خواص روغن آویشن: 25 خاصیت باورنکردنی روغن آویشن برای سلامتی و زیبایی

احتمالا با کاربردهای آویشن به عنوان یک داروی گیاهی و چاشنی محبوب آشنا هستید. گیاه آویشن، علاوه بر آن‌که برای خوش‌طعم کردن غذاها موثر است، منبعی غنی از روغن عصاره‌ای (روغن معطر) نیز هست. روغن آویشن دارای خواص ضد قارچی، ضد التهابی، و ضد باکتری است. از این روغن معمولا به عنوان یک ماده‌ی نگهدارنده در مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. هم‌چنین، این روغن معطر در ترکیب دهان‌شویه‌ها نیز وجود دارد. در این نوشتار با ما همراه باشید تادرباره خواص روغن آویشن نکات بسیار مهمی بخوانید.

مطالعات بسیاری توانسته‌اند قابلیت روغن آویشن را در کاهش یا نابودی باکتری‌های موجود در مواد غذایی، بهبود سلامت قلب، تسکین التهاب در بدن، و غیره تایید کنند.

با وجود این، پیش از آن‌که تصمیم به خرید روغن آویشن بگیرید، باید بدانید هیچ یک از یافته‌های علمی به طور قطعی ثابت نکرده‌اند که روغن آویشن می‌تواند به تنهایی بیماری‌های خاصی را درمان کند.

در حال حاضر، خواص و فواید روغن آویشن فقط به عنوان بخشی از یک برنامه‌ی درمانی تایید شده‌اند؛ نه به عنوان یک ماده‌ یا داروی گیاهی مستقل برای درمان بیماری‌ها. با این حال، برای تایید یا عدم تایید هر یک از ادعاها درباره‌ی روغن آویشن به پژوهش‌های بیش‌تری نیاز است.

فواید روغن آویشن برای سلامتی را می‌توان ناشی از خواص ضد اسپاسم، ضد روماتیسمی، ضد عفونی کنندگی، ضد باکتریایی، ضد سرفه،  محافظت از سلامت قلب، ضد نفخ، التیام‌دهندگی زخم، ادرارآوری، قاعدگی‌آوری، اکسپکتورانت، ضد فشار خون، از بین برنده‌ی حشرات موذی، محرک، تقویت‌کنندگی، و ضد کرم و انگل موجود در این روغن عصاره‌ای یا معطر دانست.

همان‌طور که گفته شد، آویشن به طور کلی یک گیاه دارویی محبوب است که معمولا به عنوان چاشنی نیز کاربرد دارد. علاوه بر این‌ها، آویشن به عنوان یک داروی خانگی پرخاصیت نیز کاربرد دارد. نام علمی گیاه آویشن تایموس والگاریس است.

خواص دارویی آویشن عمدتا از روغن‌های معطر موجود در آن مشتق شده‌اند که از طریق تقطیر بخار گل‌ها و برگ‌های تازه‌ی این گیاه استخراج می‌شوند. اجزای اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این روغن عصاره‌ای عبارت هستند از آلفا توژون، آلفا-پینن، کامفن، بتا-پینن، پارا سیمن، آلفا ترپینن، لینالول، برنئول، کاریوفیلن، تیمول، کارواکرول.

خواص روغن آویشن برای سلامتی

روغن عصاره‌ی آویشن فواید بسیاری برای سلامتی به همراه دارد؛ بسیاری از آدم‌ها برای بهبود وضعیت پوست، گردش خون، و تقویت دستگاه ایمنی بدن‌شان از این روغن عصاره‌ای استفاده می‌کنند. در ادامه، به خواص شگفت‌انگیز روغن عصاره‌ای آویشن برای سلامتی اشاره می‌کنیم.

۱. بهبود گردش خون

یکی از مواد محرک موجود در روغن آویشن قادر است به بهبود گردش خون در بدن کمک کند؛ به این ترتیب، این روغن عصاره‌ای می‌تواند سرعت التیام زخم‌ها و جریان خون را در اندام‌های تحتانی و تمام نقاط بدن که به اکسیژن‌رسانی نیاز دارند، افزایش دهد. هم‌چنین، این خاصیت روغن آویشن می‌تواند از سلامت قلب محافظت کند و احتمال ایجاد لخته‌های خونی را کاهش دهد؛ به این ترتیب، روغن آویشن می‌تواند به حفظ توان بدن برای انجام فعالیت‌ها کمک کند.

۲. تقویت دستگاه ایمنی بدن

برخی از اجزای فرار موجود در روغن آویشن، نظیر کامفن و آلفا-پینن، با خواص ضد باکتری و ضد قارچ‌شان قادر هستند دستگاه ایمنی بدن را تقویت کنند. این قابلیت، هم در داخل بدن و هم در خارج از آن می‌تواند موثر باشد؛ و از غشای مخاطی، روده‌ها، و دستگاه تنفسی در برابر عفونت‌های احتمالی محافظت می‌کند. خواص آنتی‌اکسیدانی این روغن نیز به کاهش آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

۳. کمک به التیام زخم‌ها

یکی دیگر از خواص فوق‌العاده‌ی روغن عصاره‌ای آویشن کمک به التیام زخم‌ها است. این خاصیت می‌تواند آثار زخم و لکه‌های ناخوشایند روز پوست را از بین می‌برد. بنابراین، با کمک روغن آویشن می‌توان از شر آثار عمل جراحی، اثرات باقی مانده از جراحات و تصادفات، آکنه، آبله، سرخک، و التهاب‌ها خلاص شد.

۴. مراقبت از پوست

بسیاری از طرفداران استفاده از روغن آویشن، آن را به صورت موضعی روی پوست‌شان می‌مالند، زیرا معتقدند این روغن می‌تواند به التیام و رفع زخم‌ها، پیشگیری از دردهای التهابی، مرطوب‌سازی پوست، و حتی به حداقل رساندن جوش و آکنه روی پوست کمک کند. ترکیب خواص ضد عفونی‌ کنندگی و آنتی‌اکسیدانی این روغن می‌تواند باعث حفظ درخشندگی، سلامتی، و چهره‌ی جوانی شود.

۵. ضد اسپاسم

میلیون‌ها آدم در سراسر دنیا از سرفه، گرفتگی، و درد ناشی از اسپاسم رنج می‌برند. اسپاسم به انقباض ناخواسته و بیش از اندازه‌ غیر ارادی گفته می‌شود که در مجاری تنفسی، عصب‌ها، روده‌ها، و سایر اندام‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است باعث سرفه، تشنج، حملات صرع و هیستریک، دردهای ماهیچه‌ای و گرفتگی‌ها، دردهای شکمی و روده، و حتی وبای اسپاسمودیک شود.

۶. ضد روماتیسم

دو علت عمده برای ایجاد روماتیسم وجود دارند؛ آرتریت و نقرس. آرتریت بر اثر گردش خون نامناسب یا انسداد گردش خون، و نقرس نیز بر اثر افزایش غلظت سمومی نظیر اسید اوریک در جریان خون ایجاد می‌شود. روغن آویشن می‌تواند هر دو مشکل را حل کند. از آن‌جا که این روغن خاصیت ادرارآوری دارد، باعث افزایش ادرار می‌شود و به خروج سموم از بدن کمک می‌کند. هم‌چنین، روغن آویشن باعث تحریک و فعالیت گردش خون می‌شود و از این طریق نیز مشکل گردش خون را نیز برطرف می‌کند. ماده‌ی تیمول با خواص ضد التهابی‌اش شناخته می‌شود؛ برخی از انواع روغن آویشن حاوی ۷۰ درصد تیمول هستند. این ترکیب قدرتمند می‌تواند به تسکین درد مفاصل کمک کند و دامنه‌ی حرکت‌تان را بهبود ببخشد؛ هم‌چنین، با افزایش جریان خون در این نواحی، مفاصل‌تان را تقویت، و در کنترل علائم بیماری آرتریت کمک‌تان می‌کند.

۷. نابودی باکتری‌ها

ترکیباتی نظیر کاریوفیلن و کامفن، به همراه برخی دیگر از ترکیبات موجود در روغن عصاره‌ای آویشن باعث شده‌اند این روغن دارای خواص ضد باکتری باشد. روغن آویشن با نابود کردن باکتری‌ها و هم‌چنین، دور نگه داشتن آن‌ها از اندام‌های بدن، به مهار رشد باکتری‌ها در داخل و خارج از بدن کمک می‌کند. این خاصیت روغن آویشن، به ویژه، برای درمان عفونت‌های باکتریایی نظیر کولیت، قولنج کلیوی، عفونت‌های باکتریایی در آلت‌های تناسلی و مجاری ادراری، روده‌ها و دستگاه تنفسی، و هم‌چنین ظاهر خارجی زخم‌ها مفید است. روغن عصاره‌ای آویشن ماده‌ی ضد عفونی کننده‌ی موثری است که می‌تواند از زخم‌ها و جراحت در برابر عفونت‌ها محافظت کند.

۷. تقویت بدن

روغن عصاره‌ای آویشن باعث تقویت دستگاه گردش خون، قلب، دستگاه گوارش، دستگاه عصبی، ماهیچه‌ها، و پوست می‌شود، و از آن‌ها در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

۸. محافظت از سلامتی قلب

امروزه که مشکلات قلبی با سرعت هشدار دهنده‌ای رو به افزایش هستند، خاصیت روغن عصاره‌ای آویشن برای محافظت از سلامت قلب بسیار مهم و موثر است. این روغن برای قلب بسیار مفید است. روغن آویشن باعث حفظ سلامت عملکرد دریچه‌های قلب می‌شود و از اسپاسم جلوگیری می‌کند؛ به این ترتیب، با آرام کردن سرخرگ‌ها و سیاهرگ‌ها باعث کاهش استرس بر روی قلب می‌شود. به علاوه، روغن آویشن ماهیچه‌های قلب را قوی می‌کند و باعث تقویت قلب می‌شود. اساسا، این روغن برای محافظت از سلامت قلب بسیار موثر است.

۹. ضد نفخ

گازهایی که در معده و روده‌ها ایجاد می‌شوند، آن‌چنان که به نظر می‌رسد، بی‌خطر نیستند. اثرات جانبی آن‌ها به بوی ناخوشایند‌شان محدود نمی‌شوند. این گازها می‌توانند اشتها و خواب را مختل کنند، فشار خون را بالا ببرند، سلامت قلب را تهدید کنند، و باعث درد شدید معده، گرفتگی، استفراغ، سردرد و حالت تهوع شوند. گازهای معده و روده، در موارد شدید، حتی می‌توانند زندگی فرد را نیز در معرض خطر قرار دهند. از این رو، این گازها باید به درستی کنترل، و به موقع درمان شوند. روغن عصاره‌ای آویشن یک عامل ضد نفخ و ضد اسپاسم است و با تحریک آن‌ها به حرکت به سمت پایین (حرکت به سمت بالا می‌تواند بسیار خطرناک باشد)، باعث خارج شدن‌شان از بدن، و جلوگیری از تجمع‌شان در معده‌ و روده‌ها شود.

۱۰. تحریک ادرار

آن‌هایی که بر اثر نارسایی مزمن کلیوی یا افزایش میزان سموم و نمک در خون‌شان دچار انباشت آب در بدن شده‌اند، می‌توانند از فواید روغن آویشن بهره‌مند شوند. این روغن باعث افزایش ادرار می‌شود و به دفع آب اضافه، نمک، و سموم از بدن کمک می‌کند. این کار باعث به کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش چربی، و هم‌چنین بهبود گوارش نیز کمک می‌کند.

۱۱. بهبود وضعیت قاعدگی

زنان می‌توانند از این خاصیت روغن عصاره‌ای آویشن به خوبی بهره‌مند شوند. بیش‌تر زنان همیشه به دنبال‌ راه‌هایی هستند که بتوانند آن‌ها را از درد و مشکلات دوران قاعدگی، به هم ریختن نظم قاعدگی، و یائسگی زودرس خلاص کنند. روغن آویشن تمام این مشکلات را برای زنان حل می‌کند. این روغن باعث رفع انسداد جریان قاعدگی، و تسکین علائمی نظیر درد شکمی، خستگی مفرط، حالت تهوع، افسردگی، و افت فشار خون ناشی از قاعدگی می‌شود. هم‌چنین، روغن آویشن یائسگی را به تاخیر می‌اندازد، و از این طریق، به حفظ سلامتی، شادی، و توان باروری زنان کمک می‌کند. روغن آویشن می‌توان به برقراری تعادل هورمون‌ها در بدن کمک کند؛ این روغن می‌تواند باعث تحریک تولید پروژسترون شود. مصرف مرتب روغن آویشن توسط زنانی که در آستانه‌ی یائسگی قرار دارند یا دچار تغییرات ناشی از یائسگی شده‌اند، می‌تواند به آن‌ها در کنترل سطوح هورمون‌های بدن‌شان کمک کند.

۱۲. اکسپکتورانت

وقتی دچار سرماخوردگی و سرفه می‌شوید، به یک داروی اکسپکتورانت نیاز دارید؛ و روغن آویشن یک اکسپکتورانت طبیعی و فوق‌العاده است! این روغن به درمان عفونت‌های عامل سرفه و سرماخوردگی کمک می‌کند و باعث رفع گرفتگی بینی می‌شود؛ به این ترتیب، روغن آویشن می‌تواند به تسکین سرفه و سرماخوردگی کمک کند.

۱۳. تنظیم فشار خون

تنظیم فشار خون یکی دیگر از فواید شگفت‌انگیز روغن عصاره‌ای آویشن به شمار می‌رود. این خاصیت روغن آویشن برای آدم‌هایی بسیار مفید است که از کاهش فشار خون رنج می‌برند. این بیماران همواره در معرض خطر افت فشار خون، بیهوشی، و بی‌حالی قرار دارند. روغن آویشن می‌تواند با افزایش فشار خون، وضعیت این بیماران را بهبود ببخشد؛ گاهی اوقات افزایش فشار خون به اندازه‌ی کاهش آن اهمیت دارد.

۱۴. تحریک متابولیسم (سوخت و ساز) بدن

روغن آویشن باعث تحریک گردش خوش، دستگاه گوارش، واکنش‌های عصبی، و ترشح هورمون‌ها می‌شود؛ به این ترتیب، مصرف این روغن به تحریک متابولیسم (سوخت و ساز) بدن کمک می‌کند.

۱۵. افزایش انرژی

تحریک گردش خون و افزایش متابولیسم (سوخت و ساز) بدن توسط روغن آویشن می‌تواند به افزایش قابل ملاحظه‌ای انرژی در بدن منجر شود. اگر همواره در طول روز از خستگی مفرط رنج می‌برید – حتی اگر خواب شبانه‌ی کاملی دارید، حتی استنشاق ترکیبات خوشبو کننده‌ی حاوی روغن آویشن نیز می‌تواند انرژی‌تان را افزایش دهد.

۱۶. سم‌زدایی از بدن

رپورتاژ

لینالول یکی از ترکیبات اصلی موجود در روغن آویشن است؛ این ماده دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و سم‌زدایی از بدن است. مهم‌تر از همه این‌که این ماده می‌تواند باعث تحریک التیام و بازسازی کبد، و کمک به سم‌زدایی سریع از بدن شود.

۱۷. تسکین اضطراب

روغن آویشن به دلایل متعددی در رایحه‌درمانی با روغن از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ ولی یکی از مهم‌ترین قابلیت‌های این روغن تسکین استرس است. استنشاق روغن آویشن یا استفاده‌ی موضعی از مقداری روغن آویشن رقیق شده بر روی شقیقه، قفسه‌ی سینه، یا گردن می‌تواند در کاهش سطوح کلی استرس بسیار موثر باشد؛ و انرژی مثبت را جایگزین اضطراب کند.

۱۸. ضد سرفه

چنان‌چه به مدت طولانی از علائم سرفه رنج می‌برید و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیز نتوانسته است مشکل‌تان را حل کند، شاید بهتر باشد این روغن عصاره‌ای پرخاصیت را نیز امتحان کنید. استفاده از روغن آویشن، بر خلاف مصرف آنتی‌بیوتیک‌های قوی، برای سلامت کلیه‌ها، قلب، کبد، معده، و بینایی خطری به همراه ندارد. این روغن قادر است عفونت‌‌های قفسه‌ی سینه (ریه‌ها، برونش، حنجره و حلق) را درمان، و سرفه را متوقف کند.

۱۹. ضد کرم و انگل

روغن عصاره‌ای آویشن می‌تواند کرم‌ها را نیز نابود کند. با کمک این روغن می‌توان کرم‌های روده نظیر کرم‌های حلقوی و کرم‌های نواری، و هم‌چنین، کرم‌های ماگوت روی زخم‌های باز و کرم‌های قلابداری را که نابودی‌شان بسیار دشوار است، از بین برد.

۲۰. از بین بردن حشرات

با کمک روغن آویشن می‌تواند حشرات را دفع، و در صورت لزوم، آن را نابود کرد. روغن آویشن به طرز موثری می‌تواند حشرات و انگل‌هایی را که از بدن انسان تغذیه‌ می‌کنند – نظیر پشه‌ها، کک‌‌ها، شپش‌ها، کنه‌ها، و مگس‌‌ها – و هم‌چنین حشراتی را که به مواد غذایی و لباس‌ها حمله می‌کنند – نظیر سوسک و بید – را از بین ببرد.

۲۱. درمان آکنه

طبق برخی شواهد علمی، روغن آویشن برای کاهش میزان باکتری‌های عامل بروز آکنه بر روی پوست موثر است. یافته‌های مطالعه‌ای که به مقایسه‌ی روغن آویشن یا روغن ارگانو پرداخته بود، نشان می‌دهند هر دوی این روغن‌ها قادر هستند باکتری‌ها را از بین ببرند، ولی روغن ارگانو موثرتر است.

۲۲. درمان طاسی موضعی

ماساژ کف سر با استفاده از ترکیب روغن آویشن یا سایر روغن‌های عصاره‌ای و روغن حامل ممکن است برای درمان و پیشگیری از ریزش مو موثر باشد.

در حال حاضر، اطلاعات اندکی در خصوص قطعیت تاثیر یا عدم تاثیر روغن آویشن بر درمان طاسی موضعی وجود دارد؛ با این‌ حال، شواهد تجربی نشان می‌دهند، ترکیب روغن آویشن با سایر روغن‌های عصاره‌ای ممکن است برای درمان این وضعیت موثر باشد.

۲۳. کمک به درمان سرطان پستان

برخی نتایج اولیه‌ی یک مطالعه‌ی علمی به این نکته اشاره کرده‌اند که عصاره‌ی آویشن وحشی نتایج امیدوار کننده‌ای در مبارزه علیه سرطان پستان نشان داده‌اند.

۲۴. نگهدارنده‌ی مواد غذایی

طبق نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی طب و زندگی منتشر شدند، روغن آویشن برای نابود کردن باکتری‌ها و قارچ‌های مواد غذایی بسیار موثر است.

طبق این یافته‌ها، آویشن و تیمول در برابر باکتری‌هایی نظیر سالمونلا، استافیلوکوکوس اورئوس، و هلیکوباکتر پیلوری دارای اثرات ضد باکتری هستند.

۲۵. حفظ سلامت دهان

مطالعات متعددی اثرات ضد التهابی تیمول را تایید کرده‌اند. تیمول موجود در روغن آویشن برای کاهش التهاب و عفونت موثر است.

طبق نتایج مطالعات اخیر، خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی تیمول برای حفظ سلامت دهان بسیار مفید هستند. این ماده جزء مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی بسیاری از محصولات بهداشتی مربوط به دهان و دندان است، از جمله دهان‌شویه‌ها.

سایر خواص روغن آویشن

روغن آویشن می‌تواند به عنوان یک عامل تقویت کننده‌ی حافظه و ضد افسردگی عمل کند. این روغن به بهبود تمرکز و درمان سینوزیت، برونشیت، بی‌اشتهایی، سلولیت، اگزما، بیماری پای ورزشکاران، درماتیت، گزیدگی حشرات و حیوانات، نیش حشرات، التهاب حنجره یا لارنتژیت، فارنژیت، و سایر عفونت‌ها کمک می‌کند. در نهایت، از این روغن می‌توان برای از بین بردن بوی بد دهان و بدن استفاده کرد.

عوارض جانبی روغن آویشن

چنان‌چه به نعناع حساسیت (آلرژی) داشته باشید، ممکن است به آویشن و هم‌چنین روغن آویشن نیز حساس باشید.

برخی از واکنش‌های ناخوشایند بدن به روغن آویشن ممکن است شامل موارد زیر باشند:

الف. واکنش‌های آلرژیک، از درماتیت لمسی گرفته تا التهاب مخاط بینی آلرژیک
ب. سرگیجه
پ. التهاب ملتحمه
ت. سردرد
ث. بیماری آسم
ج. ضعف ماهیچه‌ای
چ. احساس درد و ناراحتی در معده و روده

روغن آویشن را نباید ببلعید یا به صورت خالص (رقیق نشده) روی پوست بمالید. پیش از استفاده از روغن آویشن با پزشک مشورت کنید؛ به خصوص اگر باردار یا شیرده باشید.

روغن آویشن را نباید به کودکان بدهید. پیش از آن‌که بخواهید رایحه‌ی این روغن را در فضا اتاق پخش کنید، از عدم حساسیت کودکان یا حیوان‌های خانگی‌تان به این روغن اطمینان حاصل کنید.

روغن آویشن برای برخی از آدم‌ها ممکن است باعث ایجاد ناراحتی و بروز واکنش‌های حساسیتی شود؛ به علاوه، این روغن باعث افزایش فشار خون نیز می‌شود؛ از این رو، آدم‌های مبتلا به فشار خون بالا، پیش از استفاده از روغن آویشن، باید با پزشک معالج‌ خود مشورت کنند. هم‌چنین، همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، این روغن دارای خواص قاعدگی‌آوری است؛ به همین خاطر، زنان باردار نیز باید در طول دوران بارداری‌شان از این روغن دوری کنند.

نحوه‌ی استفاده از روغن آویشن برای درمان طاسی موضعی

مطالعه‌ای تجربی در ۱۹۹۸در خصوص تاثیر رایحه‌درمانی بر درمان طاسی موضعی نتایج خوبی به همراه داشت؛ ولی از آن زمان تاکنون، پژوهش دقیقی در این زمینه انجام نشده است.

از آن‌جا که استفاده از روغن آویشن معمولا عوارض ناخوشایندی به همراه ندارد، می‌توانید آن را امتحان کنید – تا ببینید آیا تاثیر مثبتی برای‌تان دارد یا خیر. اگر می‌خواهید در خانه به انجام رایحه‌درمانی کف سر بپردازید، باید آن را طبق دستورالعمل زیر انجام دهید:

الف. یک روغن گیاهی، نظیر روغن جوجوبا یا روغن هسته‌ی انگور را به عنوان روغن حامل انتخاب کنید.
ب. دو الی سه فنجان از این روغن حامل را به سه الی پنج فنجان از روغن‌های عصاره‌ای آویشن، اسطوخودوس، رزماری، و درخت سرو ترکیب کنید. هر یک از این روغن‌ها دارای خواصی هستند که ممکن است برای رشد مو یا سلامتی پوست کف سر مفید باشند.
پ. مقدار اندکی از این ترکیب را روزانه به مدت ۱۰ دقیقه روی پوست‌ سرتان ماساژ دهید.
ت. سپس اجازه دهید این ترکیب روغنی به مدت یک ساعت یا یک شب روی پوست‌تان بماند.
ث. موهای‌تان را با یک شامپوی ملایم بشویید.
ج. این روش درمانی را باید چندین ماه ادامه دهید تا شاهد اثربخشی آن باشید. چنان‌چه در حین استفاده از این روش، پوست سرتان دچار هر گونه ناراحتی شود، باید انجام آن را به طور کلی متوقف کنید.

پیش از شروع استفاده از این روش، مقدار اندکی از این ترکیب روغنی را روی سطح کوچکی از پوست‌تان بمالید تا مطمئن شوید این ترکیب باعث ایجاد ناراحتی در پوست، چشم‌ها، یا بینی‌تان نمی‌شود.

به طور کلی، پیش از مالیدن هر گونه روغن عصاره‌ای به پوست، باید آن را با یک روغن حامل ترکیب کنید. هرگز هیچ یک از روغن‌های عصاره‌ای را به طور خالص (رقیق نشده) روی هیچ ناحیه‌ای از پوست‌تان نمالید.

نحوه‌ی تولید روغن آویشن

روغن آویشن معمولا از طریق تقطیر بخار حاصل از برگ‌ها یا گل‌های گیاه تایموس والگاریس به دست می‌آید. حاصل نخستین تقطیر برگ‌ها و گل‌های گیاه آویشن روغن قوی و تیره‌ با رایحه‌ای تند است که روغن عصاره‌ای آویشن قرمز نام دارد. از روغن آویشن قرمز معمولا در تولید عطر به عنوان نت میانی استفاده می‌شود.

چنان‌چه روغن آویشن قرمز را مجددا در فرایند تقطیر بخار قرار دهند، روغنی با رنگ طلایی یا زرد تیره به دست می‌آید. معمولا همین روغن به عنوان روغن آویشن شناخته می‌شود. به این روغن معمولا روغن آویشن سفید نیز گفته می‌شود.

جمع‌بندی

طبق شواهد تجربی، استفاده از روغن آویشن برای کمک به درمانی بیماری‌ها و وضعیت‌های مختلف، و هم‌چنین حفظ سلامتی قلب و دهان موثر است. هرچند، نباید آن را به عنوان یک داروی کامل و مستقل برای بیماری‌ها در نظر گرفت، بلکه باید از آن به عنوان یک داروی جانبی و کمکی استفاده کرد.

در تولید برخی از محصولات تجاری نظیر مواد آرایشی و بهداشتی، و هم‌چنین مواد غذایی نیز از روغن آویشن استفاده می‌شود. معمولا از این روغن به خاطر خواص نگهدارندگی و ضد میکروبی‌اش استفاده می‌شود.

 

نوشته‌های مرتبط