خواص شیر سویا: 40 خاصیت تایید شده شیر سویا برای سلامتی

شیر سویا به عنوان یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌هایی شناخته می‌شود که طبق تایید دانشمندان، به دلیل غنی بودن از برخی مواد مغذی خاص که قادر هستند از بروز برخی بیماری‌های مزمن پیشگیری، و حتی با آن‌ها مبارزه کنند، توصیه می‌شود آن را در رژیم غذایی‌ روزانه‌تان قرار دهید. علاوه بر آن‌که شیر سویا برای آن‌هایی مفید است که در حال حاضر رژیم غذایی گیاه‌‌خواری مطلق (وگانیسم) را رعایت می‌کنند، جایگزین بسیار خوبی برای شیر نیز تلقی می‌شود؛ شیر سویا یکی از منابع پروتئین گیاهی به شمار می‌رود که می‌توان جهت تامین و رفع نیاز بدن به پروتئین، آن را جایگزین محصولات لبنی یا حیوانی کرد. علاوه بر این‌ها، افرادی که به محصولات لبنی حساسیت دارند می‌توانند از شیر سویا به عنوان یک نوشیدنی دلپذیر برای مقابله با این وضعیت استفاده کنند.

مواد مغذی موجود در شیر سویا

جدول غذایی شیر سویا به ازای هر فنجان (۲۴۳ گرم)
پروتئین و اسیدهای آمینه      
پروتئین ۶.۳ گرم (۱۳ درصد)    
       
ویتامین‌ها   مواد معدنی  
ویتامین A ۴۵۰ واحد بین‌المللی (۹ درصد) کلسیم ۲۹۹ میلی گرم (۳۰ درصد)
ویتامین D ۱۰۵ واحد بین‌المللی (۲۶ درصد) آهن ۱ میلی گرم (۶ درصد)
ویتامین E ۰.۳ میلی گرم (۱ درصد) منیزیوم ۳۶ میلی گرم (۹ درصد)
ویتامین K ۷.۳ میکرو گرم (۹ درصد) فسفر ۱۰۵ میلی گرم (۱۰ درصد)
تیامین ۰.۱ میلی گرم (۵ درصد) پتاسیم ۲۹۶ میلی گرم (۸ درصد)
ریبوفلاوین ۰.۴ میلی گرم (۲۴ درصد) روی (زینک) ۰.۶ میلی گرم (۴ درصد)
نیاسین ۱ میلی گرم (۵ درصد) مس ۰.۴ میلی گرم (۲۰ درصد)
ویتامین B6 ۰.۱ میلی گرم (۴ درصد) منگنز ۰.۲ میلی گرم (۸ درصد)
ویتامین B12 ۲.۱ میکرو گرم (۳۴ درصد) سلنیوم ۵.۶ میکرو گرم (۸ درصد)
اسید فولیک (فولات) ۲۲ میکرو گرم (۵ درصد)    
اسید پانتوتنیک ۰.۳ میلی گرم (۳ درصد)    
کولین ۵۷ میلی گرم    
بتائین ۱.۹ میلی گرم    
چربی‌ها و اسیدهای چرب
چربی‌های تک اشباع نشده ۰.۹ گرم    
چربی‌های چند اشباع نشده ۲.۱ گرم    
اسیدهای چرب امگا-۳ ۱۸۲ میلی گرم    
اسیدهای چرب امگا-۶ ۱،۴۱۹ میلی گرم    

 

خواص شیر سویا برای سلامتی

۱. تقویت دستگاه ایمنی بدن

از نخستین فواید شیر سویا برای سلامتی می‌توان به قابلیت این ماده‌ی غذایی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن اشاره کرد که حقیقتا در این خصوص عملکرد خوبی دارد. شیرسویا منبع پروتئین گیاهی است که از برخی اسیدهای آمینه ضروری تشکیل شده است. دانشمندان مدتی است برخی پروتئین‌های جدیدی را کشف کرده‌اند که یکی از آن‌ها، پادتن‌ها هستند که نقش بسیاری مهم در بهبود کارکرد دستگاه ایمنی بدن دارند. بنابراین، شیر سویا می‌تواند – در صورتی که به شکل روزانه مصرف شود – به عنوان عاملی برای تقویت دستگاه ایمنی بدن عمل می‌کند.

۲. افزایش انرژی بدن

در کنار پادتن‌هایی که توسط آمینو اسیدهای موجود در شیر سویا تولید می‌شوند، برخی دیگر از انواع پروتئین‌های ساختاری و هم‌چنین آنزیم‌های دیگری نیز به کمک شیرسویا در بدن تولید می‌شوند. این آنزیم‌ها برای تولید انرژی در سلول‌های بدن بسیار ضروری هستند؛ در عین حال، پروتئین‌های ساختاری نیز به حفظ بافت‌ها کمک می‌کنند. بنابراین، با مصرف شیر سویا می‌توانید انرژی لازم را برای بدن‌تان تامین کنید. به علاوه، ریبوفلاوین موجود در شیر سویا نیز دارای کارکرد مشابه‌ای است و می‌تواند به تولید انرژی در سلول‌های بدن کمک کند.

۳. منبع پروتئین گیاهی برای حفظ سلامتی ماهیچه‌ها

همان‌طور که در بخش قبل ذکر شد، پروتئین تولید شده توسط آمینو اسیدهای موجود در شیر سویا نقش مهمی در حفظ بافت‌های بدن ایفا می‌کند؛ در عین حال، آهن نیز با بهبود کارکرد عروق خونی، و در نتیجه، توزیع بهینه‌ی اکسیژن در بدن، باعث می‌شود بافت‌های بدن‌تان به اندازه‌ی کافی اکسیژن دریافت کنند.

۴. تقویت استخوان‌ها

شیر سویا غنی از کلسیم است؛ بنابراین، بدون شک مصرف این ماده‌ی غذایی برای استخوان‌های‌تان بسیار مفید خواهد بود. کلسیم موجود در شیر سویا به حفظ سلامت استخوان‌ها، و در عین حال، به تقویت ساختار استخوان‌ها، پیشگیری از بروز شکستگی‌ها و هم‌چنین حفظ استحکام مفاصل کمک می‌کند.

۵. کاهش خطر بروز پوکی استخوان

داشتن استخوان‌هایی سالم و قوی به این معنی است که خطر ابتلا به پوکی استخوان‌ در فرد کاهش خواهد یافت. با وجود این، در زمان‌های قدیم که جذب کلسیم در بدن به اندازه‌ی امروز بهینه نبود، همیشه خطر ابتلا به پوکی استخوان در کمین افراد بود؛ ولی در همان زمان نیز افراد می‌توانستند از بروز این مشکل پیشگیری کنند. فیتواستروژن موجود در شیر سویا در تسریع جذب کلسیم و در نتیجه، پیشگیری از کاهش تراکم استخوانی بسیار موثر است.

۶. کاهش خطر ابتلا به کم خونی

از آن‌جا که شیر سویا غنی از آهن و کلسیم است، این ماده‌ی غذایی می‌تواند به شکل موثری با کم خونی مبارزه کند. علت بروز بیماری کم خونی در بدن این است که بدن به دلیل کمبود گلبول‌های قرمز خون نمی‌تواند به اندازه‌ی کافی اکسیژن دریافت ‌کند. آهن با بهبود کارکرد عروق خونی، باعث تولید گلبول‌های قرمز خون به اندازه‌ی کافی در بدن می‌شود.

۷. بهبود کارکرد عروق خونی

اگر کارکرد عروق خونی با اختلال مواجه شود، ممکن است عوارض بسیار خطرناکی در انتظار فرد باشند و این وضعیت می‌تواند به مرگ منجر شود. عوامل مختلفی در بروز این وضعیت نقش دارند؛ از جمله تجمع پلاک‌های ناشی از وجود بیش از اندازه‌ی کلسترول در خون تا سفت شدن سرخرگ‌ها (تصلب شرایین). آهن موجود در شیرسویا کمک بزرگی به کارکرد بهینه‌ی عروق خونی می‌کند؛ در عین حال، اسیدهای چرب امگا-۳  و امگا-۶ با حذف پلاک‌ها و هم‌چنین خنثی‌سازی حملات رادیکال‌های آزاد از عروق خونی محافظت می‌کنند.

۸. بهینه‌سازی کاربرد اکسیژن در بدن

بدن و به خصوص مغز به اکسیژن نیاز دارند. بدون اکسیژن به آسانی دچار خستگی می‌شویم، و از همه بدتر، بدن‌مان به شکل مناسب کار نمی‌کند. وجود اکسیژن برای بدن ضروری است؛ گلبول‌های قرمز خون مسئول اکسیژن رسانی به تمام نقاط بدن هستند.

۹. حفظ سلامت دستگاه عصبی

مصرف شیر سویا می‌تواند به حفظ سلامتی دستگاه عصبی نیز کمک کند. زیرا شیر سویا غنی از مجموعه‌ی ویتامین B نظیر ریبوفلاوین و ویتامین B12 است. این دو نوع ویتامین به حفظ کارکرد بهینه‌ی دستگاه عصبی کمک می‌کنند.

‍۱۰. محافظت از دی‌ان‌ای

ریبوفلاوین موجود در شیر سویا برای محافظت از دی‌ان‌ای نیز بسیار مفید است. ریبوفلاوین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و به این ترتیب، از بروز آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد بر دی‌ان‌ای پیشگیری می‌کند. مطمئنا از این مسئله آگاه هستید که رادیکال‌های آزاد به دی‌ان‌‌ای حمله می‌کنند و می‌توانند باعث جهش سلولی شوند؛ این اتفاق به رشد سریع سلول‌های جهش یافته یا سلول‌های سرطانی منجر خواهد شد.

۱۱. کنترل فشار خون

دلیل اصلی افزایش فشار خون، وجود میزان بیش از اندازه‌ی سدیم موجود در خون است. شیرسویا حاوی مقدار زیادی پتاسیم است که می‌تواند به کاهش سدیم اضافی، و در نتیجه، کاهش سطح فشار خون کمک کند.

۱۲. کنترل سطح کلسترول

مطالعات اخیر نشان داده‌اند، مصرف مرتب شیر سویا راه‌حل موثری برای کنترل سطح کلسترول است. زیرا شیرسویا حاوی کلسترول نیست و بر خلاف محصولات لبنی، عاری از چربی اشباع شده نیز هست؛ در عوض این ماده‌ی غذایی غنی از چربی‌های تک و چند اشباع نشده است که برای تولید کلسترول اچ‌دی‌ال و کاهش تولید کلسترول ال‌دی‌ال – به عنوان ساز و کاری برای حفظ سطح سالمی از کلسترول – مفید خواهد بود.

۱۳. کنترل سطح تری‌گلیسیرید

چربی‌های تک و چند اشباع نشده نه فقط از طریق کاهش تولید کلسترول ال‌دی‌ال برای حفظ سطح سالم کلسترول مفید هستند، بلکه به کاهش تولید تری‌گلیسیرید نیز کمک می‌کنند؛ از این رو، سطح تری‌گلیسیرید خون به شکل موثری کنترل می‌شود و دستگاه قلبی و عروقی نیز به صورت بهینه سالم می‌ماند.

۱۴. کاهش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونری قلب

بیماری عروق کرونری قلب ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود؛ از جمله بروز اختلال در جریان خون در طول عروقی خونی که به قلب فشار می‌آورد تا با شدت بیش‌تری کار کند و باعث سفت شدن سرخرگ‌ها می‌شود. اسیدهای چرب امگا-۳ و امگا-۶ با نابودی تمام مواد خطرناکی که می‌توانند باعث ایجاد پلاک‌هایی شوند که به عنوان عامل اصلی انسداد عروق کرونری به شمار می‌روند، به حفظ سلامتی و آرام کردن عروق خونی کمک می‌کنند.

‍۱۵. کمک به کاهش وزن

دلایل مختلفی وجود دارند که بسیاری افراد افزودن شیرسویا را در حین رعایت برنامه‌های کاهش وزن به رژیم غذایی روزانه توصیه می‌کنند. نخست این‌که شیرسویا می‌تواند منبع خوبی برای فیبر باشد؛ فیبر به کنترل اشتها کمک می‌کند. فیبر موجود در شیر سویا باعث می‌شود مدت زمان بیش‌تری احساس سیری کنید و مصرف فیبر کمک می‌کند سریع‌تر سیر شوید. دوم این‌که، شیرسویا حاوی چربی تک اشباع نشده‌ای است که به عنوان عامل مهار کننده‌ای برای جذب چربی در مجرای روده عمل می‌کند.

۱۶. کاهش خطر بروز سرطان پروستات

طبق باور عوام، فیتواستروژن موجود در شیر سویا می‌تواند جایگزین تستوسترون در بدن مردان شود؛ این باور به طور کلی اشتباه است، ولی واقعیت این است که طبق شواهد علمی، این فیتواستروژن قادر است سطح تستوسترون تولید شده را در بدن کاهش دهد. کاهش سطح تستوسترون در بدن مردان به معنی کاهش احتمال خطر بروز سرطان پروستات ناشی از میزان بالای تستوسترون خواهد بود.

۱۷. کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه

احتمال خطر ابتلا به سرطان سینه را که در زنان بعد از شروع دوره‌ی یائسگی شیوع دارد، می‌توان از طریق مصرف مرتب شیر سویا، و در نتیجه، جبران فقدان استروژن توسط فیتواستروژن موجود در شیر سویا کاهش داد.

۱۸. کاهش علائم سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی به علت کاهش سریع استروژن در بدن زنان ایجاد می‌شود. بیش‌تر آدم‌ها از اهمیت بالای هورمون استروژن در بدن زنان آگاه هستند؛ فقدان این هورمون می‌تواند باعث ایجاد برخی مشکلات خاص جسمی و روانی شود. فیتواستروژن موجود در شیر سویا می‌تواند به عنوان جایگزین مناسبی برای استروژن در بدن زنان عمل کند.

۱۹. منبع پروتئین برای گیاهخواران

منبع اصلی تامین پروتئین برای انسان محصولات غذایی حیوانی هستند، ولی مسلما این محصولات حیوانی به عنوان یکی از محدودیت‌های غذایی برای گیاهخواران به شمار می‌روند. با وجود این، اگر گیاهخوار معمولی یا حتی گیاهخوار مطلق هم باشید، هم‌چنان بدن‌تان به پروتئین نیازمند خواهد بود؛ به همین دلیل نیز شیر سویا به دلیل غنی بودن پروتئین گیاهی می‌تواند گزینه‌ی غذایی مناسبی برای‌تان باشد.

۲۰. نوشیدنی سالم برای افراد مبتلا به وضعیت عدم تحمل لاکتوز

با جایگزین کردن محصولات لبنی با شیر سویا می‌توانید به شکل موثری با وضعیت عدم تحمل لاکتوز مقابله کنید. چرا شیرسویا؟ زیرا شیرسویا حاوی لاکتوز نیست و بنابراین، افراد مبتلا به این وضعیت می‌توانند بدون نگرانی از این ماده‌ی غذایی پر خاصیت مصرف کنند. شیر سویا، به عنوان جایگزین مناسب برای محصولات حاوی لاکتوز، غنی از استاچیوز و پرالترین، انواعی از قندهای پروبیوتیک، است که برای تقویت دستگاه ایمنی بدن نیز مفید خواهد بود.

رپورتاژ

۲۱. جایگزین مناسب شیر برای افرادی که به شیر گاو حساسیت دارند

حساسیت به محصولات حیوانی از قبیل لبنیات یا شیر گاو می‌تواند باعث بروز برخی کمبودها شود که برای بدن خطرناک هستند. به همین دلیل نیز، مادرها و پدرهایی که دارای کودکانی با آلرژی (حساسیت) به محصولات لبنی هستند، باید فورا جایگزین مناسبی پیدا کنند تا فرایند رشد این کودکان به دلیل عدم توانایی مصرف شیر گاو دچار اختلال نشود. در این خصوص، شیر سویا می‌تواند به نجات این افراد بشتابد، زیرا حساسیت به شیر سویا بسیار نادر است.

۲۲. منبع طبیعی برای آنتی‌اکسیدان

وقتی صحبت از آنتی‌اکسیدان به میان می‌آید، باید گفت شیر سویا غنی از ایزوفلاون است. ایزوفلاون مانند یک آنتی‌اکسیدان از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند؛ استرس اکسیداتیو باعث بروز صدمات جدی و خطرناکی به سلول‌ها می‌شود. آسیب سلولی می‌تواند سلامت سلول‌ها را به خطر بیندازد و باعث تحریک رشد سریع سلول‌های جهش یافته یا سرطانی شود.

۲۳. نوشیدنی سالم برای بعد از انجام فعالیت‌های ورزشی

هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی، به همراه سوزاندن چربی‌ها و کالری‌ها، انرژی نیز از دست می‌دهید. در حقیقت، هدف از انجام این فعالیت‌ها از دست دادن چربی و کالری، و هم‌چنین انرژی است؛ ولی به این معنی نیست که بدن‌تان به بازیابی انرژی از دست رفته نیاز ندارد. ریبوفلاوین و برخی آنزیم‌های موجود در شیر سویا به بازگشت انرژی از دست رفته در حین انجام فعالیت‌های ورزشی کمک می‌کنند.

۲۴. افزایش توده‌ی ماهیچه

انجام تمرین‌های بدنسازی و شرکت در جلسات ورزشی نه تنها با هدف سوزاندن چربی و کالری است، بلکه برای ایجاد توده‌ی ماهیچه‌ای نیز هست. همان‌طور که در بخش قبل ذکر کردیم، ریبوفلاوین برای بازگشت انرژی از دست مفید است؛ ولی بدن برای افزایش توده‌ی ماهیچه به پروتئین نیاز دارد. شیرسویا غنی از پروتئین گیاهی است؛ و نوشیدنی دلپذیری بعد از انجام فعالیت‌های بدنی و ورزشی به شمار می‌رود.

۲۵. تقویت ساقه‌ی مو

آیا می‌دانستید بیش‌تر محصولاتی که ادعا می‌کنند قادر هستند در طول انجام کارهای آرایشی، یک لایه‌ی محافظتی برای مو ایجاد کنند، همگی حاوی پروتئین هستند؟‌ به همین دلیل، مصرف شیرسویا که غنی از پروتئین گیاهی است، با تقویت ساقه‌ی مو از داخل بدن، از سلامت مو و زیبایی‌تان محافظت می‌کند.

۲۶. ترمیم مو خوره

بروز مو خوره برای زنان مانند یک کابوس است؛ زیرا مو خوره باعث می‌شود آن‌ها نتوانند موهایی بلند و سالم داشته باشند. طبق شواهد علمی، پروتئین موجود در شیرسویا قادر به ترمیم و نگهداری از بافت‌های سلولی است؛ از این رو، ترمیم موهای آسیب دیده نیز یکی دیگر از کارکردهای مصرف این نوشیدنی پر خاصیت است.

۲۷. مرطوب کننده‌ی طبیعی برای مو

موهای مرطوب دارای ظاهری درخشنده‌تر، سالم‌تر، و قوی‌تر هستند. با داشتن موهایی مرطوب، دیگر نیازی به رنگ کردن مو نیز نخواهید داشت، زیرا رنگ طبیعی موهای‌تان به اندازه‌ی کافی زیبا و درخشنده خواهد بود. کمبود پروتئین به بروز برخی آسیب‌ها به بافت‌های سلولی، از جمله بافت مو منجر می‌شود. به همین دلیل، مصرف مرتب شیر سویا می‌تواند به مرطوب شدن و حفظ سلامت مو کمک کند.

۲۸. افزایش قابلیت ارتجاعی پوست

پروتئین نه تنها برای ایجاد ماهیچه بسیار مفید و ضروری است، بلکه هم‌چنین کمک مهمی به ترمیم سلول‌های آسیب دیده و حفظ سلامت سلول‌ها، از جمله سلول‌های پوست به شمار می‌رود. پروتئین باعث استحکام سلول‌های پوستی می‌شود؛ این مسئله نیز به بهبود قابلیت ارتجاعی پوست کمک می‌کند.

۲۹. کاهش چین و چروک‌ها و لکه‌های تیره‌ی پوست

وقتی پوست‌تان سفت و مرطوب شود، یعنی چین و چروک‌ها و لکه‌های تیره‌ رنگ به مدت طولانی از پوست‌تان ناپدید می‌شوند. قابلیت ارتجاعی پوست از بروز چین و چروک‌ها پیشگیری می‌کند، و هم‌چنین سلول‌های سالم پوست نیز از ایجاد لکه‌های تیره جلوگیری می‌کنند.

۳۰. ناخن‌هایی قوی‌تر و درخشان‌تر

شیر سویا کمک زیادی به سلامت ناخن‌های انسان می‌کند؛ مصرف شیرسویا، به خصوص، برای آن‌هایی که دارای ناخن‌هایی شکننده هستند، بسیار مفید است. از آن‌جا که شیرسویا برای سلامت استخوان‌ها مفید است، به هم دلیل به حفظ سلامت ناخن‌ها نیز کمک می‌کند. مصرف شیر سویا نه تنها باعث تقویت و درخشانی ناخن‌ها می‌شود، بلکه قادر است با قارچ‌های عامل بروز شکنندگی ناخن‌ها نیز مبارزه کند.

۳۱. پیشگیری از ناشنوایی در سالخوردگی

ناشنوایی در سالخوردگی به دلیل عدم تامین خون کافی به گوش‌ها اتفاق می‌افتد. شیر سویا غنی از آهن و روی (زینک) است؛ این مواد باعث بهبود جریان خون در گوش می‌شوند.

۳۲. داروی ضد افسردگی

شیر سویا حاوی مقدار زیادی از مجموعه‌ی ویتامین B است؛ یکی از اعضای این مجموعه، ویتامین B6 است که جهت بهبود و حفظ ثبات خلق و خو کاربرد دارد. علاوه بر آن، منیزیوم موجود در شیر سویا نیز برای افزایش سطح سروتونین در بدن مفید است؛ سروتونین دارای اثر ضد افسردگی است و استرس را کاهش می‌دهد.

۳۳. پیشگیری از بیماری آلزایمر

لسیتین یکی از مواد ضروری برای مغز است؛ هم‌چنین، فیتواسترول نیز برای بهبود کارکرد دستگاه عصبی بدن بسیار مفید است. وجود ترکیب این مواد در شیر سویا می‌تواند به شکل موثری از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری کند.

۳۴. کاهش رشد تومور

برخی مواد موجود در شیر سویا قادر هستند از سلول‌های بدن محافظت کنند؛ به علاوه، این مواد می‌توانند سلول‌های آسیب دیده را نیز ترمیم کنند، و به این صورت، می‌توانند رشد تومورها را کاهش دهند.

۳۵. نوشیدنی سالم برای بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ به دلیل عدم توانایی بدن در جذب انسولین و کنترل سطح گلوکز ایجاد می‌شود. شیر سویا به میزان مناسبی حاوی چربی‌های چند اشباع نشده‌ای است که برای افزایش گیرنده‌ی انسولین در بدن مفید هستند.

۳۶. نوشیدنی سالم برای دوران بارداری

مادران در طول دوران بارداری باید از تامین تمام مواد مغذی ضروری برای رشد جنین اطمینان حاصل کنند. شیر سویا حاوی مجموعه‌ی ویتامین B، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، اسید فولیک، و مجموعه‌ای از کلسیم و مواد معدنی است که برای تولید گلبول‌های قرمز خون و کمک به رشد بهینه‌ی جنین ضروری هستند.

۳۷. تقویت دندان‌ها

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، شیرسویا به استحکام و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند؛‌ به این ترتیب، این نوشیدنی پر خاصیت برای تقویت دندان‌ها و هم‌چنین، ساختار آرواره نیز مفید است.

۳۸. کاهش علائم میگرن

مصرف شیر سویا با تامین منیزیوم کافی برای بدن، مسلما می‌تواند به کاهش علائم میگرن نیز کمک کند.

۳۹. غنی امگا-۳

اگر در حال حاضر به غذاهای دریایی حساسیت (آلرژی) دارید، ولی به دنبال منابع دیگر اسیدهای چرب امگا-۳  هستید، مصرف شیرسویا راه‌حل مناسبی برای تامین امگا-۳ مورد نیاز بدن‌تان است.

۴۰. محافظت از بدن در برابر آرتریت

از آن‌جا که شیر سویا غنی از کلسیم و امگا-۳ است، این نوشیدنی قادر است از بدن در برابر بیماری آرتریت و علائم آن محافظت کند.

هشدارها و موارد احتیاط برای مصرف شیر سویا

۴۰ فایده‌ی مصرف شیر سویا که در این مقاله به بیان آن‌ها پرداختیم، صرفا فرضیه یا نظر شخصی نیستند و از طریق پژوهش‌ها و مطالعات مختلف به اثبات رسیده‌اند. با وجود این، مصرف شیر سویا هم‌چنان دارای برخی جوانب است که پیش از اقدام برای افزودن این نوشیدنی به رژیم غذایی‌تان لازم است مد نظر قرار دهید.

الف. هنگام تهیه‌ی شیر سویا باید حواس‌تان به محصولات شیر سویای فرآوری شده باشد؛ محصولات فرآوری شده به دلیل وجود برخی مواد افزودنی نظیر قند و طعم دهنده‌های مصنوعی ممکن است برای افراد مبتلا به دیابت یا افرادی که به طعم دهنده‌های مصنوعی حساسیت (آلرژی) دارند، مضر باشند. به این ترتیب، فرآوری کردن باعث کاهش فواید شیر سویا می‌شود؛ به همین خاطر، به شدت توصیه می‌شود از محصولات تازه و طبیعی استفاده کنید.
ب. محصولات سویا رابطه‌ی نزدیکی با محصولات مهندسی شده‌ی ژنتیکی دارند. فناوری همان‌طور که می‌تواند دوست‌تان باشد، ممکن است دشمن‌تان نیز باشد. سویای مهندسی شده‌ی ژنتیکی دارای دوام و استقامت بیش‌تری است و مطمئنا برای کشاورزان سویا به صرفه خواهد بود؛ ولی اثرات بلند مدت محصولات مهندسی شده‌ی ژنتیکی هم‌چنان مورد سوال دانشمندان و مصرف کنندگان است. به همین خاطر، بهترین کار برای حفظ سلامت افراد خانواده‌تان این است که هنگام خرید محصولات سویا فقط به دنبال مواردی بگردید که روی برچسب‌شان عبارت “‌بدون مهندسی ژنتیکی یا GMO free‌”‌ درج شده باشد.
پ. همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، یکی از فواید شیر سویا وجود مقدار زیادی فیتواستروژن در آن است. با وجود این، این ماده می‌تواند برای آن‌هایی که پیش‌تر به استروژن حساسیت داشته‌اند، مضر باشد؛ بنابراین، این افراد باید از مصرف شیر سویا پرهیز کنند، یا مصرف آن را به حداقل برسانند.
ت. با این‌که واکنش‌های حساسیتی به مصرف شیر سویا خفیف و اندک هستند، باید از احتمال بروز این واکنش‌ها آگاه باشید. لازم است به طور کامل از سلامتی اعضای خانواده‌تان مراقبت کنید؛ از این رو، باید تلاش کنید که فقط از فواید شیر سویا بهره‌مند شوید و اعضای خانواده‌تان از آسیب‌های احتمالی مصرف این ماده‌ی غذایی در امان بمانند.

مصرف شیر سویا روش دلپذیری برای تامین مواد مغذی و مواد غذایی سالم برای اعضای خانواده‌تان است. طعم دلپذیر شیر سویا و هم‌چنین فواید آن برای سلامتی انسان چیزهایی نیستند که بتوان به سادگی از خیرشان گذشت. گذشته از این‌ها، شیرسویا یک نوشیدن بسیار خوشمزه است که در طول فصل تابستان می‌توانید آن را سرد، و در فصل زمستان به صورت گرم بنوشید.

 

نوشته‌های مرتبط