پتاسیم : ۶ منبع عالی برای تامین پتاسیم بدن

تا وقتی در سلامت کامل به سر می‌‌برید، و رژیم غذایی متعادل و متنوعی را رعایت می‌کنید، دریافت پتاسیم مورد نیاز بدن‌تان آن‌چنان کار دشواری نیست، و میزان این ماده در بدن‌تان غالبا در سطح قابل قبول باقی می‌ماند. به دلیل فواید پتاسیم برای سلامتی، بهتر است به خوبی خوراکی‌های سرشار از این ماده را بشناسید تا در رفع نیاز بدن‌تان به پتاسیم نگرانی نداشته باشید. بخش زیادی از پتاسیم مورد نیازتان را می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات دریافت کنید؛ به همین دلیلِ مهم، باید آن‌ها را جزء بخش اصلی خوراکی‌های مصرفی روزانه‌تان قرار دهید. هم‌چنین می‌توانید پتاسیم را در محصولات لبنی، ماهی و دیگر انواع گوشت نیز بیابید.

فواید پتاسیم برای سلامتی

o    به ثابت ماندن فشار و قند خون کمک می‌کند

o    از سنگ کلیه و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند

o    برای چشم و جلوگیری از فشارخون مفید است

فواید اضافه:

o    با مصرف بیش‌تر میوه و سبزیجات، مصرف ویتامین‌های C، A و K افزایش می‌یابد

میزان مصرف پتاسیم‌ برای زنان و مردان

زنان: روزی ۴۷۰۰ میلی‌گرم

مردان: روزی ۴۷۰۰ میلی‌گرم

مواد غذایی سرشار از پتاسیم

در سیب زمینی شیرین،‌گوجه فرنگی، اسفناج، هویج، لوبیا، نخود، عدس، ماست، موز و ماهی وجود دارد.

سیب زمینی شیرین:

رپورتاژ

سیب‌زمینی شیرین علاوه بر سرشار بودن از پتاسیم‌، حاوی فواید مختلف دیگری نیز هست. هرگز از افزودن سیب‌زمینی شیرین به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان پشیمان نخواهید شد، و راه‌های بسیار آسانی نیز برای این کار پیدا خواهید کرد.

گوجه فرنگی:

گوجه‌فرنگی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، و پتاسیم‌ موجود در آن یک دلیل دیگر به خیل دلایل لزوم مصرف روزانه‌ی گوجه‌فرنگی اضافه می‌کند.لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی بیش از هر چیز باعث شهرت آن شده است، و دلیل اصلی محبوبیت‌اش به حساب می‌آید. برای بهره‌مندی از حداکثر لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی حتما آن را بپزید.

اسفناج:

اسفناج یکی از کامل‌ترین و سالم‌ترین خوراکی‌های دنیا است، و تعجب ندارد که سرشار از پتاسیم‌‌ نیز باشد. موز به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از پتاسیم نظر همگان را به خود جلب کرده است، ولی هر برگ از اسفناج می‌تواند موز را از نظر پتاسیم به چالش بکشد.

لوبیا:

انواع و اقسام لوبیاها، چه پخته و چه خام، منبعی غنی از پتاسیم هستند. البته، برخی از آن‌ها نسبت به سایر انواع لوبیا از پتاسیم‌ بیش‌تری برخوردار هستند؛ گرچه مقداری از پتاسیم موجود در لوبیا نیز در فرایند پختن از بین می‌روند؛ ولی به طور کلی، اگر به دنبال مصرف پتاسیم بیش‌تری در رژیم غذایی‌تان هستند، لوبیا یکی از بهترین گزینه‌ها است.

موز:

شاید تاکنون فکر می‌کردید موز در فهرست خوراکی‌های دارای بیش‌ترین مقادیر پتاسیم باید در رده‌های بالا قرار بگیرد. طبق باور رایج، موز منبع فوق‌العاده غنی از پتاسیم است؛ و قرار گرفتن‌اش در رده‌ی ششم، و بعد از ۵ خوراکی سرشناس که بیش‌تر از موز حاوی پتاسیم هستند، جالب توجه به نظر می‌رسد.

ماهی:

نواع ماهی‌ها منبع خوبی برای پتاسیم‌‌ هستند، و هم‌چنین همراه‌شان پروتئین و امگا-۳ را نیز سر سفره‌تان می‌آورند.

نکته‌ی ساده برای مصرف بیشتر موز و هویج:

موز و هویج را به صبحانه‌ی دلپذیرتان اضافه کنید

نوشته‌های مرتبط