لمینت دندان: بررسی انواع، مزایا، معایب و پروسه آن

وقتی صحبت از انتخاب درمان مناسب برای داشتن دندان‌هایی زیبا، سفید و مرتب می‌شود، چندین گزینه پیش روی شما خواهد بود. برای سفید کردن و همچنین مرتب کردن، اصلاح جا، ساختار و مورفولوژی دندان‌ها، سفید کردن مناسب نیست. با این حال لمینت درمان زیبایی مناسبی برای برطرف کردن مشکلات مختلف زیبایی دندان است. دو نوع لمینت دندان، که با نام ونیر دندان نیز شناخته می‌شوند وجود دارد که برای درمان‌های زیبایی استفاده می‌شود: لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی (پرسلین). برای داشتن لبخندی طبیعی و بی‌نقص، لمینت دندان را انتخاب کنید.

لمینت دندان چیست؟

لمینت دندان پوسته یا روکش‌های نازک و همرنگ دندان هستند که از جنس سرامیک یا مواد کامپوزیتی مختلف می‌باشند که روی قسمتی از دندان که دیده می‌شود چسبانده می‌شوند. این روکش‌های دندان قسمت جلویی هر دندان را می‌پوشانند و ظاهری همانند دندان طبیعی داشته و هدف از استفاده از آن‌ها بهبود لبخند شماست. لمینت دندان مطابق رنگ و شکل دندان‌های شما ساخته می‌شود، بنابراین مانند نسخه‌ی جدید و اصلاح شده‌ی دندان‌های خودتان خواهد بود. اگر دندان‌هایتان لب‌پر، شکسته یا پوسیده یا لک شده‌اند و با سفید کردن و بلیچینگ نمی‌توان مشکلشان را برطرف کرد، لمینت انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

همچنین لمینت می‌تواند خاکستری شدن یا تغییر رنگ‌های دیگر را که در اثر عصب‌کشی و درمان‌های دارویی، مانند تتراسایکلین، یا استفاده‌ی بیش از حد از فلوراید ایجاد شده‌اند را بپوشاند و همچنین پر کننده‌ی دندانی که قدیمی شده و تغییر رنگ داده یا بیش از حد انتظار مشخص است را نیز می‌پوشاند.

مزایای لمینت دندان

برخی از مزایای اصلی لمینت دندان عبارتند از اینکه نسبت به ارتودنسی یا سایر ارتودنتیک‌ها غیر تهاجمی بوده و درد کمتری دارد.  همچنین کاملاً دائمی نیستند، در نتیجه می‌توان همراه با تغییرات صورت با افزایش سن، آن‌ها را تنظیم کرد (لمینت حدود 10 سال ماندگاری دارد) و آن‌ها کاملاً قابلیت هماهنگی دارند و شما می‌توانید لبخندی طبیعی داشته باشید.

لمینت دندان برخلاف درمان‌های دندان‌پزشکی تهاجمی‌تر یا پیچیده‌تر، مانند تاج دندان سرامیکی یا روکش دندان نیازمند تغییر شکل زیاد لثه یا دندان نیست، در نتیجه درمان محافظه‌کارانه‌تری بوده و نسبتاً خطر کمتری دارد و می‌توان آن‌ها را برداشت (که البته احتمال آسیب جزئی وجود دارد)، یا تغییر داد و یا تعویض کرد.

اگر در آینده تصمیم گرفتید که لمینت را بردارید، دندان شما که زیر آن بوده همچنان سالم و کاربردی خواهد بود، البته به شرطی که لمینت زمانی که در دهانتان بوده مشکلی ایجاد نکرده باشد.

همچنین لمینت دندان در صورت لک شدن یا تغییر رنگ دندان که مقاوم بوده و با بلیچینگ و سفید کردن درمان نمی‌شود یا در صورت وجود دندان کج یا فاصله بین دندان‌ها نیز می‌تواند در صورتی که بخواهید درد نکشید و وجود ارتودنسی، اینویزیلاین یا سایر درمان‌های ارتودنتیک را تحمل نکنید استفاده شود.

انواع لمینت

قبل از نوبت گرفتن از دندان‌پزشکتان ممکن است بخواهید با انواع لمینت آشنا شوید.

لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی لایه‌های نازکی از سرامیک (پرسلین) هستند که روی قسمت جلویی دندان چسبانده می‌شوند. شفافیت و درخشان بودن لمینت سرامیکی باعث می‌شود که درخششی همانند دندان طبیعی داشته باشد و لبخندی درخشان و سفید به شما هدیه دهد. لمینت سرامیکی در برابر لک شدن نیز مقاوم بوده و این مورد یکی از بهترین مزایای آن است، چون افرادی که از لمینت سرامیکی استفاده کنند نیازی به سفید کردن دندان نخواهند داشت. لمینت سرامیکی 10-15 سال عمر خواهد کرد.

لمینت کامپوزیتی

لمینت کامپوزیتی از مواد رزین کامپوزیت ساخته می‌شود. دو نوع لمینت کامپوزیتی وجود دارد: مستقیم و غیر مستقیم. لمینت کامپوزیتی مستقیم از رزین کامپوزیتی ساخته شده که مستقیماً روی دندان قرار خواهد گرفت.

برای لمینت کامپوزیتی غیر مستقیم، دندان‌ها باید همانند لمینت کامپوزیتی مستقیم آماده شوند. با این حال لمینت‌های آماده در بیرون از دهان، یعنی یا در آزمایشگاه و یا در مطب دندان‌پزشکتان ساخته می‌شوند.

تا زمان ساخته شدن لمینت غیر مستقیم، لمینت موقتی برای شما استفاده خواهد شد. لمینت غیر مستقیم می‌تواند نسبت به لمینت مستقیم در برابر فرسایش مقاوم‌تر باشد، اما گران‌تر هم هستند.

رپورتاژ

پروسه‌ لمینت سرامیکی دندان مرحله به مرحله

نصب لمینت سرامیکی در چندین مرحله انجام می‌شود:

  • معاینات بالینی در دندان‌پزشکی: به منظور رد وجود هرگونه تداخل، جراح دندان‌پزشک معاینات بالینی انجام خواهد داد. این جلسه برای اطلاع از هدف شما، عکس گرفتن برای تهیه‌ی عکس قبل و بعد از درمان و مشخص کردن رنگ مورد نظر فرد نیز هست.
  • تراشیدن و قالب‌گیری: دومین جلسه برای تراشیدن و قالب‌گیری دندان‌هاست. قالب‌گیری برای تهیه‌ی قالبی که برای ساخت لمینت سفارشی استفاده شود ضروری است. با داشتن قالب تخصصی، لمینت دندان به صورت سفارشی به روش سنتی ساخته می‌شود. در زمانی که منتظر آماده شدن لمینت‌ها هستید، لمینت موقت روی دندان‌هایتان قرار خواهد گرفت.
  • نصب لمینت دائمی: نصب با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. لمینت سرامیکی امتحان می‌شود و سپس چسبانده می‌شود.

نحوه‌ مراقبت از لمینت چگونه است؟

باید از لمینت‌هایتان مراقبت کنید تا بیشترین طول عمر را داشته باشند. باید در هفته‌ی اول بعد از درمان از مسواک نرم استفاده کنید و غذاهای سفت نخورید. همچنین در این مدت باید از مصرف غذاهای داغ یا یخ هم خودداری کنید.

باید بهداشت دهان و دندان را کاملاً رعایت کنید و مرتباً به دندان‌پزشک مراجعه کنید. اگر در زمان خواب مشکل دندان‌قروچه دارید، باید از دندان‌پزشکتان بخواهید که محافظ دهان (گارد) به شما بدهد تا لمینت‌ها آسیب نبینند.

معایب لمینت

با اینکه لمینت کردن دندان‌ها مزایای بسیاری دارد اما هر خدمات زیبایی دارای معایبی نیز می‌باشد. از معایب لمینت‌های دندانی می‌توان به حساس شدن دندان‌ها، عمر نسبتا کوتاه نسبت به سایر خدمات دندانپزشکی، هزینه بالا و… اشاره کرد. (منبع: مقاله لمینت دندان سایت کلینیک دندانپزشکی لبخند)

جایگزین‌های لمینت دندان

سفید کردن دندان

سفید کردن دندان می‌تواند لک‌های سطحی ناشی از مصرف موادی مانند قهوه و نوشابه را برطرف کند. بلیچینگ دندان در مطب دندان‌پزشک می‌تواند دندان‌ها را 8 درجه روشن‌تر کند، پس این مورد می‌تواند در صورتی که مشکل اصلی لک یا تغییر رنگ باشد، گزینه‌ی مناسبی محسوب شود.

باندینگ دندان

این روش می‌تواند برای درمان ترک یا لب‌پر شدن دندان استفاده شود. معمولاً رزینی همرنگ دندان و باندینگ برای اصلاح نقص‌های دندان استفاده خواهد شد.

روکش دندان

روکش دندان می‌تواند برای دندان‌هایی که ضعیف شده یا ساختارشان دچار مشکل شده است، استفاده شود. همچنین می‌توان از تاج برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز استفاده کرد. این درمان معمولاً زمانی که هم درمان پزشکی و هم درمان زیبایی لازم باشد مورد استفاده قرار خواهد گرفت. روکش دندان تفاوت‌هایی با لمینت دندان دارد، پس توجه داشته باشید که حتماً با پزشکتان صحبت کنید تا ببینید آیا لمینت دندان مناسب شما هست یا خیر.

اینویزیلاین

اینویزیلاین درمان ارتودنتیکی است که در آن از الاینرهای شفاف استفاده می‌شود تا دندان‌ها کم‌کم مرتب شوند. الاینر شفاف حدود یک سال یا بیشتر استفاده می‌شود تا دندان‌ها را مرتب کند. این درمان زمانی که دندان‌ها خیلی کج باشند و لازم باشد تا خیلی تراشیده شوند تا بتوان لمینت را روی آن‌ها قرار داد استفاده خواهد شد.

کانتورینگ زیبایی

این درمان شامل تغییر شکل دادن دندان‌ها و از بین بردن پلاک و تارتار است. این درمان معمولاً بعد از اینکه آسیبی به دندان وارد شده باشد و شکل دندان‌ها را تغییر داده باشد استفاده می‌شود.

نوشته‌های مرتبط