خواص سیر برای کبد: ۵ فایده شگفت‌انگیز سیر برای کبد

کبد، یکی از اندام‌های مهم بدن است و نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند. کبد، مسئول تصفیه هر ماده‌ای که در رگ‌های خونی وجود دارد، گردش طبیعی خون، شکستن مواد مغذی خون و توزیع آن‌ها و جلوگیری از ورود مواد سمی به بدن است. به دلیل تمام این فعالیت‌های مهم، کبد باید همیشه در وضعیت سالم باشد. یکی از کارهایی که می‌توان برای حفظ سلامت کبد انجام داد خوردن منظم سیر است. در این مقاله با مهمترین خواص سیر برای کبد آشنا می‌شویم.

خواص سیر برای کبد

سیر گیاهی است که معمولا به عنوان طعم دهنده در آشپزی به کار می‌رود. این گیاه، همه وقت و همه جا رشد می‌کند. ثابت شده که سیر علاوه بر طعم دادن به غذا، در حفظ سلامت بدن به ویژه کبد نیز کاربرد دارد. سیر حاوی ترکیبات متعدد مانند ترکیب سلفوری به نام آلین یا آلیسین، آرژنین، سلنیوم، ویتامین C و ویتامین B6 است. هر ترکیب، نقش خود را در حفظ سلامت کبد ایفا می‌کند. برخی از خواص سیر برای کبد را در این‌جا آورده‌ایم:

۱. سیر مانند یک آنتی اکسیدان قوی عمل می‌کند تا با سرطان کبد مبارزه کند

خاصیت آنتی اکسیدانی سیر برای کبد را به ترکیب سولفور آن نسبت می‌دهند. سیر حاوی آلیسین (سولفوکسید) – یک ترکیب سولفوری- است که زمانی که خرد یا له می‌شود، به ماده‌ای به نام تیوسولفونات تبدیل می‌شود. آلیسین مانند یک آنتی اکسیدان عمل کرده و رادیکال‌های آزاد را مهار می‌کند و در نتیجه جلوی رشد سرطان را می‌گیرد. با استناد به مجله کشاورزی و شیمی غذا در ۲۰۱۳، آلیسین موجود در سیر می‌تواند از طریق مکانیزم آپوپتوز (مکانیزم خود تخریبی) باعث مرگ سلول‌های سرطانی شود. محققین معتقدند که سیر یک عامل درمانی بالقوه در برابر سرطان کبد است.

۲. سیر، تجمع کلسترول و چربی در کبد را کاهش می‌دهد

یکی از کارهای کبد، تولید نوعی کلسترول به نام VLDL (لیپوپروتئین با چگالی بسیار پایین) است و همچنین از حرکت چربی‌ها در جریان خون جلوگیری می‌کند. این نوع کلسترول، نقش مهمی در متابولیسم چربی و انرژی دارد. به هر حال، زمانی که VLDL و دیگر کلسترول‌ها در سطح بالایی هستند، به کبد آسیب رسانده و باعث بیماری کبد چرب می‌شوند. مجله تغذیه در ۲۰۰۲ خواص سیر برای کبد را کاهش کلسترول کل، کلسترول  LDL (لیپوپروتئین با چگالی پایین)، کلسترول VLDL و تری گلیسیرید تشکیل شده در کبد اعلام کرد. مجله نقدهای تغذیه در ۲۰۱۳ نیز مطلبی را انتشار داد که اعلام می‌کرد مصرف منظم سیر می‌تواند از کبد چرب جلوگیری کرده یا آن را کاهش دهد.

۳. سیر از پرفشاری ورید باب جلوگیری می‌کند

رپورتاژ

جلوگیری از پرفشاری ورید باب یکی دیگر از خواص سیر برای کبد است. پرفشاری ورید باب وضعیتی است که در آن، فشار خون در رگ‌های کبد بالا می‌رود. این مسئله می‌تواند به دلایل متعدد پیش بیاید. یکی از دلایل این است که رگ، دیگر خاصیت ارتجاعی ندارد. زمانی که این وضعیت پیش می‌آید، رگ‌های کبد مسدود شده و خون به بدن بازمی‌گردد و نمی‌تواند از کبد عبور کند. سیر حاوی آرژنین است که از بروز این مشکل جلوگیری می‌کند. آرژنین، یک اسید آمینه مهم است که باعث می‌شود رگ‌های کبد در وضعیت آرامی باشند و خون در کبد در سطح طبیعی باقی بماند.

۴. سیر می‌تواند در برابر سموم از کبد محافظت کند

کبد سالم می‌تواند سموم را شکسته و مواد شیمیایی سمی را جذب کند اما زمانی که کبد در وضعیت خوبی نباشد، این اندام نمی‌تواند حجم سموم را دفع کند. سموم موجود در بدن، همیشه وجود دارند زیرا خود بدن، سمی طبیعی به نام بیلی‌روبین را تولید می‌کند. این سم از شکست هم در اریتروسیتها (سلول‌های قرمز خون) به وجود می‌آید. اگر این سم مدت زیادی در کبد بماند می‌تواند باعث آسیب کبد و بیماری یرقان شود. سموم دیگری که از خارج از بدن می‌آید، سموم دارویی هستند.

مصرف بیش از اندازه داروهایی مانند استامینوفن (مسکن)، استرس اکسیداتیو را در کبد ایجاد کرده و باعث سمیت کبد می‌شود. در  این شرایط، مصرف سیر می‌تواند به سم‌زدایی کمک کند. مجله اینترنتی تغذیه و سلامت که در ۲۰۰۹ منتشر شد اعلام کرد که خواص سیر برای کبد، محافظت از کبد در برابر سموم طبیعی و محیطی است و این کار را با اثر آنتی اکسیدانی خود که به دلیل وجود آلیسین، سلنیوم و ویتامین C است، انجام می‌دهد. سلنیوم و ویتامین C، فعالیت آنتی اکسیدانی را افزایش می‌دهند که سم‌زدایی کبد را انجام داده و از آسیب سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند.

۵.  سیر از التهاب کبد جلوگیری می‌کند

جلوگیری از التهاب کبد، یکی از شگفت انگیزترین خواص سیر برای کبد است. سیر حاوی ویتامین B6 است که می‌تواند سطح هوموسیستئین در بدن را پایین بیاورد. زمانی که سطح هوموسیستئین پایین است، می‌توان از التهاب کبد جلوگیری کرد و بیماری هپاتیت (یرقان) رخ نمی‌دهد.

خواص شگفت انگیز سیر برای کبد در بالا توصیف شد. برای سلامت کبد، روزانه حداقل چهار حبه سیر مصرف کنید. می‌توانید از آن در غذاهای پخته استفاده کنید. زمانی که سیر را برش می‌زنید یا له می‌کنید، قبل از استفاده، بگذارید ۱۵ دقیقه بماند. این کار میزان ترکیبات آن را افزایش داده و باعث مفیدتر شدن آنزیم‌ها می‌شود.

خواص روغن سیر: ۱۷ خاصیت روغن سیر برای سلامتی و پوست

نوشته‌های مرتبط