۸ مهمترین فواید نوشیدن شیر قبل از خواب شب برای سلامتی

درباره فواید نوشیدن شیر قبل از خواب چیزی شنیده اید؟ از زمان‌های قدیم شیر یکی از نوشیدنی‌های مفید برای سلامت انسان بوده و یکی از فرآورده‌های لبنی حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای بدن انسان به شمار می‌رود. بیشتر مردم در هر سنی که باشند از این نوشیدنی مفید استفاده می‌کنند و می‌توانند شاهد معجزه‌های آن بر سلامت خود باشند. احتمالا می‌دانید که انسان‌ها بیشتر شیر گاو که سالم‌ترین و لذیذترین نوع شیر حیوانی در سرتاسر دنیا است را مورد استفاده قرار می‌دهند.

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب

کارشناسان تغذیه معمولا نوشیدن شیر به همراه صبحانه را پیشنهاد می‌کنند زیرا به این ترتیب مواد مغذی مورد نیاز بدن نیز تامین می‌شود. نوشیدن شیر بعد از بیدار شدن از خواب به شما انرژی می‌دهد و سالم‌ترین راه برای شروع روز شما به شمار می‌رود. همچنین به دلیل آنکه شیر سرشار از پروتئین و کلسیم مورد نیاز ماهیچه‌ها است توصیه می‌شود که پس از ورزش نیز از نوشیدن این ماده حیاتی غافل نشوید.

با این وجود ما در این مقاله به بررسی فواید نوشیدن شیر قبل از خواب می‌پردازیم. آیا شیر گرم به داشتن خواب بهتر کمک می‌کند؟ چرا شیر برای شما مفید است؟ چطور شیر را گرم کنیم؟ در این مقاله شما پاسخ این سوالات و سوالات مشابه آنها را پیدا می‌کنید و همچنین با خواص نوشیدن شیر قبل از خواب نیز آشنا می‌شوید.

اگر شما هم طرفدار نوشیدن شیر قبل از رفتن به رختخواب هستید، پس حتما این مقاله برای شما جذاب و خواندنی خواهد بود. نوشیدن شیر به هنگام شب مفید است و شما در این مقاله با فواید آن آشنا می‌شوید. اما قبل از آن بیایید با هم خواص شیر را مرور کنیم.

خواص شیر

همانطور که پیش از این هم گفته شد، شیر سرشار از مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سلامت انسان است. این فرآورده لبنی سرشار از کلسیم است که عنصری ضروری برای داشتن استخوان و دندان هایی سالم به شمار می‌رود.

بعلاوه، شیر دارای مقدار فراوانی پروتئین است. پروتئین ماده‌ای ضروری برای ساخت و ترمیم بافت‌های عضلانی به شمار می‌رود و به همین دلیل نوشیدن شیر بعد از انجام تمرینات ورزشی به شدت توصیه می‌شود. پتاسیم موجود در شیر نیز برای کنترل فشار خون بدن حیاتی است.

فسفر و ویتامین D موجود در شیر در سلامت استخوان‌ها موثر هستند و موجب استحکام استخوان‌ها می‌شوند. شیر به دلیل داشتن ویتامین آ می‌تواند موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی شده و تاثیری مثبت بر بینایی و پوست انسان دارد.

نیاسین یکی دیگر از مواد مغذی ارزشمند موجود در شیر است که متابولیسم بدن را بهبود می‌بخشد. به عبارت دیگر، شیر گوارش شما را منظم می‌کند و در صورتی که آن را بطور منظم مورد استفاده قرار بدهید، مانع از مشکلات گوارشی می‌شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید مصرف شیر قبل از خواب شبانه و اهمیت نوشیدن شیر شبانه آشنا شوید.

فواید نوشیدن شیر قبل از خواب شب

۱.خواب بهتر

همانطور که همه ما می‌دانیم، کیفیت خواب اهمیت بسیار زیادی در سلامت انسان دارد. اگر به اندازه کافی نخوابیم و خواب خوبی نداشته باشیم، این وضعیت سلامت ما را به گونه‌ای ناخوشایند تحت تاثیر قرار می‌دهد. نه تنها خواب نامناسب منجر به بیماری‌های مزمن در بدن انسان می‌شود و سوخت و ساز بدن را کاهش می‌دهد بلکه پس از مدت کوتاهی شما را چاق تر از قبل می‌کند. ثابت شده است که خواب نامناسب یکی از علل رایج افزایش وزن و بسیاری از مشکلات مرتبط با سلامت انسان است. به عبارت دیگر، کیفیت خواب عاملی حیاتی در سلامت انسان به شمار می‌رود.

همه ما شنیده‌ایم که نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب برای سلامت بسیار مفید است. شیر تاثیر قابل توجهی بر الگوی خواب انسان به همراه دارد و به خواب رفتن را راحت تر می‌کند. بعلاوه، نوشیدن یک فنجان شیر گرم شب قبل از خواب به شما کمک می‌کند تا خوابی عمیق را تجربه کنید و در طول شب از خواب بیدار نشوید. چطور چنین چیزی ممکن است؟ باید بدانید که شیر حاوی تریپتوفان است. تریپتوفان نوعی آمینواسید است که به ما کمک می‌کند به خواب برویم.

تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین به هورمون شادی و حال و احوال خوشایند معروف است. بعلاوه، گفته می‌شود که سروتونین میزان ملاتونین موجود در بدن را افزایش می‌دهد. ملاتونین هورمونی است که مسئولیت خواب خوب را بر عهده دارد. این هورمون اعصاب شما را آرام می‌کند و به شما کمک می‌کند تا آرامش خود را به‌دست آورید. همانطور که می‌بینید، در صورتیکه مشکلاتی در خواب دارید، شیر می‌تواند برای شما بسیار مفید واقع شود.

اگر می‌خواهید تمام تاثیرات مصرف شیر قبل از خواب شبانه را تجربه کنید، بهتر است آن را ۲ تا ۳ ساعت قبل از رفتن به رختخواب بنوشید. همچنین توصیه می‌شود که شب‌ها به نوشیدن ۱ یا ۲ فنجان شیر گرم اکتفا کنید تا شاهد بهترین نتایج آن باشید.

۲. منبع انرژی

همانطور که در بالا گفته شد، یک فنجان شیر گرم قبل از خواب کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد و به شما در داشتن خواب بهتر کمک می‌کند.

اما این تنها فایده نوشیدن شیر گرم قبل از خواب نیست. باید بدانید که نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب شب تاثیر قابل توجهی در کیفیت روز بعد شما هم خواهد داشت. این کار به شما کمک می‌کند تا نیروی حیات خود را دوباره به‌دست آورید و پرانرژی باشید. هیچ شکی وجود ندارد که شیر به شما انرژی می‌دهد و به شما کمک می‌کند تا روز خود را با حال و احوال خوبی شروع کنید. شما قادر هستید تمام روز فعال باقی بمانید و خستگی برای شما معنایی نخواهد داشت. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید روزی توام با موفقیت داشته باشید، قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان شیر گرم بنوشید.

رپورتاژ

۳. کاهش وزن

کاهش وزن یکی دیگر از فواید نوشیدن شیر شبانه است. آیا می‌دانستید که نوشیدن یک فنجان شیر گرم شب‌ها قبل از خواب می‌تواند معجزه کاهش وزن را در بدن شما به همراه داشته باشد؟ اگر از آن دسته افرادی هستید که عادت به خوردن شام ندارید، توصیه می‌شود قبل از رفتن به رختخواب یک فنجان از این نوشیدنی سالم و مفید را نوش جان کنید. شیر به شما احساس سیری می‌دهد و به این ترتیب در طول شب گرسنگی شما را از خواب بیدار نمی‌کند. پروتئین فراوان موجود در شیر احساس سیری را برای مدت طولانی تری در شما به وجود می‌آورد. بعلاوه، شیر سطح قند خون شما را کنترل می‌کند و به این ترتیب در طول روز بعد شما احساس گرسنگی و خستگی را تجربه نخواهید کرد.

اگر شما هم شب‌ها قبل از خواب یک فنجان شیر گرم بنوشید، خواب خوبی را تجربه خواهید کرد و در طول شب از خواب بیدار نخواهید شد. در صورتیکه اضافه وزن دارید توصیه می‌شود که از شیر فاقد چربی یا کم چرب استفاده کنید. البته لازم است که مراقب مقدار شیر مصرفی خودتان باشید. نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از خواب کافی است. این میزان تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن شما را تامین می‌کند و اشتهای شما را کاهش می‌دهد. به این ترتیب، نیاز به خوردن چیز بیشتری ندارید. در عین حال شیر به سوختن سریع تر کالری‌های شما هم کمک می‌کند. اما باید به یاد داشته باشید که اگر علاقمند به کاهش وزن هستید باید شیر را به تنهایی و بدون افزودن شکر، عسل یا هر شیرین‌کننده دیگر مصرف کنید.

بنابراین، مطمئن باشید که یک فنجان شیر گرم قبل از خواب برای شما کافی است. به یاد داشته باشید که مصرف بیش از اندازه شیر بویژه اگر با شکر مصرف شود، منجر به افزایش وزن و چاقی می‌شود.

۴. بهبود هضم و گوارش

نوشیدن شیر گرم قبل از خواب شب فواید بسیار زیاد دیگری هم دارد. شاید شما از این موضوع آگاه نباشید اما یک فنجان شیر گرم قبل از خواب تاثیری مثبت بر سیستم گوارش شما دارد. شیر گوارش شما را بهبود می‌بخشد و به این ترتیب دیگر مسئله یبوست شما را آزار نمی‌دهد. اگر هر شب قبل از خواب ۱ فنجان شیر گرم بنوشید، گوارش شما تحت کنترل درآمده و مشکلات گوارشی شما از بین می‌رود. البته باید بدانید که از مصرف شیر در وعده غذایی شام خودداری کنید زیرا هضم آن دشوار است. توصیه می‌شواد ۲ تا ۴ ساعت قبل از خواب ۱ فنجان شیر گرم بنوشید.

۵. مراقبت از سلامت سیستم قلبی عروقی

آیا می‌دانستید که نوشیدن شیر گرم قبل از خواب برای سلامت سیستم قلبی عروقی شما مفید است؟ تحقیقات نشان می‌دهند که نوشیدن تنها ۱ فنجان شیر گرم هر شب قبل از خواب می‌تواند میزان کلسترول بد را کاهش داده و همچنین خطر حمله قلبی و دیگر بیماری‌های قلبی را نیز کاهش می‌دهد. شیر گرم تاثیری مثبت در سلامت سیستم قلبی عروقی شما دارد. با این وجود توصیه می‌شود در صورت ابتلا به بیماری‌های قلبی از شیر بدون چربی استفاده کنید.

۶. جلوگیری از دیابت

یکی دیگر از فواید نوشیدن شیر گرم قبل از خواب جلوگیری از دیابت نوع دوم است. با این وجود لازم است که شیر را بدون اضافه کردن هرگونه افزودنی مصرف کنید. افزودن شکر به شیر می‌تواند تبعات بیشتری برای سلامت شما به همراه داشته باشد.

۷. سلامت استخوان ها

نوشیدن شیر گرم در هنگام شب برای سلامت استخوان‌ها نیز مفید است. آمینواسیدهای موجود در شیر و مقادیر فراوان کلسیم موجود در آن موجب می‌شود که مصرف این فرآورده لبنی تاثیری قابل توجه در ساختار استخوانی شما به همراه داشته باشد و منجر به استحکام استخوان‌ها بشود. نوشیدن یک فنجان شیر گرم هر شب قبل از خواب خطر ابتلا به شکستگی استخوان را کاهش می‌دهد.

۸. پوست درخشان و دندان هایی زیبا

نوشیدن شیر قبل از خوابیدن به شما در داشتن پوست و دندان هایی زیبا کمک می‌کند. پروتئین فراوان موجود در شیر موجب استحکام دندان‌ها شده و پوست شما را براق می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از ماسک شیر روی پوست قبل از خواب فواید بسیار زیادی برای پوست شما دارد. با این وجود، شاید نمی‌دانستید که نوشیدن شیر قبل از خوابیدن در زیبایی و درخشش پوست شما هم تاثیری قابل توجه به همراه دارد. نوشیدن شیر در هنگام شب مانع از بین رفتن کلاژن‌های پوست شده و باعث می‌شود جوانتر دیده شوید. در نتیجه نوشیدن شیر شبانه پوست شما خاصیت ارتجاعی خود را حفظ می‌کند و علائم پیری در آن مشاهده نمی‌شود.

آنچه گفتیم برخی از مهم‌ترین فواید نوشیدن شیر گرم قبل از خواب شب برای سلامت انسان بود. نوشیدن شیر سرد تاثیرات مشابهی به همراه ندارد و بهتر است شیر را گرم کرده و سپس آن را نوش جان کنید. می‌توانید شیر را در لیوانی ریخته و آن را به مدت ۳۰ ثانیه در مایکروفر قرار بدهید. شیر گرم شما پس از ۳۰ ثانیه آماده است و شما می‌توانید از طعم و خواص آن بهره‌مند شوید.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله دیدید، نوشیدن شیر در اوایل صبح می‌تواند شما را تمام طول روز فعال و پرانرژی نگه دارد اما نوشیدن شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب نیز فواید متعددی در سلامت انسان دارد. همانطور که گفته شد، نوشیدن یک فنجان شیر گرم در هنگام شب قبل از رفتن به رختخواب به شما کمک می‌کند تا بهتر به خواب بروید. شما سریع تر از قبل به خواب می‌روید و در طول شب هم از خواب بیدار نخواهید شد. در اینصورت، کیفیت خواب شما بهبودی قابل توجه می‌یابد و در طول روز بعد انرژی بیشتری خواهید داشت.

بعلاوه، گفته شد که نوشیدن یک فنجان شیر گرم قبل از رفتن به رختخواب از سلامت سیستم قلبی عروقی و استخوان‌های شما محافظت می‌کند و میزان قند خون شما را کنترل می‌کند. درصورتیکه هر شب یک فنجان شیر گرم را قبل از خواب بنوشید، احساس بهتری را تجربه خواهید کرد و بعلاوه ظاهری جذاب تر از قبل خواهید داشت. همچنین گفته شد که نوشین شیر در هنگام شب در کاهش وزن موثر بوده و اوضاع پوست و دندان شما را بهتر از قبل می‌کند.

امیدواریم که خواندن این مقاله برای شما هم جذاب بوده باشد. اگر پیش از این عادت به خوردن شیر شبانه نداشتید، بهتر است از همین امشب این عادت را شروع کنید. و البته به تمام چیزهایی که در مورد نحوه مصرف آن به شما گفتیم به خوبی دقت کنید.

همانطور که گفته شد، نوشیدن تنها یک فنجان شیر گرم آن هم حدودا ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب کافی است. با این کار قطعا خواب بهتری را تجربه می‌کنید و سلامت عمومی شما بهبود خواهد یافت.

نوشته‌های مرتبط