خواص خرما: ۵۲ فایده‌ شگفت‌ انگیز خرما برای سلامتی، درمان، کاهش وزن و بارداری

از جمله فواید مصرف خرما برای سلامتی می‌توان به رفع یبوست، اختلالات روده، مشکلات قلبی، کم‌خونی، اختلالات جنسی، اسهال، سرطان دستگاه گوارشی و بسیاری دیگر از مشکلات جسمی اشاره کرد. هم‌چنین از خواص خرما این است که برای افزایش وزن نیز مفید است. این خوراکی سرشار از انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، و فیبر است. این میوه‌ی خوشمزه حاوی روغن، کلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، و منیزیوم است که همگی برای حفظ سلامتی بدن مفید هستند. به گفته‌ی برخی متخصصان سلامت، مصرف روزانه یک خرما برای داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم بسیار ضروری است.

 

خواص خرما

خواص خرما برای سلامتی موجب شده است این میوه همواره به عنوان یکی از بهترین مواد خوراکی برای رشد ماهیچه‌ها شناخته شود. خرما به روش‌هایی مختلف مصرف می‌شود، از جمله ترکیب پوره‌ی خرما با شیر، ماست، نان یا کره که می‌تواند طعم لذیذ آن را صد چندان کند. پوره‌ی خرما هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان مفید است، به ویژه برای افرادی که دوره‌ی نقاهت از بیماری یا جراحت را پشت سر می‌گذارند.

بر اساس بررسی‌های جدید پزشکی، امروزه تاثیر مثبت مصرف خرما در پیشگیری از سرطان‌های دستگاه گوارشی مورد پذیرش قرار گرفته است. مسلمان‌ها طبق سنت‌های فرهنگی‌‌شان روزه‌ی خود را با خوردن خرما و آب باز می‌کنند. افطار کردن با خرما از پرخوری و مصرف یکباره‌ی غذا در وعده‌ی افطار پیشگیری می‌کند. وقتی خرما با ارزش غذایی بالای خود در بدن جذب می‌شود، احساس گرسنگی را فرو می‌نشاند. هم‌چنین، مصرف خرما تاثیرات مثبت زیادی بر دستگاه عصبی‌مان می‌گذارد، زیرا این میوه‌ی شیرین دارای مقدار قابل توجهی پتاسیم است.

به علاوه، خرما به عنوان یکی از بهترین خوراکی‌های شیرین و پرکاربرد می‌تواند فرایند گوارش را تنظیم و کنترل کند. مصرف این میوه در ظرفِ فقط نیم ساعت می‌تواند سطح انرژی آدم را به اندازه‌ای قابل توجه افزایش دهد. طبق توصیه‌ی انجمن سرطان آمریکا، باید روزانه ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر رژیمی مصرف کنیم که مصرف خرما می‌تواند نیازمان را به این میزان از فیبر تامین کند. هم‌چنین گفته می‌شود،‌ مصرف روزانه یک عدد خرما به حفظ سلامت قوه‌‌ی بینایی‌تان در تمام طول زندگی کمک می‌کند. به علاوه، خرما به عنوان عاملی موثر در محافظت از بدن در مقابل مشکلات ناشی از شب کوری شناخته می‌شود.

ارزش غذایی خرما

خرما منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی به شمار می‌رود. هم‌چنین به عنوان منبع خوبی برای انرژی، قند، و فیبر شناخته می‌شود. مواد معدنی ضروری بدن نظیر کلسیم، آهن، فسفر، سدیم، پتاسیم، منیزیوم و روی را نیز می‌توان با مصرف خرما تامین نمود. به علاوه، خرما حاوی ویتامین‌هایی نظیر تیامین، نیاسین، اسید فولیک، ویتامین A و ویتامین K است.

خواص خرما برای سلامتی

۱. رفع یبوست

غالبا خرما را جزء مواد خوراکی ملین طبقه‌بندی می‌کنند. به همین دلیل، افراد مبتلا به یبوست می‌توانند مرتبا از این میوه استفاده ‌کنند. برای بهره‌مندی حداکثری و مطلوب از این خواص خرما بهتر است آن را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، وقتی ترکیب آب و خرما شکلی مانند شربت به خود گرفت، آن را میل کنید؛ به این ترتیب، می‌توانید بهترین نتیجه را از آن بگیرید. خرما دارای مقادیر بالایی از فیبر محلول است که برای افزایش سطح سلامت دستگاه گوارش و حرکت راحتِ غذاها در مجاری گوارشی و در نتیجه، تسکین علائم یبوست بسیار ضروری است.

۲. افزایش سلامتی و استحکام استخوان‌ها

وجود مقادیر قابل توجهی از مواد معدنی در خرما، این میوه‌ی مغذی را به اَبَر خوراکی مفیدی برای استحکام استخوان‌ها و مبارزه علیه بیماری‌های دردناک و ناتوان‌کننده‌ای نظیر پوکی استخوان تبدیل کرده است. خرما حاوی سلنیوم، منگنز، مس و منیزیوم است که همگی برای رشد، استحکام و حفظ سلامتی استخوان‌های افراد بسیار ضروری هستند؛ به ویژه برای افرادی که وارد دوران سالخوردگی می‌شوند و استخوان‌های‌شان به تدریج ضعیف می‌شود. بنابراین، با مصرف خرما استخوان‌های‌تان را تقویت کنید!

۳. درمان اختلالات روده

به اعتقاد برخی‌ها، نیکوتین موجود در خرما برای درمان بسیاری از انواع اختلالات روده‌ مفید است. مصرف مداوم خرما به مهار رشد موجودات مضر و ناسالم کمک می‌کند، و بنابراین باعث رشد باکتری‌های مفید در روده می‌شود. خرما به حل مشکلات گوارشی کمک می‌کند، زیرا حاوی فیبرهای محلول، غیر محلول، و هم‌چنین اسیدهای آمینه‌ای است که می‌توانند باعث هضم غذاها و کارآمدی فرایند گوارش شوند؛ به این معنی که در مجاری گوارشی مواد مغذی بیش‌تری جذب و برای استفاده‌ی بدن وارد جریان خون می‌شوند.

۴. رفع کم‌خونی

خرما سرشار از مواد معدنی است که می‌تواند برای بسیاری از مشکلات سلامتی مفید باشد، ولی وجود مقدار بالای آهن در خرما باعث شده است این میوه برای افراد مبتلا به کم‌خونی به مکمل غذایی کاملی تبدیل شود. میزان بالای آهن می‌تواند کمبود مادرزادی این ماده را در بیماران مبتلا به کم‌خونی جبران کند، انرژی و قدرت بدن را افزایش دهد،‌ و هم‌زمان باعث کاهش احساس خستگی و سستی شود.

۵. کاهش آلرژی (حساسیت)

یکی از جالب‌ترین نکات در مورد خواص خرما ، وجود گوگرد ارگانیک در آن است. گوگرد ماده‌ای نیست که معمولا بتوان آن را در همه‌ی مواد خوراکی پیدا کرد؛ با این حال، دارای فواید قابل توجهی برای سلامتی است، از جمله کاهش واکنش‌های آلرژیک و آلرژی‌های فصلی. بر اساس یافته‌های مطالعه‌ای که در ۲۰۰۲ به عمل آمد، ترکیبات گوگرد ارگانیک می‌توانند بر میزان درد و رنج مبتلایان به التهاب فصلی و آلرژیک مخاط بینی تاثیر مثبتی داشته باشد؛ تنها در ایالات متحده تقریبا ۲۳ میلیون نفر به این مشکل دچار هستند. مصرف خرما راه بسیاری خوبی برای کاهش تاثیرات آلرژی‌های فصلی است که از طریق اضافه شدن گوگرد به رژیم غذایی صورت می‌گیرد.

۶. افزایش وزن

همیشه باید خرما را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم تلقی کرد. خرما حاوی قند، پروتئین و بسیاری از ویتامین‌های ضروری است. اگر خرما را با پوره‌ی خیار نوش جان کنید، می‌توانید وزن‌تان را به حد طبیعی برسانید و به جای تحمل لاغری به تناسب اندام برسید. یک کیلوگرم خرما حاوی تقریبا ۳۰۰۰ کالری است، و میزان کالری موجود در خرما برای تامین نیاز روزانه‌ی بدن انسان کافی است. اگر نحیف و لاغر هستید و قصد دارید وزن‌تان را بیش‌تر کنید، یا می‌خواهید برای جلب توجه دخترها ماهیچه‌های‌تان را بزرگ‌تر کنید، یا به علت ابتلا به مشکلات جسمانی و بیماری‌های خطرناک بدن‌تان ضعیف شده است، به خوردن خرما نیاز دارید!

۷. افزایش انرژی

خرما سرشار از قندهای طبیعی نظیر گلوکز، فروکتوز، و ساکارز است؛ بنابراین، به عنوان یکی از تنقلات عالی و کاملی شناخته می‌شود که به سرعت انرژی بدن‌تان را افزایش می‌دهند. بسیاری از آدم‌های سراسر دنیا برای رهایی از احساس خستگی یا سستی و به عنوان خوراکی و تنقلات بعد از ظهر خرما نوش جان می‌کنند.

۸. حفظ سلامتی دستگاه عصبی

ویتامین‌های موجود در خرما، این میوه‌ی شیرین را به عامل ایده‌الی برای تقویت عملکرد و سلامتی دستگاه عصبی تبدیل کرده است. پتاسیم یکی از مواد اصلی و اولیه برای افزایش سطح سلامتی و قدرت واکنش دستگاه عصبی است، و هم‌چنین سرعت و آمادگی فعالیت‌های مغزی را بهبود می‌بخشد. بنابراین، خرما به عنوان منبع غذایی فوق‌العاده‌ برای آدم‌هایی تلقی می‌شود که یا پا به سن گذاشته‌اند و دستگاه عصبی‌شان کند و فرتوت شده است، یا آن‌ دسته از آدم‌هایی که می‌خواهند ذهن باز و هشیاری داشته باشند.

۹. حفظ سلامت قلب

خرما برای حفظ سلامت قلب بسیار موثر است. تعدادی خرما را یک شب در آب بخیسانید،‌ سپس هنگام صبح، آن‌ها را له کنید و مصرف نمایید؛ طبق یافته‌های علمی، این کار در تقویت قلب تاثیر مثبتی دارد. هم‌چنین خرما منبعی غنی از پتاسیم است؛ مطالعات نشان داده‌اند پتاسیم می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی و دیگر بیماری‌های مرتبط با قلب را کاهش دهد. به علاوه، پژوهشگران مصرف خرما را به عنوان راهی سالم و خوشمزه برای کاهش سطوح کلسترول LDL در بدن توصیه می‌کنند؛ LDL یکی از عوامل اصلی سکته‌های قلبی، بیماری قلبی، و سکته‌ی مغزی به شمار می‌رود. بنابراین، مصرف هفته‌ای دو وعده خرما می‌تواند به واقع سلامت عمومی قلب را بهبود ببخشد.

۱۰. درمان ضعف قوای جنسی

مطالعات نشان داده‌اند خواص خرما حتی برای افزایش قوای جنسی نیز مفید است. تعدادی خرما را در طول یک شب در شیر تازه‌ی بز بخیسانید، سپس آن‌ها را در همان شیر له کنید و با پودر هل و عسل مخلوط نمایید. این مخلوط به عنوان داروی نیروبخشی بسیار موثر و مفید برای افزایش استقامت جنسی و کاهش تاثیر ناباروری ناشی اختلالات جنسی مختلف شناخته می‌شود. نکته‌ی علمی که پشت این پدیده قرار دارد، عمدتا ریشه در کاربردهای سنتی دارد که باعث ایجاد انگیزه برای انجام پژوهش‌های رسمی شده‌اند. در ۲۰۰۶ پژوهشگری ایرانی به نام بهمن‌پور بر روی تاثیرات خرما و روغن آن بر عملکرد جنسی مطالعه‌ای به عمل آورد و دریافت مقادیر بالای استرادیول و فلاونوئیدهای موجود در خرما باعث افزایش تعداد و تحرک اسپرم‌ها و هم‌چنین اندازه‌ و وزن بیضه‌ها می‌شوند. بنابراین، اگر به دنبال تقویت قوای مردانگی‌تان هستید، خرما بخورید؛ زیرا خرما یک داروی محرک جنسی طبیعی است!

۱۱. کاهش میزان شب‌ کوری

خواص خرما بسیار گسترده است و معمولا برای مبارزه علیه بیماری‌های مختلفِ مربوط به گوش، حلق و بینی نیز استفاده می‌شود. بر اساس تجربه‌های پزشکی، اگر از برگ‌های نخل خرد شده خمیری تهیه نمایید و آن را روی چشم‌ها یا اطراف‌شان بمالید، یا حتی اگر فقط خرما را بخورید، تعداد دفعات بروز شب کوری کاهش می‌یابد؛ این روش معمولا در نواحی روستایی که محل رشد خرما هستند به عنوان یک روش طب جایگزین به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱۲. کاهش اثرات مصرف الکل

عموما از خرما به عنوان راهکاری برای کاهش اثرات مصرف الکل استفاده می‌کنند. مصرف خرما می‌تواند برای شخصی که بیش از اندازه الکل مصرف کرده باشد، باعث تسکین فوری و افزایش میزان هشیاری شود. هم‌چنین برای پیشگیری از خماری و سردردهایی که چندین ساعت پس از مصرف الکل ایجاد می‌شود نیز مفید است. همان‌گونه که در بخش‌های پیشین نیز گفته شد، برای دستیابی به بهترین نتایج، بهتر است پس از کندن پوست خرما، آن را یک شب در آب بخیسانید.

خواص خرما ۱۳: اسهال

خرمای رسیده حاوی پتاسیم است؛ پتاسیم به شکلی بسیار موثر می‌تواند اسهال را کنترل کند. هم‌چنین خرما به آسانی هضم می‌شود که همین مسئله به کنترلِ طبیعتِ غیر قابل پیش‌بینی اسهال مزمن کمک می‌کند. فیبر محلول موجود در خرما نیز با حجیم کردن مدفوع و بهبود سلامت و عملکرد دستگاه دفع در بدن می‌تواند به تسکین اسهال کمک کند.

۱۴. سرطان‌های دستگاه گوارش

نتایج پژوهش‌ها درباره خواص خرما به این نکته اشاره می‌کنند که مصرف خرما روش مناسب و کارآمدی برای کاهش خطر و تاثیرات سرطان‌های دستگاه گوارش است. خرما برای افراد همه‌ی گروه‌های سنی به عنوان داروی تقویتی عمل می‌کند، و در برخی موارد حتی از داروهای معمول نیز عملکرد بهتری دارد؛ به علاوه، خرما به عنوان یک خوراکی طبیعی هیچ عارضه جانبی منفی در بدن انسان ایجاد نمی‌کند. این میوه‌ی شیرین به آسانی و به سرعت در بدن هضم می‌شود؛ از این رو، به سرعت نیز می‌تواند انرژی بدن را افزایش دهد.

۱۵. کمک به سلامت دستگاه گوارش

خرما، به خاطر غنی بودن از فیبرهای رژیمی، یکی از فایده‌مندترین خوراکی‌هایی است که به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. تعداد باکتری‌های سالم را افزایش می‌دهد که به حرکت نرم‌تر روده‌ها و احساس سلامتی کلی بیشتر در بدن منجر می‌شود.

۱۶. بهبود سلامت خون

خرما، که سرشار از مواد معدنی است، فایده‌های بزرگی برای خون ما دارد.

خواص خرما ۱۷: سرشار از فیبر رژیمی

همان طور که پیشتر اشاره شد، خرما سرشار از فیبر است. این میوه به تنظیم رژیم غذایی ما کمک می‌کند، میل و اشتها را زیاد می‌کند و از گرسنه‌ شدن‌های غیر ضروری بین وعده‌های غذایی جلوگیری می‌کند.

۱۸. دارای خاصیت ضد التهابی

عده‌ای مدعی هستند که خرما به خاطر غنی بودن از منیزیم اثرات ضد التهابی دارد و بنابراین به درمان موارد مزمن التهاب در بدن کمک می‌کند. مشکلاتی که این فایده‌ی بخصوص خرما ممکن است به رفع آن‌ها کمک کند عبارتند از: آرتروز، درد عضلات و بدن درد، بیماری آلزایمر و حتی پایین آوردن تب.

۱۹. کاهش خطر سکته

به خاطر غنی بودن از مواد معدنی مانند پتاسیم، خرما واقعا می‌تواند به کاهش خطر سکته‌ و سایر بیماری‌های مربوط به قلب کمک کند. فقط همین نیست، در پژوهش‌ها پی برده‌اند در ازای هر ۱۰۰ میلی گرم منیزیم که یک فرد در روز مصرف می‌کند خطر سکته‌ در او تا ۹٪ کاهش پیدا می‌کند.

خواص خرما ۲۰: بهبود عملکرد مغز

در بعضی از مطالعات دریافته‌اند سطوح مشخصی از ویتامین ب‌۶ به عملکرد بهتر مغز و همچنین دستاوردهای بهتری به لحاظ نمره در آزمون‌های آی‌کیو منجر می‌شود. بنابراین با مصرف خرما شما فعالانه مقادیر ب۶ مصرفی‌تان را افزایش می‌دهید و به عملکر بهتر مغز کمک می‌کنید.

۲۱. به خاطر شیرین بودن ممکن است ولع به خوردن را کاهش دهد

شیرینی خرما غیرقابل انکار و بسیار بسیار خوشمزه است! پس، وقتی ولع خوردن یک تکه شکلات یا حتی شیرینی داشتید چرا چند عدد خرما به جای آن‌ها مصرف نکنید؟ این میوه به خاطر خوشمزه بودن به فرونشاندن ولع کمک می‌کند، سرشار از فیبر است و بهتر از همه آن که بسیار سالم است!

۲۲. کاهش کلسترول

خرما در واقع عاری از کلسترول و حاوی چربی بسیار اندکی است. گنجاندن مقادیر کمی از خرما در رژیم غذایی روزانه‌تان به پایین نگه‌داشتن سطح کلسترول و از طرفی حتی به کاهش وزن در عده‌ای کمک می‌کند.

خواص خرما ۲۳: سرشار از پروتئین

خرما به راحتی پروتئین‌های قابل جذب بدن را که برای کارکرد بدن مفید هستند فراهم می‌کند. یکی از ایده‌های خوب آن است که خوراکی‌های چرب را با خرما جایگزین کنیم، و در عین مصرف کردن همان مقدار کالری، مصرف چربی را کاهش و مقدار پروتئین مصرفی را افزایش دهیم.

۲۴. سرشار از ویتامین‌های مختلف

اگر فقط بخواهیم چند مورد را نام ببریم، خرما سرشار از ویتامین‌هایی مانند کا، ریبوفلاوین، نیاسین، فولات، ویتامین آ و تیامین است.

۲۵. حاوی مقدار قابل توجهی آهن است

آهن یک ماده‌ی معدنی واقعا مهم برای بدن است و مصرف خرما منبع بی‌نظیری برای به دست آوردن این ماده است.

خواص خرما ۲۶: بهبود کیفیت پوست، ناخن، و مو

خرما منبع بزرگ ویتامین ث است که به حفظ قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند و همچنین با مشکلات پوستی مختلف مانند اگزما یا پسوزیاریس مبارزه می‌کند.

۲۷. خواص ضد پیری

رپورتاژ

ویتامین ث موجود در خرما به مقاومت پوست در برابر اکسیداسیون کمک می‌کند و بنابراین اثرات پیری را کاهش می‌دهد. به علاوه برای استحکام استخوان ها و تقویت ایمنی بدن و… مفید است.

خواص خرما ۲۸: جلوگیری از ریزش مو

خرما، در صورت مصرف منظم، ممکن است برای درمان ریزش مو موثر باشد. چند تحقیق از این خاصیت خرما حمایت کرده اند.

۲۹. برای سلامت دندان‌ها بسیار مفید است

خرما، به خاطر سرشار بودن از فلورین، برای سلامت دندان‌های شما بسیار مفید است و بنابراین مصرف آن به عاری نگه داشتن دندان‌ها از جرم کمک می‌کند.

۳۰. سرشار از مواد معدنی

وجود مواد معدنی در رژیم غذایی روزانه‌ی ما برای کمک به عملکردهای بدنی مختلف حیاتی است که می‌توان این مواد را از میوه‌ی خرما به دست آورد. مواد معدنی برای ساخت استخوان‌های قوی، خون، مو و عملکرد بهتر سیستم عصب مفید هستند.

با این‌که خرما دارای ارزش غذایی فوق‌العاده زیادی است، در خرید و مصرف آن باید نهایت دقت را داشته باشید، زیرا سطح خرما بسیار چسبنده است و غالبا آلودگی‌های زیادی را به خود جذب می‌کند. بنابراین، تنها باید خرمایی بخرید که به صورت بهداشتی و مناسب بسته‌بندی شده باشد. هم‌چنین پیش از مصرف، حتما خرما را کاملا بشویید و با این کار میزان آلودگی‌های سطح آن را به حداقل برسانید.

خواص خرما برای زنان باردار

خرما سرشار از فولات است که برای زنان باردار و اساسا همه ی انسان ها بسیار مفید است.

۳۱. یبوست بارداری را رفع می‌کند

زنان باردار گاهی اوقات از یبوست رنج می‌برند. از سوی دیگر، چنین شایع است که میوه‌ی خرما یکی از مسهل‌ترین خوراکی‌ها است. این به خاطر آن است که خرما حاوی مقدار مناسبی فیبر رژیمی است که اجابت مزاج را بهبود می‌بخشد و گذر مواد خوراکی را درون مجرای گوارشی و روده‌ها تسهیل و راحت می‌کند.

بنابراین، خرما قادر به برطرف کردن یبوست است. به خاطر رفع یبوست، می‌توانید خرما را به تنهایی و مستقیما مصرف کنید. یا اینکه، می‌توانید خرما را یک شب در یک لیوان آب بخیسانید و صبح روز بعد از آب آن بنوشید. شربت خرما وقتی به صورت ناشتا خورده می‌شود نتایج رضایتبخشی به همراه خواهد داشت.

خواص خرما ۳۲: استخوان‌ها را تقویت می‌کند

داشتن وزن سنگین و تغییر در شکل بدن زنان باردار آن‌ها را مستعد ابتلا به اختلال استخوانی می‌سازد. در این صورت، تمام مادران آینده باید استخوان‌های داشته باشند. به منظور داشتن استخوان‌های قوی، مادران آینده باید مطمئن شوند که مواد مغذی کافی را وارد بدن خود می‌کنند. علاوه بر شیر و ماهی، زنان باردار باید خرما نیز مصرف کنند. این به خاطر آن است که با خوردن خرما می‌توانند استخوان‌های خود را در دوران باردای تقویت کنند.

خرما قادر است استخوان‌ها را تقویت و با درد استخوان مبارزه کند. این کار با کمک مواد معدنی ماننند سلنیوم، مس، منیزیم، و منگنزی که در آن وجود دارد اتفاق می‌افتد. به علاوه، زنان باردار باید فعالیت فیزیکی نیز داشته باشند  که ممکن است بر سلامت استخوان‌های‌شان تاثیر بگذارد.

۳۳. کم خونی زنان باردار را درمان می‌کند

علاوه بر تقویت استخوان‌ها، مواد معدنی موجود در خرما برای درمان کم خونی زنان باردار نیز مفید است. خوردن خرما در دوران بارداری می تواند نیاز بدن را به آهن تامینو علاسم کم خونی را درمان و از آن‌ها جلوگیری کند علائمی مانند رنگ پریدگی، لکه‌های سیاه، خستگی مفرط و تنبلی.

مصرف مواد مغذی برای درمان کم خونی در زنان باردار نیز ضروری است. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند موز و تخم مرغ بخورند و از مزایای خوردن آن‌ها در دوران بارداری بهره‌مند شوند.

خواص خرما ۳۴: انرژی را تقویت می‌کند

همان طور که می‌دانیم، خرما غنی از قند به عنوان عنصر اصلی کربوهیدرات‌ها است. بنابراین، خرما می‌تواند برای زنان باردار خوراکی مختصر مفیدی باشد. خب، یکی از فایده‌های خوردن خرما برای سلامتی در دوران بارداری تقویت سطح انرژی است. سطح بالای قند طبیعی در خرما می تواند بدون افزایش قند خون انرژی را بلافاصله تقویت کند.

همچنین می‌توانید خرما را قبل از جلسه‌ی تمرین ورزشی بخورید تا استقامت فیزیکی بدن‌تان را افزایش دهید. شیر با خرما ترکیبی بی‌نظیر برای تقویت انرژی تشکیل می‌دهد که زنان باردار می‌توانند از فایده‌های آن بهره‌مند شوند.

۳۵. فشار خون را تنظیم می‌کند

خرما غنی از پتاسیم است که یکی از فایده‌های خرما برای سلامتی محسوب می‌شود. همان طور که می‌دانیم، پتاسیم یکی از الکترولیت‌هایی است که در حفظ تعادل آب و نمک بدن موثر است. این ماده بر فشار خون نیز تاثیر چشمگیری می‌گذارد. بنابراین، خوردن خرما به تنظیم فشار خون زنان باردار کمک خواهد کرد.

خواص خرما ۳۶: به سلامت عضلات کمک می‌کند

سلامت عضلات برای مادران آینده که می‌خواهند زایمان کنند و برای زایمان به بنیه و عضلات قوی نیاز دارند بسیار مهم است. در زمینه‌ی التهاب یکی از فایده‌های خوردن خرما در دوران بارداری برای سلامتی آن است که خرما می‌تواند منیزیم زنان را تامین کند. منیزیم در تقویت سلامت عضلات بسیار ضروری است.

۳۷. برای جنین مفید است

شگفت انگیز است که خرما می‌تواند فولات لازم برای زنان باردار را نیز فراهم آورد. همان طور که می‌دانیم، جنین یا نوزاد به دنیا نیامده برای آنکه نخاع و ستون فقراتش به طور کامل رشد کنند به فولات نیاز دارد. مصرف فولات کافی همچنین به پیشگیری از نقص لوله‌ی عصبی در نوزادان کمک کند. بنابراین، خوردن خرما برای زنان باردار نه تنها به نفع مادران، بلکه برای نوزادان نیز مفید است.

خواص خرما ۳۸: انعقاد خون خوب را حفظ می‌کند

علاوه بر فایده‌هایی که خوردن خرما برای سلامتی در دوران بارداری به همراه دارد، می‌تواند ویتامین K لازم برای زنان باردار را فراهم آورد. ویتامین K در حفظ انعقاد خون خوب و داشتن استخوان‌هایی سالم نقش چشمگیری دارد.

همان طور که قبلا ذکر شد، استخوان‌های سالم و قوی برای زنان باردار از ضروریات است. به علاوه، مادران باید انعقاد خون مناسبی داشته باشند تا فرایند زایمان بی‌خطر و سالمی را تجربه کنند.

۳۹. برای وضع حمل خوب است

در مطالعاتی که در روزنامه‌ی میدوایفری و ریپروداکتیو هلث منتشر شد دریافته‌اند که خوردن شش عدد خرما برای مدت چهار هفته قبل از تاریخ موعود به مادر کمک خواهد کرد وضع حمل سریع، راحت و سالمی داشته باشد. این به خاطر مصرف خرما است که می‌تواند به وارد شدن جنین در دهانه‌ی رحم و انقباض رحم کمک کند.

۴۰. خونریزی بعد از زایمان را کاهش می‌دهد

زنان باردار مستعد خونریزی هستند. برای پیشگیری از اثرات خونریزی، بهتر است زنان باردار نیاز بدنشان به فیبر را برآورده و از یبوست پیشگیری کنند. با وجود این، در مورد خونریزی بعد از زایمان چطور؟ علاوه بر فراهم آوردن فیبر رژیمی، خرما می‌تواند ماده‌ی اکسی‌توسین مانندی را فراهم آورد که می‌تواند از خونریزی بعد از زایمان جلوگیری کند.

خواص خرما برای کاهش وزن

خرما باید بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد، با وجود این مصرف آن به صورت منظم ممکن است به نوعی از افزایش وزن سالم منجر شود جون سرشار از کالری و متشکل از شکر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

خواص خرما ۴۱: خوراکی شیرین و سالمی است

آیا تا به حال تصور کرده‌اید که یکی از سبزیجات نه چندان خوشمزه را به عنوان بخشی از رژیم غذایی‌تان مصرف کنید؟ یا حتی آن را امتحان کرده‌اید؟ خب، برای چنین موردی باید راهی وجود داشته باشد. در نتیجه، خرما آماده است که به شما کمک کند. خرما به عنوان میوه‌ای خوشمزه و حاوی مواد مغذی مفید به حساب می‌آید. در نتیجه، اگر دلتان می‌خواهد خوراکی سالم و شیرینی را به منوی رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، خرما همیشه می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.

خوراکی های طبیعی برای کاهش وزن

۴۲. سرشار از فیبر است

توصیه شده است روزانه ۲۰-۳۵ گرم فیبر مصرف شود. فیبر ماده‌ی مغذی ضروری برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش است. به علاوه، فیبر در پیشگیری از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، گاز معده، و نفخ نقش دارد. نتیجتا، با مصرف خرما، می‌توانید به طور قطع نیاز روزانه‌ی بدن‌تان به فیبر را برآورده کنید. از این رو، چون فیبر ماده‌ی مغذی خوبی در رژیم غذایی است، پس برای کسانی که می‌خواهند از چربی‌های بدن خود بکاهند نیز مفید است.

خواص خرما ۴۳: منبع مواد معدنی است

به خاطر وجود سطوح بالای مواد معدنی در خرما، مصرف این میوه به حفظ تعادل رژیم غذایی‌تان کمک خواهد کرد. چون این میوه محتوای بالایی از آهن و منیزیم دارد، پس در کنترل مایعات بدن نقش ایفا می‌کند. همچنین، به عضله‌سازی نیز کمک می‌کند. نه فقط به خاطر همین، بلکه چون خرما حاوی کلسیم نیز هست پس سلامت استخوان‌ها را بهبود می‌بخشد. وجود سدیم در آن نیز به پیشگیری از مشکلات تیروئیدی کمک می‌کند. در نتیجه، با مصرف خرما، رژیم غذایی متعادلی خواهید داشت و به طور قطع عملکرد سیستم بدنی‌تان بهبود پیدا خواهد کرد.

۴۴. هیچ چربی ترانسی ندارد

برای کاهش چربی بدن، لازم است خوراکی‌های ویژه‌ای جهت تکمیل برنامه‌ی رژیم غذایی‌تان انتخاب کنید. از این رو، قطعا خرما یکی از آن چیزهای مناسب برای افزودن به فهرست غذایی‌تان است. چون هیچ چربی ترانسی در آن وجود ندارد، پس این میوه می‌تواند برای کنترل وزن بدن‌تان ایده‌آل باشد. در واقع، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند و در عین حال مزه‌ی عالی و شیرینی نیز دارد.

خواص خرما ۴۵: چربی‌ها را تجزیه می‌کند

آنچه حتی از همه‌ی فایده‌های خرما عالی‌تر است قدرت متلاشی کردن و تجزیه‌ی چربی‌ها است. چنین شایع است آنچه باعث وجود این فایده در خرما می‌شود محتوای پتاسیم و سولفور آن است. نتیجتا، با وجود این مواد مغذی مفید، خرما می‌تواند به تقویت فرایند کاهش چربی در بدن کمک کند.

۴۶. باعث می‌شود مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید

آنچه باعث می‌شود خرما برای کاهش وزن ایده‌آل باشد چیست؟ نشان داده شده است که فیبر موجود در خرما باعث خواهد شد مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید. این میوه اشتهای شما را کاهش می‌دهد در نتیجه می‌توانید وزن بدن‌تان را کنترل کنید. این معنی خوبی دارد چون می‌توانید برای مدت طولانی‌تری جلوی گرسنه شدن‌تان را بگیرید تا اینکه مصرف غذایی‌تان از این طریق کاهش پیدا کند. اما، کاری هم که باید حتما انجام بدهید این است که خوراکی مناسب را به مقدار مناسب مصرف کنید. نتیجتا، خرما که مملو از ویتامین‌ها و مواد معدنی است، کمک می‌کند رژیم غذایی کاملی داشته باشید.

۴۷. یبوست را معالجه می‌کند

در بسیاری از موارد، بسیاری از آدم‌ها برای رفع یبوست از خرما استفاده می‌کنند. این به خاطر وجود فیبر در خرما است. همچنین، خرما مسهل نیز هست. چون خرما می‌تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند، در نتیجه با مصرف خرما به صورت منظم، قادر خواهید بود از خطر ابتلا به یبوست خلاص شوید. به علاوه، برای درمان یبوست، می‌توانید خوراکی‌های فیبردار دیگری مانند سبزیجات سبز نیز مصرف کنید.

خواص خرما ۴۸: انرژی را تقویت می‌کند

یکی از فایده‌های خرما برای کاهش وزن شیوه‌ای است که می‌تواند به تقویت انرژي کمک کند. در این مقطع زمانی، چنین شایع است که خرما حاوی محتوای زیادی از قندها مانند گلوکز، فراکتوز، و ساکارز است. در واقع، خرما در تامین انرژی بدن نقش ایفا می‌کند. در نتیجه، اگر احساس خستگی می‌کنید و به انرژی نیاز دارید، پس خرما را به عنوان گزینه‌ی خوراکی خود انتخاب کنید! به علاوه، برای به دست آوردن انرژی، لازم است که به طور مرتب ورزش هم بکنید.

۴۹. از آلرژی و حساسیت پیشگیری می‌کند

پی بردن به اینکه بهترین خوراکی‌های رژیم غذایی هر فرد چه چیزهایی هستند کار ساده‌ای نیست. باید قبل از انتخاب خوراکی درست نکات زیادی را در نظر بگیرید. در نتیجه، می‌توانید میوه‌ها و سبزیجات را انتخاب خود قرار دهید. در این مورد، خرما را برای متعادل ساختن رژیم غذایی‌تان می‌توانید به آن اضافه کنید. آنچه این میوه را به گزینه‌ای ایده‌آل تبدیل می‌کند شیوه‌ای است که از بدن‌تان در برابر ابتلا به آلرژی‌ها و حساسیت‌های احتمالی محافظت می‌کند. این موضوع به عبارتی مربوط می‌شود که پیشتر در همین مقاله به آن اشاره کردیم، خرما حاوی سولفور ارگانیک است. در نتیجه، این امر خطر واکنش‌ّهای آلرژیک و آلرژی‌های فصلی را کاهش خواهد داد. از این رو، چون سولفور موجود در خرما به پیشگیری از آلرژی‌ها کمک می‌کند، پس خوردن خرما نیز به طور قطع برای سلامتی مفید و بی خطر خواهد بود.

خواص خرما ۵۰: تعادل مایعات بدن را تنظیم می‌کند

چون خرما حاوی سطوح بالایی از مواد معدنی مانند آهن و سدیم است، در نتیجه به حفظ تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. تنظیم مایعات بدن مهم است چون بر جریان خون نیز تاثیر می‌گذارد. بنابراین، اگر می‌خواهید جریان خون مناسبی هنگام رژیم گرفتن داشته باشید، مصرف خرما می‌تواند در این امر به شما کمک کند.

۵۱. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

فایده‌ی بعدی خوردن خرما برای کاهش وزن آن است که سلامت قلب را بهبود می‌بخشد. وجود مواد معدنی عالی در آن به شما کمک می‌کند خطر ابتلا به سکته و سایر بیماری‌های قلبی را کاهش دهید. به علاوه، مواد معدنی همچنین به کاهش کلسترول بد در بدن کمک می‌کنند که باعث عملکرد سالم قلب می‌شود. در نتیجه، اگر می‌خواهید وزن‌تان را کنترل کنید و در عین حال می‌خواهید بهترین اثرات  را بر سلامتی خود بگذارید، پس چرای با یک تیر دو نشان نمی‌زنید؟ خرما را امتحان کنید!

۵۲. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

اجرای یک رژیم غذایی به معنی آن نیست که باید حتما مصرف غذای‌تان را پایین بیاورید. این حرف به کل غلط است چون شما باید همچنان به خوردن خوراکی‌های مناسب و درست ادامه بدهید. مصرف خوراکی‌های خوبی مانند محصولات لبنی، میوه‌ها، و سبزیجات سبز جزو بایدها است. به علاوه، برای حصول بهترین نتایج، به ورزش کردن نیز نیاز دارید. در واقع، آنچه نیاز دارید یک رژیم غذایی متعادل است. در ضمن، به خاطر مواد مغذی موجود در آن، خرما فایده‌های بی‌نظیری برای ما به همراه دارد. در کمال تعجب، خرما حاوی آنتی اکسیدان است که جزو فلاونوئیدها است و کار سیستم ایمنی بدن را بهبود می‌بخشد. در واقع، خرما نه تنها وزن بدن‌تان را کنترل می‌کند، بلکه در تقویت سیستم ایمنی‌تان نیز نقش ایفا می‌کند.

منبع organicfacts
نوشته‌های مرتبط