خواص کلم بروکلی: ۶۳ فایده اثبات شده کلم بروکلی برای سلامتی

بسیاری از سبزیجات هستند که برای سلامتی ما فواید بی‌شماری دارند. کلم بروکلی یکی از این سبزیجات است که نمی‌توان از برشمردن فواید بی‌نظیرش چشم‌پوشی کرد. با ما همراه باشید و خواص کلم بروکلی برای پوست، مو، و سلامتی را بیشتر بشناسید.

خواص کلم بروکلی

“ب” مثل بروکلی و مثل برکت سلامتی!

این سبزی محبوب تنوع گسترده‌ای از مواد مغذی و فواید پزشکی دارد، از جمله توانایی جلوگیری از انواع سرطان، بهبود سیستم گوارشی، پایین آوردن کلسترول، سم‌زدایی بدن، بالا بردن سطح ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن، جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک، تقویت سیستم ایمنی، محافظت از پوست، جلوگیری از نواقص مادرزادی، کاهش فشار خون، برطرف کردن التهاب، و بهبود بینایی و سلامت بصری.

این گیاه سبزرنگ، که گاهی رگه‌های ارغوانی در آن دیده می‌شود، خویشاوند نزدیک کلم‌برگ و گل‌کلم است و به گروه  ایتالیکا کالتیوار خانواده‌ی شب‌بویان تعلق دارند. متداول‌ترین بخش‌‌های خوراکی کلم بروکلی سرگل‌های آن هستند که مثل یک درخت بوده و یک ساقه‌ی خوراکی ضخیم را در میانه تشکیل می‌دهند. سه گونه‌ی اصلی وجود دارند که در بخش‌های مختلف دنیا محبوب هستند. کلم بروکلی کالابرس رایج‌ترین است، و معمولا به طور مختصر همان بروکلی نامیده می‌شود. در حالی‌که کلم بروکلی جوانه‌دار و گل‌کلم ارغوانی دو نوع دیگر بروکلی هستند که بیش‌تر در اروپا و کشورهای مدیترانه‌ای یافت می‌شوند. البته همه ی آنها خواص کلم بروکلی را دارا می باشند.

پیشینه کلم بروکلی

این گیاه در واقع بومی همین ناحیه است و بخشی از تاریخ فرهنگی آن است که قدمت آن به قرن ششم پیش از میلاد باز می‌گردد. در نهایت بروکلی در سراسر اروپا پخش و کشت شد. اما تا اوایل قرن بیستم در قاره‌ی آمریکا حضور چشمگیری نداشت. اکنون چین و پس از آن هند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های بروکلی در دنیا هستند، اما مصرف‌کنندگان اصلی آن هم‌چنان کشورهای غربی هستند. بروکلی در سراسر دنیا، به ویژه در اروپا، آمریکا، و استرالیا بسیار رایج است اما در آفریقا چندان معمول نیست. هم‌چنین در آشپزی برخی کشورهای آسیایی مانند هند، پاکستان، بنگلادش، و نپال نیز یافت می‌شود.

خواص کلم بروکلی, تستوسترون

بروکلی را می‌توان به صورت خام یا پخته مصرف کرد اما بهترین روش خوردن آن بخارپز کردن، کمی سرخ کردن یا خوردن به صورت خام و در سالاد است، زیرا این روش‌ها مواد مغذی کلم بروکلی را حفظ می‌کنند. تعدادی از روش‌های پختن این سبزی، برخی فواید سلامتی آن را ارتقا می‌دهد، از جمله افزایش خواص کاهش کلسترول که در صورت بخارپز شدن بروکلی اتفاق می‌افتد. بیایید نگاهی بیندازیم به مواد مغذی موجود در بروکلی که آن را به چنین جزء مهمی از رژیم ما تبدیل می‌کند!

ارزش تغذیه‌ای بروکلی

فواید سلامتی بروکلی از ترکیبی از مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین‌هایی نشات می‌گیرد که در ان وجود دارند. این مواد شامل ویتامین ث، ویتامین کا، فیبر رژیمی، فولات، پتاسیم، سلنیوم، ویتامین آ، منگنز، تریپتوفان، ویتامین ب۶، و فسفر هستند. از نظر ترکیبات ارگانیک، بروکلی یک منبع غنی گیامغذی گلوکوزینولات، فلاونوئیدها، و سایر انواع ترکیبات آنتی‌اکسیدان است که به شدت سلامت‌مان را بهبود می‌دهند.

فواید سلامتی کلم بروکلی

۱) سرطان

بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.

۲) سم‌زدایی

سم زدایی اندام های داخلی

حضور ویتامین ث، سولفور و آمینواسیدهای خاصی، بروکلی را به یک سم‌زدای قوی تبدیل می‌کند. از جمله خواص کلم بروکلی این است که به دفع رادیکال-های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک می‌کند، و به این ترتیب خون را پاکسازی کرده و از مشکلات مربوط به سموم، از جمله جوش، خارش، کهیر، نقرس ، التهاب مفاصل، روماتیسم، سنگ کلیه ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می‌کند.

۳) مراقبت از پوست

افتخار حفظ درخشش و جوانی پوست‌تان به آنتی‌اکسیدان‌های ماهری چون بتاکاروتن و ویتامین ث، و هم‌چنین مددکارانی چون ویتامین ب کمپلکس، ویتامین ای ( که به پوست و موهای شما درخشش داده و بافت پوست را جوانسازی می‌کند)، ویتامین آ و کا، اسیدهای چرب امگا۳ (که فریبندگی می‌بخشد)، آمینواسیدها و فولات حاضر در بروکلی تعلق دارد. تمام این مواد کمک می‌کنند خیلی خوب از پوست‌تان مراقبت کنید و به آن درخشندگی، سلامتی، و جلا می‌دهد. بعلاوه، گلوکورافانین ، یکی از گیامغذی‌هایی که مقادیر قابل توجهی از آن در بروکلی یافت می‌شود، به معکوس کردن تاثیر تابش آفتاب بر پوست ارتباط دارد، پس می توانید با مصرف مقدار زیادی از این سبزی مفید، زمان را برای پوست‌تان به عقب بکشید!

۴) اختلالات معده

در برشماری خواص کلم بروکلی می توان گفت سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.

۵) بیماری‌های قلبی

بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا۳ و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنطیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید۷ ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.

درمان آب مروارید

۶) مراقبت از چشم و آب‌مروارید

زآگزانتین، بتاکروتن، ویتامین آ، فسفر و سایر ویتامین‌ها از جمله ب کمپلکس، ث، و ای موجود در بروکلی برای سلامت بصری بسیار مناسب هستند. این مواد از تخریب ماکولا (لکه‌ی زرد) و آب‌مروارید جلوگیری می‌کنند، و در عین حال آسیب‌های ایجاد شده توسط تابش‌ها را نیز ترمیم می‌کنند.

۷) اسکلروز جانبی آمیتروفیک

بروکلی سرشار از ریزمغذی‌هایی مانند اسیدهای چرب امگا۳ هستند. مطالعه‌ی جدیدی نشان داده است که مصرف رژیمی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ ممکن است شروع اسکلروز جانبی آمیتروفیک (ای‌ال‌اس) را که بیماری لو گهریگ نیز نامیده می‌شود، به تاخیر انداخته یا از شدت آن بکاهد.

خواص کلم بروکلی ۸: ایمنی

مواد مسئول رنگ‌های سبز و ارغوانی بروکلی شامل ویتامین ث،‌ بتاکاروتن، و سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی به ویژه سلنیوم، مس، روی، فسفر است. این ترکیبات موجود در بروکلی واقعا برای تقویت سیستم ایمنی عالی هستند و می‌توانند در مقابل عفونت‌های بی-شماری از شما مراقبت کنند.

خواص کلم بروکلی ۹:  سلامت استخوان

مصرف بروکلی، با وجود کلسیم فراوان (۴۷ میلی‌گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سایر مواد مغذی آن از جمله منیزیم، زینک، و فسفر، به ویژه برای کودکان، افراد کهنسال، زنان باردار یا مادران شیرده مفید است. دلیل این امر آن است که این افراد بیشترین احتمال پوکی استخوان،‌ ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها، و فقر کلسیم را دارند.

تست بارداری

خواص کلم بروکلی ۱۰: بارداری

از آن‌جایی که بروکلی بسیار مغذی و سرشار از ریزمغذی‌های ضروری برای زنان باردار، از جمله پروتئین، کلسیم، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها، سم‌زداها، آهن، فسفر و مواد دیگر است، جزء ایده‌آلی از ٰرژیم‌های آن‌ها می‌باشد. هم چنین با داشتن فیبر فراوان، از یبوست که در طول بارداری بسیار رایج است، جلوگیری می‌کند. بعلاوه، محتوای فولات موجود در بروکلی تضمین می‌کند که هیچ نقص مادرزادی مانند نواقص لوله‌ی عصبی به وجود نیاید که از مشکلات عمده‌ی مادران باردار با فقر اسید فولیک هستند.

خواص کلم بروکلی ۱۱: فشار خون بالا

کروم، ماده‌ی معدنی مهمی که در بروکلی بسیار یافت می‌شود، به عملکرد مناسب انسولین و تنظیم قند خون کمک می کند و به این ترتیب فشار خون را نیز تنظیم می‌کند. ویتامین‌ها، که باعث می‌شوند تمام سیستم‌های ما به درستی عمل کنند و در بروکلی به فراوانی یافت می‌شوند، همراه با فیبر و اسیدهای چرب امگا۳، به تنظیم هرچه بیش‌تر فشارخون کمک می‌کنند، پس برای حفاظت واقعی از قلب‌تان، مقداری بروکلی به رژیم خود اضافه کنید.

خواص کلم بروکلی ۱۲: کم‌خونی

کم خونی مستقیما به کمبود آهن و پروتئین‌های خاصی مربوط است. کلم بروکلی سرشار از هردوی این مواد است و به این ترتیب درمانی عالی برای کم ‌خونی محسوب می‌شود. کافی است بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدن‌تان احساس کنید که سرشار از اکسیژن است و عملکرد سیستم‌تان را در بهترین حالت حفظ می‌کند. مس نیز در بروکلی یافت می‌شود که ماده‌ی معدنی ضروری دیگری برای تولید گلبول‌های قرمز خون، در کنار آهن است.

۱۳. بهترین ضد آفتاب

این گیاه چلیپایی در محافظت از پوست شما در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش موثرتر از کرم ضد آفتاب است. چنین تاثیری به دلیل این واقعیت است که کرم ضد آفتاب اشعه‌ی UV را جذب می‌کند و مانع از نفوذ آن به پوست می‌شود، در صورتی که عصاره‌ی بروکلی در صورت استفاده موضعی به طور مستقیم جذب سلول‌های پوست می‌شود و با تولید یک ماتریس از آنزیم‌های محافظ که در مقابل آسیب‌های اشعه‌ی UV از پوست محافظت می‌کنند. این تاثیر را می‌توان به وجود یک ماده‌ی شیمیایی به نام سولفورفان نسبت داد که باعث کاهش قرمزی و التهاب پوست ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی ماوراء بنفش می‌شود. بنابراین، کلم بروکلی بسیار بهتر از کرم‌های ضد آفتاب معمولی عمل می‌کند.

۱۴. حفاظت از پوست در برابر سرطان

آفتاب‌سوختگی‌های مکرر خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. چنان‌چه قبلا ذکر شد، سولفورفان موجود در بروکلی با کنترل قرمزی که با لحاظ پزشکی با نام اریتم شناخته می‌شود، در برابر اشعه‌ی ماوراء بنفش از پوست محافظت می‌کند. و به این ترتیب، خطر ابتلا به سرطان پوست را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد.

رشد موی سر

۱۵. افزایش رشد مو

کلم بروکلی حاوی ویتامین A، ویتامین C و کلسیم است که همگی باعث رشد مو می‌شوند. ویتامین‌های A و C سبب تولید سبوم می‌شوند، نوعی چربی که به عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی و نرم‌کننده‌ی پوست و مو موثر است. کلسیم موجود در بروکلی نیز فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند.

۱۶. تقویت فولیکول‌های مو

از دیگر خواص کلم بروکلی تقویت فولیکول های مو است. روغن دانه‌ی بروکلی استخراج شده از دانه‌های بروکلی برای مو و پوست بسیار مفید است. این روغن طبیعی سرشار است از ویتامین‌های تغذیه‌کننده‌ی مو مانند ویتامین C و ویتامین B6 که موهای شما را قوی و صاف و ابریشمی می‌کند، و در عین حال وز مو را از بین می‌برد.

۱۷. مبارزه با ریزش مو

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در روغن دانه‌ی بروکلی، به ویژه ویتامین C، با از بین بردن رادیکال‌های آزاد از ریزش مو جلوگیری می‌کند، و به این ترتیب باعث به وجود آمدن موهای سالم و ضخیم می‌شود. ویتامین B مانند ویتامین B6 به کاهش استرس کمک می‌کند، عامل دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شود. این ویتامین‌ها از سلامت روحی و جسمی شما حمایت می‌کنند و به نوبه‌ی خود سبب می‌شوند که موهایی سالم‌تر داشته باشید. علاوه بر این، بروکلی حاوی یک ماده‌ی قوی است که می‌تواند دی هیدروتسترون یا DHT را مهار کند که بسیار با ریزش مو و نازک شدن موها مرتبط است.

۱۸. به موها درخشش و جلا می‌دهد

روغن دانه‌ی بروکلی حاوی ترکیب اسید چرب منحصر به فردی است شبیه به سیلیکون موجود در شامپو است که سبب ایجاد درخشندگی در موهای شما می‌شود. این اسید چرب امگا -۹ همچنین به عنوان اسید اروسیک شناخته می‌شود و باعث می‌شود موهای شما درخششی ملایم داشته باشد بدون این‌که اثری از مواد شیمیایی و شوینده‌های روی فولیکول‌های موهای‌تان بماند. بدین ترتیب، در این زمینه، بهتر از شامپوهای تجاری و نرم‌کننده‌های موجود در بازار است.

۱۹. یک ماده‌ی غذای بسیار مغذی است

کلم بروکلی منبع خوبی از مواد مغذی مانند فیبر، ویتامین C، ویتامین A، بتا کاروتن و غیره است. بروکلی همچنین غنی از مواد معدنی و حاوی پتاسیم، منیزیم، منگنز است که برای داشتن بدنی سالم ضروری هستند. هنگامی که زنان باردار این گیاه خوراکی را مصرف می‌کنند، هم مواد مغذی موجود در آن را دریافت می‌کنند و هم دچار مشکل یبوست نمی‌شوند. مصرف یک فنجان کلم بروکلی همچنین سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

۲۰. سیستم عصبی سالم

پتاسیم برای حفظ یک سیستم عصبی سالم ضروری است. مقدار زیادی پتاسیم در کلم بروکلی وجود دارد که سلامت سیستم عصبی را فراهم می‌کند و در این میان به عملکرد مناسب مغز نیز کمک می‌کند.

۲۱. منبع فوق‌العاده‌ی فیبر است

مزایای تغذیه‌ای و خواص کلم بروکلی بسیار زیاد است و یکی از قابلیت‌های آن کمک به رژیم غذایی است. این کلم یک منبع عالی فیبر است و یکی از گیاهان عالی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. کلم بروکلی حاوی فیبر محلول و غیرمحلول است که از یبوست جلوگیری می‌کند و قند خون را متعادل نگه می‌دارد. یک فنجان کلم بروکلی شامل مقدار ضروری پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم است.

۲۲. برای لاغری مفید است

کلم بروکلی آب بسیار زیادی دارد و همین موضوع باعث می شود که کالری بسیار کمی داشته باشد. از طرفی به دلیل وجود فیبر بسیار بالا در آن منجر به کاهش وزن و لاغری می شود. زیا با مصرف آن احساس سیری خواهید داشت و غذای کمتری مصرف می کنید.

۲۳. جلوگیری از یبوست دوران بارداری

مشکل یبوست چیزی است که زنان باردار بسیار با آن مواجه هستند. تغييرات هورمونی، تغييرات متابوليکی و مکملهای آهن در تغيير حرکات روده نقش مهمی دارند. کلم بروکلی پر از فیبر محلول و غیرحلال است که به حفظ آب کمک می کند و بنابراین حرکت ماهیچه های روده را تنظیم می کند، بنابراین از یبوست در بارداری جلوگیری می کند.

۲۴. برای سلامت چشم مفید است

بروکلی هم مانند هویج سرشار از بتاکاروتن است و بینایی را بهبود می بخشد. بتا کاروتن همراه با مولتی ویتامین A برای سلامت چشم مفید است و بیماری های چشم را کاهش میدهد.

۲۵. منبع غنی از منیزیوم است

این سبزی خام دارای منیزیم بسیار بالایی است که یک عنصر عالی و غیر قابل جایگزین برای فعالیت و عملکرد طبیعی مغز است. صد گرم بروکلی حاوی بیست و یک میلی گرم منیزیم است.

۲۶. منبع عالی از سدیم است

از آنجا که پتاسیم همراه با سدیم در کلم بروکلی به وفور یافت می شود باعث می شود که مواد مغذی به سمت سلول های بدن روانه شوند. شما احتمالا شنیده اید که بخش بزرگی از سدیم مورد نیاز بدن از طریق نمک وارد بدن می شود، اما سدیم  از طریق سبزیجات نیز می تواند تامین شود که باعث افزایش عملکرد کبد و قلب می شود.

۲۷. منبع اصلی فسفر است

فسفر، که برای تنظیم ساختار استخوان بندی در بدن انسان حیاتی است، در بروکلی به وفور یافت می شود

۲۸.حاوی بتا کاروتن است

بتاکاروتن برای سلامت پوست شما و درخشانی آن بسیار مفید است: ویتامین A موجود در بروکلی پوست شما را مرطوب می کند و همچنین عملکرد غده سباسه را تنظیم می‌کند . ویتامین A موجود در آن یک منبع آنتی اکسیدانی غنی برای بدن شماست ، همچنین سلامت چشم را بهبود می بخشد.

۲۹. منبع ویتامین B1 است

ویتامین B1 (تیامین) تأثیرات بسیار مهمی در سوختن قندها دربدن و عملکرد اعصاب دارد . صد گرم بروکلی حاوی 0.07 میلی گرم ویتامین B1 است.

۳۰.منبع ویتامین B۲ است

ریبوفلاوین یا ویتامین B2 باعث آزاد سازی انرژی از کربوهیدراتها، پروتئین و چربی می شود. ویتامین ۸۲ موجود در بروکلی به رشد و دوباره سازی کمک میکند. به داشتن پوست و ناخن سالم کمک میکند و در بهبود زخمهای دهان، لبها و زبان موثر است.

۳۱.حاوی ویتامین B6 است

کلم بروکلی غنی از ویتامین B6 است که در تولید آنتی بادی ها بسیار مهم است و یک ویتامین ضروری برای عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن است.

۳۲. حاوی مقدار بسیار زیادی ویتامین C است

شگفت آور ترین ویژگی کلم بروکلی این است که ویتامین C موجود در آن بیشتر از مرکبات است! دقیقا ۱۰۰ گرم بروکلی ۱۰۰ درصد ارزش روزانه ویتامین C بدن را تامین می کند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود سلامت پوست بسیار ضروری است.

۳۳. بیشتر از روغن زیتون ویتامین E دارد

کلم بروکلی دارای ویتامین E بسیار بالایی است که برای سلامت قلب و همچنین محافظت از غشاهای سلولی  اهمیت دارد. ویتامین E موجود در ۱۰۰ گروم بروکلی بیشتر از یک قاشق چایخوری روغن زیتون است.

۳۴.سرشار از ویتامین K1 است

کلم بروکلی سرشار از ویتامین K1 است که برای سلامت استخوان و همچنین لخته شدن خون بسیار مهم است.

رپورتاژ

۳۵.منبع مفیدی از کاروتنوئیدها است

اگر شما به دنبال بهبود سلامت چشم خود هستید، خودتان را فقط به هویج محدود نکنید. بروکلی نیز در رژیم غذایی شما همین کار را میکند.

فشار خون

۳۶. منجر به کاهش فشار خون می شود

اگر شما از فشار خون بالا رنج می برید، خوردن کلم بروکلی را فراموش نکنید!  به دلیل مقدار بالای کورستین در این سبزی سبب کاهش فشار خون می شود.

۳۷. پروتیین بروکلی مقدار قابل توجهی است

صد گرمی بروکلی دارای سه گرم پروتئین است که برای یک سبزی واقعا بسیار مناسب است. در واقع، ساختار پروتئین بروکلی یک پروتئین حیوانی است.

۳۸. کربوهیدرات بسیار خوبی در بروکلی است

صد گرم بروکلی حاوی هفت گرم کربوهیدرات است. کربوهیدراتهای کلم بروکلی قند خون را افزایش نمی دهند و در عوض انرژی را برای طولانی مدت در بدن نگه می دارند. خوردن بروکلی یک تا دو ساعت قبل از تمرین های ورزشی یک ایده عالی است که سطح انرژی بدن شما را کنترل می کند.

۳۹. اثرات مضر شکر را کاهش می دهد

شما می دانید که شکر سم سفید است و برای سلامتی واقعا خطرناک است. زیرا باعث جمع شدن برخی پلاکت ها در رگهای خونی می شود و منجر به گرفتگی عروق می شود. خوردن کلم بروکلی به پاکسازی این پلاک ها کمک می کند و برای کاهش اثرات مضر شکر ضروری است.

۴۰. دیابت را درمان می کند

با توجه به مقدار قند پایین بروکلی، این سبزی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. با استفاده از بروکلی در رژیم غذایی روزمره، می توانید آسیب هایی را که دیابت به عروق خونی شما وارد می کند، درمان کنید.

۴۱. قوای جنسی در مردان را افزایش می دهد

بروکلی برای سلامت مردان بسیار مفید است. کلم بروکلی از سرطان پروستات در مردان جلوگیری می کند. این سبزی همچنین قوای جنسی مردان را افزایش می دهد و باعث تقویت استخوان آنان می‌شود .

۴۲. غذای بسیار سالمی برای کودکان است

کلم بروکلی برای سلامتی کودکان بسیار مناسب است زیرا یک ماده غذایی است که از هرگونه حساسیت جلوگیری میکند. اگر به دنبال یک منبع غذایی رژیمی و سالم و ضدحساسیت برای فرزندانتان هستید بروکلی را فراموش نکنید. همچنین با توجه به مقدار بالای پروتئین، کلم بروکلی برای بچه هایی که طعم گوشت را دوست ندارند، مناسب است.

۴۳. برای جلوگیری از تهوع خوب است

به دلیل دارا بودن انواع ویتامین B در کلم بروکلی یک داروی ضدتهوع طبیعی و خانگی محسوب می شود. مخصوصا برای زنان باردار که ماه های ابتدایی بارداری خود مدام دچار حالت تهوع می شوند این یک راه حل طبیعی و خوشمزهاست.

۴۴. بروکلی با افسردگی و اضطراب مبارزه می‌کند

التهاب به عنوان یکی از علت‌های افسردگی شناخته می‌شود. با کاهش التهاب، سولفورافان می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.

تکرار درمان سولفورافان افسردگی – و رفتارهای اضطراب گونه را در موش‌های دچار افسردگی مزمن کاهش داد، که احتمالا از طریق جلوگیری از محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال و پاسخ‌های التهابی به استرس این کار را انجام می‌دهد.

در مطالعه‌ی دیگری، کمبود Nrf2 در موش‌ها منجر به رفتار افسرده‌گونه شد در حالی که تحریک Nrf2 با استفاده از سولفورافان اثرات ضد افسردگی داشت.

همچنین مصرف رژیمی گلوکورفانین در طول دوره‌های جوانی و نوجوانی در موش‌ها از شروع رفتارهای افسرده گونه‌ی آن‌ها در بزرگسالی جلوگیری کرد.

۴۵. به مبارزه با بیماری پارکینسون کمک می‌کند

از مشخصه‌های بیماری پارکینسون از دست رفتن نورون‌های دوپامینرژیک در توده‌ی سیاه مغز است. در نمونه‌های حیوانی بیماری پارکینسون، سولفورافان این کمبودها را در هماهنگی حرکتی بهبود بخشید و مانع از دست رفتن نورون‌های دوپامینرژیک شد.

علائم آلزایمر

۴۶. به کنترل بیماری آلزایمر کمک می‌کند

تولید غیرعادی و ازدیاد پپتید آمیلوئید بتا عوامل اصلی دخیل در پیدایش بیماری آلزایمر هستند. بروکلی از مرگ سلولی ناشی از آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند، و سولفورافان جلوی التهاب مربوط به آمیلوئید بتا را می‌گیرد.

سولفورافان پلاک آمیلوئید بتا و از دست رفتن نورون‌ها را کاهش می‌دهد، و ضعف شناختی موجود در نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلا به بیماری آلزایمر گونه را بهبود می‌بخشد.

۴۷. به رفع بیماری هانتینگتون کمک می‌کند

سولفورافان ماشین تخریب پروتئینی را که باعث بدتر شدن بیماری هانتینگتون می‌شود به کار می‌اندازد و درصد سمی‌ بودن هانتینگتون را در موش‌ها کاهش می‌دهد.

۴۸. ممکن است از تشنج جلوگیری کند

سولفورافان از بدن در برابر تشنج‌ها محافظت می‌کند و وضعیت آستانه‌ی تشنج را در موش‌ها بهبود می‌بخشد.

۴۹. بروکلی وضعیت اسکیزوفرنی را بهبود می‌بخشد

سولفورافان موجود در بروکلی عملکرد امر یادگیری را در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی بهبود می‌بخشد.

متامفتامین می‌تواند در افراد مستعد ایجاد روانپریشی کند. سولفورافان ناهنجاری‌های رفتاری را در موش‌ها بعد از کنترل متامفتامین یا فن‌سیکلیدین تضعیف کرد که نشان می‌دهد ممکن است به درمان اسکیزوفرنی کمک کند.

۵۰. ممکن است علائم اوتیسم را بهبود ببخشد

در یک آزمایش بالینی، سولفورافان موجود در بروکلی رفتار پسرهای مبتلا به اوتیسم را بهبود بخشید.

سولفورافان ژن‌هایی را فعال می‌سازد که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو، و آسیب DNA، که تمام آن‌ها به اختلال طیف اوتیسم مربوط می‌شوند محافظت می‌کنند.

سیروز کبدی چیست

۵۱. عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد

در مردانی که به کبد چرب مبتلا هستند، بروکلی عملکرد کبد را بهبود می‌بخشد. در حیوانات، سولفورافان در برابر بسیاری از بیماری‌های کبدی ناشی از مواد شیمیایی سمی، داروها، الکل، و رژیم غذایی پر کالری از آن‌ها محافظت می‌کند.

بروکلی سم‌زدایی و تولید گلوتاتیون را فعال می‌سازد، و در حین کاهش AST و ALT در کبد موش‌ها GST را افزایش می‌دهد.

سولفورافان از کبد چرب الکلی در موش‌ها جلوگیری می‌کند.

۵۲. بروکلی آسیب ناشی از آلودگی را کاهش می‌دهد

سولفورافان به بدن کمک می‌کند آلاینده‌ها، آفت کش‌ها و فلزات سنگین موجود در هوا را با فعال کردن سیستم سم‌زدایی، بیشتر در آنزیم‌های مرحله‌ی ۲، سم زدایی کند.

در محیطی که زیاد در معرض آلاینده‌های موجود در هوا قرار دارد  و خطر قرار گرفتن در معرض کارسینوم هپاتوسلولار بیشتر است، بروکلی سم‌زدایی آلاینده‌های موجود در هوا را تقویت می‌کند و خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

۵۳. می‌تواند برای آرتروز مفید باشد

یک رژیم غذایی سرشار از بروکلی می‌تواند به بهبود پوکی استخوان در موش‌ها کمک کند. سولفورافان مانع از عملکرد متالوپروتئینازها اصلی دخیل در پیچیده‌ کردن پوکی استخوان می‌شود، مستقل از Nrf2، و از طریق NF-κB جلوی التهاب را می‌گیرد تا از بدن در برابر تخریب غضروف‌ها محافظت کند.

چند بیماری التهابی خود ایمن مانند آرتریت روماتوئید  و پوکی استخوان، هستند که قطبش مونوسیت‌ها را به ماکروفاژهای التهاب‌زای مرسوم فعال تبدیل می‌کنند. (نوع M1)

سولفورافان پاسخ‌های التهابی مختص به ماکروفاژهای M1  (Th1) را مسدود و تولید ماکروفاژها را به ماکروفاژهای M2 تغییر می‌دهد.

M2 (Th2) التهاب را کاهش می‌دهد و ترمیم بافت‌ها را تقویت می‌کند.

۵۴. بروکلی می‌تواند از آسیب به عضلات پیشگیری کند

سولفورافان در موش‌ها بعد از تقلای شدید در انجام تحرکات ورزشی خسته کننده، با عمل کردن به عنوان آنتی اکسیدانی غیر مستقیم در عضلات، از آسیب عضلانی جلوگیری می‌کند.

۵۵. بروکلی برای پیشگیری از دیستروفی (یا تحلیل) عضلانی مفید است

سولفورافان در موش‌ها با تحریک Nrf2 میزان آسیب عضلانی و التهاب عضلانی را کاهش می‌دهد.

در نمونه‌های آزمایشگاهی حیوانی دیستروفی ماهیچه‌ای دوشن، سولفورافان به طرز چشمگیری توده‌ی عضلانی، نیروی عضلات (تقریبا ۳۰٪) و مسافت دویدن را افزایش داد. سولفورافان همچنین هیپرتروفی (بزرگ شدن بیش از حد لزوم یک عضو) عضلانی، هیپرتروفی عضله ی قلب، و التهاب را کاهش می‌دهد.

۵۶. بروکلی می‌تواند از کلیه‌ها محافظت کند

در آزمایشات بالینی انجام شده مشخص شده است که سولفورافان از آسیب کلیوی در حیوانات پیشگیری می‌کند. داروهای شیمی‌درمانی مانند سیس‌پلاتین می‌توانند برای کلیه‌ها سمی باشند. در حیوانات استفاده از سولفورافان از التهاب و آسیب کلیوی ناشی از مصرف سیس‌پلاتین جلوگیری کرده است.

۵۷. برای مقابله با کلوئید (فزون گوشت) مفید است

سولفورافان موجود در بروکلی می‌تواند جلوی رشد سلولی را بگیرد و تولید کلاژن را در سلول‌های کلوئیدی کاهش بدهد.

۵۸. اختلال عملکرد مثانه را بهبود می‌بخشد

در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به انسداد مجرای خروجی مثانه، سولفورافان ظرفیت مثانه و اجابت مثانه را تقویت کرده و افزایش داده است.

۵۹. برای کودکان مبتلا به پیری زودرس مفید است

سندرم هاچینسون-گیلفورد پروگریا یا پیری زودرس یک اختلال پیری زودتر از موعد در دوران کودکی است که به جهش ژن LMNA مربوط می‌شود. در سلول‌های این سندرم پاکسازی و اتوفاژی (خودخواری) پروتئین‌ها دچار اختلال می‌شود. پاکسازی پروتئین ناشی از سولفورافان توسط خودخواری تحریک می‌شود و فنوتیپ سلولی معکوس تغییر می‌کند، که هر دوی این‌ها از نشانه‌های ابتلا به سندرم هاچینسون-گیلفورد پروگریا یا پیری زودرس در کودکان هستند.

کاهش کلسترول

۶۰. بروکلی کلسترول را پایین می‌آورد

خوردن بروکلی سرشار از گلوکورافانین به طرز چشمگیری کلسترول بد را در بدن انسان کاهش می‌دهد. سولفورفان از گلوکورافانین در بدن تولید می‌شود.

در ۱۲ فردی که مورد آزمایش قرار گرفتند، خوردن جوانه‌های بروکلی تازه (۱۰۰ گرم/ روز) به مدت ۱ هفته کلسترل کل و کلسترول بد را کاهش داد، و سطح کلسترول خوب را افزایش داد. بروکلی همچنین علائم استرس اکسیداتیو را بهبود بخشید.

۶۱. بروکلی ضد ویروس است

بروکلی واکنش ضد ویروسی بدن انسان را تقویت می‌کند. بروکلی بار ویروس آنفولانزا را در بدن انسان کاهش می‌دهد.

سولفورافان در برابر آنفولانزا، HIV، اپشتین بار ویروس، و ویروس هپاتیت C خاصیت ضد ویروسی قابل توجهی از خود نشان می‌دهد.

سولفورافان عفونت HIV را در ماکروفاژها مسدود می‌کند. ماکروفاژها در عفونت HIV، تشکیل ذخیره‌های ویروسی با عمر طولانی و پخش کردن ویروس در سرتاسر بدن نقش مهمی ایفا می‌کنند.

۶۲. کلم بروکلی با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مبارزه می‌کند

در مطالعه‌ای با استفاده از سولفورافان جلوی رشد ۲۳ مورد از ۲۸ نوع گونه‌ی باکتریایی و قارچی گرفته شد.

آبسه‌های مایکروباکتریوم اغلب در بیمارانی یافت می‌شود که فیبروز کیستی دارند و همین طور در بیماران دچار سرکوب سیستم ایمنی. پیش درمان ماکروفاژها با سولفورافان به طرز چشمگیری از بار باکتریایی می‌کاهد.

۶۳. بروکلی با التهاب مبارزه می‌کند

سولفورافان عامل هسته‌ای ان‌اف-کاپا بی را غیر فعال می‌کند، که از مسببان اصلی التهاب است.

همچنین سولفورافان Nrf2 فعال کرد، که در موش‌ها التهاب را پایین آورد و واسطه‌های التهاب‌زا را کاهش داد.

چند نکته‌ی احتیاطی

اگرچه بروکلی به وضوح سرشار از فواید سلامتی است، همیشه باید جانب احتیاط را رعایت کرد. در برخی افراد، تماس با کلم بروکلی می‌تواند منجر به ایجاد کهیر آلرژیک شود، زیرا برخی از ترکیبات قوی موجود در آن می‌توانند برای پوست آزاردهنده باشند. به جز این مورد، بروکلی را به طور متعادل و مطابق با دستورالعمل‌های پخت مناسب مصرف کنید، تا بتوانید از فواید آن بهره‌مند شوید!

خواص گوشت گاو: ۱۷ فایده غیر منتظره گوشت گاو برای سلامتی

منبع organicfacts stylecraze selfhacked
نوشته‌های مرتبط