۸ روش خانگی موثر برای درمان گر گرفتگی ناشی از یائسگی

یکی از شایع‌ترین علائم یائسگی گر گرفتگی است و بسیاری از خانم‌ها به شدت از آن رنج می‌برند. برخی زنان دوست ندارند هورمون درمانی را که پزشک‌شان تجویز کرده‌است انجام دهند و علت‌اش آزمایش‌های بالینی است ریسک‌های آن را برای سلامتی نشان داده‌است، و از این رو به دنبال روش خانگی موثر برای درمان گر گرفتگی ناشی از یائسگی هستند.

گر گرفتگی اغلب در اثر تغییر سطح هورمون‌ها رخ می‌دهد که از مشخصه‌های یائسگی است. ممکن است گر گرفتگی چند سال قبل از شروع یائسگی بروز کند و تا چند سال بعد از آن طول می‌کشد.

گر گرفتگی احساس گرمای شدید با عرق و تند شدن ضربان قلب است که ممکن است با سرخی و برافروختگی چهره همراه باشد. برخی زنان احساس می‌کنند انگار در حال غش کردن هستند. ممکن است گر گرفتگی چند بار در هفته یا هر چند دقیقه در طول روز رخ بدهد.

هم‌چنین ممکن است گر گرفتگی همراه با تعریق در طول شب نیز رخ دهد. این حالت تعریق شبانه نامیده می‌شود و ممکن است در خواب اختلال ایجاد کند. این می‌تواند روی روحیه موثر باشد، تمرکز را کاهش دهد و سبب مشکلات جسمانی دیگر شود.

من دوست دارم درمان‌های طبیعی گر گرفتگی را با شما به اشتراک بگذارم. این روش‌های درمانی می‌تواند کیفیت زندگی بسیاری از زنان را ارتقا دهد. مهم است توجه داشته‌باشید که باید قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک‌تان مشورت کنید تا مطمئن شوید با داروهایی که در حال حاضر مصرف می‌کنید اختلال دارویی ندارند:

توت مار

این گیاه بومی آمریکا و کانادا است. گفته می‌شود عصاره‌ی این گیاه خواص ضد التهابی دارد و بومیان آمریکا مدت‌ها از آن استفاده‌ی دارویی می‌کردند. امروزه توت مار به صورت تنتور (در اصطلاح پزشکی مایعی است که از تاثیر الکل یا اتر بر جوهرهای مواد گیاهی یا حیوانی یا معدنی بدست میآید، م.)، قرص، یا گیاه خشک‌شده وجود دارد و در اصل برای درمان علائم همراه با یائسگی استفاده می‌شود. این یکی از پرفروش‌ترین گیاهان دارویی در آمریکا است و در اروپا نیز رواج دارد. توصیه می‌شود هر محصول با توجه به دستور درج‌شده روی بسته‌ی آن مصرف شود.

سویای تخمیرشده

سویای تخمیرشده آوازه‌ی زیادی در مفید بودن برای گر گرفتگی دارد. فراورده‌های سویای تخمیر شده مانند میسو، ناتو (غذای ژاپنی، م.)، تمپه (یکی از فراورده‌های سنتی سویا، م.) بهترین موارد هستند. تمپه نوعی سویای تخمیرشده است که به صورت ورق‌های جامد موجود است و می‌توانید آن را به هر اندازه‌ای که می‌خواهید برش دهید. شما می‌توانید تمپه را به سس پاستا یا سیب‌زمینی سرخ‌شده اضافه کنید. می‌توانید تمپه را تنوری یا کباب کنید و روی نان غلات کامل بگذارید تا ساندویچی خوشمزه درست کنید. ناتو نوع دیگری از دانه‌ی سویای تخمیرشده است که به شکل تکه‌های کوچک‌تر درست می‌شود و می‌توانید آن را به سوپ‌ها و غذاهای آبکی یا افزودنی‌های غذاهای برنجی اضافه کنید. میسو یک مایه‌ی تخمیرشده‌ی غلیظ است که می‌توان آن را با دانه‌ی سویا درست کرد. این مایه‌ی می‌تواند ماده‌ی اولیه‌ی سوپ یا غذاهای آبکی باشد، و با سبزیجات و نودل نیز خوب می‌شود.

اجتناب از محرک‌ها

هرچند شاید اجتناب کامل از گر گرفتگی در یائسگی غیرممکن باشد اما برخی محرک‌ها وجود دارد که ممکن است باعث تکرر یا شدت یافتن گر گرفتگی شود. برای جلوگیری از گر گرفتگی توصیه می‌شود از این محرک‌ها اجتناب کنید: استرس، حرارت، دخانیات، کافئین، الکل، و خوراکی‌های تند. این ایده‌ی خوبی است که خودتان را خنک نگه دارید و اتاق خواب‌تان در طول شب خنک باشد. در طول روز می‌توانید از پنکه و لباس‌های نازک با فیبر طبیعی مانند پنبه استفاده کنید. هم‌چنین توصیه شده‌است به ورزش ملایم بپردازید و یک رژیم غذایی متعادل داشته‌باشید.

رپورتاژ

روغن گل مغربی

این گیاه اغلب برای درمان گر گرفتگی استفاده می‌شود، هرچند هیچ مدرک علمی برای تایید آن وجود دارد. ممکن است این گیاه سبب حالت تهوع و اسهال شود. زنانی که داروهای خاص مانند رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند نباید این گیاه دارویی را مصرف کنند.

دانه‌ی کتان

مصرف دانه‌ی کتان فواید زیادی برای سلامتی دارد. هرچند هیچ شواهد علمی مبنی بر مصرف دانه‌ی کتان وجود ندارد، اما گفته می‌شود علائم یائسگی، به ویژه گر گرفتگی را کاهش می‌دهد. نام دیگر آن دانه‌ی بزرک است و هم به شکل دانه‌ی کامل و هم به صورت روغن وجود دارد. اگر دانه‌ی کتان را به صورت دانه‌ی کامل می‌خرید حتما قبل از مصرف آن را پودر کنید، چون هضم آن به صورت پودری برای بدن آسان‌تر است. ممکن است دانه‌ی کتان کامل بدون این‌که هضم شود از روده عبور کند و این یعنی شما از تمام فواید آن بهره‌مند نمی‌شوید. شما می‌توانید پودر دانه‌ی کتان را به ماست یا بلغور جوی دو سر صبحانه اضافه کنید یا روی غذاهای دیگر بپاشید.

شبدر قرمز

آزمایش‌های علمی مدرن نشان داده‌است شبدر قرمز حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که تاثیری شبیه به استروژن در بدن دارد. مشاهده شده‌است که این مواد ظرفیت درمان تعدادی از مشکلات همراه با یائسگی را دارند. هرچند شواهد قاطعی وجود ندارد که نشان دهد شبدر قرمز گر گرفتگی را کاهش می‌دهد، اما برخی زنان ادعا می‌کنند این گیاه دارویی به آن‌ها در کاهش گر گرفتگی کمک کرده‌است. شبدر قرمز به صورت‌های مختلف وجود دارد: عصاره، گیاه خشک‌شده به عنوان دمنوش، تنتور و کپسول.

ریشه‌ی ماکارو

غده‌ی ماکارو شبیه به تربچه است و سرخ‌پوستان بومی آمریکای جنوبی هزاران سال از آن به عنوان یک ماده‌ی مهم برای بهبود سلامت استفاده می‌کردند. ماکارو یک تنظیم‌کننده‌ی هورمون طبیعی است و به‌طور گسترده برای تسکین علائم یائسگی از جمله گر گرفتگی و تعریق شبانه، نوسان خلقیات، بی‌خوابی، خستگی مفرط، انرژی کم، حساسیت سینه، خشکی واژن و کمبود میل جنسی استفاده می‌شود.

ریشه‌ی ماکارو به صورت پودر یا کپسول وجود دارد. شما می‌توانید با مصرف روزانه یک‌چهارم قاشق چای خوری شروع کنید و در صورت لزوم، به تدریج آن را به روزی یک قاشق غذاخوری یا بیش‌تر افزایش دهید. شما می‌توانید آن را با آب، چای و دمنوش، و اسموتی ترکیب کنید یا در ماست یا بلغور جوی دو سر بریزید. اگر طعم آن را دوست ندارید، از کپسول‌ها استفاده کنید. ماکارو را در آغاز روز مصرف کنید چون اگر آخر شب مصرف شود، ممکن است سبب بی‌خوابی شود. توصیه می‌شود ماکارو را به مدت یک یا دو ماه مصرف کنید و سپس یک هفته مصرف نکنید، و دوباره تکرار کنید. عوارض جانبی از ماکارو مشاهده نشده‌است، اما اکثر پژوهش‌ها روی حیوانات بوده نه انسان‌ها.

گیاه دونگ کویی

ریشه‌ی دونگ کویی (Angelica sinensis) یک گیاه دارویی در طب سنتی چینی است که معمولا برای درمان مشکلات تناسلی زنان با گیاهان دارویی دیگر ترکیب می‌شود. هرچند شواهد علمی خوبی وجود ندارد، اما برخی زنان می‌گویند دونگ کویی علائم یائسگی مانند گر گرفتگی را تسکین می‌دهد. شما می‌توانید دونگ کویی را به اشکال مختلف از جمله قرص و پودر پیدا کنید.

 

منبع healthyandnaturalworld
نوشته‌های مرتبط