علائم سرطان روده بزرگ: ۱۶ نشانه سرطان کولون در مردان و زنان

سرطان کولون یا سرطان رکتوم (راست روده) که معمولا به آن سرطان روده بزرگ گفته می‌شود، نوعی از سرطان است که از روده‌ی بزرگ (کولون) یا رکتوم آغاز می‌شود. این نوع سرطان معمولا از طریق ایجاد پولیپ‌هایی کوچک شروع می‌شود.  در بیش‌تر موارد، این پولیپ‌ها خوش‌خیم هستند، ولی برخی از آن‌ها ممکن است به تدریج به صورت سلول‌‌های سرطانی رشد کنند. پیش از آن‌که به علائم سرطان روده بزرگ یا کولون بپردازیم، لازم است به علت‌های احتمالی بروز این بیماری اشاره کنیم.

علت‌های بروز سرطان روده بزرگ

متاسفانه، پژوهشگران هنوز به علت اصلی ابتلای آدم‌ها به سرطان روده بزرگ دست نیافته‌اند. البته با این‌که علت اصلی بروز این بیماری مرگبار هم‌چنان ناشناخته است، به گفته‌ی پژوهشگران، دو احتمال برای ابتلای آدم‌ها به سرطان روده بزرگ وجود دارد. در این بخش به بیان این دو احتمال می‌پردازیم.

الف. ایجاد وضعیتهای پزشکی یا سلولی آسیبپذیر در برابر سرطان. انباشته شدن سلول‌های غیر طبیعی در دیواره‌ی روده‌ی بزرگ ممکن است به تشکیل پولیپ منجر شود. برخی از این پولیپ‌ها می‌توانند خوش‌خیم باشند، ولی برخی دیگر از آن‌ها، در صورت عدم رسیدگی، ممکن است به سلول‌های سرطانی تبدیل شوند.
ب. جهش ژنتیکی. این وضعیت در شرایطی امکان‌پذیر است که معمولا یکی از اعضای خانواده‌ي بیمارِ مبتلا به سرطان روده بزرگ نیز به همین بیماری مبتلا شده باشد. این اتفاق به دلیل جهش ژنتیکی و انتقال آن از والدین به فرزندان امکان‌پذیر است.

مراحل سرطان روده بزرگ

الف. مرحلهی صفر: نخستین مرحله از تشخیص سرطان روده بزرگ معمولا هنگامی اتفاق می‌افتد که پزشک به وجود سلول‌های غیر طبیعی در دیواره‌ی روده‌‌ي بزرگ پی می‌برد. این سلول‌های غیر طبیعی می‌توانند گسترش یابند و سرطانی شوند.
ب. مرحلهي اول: در این مرحله، سرطان فراتر از دیواره‌ي داخلی روده و در لایه‌های ماهیچه‌ای آن گسترش می‌یابد.
پ. مرحلهی دوم: این مرحله هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های سرطانی به دیواره‌ي ماهیچه‌ای روده، و هم‌چنین به لایه‌ي خارجی این دیوار – که سروز نامیده می‌شود – گسترش یافته باشند.
ت. مرحلهي سوم: در این مرحله سلول‌های سرطانی به فراتر از سروز گسترش یافته‌اند و وارد غدد لنفاوی شده‌اند.
ث. مرحلهي چهارم: این مرحله به عنوان پیشرفته‌ترین مرحله‌ي بیماری شناخته می‌شود. در این مرحله، سرطان به اندام‌های مختلف بدن گسترش یافته است. این مرحله‌ از سرطان روده بزرگ واقعا خطرناک است.

علائم سرطان روده بزرگ

اکنون که تقریبا همه‌ی چیزهای لازم را درباره‌ی علت‌های احتمالی بروز سرطان روده بزرگ، و مراحل مختلف پیشرفت این بیماری خطرناک می‌دانید، می‌توانیم به بیان علائم گوناگون سرطان روده بزرگ بپردازیم. تا انتهای این مقاله با سایت بازده همراه باشید، تا از علائم مختلف سرطان روده بزرگ آگاه شوید.

۱. خستگی مفرط بدون دلیل مشخص

نخستین علامت سرطان روده بزرگ که می‌تواند نشانه‌ای از بروز این بیماری خطرناک باشد، ابتلا به خستگی مفرط، بدون هیچ دلیل مشخص است. اگر بدون انجام فعالیت‌های بدنی زیاد دچار احساس خستگی و درماندگی می‌شوید، ممکن است به خستگی مفرط مبتلا شده باشید. مشکلات وخیم سلامتی نظیر تمام انواع سرطان‌ها معمولا به طور ناگهانی باعث بروز خستگی مفرطی می‌شوند که هیچ دلیل مشخصی نیز برای آن‌ وجود ندارد.

چنان‌چه بدون هیچ دلیل مشخصی دچار خستگی مفرط هستید، لازم است فورا به درمان آن بپردازید؛ خواه می‌توانید آن را در خانه درمان کنید یا به دنبال درمان‌های پزشکی باشید. درمان‌های رایج برای رفع خستگی مفرط بی‌دلیل عبارت هستند از:

الف. پیروی از عادات سالم در زندگی و آبرسانی به بدن
ب. استراحت به اندازه‌ي کافی
پ. کنترل سطح استرس
ت. انجام فعالیت‌های بدنی به طور مرتب
ث. در صورتی که خستگی مفرط ناشی از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد، انجام شیمی‌درمانی و پرتودرمانی (رادیوتراپی) نیز می‌تواند برای درمان آن موثر باشد.

۲. ضعف

دومین علامتی که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد، ضعف ناگهانی است. ضعف وضعیتی است که در آن،‌ فرد در تمام بدن خود احساس خستگی می‌کند. این وضعیت نیز کاملا مشابه‌ی خستگی مفرط بی‌دلیل است، ولی در حالت ضعف، فرد بیمار ممکن است دچار لرزش‌هایی شود و نتواند حرکات بدن خود را کنترل کند. ابتلا به تمام انواع سرطان‌ها ممکن است به ضعف منجر شود؛ بنابراین، سرطان روده بزرگ نیز می‌تواند باعث بروز ضعف ناگهانی در بدن شود.

چنان‌چه به طور ناگهانی دچار حالت ضعف می‌شوید، لازم است در اسرع وقت این وضعیت را درمان کنید، زیرا ممکن است نشانه‌ای از ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد. اگر پزشک معالج دلیل اصلی بروز ضعف ناگهانی را ابتلا به سرطان روده بزرگ تشخیص دهد، جهت درمان این مشکل احتمالا انجام عمل جراحی یا حتی شیمی‌درمانی را پیشنهاد خواهد کرد.

۳. درد در ناحیه‌ی شکم

علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد، درد در ناحیه‌ی شکم است. درد در ناحیه‌ی شکم دردی است که نواحی اطراف قفسه‌ي سینه تا لگن را در بر می‌گیرد. درد شکمی می‌‌تواند با گرفتگی و احساسی شبیه خارش همراه باشد، و تا حدود زیادی با معده درد در ارتباط است.

با این‌که علت‌های بسیاری می‌توانند به بروز درد شکمی منجر شوند، ولی سندرم روده‌ي تحریک پذیر و اسپاسم روده‌ی بزرگ، و هم‌چنین رشد تومور و پولیپ در روده‌ي بزرگ می‌توانند باعث بروز درد در ناحیه‌ي شکم شوند.

هر گاه به درد در ناحیه‌ی شکم دچار می‌شوید، آغاز و پیگیری درمان‌های پزشکی در اسرع وقت بسیار ضروری است؛ در این صورت، ابتدا پزشک می‌تواند علت اصلی بروز درد شکمی را تشخیص دهد. چنان‌چه بروز درد در ناحیه‌ي شکم ناشی از ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ باشد، روند درمان باید با عمل جراحی و شیمی‌درمانی آغاز شود، زیرا این سرطان می‌تواند جان فرد بیمار را به طور جدی به خطر بیندازد.

۴. یبوست

یکی دیگر از علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان روده بزرگ باشد، ابتلا به یبوست است. یبوست هنگامی رخ می‌دهد که فرد در طول یک هفته کم‌تر از سه بار اجابت مزاج داشته باشد. در حقیقت، یبوست یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که آدم‌های سراسر دنیا را گرفتار می‌کند. روده‌ی بزرگ مسئول جذب آب و نمک از مواد غذایی است که در دستگاه گوارش در حال حرکت هستند و در نهایت، به مدفوع تبدیل می‌شوند. ولی در صورت ابتلا به سرطان روده بزرگ، مدفوع به مدت طولانی در روده‌ی بزرگ باقی می‌ماند.

هر گاه به یبوست مبتلا می‌شوید، می‌توانید آن را در خانه و با کمک درمان‌های خانگی یا مراجعه به پزشک درمان کنید. برخی از درمان‌های رایج یبوست از قرار زیر هستند:

الف. چنان‌چه احساس می‌کنید باید جهت اجابت مزاج به دستشویی بروید، باید این کار را فورا انجام دهید. هرگز این کار را به تاخیر نیندازید.
ب. در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید.
پ. از رژیم غذایی سالم پیروی کنید و مواد غذایی سرشار از فیبر نوش جان کنید.
ت. هر روز فعالیت بدنی داشته باشید.
ث. مصرف مواد غذایی فاقد مقدار زیادی فیبر، نظیر شیر، پنیر، یا سایر خوراکی‌های فرآوری شده را کاهش دهید.

۵. اسهال

از دیگر علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌توان به بروز اسهال اشاره کرد. هنگام ابتلا به اسهال، مدفوع فرد بیمار در حین اجابت مزاج آبکی است و بیمار مکررا احساس نیاز به اجابت مزاج پیدا می‌کند. سرطان روده بزرگ از طریق ساز و کاری کاملا متفاوت با آن‌چه در بالا گفته شد، می‌تواند به بروز اسهال منجر شود.

چنان‌چه به اسهال مبتلا شده‌اید، می‌توانید آن را در خانه یا با کمک درمان‌های پزشکی بر طرف کنید. برخی از درمان‌های رایج اسهال از قرار زیر هستند:

الف. جهت جبران آب از دست رفته، لازم است مقدار زیادی آب بنوشید؛ زیرا در صورت ابتلا به بیماری اسهال، بدن آب زیادی از دست می‌دهد.
ب. در صورت ابتلا به اسهال شدید، آب از دست رفته را باید از طریق تزریق سرم به بدن بازگرداند.
پ. هم‌چنین، پزشک معالج ممکن است جهت درمان اسهال به تجویز آنتی‌بیوتیک بپردازد.

۶. مدفوع رشته‌ای

یکی دیگر از علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند، مشاهده‌ی مدفوع رشته‌ای است. مدفوع رشته‌ای باعث می‌شود مدفوع فرد بیمار شکل غیر طبیعی داشته باشد. در صورت ابتلا به این وضعیت، مدفوع فرد بیمار ممکن است به شکل یک مداد یا نوار باریک باشد.

مدفوع رشته‌ای معمولا بسیار باریک است که می‌تواند به صورت جامد یا آبکی باشد. این وضعیت به عنوان یکی از نشانه‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ شناخته می‌شود، زیرا در صورت ابتلا به این سرطان، رشد یک یا چند تومور در روده باعث تنگ شدن فضای داخل آن و ایجاد مدفوع رشته‌ای می‌شود.

روش‌های درمانی برای رفع این مشکل به علت‌های ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارند. در صورتی که مدفوع رشته‌ای در اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ ایجاد شده باشد، روش‌های درمانی به مراحل پیشرفت این بیماری بستگی پیدا می‌کند. مراحل اولیه‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ را می‌توان از طریق روش‌های کم‌ تهاجمی جراحی درمان کرد. از دیگر درمان‌های مربوط به این وضعیت می‌توان به شیمی‌درمانی، رادیو تراپی، و درمان دارویی هدفمند اشاره کرد.

۷. مدفوع خونی

مدفوع خونی نیز یکی دیگر از نشانه‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ است. در این وضعیت وجود مقداری خون در مدفوع قابل مشاهده است. در صورت ابتلا به سرطان روده بزرگ، مدفوع خونی می‌تواند به دلیل خونریزی بخش تحتانی دستگاه گوارش ایجاد شود. پولیپ‌ها و تومورهای سرطانی در روده‌ی بزرگ می‌توانند باعث خونریزی‌های دستگاه گوارش شوند و همین عامل، می‌تواند به بروز مدفوع خونی منجر شود.

چنان‌چه در مدفوع خود مقداری خون مشاهده می‌کنید، باید فورا جهت دریافت درمان‌های پزشکی به پزشک متخصص مراجعه کنید. مدفوع خونی ناشی از ابتلا به سرطان روده بزرگ را می‌توان از طریق خارج کردن پولیپ‌ها از روده‌ی بزرگ درمان کرد. پزشک معالج به منظور از بین بردن سلول‌های سرطانی ممکن است به انجام شیمی‌درمانی و رادیوتراپی بپردازد.

۸. خونریزی رکتال

از دیگر علائمی که می‌توانند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند، می‌توان به خونریزی از رکتال (راست روده) اشاره کرد. هر گاه هنگام اجابت مزاج در کاسه‌ی توالت مقداری خون مشاهده کنید، احتمالا به خونریزی رکتال مبتلا شده‌اید.

این وضعیت نیز می‌تواند به بروز مدفوع خونی منجر شود. خونریزی از رکتال می‌تواند نشانه‌ای از سرطان روده بزرگ باشد، زیرا معمولا در اثر رشد پولیپ‌ها و تومورها در بخش تحتانی دستگاه گوارش، مقعد دچار خونریزی می‌شود؛ این بخش از دستگاه گوارش معمولا هنگام عبور مدفوع از آن، خونریزی می‌کند.

چنان‌چه بعد از اجابت مزاج، احساس می‌کنید مقدار خون از مقعدتان خارج می‌شود، باید فورا به پزشک مراجعه کنید. برخی از درمان‌های مربوط به خونریزی رکتال از قرار زیر هستند:

الف. پزشک معالج جهت تسکین درد ناشی از خونریزی رکتال از داروهای مسکن استفاده خواهد کرد.
ب. پزشک برای درمان این وضعیت ممکن است از روش بستن رگ با باند پلاستیکی، لیزر درمانی، یا انجام عمل جراحی هموروئید استفاده کند.
پ. هم‌چنین، پزشک متخصص جهت درمان سرطان روده بزرگ نیز به انجام شیمی‌درمانی، جراحی، و رادیو تراپی خواهد پرداخت.

۹. افزایش گاز معده

رپورتاژ

علامت دیگری نیز که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان روده بزرگ باشد، ابتلا به افزایش گاز معده است. در این وضعیت، فرد مبتلا مکررا مجبور است گازهای داخل دستگاه گوارش خود را از راه مقعد خارج کند.

با این‌که این وضعیت به عنوان نشانه‌ی مشترک و معمول بسیاری از بیماری‌های خفیف یا جدی شناخته می‌شود، در صورت ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ، افزایش گاز معده به همراه سایر علائم این سرطان نظیر دردهای شکمی بروز می‌کند.

چنان‌چه علاوه بر افزایش گاز معده، به درد در ناحیه‌ی شکم نیز دچار شده‌اید، باید در اسرع وقت اقدامات درمانی لازم را به عمل بیاورید. در این صورت، پزشک معالج جهت درمان این وضعیت کارهای لازم را انجام خواهد داد. در صورت ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ، پزشک از شیمی‌درمانی و رادیوتراپی استفاده خواهد کرد.

۱۰. کاهش وزن غیر ارادی

علامت دیگری نیز که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشد، کاهش وزن غیر ارادی است. در این وضعیت، وزن فرد بیمار بدون هیچ دلیل مشخص، ناگهان کاهش می‌یابد. در صورتی می‌توان کاهش وزن را غیر ارادی دانست که فرد در حال پیروی از رژیم غذایی خاص یا افزایش فعالیت‌های بدنی نباشد. این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک بسیاری باشد؛ بیماری‌هایی نظیر سرطان روده بزرگ و سایر انواع سرطان‌ها.

چنان‌چه بدون اراده دچار کاهش وزن ناگهانی شده‌اید، در اسرع وقت اقدامات درمانی لازم را به عمل بیاورید، زیرا این وضعیت می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های خطرناک متعددی باشد. برخی از درمان‌های رایج جهت رسیدگی به کاهش وزن غیر ارادی از قرار زیر هستند:

الف. ممکن است به مصرف مکمل‌های غذایی نیاز پیدا کنید.
ب. پزشک معالج ممکن است جهت افزایش وزن‌تان، بهترین رژیم غذایی مناسب با شرایط شما را توصیه کند.
پ. چنان‌چه سرطان روده بزرگ علت اصلی بروز کاهش وزن غیر ارادی تشخیص داده شود، عمل جراحی و شیمی‌درمانی انجام خواهد شد.

۱۱. نفخ شکم

از دیگر علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ می‌توان به نفخ شکم اشاره کرد. در این وضعیت، فرد احساس می‌کند شکم‌اش به شکل آزاردهنده‌ای پر و مملو از گاز است. با این‌که این وضعیت معمولا در میان بسیاری از افراد به طور شایع وجود دارد، هر گاه فرد هم‌زمان با نفخ دچار درد شکمی نیز شود، احتمال دارد به بیماری خطرناکی از جمله سرطان روده بزرگ مبتلا شده باشد.

بنابراین، چنان‌چه فرد همراه با سایر علائمی که تاکنون از سرطان روده بزرگ گفته شد، دچار نفخ شدید معده شده باشد، لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن برای دریافت کمک‌های درمانی به پزشک مراجعه کند. برخی از درمان‌های رایج برای رفع نفخ شکم از قرار زیر هستند:

الف. تغییر در سبک زندگی، نظیر ترک جویدن آدامس، محدود کردن مصرف نوشابه‌های گازدار، اجتناب از مصرف مواد غذایی افزاینده‌ی گاز معده، و کاهش سرعت غذا خوردن.
ب. در صورتی که نفخ شکم در اثر ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ ایجاد شده باشد، پزشک به انجام درمان‌های لازم نظیر شیمی‌درمانی و جراحی می‌پردازد.

۱۲. زردی (یرقان)

از دیگر علائمی که ممکن است نشان‌دهنده‌ی ابتلا به سرطان روده بزرگ باشند، می‌توان به زردی (یرقان) اشاره کرد. زردی نوعی بیماری است که با زرد شدن رنگ پوست و چشم‌ها همراه است. این وضعیت اساسا در اثر افزایش بیش از حد بیلی‌روبین در بدن ایجاد می‌شود.

بیلی‌روبین رنگدانه‌ی زرد رنگی است معمولا در اثر تجزیه‌ی گلبول‌های مرده‌ی قرمز خون تشکیل می‌شود. بیماری یرقان وضعیتی است که می‌تواند نشان دهد در کبد، کیسه‌ی صفرا، و لوزالمعده (پانکراس) مشکل جدی ایجاد شده است. از آن‌جا که سرطان روده بزرگ معمولا به پانکراس آسیب می‌رساند، بدون شک می‌تواند به بروز بیماری زردی (یرقان) منجر شود.

چنان‌چه متوجه شده‌اید پوست و چشم‌های‌تان زرد رنگ شده‌اند، باید فورا جهت دریافت کمک‌های درمانی به پزشک مراجعه کنید. پزشک معالج معمولا به جستجوی علت اصلی و درمان عامل بیماری زردی می‌پردازد؛ در این شرایط، درمان عوامل ایجاد کننده‌ی بیماری زردی نسبت به درمان علائم آن از اهمیت بالاتری برخوردار خواهد بود، زیرا با درمان علت اصلی یرقان (زردی)، علائم این بیماری به تدریج از بین خواهند رفت. چنان‌چه بروز بیماری زردی در اثر ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ باشد، پزشک از راه‌های شیمی‌درمانی و جراحی استفاده خواهد کرد.

۱۳. بی اشتهایی

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان روده بزرگ، بی اشتهایی است. بی اشتهایی وضعیتی است که در آن، فرد به طور ناگهانی تمایل‌اش را به خوردن غذا، حتی غذاهای مورد علاقه، از دست می‌دهد. در حقیقت، طبق گزارش موسسه ملی سرطان ایالات متحده آمریکا، ۱۵ الی ۲۵ درصد از بیماران مبتلا به سرطان دچار بی اشتهایی می‌شوند.

بنابراین، شکی نیست که در صورت ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ، وی دچار بی اشتهایی نیز خواهد شد. در واقع، روش‌های درمانی سرطان نظیر انجام اعمال جراحی یا شیمی‌درمانی نیز باعث می‌شوند این وضعیت وخیم‌تر شود.

بنابراین، چنان‌چه فرد علاوه بر علائمی که تاکنون گفته شد، به طور ناگهانی و بدون دلیل مشخص اشتهای‌اش را نیز از دست بدهد، به احتمال زیاد به سرطان روده بزرگ مبتلا شده است. برخی درمان‌های رایج بی اشتهایی از قرار زیر هستند:

الف. پزشک ممکن است داروهایی برای بیمار تجویز کند که باعث تحریک اشتها یا کمک به حرکت مواد غذایی در روده‌ها شوند.
ب. هم‌چنین، پزشک معالج جهت کمک به باز گرداندن اشتهای بیمار، وی را به یک متخصص تغذیه معرفی می‌کند.
پ. بیمار لازم است با دفعات بیش‌تری به مصرف مواد غذایی پر کالری و سالم، و هم‌چنین مواد غذایی سرشار از پروتئین بپردازد.

۱۴. کم خونی

کم خونی یکی دیگر از علائمی که ممکن است در اثر ابتلا به سرطان روده بزرگ در بیمار مشاهده شود. کم خونی نوعی بیماری است که در آن، تعداد گلبول‌های سالم قرمز خون در بدن فرد به شدت کاهش می‌یابد. این مسئله می‌تواند بیمار را به وضعیت‌های خطرناکی مبتلا کند. سرطان روده بزرگ می‌تواند سرعت تخریب گلبول‌های سالم قرمز خون را افزایش دهد، زیرا این سرطان می‌تواند باعث ایجاد زخم و بروز خونریزی و آسیب در دستگاه گوارشی شود؛ از این رو، ابتلا به سرطان روده بزرگ بدون شک می‌تواند به بروز کم خونی منجر شود.

افراد مبتلا به کم خونی باید در نخستین اقدام، مکمل‌های حاوی اسید فولیک، آهن، و ویتامین B12 مصرف کنند؛ ولی در مورد کم خونی شدید، فرد بیمار باید به پزشک مراجعه کند، و پزشک نیز احتمالا به تزریق اریتروپوئیتین می‌پردازد. در صورت از دست رفتن مقدار زیادی از گلبول‌های قرمز، تزریق خون نیز به بیمار ضروری است.

۱۵. افسردگی

یکی دیگر از علائم نشان‌دهنده‌ی بروز سرطان روده بزرگ، افسردگی است. افسردگی نوعی اختلال خلقی است و زمانی رخ می‌دهد که فرد به شدت احساس ناراحتی، خشم، یا فقدان می‌کند. افسردگی وضعیت شایعی است که تقریبا بسیاری از آدم‌های مبتلا به بیماری‌های دردناک و مزمن نظیر سرطان به آن دچار می‌شوند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین نکته در کاهش علائم افسردگی درد دل کردن و در میان گذاشتن درد و ناراحتی با دیگران است. هرگز درد و ناراحتی را درون‌تان نریزید، زیرا این کار باعث وخیم‌تر شدن افسردگی می‌شود.

جهت درمان این اختلال، علاوه بر درد دل کردن با دیگران، لازم است اقدامات درمانی ضروری نیز به عمل بیاید. برخی از درمان‌های شایع افسردگی از قرار زیر هستند:

الف. اختصاص زمان کافی برای خواب و استراحت
ب. انجام مراقبه و شرکت در جلسات روان‌درمانی جهت کاهش علائم افسردگی
پ. انجام فعالیت‌های بدنی به طور مرتب در هر روز
ت. مصرف مواد غذایی سالم و سرشار از ارزش غذایی

۱۶. تغییر در عادات اجابت مزاج

علامت دیگری که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ باشد، تغییر در عادات اجابت مزاج است. تغییر در عادات اجابت مزاج وضعیتی است که میان افراد مختلف تعاریف مختلفی دارد. این عادات به عواملی هم‌چون تعداد نیاز به اجابت مزاج، رنگ و میزان غلظت مدفوع، و قدرت کنترل مدفوع در هنگام نیاز به اجابت مزاج بستگی دارند.

با این‌که تغییر در عادات اجابت مزاج معمولا وضعیت شایعی تلقی می‌شود، ولی تغییرات غیر طبیعی بسیاری در این مورد نظیر قیری رنگ بودن مدفوع، وجود خون در مدفوع، تغییر شکل مدفوع، خشکی مدفوع، سفت یا آبکی شدن مدفوع که به طور مکرر اتفاق بیفتند، می‌توانند نشانه‌ای از ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ باشند.

چنان‌چه یک فرد علائم مذکور در این مقاله را در خود مشاهده کند، باید فورا جهت دریافت کمک‌های درمانی نزد پزشک برود، زیرا سرطان روده بزرگ بسیاری خطرناک و مرگ‌آور است. اساسا، درمان تغییر در عادات اجابت مزاج مستقیما به علت‌های ایجاد کننده‌ی آن بستگی دارد. چنان‌چه تغییر در عادات اجابت مزاج ناشی از ابتلای فرد به سرطان روده بزرگ باشد، پزشک معالج از روش‌های شیمی‌درمانی یا رادیوتراپی استفاده خواهد کرد.

نحوه‌ی درمان سرطان روده بزرگ

اکنون، با آگاهی از تمام علائم بیماری سرطان روده بزرگ، شاید مایل باشید از روش‌های درمانی این بیماری خطرناک نیز آگاه شوید؛ زیرا چنان‌چه این بیماری به موقع درمان نشود، به مرگ بیمار منجر خواهد شد. در انتهای این مقاله، به برخی درمانی‌های شایع برای مقابله با این بیماری خطرناک و مرگ‌آور اشاره می‌‌کنیم.

عمل جراحی

چنان‌چه سرطان روده بزرگ هم‌چنان در مراحل اولیه باشد، پولیپ‌ها را می‌توان از طریق عمل جراحی از بین برد. در صورتی که پولیپ‌ها به دیواره‌های روده‌های متصل نباشند، انجام عمل جراحی می‌تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد. ولی اگر این پولیپ‌ها به دیواره‌ی روده چسبیده باشند، آن‌گاه جراح مجبور می‌شود به همراه پولیپ، بخشی از روده را به همراه غدد لنفاوی نزدیک نیز خارج کند.

شیمی‌درمانی

دومین روش درمانی شایع برای بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ شیمی‌درمانی است. این روش درمانی معمولا شامل استفاده از داروهایی است که می‌توانند سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. شیمی‌درمانی معمولا بعد از انجام عمل جراحی، و به منظور نابودی سلول‌های سرطانی باقی مانده آغاز می‌شود. هم‌چنین شیمی‌درمانی می‌تواند رشد تومور را نیز کنترل کند.

رادیوتراپی (پرتودرمانی)

سومین روش درمانی که می‌تواند برای درمان سرطان روده بزرگ موثر باشد، رادیوتراپی یا پرتودرمانی است. در این روش درمانی جهت نابودی سلول‌های سرطانی معمولا از پرتوهای انرژی مانند اشعه‌های ایکس استفاده می‌کنند. رادیوتراپی معمولا هم‌زمان با شیمی‌درمانی انجام می‌شود.

در پایان این مقاله، امیدوار هستیم تمام اطلاعات مورد نیازتان را درباره‌ی سرطان روده بزرگ به دست آورده باشید. از آن‌جا که سرطان روده بزرگ بیماری خطرناک و مرگ‌آوری است، چنان‌چه برخی از علائم مذکور در این مقاله را در خود مشاهده کردید، فورا اقدامات درمانی لازم را به عمل بیاورید. هر چه درمان این بیماری زودتر آغاز شود، نتایج حاصل رضایت‌بخش‌تر خواهند بود. بنابراین، همواره عادات سالم زندگی‌تان را حفظ کنید و سلامت بمانید!

منبع drhealthbenefits
نوشته‌های مرتبط