خواص جوانه ماش: ۲۷ خاصیت جوانه ماش برای سلامتی، پوست و مو

جوانه ماش، جوانه محبوب در میان مردم است و به راحتی نیز پیدا می‌شود.  چهار نوع جوانه ماش، شنبلیله، نخود و بروسل وجود دارد. از میان این چهار نوع، جوانه ماش به دلیل طعم خاص و ترکیب خوب با مواد غذایی دیگر و استفاده درغذاهای مختلف، متمایز است. نوعی دیگر از جوانه، جوانه لوبیا است.

جوانه ماش به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و داشتن خواص بسیار، یک شگفتی محسوب می‌شود. جوانه ماش در دسترس همه قرار دارد و افراد به راحتی می‌توانند آن را مصرف کنند. جوانه ماش علاوه بر سوپ در بسیاری از غذاهای آمریکایی، هندی و آفریقایی کاربرد دارد. همچنین می‌توان آن را در سالاد ریخت و یا به صورت خام مصرف کرد. اگر می‌خواهید با خواص جوانه ماش آشنا شوید، ادامه این مطلب را بخوانید.

مواد تشکیل دهنده جوانه ماش

مواد زیر برای حفظ سلامت بدن و رشد مغز مفید هستند. خوشبختانه از نظر علمی اثبات شده است که تمام این مواد از جمله پروتئین و فیبر در مقادیر زیادی در جوانه ماش یافت می‌شوند. جوانه ماش، کالری و چربی پایینی داشته و  سدیم و شاخص گلیسمی مناسبی دارد. جوانه ماش حاوی ویتامین A، ویتامین C، منگنز، پتاسیم، فولات، مس و زینک است.

جوانه ماش منبع سرشاری از مواد مغذی است. خواص این جوانه برای سلامتی را در این‌جا آورده‌ایم.

جوانه ماش برای درمان‌های پوستی

احتمالا تا حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، از خواص جوانه ماش برای سلامتی هیچ‌گونه آگاهی نداشتید.

۱. درخشان کردن پوست

داشتن پوستی درخشان خواسته هر زنی است و زنان به دنبال راه‌هایی برای رسیدن به آن هستند. خوردن جوانه ماش می‌تواند راهی سنتی برای درخشان کردن پوست باشد. جوانه ماش حاوی ویتامین‌هایی است که به درخشان کردن پوست کمک می‌کنند.

۲. آبرسانی پوست

پوست خشک هم برای سلامتی ضرر دارد هم برای زیبایی. می‌توانید برای هیدراته کردن پوست، آب جوانه ماش را بنوشید. جوانه ماش، منبع خوبی برای تامین نیازهای مواد معدنی بدن است. با مصرف جوانه ماش، پوست شما خشک نخواهد شد و سلامت آن حفظ می‌شود.

۳. بازسازی سلول‌ها

خشکی پوست به دلیل مردن سلول‌های پوستی به وجود می‌آید. جوانه ماش توانایی بازسازی سلول‌ها را دارد. به علاوه، جوانه ماش به تسریع درمان زخم‌‌ها، تحریکات و اختلالات پوستی نیز کمک می‌کند.

۴. جلوگیری از سرطان پوست

جوانه ماش منبعی از آنتی اکسیدان است که سلاح‌هایی برای کشتن رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. بنابراین خوردن جوانه ماش می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند. به علاوه در برابر رادیکال‌های آزاد، آسیب ناشی از آفتاب و تاثیرات خطرناک دیگر از پوست محافظت می‌کند.

۵. رفع آکنه

آکنه یکی از اختلالات پوستی ناشی از باکتری بر پوست صورت است. جوانه ماش حاوی ۳ نوع اسید چرب است که برای درمان پوست مفید هستند. جوانه ماش به جوانی پوست کمک کرده، با باکتری‌های صورت مبارزه می‌کند و همچنین بر رفع آکنه نیز تاثیر می‌گذارد. جوانه ماش، یک راه حل برد- برد برای پوست صورت است.

۶. سم‌زدایی پوست

جوانه ماش برای سم‌زدایی و کشتن سموم پوست مفید است. خوردن جوانه ماش، بازسازی سلول‌ها را نیز بهبود می‌بخشد.

۷. جلوگیری از پیری زودرس

حمله رادیکال‌های آزاد ناشی از آلودگی هوا به پیری زودرس منجر می‌شود. می‌توانیم با روش‌های سنتی از جمله خوردن جوانه ماش از این مسئله جلوگیری کنیم. جوانه ماش حاوی آنتی اکسیدان است که از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

جوانه ماش برای درمان‌های مربوط به مو

خواص جوانه ماش برای بهبود سلامت مو را در این‌جا آورده‌ایم.

۸. موهای بلند

همان‌گونه که گفتیم، جوانه ماش حاوی ویتامین C است که در افزایش رشد موها نقش دارد. همچنین از ریزش مو نیز جلوگیری می‌کند. جوانه ماش حاوی پروتئین نیز هست که درخشش و نرمی مو را افزایش می‌دهد.

رپورتاژ

۹. ضد شوره

شوره بدترین مشکل مو است که به دلیل خشکی پوست سر به وجود می‌آید. جوانه ماش حاوی سلنیوم – یک ضد شوره طبیعی- است.

۱۰. موی حجیم

داشتن موی حجیم برای زنان، به معنای همه چیز است. ویتامین A موجود در جوانه ماش حجم موی شما را افزایش می‌دهد.  می‌توانید برای بهره‌مندی بیشتر از خواص جوانه ماش، آن را بر غذای خود بپاشید.

۱۱. موی انعطاف‌پذیر

جوانه ماش حاوی امگا۳ است که انعطاف‌پذیری مو را افزایش می‌دهد.

۱۲. موی سالم و شاداب

جوانه ماش حاوی مواد مغذی بسیاری است که سلامت مو را حفظ می‌کنند. در واقع در صورت وجود مشکلات مربوط به مو، جوانه ماش می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در نتیجه جوانه ماش خوراکی خوبی برای پوست و مو است. جوانه ماش خواص زیادی برای سلامتی نیز دارد.

مصرف جوانه ماش

۱۳. سبک زندگی سالم (به دلیل داشتن کربوهیدرات و پروتئین)

۱۴. تقویت سیستم ایمنی و حفظ بافت‌های بدن ( به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی)

۱۵. کمک به گردش خون سالم و جلوگیری از انعقاد خون ( به دلیل داشتن ویتامین K)

۱۶. تغذیه بافت استخوان ( به دلیل داشتن ویتامین K)

۱۷. حفظ بافت پوست و غضروف (به دلیل داشتن ویتامین C)

۱۸. مبارزه با پیری سلولی ( به دلیل داشتن آنتی اکسیدان)

۱۹. کمک به کاهش سندرم پیش از قاعدگی ( به دلیل داشتن ویتامین B، فولات و منیزیم)

۲۰. مبارزه با چاقی و کمک به کاهش وزن ( به دلیل داشتن فیبر و پروتئین و همچنین کالری و چربی پایین)

۲۱. مبارزه با عفونت‌ها و ویروس‌ها ( به دلیل داشتن خواص ضد میکروبی و ضد التهابی)

۲۲. تقویت سیستم ایمنی ( به دلیل داشتن فیتونوترینت)

۲۳. کمک به پیشگیری و حتی درمان  دیابت نوع ۲ ( به دلیل داشتن خاصیت ضد دیابتی)

۲۴. مبارزه با سرطان و جلوگیری از پیشرفت آن ( به دلیل داشتن آنتی اکسیدان)

۲۵. کمک به پایین آمدن فشار خون ( به دلیل داشتن قطعات پروتئینی به نام پپتید)

۲۶. کاهش کلسترول بالا و مبارزه با بیماری‌های قلبی ( به دلیل داشتن آنتی اکسیدان)

۲۷. رفع یا کاهش علائم پیری ( به دلیل داشتن فیتواستروژن). علاوه بر چیزهایی که در بالا اشاره شد، گفته می‌شود جوانه ماش به درمان برخی بیماری‌ها از جمله التهاب، علائم کم‌خونی یا خود کم‌خونی، پوکی استخوان و اختلالات گوارشی نیز کمک می‌کند.

به هرحال، مسئله‌ای که باید در نظر بگیرید شستن و پختن جوانه ماش است. مراقب باشید تمام آلودگی‌ها را از روی آن بردارید و آن را به اندازه لازم بپزید یعنی تا جایی که مواد مغذی موجود در آن از بین نرفته و شما بتوانید بهترین بهره را از جوانه ماش برای سلامتی ببرید.

 

نوشته‌های مرتبط