خواص مارچوبه: 33 برترین فواید مارچوبه برای سلامتی و درمان+مضرات

مارچوبه به دلیل میزان بالای ترکیبات سولفوریک، برای تولید ادرار و دیگر مایعات بدن که بوی عجیب و غریب می‌دهند، معروف است. خبر خوب این‌که این سبزی، از خانواده‌ی سوسنیان، حاوی انواعی از مواد مغذی است. دقیقا به همین دلیل است که چندین و چند فایده برای سلامتی دارد. در این نوشتار به مهم ترین فواید و خواص مارچوبه پرداخته می شود.

مارچوبه را می‌توان به صورت سرخ شده، تفت داده شده، بخارپز یا کبابی استفاده کرد. به دلیل روش‌های زیادی که برای آماده کردن آن وجود دارد، اضافه کردن آن به برنامه‌ی غذایی‌تان عملا راحت است. رسپی‌های لذیذی وجود دارند که مارچوبه از مواد اصلی آنها است. تمام کاری که باید انجام بدهید این است که آنلاین (برخط) شوید و از طریق موتور جست‌وجوی مورد علاقه‌تان چند تا از بهترین رسپی‌ها را پیدا کنید.

تاریخچه مارچوبه

این گیاه بومی اکثر قسمت‌های اروپا، شمال آفریقا و غرب آسیا است. هنگامی که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش برای اولین بار کشت شد، به عنوان یک داروی طبیعی استفاده می‌شد. فواید این گیاه خوراکی در همان سال‌های نخستین مشخص شد. شاید باورتان نشود اما قدیمی‌ترین کتاب دستور غذای باقی‌مانده از قرن سوم دستور پخت غذایی دارد که حاوی مارچوبه است.

فرانسوی‌ها در دهه ۱۴۰۰ شروع به کشت این گیاه کردند، در حالی که انگلیسی‌ها و آلمانی‌ها در دهه ۱۵۰۰ نظرشان جلب این گیاه مغذی شد. و حدودا سال ۱۸۵۰ بود که مارچوبه وارد ایالات متحده شد.

امروزه چین بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مارچوبه در جهان است. در ایالات متحده‌ی آمریکا، کالیفرنیا، میشیگان و واشنگتن تولیدکننده‌های اصلی این گیاه خوراکی هستند.

دلیل این‌که مارچوبه به عنوان یکی از گیاهان خارق‌العاده محسوب می‌شود،‌ ویژگی‌های تغذیه‌ای آن است:

ادامه‌ی این مطلب را بخوانید تا بفهمید که چرا مصرف بیش‌تر مارچوبه ایده‌ی خوبی است. کاملا واضح است که این سبزی با ظاهر منحصر به فرد و خوش طعم‌اش، فواید زیادی برای شما دارد: از تقویت استخوان‌های‌تان تا باریک کردن اندام‌ها.

۳۳ خواص مارچوبه برای سلامتی

۱.  از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

نرم و ضعیف شدن استخوان‌ها از ویژگی‌های پوکی استخوان است که باعث می‌شود بیش‌تر در معرض خطر شکستگی باشید. یکی از عالی‌ترین روش‌ها برای محکم نگه داشتن استخوان‌ها، مصرف منظم ویتامین کا است- چیزی که برای جذب درست کلسیم، لازم است. مارچوبه غنی از ویتامین کا است و کمک‌تان می‌کند از پوکی استخوان دوری کنید. شاید این یکی از مهمترین خواص مارچوبه باشد.

۲. خوردن آن سیستم گوارش را بهبود می‌دهد

از آن‌جایی که مارچوبه‌ منبع غنی فیبر است، مصرف آن به تنظیم حرکات رود کمک می‌کند و یبوست را از شما دور نگه می‌دارد. فیبر همچنین فرآیند هضم و همین‌طور تکثیر باکتری خوب را در روده بهبود می‌دهد. کارشناسان می‌گویند برنامه‌ی غذایی حاوی مقادیر بالایی از فیبر می‌تواند تا حد زیادی ریسک ابتلا به سرطان روده را در شما کاهش بدهد.

۳. باعث می‌شود که ظاهر جوان خود را حفظ کنید

خوردن مارچوبه‌ به دلیل ویتامین‌های زیادی که دارد، کمک‌تان می‌کند پوست‌تان سالم‌تر و جوان‌تر بماند. ویتامین ای، آنتی‌اکسیدانی است که برای پوست فایده دارد. این ماده از سلول‌های پوست‌تان در برابر تاثیر مخرب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. یکی از دلایل پیر شدن پوست تاثیر رادیکال‌های آزاد روی سلول‌های آن است. برای پیشگیری از نمایان شدن علائم پیر شدن پوست، بیش‌تر مارچوبه بخورید.

۴. ریسک ابتلا به سرطان‌های مرگ‌بار را کاهش می‌دهد

مصرف منظم مارچوبه می‌تواند تا حد زیادی شانس ابتلا به سرطان را کاهش دهد؛ زیرا این سبزی کمک‌ می‌کند که بدن‌تان را قلیایی شود و بنابراین از التهابی که با رشد سرطان مرتبط است، جلوگیری می‌کند. مارچوبه‌ همچنین سرشار از ترکیبات سولفوریک است؛ این ماده سمومی که ممکن است باعث بروز سرطان شوند را خنثی می‌کند.

۵. از نقص هنگام تولد جلوگیری می‌کند

زنان باردار باید میزان زیادی مارچوبه در برنامه‌ی غذایی‌شان بگنجانند. این سبزی غنی از فولات است، یک ماده‌ی غذایی که از نقص هنگام تولد و همین‌طور زایمان زودتر از موعد جلوگیری می‌کند. دلیل خوب دیگری برای گنجاندن مارچوبه در رژیم غذایی این است که از یبوست جلوگیری می‌کند، مشکلی که زنان باردار به راحتی دچار آن می‌شوند.

۶. یکی دیگر از خواص مارچوبه این است که برای سلامت چشم‌ها خوب است

ویتامین آ موجود در مارچوبه آنتی‌اکسیدانی است که بسیار برای چشم‌ها مفید است، به این دلیل که از آسیب به شبکیه‌ی چشم- لایه‌ای از سلول‌های حساس به نور که در پشت چشم‌تان هستند-جلوگیری می‌کند. کارشناسان می‌گویند خوردن مارچوبه و بهره‌گیری از خواص مارچوبه همچنین به پیشگیری از دژنراسیون ماکولای مرتبط با سن – یکی از دلایل اصلی کوری و از دست دادن بینایی- کمک می‌کند.

۷. از جمله خواص مارچوبه این است که اضافه کردن آن به رژیم غذایی کمک‌تان می‌کند وزن کم کنید

همه می‌دانند که افزودن سبزیجات به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان یکی از موثرترین روش‌ها برای لاغر شدن است. خوردن میزان بیش‌تری از مارچوبه، ایده‌ای فوق‌العاده است زیرا این سبزی بدون چربی است، کالری بسیار کمی دارد و سرشار از فیبر است که باعث می‌شود احساس سیری کنید، بنابراین از زیاده‌روی در خوردن و همین‌طور چنگال گرسنگی نجات‌تان می‌دهد.

۸. به بهبود سلامت دستگاه ادراری کمک می‌کند.

سلامت دستگاه ادراری به معنی سلامت مثانه، کلیه‌ها و مجاری ادراری است و مارچوبه از همه‌ی این‌ها محافظت می‌کند. این گیاه خوراکی سبز رنگ به لطف خواص ضد باکتری که دارد، مانع از رشد باکتری‌هایی می‌شود که ممکن است باعث بروز عفونت شوند.

مارچوبه به عنوان یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی عمل می‌کند، به همین دلیل است که همراه با مایعات دیگر در ‘آب‌درمانی’ استفاده می‌شود. این درمان باعث افزایش تولید ادرار می‌شود و عفونت‌های مختلف دستگاه ادراری را درمان می‌کند.

خواص دیورتیک مارچوبه به خارج شدن مواد زائد از کلیه‌ها و در نتیجه جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند.

۹. یکی دیگر از خواص مارچوبه این است که با التهاب مبارزه می‌کند.

میزان فراوان آنتی‌اکسیدان موجود در این گیاه خوراکی سبب می‌شود که غذایی قدرتمند برای مبارزه با التهاب باشد. مارچوبه همچنین حاوی موادی است که نوعی التهاب موثر در بروز بیماری قلبی را تسکین می‌دهند.

بر خی از دیگر مطالعات نشان داده‌اند که خواص ضد التهابی مارچوبه می‌تواند به کاهش درد و سایر مسائل مانند سردرد، کمر درد، روماتیسم و​​نقرس کمک کند.

مارچوبه می‌تواند به جلوگیری از خونریزی داخلی کمک کند. خونریزی داخلی ممکن است منجر به مرگ ناگهانی شود زیرا از دست دادن خون می‌تواند به ارگان‌های شما آسیب برساند. ویتامین K موجود در مارچوبه می‌تواند به شما محافظتی را که در این رابطه نیاز دارید، برساند.

۱۰. از سلامت قلب پشتیبانی می‌کند.

یکی از خواص مارچوبه این است که ویتامین K موجود در مارچوبه نقشی اساسی در محافظت از سلامت قلب دارد. این ویتامین از سخت شدن سرخرگ‌ها جلوگیری می‌کند و  در عین حال کلسیم را دور از دیواره‌های شریان‌ها نگه می‌دارد.

آب‌درمانی که بالاتر در موردش صحبت کردیم به کاهش فشار خون نیز کمک می‌کند و این به معنای داشتن قلبی سالم است. فیبر محلول در مارچوبه خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. مصرف فیبر همچنین با پایین بودن فشار خون و سطح کلسترول سرم ارتباط دارد.

مارچوبه همچنین حاوی تیامین، نوعی دیگر از ویتامین B است. این ماده‌ی مغذی سطوح هموسیستئین (نوعی اسید آمینه) را تنظیم می‌کند. وجود هموسیستئین بیش از حد در خون می‌تواند سلامت قلب را در معرض خطر قرار دهد.

یکی دیگر از مطالعاتی که درباره‌ی ترکیبات گیاهی موجود در مارچوبه و خواص مارچوبه، یعنی فیتستروستول‌ها، ساپونین‌ها، پلی‌فنل‌ها، فلاونوئیدها و اسید آسکوربیک صورت گرفت، ‌نشان داد که آن‌ها کلسترول اضافی را از خون حذف می‌کنند و سلامت قلب را بهبود می‌دهند. و فولات موجود در مارچوبه نیز از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

۱۱. سلامت مغز را بهبود می‌دهد.

مارچوبه منبع خوبی از ویتامین E و C است، و مطابق با مطالعات صورت گرفته، این دو ماده‌ی مغذی ترکیب قدرتمندی را برای جلوگیری از شروع آلزایمر ایجاد می‌کنند.

ثابت شده‌است که مارچوبه برای جلوگیری از اختلال شناختی و زوال شناختی در افراد مسن مفید است.

این گیاه خوراکی سبز رنگ برای درمان افسردگی نیز فایده دارد. فولات موجود در این گیاه می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود دهد و به درمان تحریک‌پذیری در شما کمک کند. مطالعات انجام‌شده، ارتباطی را بین پایین بودن سطح فولات و افسردگی پیدا کرده‌اند.

از خواص مارچوبه همچنین این است که به افرادی که مبتلا به صرع یا تشنج هستند کمک می‌کند و ما باید این فایده را به فولات موجود در آن نسبت بدهیم.

۱۲. از جمله خواص مارچوبه این است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

یکی دیگر از ترکیبات مهم موجود در مارچوبه، که باید آن را بشناسیم، گلوتاتیون است، سم‌زدایی که به تخریب سرطان‌زاها کمک می‌کند. این ترکیب نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی بدن دارد.

پری‌بیوتیک‌های موجود در مارچوبه نیز به بهبود سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند و با بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبارزه می‌کنند. مارچوبه همچنین غنی از آنتی‌اکسیدان است، مجموعه‌ی دیگری از ترکیباتی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

این گیاه خوراکی مغذی همچنین به دلیل تاثیر مثبتی که روی افزایش انرژی دارد، شناخته شده‌است؛ طبیعی است که این مزیت مارچوبه به دلیل ویتامین B موجود در آن است. مارچوبه سطح انرژی را با تبدیل مواد غذایی به سوخت بهبود می‌بخشد و همچنین دارای فیبر است که قند خون را ثبات می‌بخشد و از این طریق مانع از افت قند پس از صرف غذا می‌شود.

بعضی منابع می‌گویند مارچوبه سلامت عضلانی را نیز بهبود می‌بخشد، اما شواهدی واقعی در رابطه با این عقیده، وجود ندارد.

۱۳. یکی از خواص مارچوبه این است که به درمان دیابت کمک می‌کند.

مارچوبه می‌تواند با ثبات بخشیدن به سطح قند خون، ‌به درمان دیابت کمک کند. این گیاه مغذی در عین حال ترشح انسولین را افزایش می‌دهد، هورمونی که به بدن کمک می‌کند تا گلوکز را جذب کند.

مطالعه دیگری نشان داده‌است که مارچوبه می‌تواند منجر به افزایش ۸۱ درصدی جذب گلوکز توسط عضلات و بافت‌های بدن شود، و به این ترتیب باعث کاهش قند خون و بهبود علائم دیابت می‌شود.

۱۴. مارچوبه می‌تواند سلامت زنان را در دوره‌ی قاعدگی بهبود ببخشد.

زنان در طول دوره‌های قاعدگی خود، احساس خستگی و ناآرامی دارند – و این زمانی است که ویتامین B می‌تواند کمک‌کننده باشد. مارچوبه غنی از ویتامین‌های B است و می‌تواند این نیاز را تامین کند.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که استفاده‌ی دارویی از مارچوبه برای درمان اختلالات قاعدگی مناسب است. این گیاه مغذی حتی ممکن است سندروم پیش از قاعدگی را بهبود دهد. با این حال شواهد محدودی در این ربطه وجود دارد.

مارچوبه همچنین برای تولید استروژن شناخته‌شده است و علائم یائسگی را درمان می‌کند. با وجود این، پژوهش زیادی در این زمینه انجام نشده‌است.

۱۵. یکی دیگر از خواص مارچوبه این است که سل را درمان می‌کند.

ریشه‌ی گیاه مارچوبه اغلب به عنوان درمانی برای بیماری سل استفاده می‌شود. اما ما تمایل داریم در این مقاله به این نکته اشاره کنیم که مارچوبه می‌تواند به عنوان یک درمان اضافی (به طور قطع بعد از مشاوره با پزشک‌تان) و نه جایگزین در طول روند درمان استفاده شود.

 ۱۶. سلامت پوست و مو را بهبود می‌بخشد.

استعمال عصاره‌ی مارچوبه روی پوست می‌تواند آن را پاکسازی کند. این عصاره می‌تواند به درمان آکنه نیز کمک کند. ویتامین‌های C و E موجود در این گیاه خوراکی نیز پوست را بهبود می‌بخشند. ویتامین C به ویژه پوست را تغذیه می‌کند و مانع خشک شدن آن می‌شود.

اگر چه تحقیقات دقیقی در این رابطه وجود ندارد، اما فولات و ویتامین C موجود در مارچوبه می‌تواند سلامت مو را بهبود بخشد زیرا این مواد مغذی برای موهای شما ضروری هستند.

۱۷. از جمله خواص مارچوبه این است که به عنوان یک تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی عمل می‌کند.

اگرچه بعضی منابع می‌گویند که مارچوبه به عنوان یک ماده‌ی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی در دوران باستان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است، اما شواهد کافی برای تأیید این موضوع وجود ندارد. با این وجود، امتحان کردن آن و بهره گیری از دیگر خواص مارچوبه ضرری ندارد!

 

۱۸. با افسردگی مبارزه می‌کند

افسردگی هر روز شیوع بیشتری پیدا می‌کند که تا حدودی به خاطر افزایش استرس و تا اندازه‌ای به خاطر سطح بالای  هوموسیستئین است که رسیدن مواد مغذی و سلول‌های خون به مغز می‌شود.

این امر بر تولید و ترشح بعضی از هورمون‌های مهم مانند سروتونین، دوپامین، و نوراپی‌نفرین تاثیر می‌گذارد.

این هورمون‌ها احساس خوبی به شما می‌دهند و روحیه‌ی شما را در سطح بالایی حفظ می‌کنند.

نباید این‌ها را دست کم گرفت: بدون شادی، سلامت ذهنی شما شدیدا تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

علاوه بر تنظیم خلق و خو، این هورمون‌ها خواب و اشتها را نیز تنظیم می‌کنند، پس گنجاندن مارچوبه در رژيم غذایی‌تان می‌تواند به حصول اطمینان از ثبات روحی عاطفی‌تان کمک کند.

۱۹. از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند

اگر سنگ کلیه‌ی اسید اوریک دارید، ممکن است به شما توصیه شده باشد که از مصرف مارچوبه اجتناب کنید.

این توصیه‌ی درستی است، چون مارچوبه ممکن است به بیش از حد اسیدی شدن ادرار بینجامد و وضعیت شما را بدتر کند.

اما، اگر سنگ کلیه‌ی اسید اوریک ندارید، و می‌خواهید به طور کلی از سنگ کلیه پیشگیری کنید، مارچوبه انتخاب فوق‌العادی به شمار می‌رود.

این ماده می‌تواند نمک و مایعات اضافی و همین‌طور سموم کلیه را از بدن‌تان دفع کند که به پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه کمک می‌کند.

مارچوبه همچنین حاوی ویتامین B6 است که تولید اگزالات ادرار را کاهش می‌دهد، که عامل تولید سنگ کلیه‌ی اگزالات کلسیم است.

رپورتاژ

در مطالعه‌ای که بر روی نوجوانان ۱۴ ساله صورت گرفت نشان داده شد که بین مصرف ویتامین B6 و شکل‌گیری سنگ کلیه رابطه‌ی معکوس وجود دارد.

۲۰. قدرت باروری را افزایش می‌دهد

مارچوبه یک عامل تقویت قوای جنسی قدرتمند محسوب می‌شود.

شکل آن قطعا یکی از عوامل این امر است، اما مواد مغذی موجود در آن نیز مهم و تاثیرگذار هستند.

مارچوبه حاوی ویتامین E است که کیفیت هورمون‌ها و سلول‌های جنسی را در هر دو مردان و زنان بهبود می‌بخشد.

این گیاه پراکسیددار شدن لیپید را در سلول‌های اسپرم کاهش می‌دهد، آن‌ها را سالم و متحرک نگاه می‌دارد، و همچنین دیواره‌ی رحم را ضخیم می‌کند.

همین‌طور، ویتامین C می‌تواند سلول‌های اسپرم را تغذیه کند و تعداد اسپرم‌ها را افزایش دهد، و انبوهی و سلامت آن‌ها را حفظ کند.

فولات نیز تولید اسپرم سالم را به طرق مختلف بهبود می‌بخشد.

در اصل، به تولید سلول‌های اسپرم با ساختار کروموزومی درست که برای باروری لازم است کمک می‌کند.

در یکی از مطالعات انجام شده نشان داده شده است که مصرف فولات با بارداری‌های موفق ارتباط دارد.

۲۱. به رفع خماری کمک می‌کند

اگر پیش آمده باشد که شبی را بیرون از خانه به عیش و نوش گذرانده باشید و صبح فردا با خماری وحشتناکی از خواب بیدار شده باشید، پس می‌دانید این حالت چقدر بد است.

خماری اغلب با اضطراب، تهوع، خستگی، کم شدن آب بدن، و اختلالات معده همراه است.

مارچوبه می‌تواند به جلوگیری از همه‌ی آن‌ها کمک کند.

پژوهش‌ها نشان‌ داده‌اند برگ‌ها و ریشه‌های گیاه مارچوبه می‌تواند به نحو موثری علائم ناخوشایند بعد از مصرف بیش از حد الکل را برطرف کند، که این مزایای درمانی مارچوبه را نشان می‌دهد.

مارچوبه همچنین می‌تواند میزان سمی بودن سلول‌های کبد را کاهش دهد.

۲۲. روماتیسم را معالجه می‌کند

روماتیسم بیماری است که از مشخصه‌های آن التهاب و درد در مفاصل و عضلات است.

یک نوع رایج آرتریت روماتوئید است، که می‌تواند باعث درد شدید و مانع حرکت شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف نیاسین می‌تواند درد مفاصل را کاهش دهد.

نیاسین معمولا برای درمان التهاب و آرتروز تجویز می‌شود، اما حضور آن در مارچوبه می‌تواند به شما کمک کند بدون نیاز به دارو مقدار کافی و مشخصی از این ماده را جذب کنید.

همچنین نشان داده شده است که این ماده ورم و درد مفاصل را کم می‌کند.

مس نیز التهاب مفاصل را کاهش می‌دهد و بافت‌های پیوندی را ترمیم می‌کند و کمک می‌کند از درد و گرفتگی رهایی پیدا کنید.

ثابت شده است که مارچوبه خواص ضد التهابی و ضد درد دارد.

۲۳. فشار خون را کنترل می‌کند

فایده‌ی بی‌نظیر دیگر مارچوبه آن است که به کنترل فشار خون کمک می‌کند.

مارچوبه حاوی منیزیم است که دارای خواص مربوط به کنترل فشار خون است.

در یک مطالعه‌ی بسیار معتبر که بر روی ۲۴۱.۳۷۸ شرکت کننده انجام شد به این نتیجه رسیدند که یک رژیم غذایی سرشار از منیزیم احتمال سکته را تا ۸ درصد کاهش می‌دهد.

یادتان باشد حدود نیمی از تمام موارد سکته به خاطر فشار خون بالا اتفاق می‌افتند.

مطالعات نشان داده‌اند که افزایش مصرف کلسیم می‌تواند به طرز موثری فشار خون بالا را درمان کند.

 

۲۴. صرع را درمان می‌کند

صرع یک اختلال عصبی است که از مشخصه‌های آن تشنج کردن است.

این بیماری اغلب با اسپاسم‌های دردناک و غیر قابل کنترل بدن همراه است که انجام فعالیت‌ها را محدود می‌کند.

مارچوبه می‌تواند درمان فوق‌العاده‌ای برای صرع باشد. مارچوبه به خاطر داشتن مزایای درمانی گیاهی معرف است.

معروف است که جوامع کوچ نشین و قبیله‌ای از آن با مقاصد مختلفی استفاده می‌کنند که درمان صرع از آن جمله است.

۲۵. رشد سلولی را افزایش می‌دهد

در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، کمبود مس شدید بر سلامت افراد این جوامع تاثیر می‌گذارد.

اثرات بد آن را می‌توان در نرخ بالای کم رشدی و ضعف بدنی کودکان دچار سوء تغذیه مشاهده کرد.

مارچوبه حاوی مس است، که برای اکسیژناسیون صحیح سلول‌های قرمز خون مورد نیاز است.

این‌ها به تمام قسمت‌های بدن منتقل می‌شوند، و بدون اکسیژناسیون صحیح، ارگان‌ها و سایر سلول‌ها نمی‌توانند رشد کافی داشته باشند.

مطالعات نشان داده اند که کمبود مس رشد را به تاخیر می‌اندازد، فعالیت سوخت و ساز را کاهش می‌دهد، و به کمبود وزن و قد کوتاه آدم‌ها منجر می‌شود.

۲۶. کلسترول خون را پایین می‌آورد

احتمالا بارها شنیده‌اید که سطح بالای کلسترول برای سلامتی شما ضرر دارد. مطمئن باشید که همین طور است، و باید برای پیشگیری از بالا رفتن کلسترول خون‌تان دست به کار شوید. یکی از راه‌های عالی برای انجام این کار خوردن مارچوبه است، که منبع بی‌نظیری از فیبرهای رژیمی است.

انجام این کار سطوح لیپوپروتئین‌ کم چگالی – یکی از بزرگترین دشمنان سلامتی- را پایین می‌آورد. در مطالعه‌ای بر روی موش‌ها به این حیوانات یک رژیم غذایی با کلسترول بالا تجویز شد و مشخص شد که مصرف فیبرهای رژیمی وضعیت خون و کبد را بهبود می‌بخشد، و به کنترل بیماری‌های قلبی عروقی کمک می‌کند.

نشان داده شده است نیاسین در کسانی که سطح کلسترول بد و تری‌گلیسرید آن‌ها بالا است و کلسترول خوب پایینی دارند، احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهند که در این مورد نیاسین به کارآمدی داروهای تجویزی عمل می‌کند.

۲۷. سطح انرژی را افزایش می‌دهد

شاداب، هوشیار، و پر انرژی بودن را در ذهن خود تجسم کنید. و حالا خسته و کوفته بودن را تصور کنید. سطح انرژی شما بر نحوه‌ی عملکرد روزانه‌تان تاثیر می‌گذارد. مارچوبه حاوی ویتامین B است که با حمایت از عملکرد تیروئید و متیلاسیون سلولی، به افزایش سطح انرژی کمک می‌کند. منیزیم موجود در مارچوبه به کاهش سندرم خستگی مزمن کمک می‌کند و مس از افت سطح آهن بدن جلوگیری و از این طریق به ممانعت از خستگی ناشی از آن کمک می‌کند.

مس نیز در فرایند ترکیب ATP  (آدنوزین تری فسفات) در میتوکندری دخیل است. ATP  منبع اصلی انرژی بدن است.

همچنین به سوخت و ساز پروتئین کمک می‌کند که این امر سطوح انرژی را تقویت می‌کند.

 

۲۸. به سلامت رگ‌های خونی کمک می‌کند

رگ‌های خونی خون را به سرتاسر بدن منتقل می‌کنند. آسیب رگ‌های خونی می‌تواند برای سلامت و حیات شما مضر باشد، اما می‌توانید رویکردی پیشگیرانه اتخاذ کنید و مارچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

مارچوبه ویتامین B6 دارد که برای تنظیم هموسیستئین بدن لازم است.

سطوح بالای هموسیستئین با بیماری‌های مربوط به رگ‌های خونی و افزایش احتمال حملات قلبی رابطه‌ی متقابل دارند چون ممکن است با تجمع هموسیستئین بدون وجود ویتامین B6، در دیواره‌های رگ‌ها پلاک‌ها روی هم انباشته و مانع روند جریان خون صحیح شوند.

تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ویتامین B6 با فولات (که در مارچوبه فراوان است) مصرف شود می‌تواند به نحو موثری هموسیستئین را کاهش دهد.

۲۹. با خونریزی داخلی مقابله می‌کند

خونریزی داخلی می‌تواند بسیار خطرناک باشد چون این از دست دادن خون ممکن است سرونوشت مرگباری را برای ارگان‌های بدن‌تان رقم بزند. برای کنترل آن، به ویتامین K نیاز خواهید داشت. مارچوبه ویتامین K دارد و می‌تواند به شما کمک کند از خودتان در برابر این مشکل محافظت کنید. معروف است که ویتامین K تهید خونریزی در کبد را کاهش می‌دهد. همین‌طور به انعقاد خون کمک می‌کند که برای متوقف کردن خونریزی، چه داخلی یا خارجی، ضروری است.

۳۰. از کم شدن شنوایی جلوگیری می‌کند

با پا به سن گذاشتن، ممکن است شنوایی شما ضعیف‌تر شود.

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مداوم فولات و ویتامین A می‌تواند به کاهش احتمال کاهش شنوایی ناشی از کهولت سن کمک کند. کاهش شنوایی به کاهش تراکم استخوانی زنان بعد از یائسگی نیز مربوط می‌شود. مارچوبه با جلوگیری از کاهش تراکم استخوانی، می‌تواند از کاهش شنوایی نیز جلوگیری کند. خواص آنتی اکسیدانی آن نیز ممکن است به جلوگیری از وزوز گوش، که معمولا آزاردهنده است، کمک کند.

۳۱. خلق و خو را بهتر می‌کند

خلق و خوی شما می‌تواند تاثیر زیادی بر زندگی روزمره‌تان داشته باشد. نحوه‌ی عملکردتان، سلامت عاطفی‌تان، و سلامت اجتماعی شما همه تحت تاثیر خلق و خوی‌تان قرار دارند. شما دلتان می‌خواهد شاد و با نشاط باشید تا  این شادی و نشاط به زندگی کاری و اجتماعی‌تان نیز راه پیدا کند.

ویتامین B6 می‌تواند با افزایش سطح سروتونین در جریان خون‌تان به شما کمک کند خلق و خوی خود را بهبود ببخشید و از اختلالات احتمالی مربوطه پیشگیری کنید.

ویتامین C نیز با استرس و خستگی مبارزه می‌کند و خلق و خوی‌تان را بهتر می‌کند.

مارچوبه همچنین با درمان بیخوابی و بهبود کیفیت خواب به بهتر شدن روحیه و خلق و خوی شما کمک می‌کند.

۳۲. سلامت عضلات را تضمین می‌کند

عضلات شما برای تامین سلامت و تناسب کلی بدن‌تان حیاتی هستند. درد یا ضعف عضلات مانع از عملکرد مطلوب شما در فعالیت‌های روزانه خواهد شد. مارچوبه ترکیب‌هایی دارد که می‌تواند سلامت عضلات را بهبود ببخشد، و منیزیم موجود در مارچوبه اثر ویژه‌ای در مبارزه با فیبرومیالژیا، دارد که از مشخصه‌های آن درد گسترده در نواحی عضلانی است.

افزایش مصرف منیزیم درد و حساسیت را کاهش می‌دهد. کلسیم در آزادسازی انتقال‌ دهنده‌های عصبی در مغز که حرکت عضلانی را کنترل می‌کنند و همچنین آزادسازی گلوکز در جریان خون که عضلات برای انرژی گرفتن به آن نیاز دارند تنظیم می‌کند دخیل است.

۳۳. از غده‌ی تیروئید محافظت می‌کند

نقش غده‌ی تیروئید در حفظ سلامتی حیاتی است.  این غده مسئول ترشح تیروکسین و سایر هورمون‌های تیروئید است که چند عملکرد بدنی روزانه‌ی مهم را کنترل می‌کنند من جمله اشتها، خواب، و دمای بدن.

اگر غده‌ی تیروئیدتان به درستی کار نکند و ترشحات بسیار کم یا بسیار زیاد باشند، بدن‌تان تحت تاثیر بدی قرار خواهد گرفت، به عنوان مثال ضعف عضلات، حساسیت، خستگی، اضافه یا کمبود وزن، بی‌نظمی قاعدگی، مشکل خواب، و غیره…

مارچوبه حاوی سلونیوم است که کمبود آن می‌تواند به بروز مشکلات تیروئیدی منجر شود.

نوشته‌های مرتبط