قرص دیمن هیدرینات: 15 نکته درباره کارکرد، مصرف، و عوارض جانبی دیمن هیدرینات

دیمن هیدرینات نوعی آنتی هیستامین است که اثرات ماده‌ی شیمیایی طبیعی هیستامین را در بدن کاهش می‌دهد. از دیمن هیدرینات برای درمان یا پیشگیری از حالت تهوع، استفراغ، و سرگیجه‌ی ناشی از بیماری سفر یا حرکت استفاده می‌شود. هم‌چنین، دیمن هیدرینات ممکن است دارای کاربردهای دیگری نیز باشد که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است.

نکته‌ی مهم: تمام راهنمایی‌ها و توصیه‌های مندرج روی برچسب یا برگه‌ی داخل محصول را مطالعه و از آن‌ها پیروی کنید. تمام وضعیت‌ها، بیماری‌ها، آلرژی‌ها، و سایر مسائل مربوط به سلامت‌تان را به اطلاع پزشک معالج‌تان برسانید.

۱. پیش از مصرف این دارو

چنان‌چه به دیمن هیدرینات حساسیت دارید،‌ نباید آن را مصرف کنید.

اگر به وضعیت‌ها یا بیماری‌هایی زیر مبتلا هستید، از پزشک معالج یا داروساز درباره‌ی بی‌خطر بودن مصرف دیمن هیدرینات برای وضعیت‌تان اطلاعات لازم را به دست بیاورید:‌

الف. بیماری کبدی یا کلیوی؛
ب. بزرگ شدن پروستات یا مشکلات ادراری؛
پ. بیماری قلبی، فشار خون بالا؛
ت. سابقه‌ی تشنج؛
ث. انسداد مجاری گوارشی (معده یا روده‌ها)؛
ج. پر کاری تیروئید؛
چ. گلوکوم (آب سیاه)؛ یا
ح. بیماری آسم، برونشیت، آمفیزم، یا سایر اختلالات تنفسی.

این دارو را به کودکان کم‌تر از دو سال ندهید. همیشه، پیش از دادن داروهای آنتی هیستامین به کودکان با یک پزشک مشورت کنید. سوء مصرف آنتی هیستامین ممکن است حتی به مرگ کودکان نو پا یا خردسال منجر شود.

هنوز مشخص نیست آیا مصرف دیمن هیدرینات برای جنین مضر است یا خیر. با این حال، اگر باردار هستید، بدون اجازه‌ی پزشک از این دارو استفاده نکنید.

به علاوه، هنوز مشخص نیست آیا دیمن هیدرینات می‌تواند وارد شیر مادر شود یا آیا به کودک شیرخوار آسیب می‌رساند یا خیر. با وجود این، اگر به کودک‌تان شیر می‌دهید، بدون مشورت با پزشک معالج از مصرف این دارو خودداری کنید.

۲. نحوه‌ی مصرف دیمن هیدرینات

این دارو را دقیقا طبق راهنمایی‌های مندرج روی برچسب محصول یا طبق دستور پزشک مصرف کنید. هرگز این دارو را به مقدار بیش‌تر یا کم‌تر، یا طولانی‌تر از آن‌چه پزشک برای‌تان تجویز کرده است، مصرف نکنید.

برای کسب بهترین نتیجه، دیمن هیدرینات را ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از سفر یا قبل از انجام هر نوع فعالیتی که ممکن است باعث تحریک بیماری سفر یا حرکت شود، مصرف کنید.

می‌توانید دیمن هیدرینات را با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

نوع جویدنی این قرص را باید کاملا بجوید و سپس ببلعید.

چنان‌چه قرار است عمل جراحی بر روی‌تان انجام شود، اگر طی چند روز گذشته دیمن هیدرینات مصرف کرده‌اید، باید این مسئله را به اطلاع پزشک جراح برسانید.

این دارو را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما نگهداری کنید.

۳. فراموش کردن یک نوبت مصرف

از آن‌جا که دیمن هیدرینات از آن دسته داروهایی است که باید بر حسب نیاز مصرف شوند، برنامه‌ی زمانی خاصی برای مصرف آن وجود ندارد. ولی اگر برنامه‌ی زمانی مشخصی برای مصرف این دارو دارید، به محض یادآوری نوبت فراموش شده، آن را مصرف کنید. ولی چنان‌چه تقریبا نوبت بعدی مصرف فرا رسیده باشد، از مصرف نوبت فراموش شده‌ی قبلی خودداری کنید. هرگز برای جبران نوبت از دست رفته، میزان مصرف را در نوبت بعدی دو برابر نکنید.

۴. مصرف بیش از اندازه (اوردوز)

در صورت مصرف بیش از اندازه‌ی دیمن هیدرینات فورا با اورژانس تماس بگیرید یا به سرعت به بیمارستان مراجعه کنید.

علائم مصرف بیش از اندازه (اوردوز) این دارو ممکن است شامل خواب‌آلودگی، تحریک پذیری، گشاد شدن مردمک چشم، توهم، یا تشنج باشند. مصرف بیش از اندازه‌ی این دارو در کودکان ممکن است باعث تحریک پذیری یا بی‌قراری و به دنبال آن‌ها، خواب‌آلودگی شدید شود.

۵. کارهایی که هنگام مصرف دیمن هیدرینات باید از آن‌ها خودداری کرد

هنگام استفاده از قرص دیمن هیدرینات باید از مصرف داروی موضعی (برای پوست) حاوی آنتی هیستامینی به نام دیفن هیدرامین – که با نام بنادریل (Benadryl) نیز مشهور است – خودداری کنید.

دیمن هیدرینات ممکن است باعث تاری دید یا بروز اختلال در فرایند تفکر یا واکنش شود. چنان‌چه رانندگی یا هر کار دیگری انجام می‌دهید که نیازمند هوشیاری کامل یا قدرت دید کامل است، هنگام مصرف دیمن هیدرینات به این مسئله توجه کنید.

مصرف الکل به همراه این دارو می‌تواند عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

۶. مسائلی که پیش از مصرف دیمن هیدرینات باید به پزشک اطلاع دهید

الف. اگر به دیمن هیدرینات یا هر ترکیب دیگر موجود در این دارو (قرص دیمن هیدرینات) حساسیت دارید، آن را به اطلاع پزشک معالج برسانید.
ب. اگر به هر گونه دارویی مشابه‌ی دیمن هیدرینات، و داروها، مواد غذایی، یا مواد دیگر حساسیت دارید، با پزشک‌تان درباره‌ی حساسیت و نشانه‌های آن نظیر جوش، کهیر، خارش، تنگی نفس، خس‌خس سینه، سرفه، ورم صورت، لب‌ها، زبان، یا گلو،‌ یا هر نشانه‌ی دیگر مشورت کنید.
پ. چنان‌چه به هر یک از این وضعیت‌ها یا بیماری‌ها مبتلا هستید، به پزشک اطلاع دهید: گلوکوم (آب سیاه)، مشکلات تنفسی یا ریوی، یا مشکلات پروستات.
ت. چنان‌چه از قرص‌های پتاسیم استفاده می‌کنید؛ یا
ث. اگر ظرف ۱۴ روز گذشته، از داروهای خاصی برای درمان وضعیت خلق‌و‌خو (افسردگی) نظیر ایزوکاربوکسازید، فنلزین، یا ترانیل سیپرومین، یا داروهایی برای درمان بیماری پارکینسون نظیر سلژیلین یا راساژیلین استفاده کرده‌اید، مسئله را با پزشک معالج در میان بگذارید. مصرف قرص دیمن هیدرینات در طول ۱۴ روز بعد از مصرف این داروها می‌تواند به شدت فشار خون را بالا ببرد.
ج. اگر به کودک‌تان شیر می‌دهید یا قرار است در آینده‌ی نزدیک این کار را انجام دهید، به پزشک معالج‌تان بگویید.

این دارو ممکن است با سایر داروها یا برخی وضعیت‌ها تداخل ایجاد کند.

پزشک یا داروساز را در جریان مصرف تمام داروهای‌تان اعم از داروهای تجویزی یا بدون نسخه، محصولات طبیعی، و ویتامین‌ها و هم‌چنین وضعیت‌ها و بیماری‌های فعلی‌تان قرار دهید. باید بی‌خطر بودن مصرف قرص دیمن هیدرینات را با توجه به وضعیت سلامتی فعلی‌تان و تمام داروهای مصرفی‌تان مورد بررسی قرار دهید. بدون مشورت با پزشک معالج، مصرف دیمن هیدرینات را متوقف نکنید، مصرف آن را مجددا شروع نکنید،‌ یا میزان مصرف‌تان را تغییر ندهید.

۷. مسائلی که هنگام مصرف قرص دیمن هیدرینات باید از آن‌ها باخبر باشید

رپورتاژ

الف. مصرف قرص دیمن هیدرینات را به سایر ارائه دهندگان خدمات پزشکی از قبیل پزشک، پرستار، داروساز، و دندان‌پزشک نیز اطلاع بدهید.
ب. بعد از مصرف قرص دیمن هیدرینات، تا زمانی که احساس می‌کنید اثرات آن در بدن‌تان باقی مانده‌اند، از رانندگی یا انجام کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند، خودداری کنید.
پ. این دارو ممکن است نتایج برخی آزمایش‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. به پزشک معالج و هم‌چنین به مسئول آزمایشگاه بگویید که قرص دیمن هیدرینات مصرف می‌کنید.
ت. اگر به تارترازین حساسیت دارید، این مسئله را به پزشک خبر دهید. برخی از محصولات دارویی حاوی تارترازین هستند.
ث. هنگام مصرف قرص دیمن هیدرینات از مصرف الکل خودداری کنید.
ج. در صورتی که از آن دسته داروها یا محصولات طبیعی استفاده می‌کنید که سرعت واکنش‌تان را کاهش می‌دهند، پزشک معالج را در جریان قرار دهید.
چ. اگر بالای ۶۵ سال سن دارید، در استفاده از قرص دیمن هیدرینات احتیاط کنید. افراد بالای ۶۵ سال بیش‌تر از دیگران در معرض عوارض جانبی این دارو قرار دارند.
ح. هنگام استفاده از این دارو برای کودکان احتیاط کنید. این کار را حتما طبق دستور پزشک انجام دهید.
خ. به کودکان زیر ۲ سال هرگز قرص دیمن هیدرینات ندهید.
د. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید،‌ حتما پزشک معالج را در جریان این مسئله قرار بدهید. باید درباره‌ی فواید و خطرات استفاده از دیمن هیدرینات در دوران بارداری با پزشک صحبت کنید.

۸. بهترین شیوه‌ی مصرف قرص دیمن هیدرینات

حتما این دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید. تمام اطلاعات مندرج روی جعبه یا برگه‌ی موجود داخل محصول را با دقت مطالعه کنید. تمام دستورالعمل‌ها را به خوبی انجام دهید.

الف. اگر این دارو را برای پیشگیری از بیماری از سفر یا حرکت مصرف کنید، آن را ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از حرکت میل کنید.
ب. این دارو را می‌توانید به همراه غذا یا بدون غذا مصرف کنید.

۹. برخی از عوارض جانبی دیمن هیدرینات که به محض مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید

هشدار / احتیاط: برخی از آدم‌ها ممکن است بعد از مصرف دیمن هیدرینات دچار برخی عوارض جانبی شدید یا حتی گاهی اوقات مرگبار شوند؛ اگرچه این عوارض بسیار نادر هستند. چنان‌چه بعد از مصرف دیمن هیدرینات دچار هر یک از نشانه‌ها یا علائمی شدید که ممکن است با اثرات جانبی شدید یا مرگبار این دارو در ارتباط باشند، باید فورا به اورژانس مراجعه کنید. این گونه عوارض جانبی عبارت هستند از:

الف. نشانه‌هایی از واکنش آلرژیک (حساسیتی) نظیر جوش، کهیر، خارش، قرمزی، تورم، تاول یا ور آمدن پوست با / بدون تب، خس‌خس سینه، احساس فشار در قفسه‌ی سینه یا گلو، دشواری در تنفس، بلع، یا تکلم، گرفتگی غیر معمول صدا، یا ورم کردن دهان، صورت، لب‌ها، زبان، یا گلو.
ب. مشکل در دفع ادرار
پ. احساس درد هنگام دفع ادرار
ت. بالا رفتن سرعت ضربان قلب
ث. تار شدن چشم‌ها
ج. احساس هیجان یا عصبانیت شدید
چ. بی قراری
ح. توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که واقعیت ندارند)
خ. احساس گیجی و سردرگمی
د. تشنج
ذ. ممکن است پوست دچار واکنش بسیار شدیدی شود (سندرم استیونز – جانسون / نکروز یا بافت مردگی پوستی سمی). این وضعیت می‌تواند بروز مشکلات شدیدی شوید که ممکن است هرگز برطرف نشوند و گاهی اوقات نیز به مرگ منجر شوند. اگر دچار نشانه‌هایی نظیر قرمزی، ورم، تاول، یا ور آمدن پوست (به همراه تب یا بدون تب)، قرمزی یا ناراحتی چشم، با سوزش دهان، گلو، بینی، یا چشم شدید باید فورا به بیمارستان مراجعه کنید.

۱۰. برخی دیگر از عوارض جانبی مصرف قرص دیمن هیدرینات

تمام داروها ممکن است باعث بروز برخی عوارض جانبی شوند. با وجود این، بسیاری از آدم‌ها دچار هیچ یک از عوارض جانبی داروها نمی‌شوند یا فقط به برخی از عوارض خفیف آن‌ها مبتلا می‌شوند. چنان‌چه بعد از مصرف دیمن هیدرینات دچار هر یکی از عوارض جانبی زیر شده‌اید، یا هر عارضه‌ی دیگری باعث آزارتان شده است یا این اثرات بعد از مدت کوتاه برطرف نشده‌اند، باید به پزشک مراجعه کنید:

الف. سرگیجه
ب. احساس خواب
پ. خشکی دهان
ت. خشکی بینی
ث. احساس عصبانیت و هیجان.

البته این‌ها همه‌ی عوارض جانبی ناشی از مصرف دیمن هیدرینات نیستند. اگر درباره‌ی عوارض جانبی این دارو هر گونه پرسشی برای‌تان ایجاد شده‌ است،‌ آن را حتما از پزشک معالج‌تان بپرسید.

۱۱. نحوه‌ی نگهداری و معدوم کردن قرص دیمن هیدرینات

الف. این قرص را در ظرف مخصوص خود و در دمای معمول اتاق نگهداری کنید.
ب. دیمن هیدرینات را در مکانی خشک قرار دهید. هرگز آن را در فضایی مانند حمام قرار ندهید.
پ. تمام داروها را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.
ت. داروهای استفاده نشده یا تاریخ انقضاء گذشته را دور بیندازید. داروها را در توالت یا فاضلاب نریزید،‌ مگر این‌که در دستورالعمل‌ آن‌ها چنین چیزی نوشته شده باشد. برای آگاهی از بهترین روش برای معدوم کردن داروها بهتر است با پزشک داروساز مشورت کنید. در برخی از مناطق، برنامه‌هایی جهت جمع‌آوری داروهای استفاده نشده برگزار می‌شوند.

۱۲. نکات مهم برای مصرف کنندگان دارو

الف. اگر بعد از مصرف دارو، علائم یا مشکلات سلامتی‌تان بهبود نیافتند یا حتی وخیم‌تر شدند، حتما به پزشک مراجعه کنید.
ب. هرگز داروی‌تان را با دیگران به اشتراک نگذارید و از داروی دیگران استفاده نکنید.
پ. فهرستی از تمام داروهای مصرفی‌تان (داروهای تجویزی، محصولات دارویی طبیعی، ویتامین‌ها، و داروهای بدون نسخه) را همراه خود داشته باشید، و آن را به پزشک معالج نشان دهید.
ت. پیش از شروع مصرف هر دارویی، اعم از داروی تجویزی، بدون نسخه، محصولات دارویی طبیعی، و مکمل‌های ویتامین، با پزشک معالج‌تان مشورت کنید.
ث. برخی از داروها دارای بروشوری هستند که اطلاعات کاملی را از دارو به مصرف کننده ارائه می‌دهد. حتما آن را با پزشک داروساز بررسی کنید. اگر پرسشی درباره‌ی قرص دیمن هیدرینات برای‌تان ایجاد شده است، آن را از پزشک معالج‌، پرستار، داروساز، یا هر پزشک متخصص دیگری بپرسید.
ج. اگر فکر می‌کنید این دارو را بیش از اندازه مصرف کرده‌اید، حتما فورا به بیمارستان مراجعه کنید. پیش از رسیدن به بیمارستان اطلاعات کاملی از آن‌چه مصرف کرده‌اید، میزان مصرف، و عوارضی را که دچارشان شده‌اید، آماده کنید تا پزشک اورژانس را در جریان کامل قرار دهید.

۱۳. عوارض جانبی مصرف دیمن هیدرینات

الف. برای مصرف کننده

اشکال مصرف دیمن هیدرینات: محلول خوراکی، قرص خوراکی، تزریقی

عوارض جانبی این دارو عبارت هستند از خواب‌آلودگی، سر درد، تاری دید، وزوز گوش، خشکی دهان و مجاری تنفسی، عدم هماهنگی اندام‌ها، تپش قلب، سرگیجه، افت فشار خون؛ تحریک پارادوکسیکال دستگاه عصبی مرکزی در کودکان و گاهی اوقات در بزرگسالان؛ در تزریق ماهیچه‌ای، احساس درد در محل تزریق. به علاوه، از آن‌جا که دیمن هیدرینات حاوی دیفن هیدرامین است، احتمال بروز اثرات جانبی مربوط به دیفن هیدرامین نیز باید مد نظر قرار داده شود.

ب. برای پزشکان متخصص

اشکال مصرف دیمن هیدرینات: پودر ترکیبی، محلول تزریقی، مایع خوراکی، قرص خوراکی، قرص خوراکی جویدنی

ب.۱. عوارض عمومی: بیش‌ترین واکنش ناخوشایند گزارش شده از مصرف این دارو خواب‌آلودگی است.
ب.۲. قلبی و عروقی: تندتپشی یا تاکی‌کاردی (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۳. مشکل پوستی: جوش و قرمزی پوست (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۴. روده و معده: خشکی دهان، ناراحتی قسمت بالا معده، حالت تهوع (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۵. مجاری تناسلی و ادراری: دشواری و احساس درد هنگام ادرار (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۶. متابولیک (سوخت و سازی): بی اشتهایی (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۷. دستگاه عصبی: خواب‌آلودگی، سرگیجه، سر درد، هیجان (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۸. بینایی: تاری دید (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۹. ضعف و خستگی (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۱۰. روانپزشکی: عصبانیت، بی‌قراری، بی‌خوابی (بسامد آن گزارش نشده است)
ب.۱۱. تنفسی: خشکی بینی، خشکی گلو، غلیظ شدن ترشحات نایژه‌ها (بسامد آن گزارش نشده است)

‍۱۴. هشدارهایی در خصوص مصرف دیمن هیدرینات در دوران بارداری

استفاده از دیمن هیدرینات تنها هنگامی در دوران بارداری توصیه می‌شود که ضرورت مصرف این دارو کاملا احساس شود.

الف. با این‌که طبق گزارش‌ها، در اثر مصرف دیمن هیدرینات در دوران بارداری وارد آمدن آسیب به جنین بعید است، احتمال بروز آسیب را نباید به طور کامل نادیده گرفت.
ب. این دارو از جفت عبور می‌کند و ممکن است برای جنین اثرات سمی داشته باشد؛ بی‌خطر بودن مصرف این دارو هنگام زایمان نیز تاکنون بررسی نشده است. مطالعات بر روی حیوانات با میزان مصرف بیش‌تر از ۲۵ برابر دوز مصرفی انسان شواهدی را مبنی بر آسیب به جنین یا اختلال در باروری نشان داده‌اند. مطالعات بالینی روی زنان باردار هیچ گونه افزایش خطر بروز ناهنجاری‌ها را در اثر مصرف دیمن هیدرینات در هیچ یک از دوره‌های سه ماهه‌ی بارداری نشان نداده‌اند.

دسته‌بندی A سازمان اقلام دارویی استرالیا در خصوص دوران بارداری: داروهایی که به طور گسترده توسط زنان باردار و سایر زنان در سنین باروری مصرف می‌شوند، و هیچ گونه شواهد و مدارک تایید شده‌ای مبنی بر تاثیر آن‌ها بر افزایش احتمال بروز ناهنجاری‌ها یا سایر اثرات مضر مستقیم یا غیر مستقیم بر سلامت جنین وجود ندارد.

دسته‌بندی B سازمان غذا و داروی ایالات متحده در خصوص دوران بارداری: مطالعات بر روی دستگاه تولید مثل حیوانات خطری از جانب این داروها را بر سلامت جنین نشان نداده‌اند، و هیچ گونه مطالعه‌ی کافی و کنترل شده روی زنان باردار در این خصوص صورت نگرفته است.

۱۵. هشدارهایی در خصوص مصرف دیمن هیدرینات در دوران شیردهی

باید با توجه به میزان اهمیت مصرف دیمن هیدرینات برای مادر، در مورد توقف شیردهی یا توقف مصرف این دارو تصمیم‌گیری شود.

این دارو می‌تواند وارد شیر مادر شود.

الف. گاهی اوقات مصرف دوز پایین دیمن هیدرینات توسط مادر، برای نوزاد شیرخوار آن‌چنان مضر به نظر نمی‌رسد.
ب. مصرف این داروی را دوزهای بالاتر و به مدت طولانی‌تر ممکن است اثرات جانبی مضری برای نوزاد شیرخوار به همراه داشته باشد یا بتواند میزان شیر مادر را کاهش دهد؛ به خصوص هنگامی که این دارو پیش از کامل شدن فرایند تولید شیر در بدن مادر و هنگامی که با همراه داروهای مقلد سمپاتیک مصرف شود.
پ. مصرف یک دوز بعد از آخرین نوبت شیردهی در روز می‌تواند اثرات این دارو را به حداقل برساند.

نوشته‌های مرتبط