28 درمان خانگی سم زدایی کلیه ها برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه

کلیه ها اندام های کوچک و شگفت‌انگیزی هستند – آن‌ها در طول روز حدود ۲۰۰ لیتر خون را تصفیه می‌کنند، و به منظور سم زدایی از بدن و حفظ سلامت و عملکرد عمومی آن،‌ محصولات زائد و آب اضافی را از بدن دفع می‌کنند. بنابراین یکی از مهمترین چیزهایی که باید بدانید این است که روش های درمان خانگی سم زدایی کلیه ها این اعضای مهم بدن را یاد بگیرید.

اگر کلیه‌ها به بهترین شکل ممکن و تا حد توانایی شان کار نکنند، دچار عواقب بدی می‌شویم و ممکن است به خستگی شدید، سر درد، احتباس (جمع شدن) آب در بدن، درد معده و غیره مبتلا شویم.

و البته، خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز وجود دارد – سنگ کلیه به دلیل انباشته شدن مواد خاصی در کلیه ها ایجاد می‌شود که اندازه‌شان حتی می‌تواند به بزرگی یک توپ گلف باشد! ۱۰ الی ۱۵ درصد از بزرگسالان آمریکایی در طول زندگی‌شان حداقل یک بار به سنگ کلیه دچار می‌شوند (احتمال بازگشت بیماری، بیش از ۸۰ درصد است)؛ آگاهی از این مسئله می‌تواند بسیار نگران کننده باشد. آگاهی از افزایش آمار ابتلای کودکان به سنگ کلیه، بسیار تکان دهنده است.

بنابراین، همیشه باید در مراقبت از این اندام سخت کوش و مهم در بدن جدی باشیم … از این رو، در این مقاله قصد داریم به ۲۸ درمان خانگی سم زدایی کلیه ها اشاره کنیم که بسیار شگفت انگیز هستند.

درمان خانگی سم زدایی کلیه ها

۱. مقدار زیادی آب بنوشید

نوشیدن آب، یکی از ساده‌ترین و موثرترین راه‌ها برای حفظ کارکرد کلیه‌ها در بهترین وضعیت‌شان به شمار می‌رود. آب موادی را که می‌توانند به ایجاد سنگ منجر شوند، رقیق می‌کند، و به دفع سنگ‌های موجود و سایر سموم در بدن کمک می‌کند.

با ارزیابی رنگ ادرار‌تان می‌توانید متوجه شوید به اندازه‌ي‌ کافی آب تمیز و خالص نوشیده‌اید یا خیر – اگر رنگ ادرارتان زرد روشن باشد، مطمئنا به میزان مورد نیاز بدن‌تان آب نوشیده‌اید. به خاطر بسپارید، اگر دائما ورزش می‌کنید، به سونا می‌روید، یا در آب و هوای گرم زندگی می‌کنید، باید بیش‌تر از معمول آب بنوشید، زیرا بدن‌تان به دلیل تعریق اضافه، مایعات بیش‌تری از دست می‌دهد.

۲. روزتان را با نوشیدن آب و لیمو آغاز کنید

هر روز صبح، مصرف یک لیوان آب گرم و لیمو فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد.

این نوشیدنی می‌تواند در سطوح مختلف به عملکرد کلیه‌ها کمک کند – می‌تواند به تصفیه‌ی خون کمک کند، سموم را از بدن دفع کند، و به خاطر سیترات طبیعی موجود در خود، می‌تواند از افتادن مواد معدنی توسط کلسیم، و در نتیجه، تشکیل سنگ کلیه پیشگیری کند.

۳. از شر نمک خلاص شوید

مصرف بیش از اندازه‌ی سدیم می‌تواند بر سلامت کلیه‌ها تاثیر منفی بگذارید، زیرا این ماده میزان کلسیمی را که کلیه‌ها باید آن را فیلتر کنند، افزایش می‌دهد؛ به این ترتیب، خطر بروز سنگ کلیه را بالا می‌برد.

سدیم به طور طبیعی در بسیاری از مواد غذایی وجود دارد – و البته، جزء مواد مغذی ضروری در رژیم غذایی است – ولی بیش‌تر آمریکایی‌ها تا دو برابر سطح توصیه شده، سدیم مصرف می‌کنند. به خاطر حفظ سلامتی کلیه‌های‌تان، نمک‌پاش را سر سفره‌تان نیاورید و از مصرف خوراکی‌های پر از سدیم خودداری کنید.

۴. مصرف قند را کنار بگذارید

از آن‌جا که وجود قند زیاد در رژیم غذایی می‌تواند بر جذب کلسیم و منیزیوم تاثیر بگذارد، به ایجاد سنگ کلیه نیز کمک می‌کند. هم‌چنین، قند باعث افزایش وزن (و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی) می‌شود؛ این مسئله نیز یکی دیگر عوامل بروز مشکلات کلیوی است. علاوه بر لزوم خودداری از مصرف آب‌نبات و سایر خوراکی‌های شیرین، باید از منابع غذایی حاوی قند پنهان، و هم‌چنین اعتیاد به مصرف شیرینی‌ دوری کنید.

۵. از خوراکی‌های حاوی سویای فرآوری شده خودداری کنید

همه به خوبی از تاثیرات منفی مصرف مواد غذایی حاوی سویای تخمیر نشده بر سلامت آگاه هستند. پژوهش‌ها نشان می‌دهند، این گروه از خوراکی‌ها باعث افزایش احتمال بروز سنگ کلیه در افراد آسیب پذیر در برابر این بیماری می‌شود؛ زیرا سویا حاوی سطوح بالایی از اگزالات (اگرچه به نظر نمی‌رسد، محصولات تخمیری سویا نظیر میسو، انواع سس‌های سویا، و همین‌طور تمپه تاثیرات مشابه داشته باشند).

۶. سطح قند خون‌تان را متعادل نگه دارید

سطح بالای گلوکز در خون تهدید بزرگی برای سلامت کلیه‌ها به شمار می‌رود. در واقع، حدود نیمی از مبتلایان به دیابت دچار آسیب‌های کلیوی می‌شوند. بیماران دیابتی باید مرتبا کارکرد کلیه‌های‌شان را مورد آزمایش قرار دهند، و همه‌ی آدم‌های دیگر نیز باید در طول روز، از حفظ تعادل قند خون‌شان مطمئن شوند. توصیه می‌کنیم ۷ ادویه برای تنظیم قند خون که باید روزانه مصرف کنید را مطالعه کنید.

۷. فشار خون‌تان را کنترل کنید

با تعجب باید گفت، فشار خون بالا شایع‌ترین عامل بروز آسیب کلیوی است؛ بنابراین، نه تنهای برای حفظ سلامت کلیه‌ها، بلکه برای پیشگیری از سکته‌ی مغزی و سکته‌ی قلبی نیز حفظ تعادل فشار خون ضروری است.

افزایش فشار خون همراه با سایر عوامل از جمله دیابت یا کلسترول بالا، احتمال ایجاد آسیب‌های کلیوی را افزایش می‌دهد.

برای کاهش طبیعی فشار خون توصیه می‌کنیم نوشیدنی معجزه‌آسا برای درمان فوری فشار خون را مطالعه، و سپس نوش جان بفرمایید.

۸. مصرف سرکه سیب را در رژیم غذایی‌تان قرار دهید

اگر تاکنون به طور مرتب از سرکه سیب در رژیم غذایی روزانه‌تان استفاده نمی‌کردید، توصیه می‌کنیم ابتدا ۲۰ خاصیت سرکه سیب برای سلامتی را مطالعه کنید و سپس، حتما آن را در برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید.

سرکه سیب از طریق افزایش میزان آنتی‌اکسیدان‌های مغذی در بدن، به پیشگیری از بروز استرس اکسیداتیو در کلیه‌ها و کبد کمک می‌کند. هم‌چنین، این ماده‌ی غذایی به تعادل سطح قند خون و کاهش فشار خون، و در نتیجه، به کارکرد بهینه‌ی کلیه‌ها کمک می‌کند.

۹. فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهد

فعالیت‌های بدنی، به ویژه فعالیت‌های هوازی به اشکال دویدن، شنا کردن، زومبا و غیره برای حفظ سلامت عمومی بدن بسیار ضروری هستند. فعالیت‌های بدنی به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند، و باعث بهبود جریان خون در تمام اندام‌های حیاتی بدن – از جمله کلیه‌ها – می‌شود. همیشه به خاطر بسپارید، همراه با انجام فعالیت‌های ورزشی شدید، به اندازه‌ی کافی آب بنوشید.

۱۰. وزن‌تان را کاهش دهید

اگر دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستید، احتمال ابتلا‌ی‌تان به دیابت یا فشار خون بالا به شدت افزایش می‌یابد – این وضعیت‌ها، همگی جزء عوامل ایجاد بیماری کلیوی و نارسایی کلیوی به شمار می‌روند. و اگر اضافه وزن‌تان غالبا در میانه‌ی بدن‌تان باشد، احتمال بروز بیماری‌ها و مشکلات سلامتی نسبت به حالتی که اضافه وزن در اطراف باسن باشد، بیش‌تر است.

۱۱. توقف مصرف کافئین

کافئین دارای برخی فواید ثابت شده‌ی علمی برای سلامتی است، ولی همیشه به خاطر بسپارید، مصرف بیش از اندازه‌ی هر چیزی می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد! مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین به بروز کم‌آبی، یکی از عوامل اصلی در ایجاد سنگ کلیه، منجر می‌شود؛ از این رو، توصیه می‌کنیم فقط روزی یک یا دو فنجان این نوشیدنی‌های حاوی کافئین میل کنید.

۱۲. جایگزین‌های مناسبی برای گوشت پیدا کنید

طبق توصیه‌ی بنیاد ملی کلیه در ایالات متحده، میزان مصرف گوشت قرمز، جگر، و صدف را در رژیم غذایی‌تان محدود کنید، زیرا این مواد غذایی با تشکیل ماده‌ی مضری به نام اسید اوریک باعث بروز سنگ کلیه می‌شوند.

برخی از جایگزین‌های مناسب گوشت عبارت هستند از لوبیا، عدس، نخود، و تمپه.

۱۳. غذاهای‌تان خودتان بپزید

غذاهای فرآوری شده برای سلامتی‌تان مناسب نیستند – آن‌ها حاوی شماری از مواد مضر، و غالبا مملو از قند و نمک هستند؛ که همگی برای کلیه‌ها خطرناک‌اند. و به خصوص، خوراکی‌های فرآوری شده‌ی مملو از فسفر (مانند انواع نوشابه‌های گازدار رژیمی و معمولی) می‌توانند مضر باشند. وقتی کلیه‌ها به بهترین شکل خود کار نکنند، میزان فسفر در بدن افزایش می‌یابد و می‌تواند به طور بالقوه باعث بروز وضعیت‌های خطرناک شود.

رپورتاژ

۱۴. ترکیبی از غذاهای غنی از کلسیم و اگزالات را مصرف کنید

سنگ‌های کلیه غالبا از کلسیم (موجود در لبنیات، سبزیجات برگ‌دار، غذاهای دریایی و غذاهای غنی شده) و اگزالات (موجود در سبزیجات، توت فرنگی، سیب زمینی شیرین، آجیل، و غیره) تشکیل می‌شود. با وجود این، مواد غذایی حاوی این مواد بسیار غنی از مواد مغذی هستند و مصرف‌شان برای حفظ سلامت عمومی بدن مهم است؛ بنابراین، حذف کامل این مواد غذایی از رژیم غذایی‌تان فکر خوبی نیست.

از این رو، توصیه می‌شود مواد غذایی غنی از کلسیم و اگزالات را در یک وعده‌ی غذایی مصرف کنید. به این ترتیب، کلیه‌ها می‌توانند هم زمان هر دوی این مواد را تصفیه کنند.

۱۵. مصرف سبزیجات را افزایش دهید

اگرچه سبزیجات حاوی اگزالات هستند، سبزیجات پهن‌برگ به عنوان انباری از مواد مغذی به شمار می‌روند. منیزیوم و کلسیم موجود در این سبزیجات، باعث کاهش سطح اگزالات در بدن می‌شوند (به ویژه، وقتی هم زمان با سایر منابع غذایی حاوی کلسیم مصرف شوند).

پس، توصیه می‌شود روزتان را با مصرف اسموتی سبزی حاوی اسفناج و شیر بادام غنی شده با کلسیم آغاز کنید. حتما، ۷ فایده اسموتی سبزیجات برای سلامتی که شگفت‌انگیز است را مطالعه کنید.

۱۶. توت بخورید

توت‌ها به شکل ویژه‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان هستند؛ آنتی‌اکسیدان‌ها مواد قدرتمندی هستند که طبق شواهد علمی، می‌توانند از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری، و سرعت پیشرفت بیماری کلیوی را کم کنند.

برای حفظ سلامت کلیه‌های‌تان به طور روزانه توت فرنگی، بلوبری، تمشک، توت سیاه و غیره نوش جان کنید. به ویژه، کرنبری برای درمان عفونت مجاری ادراری فوق‌العاده عمل می‌کند، و حتی می‌تواند به پیشگیری از ایجاد اگزالات کلسیم در کلیه‌ها کمک کند.

۱۷. چغندر نوش جان کنید

چغندر (لبو)، ماده‌ی غذایی بسیار خوش طعم و غنی از رنگ، حاوی بتائین است؛ بتائین آنتی‌اکسیدان قدرتمندی است که ویژگی‌های اسیدی ادرار را افزایش می‌دهد. این کار به کلیه‌ها کمک می‌کند فسفات کلسیم را از بدن خارج کنند. آهن، اسید فولیک و منیزیوم موجود در چغندر نیز می‌توانند به کارکرد کلیه‌ها و بهبود جریان خون کمک کنند.

۱۸. به نوشیدن آب میوه عادت کنید

نوشیدن انواع آب میوه‌ی مغذی برای سلامت عمومی کلیه‌ها و حفظ آبرسانی به بدن بسیار مفید است. ترکیبی از آب هندوانه و آب لیمو؛ آب خیار، هویج، و جعفری؛ یا آب سیب سبز، لیمو، جعفری و زنجبیل را امتحان کنید.

۱۹. مصرف انواع کلم را در رژیم غذایی‌تان افزایش دهید

بوک چوی (کلم چینی)، کلم، گل کلم، و بروکلی برای سم زدایی از کلیه‌ها و کبد بسیار فوق‌العاده عمل می‌کنند. به گفته‌ی دکتر آز، این سبزیجات توانایی‌های کلیه‌ها را جهت انتقال سموم به ادرار و دفع آن‌ها از بدن افزایش می‌دهند.

۲۰. هندوانه بخورید

این میوه‌ که مملو از آب است، به عنوان یک داروی ادرارآور ملایم عمل می‌کند؛ به علاوه، هندوانه غنی از لیکوپن است؛‌ لیکوپن نوعی ماده‌ی مغذی است که باعث بهبود وضعیت سلامت قلبی و عروقی می‌شود. تمام این ویژگی‌ها باعث بهبود کارکرد کلیه‌ها می‌شوند.

۲۱. با کمبود منیزیوم مقابله کنید

کمبود منیزیوم در بدن با بروز بسیاری از امراض و وضعیت‌هایی نظیر ضعف کارکرد کلیه‌ها در ارتباط است. در واقع، دکتر مرکولا مصرف مجموعه‌ای از مواد غذایی سرشار از منیزیوم را به عنوان یکی از شش راه برای پیشگیری از بروز سنگ کلیه معرفی می‌کند.

علاوه بر افزودن مقدار بیش‌تری از آجیل، دانه‌های خوراکی‌، لوبیا، موز، سیب زمینی، و بلغور جو دو سر به رژیم غذایی‌تان، ۱۱ خوراکی سرشار از منیزیوم را نیز امتحان کنید.

۲۲. سیر و پیاز بیش‌تری به رژیم غذایی‌تان بیفزایید

سیر و پیاز جایگزین بسیار خوبی برای نمک هستند، زیرا طعم و بوی خوبی به غذاها می‌دهند. آن‌ها هم‌چنین غنی از آنتی‌اکسیدان هستند، با التهاب‌های بدن مبارزه می‌کنند، باعث تقویت دستگاه قلبی و عروقی می‌شوند، و فشار خون را نیز کاهش می‌دهند.

۲۳. به استفاده از ادویه‌ها و داروهای گیاهی روی بیاورید

استفاده از انواع ادویه‌ها و گیاهان دارویی (به ویژه، جعفری، زنجبیل، و زردچوبه) در آشپزی می‌تواند به حفظ سلامت کلیه‌ها کمک کند.

جعفری به کلیه‌ها در دفع سموم کمک می‌کند؛ به علاوه، باعث درمان سنگ کلیه و تسکین دردهای ناشی از عفونت مجاری ادراری نیز می‌شود. جعفری را می‌توانید به سالادها، آب میوه‌ها، اسموتی‌ها، یا به صورت دمنوش استفاده کنید.

زنجبیل با آن بوی تند و دلپذیرش، غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به کارکرد کلیه‌ها کمک می‌کنند. طبق نتایج یک مطالعه، زنجبیل می‌تواند از بروز آسیب‌های کلیوی در حیوانات پیشگیری کند.

خواص ضد التهابی قدرتمند موجود در زردچوبه نیز به مبارزه علیه ناراحتی‌ها و عفونت‌های کلیه کمک می‌کنند.

۲۴. آب و جوش شیرین

دانشمندان بیمارستان سلطنتی لندن به تازگی دریافته‌اند، بی‌کربنات سدیم (جوش شیرین) می‌تواند پیشرفت بیماری مزمن کلیوی را واقعا آهسته کند. این ماده هم‌چنین می‌تواند به تسکین ناراحتی ناشی از عفونت مجاری ادراری نیز کمک کند.

۲۵. مصرف مکمل‌ها و داروها را محدود کنید

تا آن‌جا که می‌توانید از مصرف مکمل‌ها مصنوعی خودداری کنید، و سعی کنید مواد مغذی مورد نیاز بدن‌تان را از طریق رعایت رژیم غذایی متعادل تامین کنید. هم‌چنین، تا آن‌جا که می‌توانید مصرف داروهای بدون نسخه را نیز محدود کنید، زیرا آن‌ها باعث افزایش فشار روی کلیه‌ها می‌شوند.

به ویژه، داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی نظیر آسپیرین، ایبوپروفن، ناپروکسن، و استامینوفن با افزایش خطر آسیب کلیوی و در نهایت، در صورت مصرف بیش از اندازه، بروز نارسایی کلیه در ارتباط هستند.

و البته، داروهای گیاهی نیز که غالبا در فهرست بهترین روش‌های طبیعی برای پاکسازی کلیه‌ها قرار دارند، می‌توانند به قدرت داروهای شیمیایی باشند ‌و شاید فشار ناخواسته‌ای به کلیه‌ها وارد کنند.

۲۶. با نمک اپسوم حمام کنید

با افزودن مقداری نمک اپسوم به آب وان حمام‌تان، به طرق مختلفی از سلامت کلیه‌های‌تان محافظت کنید. نخست، حمام با نمک اپسوم می‌تواند سطح منیزیوم را در بدن افزایش دهد. دوم این‌که، این کار از طریق فرایندی به نام اسمز معکوس به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند؛ در این فرایند، سموم از طریق پوست بدن خارج می‌شوند. هم‌چنین، با این کار استرس، به عنوان یکی از عوامل فشار خون بالا، کاهش می‌یابد.

۲۷. سیگار را ترک کنید

اگر سیگار می‌کشید، هر چه سریع‌تر آن را ترک کنید. سیگار به عروق خونی آسیب می‌رساند و جریان خون را در کلیه‌ها کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب، کلیه‌ها نمی‌توان با تمام ظرفیت به کار خود ادامه دهند. سیگار هم‌چنین فشار خون را بالا می‌برد، و خطر ابتلا به سرطان کلیه را نیز افزایش می‌دهد.

۲۸. پروبیوتیک مصرف کنید

باکتری‌های خوب در روده‌ها – که به پروبیوتیک مشهور هستند – کارکرد دستگاه ایمنی بدن را بهبود می‌بخشند و به فرایند تصفیه و دفع در کلیه‌ها کمک می‌کنند. اخیرا، طی یک آزمایش بالینی روی بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی، کارکرد کلیه‌ها و کیفیت کلی زندگی آن دسته از بیمارانی که پروبیوتیک مصرف کرده بودند، بهبود یافت.

 

نوشته‌های مرتبط