نکات مهم در تعمیر و سرویس آسانسور با سنجاق

اکثر مردم نسبت به نگهداری و سرویس‌های دوره‌ای آسانسور بی‌توجه هستند در حالیکه سرویس‌های دوره‌ای و توجه به نگهداری آسانسور در طول عمر، عملکرد و ایمنی آن بسیار تاثیرگذار است. زمان سرویس‌های دوره‌ای، سرویس‌کاران به نکات مختلفی توجه می‌کنند و در صورت مشاهدۀ هرگونه مشکل در کابین، قسمت‌های الکترونیکی و سایر مسائل، در صدد رفع آن برمی‌آیند. در ادامه به بررسی نکات مهم هنگام سرویس آسانسور می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید قیمت تعمیر و سرویس آسانسور را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال تعمیر و سرویس آسانسور در تهران باشید می‌توانید سفارش برای تعمیر و سرویس آسانسور ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

نکات پیشگیرانه هنگام تعمیر و سرویس آسانسور:

مهم‌ترین نکته هنگام سرویس آسانسور، توجه به عملکرد مناسب و کارایی درست آن است. با انجام سرویس‌های دوره‌ای، متوجه اشکالات موجود خواهید شد و اقدامات لازم را انجام خواهید داد قبل از اینکه مشکلات جزئی به مشکلات بزرگ‌تر تبدیل شوند. این سرویس‌های دوره‌ای که حکم اقدامات پیشگیرانه دارند، بهتر است هر شش ماه یک‌بار انجام شوند. هرچند تعداد دفعات سرویس به عمر آسانسور، موقعیت و اندازۀ آن بستگی دارد.

بررسی ایمنی آسانسور:

یکی از اهداف اصلی سرویس آسانسور، بررسی ایمنی آن است. تعمیرکار با تعویض قطعات خراب، تراز کردن مایعات درون آسانسور و سایر اقدامات، ایمنی افراد را تضمین می‌کند. بررسی ایمنی آسانسور معمولاً توسط افراد مشغول در این زمینه انجام می‌شود. از این اقدامات می‌توان به بررسی آژیر آسانسور و بسته شدن کامل در اشاره کرد.

کند و کاو در قسمت‌های خارجی آسانسور:

برخلاف بررسی‌های سطحی، گاهی نیاز به کند و کاو و بررسی‌های عمیق‌تری است که تنها با اقدامات عملی قابل انجام است. انجام این تست‌ها تنها توسط افراد حرفه‌ای انجام می گیرد و شما خودتان نمی‌توانید قسمت‌های خارجی آسانسور را بررسی کنید. هدف این کند و کاو، پیدا کردن قطعات خراب و تعمیر و یا تعویض آن‌ها است. تعمیرکاران حرفه‌ای به راحتی می‌توانند این مشکلات را پیدا و آن‌ها را رفع کنند. حتی اگر یک تغییر جزئی نیز در قسمت‌های خارجی آسانسور اعمال شد، بهتر است به دفعات عملکرد آسانسور بررسی شود تا در صورت مشاهدۀ هرگونه مشکل، ایمنی افراد به خطر نیفتد.

سرویس آسانسور با سنجاق

سایر نکات تعمیر و سرویس آسانسور:

روشنایی کافی در هر کابینی ضروری است. کابین آسانسور باید به طور مرتب تمیز شود و هیچ نشانه‌ای از نشتی روغن در کابین دیده نشود. قطعات الکترونیکی آسانسور باید مداوم روغن‌کاری شوند و دکمه‌های آسانسور عملکرد سریع و درست داشته باشند. تمامی قطعات درونی و بیرونی آسانسور بایستی محکم در سرجای خود فیکس شوند. آلارم‌های درون کابین باید عملکردی درست و سریع داشته باشند و در صورت بروز هرگونه مشکل، آسانسور را نگه دارند و افراد را باخبر کنند.

چه زمانی آسانسور نیاز به تعمیر و سرویس دارد؟

پاسخ دقیق و درستی برای این سوال وجود ندارد. تعداد آسانسورهای موجود در محل و یا سایر موارد، دفعات تعمیر و سرویس آسانسور را مشخص می‌کند. معمولاً شرکت‌های نصب و راه اندازی آسانسور، به شما زمان سرویس‌های دوره‌ای را می‌گویند. هدف از سرویس‌های دوره‌ای، افزایش طول عمر آسانسور و صرف هزینۀ کمتر برای تعمیرات است.

سرویس آسانسور با سنجاق

هزینۀ سرویس و تعمیر آسانسور شامل چه مواردی می‌شود؟

رپورتاژ

یک تعمیرکار حرفه‌ای، مواردی نظیر ایمنی، تمیزی کابین، روانی حرکت و عملکرد دقیق قطعات را بررسی می‌کند. تمامی مواردی که مشکل دارند، یادداشت و در اسرع وقت به آن‌ها رسیدگی می‌شود. در پایان هر سرویس، به شما برگۀ گزارش می‌دهند که در آن تمام موارد بررسی شده، نوشته شده است.

اگر در آسانسور گیر کردیم، چه کار کنیم؟

هنگام خرابی ناگهانی آسانسور، ممکن است فرد یا افرادی درون آن گیر کنند. اولین اقدام، اطلاع دادن به بیرون از طریق دکمه‌های مواقع اورژانسی است. افراد با فشردن این دکمه‌ها می‌توانند درخواست کمک کنند. تمامی شرکت‌های نصب و راه اندازی آسانسور بایستی یک خط تلفن مخصوص موارد اضطراری داشته باشند و در صورت گیر کردن افراد در آسانسور، به کمک آن‌ها بشتابند.

قرارداد‌های مالی تعمیر و سرویس آسانسور بین شرکت‌ها و افراد:

قرارداد مالی‌ای که بین شخص و شرکت بسته می‌شود، بسته به موارد مختلف، مبالغ گوناگونی را دربرمی‌گیرد. هرچند طرح‌های اقتصادی متنوعی وجود دارد که شما می‌توانید با توجه به بودجه‌تان، از آن‌ها استفاده کنید. این طرح‌ها شامل سرویس‌های دوره‌ای یا سرویس به همراه تعمیر یا تغییر قطعات خراب می‌شود. قبل از امضای هر قراردادی، بندهای آن را با دقت بخوانید تا از حق و حقوق مطلع شوید.

یک تعمیرکار حرفه‌ای هنگام سرویس و تعمیر آسانسور، به نکات زیر توجه می‌کند:

  1. اطمینان یافتن از اینکه هیچ وسیله و قطعۀ اضافی‌ای در آسانسور وجود ندارد.
  2. پیدا کردن هرگونه شکستگی، لرزش اضافی و خرابی در قطعات
  3. پیدا کردن خرابی‌ها و یا گرمای اضافی قطعات الکترونیکی
  4. روغن کاری قطعات در صورت لزوم
  5. بررسی سطح سوخت
  6. ایجاد تغییرات لازم و برنامه ریزی برای سرویس‌های آینده

مشکلات اساسی آسانسور:

قطع شدن جریان برق آسانسور:

این مشکل که یکی از اصلی‌ترین مشکلات مربوط به آسانسور محسوب می‌شود، می‌تواند افراد درون کابین را بترساند و تجربه‌ای رعب‌آور برای آن‌ها به جای بگذارد. این قطعی جریان برق می‌تواند تنها سبب خاموش شدن لامپ‌های درون کابین شود یا به طور کلی کابین را متوقف کند. یکی از دلایل قطعی برق، قطع شدن آن به طور سراسری است اما ممکن است تنها جریان ورودی به کابین قطع شود.

ناخالصی روغن‌های موجود بین قطعات:

قطعات آسانسور-به خصوص در آسانسورهای هیدرولیکی- بایستی به طور مرتب روغن کاری شوند تا بتوانند عملکرد خوبی داشته باشند. استفادۀ روزانه از آسانسور، سبب جدا شدن قطعات فلزی کوچکی از قسمت‌های مختلف می‌شود. این قطعات ریز با وارد شدن به روغن‌ موجود، سبب ناخالص شدن و کاهش بهره‌وری آن می‌شوند.

بلبرینگ آسیب‌دیده آسانسور:

به گوش رسیدن صداهای اضافی از آسانسور، نشانۀ خوبی محسوب نمی‌شود مخصوصاً وقتی که این صداها، نشانگر مشکلات بزرگ‌تری در کابین و موتور باشد. بلبرینگ آسیب‌دیده یکی از مواردی است که سبب ایجاد اینگونه صداها می‌شود.

نتیجه گیری:

افراد زیادی روزانه از آسانسور استفاده می‌کنند پس لازم است که سرویس‌های دوره‌ای آسانسور را جدی بگیرید تا مانع از بروز مشکلات و خطرات جدی شوید. کمک گرفتن از افراد حرفه‌ای می‌تواند جلوی مشکلات بزرگ‌تر را بگیرد و هزینه‌های احتمالی را نیز کم کند.

نوشته‌های مرتبط