6 راه برای آموزش سواد مالی به کودکان و نوجوانان

آموزش سواد مالی به کودکان به معنی کسب اطمینان از این مسئله است که آن‌ها به بهترین شکل ممکن است برای مدیریت مسائل مالی‌شان آموزش ببینند. این راهی است برای تضمین آینده‌ی آن‌ها. زیرا آن‌ها قادر خواهند بود چگونگی مدیریت پول‌شان را به هر روش ممکن یاد بگیرند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند پول‌شان را همیشه حساب‌شده خرج کنند. بنابراین، تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید تا از برخی از راه‌های عالی برای آموزش کودکان‌تان در خصوص پول و مسائل مالی آگاه شوید.

۱. انجام بازی‌هایی که مربوط به پول می‌شوند

یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش هر درسی به کودکان‌تان این است که به گونه‌ای به آن‌ها آموزش بدهید که حتی متوجه نشوند در حال یادگیری هستند. با کودکان‌تان بازی‌هایی انجام دهید که شامل عناصر مالی هستند – مانند بازی فکری مونوپولی یا بازی زندگی – و در طول بازی، در تعیین و پیاده‌سازی استراتژی به آن‌ها کمک کنید. این کار اهمیت تعیین بودجه و برنامه‌‌ریزی را برای آینده، کاملا تحت پوشش یک بازی جذاب، به کودکان‌تان یاد می‌دهد.

۲. ایجاد فهرستی از علاقه‌مندی‌ها به همراه کودکان‌تان

یک بخش مهم از سواد مالی به ایجاد مجموعه‌ای از اولویت‌ها مربوط می‌شود. ما نمی‌توانیم به همه‌ی چیزهایی که می‌خواهیم، دست پیدا کنیم؛ ولی اگر از پیش برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانید به مرور زمان به اهداف‌مان برسیم. این درس بزرگی است که کودکان‌تان می‌توانند بیاموزند. کنار کودک‌تان بنشینید و از وی بخواهید پنج علاقه یا خواسته‌ی خود را روی کاغذ بنویسد. سپس، این خواسته‌ها را بر اساس مهم‌ترین تا کم‌اهمیت‌ترین، رتبه‌بندی کند. وقتی چنین فهرستی آماده شد، به همراه فرزندتان به دنبال استراتژی‌هایی بگردید که در تحقق این آرزوها به آن‌ها کمک ‌کنند.

۳. آموزش هنگام خرید

کودک‌تان را به همراه خود به خرید ببرید و به طور فعال، فرایند تصمیم‌گیری‌تان را برای خرید به آن‌ها توضیح دهید. وقتی به فروشگاه رسیدید، به کودک‌تان بگویید قرار است چه‌قدر پول خرج کنید و اولویت‌های‌تان چه هستند. به آن‌ها نشان دهید چرا یک نوع کالا را به کالای دیگر ترجیح می‌دهید و مفاهیمی نظیر تخفیف یا بن کالا را نیز به آن آموزش دهید. به خاطر داشته باشید، کودکان همه چیز را از روی شما می‌بینند و می‌آموزند. به آن‌ها بگویید بودجه‌بندی چه‌قدر اهمیت دارد، ولی اگر آن‌ها ببینند شما نیز از یک بودجه‌بندی مشخص پیروی می‌کنید، تاثیر بیش‌تری خواهند گرفت.

به علاوه، مقدار اندکی پول به کودک‌تان بدهید تا برای خودش خرج کند. از این‌که آن‌ها بابت به دست آوردن فرصت خرج کردن ۲ هزار تومان چه‌قدر خوشحال می‌شوند، شگفت‌زده خواهید شد! هم‌چنین، به این ترتیب آن‌ها اهمیت خرج کردن بر اساس یک بودجه‌بندی محدود را نیز یاد خواهند گرفت.

رپورتاژ

۴. دادن پول تو جیبی

دادن پول تو جیبی تجربه‌ی مستقیم و دست اولی از پول را برای کودکان‌تان ایجاد می‌کند. آن‌ها نتیجه‌ی خوب خرج کردن و پس‌انداز، و هم‌چنین، ریسک‌های خرج کردن هیجانی را به خوبی درک خواهند کرد. این ریسک‌ها به مراتب بسیار کوچک‌تر از ریسک‌هایی هستند که کودکان‌تان در آینده با آن‌ها برخورد خواهند داشت! هم‌چنین، کودکان عاشق چیزهایی می‌شوند که می‌توانند با پول خودشان خریداری کنند.

اگر برای‌تان سوال پیش آمده که چه‌قدر باید به فرزندتان پول تو جیبی بدهید، باید بگوییم دستورالعمل دقیقی برای این مسئله وجود ندارد. مثلا در آمریکا، بعضی از والدین به ازای هر یک سال از سن فرزندشان، یک دلار به عنوان پول تو جیبی به وی می‌دهند. برخی دیگر از والدین نیز بر اساس کاری که فرزندشان در خانه انجام می‌دهد – مثلا مرتب کردن خانه، تمیز کردن باغچه و حیاط، یا نگهداری از خواهر یا برادر کوچک‌ترش، برای وی پول تو جیبی در نظر می‌گیرند. بعضی از والدین مسئولیت پرداخت برخی از هزینه‌های شخصی فرزندشان – نظیر هزینه‌ خرید لباس، وسایل بازی، یا بلیط سینما و غیره – را بر عهده‌ی خودش می‌گذارند و بر اساس همین هزینه‌ها به وی پول تو جیبی می‌دهند.

هر قدر پول تو جیبی برای فرزندتان در نظر می‌گیرید، باید حواس‌تان باشد، آن را به عنوان یکی از هزینه‌ی جاری در بودجه‌ی خانوادگی‌تان در نظر بگیرید. این کار به نفع خود و فرزندتان خواهد بود.

۵. تقسیم پول در دسته‌بندی‌های مختلف

سه قلک بردارید و مقداری پول را در سه دسته‌ی مخارج، پس‌انداز، و کمک تقسیم‌بندی کنید. درباره‌ي این سه دسته و چگونگی استفاده از پول موجود در هر سه قلک با وی صحبت کنید. هر وقت به کودک‌تان پول تو جیبی می‌دهید، به وی توضیح دهید چگونه باید برای پول‌اش برنامه‌ریزی کند. فهرست علاقه‌مندی‌ها و خواسته‌های فرزندتان را در کنار این قلک‌ها بگذارید، و برای‌اش توضیح دهید جهت رسیدن به این خواسته‌ها چه‌قدر از پول‌های‌اش را می‌تواند خرج کند و چه‌قدرش را باید پس‌انداز کند. هم‌چنین، درباره‌ي اهداف خیرخواهانه‌ای که برای فرزندتان مهم هستند نیز با وی صحبت کنید، و هر مقدار پولی را که در قلک کمک قرار داد، از طرف وی به سازمان‌های خیریه اهدا کنید.

۶. شرکت دادن کودکان‌تان در فرایند تصمیم‌گیری برای خریدهای بزرگ

آیا می‌خواهید به یک مسافرت تفریحی بروید؟ تصمیم دارید یک وسیله‌ی جدید برای خانه‌تان بخرید؟ فرزندان‌تان را نیز در فرایند تصمیم‌گیری شرکت دهید و از آن‌ها بخواهید در تحقیقات به شما کمک کنند. شما می‌توانید عواملی را که به یک تصمیم‌گیری درست کمک می‌کنند، به آن‌ها نشان دهید، و از آن‌ها بخواهید، مثلا پیش از خرید یک وسیله‌ی جدید، گزینه‌‌های مختلف را با یکدیگر مقایسه کنند. آن‌ها از این‌که بتوانند در انجام تحقیقات برای اتخاذ بهترین تصمیم برای کل خانواده تاثیرگذار باشند، بسیار خوشحال و مفتخر خواهد شد.

به طور خلاصه، آموزش مسائل مالی به فرزندان‌تان بسیار راحت‌تر آن است که فکر می‌کنید. این کار فقط به کمی برنامه‌ریزی، اندکی صبر، و مقداری خلاقیت نیاز دارد. وقتی فرزندتان اصول مالی را یاد بگیرد، شما می‌توانید با افزایش پول تو جیبی‌اش و کمک به وی در افتتاح یک حساب پس‌انداز و جاری، مسئولیت‌های مالی‌اش را افزایش دهید. این درس‌ها به فرزندتان کمک می‌کنند، به مرور زمان و با افزایش سن، نگرش درستی در مورد پول به دست بیاورد.

 

نوشته‌های مرتبط