25 چندش آورترین و عجیب ترین غذای جهان که شاید امتحان کنید!

مغز سرخ شده، قلب طوطی دریایی، و میگوی مَست چه ویژگی‌های مشترکی با هم دارند؟ همه‌ی این غذاهای عجیب و غریب در یک جایی از جهان به عنوان غذای بسیار لذیذی شناخته می‌شوند. با این‌که احتمالا بیش‌تر آدم‌ها به محتویات داخل‌ غذاهای مورد علاقه‌شان دقت نمی‌کنند و به هیچ عنوان آن را عجیب نمی‌دانند، ولی شاید ناهار محبوب‌تان برای یک خارجی معادل یک کابوس باشد. بنابراین، قبل از این‌که سفر آشپزی‌مان را به دنیای چندش آورترین و عجیب ترین غذای جهان آغاز کنیم، از خود بپرسید چه‌قدر مایل هستید در مورد عادات غذایی هم‌نوعان‌تان در سایر نقاط جهان بدانید. (البته لازم به ذکر است متن حاضر، ترجمه‌ای از یک متن انگلیسی است؛ از این رو، بدیهی است برخی غذاهایی که شاید برای ما ایرانی‌ها عجیب نباشند، برای نویسنده‌ی این متن عجیب به نظر برسند. ).با ما همراه باشید تا در ادامه با 25 عجیب ترین غذاها در دنیا آشنا شوید.

۲۵ چندش آورترین و عجیب ترین غذای جهان که شاید امتحان کنید!

۲۵. ساندویچ مغز سرخ شده – ایالات متحده

عجیب ترین غذاها در دنیا

این غذا که بیش‌تر متعلق به گذشته است، تا پیش از شیوع بیماری جنون گاوی و بروز نگران از سلامت آن‌ها، جزء غذاهای محبوب برخی نواحی مرکزی ایالات متحده به شمار می‌رفت. با این‌که فروش مغز گاوی با سن بیش از ۳۰ ماه در کشتارگاه‌های ایالات متحده قانونی نیست، هنوز هم برخی آدم‌ها به خوردن این غذا علاقه دارند.

عجیب ترین غذای جهان ۲۴: اسکمول (Escamole) – مکزیک

عجیب ترین غذاها در دنیا

این غذا که حاوی شفیره (لارو) مورچه‌هایی است که از ریشه‌ی گیاه آگاوه برداشت می‌شوند، در مکزیک به عنوان غذایی لذیذ و خوشمزه طرفدار دارد. در حقیقت، گاهی اوقات به این غذا “‌خاویار حشرات‌”‌ نیز می‌گویند! گفته می‌شود طعم این غذا مانند کره، و کمی شبیه طعم آجیل است.

۲۳. هاکارل (Hakarl) – ایسلند

عجیب ترین غذاها در دنیا

این غذا معمولا در ایسلند محبوب است؛ آن‌ها معتقدند گوشت کوسه‌ی گرما دیده‌ی تخمیر شده معمولا دارای طعمی اکتسابی است. ولی ما به اظهار نظر مشهور سرآشپز آنتونی بوردن در شبکه تلویزیونی تراول معتقدیم که می‌گوید، هاکارل “‌تنها بدترین، منزجر کننده‌ترین، و بد مزه‌ترین‌”‌ چیزی بود که تاکنون خورده است.

عجیب ترین غذای جهان ۲۲: سوپ لانه‌ی پرنده – چین

عجیب ترین غذاها در دنیا

صدها سال است چینی‌ها از لانه‌های ساخته شده از بزاق پرندگان در آشپزی‌شان، به خصوص تهیه‌ی نوعی سوپ، استفاده می‌کنند. با این‌که این لانه‌های خوراکی گونه‌های متفاوتی دارند، به طور کلی سوپ لانه‌ی پرندگان یکی از گران‌قیمت‌ترین غذاهای روی زمین به شمار می‌رود؛ سوپ تهیه شده از گونه‌ی قرمز این لانه، کاسه‌ای ۱۰،۰۰۰ دلار به فروش می‌رسد.

۲۱. میگوی مست – چین

عجیب ترین غذاها در دنیا

طرز تهیه‌ی این غذای محبوب در برخی نواحی چین به این ترتیب است که میگوی زنده را در مشروب الکلی بسیار قوی می‌اندازند و سپس، به همان حالت (زنده) میل می‌کنند. البته این غذا نیز در برخی نواحی ایالات متحده محبوب است، ولی لااقل در این کشور، میگو را کمی می‌پزند.

۲۰. ماهی هرینگ تخمیر شده (Surstromming) – سوئد

عجیب ترین غذاها در دنیا

نوعی غذا در شمال سوئد محبوب است که از ماهی هرینگ تخمیری دریای بالتیک تهیه می‌شود؛ معمولا این غذا را به صورت کنسروی – مانند شکل بالا – به فروش می‌رسانند. گاهی اوقات هنگام حمل و نقل، برخی از قوطی‌های کنسرو به دلیل ادامه‌ی فرایند تخمیر به شدت باد می‌کنند. به تازگی، مطالعه‌ای در ژاپن دریافته است، این غذا در میان غذاهای سراسر جهان، متعفن‌ترین بو را از خود متصاعد می‌کند. به این ترتیب، منطقی به نظر می‌رسد که چرا معمولا این غذا را در فضای باز میل می‌کنند.

عجیب ترین غذای جهان ۱۹: ساناکجی (Sannakji) – شرق آسیا

عجیب ترین غذاها در دنیا

این غذا نیز، درست مانند بسیاری از غذاهای شرق آسیا، خام خورده می‌شود. خیلی خام. سرآشپز مقابل چشمان شما، هشت‌پای کوچکی را قطعه قطعه می‌کند، و روی آن روغن کنجد می‌ریزد؛ اگر وی گاهی اوقات به آن‌ها ضربه می‌زد، تعجب نکنید، زیرا هنگامی که با چوب‌های غذاخوری‌تان می‌خواهید آن‌ها را بردارید، دائما تکان می‌خورند.

۱۸. صدف کوه‌های راکی – کانادا و ایالات متحده

عجیب ترین غذاها در دنیا

در این‌که این غذا از کوه‌های راکی می‌آید، شکی نیست، ولی در تهیه‌ی آن به هیچ عنوان از صدف استفاده نمی‌شود. این غذا در واقع از بیضه‌ها یا دنبلان گاو تهیه می‌شود – برای تهیه‌ی این غذا پوست دنبلان را جدا می‌کنند، آن را صاف می‌کنند، و به شکل عمیق و کامل سرخ می‌کنند.

عجیب ترین غذای جهان ۱۷: کوپی لواک (Kopi Luwak) – اندونزی

عجیب ترین غذاها در دنیا

کوپی لواک یکی از گران‌قیمت‌ترین گونه‌‌های قهوه است که حدود نیم کیلو از آن، بیش از ۱۵۰ دلار قیمت دارد. این قهوه از دانه‌های قهوه‌ای تهیه می‌شود که حیوانی به نام زباد به عنوان مدفوع از خود خارج می‌کند؛ به این ترتیب که این پستاندار متعلق به جنوب شرق آسیا، در مزارع قهوه می‌چرخد، دانه‌های قهوه را می‌خورد، و کشاورزان مدفوع آن را جمع می‌کنند و … !

عجیب ترین غذای جهان ۱۶: سِن‌های بدبو – اندونزی

عجیب ترین غذاها در دنیا

در کشور اندونزی، ‌این حشره‌های بد بو را خیلی دوست دارند. شاید به خاطر این‌که مزه‌ی تخمه‌ی آفتابگردان تلخ و بی‌نمک می‌دهند. فقط باید خیلی سریع بجویدشان!

۱۵. لوتفیسک (Lutefisk) – اسکاندیناوی

عجیب ترین غذاها در دنیا

این خوراکی که معمولا در میان کشورهای اسکاندیناوی محبوبیت دارد از ماهی خشک شده و سود سوزآور تهیه می‌شود. بله، سود سوزآور. ماهی خشک را به مدت چندین روز در این ماده‌ی تند و سوزان قلیایی که به هیدروکسید سدیم نیز معروف است، می‌خوابانند. پس از این‌که ماهی را از داخل سود سوزآور در می‌آورند، آن‌چنان تند و سوزاننده می‌شود که باید تقریبا یک هفته‌ در آب سرد بماند تا قابل خوردن شود.

عجیب ترین غذای جهان ۱۴: پنیر متعفن (Casu Marzu) – ساردینیا

عجیب ترین غذاها در دنیا

بهترین توصیفی که می‌توان از این خوراکی متعلق به ناحیه‌ی ساردینیا ارائه داد، عبارت است از پنیر گوسفندی حاوی شفیره‌ی زنده‌ی حشرات. کاسو مارزو یعنی پنیر متعفن؛ و بدترین قسمت‌اش نیز این است که اگرچه این شفیره‌ها ابتدا فقط حدود ۸ میلی‌متر طول دارند،‌ بعد از گذشت زمان می‌توانند تا ۱۵ سانتی‌متر رشد کنند؛ البته آن زمان دیگر پنیر خراب شده است.

رپورتاژ

۱۳. موپانه (Mopane) – آفریقا

عجیب ترین غذاها در دنیا

این کرم‌های پیله‌ساز که عموما روی درخت موپانه (درخت مرهم) یافت می‌شوند – به همین خاطر آن‌ها هم موپانه نامیده می‌شوند – منبع پروتئینی مهمی برای میلیون‌ها آفریقایی به شمار می‌روند. معمولا این کرم‌ها را خشک می‌کنند و به عنوان تنقلات نوش جان می‌کنند.

عجیب ترین غذای جهان ۱۲: کاسه‌ی چشم ماهی تن – ژاپن

عجیب ترین غذاها در دنیا

کاسه‌ی چشم ماهی تن، خوراکی نسبتا ارزان‌قیمتی است که در بیش‌تر فروشگاه‌های مواد غذایی کشور ژاپن، حدودا به قیمت ۱ دلار به فروش می‌رسد. این خوراکی دارای طعمی شبیه ماهی مرکب است که پیش از مصرف باید آب‌پز شود. فراموش نکنید، قبل از خوردن کاسه‌ی چشم ماهی تن، کمی سس نیز به آن بزنید!

۱۱. سوسمار خشک شده – برخی کشورهای آسیایی

عجیب ترین غذاها در دنیا

در برخی از فرهنگ‌های آسیایی از سوسمار خشک شده برای تهیه‌ی سوپ، یا گاهی اوقات، با خیساندن در الکل، جهت بهره‌مندی از خواص پزشکی آن استفاده می‌شود. اگر چه، این فرایند احتمالا سال‌های سال به طول بینجامد.

عجیب ترین غذای جهان ۱۰: کله پاچه – ایران

عجیب ترین غذاها در دنیا

البته که من و شما می‌دانیم جای این غذای خوشمزه! در این فهرست نیست! اما برای رعایت امانت نویسنده این غذا که در کشور ایران و همسایه‌های مجاور محبوبیت دارد هم آورده شده است، کله پاچه همانطور که از اسمش پیداست دقیقا از سر و ساق پای گوسفند تهیه می‌شود. علاوه بر سر و پای گوسفند، اندام‌های داخل شکم گوسفند نیز به صورت جداگانه در تهیه‌ی غذاهای دیگر استفاده می‌شود.

عجیب ترین غذای جهان ۹: ناکجی (Nakji)

عجیب ترین غذاها در دنیا

این غذا شباهت زیادی به ساناکجی دارد؛ با این تفاوت که در ناکجی، ‌هشت‌پا به طور کامل خورده می‌شود. البته این غذا درست مانند برخی دیگر از غذاهای این فهرست، خالی از خطر نیست. گفته می‌شود پاهای مکنده‌ی هشت پا به زبان و دهان می‌چسبند و خطر خفگی ایجاد می‌کنند. سالانه گزارش‌های متعددی حاکی از فوت در اثر ناکجی شنیده می‌شود.

۸. اِی‌پینگ (A-ping) – کامبوج

عجیب ترین غذاها در دنیا

گفته می‌شود، این خوراکی که مردم کامبوج آن را بسیار لذیذ می‌دانند، نخستین بار به دلیل قحطی و کمبود غذا در دوره‌ی رژیم ستمگر خمرهای سرخ محبوب شد. ولی بعد از برکناری پل پوت، این خوراکی که با سرخ کردن عنکبوت‌های تارانتولا تهیه می‌شود، هم‌چنان محبوب ماند و مردم کامبوج آن را مانند آب نبات نوش جان می‌کنند.

عجیب ترین غذای جهان ۷: هگیس (Haggis) – اسکاتلند

عجیب ترین غذاها در دنیا

برای تهیه‌ی این غذای اسکاتلندی، به یک گوسفند نیاز دارید. ابتدا قلب، جگر، و شش‌های آن را بیرون می‌آورید. سپس آن‌ها را به مدت سه ساعت در معده‌ی گوسفند می‌پزید؛ البته، نمک را هم فراموش نکنید. ایرانی‌های هم غذای مشابهی دارند که به آن چغور پغور می‌گویند.

۶. فوگو – ژاپن

عجیب ترین غذاها در دنیا

فوگو نام ژاپنی بادکنک ماهی است؛ و بهتر است بدانید این ماهی به شدت سمی است. قوانین ژاپن تهیه‌ی این غذا را در رستوران‌ها به شدت زیر نظر دارند، و فقط سرآشپزهای مجرب و تعلیم دیده اجازه دارند این کار را انجام دهند. این ماهی‌ها آن‌چنان خطرناک هستند که استفاده از آن‌ها برای تهیه‌ی غذا در خانه باعث مرگ افراد مختلفی شده است.

عجیب ترین غذای جهان ۵: ماهی یین یانگ – تایوان

عجیب ترین غذاها در دنیا

خوراک ماهی یین یانگ که با نام ماهی “‌مرده و زنده‌”‌ نیز مشهور است، نخستین بار در تایوان درست شد، ولی اکنون تهیه‌ی این غذا غیر قانونی است. به تازگی، پس از آن‌که سرآشپزها به راهی برای زنده نگه داشتن ماهی و هم‌زمان سرخ کردن‌شان پی بردند، این غذا در چین نیز محبوب شد. چرا آشپزها باید چینی کاری بکنند؟ شاید فقط برای این‌که ثابت کنند ماهی‌شان تازه است!

۴. ایکیزیکوری (سِرو ماهی زنده) – ژاپن

عجیب ترین غذاها در دنیا

تهیه‌ی این غذا آن‌چنان سنگدلانه است که به راحتی نمی‌توان از آن گذشت. این نوع از سِرو غذا در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و آلمان غیر قانونی اعلام شده است. ایکیزیکوری (سِرو حیوان زنده) به این ترتیب است که مشتری ماهی مورد علاقه‌اش را از مخزن آب انتخاب می‌کند. سپس سرآشپز آن را از آب می‌گیرد و در مقابل چشم‌های مشتری، بدون کشتن ماهی، استخوان‌های‌اش را جدا می‌کند. سپس همان طور که هنوز قلب ماهی می‌تپد، سرآشپز گوشت بُرش خورده‌اش را در بشقاب می‌گذارد و تزیینات لازم را نیز انجام می‌دهد. هم‌چنین می‌توانید از سرآشپز درخواست کنید ماهی فیله شده را به آکواریوم برگرداند و تا وقتی آماده‌ی خوردن غذا شدید، چند لحظه‌ای در آب شنا کند.

۳. آلت تناسلی گاو نر – چین

عجیب ترین غذاها در دنیا

مثل معروفی است که می‌گوید، “‌چینی‌ها هر چیز چهارپایی را می‌خورند، به جز میز؛ و هر چیز پرنده‌ای را می‌خورند، به جز هواپیما.‌”‌ ظاهرا که همین طور است. این غذا که با نام “‌ اژدها در شعله‌ی هوس‌”‌ شناخته می‌شود، غذای مشهوری است که در رستوران گوئولیژوانگ در شهر پکن سرو می‌شود. با این‌که شاید خوردن چنین غذایی برای بسیاری از مردم جهان عجیب به نظر برسد، ولی چینی‌ها معتقدند این غذا درست مثل اسفناج برای سلامتی مفید است!

عجیب ترین غذای جهان ۲: بالوت (Balut) – فیلیپین

عجیب ترین غذاها در دنیا

بالوت چیزی نیست جز جنین پرورش یافته‌ی اردک، که به صورت زنده پخته می‌شود و … بقیه‌اش را خودتان حدس بزنید. این غذا که در جنوب شرقی آسیا محبوب است، به زبان فیلیپینی به معنی ” پوشیده شده‌”‌ است.

۱. قلب طوطی دریایی – ایسلند

عجیب ترین غذای جهان

طوطی دریایی گونه‌ای از ماهی‌گیرک‌ها است که در نیم‌کره‌ی شمالی زندگی می‌کنند، و مردم ایسلند قلب آن را بسیار خوشمزه می‌دانند. ما از نشان دادن تصویر این غذا خودداری کردیم، ولی دفعه‌ی بعد که این موجودات مظلوم و زیبا را در باغ وحش یا هر مکان دیگری مشاهده کردید، تصور کنید که در حال بریدن سر این حیوانات کوچک و دوست‌داشتنی هستید و قلب‌شان را در می‌آورید؛ دل‌تان می‌آید؟

نوشته‌های مرتبط