بایدها و نبایدهای مهم بعد از عمل بینی

اقدامات لازم بعد از عمل بینی ، دغدغه افرادی است که قصد عمل جراحی بینی دارند. تغییر شکل بینی، پروسه‌ای است که نیاز به مراقبت‌های ویژه بعد از عمل دارد. عدم توجه به شرایطی که پس از جراحی ایجاد می‌شوند می‌تواند زمینه‌ساز بروز مسائلی پیچیده و سخت باشد. بنابراین، ضروری است که اقدامات لازم بعد از عمل بینی جدی گرفته شوند.

اینکه چه نکاتی و مواردی را در فعالیت‌های روزمره باید رعایت کرده و از انجام چه کارهایی اجتناب نمود، تعیین کننده سرعت و کیفیت دوره بهبودی هستند.

شاید شما هم مشتاق هستید که نتایج عمل جراحی زیبایی بینی را بلافاصله پس از عمل ببینید. اما نباید فراموش کرد که روند بهبود، نیاز به زمان دارد. در طول این مدت لازم است که مراحلی را برای تسریع در روند بهبود سپری کرد تا همه چیز به خوبی پیش برود.

شاخصه تعیین کننده‌ای که در نتیجه نهایی عمل بینی شناخته شده است، میزان ضخامت پوست است. بینی استخوانی، پوست نازک و غضروف محکم دارد. در مقابل، بینی گوشتی یا بینی پهن با پوست ضخیم و غضروف ضعیف، روند متفاوتی را در رسیدن به فرم بینی فانتزی یا طبیعی طی می‌کند.

معمولاً نتایج و هزینۀ عمل فرم‌های مختلف بینی نیز متفاوت از یکدیگر هستند. بینی گوشتی، نتیجۀ مطلوب دقیقی ندارد. با این حال، اقداماتی مانند نحوه خوابیدن یعد از عمل بینی  ،تغدیه مناسب و…  می‌توانند در رسیدن به نتیجۀ دلخواه مؤثر واقع شوند.

توصیه‌هایی برای بهبودی سریع‌ بعد از عمل بینی

همانطور که گفته شد، روند درمان و بهبودی کامل بعد از عمل بینی ممکن تا یک سال طول بکشد. معمولاً از سه ماه تا شش ماه پس از عمل، بی حسی‌های غیرطبیعی در اطراف بینی برطرف خواهند شد و روند بازسازی استخوان و غضروف به حد متعادلی خواهد رسید. پس از گذشت یک سال، با رعایت نکاتی که در ادامه می‌گوییم، روند بهبودی کامل شده و فرم جدید بینی ساخته خواهد شد. سؤالی که پیش می‌آید این است که آیا راهی برای سرعت بخشیدن به این فرآیند وجود دارد یا خیر؟

در واقع، موارد زیادی وجود دارند که می‌توانند در بهبود و تسریع این روند مؤثر واقع شوند. اقدامات لازم بعد از عمل بینی شامل موارد متعددی هستند. پیش از هر چیز دیگر، لازم است که…

·         رژیم غذایی سالم داشته باشید!

یکی از اقدامات لازم بعد از عمل بینی، رعایت رژیم غذایی متعادل و سالم است. در طول دوران بهبودی خود، رژیم غذایی سالم که متشکل از مغزها، گوشت، تخم مرغ، لبنیات و سبزیجات فراوان است را پیش بگیرید. در طول این مدت از مصرف غذهای فرآوری شده، فست فودها و قندهای ناسالم پرهیز کنید. نوشیدن روزانۀ آب‌میوه و مصرف میوه‌جات زیاد می‌تواند با تأمین ویتامین مورد نیاز بدن، تأثیر زیادی در بهبود و تسریع روند درمان داشته باشد.برای آگاهی بیشتر /تغذیه-مناسب-بعد-از-عمل-بینی /drnajafbeygi.com را مطالعه کنید.

·         توصیه‌های پزشک جراح خود را جدی بگیرید

اولین و مهم‌ترین کاری که باید بعد از عمل جراحی بینی انجام دهید، جدی گرفتن توصیه‌ها و نصایح پزشک است. شاید بتوانید ده‌ها مقاله در مورد اقدامات لازم بعد از عمل بینی مطالعه کنید، اما لازم است بدانید که هیچ یک به اندازۀ آنچه پزشک به شما می‌گوید مفید نخواهد بود. بنابراین، لازم است که توصیه‌های دقیقی را از پزشک معالج خود دریافت کنید. اینکه چه داروهایی را در چه زمانی و به چه مدت استفاده کنید، بیش از هر چیز دیگر اهمیت خواهد داشت.

·         هنگام خوابیدن، سرتان را بالا نگه دارید!

خوابیدن روی پهلو پس از عمل جراحی بینی، نه تنها باعث آزار می‌شود بلکه می‌تواند باعث کبودی و تورم بیشتر نیز شود. همچنین که دورۀ نقاهت را طولانی‌تر کرده و ممکن است نتیجۀ عمل را نیز نامطلوب کند. برای جلوگیری از این اتفاقات لازم است که حداقل تا شش هفته پس از عمل، سرتان را به هنگام خواب بالا نگه دارید. یکی از روش‌های ساده این است که سر خود را بین دو یا سه بالش قرار دهید یا از فوم‌های منعطف استفاده کنید. خوابیدن در بستر طبی هم می‌تواند گزینه‌ای مناسب در این مقصود باشد.

·         از کمپرس یخ استفاده کنید!

کمپرس یخ به عنوان روشی مؤثر و مفید برای کاهش تورم و کبودی شناخته شده است. لازم است که تا سه روز پس از عمل جراحی بینی، از کمپرس سرد برای کاهش تورم در صورت، استفاده کنید.

رپورتاژ

در استفاده از کمپرس سرد لازم است توجه کنید که کمپرس را مستقیماً روی بینی خود نگذارید. به جای انجام این کار باید کمپرس را روی گونه‌های خود مالیده تا به صورت اتفاقی تماسی با استخوان‌ها و غضروف‌های آسیب دیده بینی نداشته باشد.

·         به اندازۀ کافی استراحت کنید!

بعد از عمل جراحی، قطعاً تا مدتی احساس گرفتگی بینی خواهید داشت. این اتفاق می‌تواند باعث احساس دشواری به هنگام خوابیدن شود. با این حال، استراحت کافی و خواب، بخشی مهمی از روند بهبودی و درمان را شامل می‌شود.

بدن در طول دورۀ بهبودی نیاز به تأمین انرژی زیادی دارد. بهتر است که با استراحت کافی، انرژی لازم را برای بهبودی بدن در اختیار آن قرار دهید.

بایدها و نبایدهای مهم بعد از عمل بینی

·         صبور باشید

یکی از مهم‌ترین نکات بعد از عمل جراحی بینی، صبر است. مهم است که به خاطر داشته باشید که روند بهبودی شما دیر یا زود سپری خواهد شد. تا رسیدن به نتیجۀ دلخواه زمان کافی نیاز است. در طول دوره‌ای که در حال بهبودی هستید، از نور مستقیم و طولانی مدت آفتاب دوری کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب، عدم استفاده از عینک، جلوگیری از فین کردن برای پاک کردن بینی و انجام ورزش‌های ملایم حائز اهمیت هستند. با صبر و بردباری می‌توانید بهترین نتیجه‌ای که از عمل جراحی انتظار دارید را کسب کنید.

گاه شمار اقدامات لازم بعد از عمل بینی

میانگین مدت زمانی که بعد از عمل جراحی تا رسیدن به بهبودی کامل باید طی شود، چیزی حدود یک سال است. شاید این زمان از نظر خیلی‌ها طولانی به نظر برسد. بنابراین، باید گفت که برای روند بهبودی پس از عمل، جدول زمانی خاصی وجود دارد.

لازم نیست نگران این باشید که یک سال تمام را با اقدامات لازم بعد از عمل بینی و مراقبت‌های شدید سپری کنید. بلکه تنها کافیست بدانید که در هر دوره‌ای که سپری می‌شود با چه مواردی روبرو خواهید شد.

در این فاصله، نقطه عطف بهبودی از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی، آنچه که در این یک سال اتفاق می‌افتد، به این ترتیب خواهد بود.

ساعاتی پس از عمل بینی؛ چه باید کرد؟

24 ساعت اول پس از به هوش آمدن بیمار، سخت‌ترین لحظات ریکاوری برای او است. در این مدت، تأثیرات داروی بیهوشی همچنان در بیمار وجود دارد. سردرد، تهوع، کبودی و خونریزی، از جمله علائم و عوارض رایج پس از عمل جراحی هستند. در طول این مدت، اقدامات لازم بعد از عمل بینی بیش از هر زمان دیگر اهمیت خواهند داشت. از این رو لازم است که برای کاهش عوارض و سهل شدن دوره نقاهت، اقدامات و مراقبت‌های زیر را جدی بگیرید.

  • به منظور رفع کبودی، به مدت 24 ساعت از کمپرس سرد در اطراف بینی و چشم‌ها استفاده کنید.
  • از خوردن غذاهای سفت که نیاز به جویدن زیاد دارند، اجتناب کنید. سعی کنید 24 ساعت تا 48 ساعت پس از عمل جراحی، از مایعات و سوپ استفاده کنید.
  • در صورت عطسه یا سرفه، دهان خود را باز نگه دارید تا آسیب و فشاری به بافت‌های بینی وارد نشود.
  • از اعمال فشار به بینی و دستمالی نمودن آن جداً خودداری نمایید.
  • خندۀ شدید و حرف زدن زیاد ممکن است باعث ایجاد تغییر شکل در فرم بینی شود.
  • به هنگام خوابیدن سر خود را در سطحی بالاتر از حد معمول قرار دهید.
  • از انجام حرکات ناگهانی و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • داروهایی که توسط پزشک تجویز شده‌اند را به موقع و منظم مصرف کنید.

یک و نیم ماه اول؛ دورۀ سرنوشت ساز

اقدامات لازم بعد از عمل بینی در یک ماه اول مهم‌تر از همه است. در هفتۀ اول بعد از عمل جراحی، اسپلینت‌ها از بینی برداشته خواهند شد. در صورتی که عمل جراحی زیبایی بینی با تخصص و تبحر انجام شده باشد، نشانه‌های خاص و قابل توجهی از جراحی روی صورت مشاهده نخواهد شد. با این حال، احتمال این وجود دارد که کبودی‌هایی در اطراف چشمان بیمار ایجاد شده باشد. در صورت وجود کبودی در بینی، چشم‌ها و اطراف صورت، مرحلۀ اول بهبودی ممکن است تا دو هفته طول بکشد. معمولاً روند بهبودی و ترمیم بینی استخوانی سریع‌تر از بینی گوشتی سپری می‌شود. با این حال، همۀ آنچه در مورد اقدامات لازم بعد از عمل بینی ارائه کردیم، در مورد هر دو فرم بینی صدق می‌کنند.

در این مدت، توصیۀ پزشک این است که تا می‌توانید استراحت کرده و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری کنید. پس از رفع کبودی و تورم، از سرگیری فعالیت‌های روزمرۀ زندگی ممکن خواهد شد. معمولاً دو هفته پس از عمل، تورم صورت فروکش می‌کند و کبودی‌ها برطرف می‌شوند. پس از یک ماه نیز می‌توان فعالیت‌های سنگین‌تر که شامل تمرینات قلبی عروقی هستند را از سر گرفت. اگر قصد انجام فعالیت‌هایی مانند دویدن، ورزش‌های سبک و پیاده‌روی‌های طولانی مدت را دارید، بهتر است این کار را تا یک ماه پس از عمل به تعویق بیندازید. پس از یک ماه از عمل جراحی، استخوان‌ها شروع به پایدار شدن می‌کنند. پس از یک ماه و نیم می‌توانید از عینک طبی یا آفتابی استفاده کرده و تمرینات سنگین‌تر ورزشی را شروع کنید.

نوشته‌های مرتبط