تزیین سفره هفت سین 1402: ایده های ساده و شیک تا لاکچری و پرزرق و برق

عید نوروز برای ما ایرانیان با سفره هفت سین معنا پیدا میکند و ایرانیان در هر نقطه از این کره خاکی که باشند سعی میکنند چند ساعت مانده به زمان تحویل سال نو سفره را روی زمین یا روی میز بچینند و با آیینه و شمع و قرآن و تنگ ماهی و ظرف سبزی که از قبل با دانه های خوراکی نظیر گندم، عدس و ماش و .. سبز کرده اند و نیز هفت خوراکی سین دار نظیر سیر، سماق، سرکه، سنجد، سیب و سمنو به تزیین سفره هفت سین بپردازند. اگر برای تزیین سفره هفت سین ۱۴۰۲ به دنبال ایده های ساده و شیک تا لاکچری و پرزرق و برق هستید این مطلب مخصوص شماست.

تاریخچه هفت سین

عدد هفت همواره میان ایرانیان و بسیاری اقوام جهان مقدس بوده و هست. و  برای ایرانیان باستان با مفاهیم مثبت، خوش یمنی و فال نیک همراه بوده است. در زبان باستانی عدد هفت به نام “امرداد” است که معنای زندگی و جاودانگی را می دهد بنابراین ایرانیان باستان هفت واژه را به نشانه آن گزینه کرده و بر خوان نوروزی می چینند.

در دوران ساسانیان و پیش از اسلام ایرانیان سفره ای به نام «هفت شین» می گستراندند که شامل شمع، شراب، شهد، شمشاد، شربت، شقایق بوده است. پس از آمدن اسلام به ایران و حرام اعلام شدن «شراب» آنها، خواهر و همزاد شراب را که سرکه می شد، بر سر سفره قرار می دادند و اینگونه شین به سین تغییر پیدا کرد.

هفت چین

برخی از منابع آورده اند ایرانیان قبل از اسلام سفره «هفت چین» داشته اند و هخامنشیان در نوروز در هفت ظرف چینی غذا می گذاشتند که به آن هفت چین یا هفت چیدنی می گفتند.

رپورتاژ

هفت شین

در برخی از منابع تاریخی آورده شده ایرانیان در قدیم سفره هفت شین داشته اند که به تدریج تغییر نام داده است. اجزای تشکیل دهنده سفره هفت شین شمع، شراب، شیرینی، شهد (عسل)، شمشاد، شربت و شقایق یا شاخه نبات، بودند. در زمان ساسانیان هفت شین رسم متداول مردم ایران شد و شمشاد در کنار بقیه شین های نوروزی، به نشانه سبزی و جاودانگی بر سر سفره قرار گرفت.

هفت سینی

در برخی از روستاها رسم هفت سینی برپا بوده است آنها درون هفت سینی خوراکی های مختلف می گذارند. هفت سینی، بعدها با حذف (یای) به صورت هفت سین درآمده است.

معنا و نماد هر سین سفره هفت سین

  • سیب: نماد سلامتی و تندرستی
  • سبزه:  نماد حیات و شادابی و طراوت
  • سمنو:  نماد خیر و برکت و نعمت
  • سرکه: نماد جاودانگی و از بین رفتن سحر و جادو و نحسی
  • سیر: نماد اهورا مزدا و  تندرستی و سلامت
  • سکه: نماد رزق و روزی و درآمد مناسب
  • سماق: نماد شادی و صبر و استقامت
  • سنجد: نماد عشق و دلباختگی و نیز نماد گرایش به عقلانیت
نوشته‌های مرتبط