مضرات کلم بروکلی: ۶ مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد بروکلی

کلم بروکلی به خانواده‌ی کلم‌ها تعلق دارد و عمدتاً برای قسمت سنبله‌اش پرورش می‌یابد. بروکلی در انواع مختلفی موجود است و منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و غیره محسوب می‌شود. این گیاه مزایای زیادی برای سلامتی و زیبایی به همراه دارد. با این حال، چنان‌چه می‌دانیم مصرف هر چیزی به میزان بیش از حد مضر است، و این موضوع در مورد کلم بروکلی هم صدق می‌کند. در این مقاله، با مضرات کلم بروکلی و به عبارت بهتر با مهمترین عوارض جانبی مصرف زیاد بروکلی آشنا خواهیم شد.

مضرات کلم بروکلی

۱. آنتی‌اکسیدان بیش از حد برای سلامتی ما مضر است

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کلم بروکلی با رادیکال‌های آزاد سیستم بدن‌مان مبارزه می‌کند و در نتیجه مانعِ بروز آسیب اکسیداتیو به سلول‌های ما می‌شود.

اگرچه آنتی‌اکسیدان‌ها فواید زیادی را ارائه می‌دهند، اما توصیه می‌شود کلم بروکلی را در حد اعتدال بخورید به این دلیل که مصرف بیش از حد آنتی‌اکسیدان برای مدت طولانی می‌تواند بیش‌تر آسیب‌رسان باشد تا مفید. مطابق با یک مطالعه، ویتامین E زیاد در سیستم ما (بالای ۱۵۰ واحد در روز) می‌تواند خطر سکته‌ی مغزی را افزایش دهد.

این عارضه‌ی جانبی آنتی‌اکسیدان‌ها به این دلیل است که در مقادیر بیش از حد، نه تنها سلول‌های سرطانی بلکه سلول‌های سالم اطراف آن‌ها را نیز هدف قرار می‌دهند و بنابراین خطر ابتلا به چندین نوع سرطان را بالا می‌برند.

۲. فیبر غذایی بیش از حد برای معده مضر است

خوردن کلم بروکلی به طور مرتب برای معده بسیار مفید است و به سالم ماندن دستگاه گوارش کمک می‌کند. این فواید کلم بروکلی بیش‌تر به دلیل وجود فیبرهای غذایی موجود در آن است. فیبر غذایی به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند، حرکت روده را بهبود می‌بخشد و از بین بردن یکنواخت مدفوع از سیستم را تضمین می‌کند. به این ترتیب یبوست از بین می‌رود و در عین حال مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، سندرم روده‌ی تحریک‌پذیر، نفخ شکم، درد شکم و غیره تسکین می‌یابد.

اگرچه فیبرهای غذایی برای معده مفید هستند، اما توصیه می‌شود کلم بروکلی را در حد اعتدال بخورید به این دلیل که مصرف زیاد فیبرهای غذایی در معده ما می‌تواند مشکلاتی مانند سوء جذب، گاز روده، انسداد روده، یبوست، اسهال و غیره ایجاد کند، همچنین، اگر شما مقدار زیادی فیبر غذایی مصرف می‌کنید و آب زیادی نمی‌نوشید، ممکن است بدن‌تان دچار کم‌آبی شود.

۳. ممکن است برای برخی افراد آلرژی‌آور باشد

کلم بروکلی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها ، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، فیتون‌ها و غیره است که فواید زیادی برای سلامتی و زیبایی دارند. با این حال، این نوع کلم ممکن است غذای مناسبی برای همه‌ی ما نباشد.

اگر به کلم بروکلی حساسیت دارید، به هیچ عنوان نباید آن را مصرف کنید، زیرا ممکن است باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند مشکل در روند تنفس، خس خس سینه، سردرد، احتقان بینی، راش پوستی، خارش، درد معده و غیره شود.

همچنین اگر به سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم، شلغم، کلم و غیره حساسیت دارید، احتمالاً به کلم بروکلی نیز حساسیت دارید.

۴. ممکن است خطر هیپوگلیسمی را افزایش دهد

ثابت شده مصرف کلم بروکلی به طور منظم و متوسط، برای بیماران دیابتی یا کسانی که در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند، بسیار مفید است. این فواید کلم بروکلی عمدتاً به دلیل پایین بودن شاخص گلیسمی آن است.

رپورتاژ

شاخص گلیسمی کلم بروکلی ۱۵ است که پایین در نظر گرفته می‌شود، و این بدان معنا است که این ماده‌ی غذایی میزان جذب قند در جریان خون را کاهش می‌دهد و از بالا رفتن ناگهانی سطح قند خون جلوگیری می‌کند و از این طریق قادر است به مدیریت دیابت کمک ‌کند.

علاوه بر این، بروکلی منبع خوبی از فیبرهای غذایی است که به نوبه‌ی خود میزان جذب قند در جریان خون را کاهش داده و به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کنند.

اگرچه کلم بروکلی برای بیماران دیابتی مناسب است، اما توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال بخورید به این دلیل که مصرف بیش از حد کلم بروکلی می‌تواند قند خون را تا سطح خطرناکی پایین بیاورد و سبب بروز افت قند خون یا هیپوگلیسیمی شود.

هیپوگلیسمی اختلالی است که در اثر آن قند خون ما در حد بسیار شدیدی پایین می‌آید، و با علائمی مانند تاری دید، تند شدن ضربان قلب، رنگ پریدگی، خستگی، سرگیجه، گرسنگی بیش از حد، تشنگی بیش از حد و غیره مشخص می‌شود.

به همین ترتیب اگر بیمار دیابتی هستید و در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید، باید در مصرف کلم بروکلی محتاط باشید زیرا کلم بروکلی ممکن است با دارو تداخل داشته باشد و اوضاع را بدتر کند.

مضرات کلم بروکلی ۵: ممکن است باعث افت فشار خون شود

به نظر می‌رسد که خوردن کلم بروکلی به طور مرتب و در حد اعتدال ​​برای درمان فشار خون بالا بسیار مفید است. فشار خون بالا دلیل اصلی مشکلات مختلف قلبی عروقی مانند سکته‌ی قلبی، سکته‌ی مغزی، ضربان قلب نامنظم و غیره است.

این فواید کلم بروکلی بیش‌تر به دلیل وجود “پتاسیم” در آن هستند. پتاسیم یک ماده‌ی معدنی حیاتی است که به عنوان یک وازودیلاتور طبیعی عمل می‌کند، به این ترتیب که سبب شل شدن رگ‌های خونی ما می‌شود و بنابراین به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. وجود فیبرهای غذایی و کروم در کلم بروکلی نیز نقش مهمی در درمان فشار خون دارد.

اگرچه کلم بروکلی برای تنظیم فشار خون مناسب است، اما توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال بخورید به این دلیل که سطح بالای پتاسیم در سیستم ما می‌تواند فشار خون را در حد خطرناکی پایین بیاورد و ممکن است باعث افت فشار خون شود. افت فشار خون اختلالی است که در اثر آن فشار خون ما به سطح بسیار پایینی کاهش می‌یابد و به این ترتیب علائمی مانند خستگی، سرگیجه، حالت تهوع، افسردگی، سرد شدن پوست و غیره ایجاد می‌شود.

همچنین، در صورتی که از فشار خون بالا رنج می‌برید، و در حال حاضر دارو مصرف می‌کنید، باید اعتدال را در مصرف بروکلی رعایت کنید زیرا پتاسیم بیش از حد در سیستم ما می‌تواند با داروها اختلال ایجاد کند.

۶. خوردن کلم بروکلی در دوران بارداری و دوره‌ی شیردهی

کلم بروکلی منبع خوبی برای بسیاری از مواد مغذی مانند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها، فیتون‌ها و غیره محسوب می‌شود و برای زنان باردار و شیرده بسیار مفید است.

فولات موجود در کلم بروکلی از نوزادان تازه متولد شده در برابر نقص لوله‌ی عصبی مانند اسپینا بیفیدا محافظت می‌کند.

سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌ها و مواد معدنی و غیره نیز در حفظ یک حاملگی سالم نقش بسزایی دارند.

اگرچه کلم بروکلی ماده‌ی غذایی مناسبی برای دوران بارداری است، اما توصیه می‌شود آن را در حد اعتدال بخورید. دلیلش این است که کلم بروکلی بیش از حد می‌تواند مشکلاتی از قبیل درد شکم، گاز روده، انسداد روده و غیره ایجاد کند.

مادران شیرده نیز باید مراقب مقدار مصرف کلم بروکلی باشند زیرا ممکن است باعث ناراحتی معده در نوزادان شود.

نوشته‌های مرتبط