آموزش کاشت سبزه نارنج در تنگ ماهی، خاک گلدان و ظرف های هفت سین

سبزه سبز کردن برای سفره هفت سین عید نوروز یک یاز زیباترین سنت های ایرانیان درسراسر جهان است. این رسم زیبا بر این باور استوار است که سبز کردن سبزی در آغاز سال نو نشانی از برکت و شادابی و خرمی در طول سال است. از این رو ایرانیان همه ساله چند هفته مانده به شروع سال نو به سبز کردن انواع بذرها و حبوبات مانند گندم، عدس، ماش، دانه مرکبات و… می پردازند. اما در کنار تمام این زیبایی ها و سنت های قدیمی و خوب در سالهای اخیر معضلی به نام هدررفت منابع خوراکی و آسیب به محیط زیست بیش از پیش به چشم میخورد و وقتی قرار است در روز سیزدهم فروردین میلیون ها ظرف سبزه دور ریخته شود و تبدیل به زباله شود جای بسی ناخرسندی است. از این رو یک روش بسیار عالی برای نگه داشتن سبزه عید در روزها و هفته ها و ماه های بعد از عید نوروز کاشت سبزه با هسته نارنج است. که حتی پس از مدتهای زیاد شما می توانید یک گلدان زیبا، یک ظرف آکواریومی کوچک، یا یک تراریوم زیبای خانگی و دستساز داشته باشید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا آموزش کاشت سبزه نارنج در تنگ ماهی، گلدان و ظرف های هفت سین را ببینید.

آموزش کاشت سبزه نارنج در تنگ ماهی، خاک گلدان و ظرف های هفت سین

دو مرحله اول روش کاشت هسته یا دانه نارنج و سایر مرکبات در آب و خاک مثل هم است و بعد از آن شما انتخاب میکنید که دانه ها را برای کاشت به کجا انتقال دهید.

مرحله اول کاشت سبزه نارنج: خیساندن هسته ها

ابتدا هسته‌های سالم نارنج را انتخاب و جدا کنید(هم می توانید از داخل میوه نارنج، پرتقال و لیمو این هسته ها را بیرون آورید و هم می توانید از عطاری ها یا گل فروشی ها بخرید) و سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در ظرف آب قرار دهید تا خیس بخورد.

مرحله اول کاشت سبزه نارنج: کندن پوست هسته ها

بعد از این که هسته نارنج را برای یک یا دو روز خیس کردید، در این مرحله باید به آرامی و بدون این که به هسته‌ها آسیب وارد کنید، پوست آن‌ها را جدا کنید. سپس برای این که هسته‌ها خشک نشوند، آن‌ها را داخل ظرف آب بریزید.

تا اینجای کار برای کاشت در خاک، آب یا تنگ ماهی یکسان است. حالا اگر هرکدام دیگر از روش ها را میخواهید امتحان کنید به روش مطلوب خودش عمل کنید.

کاشت هسته نارنج در تنگ ماهی یا شیشه آب

رپورتاژ

کاشت سبزه نارنج در آب

ابتدا تنگ ماهی یا ظرف شیشه ای مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس یک ظرف پلاستیکی، مثلا یک پیش دستی یکبار مصرف یا هر ظرف پلاستیکی دیگری که قابلیت سوراخ شدن داشته باشد را انتخاب کنید و روی آن چند سوراخ ایجاد کنید.

حالا ظرف شیشه ای یا تنگ ماهی را پر از آب کنید و ظرف پلاستیکی سوراخ شده را روی دهانه ظرف شیشه ای/تنگ ماهی خود بگذارید. دانه های پوست کنده را روی این ظرف پلاستیکی بگذارید و یک دستمال نخی و نمدار هم روی دانه ها قرار بدهید تا رطوبت آن حفظ شود و هسته مرکبات شما جوانه و ریشه بزنند. پس از چند روز هسته ها ریشه می دهند و از سوراخ هایی که روی ظرف پلاستیکی ایجاد کرده اید به سمت پایین حرکت میکنند و وارد آب ظرف شیشه ای یا تنگ زیبای شما می شوند و رشد میکنند. هر زمان که دانه ها سبز شدند دستمال نخی را بردارید. حتی می توانید ظرف پلاستیکی را کمی از روی درب تنگ جدا کنید و یک ماهی داخل تنگ بیندازید. اینطوری در زیر ماهی دارید و در بالایش سبزه هفت سین!

کاشت سبزه نارنج در آب

کاشت سبزه نارنج در خاک گلدان یا ظرف هفت سین

کاشت سبزه نارنج

تا آنجا که دانه ها خیس خورد و پوست آن جدا شد که یادتان هست. حالا یک گلدان مناسب برای سبز کردن سبزه نارنج انتخاب کنید. ته گلدان را سوراخ کنید که آب اضافی خارج شود. سپس مقداری خاک سبک در گلدان بریزید. هسته‌ها را با فاصله نه خیلی زیاد و نه خیلی کم با دقت در عمق ۲ سانتی‌متری گلدان بکارید و مقداری خاک سبک و کمی سنگریزه روی هسته‌ها بریزید و سطح آن‌ها را بپوشانید. یادتانباشد زیادی از حد سنگ و خاک روی دانه ها نریزید که دیر سبز میشوند. بعد از این که مراحل کاشت سبزه نارنج کامل شد، آن را در محلی پر نور و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید و مقداری آب به دانه‌ها دهید. بهتر است تا ۱۰ روز اول روی گلدان پلاستیک بکشید و روزی چند بار با اسپری به دانه‌ها آب دهید.

یادتان باشد سطح دانه ها همیشه باید مرطوب باشند و زمان کاشت سبزه نارنج بین 15 تا 30 روز است که طول میکشد تا جوانه های سبز و زیبای نارنج داشته باشید و ابتدا کنار سفره هفت سین و سپس به عنوان یک گلدان سبز و زیبا در منزلتان نگهداری کنید.حتی وقتی گیاه بزرگتر شد می توانید در گلدان بزرگ یا باغچه بکارید و به عنوان نهال میوه از آن مراقبت کنید تا رشد کند.

نوشته‌های مرتبط