بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی کدامند؟ + دانشگاه‌های معروف در دنیا

پزشکی همیشه یه عنوان یکی از پر درآمدترین و محترم ترین مشاغل دنیا به شمار می رفته است و البته برخورداری از یک جامعه سالم تر و بهتر را تضمین می کند. عجیب نیست که پزشکان از جایگاه رفیعی در بین جوامع مختلف جهان برخوردار هستند. در این مقاله فهرستی از بهترین مقاصد تحصیل پزشکی را برای کسانی که به دنبال تحصیل پزشکی در یک کشور خارجی هستند، آماده کرده ایم.

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی در سال 2022

بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی دانشجویان خارجی در سال 2022 عبارتند از:

  • امریکا
  • انگلستان
  • کانادا
  • استرالیا
  • آلمان
  • هلند
  • سوئد

آمریکا

بدون شک می توان آمریکا را بهترین مقصد برای تحصیل پزشکی محسوب می شود. بنا به رتبه بندی برترین دانشگاهها که توسط موسسه QS ارائه می شود، شش مورد از ده دانشگاه برتر پزشکی دنیا عبارتند از: هاروارد، استنفورد، جان هاپکینز، UCLA، ییل و UC- سانفرانسیسکو.

برای مثال دانشجویان واجد شرایط می توانند از میان 200 دوره ارائه شده در دانشگاه هاروارد، دوره و رشته مد نظرشان را انتخاب کنند. از طرفی، تاکید هاروارد و دانشگاههای پزشکی امریکا بر اهمیت پژوهش است و علاوه بر آموزش مهارت های لازم برای یک پزشک، آنها را به یک محقق تبدیل می کنند. بعلاوه برخی از برترین مراکز آموزشی و درمانی نیز در امریکا قرار دارند و برای مثال، فارغ التحصیلان پزشکی می توانند مهارت هایشان را در تسهیلاتی با کیفیت جهانی مثل کلینیک Mayo یا کلینیک کلیولند به حد دلخواهشان برسانند.

انگلستان

مدارس پزشکی انگلستان نیز در فاصله کمی از مراکز آموزش پزشکی امریکا قرار دارند و بسیاری از آنها در میان برترین های دنیا قرار دارند که از آن جمله می توان به آکسفورد و کمبریج اشاره کرد.

برای مثال در آکسفورد، مفاهیم اساسی پزشکی با تاکید بر پژوهش به دانشجویان آموزش داده می شود. دوره پزشکی در کشور انگلستان کمی کوتاه تر از کشورهای دیگر غربی است؛ این دوره شامل یک دوره تحصیلی سه ساله و یک دوره سه ساله در مدارس پزشکی است.

به عنوان فارغ التحصیل یکی از دانشگاههای انگلستان، موقعیت حضور در آموزش های برخی از برترین بیمارستان های جهان را خواهید داشت که از آن جمله می توانید به بیمارستان سنت توماس و بیمارستان University College اشاره کرد.

کانادا

دانشگاه‌های پزشکی و پرستاری کانادا در بین برترین مراکز آموزش پزشکی دنیا به شمار می روند و اگرچه گرفتن پذیرش در این دانشگاه‌ها (به خصوص برای دانشجویان خارجی) سخت است اما به امتحانش می‌ارزد. کالج‌های پزشکی کانادایی از برنامه آموزشی منحصر بفردی برخوردارند و از دو سال کارآموزی پیش‌بالینی بعلاوه دو سال کارآموزی بالینی تشکیل می شوند.

دانشجویان واجد شرایط، برای مثال دانشجویان دانشگاه تورنتو، می توانند در دو رشته و به صورت همزمان تحصیل کنند؛ یعنی این دانشجویان می توانند در کنار تحصیل در رشته پزشکی، در کارشناسی ارشد یا دکترای یک رشته دیگر نیز تحصیل کنند. پزشکان آینده باید دانش و مهارت خود را برخی از بهترین بیمارستان های کانادا، از جمله بیمارستان کودکان یا مرکز روانی و ترک اعتیاد و … محک بزنند.

استرالیا

رپورتاژ

استرالیا کشور بسیار خوبی برای تحصیل پزشکی است و با داشتن دانشگاههای برجسته و دوره های باکیفیت، از مقاصد اصلی تحصیل پزشکی به شمار می رود. این محبوبیت در آمارها به وضوح مشخص است و بیش از 650 نفر از 4000 دانشجوی پزشکی، را دانشجویان خارجی تشکیل می دهند. همانطور که از رتبه دانشگاههای استرالیا در بین برترین دانشگاههای دنیا مشخص است، همه این افراد از یک دوره تحصیلی لذتبخش و باکیفیت بهره مند خواهند شد. از دانشگاههای استرالیایی حاضر در رده بندی برترین دانشگاهها در QS می توان به دانشگاه ملبورن، دانشگاه سیدنی و دانشگاه موناش اشاره کرد.

مدت زمان لازم برای اتمام تحصیل با توجه به رشته انتخاب شده می تواند بین پنج تا شش سال باشد؛ برای این کار باید واجد شرایط حضور در برنامه بسیار رقابتی MBBS باشید. دوره های چهارساله تحصیلات تکمیلی MD دانشگاههای استرالیا هم برای کسانی مناسب است که مدرک لیسانس داشته باشند.

آلمان

آلمان یکی از برترین مقاصد تحصیلی دنیا به شمار می رود و سیستم درمانی و پزشکی آلمان نیز از برترین های دنیا است. برنامه تحصیل پزشکی در آلمان، شش ساله است و کل آن نیز در خود آلمان سپری می شود. دانشجویانی که مایل به تحصیل پزشکی در آلمان هستند، باید در آزمون تحصیلات پزشکی (TMS) یا Test für Medizinische Studiengänge شرکت نموده و در آن قبول شوند؛ این آزمون به منظور ارزیابی توانایی های یک دانشجوی پزشکی است.

دانشگاه‌های کشور آلمان در بین برترین دانشگاه‌های جهان قرار دارند و از آن جمله می توان به دانشگاه هایدلبرگ اشاره کرد که تجربه بیش از شش دهه آموزش و پژوهش باکیفیت در حوزه پزشکی را دارد. دپارتمان پزشکی دانشگاه هایدلبرگ به دنبال حل چالش های پزشکی منطقه و دنیا در قرن 21م است.

هلند

تحصیل در دانشگاههای پزشکی اروپا با معضل زبان همراه است، اما دانشجویانی که هلند را انتخاب می کنند با این مشکل مواجه نمی شوند و می توانید دوره سه ساله پیش از کارآموزی را به زبان انگلیسی بگذرانید. موسساتی که دوره های پزشکی را به زبان انگلیسی ارائه می کنند، عبارتند از دانشگاه خرونینخن و دانشگاه ماستریخت.

رقابت در دوره های سه سالی کارشناسی ارشد پزشکی بسیار بالا است، اما با این اوصاف هم زمینه ورود دانشجویان خارجی به این دوره ها فراهم است. برای مثال 100 دانشجو از بین 410 ورودی ممکن به دوره های پزشکی در دانشگاه خرونینخن در اختیار افراد غیر هلندی است. البته بعد از اخذ پذیرش حضور در این دوره باید روی مهارت زبان هلندی خود کار کنید، زیرا دانستن زبان هلندی – بخصوص برای دوره کارآموزی در بیمارستان – ضروری خواهد بود.

شهریه در صورتی که شهروند کشورهای حوزه اروپا باشید،  کمتر خواهد بود و در مقابل 32000 یورویی که دانشجویان خارجی پرداخت می کنند، شما تنها 2200 یورو در سال پرداخت خواهید کرد.

سوئد

برخی از برترین مراکز آموزش پزشکی جهان در سوئد قرار دارد و همین موضوع، این کشور را به یکی از بهترین کشورهای برای تحصیل پزشکی تبدیل می کند. در بالای این فهرست، موسسه Karolinska قرار دارد و به فاصله کمی از آن دانشگاه Lund و Uppsala حضور دارند.

موسسه Karolinska که بزرگترین مرکز تحقیقاتی و آموزش پزشکی سوئد محسوب می شود، هدف نهایی بسیاری از دانشجویان خارجی و داخلی در سوئد است؛ البته یک مشکل کوچک (!) وجود دارد و آن هم اینست که دوره های این مرکز به زبان سوئدی ارائه می شود. اما اگر مشکلی با زبان سوئدی نداشته باشید، از کوتاهی دوره پزشکی ارائه شده توسط این مرکز لذت خواهید برد؛ دوره تحصیل پزشکی در سوئد هم مثل انگلستان، شش ساله است. بعلاوه سطح جهانی بیمارستان ها و مراکز درمانی سوئد هم امکان برخورداری از آموزش های بالینی و گذراندن دوره تخصص را در اختیار دانشجویان قرار می دهد.

با در اختیار داشتن ویزای دانشجویی آلمان، سوئد و هلند مانند این است که ویزای شینگن را اخذ کرده‌اید و با آن می توانید در کل اروپا سفر کنید. این موضوع یکی از مزایای دانشجویانی است که این کشورها را برای تحصیل انتخاب می کنند.

فهرست برترین مراکز آموزش پزشکی سال 2022

بهترین دانشگاهها برای تحصیل پزشکی در سال 2022 در ادامه آورده شده است

  • دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد
  • دانشگاه علوم پزشکی جان هاپکینز
  • دانشکده پزشکی Grossman در دانشگاه NYU
  • دانشکده پزشکی Perelman در دانشگاه پنسیلوانیا
  • دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد
  • دانشکده پزشکی David Geffen دانشگاه UCLA
  • دانشکده پزشکی Alix مربوط به مرکز درمانی Mayo
  • دانشکده پزشکی سنت لوئیس دانشگاه واشنگتن
  • دانشکده پزشکی دانشگاه UCSF

پزشکی همیشه یکی از محترم ترین و پردرآمدترین مشاغل دنیا بوده و هست و اگر به دنبال تحصیل در رشته پزشکی هستید، بهتر است در یکی از بهترین کشورها برای تحصیل پزشکی به دنبال آن باشید.

نوشته‌های مرتبط