10 ویتامین ضروری برای تقویت دستگاه گوارش و معده

دستگاه گوارش یکی از مهمترین ارگان‌های بدن است. بدن شما برای خوب کار کردن به ویتامین‌ها احتیاج دارد و دستگاه گوارش هم از این قاعده مستثنا نیست. اما، چند ویتامین وجود دارند که برای تقویت دستگاه گوارش و معده مهم‌تر به شمار می‌روند تا بخش‌های دیگر بدن. شما می‌توانید با داشتن یک رژیم درست و متعادل ویتامین‌های حیاتی دستگاه گوارش‌ را فراهم کنید.

ویتامین ضروری برای تقویت دستگاه گوارش و معده

۱. ویتامین ب-۱

ویتامین ب-۱ یا تیامین ویتامینی ضروری است که می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد. این ویتامین برای شما بافت‌هایی را فراهم خواهد آورد که گوارش را بهبود ببخشید و همچنین سیستم ایمنی را برای حفظ سلامت بدن و جلوگیری از بیماری‌های گوارشی تقویت می‌کند. با جذب ویتامین ب-۱ اشتهای‌تان بهبود پیدا خواهد کرد، تولید انرژی می‌کنید، عملکرد قلب و عروق‌تان را بهتر می‌کنید، و عملکرد مغزتان را افزایش می‌دهید. شما می‌توانید مواد خوراکی سرشار از ویتامین ب-۱ مثل برنج، گوشت، و غذاهای غله‌ای مصرف کنید.

۲. ویتامین ب-۳

ویتامین ب-۳ یا نیاسین یکی از بهترین ویتامین‌ها برای مشکلات گوارشی است و طبق تحقیق دانشگاه مرکز پزشکی مریلند، مثل ویتامین ب-۱، ب-۳ می‌تواند در جذب چربی‌ها، کربوهیدرات‌ها، و پروتئین‌ها به دستگاه گوارش کمک کند. به علاوه، ویتامن ب-۳ سطح هورمون‌ها را تنظیم و به شما کمک می‌کند از عدم تعادل هورمونی در بدن پیشگیری کنید. بادام زمینی، مخمر آبجو، چغندر منابع خوبی از ویتامین ب-۳ هستند. افزون بر این، ویتامین ب-۳ می‌تواند به کاهش بیماری‌های قلبی، کاهش کلسترول بد، افزایش کلسترول خوب و کاهش خطر ابتلا به دیابت، آرتروز، آب مروارید، و بیماری آلزایمر کمک کند.

۳. ویتامین ب-۱۲

ویتامین ب-۱۲ نیز کوبالمین نامیده می‌شود که به نحو کارآمدی دستگاه گوارش را تقویت می‌کند. ویتامین ب-۱۲ بزرگترین گروه از ویتامین‌های ب است، به فعالیت آنزیم‌ها در بدن کمک می‌کند و با موفقیت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. کوبالمین همچنین به شما کمک می‌کند فقدان حافظه و بیماری آلزایمر، را درمان کنید، انرژی را افزایش دهید، و سیستم ایمنی را بهبود ببخشید. همچنین، ویتامین ب-۱۲ ممکن است به شما کمک کند خطر بیماری قلبی، افسردگی، اختلال خواب، دیابت، ناباروری مردان، آسم و غیره را کاهش دهید. بهترین راه تامین ویتامین ب-۱۲ آن است که غذاهای سالمی مثل سالمون، حلزون، صدف، فراورده‌های لبنی، ماهی و گوشت بخوریم.

۴. ویتامین ب-۲

نام دیگر ویتامین ب-۲ ریبوفلاوین است و می‌تواند انرژی را افزایش دهد و سوخت و ساز بدن را به نحو کارآمدی بهبود ببخشد. از این ویتامین برای پیشگیری از میگرن، سرطان دهانه‌ی رحم، مشکلات چشمی، خستگی، نابینایی تدریجی، و آب مروارید، بهبود اوضاع ناخن‌ها، پوست، و مو نیز استفاده می‌شود. این ویتامین می‌تواند فقدان حافظه و زخم‌های دهانی را کاهش دهد، و برای تجزیه‌ی کربوهیدرات‌ها فوق‌العاده است. منابع طبیعی ویتامین ب-۲ شامل سبزیجات، سویا، قارچ، بادام، گوشت، تخم‌مرغ، آجیل، و شیر هستند.

۵. ویتامین ب-۵

رپورتاژ

ویتامین ب-۵ در برای کمک به هضم کربوهیدرات‌، چربی، و پروتئین بسیار حائز اهمیت است. همچنین ویتامین کاملی برای حفظ سلامت کبد است. این ویتامین برای تولید گلبول‌های قرمز خون، تحریک قوای جنسی، کاهش استرس، و تنظیم هورمون‌ها نیز ضروری است. ویتامین ب-۵ همچنین به عنوان اسید پانتوتنیک معروف است که می‌توان آن را در شیر، حبوبات، تخم‌مرغ، غلات صبحانه، سبزیجات، و گوشت یافت. شما می‌توانید این ویتامین را برای کاهش کمبودهای غذایی، کاهش جوش، آسم، طاسی، عفونت قارچی، افسردگی، سردرد، کم خونی و غیره نیز مصرف کنید.

۶. ویتامین ب-۶

ویتامین‌های حیاتی بسیاری برای بهبود دستگاه گوارش وجود دارند من جمله ویتامین ب۶. این ویتامین برای سوخت و ساز پروتئین‌ها، کربوهیدرات‌ها لازم است و همچنین به کاهش خطر مشکلات گوارشی، بیماری‌های قلبی عروقی، سیستم ایمنی، و سیستم عصبی کمک می‌کند. ویتامین ب۶ برای بهبود کارکرد مغزتان مفید است و شما نباید منابع فوق‌العاده‌ی ویتامین ب۶ مثل گردو، اسفناج، نخود فرنگی، ماهی، مرغ، گوشت، تخم‌مرغ، هویج را نادیده بگیرید. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، یک دستگاه گوارشی خوب و همچنین وضع سلامتی خوبی برای بهبود نحوی عملکردتان خواهید داشت.

۷. ویتامین ب-۷

ویتامین ب۷ فقط برای دستگاه گوارش خوب نیست، بلکه برای درمان سوءتغذیه، کاهش وزن، دیابت، افسردگی، خارش پوست، شکنندگی ناخن ها، و ریزش مو نیز فوق‌العاده است. این ویتامین همچنین برای سوخت و ساز کربوهیدرات‌ها، چربی ها، و پروتئین‌ها و همچنین کاهش دفع مواد زائد لازم است. ویتامین ب۷ همچنین می‌تواند سطح قند خون را به صورت طبیعی و به نحو کارآمدی تنظیم کند. زرده‌ی تخم‌مرغ، جگر، پنیر چدار، پنیر، سبوس، مخمر، بادام زمینی، تمشک، آووکادو، ماهی آزاد، و گل کلم منابع بی‌نظیر ویتامین ب هستند.

۸. ویتامین ث

در میان ویتامین‌های مفید برای گوارش، ویتامین ث واقعا لازم و ضروری است چون می‌تواند به بدن‌تان کمک کند آهن‌ را بهتر جذب کند. این ویتامین همچنین به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، از سرماخوردگی جلوگیری می‌کند، و به داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم کمک می‌کند. واقعیت آن است که تقریبا ویتامین‌ها را می‌توان در مکمل‌ها یافت، اما بهترین راه آن است که آنها را به صورت طبیعی از طریق غذاهای روزانه کسب کنید. برای دریافت ویتامین ث، می‌توانید غلات غنی شده، کلم بروکلی، فلفل، گوجه فرنگی، انواع توت‌ها و مرکبات مصرف کنید.

۹. ویتامین د

به ویتامین د ویتامین آفتاب(سانشاین) هم می‌گویند که برای داشتن یک دستگاه گوارش سالم، جذب کلسیم، و کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ بسیار مهم است. ویتامین د می‌تواند به بدن کمک کند کلسیم را بهتر جذب کند و کارکرد ماهیچه‌ها، اعصاب، و سیستم ایمنی را بهبود می‌بخشد. می‌توانید صبح‌ها حمام آفتاب بگیرید تا به صورت طبیعی ویتامین د بدن خود را تامین کنید. به همین صورت، می‌توانید غذاهای غنی از ویتامین د مثل شیر غنی شده، غلات، جگر، ماهی‌های آب شور، و زرده تخم‌مرغ مصرف کنید.

۱۰. ویتامین آ

ویتامین آ با بهبود بینایی، استخوان‌ها، دستگاه گوارش و ایمنی مرتبط است. کمبود ویتامین آ ممکن است به بیماری کرون منجر شود. آیا می‌دانید سطح دستگاه گوارش‌تان از بافت‌های مخاط موجود در معده ساخته شده است که می‌تواند مواد مغذی خوراکی‌ها را جذب کند؟ در ضمن، ویتامین آ می‌تواند بافت‌ها را تغذیه کند و به اندام‌ها کمک کند به درستی و به نحو کارآمدی عمل کنند. شما می‌توانید بعد از صحبت با پزشک مکمل آن را مصرف کنید یا می‌توانید ویتامین آ را از طریق خوردن مواد خوراکی مثل هویج، کلم، سبزی تیره، جگر، شیر، سیب زمینی شیرین، سبزیجات رنگارنگ و میوه به‌دست آورید.

نوشته‌های مرتبط