دارد:

  • ریحان گنووس: شبیه ریحان شیرین است.
  • ریحان بنفش چروک: یکدست بنفش است و طعمی مانند بادیان رومی دارد.
  • ریحان تایلندی: عطری شبیه شیرین‌بیان دارد.
  • ریحان دارچینی: عطری شبیه دارچین دارد.
  • ریحان لیمویی: عطری شبیه لیمو دارد.

جالب آن است که ریحان شیرین طعمی مانند میخک دارد. ریحان شیرین به طور سنتی به عنوان یک عامل ضد میکروب، ضد ویروس و دافع حشرات استفاد می‌شود. هم‌چنین برای درمان اختلالات گوارشی، گرفتگی عضلات، میگرن، تهوع، فلج، سرفه، تب استفاده می‌شود.

گفته می‌شود برای بیماری‌های تنفسی، قلبی‌عروقی، خونی و کلیوی مفید است. روغن گرفته شده از آن درمان مارگزیدگی و گزش حشرات است.

بیش از ۲۰۰ ترکیب در روغن ضروری ریحان شیرین شناسایی شده‌اند. این گیاه حاوی ۰.۵ ـ ۱.۵٪‌ روغن ضروری، ۵٪ تانین و بتاسیتوسترول است. علاوه بر روغن ضروری، حاوی فلاونوئید، تانین، استروئید، تریترپن، پلی‌فنول و مواد دیگری است که به خواص درمانی آن می‌افزایند.

نخم شربتی، پس از شکفته شدن و خشک‌ شدن گل‌های آن حاصل می‌شود. آنها بیضی شکل و سیاه و شبیه دانه‌های خشخاش هستند. از دانه‌های چیا بزرگ‌تر هستند و سریع‌تر ورم می‌کنند.

در ادامه ۳۰ مهمترین خواص تخم شربتی آمده است

خواص تخم شربتی ۱. دانه‌های ریحان سرشار از روغنی هستند که خاصیت ضدالتهاب دارد.

التهاب تنظیم شده، پاسخ بدن برای محافظت در برابر عفونت‌ها یا راهی برای درمان بافت‌های آسیب دیده است. با این حال التهاب در شرایط بیماری کنترل شده نیست و منجر به پیشرفت بیماری می‌شود.

تخم شربتی روغن ثابتی دارد که تقریبا از ۵۰٪ لینولیک اسید، ۲۲٪ لینولنیک اسید، ۱۵٪ اولیک اسید و ۸٪ اسیدهای چرب اشباع نشده است.

مطالعه‌ای که سال ۱۹۹۸ در نشریه‌ی هندی Experimental Biology منتشر شد، خواص ضدالتهاب روغن ثابت تخم شربتی را نشان می‌دهد. در مدل حیوانی، روغن ثابت حاصل از گیاه ریحان شیرین با ممانعت از فعالیت عوامل التهابی مانند پروستاگلاندین، لوکوترین و آراکیدونیک، خاصیت ضد التهابی نشان داد.

کاهش التهاب باعث کاهش تورم شد. هرچه مقدار اسید لینولنیک روغن ثابت بیش‌تر باشد، خاصیت ضدالتهابی آن قابل توجه‌تر است.

لینولیک اسید یک اسید چرب امگا۳ ضروری است که خاصیت ضدالتهاب دارد. این اسید برای بروز خاصیت ضدالتهابی خود از فعالیت دو آنزیم التهابی اصلی به نام COX و LOX جلوگیری می‌کند.

به این ترتیب تخم شربتی به لطف اسیدهای چرب ضروری که دارد می‌تواند برای مشکلات التهابی گوناگونی مانند آرتریت، بیماری التهابی روده، بیماری التهابی لگن و غیره مفید باشد.

۲. روغن تخم شربتی می‌تواند پاسخ سیستم ایمنی را تنظیم کند و برای سلامت مغز مفید است.

Mediratta و همکارانش به وسیله‌ی یک مطالعه‌ی تجربی خاصیت تخم شربتی در تنظیم سیستم ایمنی بدن را نشان دادند.

روغن حاصل از تخم شربتی تولید پادتن را افزایش و تولید هیستامین را کاهش داد (کاهش واکنش آلرژیک). همچنین تورم را کاسته و پاسخ ایمنی سلول‌ها را بهبود بخشید.

استفاده از دیازپام و بنزودیازپاین با روغن تخم شربتی، تاثیر آن را بر سیستم ایمنی افزایش داد. هم‌چنین استفاده‌ از فلومازنیل (عاملی که از اثر بنزودیازپاین جلوگیری می‌کند) مانع از تاثیر روغن تخم شربتی شد.

طبق این یافته‌ها، محققان احساس کردند روغن تخم شربتی به وسیله‌ی سیستم GABA پاسخ‌های ایمنی را تنظیم می‌کند. گاما آمینو بوتیریک اسید (GABA) یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی یا مواد شیمیایی مغز است که به عملکرد درست مغز و سیستم عصبی کمک می‌کند.

این یافته‌ها می‌تواند برای اختلالات مغز و سیستم عصبی مفید باشد که در آنها عدم تعادل عملکرد سیستم ایمنی مشاهده می‌شود مانند بیماری‌های نوروژنیک همچون آلزایمر، پارکینسون و غیره.

در نتیجه روغن حاصل از تخم شربتی می‌توان با اقدام از طریق انتقال دهنده‌ی عصبی GABA پاسخ‌های سیستم ایمنی را تنظیم کند. این امر می‌تواند برای سلامت مغز سودمند باشد.

خواص تخم شربتی ۳. تخم شربتی منبع فوق‌العاده‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها است.

وقتی سلول‌ها از اکسیژن به عنوان انرژی استفاده می‌کنند، رادیکال‌های آزاد تولید می‌شوند. این رادیکال‌های آزاد برای تنظیم پاسخ‌های سلولی و ایمنی مفید هستند. اما وقتی تمرکز این رادیکال‌های آزاد افزایش می‌یابد، تعادل بین عامل‌های پرواکسیدان و آنتی‌اکسیدان در بدن به هم می‌خورد و راه را برای ایجاد بیماری هموار می‌کند.

تخم شربتی سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است. برای مقایسه‌ی پتانسل آنتی‌اکسیدان تخم شربتی، تخم کرفس و تخم شاهی مطالعه‌ای انجام گرفت.

ایت مطالعه نشان داد تخم شربتی بیش‌ترین ظرفیت آنتی‌اکسیدان و قابلیت پاکسازی رادیکال‌های آزاد را دارد. هر سه نوع دانه فعالیت آنتی‌اکسیدان بالقوه‌ای را نشان دادند و محققان دریافتند می‌توان برای ساخت غذاداروها (nutraceuticals) یا مکمل‌های غذایی از آنها استفاده کرد.

تحقیقات نشان داده است فعالیت آنتی‌اکسیدانی تخم شربتی پاسخ سیستم ایمنی و سلامت متابولیک را در شرایط آزمایشگاهی بهبود می‌دهد.

قدرت آنتی‌اکسیدان تخم شربتی می‌تواند برای سلامتی یدن و بخصوص سلامت قلب، مغز، دندان‌ها و استخوان‌ها مفید باشد.

تخم شربتی سرشار از آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند با تقویت سلامت کلی بدن، خطر بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد، از استخوان‌ها محافظت کند و سلامت متابولیک بدن را حفظ کند.

خواص تخم شربتی ۴. تخم شربتی حاوی پلی‌فنول‌های درمانی و فلاونوئید است.

پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌های گیاهی هستند. فلونوئیدها در گیاهان نقش رنگدانه را نیز بازی می‌کنند. خواص آنتی‌اکسیدان آنها باعث می‌شود در جلوگیری از یبماری‌هایی مانند سرطان، بیماری‌های قلبی‌عروقی، بیماری‌های نوروژنیک و غیره مفید باشند.

تصور می‌شد این پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها تنها در ریشه‌ها و برگ‌های گیاه ریحان یافت شوند.

اما مطالعات جدید نشان می‌دهد این پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدها در دانه‌های آن نیز یافت می‌شوند. Mabood و همکارانش ثابت کردند تخم شربتی در مقایسه با زنیان رومی، کنجد و صندل قرمز بیش‌ترین میزان پلی‌فنول را دارد.

بررسی‌ها نشان داده است عصاره‌های الکلی تخم شربتی سرشار از فلاونوئید هستند و دیگر عصاره‌ای آن حاوی آلکالوئید، فیتوسترول و تریترپنوید است.

با توجه به آن که این فلاونوئیدها و پلی‌فنول‌ها با آن‌چه از برگ‌های ریحان به‌دست می‌آیند تفاوتی ندارند، تخم شربتی ممکن است حاوی کافئیک اسید، کوئرستین، رزمارینیک اسید، گلیکوسید و غیره باشد.

این مواد به جلوگیری از بیمای‌های قلبی، عفونی و نوروژنیک کمک می‌کنند.

پلی‌فنول‌ها و فلاونوئیدهای موجود در تخم شربتی به خواص آن برای سلامتی می‌افزایند و خواص دارویی روغن آن مانند خاصیت ضدالتهاب، ضدمیکروبی، آنتی‌اکسیدان، ضد دیابت و غیره را چند برابر می‌کنند.

خواص تخم شربتی ۵. تخم شربتی خاصیت ضدمیکروبی دارد.

ریحان شیرین یا دیگر انواع آن به صورت سنتی به خاطر خواص ضد میکروبی زیادش استفاده می‌شود.

Kaya و همکارانش نشان دادند عصاره‌های متانول حاصل از اوکیموم باسیلیکوم (ریحان) علیه سویه‌های سودوموناس آئروژینوزا، شیگلا اسپاستیک، لیستریا مونوسیتوژنز، استافیلوکوکوس اورئوس و اشریشیا کولای فعالیت ضدمیکروبی انجام می‌دهد.

مطالعه‌ای منتشر شده در BMC Complementary and Alternative Medicine در سال ۲۰۱۳، تاثیر گیاهان دارویی را علیه عفونت سل بررسی کرد. سل هر ساله سبب مرگ ۱.۴ میلیون نفر می‌شود و باکتری آن دچار مقاومت دارویی شده است.

یکی از گیاهانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفت تخم شربتی بود. این بررسی نشان داد متانول به‌دست آمده از تخم شربتی از رشد Mycobacterium tuberculosis و Mycobacterium bovis جلوگیری می‌کند.

می‌توان چنین نتیجه گرفت که عصاره‌های حاصل از تخم شربتی در مبارزه با عفونت سل موثر هستند.

تحقیقات نشان داده است عصاره‌ی الکلی تخم شربتی علیه باکتری‌های ایجادکننده‌ی سل فعالیت ضدمیکروبی انجام می‌دهند.

خواص تخم شربتی ۶. تخم شربتی به کنترل قند خون در دیابت کمک می‌کند.

دیابت به دلیل عدم کنترل قند خون و کاهش تولید انسولین یا مقاومت به آن ایجاد می‌شود. تخم شربتی به دلیل فیبر رژیمی که دارد می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند.

ژل تشکیل شده توسط تخم شربتی سرعت فعالیت آنزیم‌های گوارشی (در این مورد آنزیم‌های تجزیه/ کننده‌ی کربوهیدرات) را کاهش می‌دهد و منجر به تجزیه‌ی آهسته‌ی کربوهیدرات‌های رژیم غذایی شده و در نتیجه گلوکوز به آهستگی وارد خون می‌شود.

مطالعه‌ای در Biomed and Pharmacotherapy منتشر شد که خواص ضددیابت بالقوه‌ی تخم شربتی را نشان داد.

این مطالعه تاثیر مقادیر کم و زیاد عصاره‌ی تخم شربتی را در حیوانات دیابتی بررسی کرد. نتایج نشان داد تخم شربتی سطح قند خون را کاهش می‌دهد.

هم‌چنین وزن بدن نیز بهبود پیدا کرد. سایر پارامترهای بیوشیمیایی، پارامترهای مرتبط با گلبول‌های قرمز و الکترولیت‌های پلاسما نیز به حالت عادی برگشتند.

مطالعات بیش‌تر نشان داد سلول‌های جزایر لانگرهانس که اختلال در عملکرد آنها در دیابت مشهود است، از نظر ساختار سلولی به حالت عادی برگشتند. محققان نتیجه گرفتند تخم شربتی توانایی مبازره با دیابت دارد و می‌تواند برای درمان دیابت نوع ۲ و مشکلات مرتبط با آن استفاده شود.

۷. تخم شربتی به کنترل اشتها کمک می‌کند و می‌تواند در کاهش وزن مفید باشد.

وقتی تخم شربتی در آب خیسانده می‌شود، طی چند دقیقه متورم می‌شوند و اطرافشان ژل یا لعاب تشکیل می‌شود. این تخم شربتی‌های خیس خورده می‌توانند ۴ برابر حالت عادی آب در خود نگه دارند. مصرف این ژل قبل از وعده‌های غذایی به عنوان یک سرکوب‌کننده‌ی طبیعی اشتها عمل می‌کند و مصرف کالری را کاهش می‌دهد. هم‌چنین سرعت عمل آنزیم‌های گوارشی را کاهش داده و کنترل گلیسمیک را بهبود می‌دهد.

این اثر می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. البته هیچ مطالعه‌ای تا به حال این موضوع را اثبات نکرده است.

مطالعه‌ای منتشر شده در نشریه‌ی بین‌المللی Preventive Medicine در سال ۲۰۱۶ به تاثیر فیبر رژیمی به شکل بارهنگ و تخم شربتی در کاهش وزن در بیماران مبتلا به کبد چرب الکلی پرداخت.

بیماران به ۴ گروه تقسیم شدند:

  • گروه ۱ روزانه ۱۰ گرم تخم شربتی کردند.
  • گروه ۲ روزانه ۱۰ گرم بارهنگ مصرف کردند.
  • گروه ۳ روزانه مخلوطی از تخم شربتی و بارهنگ (۱۰ گرم) مصرف کردند.
  • گروه ۴ گروه کنترل بود.

این مطالعه ۱۲ هفته به طول انجامید. نتایج چنین بود: نتایج این مطالعه نشان داد مصرف تخم شربتی، بارهنگ یا مخلوط این دو به مدت ۱۲ هفته تاثیری بر هیچ کدام از معیارهای تن‌سنجی در بیماری کبد چرب الکلی ندارد.

اما نتایج تاکید می‌کند که در مقایسه با ویژگی‌های پایه و نتایج پس از درمان، در هر گروه کاهش وزن قابل توجهی مشاهده شد. وزن بدن، BMI و توده‌ی چربی به شکل چشم‌گیری در گروه تخم شربتی کاهش یافت.

در گروه بارهنگ، وزن بدن، BMI، توده بدون چربی بدن و توده‌ی بدون چربی نرم کاهش یافت. در گروه مخلوط، کاهش قابل توجه وزن به ویژه در ناحیه‌ی تنه مشاهده شد.

با این حال این مطالعه محدودیت‌هایی نیز داشت: بر بیماران نظارت نمی‌شد، و برخی از آنها برای بهبود سلامت کبد داروهایی مصرف می‌کردند که می‌توانست تاثیر تخم شربتی و بارهنگ را خنثی کند.

محققان تایلندی مطالعه‌ای انجام دادند که در آن تاثیر تخم شربتی را بر وزن بدن بررسی کردند. گونه‌ای که آنها استفاده کردند اوکیموم کانوم نام داشت.

۲۰ فرد چاق به مدت ۱۶ هفته در این مطالعه شرکت کردند. از آنها خواسته شد به مدت ۱۲ هفته و قبل از وعده‌های اصلی دو بار در روز ۲ گرم تخم شربتی خیس خورده در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب مصرف کنند.

بر اساس آن که آیا می‌توانستند بیش از ۵۰٪ از دوز پیشنهادی را مصرف کنند یا خیر، به دو گروه دوز بالا و دوز پایین تقسیم شدند.

در گروه دوز بالا، کاهش قابل توجه در BMI مشاهده شد اما کاهش چربی دیده نشد. محققان تصور کردند آب بدن کاهش پیدا کرده باشد که توسط آزمایش‌های بعدی اثبات شد.

در گروه دوز پایین چربی بدن در هفته ۸ام افزایش پیدا کرد. علارغم تغییرات مشاهده شده در گروه دوز بالا، در این گروه غیر از عادی شدن قند خون، هیچ فایده‌ی قابل توجهی برای سلامت متابولیک مشاهده نشد.

به این ترتیب تخم شربتی می‌تواند به کنترل اشتها کمک کند و در کاهش وزن مفید باشد.

خواص تخم شربتی ۸. تخم شربتی می‌تواند به درمان بیماری التهابی روده کمک کند.

بیماری التهابی روده، التهاب مزمن روده‌ها است. اگرچه دلیل دقیق این بیماری شناخته نشده است، اما یک بیماری خودایمنی در نظر گرفته می‌شود.

تخم شربتی حاوی روغنی است که مخلوط خوبی از اسیدهای چرب ضدالتهاب امگا۳ و امگا۶ دارد.

هم‌چنین، مطالعات تجربی نشان داده است روغن حاصل از تخم شربتی از فعالیت عوامل التهابی جلوگیری می‌کند و به این ترتیب تاثیری ضدالتهابی دارد. هم‌چنین تخم شربتی بر سیستم ایمنی اثر تنظیم‌کننده دارد و می‌تواند برای این مشکل خودایمنی مفید باشد.

این خواص دارویی تخم شربتی را به یک عامل درمانی بالقوه برای بیماری التهابی روده تبدیل می‌کند. در حقیقت، طب سنتی ایران از تخم شربتی به عنوان یکی از مواد محصولات گیاهی طراحی شده برای درمان بیماری التهابی روده استفاده می‌کند.

رپورتاژ

این ماده سرشار از فیبر رژیمی است که برای سلامت روده فوق‌العاده است. با این حال در صورتی که به شما توصیه شده است از فیبر رژیمی پرهیز کنید، تخم شربتی ممکن است برای شما مناسب نباشد.

۹. تخم شربتی می‌تواند رفلاکس اسیدی و زخم معده را درمان کند.

حتما می‌دانید که تخم شربتی یک خنک‌کننده‌ی عالی برای بدن است. طبق آیورودا (سیستم طبی هند باستان)، سه دوشا یا انرژی بدن وجود دارد که سلامت و طبیعت یک فرد را توصیف می‌کند.

براساس این دوشاها، برای کسب سلامتی توصیه می‌شود خوراکی‌های خاصی توسط فرد مصرف شود.

توصیه می‌شود افرادی که دوشای Pitta دارند خوراکی‌هایی مصرف کنند که نشاط‌آور و خنک‌کننده هستند مانند خیار و هندوانه.

دانه‌های تخم شربتی نیز به عنوان خنک‌کننده عمل می‌کنند زیرا آب را جذب و بدن را آبرسانی می‌کنند. اگر از اسیدی بودن رنج می‌برید، اضافه کردن تخم شربتی به آب‌میوه‌ها می‌تواند التهاب معده ناشی از اسید را کاهش دهد و علائم بیماری رفلاکس معده به مری را بهبود دهد.

رفلاکس اسید می‌تواند فرد را در برابر زخم معده آسیب پذیر کند. مطالعه‌ای بر روی جانوران تاثیر تخم شربتی را بر زخم معده نشان داد.

تحقیقات نشان داده است مصرف تخم شربتی و سایمتیدین (دارویی که برای کاهش اسید معده استفاده می‌شود) فرسایش معده را کاهش می‌دهد. تخم شربتی می‌تواند به خوبی داروی کاهش اسید معده، از آسیب معده، نشانه‌های التهابی و تورم مخاط جلوگیری کند یا آنها را کاهش دهد.

خواص تخم شربتی ۱۰. تخم شربتی می‌تواند برای بهبود آکنه مفید باشد.

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، روغن ضروری ریحان خاصیت ضدمیکروبی دارد و این امر برای عفونت‌های عامل آکنه مفید است.

در سال ۲۰۰۶ مطالعه‌ای منتشر شده در نشریه بین‌المللی Cosmetic Science فعالیت ضدباکتری روغن‌های ضروری حاصل از ریحان شیرین را علیه Propionibacterium acnes (باکتری عامل آکنه) بررسی کرد.

در این بررسی مشاهده شد که روغن ضروری ریحان شیرین در جلوگیری از رشد باکتری موثرتر از روغن‌های ضروری سایر انواع ریحان بود و حتی میزان اندک آن نیز موثر بود.

گروهی از محققان هندی تاثیر روغن ضروری حاصل از ریشه، برگ و دانه‌های گیاه ریحان را علیه Propionibacterium acnes بررسی کردند. عنوان این بررسی استانداردسازی و غربالگری آنتی‌باکتریال عصاره‌ی برگ، دانه و ریشه‌ی اوکیموم باسیلیکوم علیه Propionibacterium Acnes بود.

عصاره‌ی ۷۰٪ اتانولی برگ و عصاره‌ی ۹۹٪ اتانولی داه و ریشه، در جلوگیری از فعالیت Propionibacterium Acnes عالی بودند. هم‌چنین محققان متوجه شدند این عصاره‌ها در غلظت‌های پایین کمترین میزان جلوگیری را دارند.

به عبارت ساده‌تر تخم شربتی می‌تواند از رشد باکتری ایجادکننده‌ی آکنه جلوگیری کرده و به این ترتیب به سلامت پوست کمک کند.

خواص تخم شربتی ۱۱. فیبر رژیمی تخم شربتی می‌تواند یبوست را بهبود دهد.

هیچ مطالعه‌ای ثابت نمی‌کند که تخم شربتی می‌تواند به رفع یبوست کمک کند اما همه می‌دانند تخم شربتی فیبر رژیمی دارد که می‌تواند به حرکت روان روده‌ها کمک کند.

در حقیقت، سال ۲۰۱۲ مطالعه‌ای در World Journal of Gastroenterology منتشر شد که تاثیر مثبت فیبر رژیمی بر حرکت روده‌ها و یبوست را تایید کرد.

ایت پژوهش نشان داد هر ۱۰۰ گرم تخم شربتی حاوی ۸۰ گرم فیبر رژیمی است. این فیبر رژیمی محلول است و به افزایش احساس سیری، کاهش سرعت جذب و گوارش غذا و تسهیل حرکات روده کمک می‌کند.

به این ترتیب مصرف منظم تخم شربتی می‌تواند یبوست را تسکین دهد.

خواص تخم شربتی ۱۲. تخم شربتی برای ورزشکاران یک منبع عالی انرژی و آب است.

کمبود آب می‌تواند به عملکرد ورزشی آسیب برساند. توصیه می‌شود ورزشکاران قبل از یک رویداد ورزشی ۵۰۰ میلی‌لیتر مایعات و در وقفه‌های میان آن نوشیدنی‌های سرد یا خنک بنوشند.

ژل یا لعاب تخم شربتی ۴.۸۶٪ رطوبت و ۱۰.۹٪ پروتئین در خود دارد. ژل آن می‌تواند ۴ برابر بیش‌تر از دانه‌های خیس نخورده آب در خود نگه دارد. این امر باعث می‌شود تخم شربتی منبعی عالی برای آبرسانی بدن باشد.

هم‌چنین فیبر رژیمی و توانایی آن در کنترل قند خون می‌تواند یک منبع پایدار کربوهیدرات و انرژی برای ورزشکاران باشد.

تخم شربتی سرشار از ویتامین آ، ب، ‌ای و مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و غیره است. به همین دلیل می‌تواند به حفظ تعادل الکترولیت‌های بدن کمک کند و موادمغذی بدن را نیز تامین کند.

خواص تخم شربتی ۱۳. تخم شربتی یک خوراکی کاربردی مفید در پخت و پز و صنعت غذا است.

ژل تخم شربتی برای ساخت فیلم‌های خوراکی استفاده می‌شود که در صنعت غذا کاربرد دارند. اضافه کردن آدامس تخم شربتی به خامه‌ی کم‌چرب زده شده بافت و کیفیت آن را افزایش می‌دهد.

تزئین غذاهای دریایی با آدامس تخم شربتی و آویشن قبل از سرخ کردن، جذب روغن را در آنها کاهش می‌دهد، از اکسیده شدن روغن جلوگیری می‌کند و بدون تاثیر بر مزه، بو یا رنگ آنها را نرم می‌کند.

پودر تخم شربتی را می‌توان به عنوان جایگزین چربی در تهیه‌ی مافین استفاده کرد. علاه بر کاهش مقدار چربیو کالری، تخلخل و نرمی مافین‌ها را بهبود می‌دهد و به ان مواد مغذی اضافه می‌کند.

خواص تخم شربتی ۱۴. تخم شربتی عوارض جانبی نیکوتین را کنترل می‌کند.

با خوردن دانه‌های ریحان، می‌توانید اثرات منفی نیکوتین را در بدن که بیش‌تر از استنشاق دود سیگار دریافت می‌کنید، به حداقل برسانید. نه تنها دانه‌ها، بلکه برگ‌های ریحان نیز دارای مزایای مشابهی هستند و اثرات نیکوتین را در بدن به حداقل می‌رسانند.

خواص تخم شربتی ۱۵. تخم شربتی می‌تواند سرفه را درمان کند.

خواص ضدعفونی‌کننده‌ی موجود در دانه‌های ریحان می‌توانند به درمان سرفه کمک کنند. بنابراین، از این‌که بسیاری از مردم از دانه‌های ریحان برای تهیه‌ی داروی خلط و سرفه استفاده می‌کنند، تعجب نکنید. برای آماده کردن این دارو باید دانه‌های ریحان را با یک فنجان چای مخلوط کنید. این دارو خلط را شل می‌کند.

خواص تخم شربتی ۱۶: تخم شربتی استرس را کاهش می‌دهد.

استفاده از دانه‌های ریحان در آروماتراپی چندان نادر نیست، زیرا اثر آرام‌بخش دارد و می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. علاوه بر این، دانه‌های ریحان یا دانه‌های گل ریحان می‌توانند خستگی، اعصاب دچار تنش و میگرن را درمان کنند و استرس را کاهش بدهند. برای این منظور ۵ گرم دانه ریحان را در ۲۰۰ سی‌سی آب بریزید. کمی عسل و آب لیمو برای بهبود مزه‌اش به آن اضافه کنید و سپس در حالی که هنوز گرم است، آن را بنوشید.

خواص تخم شربتی ۱۷. تخم شربتی مشکلات تنفسی را درمان می‌کند.

مصرف نوشیدنی زنجبیل با ترکیبی از دانه‌های ریحان و عسل می‌تواند یک درمان طبیعی برای غلبه بر مشکلات تنفسی مانند آسم و برونشیت باشد. برای تهیه‌ی این دمنوش زنجبیل و دانه‌های ریحان را همزمان با یک لیوان آب، بجوشانید و سپس عسل را برای بهبود طعم و مزه به آن اضافه کنید و در حالی که هنوز گرم است آن را بنوشید.

خواص تخم شربتی ۱۸. تخم شربتی زخم و عفونت روی پوست را التیام می‌بخشد.

دانه‌های ریحان حاوی روغن‌های طبیعی هستند که می‌توانند برای التیام زخم‌ها و عفونت‌های روی پوست مانند سوختگی استفاده شوند.

خواص تخم شربتی ۱۹. تخم شربتی به استحکام استخوان‌ها کمک می‌کند.

خواص ضد التهابی که در گیاهان یافت می‌شوند، قادر به درمان آرتریت (بیماری التهاب مفاصل) است. کلسیم موجود در دانه‌های ریحان نیز می‌تواند تراکم استخوان را افزایش بدهد و از بروز استئوپروز (پوکی استخوان) جلوگیری کند.

خواص تخم شربتی ۲۰. تخم شربتی به غلبه بر مشکل بی‌خوابی کمک می‌کند.

افراد زیادی مشکل بی‌خوابی را تجربه می‌کنند. با مصرف منظم مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی که حاوی دانه‌های ریحان هستند، می‌توانید احساس اضطراب و بی‌خوابی را در خود کاهش دهید. یکی از بهترین مزایای بهداشتی دانه‌های شیرین ریحان، همین است.

خواص تخم شربتی ۲۱. تخم شربتی دندان درد را بهبود می‌دهد.

با نوشیدن شربت تهیه شده از ۱۰ گرم دانه‌ی ریحان در ترکیب با ۴ میخک می‌توانید به کاهش درد دندان‌تان کمک کنید. این شربت را در حالی که هنوز گرم است بنوشید.

خواص تخم شربتی ۲۲. تخم شربتی سردرد را بهبود می‌دهد.

با مصرف ۵ گرم از دانه‌های ریحان که با آب گرم و عسل جوشیده‌اند، می‌توانید سردردتان را کاهش دهید.

خواص تخم شربتی ۲۳. تخم‌ شربتی گردش خون را بهبود می‌دهد.

دانه‌های ریحان علاوه بر این‌که می‌توانند گردش خون را در بدن تسریع ببخشند، سبب تعریق نیز می‌شوند، عملکرد قلب را بهبود می‌دهند و سبب حذف سموم از طریق ادرار می‌شوند و تب و حرارت درون را کاهش می‌دهند.

خواص تخم شربتی ۲۴. تخم شربتی برای زنان باردار مفید است.

زنان جوانی که باردار هستند معمولا تب و حرارت عمیقی را تجربه می‌کنند. دانه‌های ریحان را می‌توان برای مقابله با حرارت درونی زنان باردار مورد استفاده قرار داد. با این حال، اگر گرما و تب بالا باشد، باید برای سلامت جنین به پزشک مراجعه کنید زیرا تب ممکن است به جنین آسیب وارد کند.

مزایای ریحان که در بالا شرح داده شد برای زنان باردار نیز کاربرد دارد مانند کاهش بیقراری، غلبه بر بی‌خوابی، غلبه بر مشکلات گوارشی، بهبود گردش خون، کم شدن تشنج، کاهش درد، افزایش ادرار و تعریق، پاک کردن سموم از بدن و بهبود سیستم ایمنی بدن.

خواص تخم شربتی ۲۵. تخم شربتی از بروز فشار خون بالا جلوگیری می‌کند.

شما لابد از مشکل بالا بودن فشار خون اطلاع دارید. بله درست است، فشار خون بالا اختلالی است که سبب می‌شود فشار خون در بدن از حد نرمال فراتر برود. در اثر این اختلال شما سریع‌تر عصبانی خواهید شد، اغلب سرگیجه دارید، و غیره. یکی از راه‌حل‌هایی که می‌توانید برای رفع این مشکل انجام دهید این است که به طور مرتب دانه‌های ریحان را مصرف کنید، زیرا خواص این دانه‌ها می‌توانند به کنترل گردش خون کمک کنند.

خواص تخم شربتی ۲۶. تخم شربتی دارای خواص ضد درد است.

این ویژگی برای از بین بردن درد یا درد ناشی از انواع خاصی از بیماری‌ها مفید است. مشکلاتی مانند گیجی، میگرن، زخم روی پوست، و همچنین علائم دیگری مانند روماتیسم، سکته‌ی مغزی و غیره. یکی از بهترین مزایای بهداشتی دانه‌ّهای ریحان شیرین همین است.

خواص تخم شربتی ۲۷. تخم شربتی به سلامت کلیه‌ها کمک می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ارگان‌های بدن، کلیه است که عملکرد آن تنظیم تراوش در بدن انسان است. اگر کلیه بیمار شود مثلا سنگ در آن تشکیل شود، ممکن است مشکلات دیگری نیز برای سلامتی فرد به وجود بیاید و درمان‌های جدی‌تری مورد نیاز باشد. دانه‌های ریحان به عملکرد درست کلیه کمک می‌کنند بنابراین مصرف منظم آنها برای سلامت کل بدن فایده دارد.

خواص تخم شربتی ۲۸. تخم شربتی گاز معده را از بین می‌برد.

اگر غذاهای نامناسبی مصرف می‌کنید یا در شرایط نامناسبی غذا می‌خورید، ممکن است نفخ یا گاز معده را تجربه کنید. نفخ ممکن است به دلیل افزایش اسید معده، که تاثیر منفی بر سلامتی دارد، نیز روی بدهد. اگر مشکل زخم معده دارید، ممکن است استفاده از دانه‌های ریحان درمان بهتری در مقایسه با داروهای شیمیایی باشد.

خواص تخم شربتی ۲۹. تخم شربتی پوست صورت‌‌تان را مرطوب و نرم می‌کند.

برای استفاده از دانه‌های ریحان به عنوان یک ماده‌ی زیبایی‌بخش، آنها را خوب له کنید تا نرم شوند. دانه‌های له شده را با آب گرم کافی دم بگذارید. سپس کمی صبر کنید و آن را هم بزنید تا خنک شود. می‌توانید این ترکیب را به عنوان یک اسکراب برای صورت‌تان یک بار در روز قبل از حمام بعد از ظهرتان به کار ببرید.

خواص تخم شربتی ۳۰. تخم شربتی مگس‌پران را از بین می‌برد.

مگس‌پران ممکن است در اثر به کار گرفتن چشم‌های خسته و همچنین به علت فعالیت‌های دیگر که سبب می‌شوند کارایی چشم به حداقل برسد، به وجود بیاید. عجیب نیست که پف زیر چشم یک مشکل رایج است که نیاز به رسیدگی خاصی دارد. اما لازم نیست که برای غلبه بر این مشکل کار پیچیده‌ای انجام بدهید، زیرا فقط با مصرف دانه‌های ریحان می‌توانید این مشکل را در خانه کنترل کنید.

مقدار تخم شربتی برای سود بردن از فواید آن

جویدن تخم شربتی دشوار است به همین دلیل توصیه می‌شود قبل از مصرف آنها را بخیسانید.

۱ قاشق چایخوری تخم شربتی بردارید و در یک لیوان آب بخیسانید. آن را کنار بگذارید تا ورم کند و ژل تشکیل دهد. سپس این مخلوط آب و ژل را بنوشید. می‌توانید هر روز یک قاشق چایخوری از این ژل را به نوشیدنی‌هایتان اضافه کنید.

برای خوشمزه‌تر شدن می‌توانید مقداری از‌ ژل را با ماست و میوه‌های تازه ترکیب و مصرف کنید. می‌توانید تخم شربتی را مستقیما به آب‌میوه اضافه کنید و به محض ورم کردن دانه‌ها آن را بنوشید. می‌توانید آنها را به میلک‌شیک‌ها و اسموتی‌ها نیز اضافه کنید. اضافه کردن آنها به آب هندوانه، یا لیموناد راه فوق‌العاده‌ای برای مصرف روزانه آنها است.

احتیاط در مصرف تخم شربتی

تخم شربتی را باید پس از خیساندن و تشکیل ژل مصرف کرد. آنها آب را به سرع جذب می‌کنند و حتی در دهان هم متورم می‌شوند. بنابراین در صورت خشک مصرف کردن ممکن است در گلو متورم شوند و باعث خفگی شوند.

تاکنون حساسیت به تخم شربتی گزارش نشده است اما اگر به نوعی از خانواده‌ی نعناعیان حساسیت دارید از مصرف آن خودداری کنید.

بی‌خطر بودن تخم شربتی هنگام بارداری یا شیردهی تایید نشده است. قبل از مصرف با یک متخصص سلامت مشورت کنید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

منبع thesuperfoods  drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط