بهترین مواد غذایی: ۵۵ خوراکی محبوب و فواید آنها برای سلامتی

اگرچه رشته‌ی پزشکی هر روز در حال پیشرفت است و از جهات بسیاری گسترش می‌یابد، متخصصان تغذیه و کارشناسان سلامت همواره به ستایش فواید بهترین مواد غذایی ادامه می‌دهند. در حقیقت، مطالعات نشان داده‌اند، خوراک سالم خطر ابتلا به چاقی مفرط، بیماری‌های قلبی و عروقی، و حتی برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

با وجود این، گاهی اوقات درک این مسئله که کدام ماده‌ی غذایی دارای فواید خاص و مورد نیازمان است، می‌تواند دشوار باشد؛ به همین خاطر، سایت بازده مطالب مختلفی را درباره‌ی خواص انواع خوراکی‌ها برای‌تان تهیه کرده است.

اکنون، در این مقاله قصد داریم فهرستی از طیف گسترده‌ای از مواد غذایی مفید و محبوب را در اختیارتان بگذاریم.

ما برای افرادی که می‌خواهند وضعیت سلامتی‌شان را از طریق مصرف مواد غذایی سالم بهبود ببخشند، سبدی مملو از گزینه‌های خوشمزه و مغذی تهیه کرده‌ایم.

در ادامه، به فهرستی از مواد غذایی مفید اشاره می‌کنیم، و برای هر یک به طور مختصر اطلاعاتی در مورد فواید بالقوه‌شان برای سلامتی نیز ارائه خواهیم کرد.

البته، این مقاله شامل خلاصه‌ای از مطالب گسترده درباره‌ی هر یک از این مواد غذایی است؛ اگر تمایل داشتید اطلاعات کامل‌تری از هر یک از این مواد غذایی به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم روی لینکی که در پایان هر بخش برای‌تان گذاشته‌ایم، کلیک کنید.

بهترین مواد غذایی

۱. بادام

بادام منبعی غنی برای ویتامین E، مس، منیزیوم، پروتئین باکیفیت، و اسیدهای چرب اشباع نشده به شمار می‌رود.

مطالعات نشان داده‌اند، بادام می‌تواند به طور بالقوه به پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به سرطان، و افزایش طول عمر کمک کند.

البته، هر ماده‌ی غذایی مفید می‌تواند مضراتی را نیز به همراه داشته باشد؛ به همین خاطر مضرات بادام: ۷ عارضه جدی بادام که نمی‌دانستید را نیز مطالعه بفرمایید.

۲. سیب

برخی افراد سیب را “‌انباری از مواد مغذی‌”‌ نامیده‌اند، زیرا این ماده‌ی غذایی دارای فهرست بلندبالایی از فواید و خاصیت‌ها برای سلامتی است.

سیب حاوی حدود ۱۴ درصد از نیاز روزانه‌مان به ویتامین C (یک آنتی‌اکسیدان قدرتمند و طبیعی)، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، فیبر غذایی، مواد مغذی گیاهی (که از بدن در برابر اثرات مخرب رادیکال‌های آزاد‌ محافظت می‌کنند)، و مواد معدنی نظیر کلسیم و پتاسیم است.

مطالعات نشان داده‌اند، خوردن سیب به طور بالقوه می‌تواند به پیشگیری از بروز زوال عقل، کاهش خطر سکته‌ی مغزی، و ابتلا به دیابت کمک کند.

هم‌چنین، می‌توانید ۱۰ بهترین خواص آب سیب برای بدن که باورتان نمی‌شود را نیز مطالعه کنید.

۳. منداب یا شابانک

منداب یا شابانک، مانند سایر سبزی‌های پهن برگ، حاوی سطوح بسیاری بالایی از نیترات است (بیش از ۲۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم). مطالعات نشان داده‌اند، مصرف بالای نیترات غذایی باعث کاهش فشار خون، کاهش میزان اکسیژن مورد نیاز در طول انجام فعالیت بدنی، و بهبود عملکرد ورزشکاران می‌شود.

فواید بالقوه‌ی مصرف شابانک برای سلامتی شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان، پیشگیری از پوکی استخوان، و بهبود اکسیژن‌رسانی به ماهیچه‌ها در هنگام ورزش هستند.

۴. مارچوبه

مارچوبه بسیار غنی از فیبر غذایی و حاوی سطوح بالایی از ویتامین B6، کلسیم، روی (زینک)، و منیزیوم است.

برخی از فواید بالقوه‌ی مارچوبه برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به دیابت، پیشگیری از سنگ کلیه، و کاهش خطر بروز نقص لوله عصبی در نوزادان.

هم‌چنین، مارچوبه یک ادرارآور طبیعی است و می‌تواند به ایجاد تعادل میان مایعات بدن کمک کند و برای فشار خون و ورم دست و پا اثربخش است.

۵. موز

موز به طور طبیعی فاقد چربی، کلسترول، و سدیم است، و به عنوان منبعی غنی از پتاسیم شناخته می‌شود.

برخی از فواید بالقوه‌ی موز برای سلامتی عبارت هستند از کاهش فشار خون، کاهش خطر ایجاد سرطان خون در کودکان، و مراقبت از سلامت قلب.

۶. ریحان

ریحان غنی از ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، منیزیوم، آهن، پتاسیم، و کلسیم است.

مطالعات نشان داده‌اند ریحان می‌تواند به طور بالقوه التهاب و تورم را در بدن کاهش دهد، از اثرات مخرب افزایش سن در بدن پیشگیری کند، و شاید برای درمان آرتریت و بیماری التهابی روده نیز مفید باشد.

۷. چغندر یا لبو

چغندر که بیش‌تر با نام لبو شناخته می‌شود، به عنوان یک خوراکی دوست‌داشتنی همواره محبوبیت زیادی داشته است؛ هم‌چنین، مطالعات اخیر نشان داده‌اند، چغندر و آب لبو می‌تواند عملکرد ورزشکاران را بهبود ببخشد، فشار خون را کاهش دهد، و جریان خون را بالا ببرد.

این ویژگی‌ها تا حدودی به خاطر وجود سطوح بالایی از نیترات در ترکیب این ماده‌ی غذایی هستند؛ از این رو، مصرف آن باعث افزایش نیتریک اکسید در بدن می‌شود و نقش مهمی در سلامت دستگاه قلبی و عروقی ایفا می‌کند.

چغندر منبعی غنی از فولات و منگنز، و هم‌چنین، حاوی تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، اسید پانتوتنیک، کولین، بتائین، فسفر، پتاسیم، روی (زینک)، و سلنیوم است.

برای آگاهی بیش‌تر از خواص این ماده‌ی غذایی خواص لبو: ۲۸ فایده لبو یا چغندر قرمز برای سلامتی و بدن که نمی‌دانستید را مطالعه بفرمایید.

۸. بوک چوی یا کلم چینی

بوک چوی یکی از اعضای خانواده‌ی کلم‌ها است؛ برخی دیگر از اعضای این خانواده عبارت هستند از کلم کالی، بروکلی، گل کلم، کلم بروکسل، کلم، کولارد سبز، شلغم زرد،  شلغم معمولی است.

این خانواده که انباری از مواد مغذی به شمار می‌روند، با کم‌ترین کالری ممکن می‌توانند مواد مغذی کاملی به بدن‌تان برسانند. اگر همیشه سعی دارید غذاهای سالم مصرف کنید، اعضای خانواده‌ی کلم نظیر بوک چوی را باید در صدر فهرست خریدتان قرار دهید.

۹. بروکلی

بروکلی حاوی سطوح بالایی از فیبر (قابل حل و غیر قابل حل) و منبعی غنی از ویتامین C است.

به علاوه، بروکلی غنی از ویتامین A، آهن، ویتامین K، مجموعه‌ی ویتامین‌های B، روی (زینک)، فسفر، و مواد مغذی گیاهی است.

مطالعات نشان داده‌اند، بروکلی به طور بالقوه می‌تواند به پیشگیری از آرتروز کمک کند، از پوست در برابر اثرات اشعه‌ی ماورای بنفش محافظت کند، آسیب‌های قلبی ناشی از دیابت را کاهش دهد، و خطر ابتلا به سرطان مثانه را نیز کم کند.

برای آگاهی از سایر فواید این ماده‌ی غذایی، خواص کلم بروکلی: ۶۳ فایده اثبات‌شده کلم بروکلی برای سلامتی را مطالعه کنید.

۱۰. طالبی

طالبی و سایر هم‌خانواده‌های‌اش از جمله ملون، گرمک، خربزه، هندوانه و غیره همگی جزء خانواده‌ی کدوییان هستند.

طالبی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان، از جمله کولین، زآگزانتین، و بتا کاروتن است که همه‌ی آن‌ها در برابر طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و وضعیت‌ها، از سرماخوردگی معمولی گرفته تا سرطان، از بدن محافظت می‌کنند.

برخی از فواید بالقوه‌ی طالبی برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم، مدیریت فشار خون، کمک به گوارش، حفظ آبرسانی به بدن، و کاهش التهاب در بدن.

۱۱. هویج

هویج منبعی غنی از ویتامین A است. این ماده‌ی غذایی ۲۱۰ درصد از نیاز روزانه‌ی یک فرد بزرگسال متوسط را تامین می‌کند.

برخی از فواید بالقوه‌ی هویج برای سلامتی عبارت هستند از پیشگیری از سرطان ریه، از بین بردن سلول‌های سرطانی خون و جلوگیری از پیشرفت این بیماری، و کمک به بازیابی قدرت بینایی.

برای آگاهی بیش‌تر از سایر فواید این ماده‌ی غذایی، خواص آب هویج: ۵۰ فایده شگفت‌انگیز آب هویج برای سلامتی و درمان را نیز مطالعه بفرمایید.

۱۲. گل کلم

گل کلم یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی کلم‌ها است که از لحاظ علمی به سبزی‌های چلیپایی شهرت دارند.

کلم حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی گیاهی است که می‌توانند از بدن در برابر سرطان محافظت کنند.

هم‌چنین، این ماده‌ی غذایی حاوی فیبر است که می‌تواند به ایجاد احساس سیری، کاهش وزن، و سلامت مجاری گوارشی کمک کند؛ به علاوه، گل کلم حاوی کولین است. این ماده برای یادگیری و حافظه ضروری است. گل کلم سرشار از سایر مواد مغذی مهم نیز هست.

برخی از فواید بالقوه‌ی گل کلم برای سلامتی عبارت هستند از پیشگیری از جهش سلولی و کاهش استرس بر رادیکال‌های آزاد، پیشگیری از یبوست، و کمک به حافظه.

۱۳. کرفس

کرفس منبعی بسیار غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها، الکترولیت‌ها، و ویتامین K است. هم‌چنین، کرفس حاوی مقدار زیادی آب است و می‌تواند به آبرسانی به بدن کمک کند.

برخی از فواید بالقوه‌ی کرفس برای سلامتی عبارت هستند از کاهش فشار خون، پیشگیری از سرطان، و تسکین درد مفصل.

۱۴. نخود

گیاه نخود که در اصل ابتدا در کشورهای مدیترانه‌ و خاورمیانه کشت می‌شد، در زبان انگلیسی، لوبیا گاربانزو نیز نامیده می‌شود، و به تدریج، دستورالعمل‌های آشپزی بیش‌تر کشورهای دنیا را تحت تاثیر قرار داده است.

برخی از فواید بالقوه‌ی نخود برای سلامتی عبارت هستند از بهبود سطوح گلوکز، لیپید، و انسولین در بیماران دیابتی، حفظ استحکام استخوان‌ها، و بهبود سلامت قلب.

۱۵. تره

تره مملو از مواد مغذی است؛ علی‌رغم آن‌که این سبزی حاوی مقدار کمی کالری است، سرشار از مواد مغذی نظیر ویتامین‌ها، مواد معدنی، و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

برخی از فواید بالقوه‌ی تره برای سلامتی عبارت هستند از اثرات پیشگیری‌کننده و بالقوه مفید در برابر سرطان‌هایی از قبیل سرطان پروستات، سرطان معده و مری، و اثرات مثبت بر وضعیت روحی و خواب.

۱۶. شکلات

شکلات غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است. این ماده‌ی غذایی، علی‌رغم بدنامی‌اش به خاطر ایجاد اضافه وزن در آدم‌ها، دارای فواید بسیاری برای سلامت است (به خصوص شکلات تلخ).

برخی از فواید بالقوه‌ی مصرف شکلات برای سلامتی عبارت هستند از کاهش سطوح کلسترول، پیشگیری از زوال قدرت شناختی، و کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی.

۱۷. گشنیز

گشنیز که نام علمی آن کوریاندرام ستیووم است، با نام سیلانترو نیز شناخته می‌شود. در آمریکا به برگ‌های این گیاه “‌سیلانترو‌” (به زبان اسپانیایی) و به دانه‌های آن کوریاندر گفته می‌شود. بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، افزایش مصرف غذاهایی گیاهی نظیر گشنیز باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط، افزایش طول عمر، و پیشگیری از بروز دیابت و بیماری قلبی می‌شود، و هم‌زمان به بهبود وضعیت سلامت پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن بدن کمک می‌کند.

برای آگاهی از سایر فواید گشنیز، مقاله‌ی ۴۵ خاصیت تخم گشنیز برای سلامتی که از لحاظ علمی اثبات شده است را مطالعه بفرمایید

۱۸. دارچین

مطالعات نشان داده‌اند، دارچین به طور بالقوه می‌تواند در مبارزه علیه بیماری ایدز، بهبود سطوح گلوکز و لیپید در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲، پیشگیری از بروز بیماری آلزایمر، و توقف فرایند مخرب بیماری ام اس به بدن کمک کند.

به علاوه، پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا دریافته‌اند، مصرف دارچین می‌تواند به کاهش واکنش منفی بدن به مصرف غذاهای پرچرب کمک کند.

برای آگاهی کامل از فواید و مضرات دارچین، می‌توانید خواص دارچین: ۶۰ خاصیت دارچین برای پوست، مو و سلامتی+ ۹ مضرات دارچین را نیز مطالعه کنید.

۱۹. قهوه

قهوه یکی از منابع اصلی تامین آنتی‌اکسیدان‌ها برای مردم ایالات متحده است.

برخی از فواید بالقوه‌ی نوشیدن قهوه به اندازه‌ی متعادل برای سلامتی عبارت هستند از محافظت از بدن در برابر دیابت نوع ۲، پیشگیری از بروز بیماری پارکینسون، کاهش خطر ابتلا به سرطان کبد، پیشگیری از بروز بیماری‌های کبدی، و بهبود وضعیت سلامت قلب.

برای آگاهی کامل از فواید و مضرات قهوه می‌توانید خواص قهوه : ۷۵ بهترین خواص قهوه برای سلامتی و درمان+ مضرات قهوه را مطالعه بفرمایید.

۲۰. کولارد سبز

کولارد سبز نیز یکی دیگر از اعضای خانواده‌ی کلم‌ها است که شامل کلم کالی، بروکلی، کلم بروکسل، کلم، شلغم زرد، و شلغم معمولی می‌شود.

کولارد سبز منبعی بسیار غنی از ویتامین K و هم‌چنین، حاوی فولات، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، کولین، فسفر، و پتاسیم است.

برخی از فواید کولارد سبز برای سلامتی عبارت هستند از کمک به بهبود سلامت استخوان‌ها، کاهش خطر ابتلا به سرطان، کمک به کاهش سطوح گلوکز در بیماران دیابتی، و بهبود وضعیت خواب و روحیه.

۲۱. بادمجان

بادمجان گیاهی است که در بسیاری از مناطق گرمسیری رشد می‌کند، ولی نام آن تقریبا در دستور غذایی بیش‌تر کشورهای دنیا به چشم می‌خورد. ویژگی شاخص بادمجان شکل تخم مرغی و رنگ خاص و زیبای آن است.

برخی از فواید بالقوه‌ی بادمجان برای سلامتی عبارت هستند از کمک به حفظ سلامت قلب، حفظ وزن مناسب و کاهش سطوح کلسترول خون، و مبارزه علیه سرطان.

۲۲. تخم کتان

طبق گزارش انجمن تغذیه آمریکا، تخم کتان نه تنها “‌منبع عالی برای دو اسید چرب ضروری برای سلامت انسان – اسید لینولئیک و آلفا لینولنیک اسید – است، بلکه هم‌چنین “‌یک مبنع عالی برای فیبر و منبعی خوب برای مواد معدنی و ویتامین‌ها نیز به شمار می‌رود.‌”

برخی از فواید بالقوه‌ی تخم کتان برای سلامتی عبارت هستند از کاهش کلسترول، محافظت از بدن در برابر سرطان، پیشگیری از گر گرفتگی، و بهبود سطوح قند خون.

تخم کتان نیز مانند هر ماده‌ی غذایی مفید دیگر دارای برخی مضرات است؛ مضرات تخم کتان: ۱۰ عارضه جانبی تخم کتان که باید بدانید.

۲۳. سیر

سیر برای بهبود بسیاری از وضعیت‌های مرتبط با سیستم قلبی و عروق به طور گسترده کاربرد دارد.

مطالعات نشان داده‌اند، سیر به طور بالقوه می‌تواند آنتی‌بیوتیک قدرتمندی باشد، از قلب در طول عمل جراحی و پس از وقوع حمله‌ی قلبی محافظت کند، خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش دهد، و سطوح کلسترول و فشار خون را نیز پایین بیاورد.

برگ سیر نیز فوایدی برای سلامتی دارد؛ خواص برگ سیر: ۱۰ خاصیت بی‌نظیر برگ سیر برای سلامتی

۲۴. زنجبیل

زنجبیل حاوی یک ماده‌ی شیمیایی است که به عنوان داروی ضد اسید معده، مسهل، و ضد نفخ از آن استفاده می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند، زنجبیل می‌تواند به طور بالقوه از التهاب روده‌ی بزرگ پیشگیری کند، درد ماهیچه‌ای ناشی از ورزش را کاهش دهد، به تسکین حالت تهوع ناشی از شیمیایی درمانی کمک کند، و شدت دردهای دوره‌ی قاعدگی را نیز کاهش دهد.

هم‌چنین، دمنوش زنجبیل نیز دارای فوایدی است که با مطالعه‌ی مقاله‌ی دمنوش زنجبیل: ۱۴ خاصیت دمنوش زنجبیل + طرز تهیه و مضرات می‌توانید از آن‌ها آگاه شوید.

۲۵. انگور

قابلیت حمل آسان، بافت، طعم، و وجود انواع متنوع انگور را به یکی از محبوب‌ترین میوه‌ها در میان کشورهای سرتاسر جهان تبدیل کرده‌اند.

مطالعات به ارتباط میان مصرف انگور با پیشگیری از سرطان، بیماری قلبی، فشار خون بالا، و یبوست، و هم‌چنین، کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط و آمار کلی مرگ و میر پی برده‌اند.

به علاوه، توصیه می‌کنیم از خواص آب انگور: ۱۰ بهترین خواص آب انگور برای سلامتی، پوست و مو نیز آگاه شوید.

۲۶. گریپ فروت

گریپ فروت حاوی مقدار اندکی کالری، و در عین حال، مقداری زیادی مواد مغذی است. گریپ فروت باعث شفافیت و سلامت پوست می‌شود، و هم‌چنین، به کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و وضعیت‌ها کمک می‌کند. این میوه حتی ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند؛ به همین خاطر، آن را می‌توان به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متنوع شناخت.

برخی از فواید بالقوه‌ی گریپ فروت برای سلامتی عبارت هستند از تسریع کاهش وزن، حفظ سلامت دستگاه قلبی و عروقی، متعادل‌کننده‌ی فشار خون، و مبارزه با رادیکال‌های آزاد.

هم‌چنین، توصیه می‌شود از مضرات گریپ فروت: ۱۰ عارضه جانبی مصرف زیاد گریپ فروت نیز آگاه شوید.

۲۷. چای سبز

چای سبز را می‌توان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های جهان دانست؛ میزان آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سبز شاید از هر نوع چای دیگری بیش‌تر باشد.

رپورتاژ

مطالعات نشان داده‌اند، نوشیدن چای سبز با کاهش خطر سکته‌ی مغزی در ارتباط است و می‌تواند به مبارزه علیه سرطان پروستات کمک کند.

این ماده‌ی غذایی نیز مانند سایر مواد غذایی ممکن است مضراتی نیز داشته باشد؛ مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید.

۲۸. عسل

عسل دارای خواص ضدعفونی‌کنندگی و ضد باکتری است.

مطالعات نشان داده‌اند، عسل به طور بالقوه می‌تواند به پیشگیری از بازگشت اسید به مری (رفلاکس معده)، و کاهش دوره‌ی اسهال باکتریایی، التیام سوختگی‌ها، به حداقل رساندن حساسیت‌های فصلی، و مبارزه با عفونت‌ها کمک کند.

به علاوه، توصیه می‌کنیم از ۱۶ فایده ترکیب سرکه سیب و عسل برای سلامتی نیز آگاه شوید.

۲۹. کلم کالی

کلم کالی منبع بسیار خوبی برای ویتامین K، ویتامین A، بتا کاروتن، کلسیم، و ویتامین C است.

برخی از فواید بالقوه‌ی کلم کالی برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، کاهش خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، و کاهش سطوح کلسترول بد.

۳۰. کیوی

کیوی یک میوه‌ی غنی از مواد مغذی است؛ این میوه سرشار از مواد مغذی و حاوی مقدار اندکی کالری است. میزان ویتامین C موجود در هر ۳۰ گرم از کیوی از بسیاری میوه‌های دیگر بیش‌تر است.

برخی از فواید بالقوه‌ی مصرف کیوی برای سلامتی عبارت هستند از حفظ سلامت بافت و ظاهر پوست، کاهش فشار خون، و پیشگیری از بیماری قلبی و سکته‌ی مغزی.

هم‌چنین، توصیه می‌کنیم از ۸ خاصیت شگفت‌انگیز آب کیوی برای پوست مو و سلامتی نیز آگاه شوید.

۳۱. انبه

انبه یکی از اعضای خانواده‌ی میوه‌های هسته‌دار یا شفت است؛‌ این قبیل میوه‌ها دارای یک لایه‌ی خارجی گوشتی هستند که یک هسته‌ی سخت نسبتا بزرگ را در برگرفته است. زیتون، خرما، و نارگیل از دیگر اعضای این خانواده هستند.

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند، افزایش مصرف مواد غذایی گیاهی نظیر انبه باعث کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط و آمار کلی مرگ و میر، و هم‌چنین، کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری قلبی می‌شود؛ به علاوه، مصرف انبه به بهبود وضعیت سلامت پوست و مو، افزایش انرژی، و کاهش وزن نیز کمک می‌کند.

بنابراین، شاید بهتر باشد از ۳ دستور تهیه دسر انبه که واقعا جذاب و خوشمزه هستند آگاه شوید.

۳۲. شیر

محصولات لبنی نظیر شیر منبع غذایی بسیار خوبی برای کلسیم هستند. کلسیم کاربردهای فراوانی در بدن دارد، ولی وظیفه‌ی اصلی آن رشد و حفظ سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها است.

هم‌چنین، وجود کلسیم برای لخته شدن خون و بهبود زخم‌ها، حفظ سطوح سالم فشار خون، و انقباضات ماهیچه‌ای نظیر ضربان قلب ضروری است.

به علاوه، شیر حاوی منیزیوم، فسفر، ویتامین A، ریبوفلاوین، ویتامین B6، و ویتامین B12 است.

برخی از فواید بالقوه‌ی شیر برای سلامتی عبارت هستند از حفظ سلامت استخوان‌ها، فشار خون، و قلب، و هم‌چنین، تامین ویتامین D مورد نیاز بدن. کمبود ویتامین D با ابتلا به افسردگی، خستگی مزمن، و سندرم پیش از قاعدگی در ارتباط است.

از این رو، بهتر است از ۸ مهم‌ترین فواید نوشیدن شیر قبل از خواب شب برای سلامتی نیز آگاه شوید.

۳۳. جایگزین‌های شیر

دلایل زیادی وجود دارد که برخی از آدم‌ها به دنبال جایگزینی برای محصولات لبنی می‌گردند؛ که شایع‌ترین آن‌ها ابتلا به حساسیت و عدم تحمل لاکتوز هستند.

برخی از آدم‌ها نیز تصمیم می‌گیرند برای پیروی از رژیم غذایی گیاهخواری، محصولات لبنی مصرف نکنند؛ بر اساس این قبیل رژیم‌های غذایی، افراد باید از مصرف هر نوع ماده‌ی غذایی تولیدشده از حیوانات، از جمله شیر، پنیر، تخم مرغ، و عسل خودداری کنند.

برخی دیگر از آدم‌ها نیز ممکن است به خاطر اجتناب از هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌های داخل شیرهای موجود در فروشگاه‌ها، مثلا برای درمان آکنه، یا به دلیل پیروی از رژیم غذایی محبوب پارینه‌ سنگی، محصولات لبنی را از رژیم غذایی‌شان خارج کنند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند، ایزوفلاوون‌های موجود در شیر سویا برای پیشگیری از بروز بیماری قلبی مفید هستند، و مصرف روزانه دست‌کم ۱۰ میلی‌گرم از این ماده می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پستان را تا ۲۵ درصد کاهش دهد. افزایش مصرف سویا برای زنان یائسه نیز می‌تواند مفید باشد.  ‌

۳۴. نعناع

نعناع در واقع گونه‌ی گیاهی است که حدود ۱۵ الی ۲۰ زیرمجموعه دارد؛ از جمله نعناع فلفلی و سوسنبر. از روغن نعناع معمولا در ترکیب خمیر دندان، آدامس، آب‌نبات، و محصولات زیبایی استفاده می‌شود؛ هم‌چنین، از برگ‌های نعناع نیز به صورت خشک یا تازه برای تهیه‌ی دمنوش و انواع خوراک‌ها استفاده می‌شود.

نعناع دارای یکی از بالاترین ظرفیت‌ها برای آنتی‌اکسیدان در میان انواع مواد غذایی به شمار می‌رود. نعناع به طور بالقوه بر درمان آلرژی، سرماخوردگی، سوء هاضمه، سندرم روده تحریک‌پذیر، و پوست تاثیر مثبت دارد.

۳۵. قارچ

قارچ، با این‌که در دنیای مواد غذایی به عنوان سبزی شناخته می‌شود، از لحاظ فنی گیاه نیست. قارچ دارای طبقه‌بندی مجزا، و حاوی مواد مغذی مهمی برای بدن است.

برخی از فواید بالقوه‌ی قارچ برای سلامتی عبارت هستند از مهار رشد سلول‌های سرطانی، تنظیم فشار خون، و بهبود واکنش ایمنی به عفونت.

برای آن‌که بتوانید قارچ را به رژیم غذایی‌تان بیفزایید، بهتر است از ۹ دستور تهیه غذا با قارچ که واقعا محشر و خوشمزه است، استفاده کنید.

۳۶. جو دو سر

جو دو سر حاوی سطوح بالایی از نوعی فیبر به نام بتاگلوکان است. بتاگلوکان به خاطر اثربخشی‌اش بر کاهش سطوح کلسترول بد شهرت دارد.

برخی از فواید بالقوه‌ی جو دو سر عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به بیماری سرخرگ کرونری، کاهش خطر ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ، و کاهش فشار خون.

توصیه می‌کنیم از سایر خواص جو دو سر: ۳۰ فایده علمی جو پرک برای سلامتی و درمان بیماری‌ها نیز آگاه شوید.

۳۷. ماهی روغنی

ماهی‌های روغنی نظیر سالمون و خال‌خالی، منبع بسیار خوبی برای اسیدهای چرب امگا-۳ و پروتئین کم چرب هستند.

برخی از فواید بالقوه‌ی مصرف ماهی‌های روغنی عبارت هستند از پیشگیری از بروز بیماری قلبی و عروقی، کاهش خطر ابتلا به آرتریت روماتوئید، تقویت حس و توان شناختی نوزادان، بهبود مهارت‌های حرکتی و حافظه، حفظ سلامت بینایی، و پیشگیری از بروز سرطان پوست و دهان.

توصیه می‌کنیم با مطالعه‌ی خواص روغن ماهی: ۳۵ فایده اثبات شده روغن ماهی برای سلامتی + ۵ عوارض جانبی، اطلاعات‌تان را در این زمینه افزایش دهید.

۳۸. روغن زیتون

آدم‌هایی که مرتبا روغن زیتون مصرف می‌کنند، در مقایسه با دیگران کم‌تر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از قبیل هایپرتنشن یا فشار خون بالا، سکته‌ی مغزی، و هیپرلیپیدمی (بالا بودن سطوح کلسترول و تری‌گلیسیرید خون) قرار می‌گیرند.

به علاوه، مصرف روغن زیتون می‌تواند به درمان التهاب، اختلال عملکرد اندوتلیال (بروز مشکلاتی در دیواره‌ی داخلی عروق خونی)، ترومبوز، و بهبود متابولیسم (سوخت و ساز) کربوهیدرات کمک کند.

با وجود این، توصیه می‌شود از مضرات روغن زیتون: ۱۴ جدی ترین عوارض روغن زیتون برای سلامتی نیز آگاه شوید.

۳۹. پیاز

پیاز دارای اندازه، شکل، رنگ، و طعم مختلفی است. رایج‌ترین انواع پیاز دارای رنگ‌های قرمز، زرد، و سفید هستند.

طعم پیاز غالبا بسته به فصلی که آن را پرورش می‌دهید و مصرف می‌کنید، می‌تواند متفاوت باشد؛ از طعم شیرین و آبدار با اندکی تندی گرفته تا بسیار تند، گزنده و با طعمی قوی. تخمین زده می‌شود، سالانه بیش از ۵۰ میلیون تن پیاز در سرتاسر جهان کشت ‌شود.

برخی از فواید بالقوه‌ی مصرف پیاز برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان، بهبود وضعیت روحی، و حفظ سلامت پوست و مو.

هم‌چنین، توصیه می‌کنیم برای درمان این ۵ بیماری‌ شب‌ها در جوراب خود پیاز بگذارید.

۴۰. پرتقال

یک عدد پرتقال حاوی بیش از ۱۷۰ ماده‌ی شیمیایی گیاهی مختلف و بیش از ۶۰ فلاونوئید است که بسیاری از آن‌ها، طبق یافته‌های علمی، دارای خواص ضد التهابی و اثرات آنتی‌اکسیدانی قوی هستند.

هم‌چنین، پرتقال حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، فسفر، منیزیوم، منگنز، سلنیوم، و مس است. پرتقال به خاطر دارا بودن سطوح بالایی از ویتامین C (بیش از دو برابر نیاز روزانه) به تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای آگاهی کامل از فواید پرتقال، خواص پرتقال: ۴۶ فایده پرتقال برای سلامتی و درمان که حتما باید بدانید را مطالعه بفرمایید.

۴۱. ارگانو یا پونه کوهی

ارگانو منبعی غنی از ویتامین K و آنتی‌اکسیدان‌های غذایی است.

مطالعات نشان داده‌اند، ارگانو دارای فعالیت‌های ضد باکتری، خواص ضد التهابی، و مواد تشکیل‌دهنده‌ای است که می‌توانند به کاهش سرعت پیشرفت یا پیشگیری از پیشرفت بیماری در بیماران مبتلا به سرطان پستان کمک کنند.

۴۲. پاپایا

پاپایا در آب و هوای استوایی رشد می‌کند؛ البته، این میوه‌ی استوایی به تازگی به صورت گلخانه‌ای در ایران نیز کشت می‌شود.

برخی از فواید بالقوه‌ی مصرف پاپایا برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، و سرطان، کمک به دستگاه گوارش، بهبود کنترل گلوکز خون در بیماران مبتلا به دیابت، کاهش فشار خون، و بهبود فرایند التیام زخم‌ها.

۴۳. هلو

هلو مشخصا میوه‌ای پرزدار است و جزء میوه‌های بومی منطقه‌ی شمال غربی چین به شمار می‌رود. هلو یکی از اعضای خانواده‌ی میوه‌های هسته‌دار است؛ اعضای این خانواده دارای یک هسته‌ی سخت و بزرگ در مرکز هستند. از جمله سایر اعضای این خانواده می‌توان به گیلاس، زردآلو، آلو، و شلیل اشاره کرد.

یک عدد هلوی متوسط حاوی ۲ درصد (یا بیش‌تر) نیاز روزانه‌مان به ویتامین‌های E و K، نیاسین، فولات، آهن، کولین، پتاسیم، منیزیوم، فسفر، منگنز، روی (زینک)، و مس است. مطالعات نشان داده‌اند، مصرف این میوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط به چاقی مفرط، نظیر دیابت، سندرم متابولیک، و بیماری قلبی و عروقی را از شما دور کند.

۴۴. نعناع فلفلی

نعناع فلفلی به خاطر اثرات تسکین‌دهندگی‌اش، به عنوان یک داروی سنتی یا عامیانه برای وضعیت‌ها و بیماری‌های مختلف کاربرد دارد.

برخی از فواید بالقوه‌ی نعناع فلفلی برای سلامتی عبارت هستند از درمان علائم سندرم روده‌ تحریک‌پذیر، تسکین ناراحتی و خارش پوست، و پیشگیری از بروز سردرد و علائم مربوط به آن.

۴۵. آناناس

آناناس به عنوان منبعی برای ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم از قبیل تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیوم، منگنز، و پتاسیم شناخته می‌شود. این میوه هم‌چنین، حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و پلی‌فنل‌هایی از قبیل بتا کاروتن است.

آناناس تازه تنها منبع شناخته شده‌ی آنزیم بروملین است؛ این آنزیم می‌تواند به کاهش درد مفصلی و علائم آرتریت، کاهش التهاب، مهار رشد تومور، و کاهش زمان بازیابی از جراحی پلاستیک کمک کند.

هم‌چنین، توصیه می‌کنیم از خواص آب آناناس: ۱۳ فایده فوق‌العاده‌ آب آناناس برای سلامتی آگاه شوید.

۴۶. سیب زمینی

سیب زمینی به همراه گوجه فرنگی و بادمجان متعلق به خانواده‌ی بادنجانیان هستند؛ برخی دیگر از اعضای این خانواده جزء گیاهان سمی به شمار می‌روند. امروزه، سیب زمینی یکی از ارزان‌قیمت‌ترین محصولات کشاورزی در سرتاسر دنیا است و در تمام طول سال در دسترس قرار دارد.

برخی از فواید مصرف سیب زمینی برای سلامتی عبارت هستند از حفظ ساختار استخوان‌ها، حفظ سلامت قلب، کاهش التهاب مزمن، و پیشگیری از یبوست.

در صورت تمایل، می‌توانید از سایر خواص سیب زمینی: ۳۵ فایده سیب زمینی برای سلامتی، پوست و مو نیز آگاه شوید.

۴۷. کدو تنبل

کدو تنبل یک ماده‌ی غذایی مملو از انواع مختلفی از ویتامین‌های و مواد معدنی و در عین حال، حاوی مقدار اندکی کالری است. کدو تنبل را می‌توانید از راه‌های خلاقانه‌ی مختلفی در رژیم غذایی‌تان بگنجانید؛ مثلا با آن دسر، سوپ، سالاد، و نگهدارنده میوه درست کنید یا حتی آن را به عنوان جایگزین کره به کار ببرید.

برخی از فواید بالقوه‌ی کدو تنبل برای سلامتی عبارت هستند از تقویت سلامت قلب و چشم‌ها، تقویت باروری و دستگاه ایمنی بدن.

۴۸. رزماری

رزماری منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است.

مطالعات نشان داده‌اند، رزماری به طور بالقوه می‌تواند به درمان سوء هاضمه، بهبود حافظه و تمرکز، محافظت از دستگاه عصبی، و هم‌چنین محافظت از چشم‌ها در برابر تباهی لکه زرد کمک کند.

از سایر خواص رزماری: ۴۰ خاصیت رزماری برای سلامتی،‌زیبایی و درمان + مضرات نیز آگاه شوید.

۴۹. مریم گلی

مریم گلی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها (آپیجنین، دیوسمتین، و لوتئولین) و مواد مغذی مهمی نظیر ویتامین K است.

مطالعات نشان داده‌اند، مریم گلی به طور بالقوه می‌تواند به بهبود حافظه و پردازش اطلاعات در بیماران مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف، و هم‌چنین، کاهش سطوح کلسترول و تری‌گلیسیرید در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.

۵۰. سوسنبر

سوسنبر یا نعناع دشتی حاوی مقدار زیادی ویتامین، آنتی‌اکسیدان، و سایر مواد مغذی مهم است.

مطالعات نشان داده‌اند، سوسنبر به طور بالقوه دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد قارچی است، و می‌تواند علائم حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی را کاهش دهد، و هیرسوتیسم (رویش غیر طبیعی مو در بدن زنان) را درمان کند.

۵۱. اسفناج

اسفناج یکی از بهترین منابع منیزیوم و کلسیم غذایی است.

برخی از فواید بالقوه‌ی اسفناج عبارت هستند از کمک به کنترل دیابت، پیشگیری از سرطان، کاهش خطر ابتلا به بیماری آسم، کاهش خطر ابتلا به فشار خون، و بهبود سلامت استخوان‌ها.

برای افزودن اسفناج به رژیم غذایی‌تان، بهتر است ۶ طرز تهیه انواع غذا با اسفناج که دهان‌تان را آب می‌اندازند! را یاد بگیرید.

۵۲. توت فرنگی

توت فرنگی یکی از محبوب‌ترین، شاداب‌کننده‌ترین، و سالم‌ترین میوه‌ها در جهان است؛ این میوه حاوی مقدار زیادی ویتامین و آنتی‌اکسیدان است که می‌توانند برای سلامتی انسان مفید باشند.

برخی از فواید بالقوه‌ی توت فرنگی برای سلامتی عبارت هستند از کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی، سرطان، فشار خون بالا، یبوست، آلرژی، دیابت، و افسردگی.

هم‌چنین، توصیه می‌کنیم از خواص آب توت فرنگی برای سلامتی و زیبایی نیز آگاه شوید.

۵۳. آویشن

بر اساس یافته‌های دانشمندان دانشگاه لیدز بکت انگلستان، استفاده از آویشن برای درمان آکنه بسیار موثرتر از کاربرد کرم‌های ضدآکنه است.

مطالعات نشان داده‌اند، آویشن به طور بالقوه می‌تواند با هایپرتنشن یا فشار خون بالا و عفونت‌های باکتریایی غذایی مبارزه کند، و باعث مرگ سلولی سلول‌های سرطان پستان شود.

بنابراین، توصیه می‌کنیم از خواص عرق آویشن: ۸ خاصیت شگفت‌انگیز عرق آویشن برای سلامتی نیز آگاه شوید.

۵۴. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی را یک “‌ماده‌ی غذایی فراسودمند‌‌“‌ می‌دانند، زیرا مواد مغذی موجود در آن فراتر از مواد پایه‌ای است که در سایر غذاهای گیاهی وجود دارند؛ بلکه به دلیل وجود مواد شیمیایی گیاهی مفید از قبیل لیکوپن، می‌تواند از بروز بیماری‌های مزمن پیشگیری کند و فواید متعدد دیگری برای سلامتی داشته باشد.

گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین‌های A و C، و اسید فولیک است. گوجه فرنگی حاوی طیف گسترده‌ای از مواد مغذی مفید و آنتی‌اکسیدان‌هایی از قبیل آلفا لیپوییک اسید، لیکوپن، کولین، اسید فولیک، بتا کاروتن، و لوتئین است.

فواید مصرف انواع میوه‌ها و سبزی‌هایی نظیر گوجه فرنگی بی‌نهایت است. با افزایش مصرف غذاهای گیاهی خطر ابتلا به بیماری‌ قلبی، دیابت، و سرطان کاهش خواهد یافت.

۵۵. هندوانه

هندوانه حاوی تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، ویتامین B6، فولات، اسید پانتوتنیک، منیزیوم، فسفر، پتاسیم، روی (زینک)، مس، منگنز، سلنیوم، کولین، لیکوپن، و بتائین است. هندوانه منبع خوبی برای لیکوپن است.

برخی از فواید بالقوه‌ی هندوانه عبارت هستند از پیشگیری از بروز بیماری آسم، کاهش فشار خون، تنظیم گوارش، کاهش التهاب، و بهبود وضعیت سلامت پوست و مو. هندوانه یکی از بهترین منابع لیکوپن به شمار می‌رود.

 

نوشته‌های مرتبط