8 مهمترین خواص جینسینگ برای زنان: از سلامت جنسی تا مشکلات قاعدگی+عوارض جینسینگ

خواص جینسینگ برای زنان بسیار زیاد است و این گیاه یکی از گیاهان دارویی بومی شرق آسیا، کشورهای چین٬ کره و شمال آمریکا می باشد. ریشه آن به عنوان دارویی اساطیری، بیش از هزاران سال است که در میان مردم کشورهای چین، کره، تایلند، ویتنام و نیز در بین سرخپوستان امریکایی مورد مصرف قرار می گیرد. در زمان های بسیار دور جینسینگ اغلب در کوه های چین و به عنوان یک داروی جوان کننده و نیز  یک ماده ترکیبی با صابون و لوسیون مورد استفاده قرار می گرفت. جنسینگ به سرعت به یک ماده صادراتی تبدیل و در سراسر جهان پخش شد. محصولات جینسینگ از ریشه و بریدن ریشه این گیاه به دست می آید. شما می توانید جینسینگ را در قالب خشک شده، پودر، کپسول و قرص پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید تا ۸ مهمترین خواص جینسینگ برای زنان را از سلامت جنسی گرفته تا مشکلات قاعدگی و یایسگی بدانید و با عوارض جینسینگ نیز آشنا شوید.

مهمترین خواص جینسینگ برای زنان

۱. تقویت قوای جنسی

جینسینگ یک داروی تقویت‌کننده‌ی قوای جنسی است و می‌تواند اختلالات مرتبط با رابطه‌ ی جنسی را درمان کند. جینسینگ قرمز پاناکس به دلیل تأثیر مثبتی که روی نعوظ، میل و رضایت جنسی دارد، در طب گیاهی چینی برای درمان اختلالات جنسی استفاده شده‌است. جینسینگ قرمز کره‌ای نیز برای تقویت عملکرد جنسی زنان کاربرد دارد.

۲. کاهش درد قاعدگی

یکی از مهمترین خواص جینسینگ برای زنان در کاهش دردهای ناشی از قاعدگی است. مصرف دمنوش جینسینگ آمریکایی اغلب به زنان جوان توصیه می‌شود. چرا که می‌تواند گرفتگی‌های قاعدگی را کاهش دهد. این گیاه دارویی در کاهش درد ناشی از قاعدگی مؤثر است.

۳. افزایش استروژن در تخمدان ها

جینسینگ اغلب برای زنانی که در دوره‌ی قبل از یائسگی به سر می‌برند توصیه می‌شود زیرا می‌تواند تولید استروژن را در بدن بهبود دهد. این تحریک استروژن در تخمدان‌ها باعث افزایش میل جنسی در زنان می‌شود.

۴. کمک به کنترل بیماری ام اس

از دیگر داروهای گیاهی محبوب در طب آیورودا که قادر است به درمان ام اس کمک کند، آشواگاندا یا جینسینگ هندی است؛ این داروی گیاهی به تحریک مغز و تقویت دستگاه ایمنی بدن کمک می‌کند. به علاوه، به کاهش علائمی نظیر درد، خستگی مفرط، استرس، و اضطراب نیز کمک می‌کند.

درمان خانگی ام اس: 10 درمان طبیعی و موثر برای بیماری ام اس (MS)

۵. کنترل علایم یائسگی

جینسنگ قرمز یک درمان مؤثر برای از بین بردن علائم یائسگی است. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف جینسنگ قرمز به کاهش کلسترول کل و LDL (کلسترول بد) در بدن کمک می‌کند. این اثر محافظتی به سلامت قلب و عروق در زنان یائسه کمک می‌کند.

درمان یائسگی: ۱۶ درمان خانگی یائسگی که بسیار موثر هستند

۶. درمان آمفیزم ریوی

جینسینگ به عنوان یکی از مهم‌ترین و مفیدترین داروهای گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله آمفیزم شناخته می‌شود. این داروی گیاهی دارای انواع مختلفی است و طبق شواهد علمی و تجربی، بسیاری از آن‌ها برای درمان آمفیزم و سایر اختلالات تنفسی مفید هستند. گونه‌ی آسیایی جینسینگ دارای فواید ویژه‌ای است و در فهرست درمان‌های طبیعی و خانگی آمفیزم قرار دارد. جینسینگ دارای خاصیت کنترل کنندگی ایمنی است و هم‌چنین، می‌تواند باعث افزایش انرژی بدن شود و عوامل استرس را کاهش دهد.

۷. کنترل اختلالات تنفسی

رپورتاژ

مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی منتشر شده است، بر فواید جینسینگ در خصوص اختلالات دستگاه تنفسی تاکید ویژه‌ای دارد. بر اساس نتایج این مطالعه، جینسنگ آسیایی، مهم‌ترین نوع جینسینگ، به همراه جینسنوسید، می‌تواند علائم بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، که آمفیزم نوعی از آن بیماری به شمار می‌رود، را مهار کند. هم‌چنین، جینسینگ می‌تواند باعث آرامش شود و به عنوان عامل ضد التهابی قدرتمندی عمل کند؛ و به این ترتیب، باعث تسکین دشواری‌های تنفسی شود. بدین منظور، مقداری پودر جینسینگ را به غذاهای روزانه‌تان اضافه کنید یا برای بهره‌مندی از فواید آن، دمنوش گیاهی دلپذیری از آن تهیه کنید.

۸. درمان اختلالات کلیوی

جینسنگ یکی از گیاهان دارویی عالی است که در درمان بیماری‌های مختلف و تقویت سلامت جسمی بیماران موثر است. جینسنگ آسیایی، جینسنگ پاناکس نیز نامیده می‌شود. جینسنگ آسیایی دارای مزایای فراوانی برای سلامتی است. این مزایا عبارتند از کاهش قند خون بالا، تنظیم متابولیسم لیپید و تقویت سیتم ایمنی بیمار. این گیاه دارویی یکی از بهترین داروهای خانگی برای نارسایی کلیه است.

مصرف جینسینگ معمولا برای افرادی که از نارسایی کلیه رنج می‌برند، توصیه می‌شود زیرا این گیاه می‌تواند بسیاری از علائم این بیماری مانند فشار خون بالا، کم خونی و خستگی را کاهش دهد.

بیماران مبتلا به نارسایی کلیوی ممکن است علائم هیپوکلسترومی و پروتئینوری را تجربه کنند که خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را دو برابر می‌کند و زندگی بیمار را تهدید می‌کند. جینسنگ نقش مهمی در بهبود متابولیسم چربی‌ها و کاهش میزان کلسترول خون دارد. بنابراین، می‌تواند به درمان نارسایی کلیه و جلوگیری از آن کمک کند. جینسینگ می‌تواند اختلال ایمنی را درمان کند و عملکرد ایمنی بدن را تقویت کند.

بنابراین، بیماران مبتلا به نارسایی کلیه با مصرف جینسنگ، احتمال ابتلا به ویروس‌ها و عفونت‌های ناشی از این بیماری را در خود کاهش می‌دهند. به خصوص که جینسنگ آسیایی به دلیل خواص آداپتوژنیکی که دارد به محافظت از ارگان‌های بدن کمک می‌کند. به علاوه، این گیاه دارویی همچنین حاوی ترکیبات سافونین است که به محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند.

جینسنگ به صورت کپسول، تنتور و چای در دسترس است. گرچه جینسینگ آسیایی عوارض جانبی ناخواسته‌ای را نشان نمی‌دهد، اما قبل از مصرف آن باید با پزشک‌تان مشورت کنید.

نارسایی کلیه: ۴۷ برترین درمان خانگی نارسایی کلیه

 عوارض جانبی و مضرات جینسینگ برای زنان

عوارض جانبی این گیاه معمولا اندک است. این گیاه در برخی از افراد ممکن است به عنوان یک محرک عمل کند بنابراین باعث بروز بی خوابی و عصبانیت به ویژه در دوزهای بالا می شود. مصرف طولانی مدت دوزهای بالا ممکن است باعث سردرد، سرگیجه و معده درد شود. زنانی که از آن استفاده می کنند، ممکن است تغییراتی در قاعدگی شان تجربه کنند و واکنش هایی آلرژیک نیز گزارش شده است.

– جینسینگ برای کودکان و زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.

– ممکن است سطح قند خون را تحت تاثیر قرار دهد بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید برای استفاده از آن با پزشک خود مشورت نمایند.

– این گیاه ممکن است با وارفارین و برخی از داروهای ضد افسردگی تداخل ایجاد کند. کافئین هم ممکن است اثرات محرک آن را تقویت نماید.

– نگرانی هایی نیز وجود دارد که این گیاه ممکن است برخی از علائم بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس، ام اس و آرتریت را تشدید کند. بنابراین اگر دچار چنین بیماری هایی هستید با برای مصرف مکمل آنها هم با پزشک تان مشورت نمایید.

– با مصرف جینسینگ همچنین ممکن است با لخته شدن خون مواجه شوید و افراد مبتلا به شرایط خونریزی نباید از آن استفاده کنند. افرادی که پیوند عضو داشته اند هم از مصرف جینسینگ منع شده اند.

– جینسینگ ممکن است با بیماری های حساس به هورمون زنانه مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان تخمدان، اندومتریوز و فیبروئیدهای رحم ارتباط پیدا کند زیرا اثراتی مشابه استروژن دارد.

نوشته‌های مرتبط